Pitkä keula ja pelkistetyn pyöreät linjat tekevät uudesta CLS:stä tyylikkään näköisen.

Pitkä keula ja pelkistetyn pyöreät linjat tekevät uudesta CLS:stä tyylikkään näköisen.

Koeajossa Mercedes-Benz CLS: Pelkistetysti tyylikäs

Mercedesin uusi CLS on urheilullisen ja tyylikkään näköinen, ja se antaa arvokkaan ylellisen kyydin.

Auto Bild.Koeajot

Vuon­na 2003 esi­tel­ty CLS loi ai­ka­naan raa­mit uu­del­le au­to­luo­kal­le, jos­sa yh­dis­tyy coupén tyy­lik­kyys ne­li­o­vi­sen au­ton käy­tän­nöl­li­syy­teen. Jo en­sim­mäi­ses­tä su­ku­pol­ves­ta läh­tien oli sel­vää, et­tä E-sar­ja­lai­sen kans­sa pe­rus­tek­nii­kan ja­ka­val­le tyy­lik­kääl­le CLS:lle on ky­syn­tää.

Mie­li­pi­de­ky­sy­mys on, oli­ko sär­mik­kääm­pi toi­sen su­ku­pol­ven CLS kau­niim­pi kuin edel­tä­jän­sä. Niin tai näin, niin uu­den kol­man­nen su­ku­pol­ven CLS:n pyö­ris­ty­neem­pi ja pel­kis­te­tym­pi muo­toi­lu hi­ve­lee tyy­lik­kyy­del­lään sil­mää.

Vii­del­le hen­gel­le

Uu­des­sa CLS:ssä on kol­men hen­gen ta­ka­penk­ki – edel­tä­väs­sä mal­lis­sa ta­ka­na oli kak­si mat­kus­ta­ja­paik­kaa. Täl­lä kor­vat­ta­neen sitä, et­tä 5-paik­kai­nen Shoo­ting Brake -far­ma­ri ei kuu­lu enää CLS:n ko­ri­mal­li­va­li­koi­maan.

CLS on mukava mutta urheilullinen matkakumppani, liikutaan sitten taajamassa tai maantiellä.

CLS on mukava mutta urheilullinen matkakumppani, liikutaan sitten taajamassa tai maantiellä.

Kol­mas is­tu­ma­paik­ka ei kas­va­ta CLS:n ta­ka­ti­lo­ja tak­si­luok­kaan, ja ta­kais­tuin on par­haim­mil­laan kah­del­le ai­kui­sel­le. Jo is­tui­men muo­toi­lu kie­lii sii­tä, et­tä ta­ka­penk­ki on par­haim­mil­laan kah­del­le, sil­lä var­sin koo­kas kes­ki­tun­ne­li ku­tis­taa kes­ki­paik­ka­lai­sen ti­lo­ja.

Ko­rin muo­toi­lu syö hie­man pään­ti­laa, mut­ta kes­ki­mit­tai­nen ai­kui­nen mah­tuu CLS:n ta­kais­tui­mel­le vai­vat­ta niin, et­tä pää­la­ki ei no­jaa kat­to­ver­hoi­luun.

Ilmasuulakkeiden tunnelmavalaistus viimeistelee kojelaudan tyylikkyyden.

Ilmasuulakkeiden tunnelmavalaistus viimeistelee kojelaudan tyylikkyyden.

Tyy­li­käs ul­ko­kuo­ri kät­kee si­sään­sä tyy­lik­käät si­sä­ti­lat. Kul­jet­ta­jan pai­kal­la on ti­laa kaik­kiin suun­tiin rei­lus­ti, ja hal­lin­ta­lit­teet ovat hy­vin kul­jet­ta­jan ulot­tu­vil­la. Kaik­kia is­tu­ma­paik­ko­ja yh­dis­tää se, et­tä tun­nel­ma on ylel­li­sen ele­gant­ti, mat­kus­taa sit­ten etu- tai ta­kais­tui­mel­la. Ma­te­ri­aa­lit ovat laa­duk­kaan tun­tui­sia, ei­kä ko­ko­nai­suu­des­sa är­sy­tä oi­ke­as­taan mi­kään.

64 tun­nel­ma­vä­riä

”Wi­desc­reen Cok­pi­ti” -mit­ta­ris­ton mo­lem­mat 12,3-tuu­mai­set näy­töt ovat yh­te­näi­sen la­si­pin­nan al­la. Tämä on omi­aan luo­maan au­toon le­vey­den tun­tua, ja kir­kas­la­si­nen näyt­tö on tyy­lik­kään nä­köi­nen. Ko­je­lau­ta­näyt­tö­jen ul­ko­a­su on rää­tä­löi­tä­vis­sä var­sin laa­jal­ti.

Edessä on hyvin tilaa, ja kolmella muistipaikalla varustetut sähkösäätöiset istuimet tukevat hyvin vartaloa.

Edessä on hyvin tilaa, ja kolmella muistipaikalla varustetut sähkösäätöiset istuimet tukevat hyvin vartaloa.

Uudessa CLS:ssä on kolmen hengen takaistuin, mutta takatilat ovat parhaimmillaan kahdelle.

Uudessa CLS:ssä on kolmen hengen takaistuin, mutta takatilat ovat parhaimmillaan kahdelle.

Sel­kei­den näyt­tö­jen hy­vä­nä puo­le­na voi pi­tää myös sitä, et­tä kos­ka ne ei­vät ole kos­ke­tus­näyt­tö­jä, nii­hin ei ker­ry ras­vai­sia sor­men­jäl­kiä.

Näyt­tö­jen va­li­koi­ta se­lail­laan oh­jaus­pyö­rän puo­lil­la ole­vil­la hi­pai­su­kyt­ki­mil­lä tai kes­ki­kon­so­lin käyt­tö­kyt­ki­mil­lä. Kes­ki­kon­so­lis­sa on kak­si käyt­tö­vaih­to­eh­toa: me­kaa­ni­nen kier­to­kyt­kin pe­rin­tei­sem­pään ma­kuun ja sor­mi­pyyh­käi­syil­lä toi­mi­va kos­ke­tus­le­vy.

Ko­je­lau­dan muo­toi­lu ja ylei­sil­me ovat var­sin sa­man­lai­set kuin E-sar­ja­lai­ses­sa, mut­ta ero­ja­kin toki löy­tyy. Ko­je­lau­dan il­ma­suu­lak­kei­den muo­toi­lu on CLS:ssä eri­lai­nen kuin E:n se­da­nis­sa, ja len­to­ko­neen tur­bii­ne­ja muis­tut­ta­vat suu­lak­keet ovat sa­man­lai­set kuin E coupés­sa.

Suu­lak­kei­den va­lais­tus vii­meis­te­lee ko­je­lau­dan tyy­lik­kyy­den yh­des­sä ko­je­lau­taa ja ovi­pa­nee­le­ja kier­tä­vän va­lo­nau­han kans­sa. Tun­ne­va­lo­nau­ha on myös E-sar­ja­lai­ses­sa, mut­ta suu­lak­kei­den va­lais­tus tuo li­sä­höys­teen CLS:n ko­je­lau­dan il­mee­seen.

Tun­nel­ma­vä­ri­vaih­to­eh­to­ja on pe­rä­ti 64 kap­pa­let­ta, jo­ten ei­kö­hän jo­kai­nen CLS-kul­jet­ta­ja löy­dä omiin miel­ty­myk­siin­sä so­pi­va vä­rin. Mat­kus­ta­mon läm­pö­ti­laa sää­det­tä­es­sä suu­lak­kei­den va­lais­tus vaih­taa vä­riä si­ni­sek­si tai pu­nai­sek­si sen mu­kaan, sää­de­tään­kö si­sä­ti­la­läm­pö­ti­laa kyl­mem­mäk­si vai läm­pi­mäm­mäk­si.

Suu­la­ke­va­lais­tus löy­tyy myös S-sar­ja­lai­ses­ta ja uu­des­ta A-sar­ja­lai­ses­ta.

Toi­sen eron E-sar­ja­lai­seen huo­maa vii­meis­tään maan­tie­a­jos­sa. Mer­ce­des-Ben­zil­le omi­nai­nen oh­jaus­pyl­vääs­sä ol­lut va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men viik­si­kyt­kin on jää­nyt his­to­ri­aan, ja uu­des­sa CLS:ssä va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men kyt­ki­met ovat ra­tin va­sem­mas­sa puo­las­sa.

Ri­vi­kuu­to­set

Kul­jet­ta­jan paik­ka on CLS:ssä var­mas­ti se ha­lu­tuin, sil­lä ajet­ta­vuus on nau­tin­nol­li­sen rau­hal­lis­ta ja loo­gis­ta. Jou­si­tuk­sen ja is­tui­mien mu­ka­vuu­des­ta pää­see toki naut­ti­maan kai­kil­la is­tu­ma­pai­koil­la, mut­ta kul­jet­ta­jan pai­kal­la pää­see an­nos­te­le­maan moot­to­rin tar­joi­le­maa voi­maa ja naut­ti­maan ne­li­ve­don tar­jo­a­mas­ta pi­dos­ta – täl­lä het­kel­lä mal­lis­to koos­tuu vain ne­li­ve­to­mal­leis­ta.

Jat­ku­va ne­li­ve­to on sää­det­ty Mer­ce­des-Ben­zil­le omi­nai­ses­ti ta­ka­ve­to­pai­not­tei­sek­si, sil­lä 31 pro­sent­tia voi­mas­ta me­nee etu­ak­se­lil­le ja 69 pro­sent­tia taak­se. Vaih­teis­to on 9-vaih­tei­nen au­to­maat­ti.

Ko­ne­huo­nee­seen on täl­lä het­kel­lä tar­jol­la kol­me ri­vi­kuu­tos­ta, jois­ta yk­si on ben­sii­ni­käyt­töi­nen ja kak­si tur­bo­die­se­liä. Ben­sa­ver­si­os­sa on moot­to­rin ja vaih­teis­ton vä­lis­sä apu­na säh­kö­moot­to­ri, joka tar­joi­lee polt­to­moot­to­rin avuk­si 22 li­sä­he­vos­voi­maa ja 200 new­ton­met­riä.

Mer­ce­des-Benz CLS:n voi­man­läh­teik­si on tu­los­sa täs­tä uu­des­ta moot­to­ri­per­hees­tä myös pie­nem­mät 4-sy­lin­te­ri­set ben­sii­ni- ja die­sel­moot­to­rit.

Ko­ea­jet­ta­va­na oli täl­lä het­kel­lä tar­jol­la ole­vis­ta die­se­leis­tä te­hok­kain eli 340-he­vos­voi­mai­nen 400 d. 350 d -mal­lis­sa täs­tä 3-lit­rai­ses­ta moot­to­ris­ta ote­taan ir­ti vä­hem­män te­hoa (-54 hv) ja vään­töä (-100 Nm).

Die­sel­moot­to­ri so­pii mai­ni­os­ti CLS:n keu­lal­le. Voi­maa on tar­jol­la rut­kas­ti, ei­vät­kä moot­to­rin ää­net juu­ri­kaan kuu­lu oh­jaa­moon. Sama kos­kee muu­ta ajo­me­lua. Ajo­vii­man su­hi­na ja ren­ga­sää­net ovat vai­mei­ta – mikä on odo­tet­tua ylel­li­sen tun­tui­ses­sa oh­jaa­mos­sa.

Eleet­tö­mäs­ti ur­hei­lul­li­nen

Tiu­kois­sa kiih­dy­tyk­sis­sä CLS 400 d läh­tee pai­kal­taan eleet­tö­män rä­vä­käs­ti. Ne­li­ve­don an­si­os­ta kiih­dy­tys sa­ta­sen no­peu­teen hoi­tuu il­man su­ti­mi­sia tai ve­te­lyä vii­des­sä se­kun­nis­sa.

Kiih­ty­vyys ei ku­ten­kaan tun­nu pers­tun­tu­mal­la niin rä­vä­käl­tä, sil­lä kori ei suu­rem­min nii­ai­le ei­kä vaih­teis­to nyt­käyt­te­le täys­kaa­su­kiih­dy­tyk­ses­sä­kään.

Kes­ki­kon­so­lis­sa on Dy­na­mic Se­lect -va­lin­ta­kyt­kin, jol­la muu­te­taan moot­to­rin ja voi­man­siir­to­lin­jan toi­min­taa. Vaih­to­eh­to­ja on yh­teen­sä vii­si.

Pe­ru­so­le­tuk­se­na on com­fort, joka me­nee pääl­le käyn­nis­tet­tä­es­sä. Sen ta­voit­tee­na on hyvä polt­to­ai­ne­ta­lous ja voi­ma­lin­jan ta­sa­pai­noi­nen toi­min­ta. Eco-ase­tuk­sel­la ta­voi­tel­laan mah­dol­li­sim­man hy­vää polt­to­ai­ne­ta­lout­ta verk­kai­sem­mal­la kaa­su­pol­ki­men re­a­goin­ti­no­peu­del­la, pie­nem­mäl­lä mak­si­mi­vään­nöl­lä, vä­häi­sem­mäl­lä vaih­tei­den vaih­ta­mi­sel­la ja sil­lä, et­tä au­to rul­laa va­paas­ti ei­kä moot­to­ri­jar­ru­tus hi­das­ta no­peut­ta.

Näi­den li­säk­si on sport ja sport+, joil­la ha­e­taan li­sä­te­rää vaih­toi­hin ja re­a­goin­tiin kaa­su­pol­ki­men liik­kei­siin. Vii­des vaih­to­eh­to on in­di­vi­du­al, jos­sa toi­min­to­ja voi rää­tä­löi­dä oman mie­len mu­kaan.

Ko­ea­jo­au­tos­sa li­sä­va­rus­tee­na ol­lut adap­tii­vi­nen is­kun­vai­men­nus muut­taa alus­tan toi­min­taa va­li­tun ajo­a­se­tuk­sen mu­kaan – ja muu­tok­sen to­del­la huo­maa. Com­for­til­la kyy­ti on mu­ka­vaa ja ylel­li­sen tun­tuis­ta.

Sport+-ase­tuk­sel­la CLS me­nee tiu­kem­mis­sa­kin kaar­teis­sa eleet­tö­män jä­mä­käs­ti, ja var­sin pai­na­val­la au­tol­la in­tou­tuu hel­pos­ti aje­le­maan ur­hei­lul­li­ses­ti. Ylel­li­nen, mu­ka­va ja so­pi­val­la ur­hei­lul­li­suu­del­la höys­tet­ty ko­ko­nai­suus on oi­ke­as­taan Gran Tu­ris­moa par­haim­mil­laan.

Pal­jon avus­ti­mia

Va­ki­o­va­rus­tuk­seen kuu­luu suu­ri mää­rä toi­min­to­ja, jot­ka toi­mi­vat ste­re­o­mo­ni­toi­mi­ka­me­ran ja pa­rem­man tut­ka­jär­jes­tel­män an­si­os­ta var­sin hy­vin. Jär­jes­tel­mä tun­nis­taa lii­ken­ne­mer­kit ja ker­too no­peus­ra­joi­tus­ten li­säk­si myös suo­ja­teis­tä.

Mer­ce­des-Benz CLS ky­ke­nee puo­li­au­to­no­mi­seen aja­mi­seen: adap­tii­vi­sen va­ki­o­no­peu­den­sää­din ja oh­jau­sa­vus­ti­men avul­la CLS aje­lee lii­ken­ne­vir­ran mu­ka­na it­sek­seen. Ruuh­ka­lii­ken­tees­sä se liik­kuu lii­ken­ne­vir­ran mu­ka­na ja py­säh­tyy sekä läh­tee liik­keel­le edel­lä ole­van au­ton tah­tiin.

Au­to vaih­taa myös kais­taa au­to­maat­ti­ses­ti, jos vie­rei­sel­lä kais­tal­la on ti­laa sil­loin, kun kul­jet­ta­ja käyt­tää suun­ta­mer­kin kyt­kin­tä ker­ran ha­lu­a­maan­sa suun­taan.

Li­säk­si Mer­ce­des-Benz CLS hi­das­taa it­sek­seen no­peut­ta, jos na­vi­gaat­to­rin kart­ta­oh­jel­man mu­kaan lä­hes­ty­tään esi­mer­kik­si lii­ken­neym­py­rää. Tämä kart­ta­ma­te­ri­aa­liin pe­rus­tu­va omi­nai­suus edel­lyt­tää tie­tys­ti ajan­ta­sais­ta kart­ta­tie­toa – juu­ri ra­ken­net­tu kier­to­liit­ty­mä ei saa CLS:ää hi­das­ta­maan.

Oh­jau­sa­vus­tin pyr­kii pi­tä­mään au­ton kais­ta­mer­kin­tö­jen vä­lis­sä. No­peuk­sis­sa 60–120 km/h toi­mi­va kais­ta-avus­tin puut­tuu pe­liin, jos kul­jet­ta­ja aje­lee il­man oh­jau­sa­vus­tin­ta, ja au­to pyr­kii va­el­ta­maan kais­ta­mer­kin­tö­jen yli. Yh­te­näi­sen vii­van koh­dal­la au­to kor­jaa ajo­suun­nan ta­kai­sin omal­le kais­tal­le jar­ru­ja käyt­tä­mäl­lä.

Jos kais­ta­mer­kin­tä on kat­ko­vii­va, jär­jes­tel­mä kor­jaa ajo­lin­jan jar­ruil­la vain sil­loin, jos tör­mäys­vaa­ra vie­rei­sel­lä kais­tal­la ole­van kans­sa on ole­mas­sa. Sen lu­va­taan toi­mi­van sekä sa­maan suun­taan me­ne­vien et­tä vas­taan­tu­li­joi­den koh­dal­la. Tätä omi­nai­suut­ta ei kui­ten­kaan ym­mär­ret­tä­väs­ti ko­keil­tu.

Mut­ta sitä ko­keil­tiin, mi­ten CLS re­a­goi au­to­no­mi­ses­ti aja­es­saan sii­hen, et­tä kul­jet­ta­ja ei pidä ra­tis­ta kiin­ni. To­vin ku­lut­tua kul­jet­ta­jaa pyy­de­tään merk­ki­va­lol­la ja -ää­nel­lä tart­tu­maan oh­jaus­pyö­rään.

Jos kul­jet­ta­ja ei use­am­mas­ta ke­ho­tuk­ses­ta huo­li­mat­ta puu­tu aja­mi­seen, au­to aloit­taa au­to­maat­ti­sen hä­tä­py­säy­tyk­sen. Toi­min­to kes­key­tyy heti, kun kul­jet­ta­ja puut­tuu aja­mi­seen.

Ko­kei­lus­sa toi­min­to kes­key­tet­tiin, kun mit­ta­ris­toon il­mes­tyi il­moi­tus hä­tä­py­säy­tyk­sen aloit­ta­mi­ses­ta. Jos jar­ru­tus oli­si al­ka­nut ja no­peus pu­don­nut al­le 60 km/h:n, niin ne­li­vil­kut oli­si­vat kyt­key­ty­neet pääl­le.

Au­ton py­säh­dyt­tyä jär­jes­tel­mä kyt­kee sei­son­ta­jar­run, kes­kus­lu­ki­tus avau­tuu ja hä­tä­pu­he­lu­jär­jes­tel­mä ak­ti­voi­tuu.

Edel­lä ker­rot­tu­jen avus­ti­mien li­säk­si CLS:ssä on mo­nia mui­ta ak­tii­vi­sia avus­tin­jär­jes­tel­miä.

Miel­lyt­tää

Ko­ko­nai­suus

CLS on mu­ka­va, ylel­li­nen ja riit­tä­vän ur­hei­lul­li­nen mat­ka­kump­pa­ni.

Är­syt­tää

Hin­ta

Yli 100 000 eu­ron läh­tö­hin­ta te­kee CLS 400 d:stä vain har­vo­jen herk­kua.

Yl­lät­tää

Mo­ni­luon­toi­suus

CLS:ssä saa sa­mas­sa pa­ke­tis­sa mu­ka­van ja ur­hei­lul­li­sen GT:n.

Yh­teen­ve­to

CLS:ssä yh­dis­tyy ylel­li­syys ja mu­ka­vuus ta­sa­pai­noi­seen ajet­ta­vuu­teen, joka tar­joi­lee ha­lut­ta­es­sa myös tyy­li­käs­tä ur­hei­lul­li­suut­ta.

(5 täh­teä)

Mer­ce­des-Benz CLS 400 d 4Ma­tic

Moot­to­ri

R6, tur­bo, 2925 cm3, 250 kW (340 hv)/4400 r/min, 700 Nm/1200–3200 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 5,0 s, huip­pu­no­peus 250 km/h

Ku­lu­tus

5,7 l/100 km, die­sel

CO2-pääs­töt

156 g/km

Voi­man­siir­to

A9, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4988 mm, l. 1890 mm, k. 1435 mm, ak­se­li­vä­li 2939 mm, oma­mas­sa 1935 kg, kan­ta­vuus 610 kg, ve­to­mas­sa 1900/750 kg, ta­va­ra­ti­la 520 l, tank­ki 80 l

Hin­ta

107 939 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 143 915 eu­roa (2018)

Os­ka­ri Pent­ti

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.

Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa

Auto Bild.Koeajot
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.

Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa

Auto Bild.Koeajot

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU