Pitkä keula ja pelkistetyn pyöreät linjat tekevät uudesta CLS:stä tyylikkään näköisen.

Pitkä keula ja pelkistetyn pyöreät linjat tekevät uudesta CLS:stä tyylikkään näköisen.

Koeajossa Mercedes-Benz CLS: Pelkistetysti tyylikäs

Mercedesin uusi CLS on urheilullisen ja tyylikkään näköinen, ja se antaa arvokkaan ylellisen kyydin.

Auto Bild.Koeajot

Vuon­na 2003 esi­tel­ty CLS loi ai­ka­naan raa­mit uu­del­le au­to­luo­kal­le, jos­sa yh­dis­tyy coupén tyy­lik­kyys ne­li­o­vi­sen au­ton käy­tän­nöl­li­syy­teen. Jo en­sim­mäi­ses­tä su­ku­pol­ves­ta läh­tien oli sel­vää, et­tä E-sar­ja­lai­sen kans­sa pe­rus­tek­nii­kan ja­ka­val­le tyy­lik­kääl­le CLS:lle on ky­syn­tää.

Mie­li­pi­de­ky­sy­mys on, oli­ko sär­mik­kääm­pi toi­sen su­ku­pol­ven CLS kau­niim­pi kuin edel­tä­jän­sä. Niin tai näin, niin uu­den kol­man­nen su­ku­pol­ven CLS:n pyö­ris­ty­neem­pi ja pel­kis­te­tym­pi muo­toi­lu hi­ve­lee tyy­lik­kyy­del­lään sil­mää.

Vii­del­le hen­gel­le

Uu­des­sa CLS:ssä on kol­men hen­gen ta­ka­penk­ki – edel­tä­väs­sä mal­lis­sa ta­ka­na oli kak­si mat­kus­ta­ja­paik­kaa. Täl­lä kor­vat­ta­neen sitä, et­tä 5-paik­kai­nen Shoo­ting Brake -far­ma­ri ei kuu­lu enää CLS:n ko­ri­mal­li­va­li­koi­maan.

CLS on mukava mutta urheilullinen matkakumppani, liikutaan sitten taajamassa tai maantiellä.

CLS on mukava mutta urheilullinen matkakumppani, liikutaan sitten taajamassa tai maantiellä.

Kol­mas is­tu­ma­paik­ka ei kas­va­ta CLS:n ta­ka­ti­lo­ja tak­si­luok­kaan, ja ta­kais­tuin on par­haim­mil­laan kah­del­le ai­kui­sel­le. Jo is­tui­men muo­toi­lu kie­lii sii­tä, et­tä ta­ka­penk­ki on par­haim­mil­laan kah­del­le, sil­lä var­sin koo­kas kes­ki­tun­ne­li ku­tis­taa kes­ki­paik­ka­lai­sen ti­lo­ja.

Ko­rin muo­toi­lu syö hie­man pään­ti­laa, mut­ta kes­ki­mit­tai­nen ai­kui­nen mah­tuu CLS:n ta­kais­tui­mel­le vai­vat­ta niin, et­tä pää­la­ki ei no­jaa kat­to­ver­hoi­luun.

Ilmasuulakkeiden tunnelmavalaistus viimeistelee kojelaudan tyylikkyyden.

Ilmasuulakkeiden tunnelmavalaistus viimeistelee kojelaudan tyylikkyyden.

Tyy­li­käs ul­ko­kuo­ri kät­kee si­sään­sä tyy­lik­käät si­sä­ti­lat. Kul­jet­ta­jan pai­kal­la on ti­laa kaik­kiin suun­tiin rei­lus­ti, ja hal­lin­ta­lit­teet ovat hy­vin kul­jet­ta­jan ulot­tu­vil­la. Kaik­kia is­tu­ma­paik­ko­ja yh­dis­tää se, et­tä tun­nel­ma on ylel­li­sen ele­gant­ti, mat­kus­taa sit­ten etu- tai ta­kais­tui­mel­la. Ma­te­ri­aa­lit ovat laa­duk­kaan tun­tui­sia, ei­kä ko­ko­nai­suu­des­sa är­sy­tä oi­ke­as­taan mi­kään.

64 tun­nel­ma­vä­riä

”Wi­desc­reen Cok­pi­ti” -mit­ta­ris­ton mo­lem­mat 12,3-tuu­mai­set näy­töt ovat yh­te­näi­sen la­si­pin­nan al­la. Tämä on omi­aan luo­maan au­toon le­vey­den tun­tua, ja kir­kas­la­si­nen näyt­tö on tyy­lik­kään nä­köi­nen. Ko­je­lau­ta­näyt­tö­jen ul­ko­a­su on rää­tä­löi­tä­vis­sä var­sin laa­jal­ti.

Edessä on hyvin tilaa, ja kolmella muistipaikalla varustetut sähkösäätöiset istuimet tukevat hyvin vartaloa.

Edessä on hyvin tilaa, ja kolmella muistipaikalla varustetut sähkösäätöiset istuimet tukevat hyvin vartaloa.

Uudessa CLS:ssä on kolmen hengen takaistuin, mutta takatilat ovat parhaimmillaan kahdelle.

Uudessa CLS:ssä on kolmen hengen takaistuin, mutta takatilat ovat parhaimmillaan kahdelle.

Sel­kei­den näyt­tö­jen hy­vä­nä puo­le­na voi pi­tää myös sitä, et­tä kos­ka ne ei­vät ole kos­ke­tus­näyt­tö­jä, nii­hin ei ker­ry ras­vai­sia sor­men­jäl­kiä.

Näyt­tö­jen va­li­koi­ta se­lail­laan oh­jaus­pyö­rän puo­lil­la ole­vil­la hi­pai­su­kyt­ki­mil­lä tai kes­ki­kon­so­lin käyt­tö­kyt­ki­mil­lä. Kes­ki­kon­so­lis­sa on kak­si käyt­tö­vaih­to­eh­toa: me­kaa­ni­nen kier­to­kyt­kin pe­rin­tei­sem­pään ma­kuun ja sor­mi­pyyh­käi­syil­lä toi­mi­va kos­ke­tus­le­vy.

Ko­je­lau­dan muo­toi­lu ja ylei­sil­me ovat var­sin sa­man­lai­set kuin E-sar­ja­lai­ses­sa, mut­ta ero­ja­kin toki löy­tyy. Ko­je­lau­dan il­ma­suu­lak­kei­den muo­toi­lu on CLS:ssä eri­lai­nen kuin E:n se­da­nis­sa, ja len­to­ko­neen tur­bii­ne­ja muis­tut­ta­vat suu­lak­keet ovat sa­man­lai­set kuin E coupés­sa.

Suu­lak­kei­den va­lais­tus vii­meis­te­lee ko­je­lau­dan tyy­lik­kyy­den yh­des­sä ko­je­lau­taa ja ovi­pa­nee­le­ja kier­tä­vän va­lo­nau­han kans­sa. Tun­ne­va­lo­nau­ha on myös E-sar­ja­lai­ses­sa, mut­ta suu­lak­kei­den va­lais­tus tuo li­sä­höys­teen CLS:n ko­je­lau­dan il­mee­seen.

Tun­nel­ma­vä­ri­vaih­to­eh­to­ja on pe­rä­ti 64 kap­pa­let­ta, jo­ten ei­kö­hän jo­kai­nen CLS-kul­jet­ta­ja löy­dä omiin miel­ty­myk­siin­sä so­pi­va vä­rin. Mat­kus­ta­mon läm­pö­ti­laa sää­det­tä­es­sä suu­lak­kei­den va­lais­tus vaih­taa vä­riä si­ni­sek­si tai pu­nai­sek­si sen mu­kaan, sää­de­tään­kö si­sä­ti­la­läm­pö­ti­laa kyl­mem­mäk­si vai läm­pi­mäm­mäk­si.

Suu­la­ke­va­lais­tus löy­tyy myös S-sar­ja­lai­ses­ta ja uu­des­ta A-sar­ja­lai­ses­ta.

Toi­sen eron E-sar­ja­lai­seen huo­maa vii­meis­tään maan­tie­a­jos­sa. Mer­ce­des-Ben­zil­le omi­nai­nen oh­jaus­pyl­vääs­sä ol­lut va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men viik­si­kyt­kin on jää­nyt his­to­ri­aan, ja uu­des­sa CLS:ssä va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men kyt­ki­met ovat ra­tin va­sem­mas­sa puo­las­sa.

Ri­vi­kuu­to­set

Kul­jet­ta­jan paik­ka on CLS:ssä var­mas­ti se ha­lu­tuin, sil­lä ajet­ta­vuus on nau­tin­nol­li­sen rau­hal­lis­ta ja loo­gis­ta. Jou­si­tuk­sen ja is­tui­mien mu­ka­vuu­des­ta pää­see toki naut­ti­maan kai­kil­la is­tu­ma­pai­koil­la, mut­ta kul­jet­ta­jan pai­kal­la pää­see an­nos­te­le­maan moot­to­rin tar­joi­le­maa voi­maa ja naut­ti­maan ne­li­ve­don tar­jo­a­mas­ta pi­dos­ta – täl­lä het­kel­lä mal­lis­to koos­tuu vain ne­li­ve­to­mal­leis­ta.

Jat­ku­va ne­li­ve­to on sää­det­ty Mer­ce­des-Ben­zil­le omi­nai­ses­ti ta­ka­ve­to­pai­not­tei­sek­si, sil­lä 31 pro­sent­tia voi­mas­ta me­nee etu­ak­se­lil­le ja 69 pro­sent­tia taak­se. Vaih­teis­to on 9-vaih­tei­nen au­to­maat­ti.

Ko­ne­huo­nee­seen on täl­lä het­kel­lä tar­jol­la kol­me ri­vi­kuu­tos­ta, jois­ta yk­si on ben­sii­ni­käyt­töi­nen ja kak­si tur­bo­die­se­liä. Ben­sa­ver­si­os­sa on moot­to­rin ja vaih­teis­ton vä­lis­sä apu­na säh­kö­moot­to­ri, joka tar­joi­lee polt­to­moot­to­rin avuk­si 22 li­sä­he­vos­voi­maa ja 200 new­ton­met­riä.

Mer­ce­des-Benz CLS:n voi­man­läh­teik­si on tu­los­sa täs­tä uu­des­ta moot­to­ri­per­hees­tä myös pie­nem­mät 4-sy­lin­te­ri­set ben­sii­ni- ja die­sel­moot­to­rit.

Ko­ea­jet­ta­va­na oli täl­lä het­kel­lä tar­jol­la ole­vis­ta die­se­leis­tä te­hok­kain eli 340-he­vos­voi­mai­nen 400 d. 350 d -mal­lis­sa täs­tä 3-lit­rai­ses­ta moot­to­ris­ta ote­taan ir­ti vä­hem­män te­hoa (-54 hv) ja vään­töä (-100 Nm).

Die­sel­moot­to­ri so­pii mai­ni­os­ti CLS:n keu­lal­le. Voi­maa on tar­jol­la rut­kas­ti, ei­vät­kä moot­to­rin ää­net juu­ri­kaan kuu­lu oh­jaa­moon. Sama kos­kee muu­ta ajo­me­lua. Ajo­vii­man su­hi­na ja ren­ga­sää­net ovat vai­mei­ta – mikä on odo­tet­tua ylel­li­sen tun­tui­ses­sa oh­jaa­mos­sa.

Eleet­tö­mäs­ti ur­hei­lul­li­nen

Tiu­kois­sa kiih­dy­tyk­sis­sä CLS 400 d läh­tee pai­kal­taan eleet­tö­män rä­vä­käs­ti. Ne­li­ve­don an­si­os­ta kiih­dy­tys sa­ta­sen no­peu­teen hoi­tuu il­man su­ti­mi­sia tai ve­te­lyä vii­des­sä se­kun­nis­sa.

Kiih­ty­vyys ei ku­ten­kaan tun­nu pers­tun­tu­mal­la niin rä­vä­käl­tä, sil­lä kori ei suu­rem­min nii­ai­le ei­kä vaih­teis­to nyt­käyt­te­le täys­kaa­su­kiih­dy­tyk­ses­sä­kään.

Kes­ki­kon­so­lis­sa on Dy­na­mic Se­lect -va­lin­ta­kyt­kin, jol­la muu­te­taan moot­to­rin ja voi­man­siir­to­lin­jan toi­min­taa. Vaih­to­eh­to­ja on yh­teen­sä vii­si.

Pe­ru­so­le­tuk­se­na on com­fort, joka me­nee pääl­le käyn­nis­tet­tä­es­sä. Sen ta­voit­tee­na on hyvä polt­to­ai­ne­ta­lous ja voi­ma­lin­jan ta­sa­pai­noi­nen toi­min­ta. Eco-ase­tuk­sel­la ta­voi­tel­laan mah­dol­li­sim­man hy­vää polt­to­ai­ne­ta­lout­ta verk­kai­sem­mal­la kaa­su­pol­ki­men re­a­goin­ti­no­peu­del­la, pie­nem­mäl­lä mak­si­mi­vään­nöl­lä, vä­häi­sem­mäl­lä vaih­tei­den vaih­ta­mi­sel­la ja sil­lä, et­tä au­to rul­laa va­paas­ti ei­kä moot­to­ri­jar­ru­tus hi­das­ta no­peut­ta.

Näi­den li­säk­si on sport ja sport+, joil­la ha­e­taan li­sä­te­rää vaih­toi­hin ja re­a­goin­tiin kaa­su­pol­ki­men liik­kei­siin. Vii­des vaih­to­eh­to on in­di­vi­du­al, jos­sa toi­min­to­ja voi rää­tä­löi­dä oman mie­len mu­kaan.

Ko­ea­jo­au­tos­sa li­sä­va­rus­tee­na ol­lut adap­tii­vi­nen is­kun­vai­men­nus muut­taa alus­tan toi­min­taa va­li­tun ajo­a­se­tuk­sen mu­kaan – ja muu­tok­sen to­del­la huo­maa. Com­for­til­la kyy­ti on mu­ka­vaa ja ylel­li­sen tun­tuis­ta.

Sport+-ase­tuk­sel­la CLS me­nee tiu­kem­mis­sa­kin kaar­teis­sa eleet­tö­män jä­mä­käs­ti, ja var­sin pai­na­val­la au­tol­la in­tou­tuu hel­pos­ti aje­le­maan ur­hei­lul­li­ses­ti. Ylel­li­nen, mu­ka­va ja so­pi­val­la ur­hei­lul­li­suu­del­la höys­tet­ty ko­ko­nai­suus on oi­ke­as­taan Gran Tu­ris­moa par­haim­mil­laan.

Pal­jon avus­ti­mia

Va­ki­o­va­rus­tuk­seen kuu­luu suu­ri mää­rä toi­min­to­ja, jot­ka toi­mi­vat ste­re­o­mo­ni­toi­mi­ka­me­ran ja pa­rem­man tut­ka­jär­jes­tel­män an­si­os­ta var­sin hy­vin. Jär­jes­tel­mä tun­nis­taa lii­ken­ne­mer­kit ja ker­too no­peus­ra­joi­tus­ten li­säk­si myös suo­ja­teis­tä.

Mer­ce­des-Benz CLS ky­ke­nee puo­li­au­to­no­mi­seen aja­mi­seen: adap­tii­vi­sen va­ki­o­no­peu­den­sää­din ja oh­jau­sa­vus­ti­men avul­la CLS aje­lee lii­ken­ne­vir­ran mu­ka­na it­sek­seen. Ruuh­ka­lii­ken­tees­sä se liik­kuu lii­ken­ne­vir­ran mu­ka­na ja py­säh­tyy sekä läh­tee liik­keel­le edel­lä ole­van au­ton tah­tiin.

Au­to vaih­taa myös kais­taa au­to­maat­ti­ses­ti, jos vie­rei­sel­lä kais­tal­la on ti­laa sil­loin, kun kul­jet­ta­ja käyt­tää suun­ta­mer­kin kyt­kin­tä ker­ran ha­lu­a­maan­sa suun­taan.

Li­säk­si Mer­ce­des-Benz CLS hi­das­taa it­sek­seen no­peut­ta, jos na­vi­gaat­to­rin kart­ta­oh­jel­man mu­kaan lä­hes­ty­tään esi­mer­kik­si lii­ken­neym­py­rää. Tämä kart­ta­ma­te­ri­aa­liin pe­rus­tu­va omi­nai­suus edel­lyt­tää tie­tys­ti ajan­ta­sais­ta kart­ta­tie­toa – juu­ri ra­ken­net­tu kier­to­liit­ty­mä ei saa CLS:ää hi­das­ta­maan.

Oh­jau­sa­vus­tin pyr­kii pi­tä­mään au­ton kais­ta­mer­kin­tö­jen vä­lis­sä. No­peuk­sis­sa 60–120 km/h toi­mi­va kais­ta-avus­tin puut­tuu pe­liin, jos kul­jet­ta­ja aje­lee il­man oh­jau­sa­vus­tin­ta, ja au­to pyr­kii va­el­ta­maan kais­ta­mer­kin­tö­jen yli. Yh­te­näi­sen vii­van koh­dal­la au­to kor­jaa ajo­suun­nan ta­kai­sin omal­le kais­tal­le jar­ru­ja käyt­tä­mäl­lä.

Jos kais­ta­mer­kin­tä on kat­ko­vii­va, jär­jes­tel­mä kor­jaa ajo­lin­jan jar­ruil­la vain sil­loin, jos tör­mäys­vaa­ra vie­rei­sel­lä kais­tal­la ole­van kans­sa on ole­mas­sa. Sen lu­va­taan toi­mi­van sekä sa­maan suun­taan me­ne­vien et­tä vas­taan­tu­li­joi­den koh­dal­la. Tätä omi­nai­suut­ta ei kui­ten­kaan ym­mär­ret­tä­väs­ti ko­keil­tu.

Mut­ta sitä ko­keil­tiin, mi­ten CLS re­a­goi au­to­no­mi­ses­ti aja­es­saan sii­hen, et­tä kul­jet­ta­ja ei pidä ra­tis­ta kiin­ni. To­vin ku­lut­tua kul­jet­ta­jaa pyy­de­tään merk­ki­va­lol­la ja -ää­nel­lä tart­tu­maan oh­jaus­pyö­rään.

Jos kul­jet­ta­ja ei use­am­mas­ta ke­ho­tuk­ses­ta huo­li­mat­ta puu­tu aja­mi­seen, au­to aloit­taa au­to­maat­ti­sen hä­tä­py­säy­tyk­sen. Toi­min­to kes­key­tyy heti, kun kul­jet­ta­ja puut­tuu aja­mi­seen.

Ko­kei­lus­sa toi­min­to kes­key­tet­tiin, kun mit­ta­ris­toon il­mes­tyi il­moi­tus hä­tä­py­säy­tyk­sen aloit­ta­mi­ses­ta. Jos jar­ru­tus oli­si al­ka­nut ja no­peus pu­don­nut al­le 60 km/h:n, niin ne­li­vil­kut oli­si­vat kyt­key­ty­neet pääl­le.

Au­ton py­säh­dyt­tyä jär­jes­tel­mä kyt­kee sei­son­ta­jar­run, kes­kus­lu­ki­tus avau­tuu ja hä­tä­pu­he­lu­jär­jes­tel­mä ak­ti­voi­tuu.

Edel­lä ker­rot­tu­jen avus­ti­mien li­säk­si CLS:ssä on mo­nia mui­ta ak­tii­vi­sia avus­tin­jär­jes­tel­miä.

Miel­lyt­tää

Ko­ko­nai­suus

CLS on mu­ka­va, ylel­li­nen ja riit­tä­vän ur­hei­lul­li­nen mat­ka­kump­pa­ni.

Är­syt­tää

Hin­ta

Yli 100 000 eu­ron läh­tö­hin­ta te­kee CLS 400 d:stä vain har­vo­jen herk­kua.

Yl­lät­tää

Mo­ni­luon­toi­suus

CLS:ssä saa sa­mas­sa pa­ke­tis­sa mu­ka­van ja ur­hei­lul­li­sen GT:n.

Yh­teen­ve­to

CLS:ssä yh­dis­tyy ylel­li­syys ja mu­ka­vuus ta­sa­pai­noi­seen ajet­ta­vuu­teen, joka tar­joi­lee ha­lut­ta­es­sa myös tyy­li­käs­tä ur­hei­lul­li­suut­ta.

(5 täh­teä)

Mer­ce­des-Benz CLS 400 d 4Ma­tic

Moot­to­ri

R6, tur­bo, 2925 cm3, 250 kW (340 hv)/4400 r/min, 700 Nm/1200–3200 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 5,0 s, huip­pu­no­peus 250 km/h

Ku­lu­tus

5,7 l/100 km, die­sel

CO2-pääs­töt

156 g/km

Voi­man­siir­to

A9, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4988 mm, l. 1890 mm, k. 1435 mm, ak­se­li­vä­li 2939 mm, oma­mas­sa 1935 kg, kan­ta­vuus 610 kg, ve­to­mas­sa 1900/750 kg, ta­va­ra­ti­la 520 l, tank­ki 80 l

Hin­ta

107 939 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 143 915 eu­roa (2018)

Os­ka­ri Pent­ti

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa

Auto Bild.Uutiset

Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa

Auto Bild.Uutiset
Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti

Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti

St1

Perinteiset huoltoasemat katoavat – pudotusta jopa 45 %

Auto Bild.Artikkelit
Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti

Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti

St1

Perinteiset huoltoasemat katoavat – pudotusta jopa 45 %

Auto Bild.Artikkelit

Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa

Auto Bild.Uutiset

Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU