Nissan Ariya on monelle vielä tuntematon automalli. Kyseessä on kookas pitkän matkan täyssähköinen taittaja.

Nissan Ariya on monelle vielä tuntematon automalli. Kyseessä on kookas pitkän matkan täyssähköinen taittaja.

Juha Peltonen

Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa

Ensivaikutelma etuvetoisesta täyssähkö-Ariyasta on, että kyseessä on aivan uudenlainen, hienostunut Nissan-crossover.

Auto Bild.Koeajot

Nis­san Ariya sekä näyt­tää et­tä tun­tuu ai­van eri­lai­sel­ta kuin yk­si­kään ai­em­pi Nis­san, ja cros­so­ver-mal­lis­ta huo­kuu jän­nit­tä­vyys. Se on hil­jai­nen, se tun­tuu isom­mal­ta kuin on­kaan, sen ti­lan­käyt­tö on mai­ni­o­ta, ja myös sen ajo­tun­tu­mat ovat laa­duk­kaat.

To­sin yk­si mii­nus­ha­vain­to il­me­ni heti al­ku­vai­hees­sa: kun ai­oin ko­to­na kyt­keä Nis­san Ariy­an la­tau­tu­maan, niin Mode 2 -kaa­pe­lia ei löy­ty­nyt mis­tään.

Tar­kis­tus­soit­to vah­vis­ti, et­tä Nis­san Ariy­an mu­ka­na ei ole yl­lät­tä­en ko­ti­la­taus- eli suko-kaa­pe­lia (Mode 2), vaan asi­ak­kai­ta neu­vo­taan hank­ki­maan eril­li­nen ko­ti­la­taus­lai­te.

Etuvetoisen Evolve-version sisäinen laturi on 22 kW:n tehoisena ratkaisevasti parempi kuin perusversion 7,4 kW:n laturi. Ajoakussa on sekä lämmitys että jäähdytys.

Etuvetoisen Evolve-version sisäinen laturi on 22 kW:n tehoisena ratkaisevasti parempi kuin perusversion 7,4 kW:n laturi. Ajoakussa on sekä lämmitys että jäähdytys.

Juha Peltonen

Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys rullaa näyttävin 20-tuumaisin vantein.

Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys rullaa näyttävin 20-tuumaisin vantein.

Juha Peltonen

Kojelaudan toiminnot edustavat kelpo yhdistelmää digitoimintoja ja mekaanisia painikkeita. Sopivan kirkas tuulilasin heijastusnäyttö on 10,8-tuumainen.

Kojelaudan toiminnot edustavat kelpo yhdistelmää digitoimintoja ja mekaanisia painikkeita. Sopivan kirkas tuulilasin heijastusnäyttö on 10,8-tuumainen.

Juha Peltonen

Se on si­nän­sä ym­mär­ret­tä­vää, on­han ko­ti­la­taus­lai­te tar­koi­tuk­sen­mu­kai­nen jat­ku­vas­sa käy­tös­sä. Sii­tä huo­li­mat­ta ko­ti­la­taus­kaa­pe­li oli­si sil­ti ol­ta­va, muu­ten­han au­toa ei pysy la­taa­maan esi­mer­kik­si ke­sä­mö­kil­lä – ihan joka mö­kil­lä tus­kin on voi­ma­vir­ta­lii­tän­tää ko­ti­la­taus­lai­tet­ta var­ten.

Kä­te­vä pi­ka­la­da­ta

Ko­ti­la­tauk­sel­la pää­sin par­haim­mil­laan sa­taan pro­sent­tiin ja 439 ki­lo­met­riin. Ajo­ti­lan vaih­to ei vai­kut­ta­nut ai­na­kaan au­ton näy­tön mu­kaan jäl­jel­lä ol­lei­siin, ar­vi­oi­tui­hin säh­köi­siin ki­lo­met­rei­hin.

Mie­len­kiin­tois­ta oli, et­tä kun ajoin täys­la­tauk­sen jäl­keen 20 ki­lo­met­rin len­kin kau­pun­ki­no­peu­del­la, toi­min­ta­mat­ka ko­ho­si het­kel­li­ses­ti 440 ki­lo­met­riin, pu­do­ten vas­ta lä­hel­lä len­kin pää­tös­tä ta­sol­le 431 km/98 % – it­se­la­taa­vuus siis toi­mii.

Nis­san Ariy­an la­taus­liit­ti­met ovat oi­ke­as­sa etu­lo­ka­suo­jas­sa. Pi­ka­la­da­tes­sa Ariy­aa 50 kW For­tum Char­ge & Drive -ase­mal­la aloi­tusp­ro­ses­si su­jui (ase­ma­koh­tai­ses­ti hie­man vaih­del­len) sekä hy­vin et­tä no­pe­as­ti, mut­ta sen pa­rem­min la­taus­pyl­vään näy­töl­lä kuin au­ton näy­töl­lä ei näe la­tau­sai­kaa, ja pyl­vääs­sä­kin juok­se­vat vain la­da­tut pro­sen­tit.

Mat­kus­ta­mon me­lu­ta­so jää miel­lyt­tä­vän al­hai­sek­si myös epä­ta­sai­sel­la as­val­til­la. Yh­den ai­no­an ker­ran säh­kö­moot­to­ri temp­pui­li kau­pun­ki­a­jos­sa: lii­ken­ne­va­lois­sa sei­so­mi­sen jäl­keen siir­ryt­tiin vi­ka­sie­to­ti­laan, jon­ka jäl­keen au­to oli ajet­ta­va py­sä­kil­le ja boo­tat­ta­va. On­nek­si il­miö ei sat­tu­nut moot­to­ri­tiel­lä.

Nis­san Ariy­an jou­si­tus­tun­tu­ma on jä­mäk­kä ole­mat­ta kui­ten­kaan pin­ta­ko­va. Yli 2 000 ki­lon oma­mas­sa an­taa maan­tie­a­joon miel­lyt­tä­vää va­kaut­ta. Oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on maan­tiel­lä riit­tä­vän tark­ka.

Ajo­ti­la­va­lit­sin (Eco/Stan­dard/Sport) on kon­so­lis­sa, ja yh­den pol­ki­men toi­min­to kyt­ke­tään pääl­le kes­ki­kon­so­lin pai­nik­kees­ta. It­se pi­din enem­män aja­mi­ses­ta il­man e-Pe­da­lin apua, kos­ka täl­löin rul­lau­so­mi­nai­suu­det ovat lä­hes eri­no­mai­set.

Rei­lus­ti avau­tu­vat ovet

Nis­san Ariy­an mat­kus­ta­mos­sa on mu­ka­van väl­jää. Ta­na­kat, osa­nah­ka­ver­hoi­lut is­tui­met an­ta­vat koh­tuul­li­sen si­vut­tais­tu­en. Etuo­vi­au­kot ovat so­pi­van ava­rat, ja oh­jaus­pyö­rä ve­täy­tyy jenk­ki­tyy­liin säh­köi­ses­ti edem­mäs au­tos­ta pois­tut­ta­es­sa.

Sähkösäätöiset etuistuimet antavat kohtuullisen sivuttaistuen.

Sähkösäätöiset etuistuimet antavat kohtuullisen sivuttaistuen.

Juha Peltonen

Taakse on vaivatonta kulkea 85 asteen kulmaan avautuvista ovista.

Taakse on vaivatonta kulkea 85 asteen kulmaan avautuvista ovista.

Juha Peltonen

Ajosuunnanvalitsin on sähköisesti pituussäädettävässä keskikonsolissa.

Ajosuunnanvalitsin on sähköisesti pituussäädettävässä keskikonsolissa.

Juha Peltonen

Tavaratilasta saa laajennettuna tasapohjaisen.

Tavaratilasta saa laajennettuna tasapohjaisen.

Juha Peltonen

Etuvetoinen Nissan Ariya kiihtyy yhden sähkömoottorin avulla satasen nopeuteen noin kahdeksassa sekunnissa.

Etuvetoinen Nissan Ariya kiihtyy yhden sähkömoottorin avulla satasen nopeuteen noin kahdeksassa sekunnissa.

Juha Peltonen

Myös taak­se on kä­te­vä kul­kea, sil­lä ta­ka­o­vet avau­tu­vat 85 as­teen kul­maan. Ovi­pa­nee­leis­sa on va­lais­tu ko­ris­te­ku­vio, ja ko­je­lau­dan ylei­sil­me kak­si­ne, le­vei­ne näyt­töi­neen edus­taa uu­sin­ta Nis­san-tyy­liä. Al­can­ta­ra-pin­noi­te peit­tää ko­je­lau­dan ohel­la ovien ylä­pa­nee­le­ja.

Sel­keä di­gi­taa­li­mit­ta­ris­to on 12,3-tuu­ma­si­nen, ja 12,3 tuu­man kos­ke­tus­näyt­tö on suh­teel­li­sen help­po­toi­mi­nen. Jäl­kim­mäi­sen avul­la saa­daan esil­le muun mu­as­sa lä­him­pien la­tau­sa­se­mien etäi­syy­det ja si­jain­nit.

Ase­mien la­taus­te­ho oli­si kui­ten­kin käyt­tä­jän nä­kö­kul­mas­ta tar­kas­tel­len ai­heel­lis­ta il­me­tä sa­mas­sa yh­tey­des­sä il­man, et­tä la­taus­te­ho­ja jou­tuu kai­va­maan ase­ma­koh­tai­ses­ti ne­tin syö­ve­reis­tä.

Ko­je­lau­das­sa on läm­mi­tys- ja tuu­le­tus­sää­ti­mien me­kaa­ni­set pai­nik­keet, mikä on käy­tön kan­nal­ta to­del­la hyvä asia. Py­sä­köin­nin kan­nal­ta 360 as­teen ka­me­ra lu­keu­tuu mie­les­tä­ni Evol­ve-va­rus­te­ta­son eh­dot­to­miin va­rus­tei­siin.

Kes­ki­kon­so­lis­sa on ajo­ti­la­pai­nik­keen ohel­la mui­ta­kin pik­ku­e­ri­koi­suuk­sia. Sii­nä ole­vat open/close-pai­nik­keet ei­vät koh­den­nu pa­no­raa­ma­la­si­kat­toon, vaan ne avaa­vat ja sul­ke­vat säh­köi­ses­ti ko­je­lau­dan alai­sen lo­ke­ri­kon, jon­ne voi­daan lait­taa pii­loon ar­vo­e­si­nei­tä.

Li­sä­e­tu­na avau­tuu käy­tän­nöl­li­nen pöy­tä­ta­so, ja kes­ki­kon­so­lin si­jain­tia voi­daan sää­tää pi­tuus­suun­nas­sa säh­köi­ses­ti.

Etu­ve­toi­sen Nis­san Ariy­an jar­rul­li­nen ve­to­mas­sa on vain 750 ki­loa, mut­ta ve­to­mas­san saa tup­lat­tua 1 500 ki­loon va­lit­se­mal­la ne­li­ve­toi­sen Nis­san Ariya e-4or­cen 87 kWh:n ajo­a­kul­la.

Juha Pel­to­nen

Nis­san Ariya 87 kWh Evol­ve 2WD 20" Al­lo­ys

Säh­kö­moot­to­ri

178 kW (238 hv), 300 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 7,6 s, huip­pu­no­peus 160 km/h

Ku­lu­tus

18,4 kWh/100 km, säh­kö

CO2-pääs­töt

0 g/km

Ajo­ak­ku

li­tiu­mi­o­ni 87 kWh (net­to)

Toi­min­ta­mat­ka

533 km

La­tau­sai­ka

35 min (pi­ka­la­taus)

Voi­man­siir­to

A1, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4595, l. 1850, k. 1660 mm, ak­se­li­vä­li 2775 mm, maa­va­ra 180 mm, oma­mas­sa 2121 kg, kan­ta­vuus 484 kg, ve­to­mas­sa 750/750 kg, ta­va­ra­ti­la 468 l

Hin­ta

68 600 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 69 300 eu­roa (2022)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU