Nissan Ariya on monelle vielä tuntematon automalli. Kyseessä on kookas pitkän matkan täyssähköinen taittaja.
Juha Peltonen
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Ensivaikutelma etuvetoisesta täyssähkö-Ariyasta on, että kyseessä on aivan uudenlainen, hienostunut Nissan-crossover.
Nissan Ariya sekä näyttää että tuntuu aivan erilaiselta kuin yksikään aiempi Nissan, ja crossover-mallista huokuu jännittävyys. Se on hiljainen, se tuntuu isommalta kuin onkaan, sen tilankäyttö on mainiota, ja myös sen ajotuntumat ovat laadukkaat.
Tosin yksi miinushavainto ilmeni heti alkuvaiheessa: kun aioin kotona kytkeä Nissan Ariyan latautumaan, niin Mode 2 -kaapelia ei löytynyt mistään.
Tarkistussoitto vahvisti, että Nissan Ariyan mukana ei ole yllättäen kotilataus- eli suko-kaapelia (Mode 2), vaan asiakkaita neuvotaan hankkimaan erillinen kotilatauslaite.
Etuvetoisen Evolve-version sisäinen laturi on 22 kW:n tehoisena ratkaisevasti parempi kuin perusversion 7,4 kW:n laturi. Ajoakussa on sekä lämmitys että jäähdytys.
Juha Peltonen
Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys rullaa näyttävin 20-tuumaisin vantein.
Juha Peltonen
Kojelaudan toiminnot edustavat kelpo yhdistelmää digitoimintoja ja mekaanisia painikkeita. Sopivan kirkas tuulilasin heijastusnäyttö on 10,8-tuumainen.
Juha Peltonen
Se on sinänsä ymmärrettävää, onhan kotilatauslaite tarkoituksenmukainen jatkuvassa käytössä. Siitä huolimatta kotilatauskaapeli olisi silti oltava, muutenhan autoa ei pysy lataamaan esimerkiksi kesämökillä – ihan joka mökillä tuskin on voimavirtaliitäntää kotilatauslaitetta varten.
Kätevä pikaladata
Kotilatauksella pääsin parhaimmillaan sataan prosenttiin ja 439 kilometriin. Ajotilan vaihto ei vaikuttanut ainakaan auton näytön mukaan jäljellä olleisiin, arvioituihin sähköisiin kilometreihin.
Mielenkiintoista oli, että kun ajoin täyslatauksen jälkeen 20 kilometrin lenkin kaupunkinopeudella, toimintamatka kohosi hetkellisesti 440 kilometriin, pudoten vasta lähellä lenkin päätöstä tasolle 431 km/98 % – itselataavuus siis toimii.
Nissan Ariyan latausliittimet ovat oikeassa etulokasuojassa. Pikaladatessa Ariyaa 50 kW Fortum Charge & Drive -asemalla aloitusprosessi sujui (asemakohtaisesti hieman vaihdellen) sekä hyvin että nopeasti, mutta sen paremmin latauspylvään näytöllä kuin auton näytöllä ei näe latausaikaa, ja pylväässäkin juoksevat vain ladatut prosentit.
Matkustamon melutaso jää miellyttävän alhaiseksi myös epätasaisella asvaltilla. Yhden ainoan kerran sähkömoottori temppuili kaupunkiajossa: liikennevaloissa seisomisen jälkeen siirryttiin vikasietotilaan, jonka jälkeen auto oli ajettava pysäkille ja bootattava. Onneksi ilmiö ei sattunut moottoritiellä.
Nissan Ariyan jousitustuntuma on jämäkkä olematta kuitenkaan pintakova. Yli 2 000 kilon omamassa antaa maantieajoon miellyttävää vakautta. Ohjauksen keskialuetuntuma on maantiellä riittävän tarkka.
Ajotilavalitsin (Eco/Standard/Sport) on konsolissa, ja yhden polkimen toiminto kytketään päälle keskikonsolin painikkeesta. Itse pidin enemmän ajamisesta ilman e-Pedalin apua, koska tällöin rullausominaisuudet ovat lähes erinomaiset.
Reilusti avautuvat ovet
Nissan Ariyan matkustamossa on mukavan väljää. Tanakat, osanahkaverhoilut istuimet antavat kohtuullisen sivuttaistuen. Etuoviaukot ovat sopivan avarat, ja ohjauspyörä vetäytyy jenkkityyliin sähköisesti edemmäs autosta poistuttaessa.
Sähkösäätöiset etuistuimet antavat kohtuullisen sivuttaistuen.
Juha Peltonen
Taakse on vaivatonta kulkea 85 asteen kulmaan avautuvista ovista.
Juha Peltonen
Ajosuunnanvalitsin on sähköisesti pituussäädettävässä keskikonsolissa.
Juha Peltonen
Tavaratilasta saa laajennettuna tasapohjaisen.
Juha Peltonen
Etuvetoinen Nissan Ariya kiihtyy yhden sähkömoottorin avulla satasen nopeuteen noin kahdeksassa sekunnissa.
Juha Peltonen
Myös taakse on kätevä kulkea, sillä takaovet avautuvat 85 asteen kulmaan. Ovipaneeleissa on valaistu koristekuvio, ja kojelaudan yleisilme kaksine, leveine näyttöineen edustaa uusinta Nissan-tyyliä. Alcantara-pinnoite peittää kojelaudan ohella ovien yläpaneeleja.
Selkeä digitaalimittaristo on 12,3-tuumasinen, ja 12,3 tuuman kosketusnäyttö on suhteellisen helppotoiminen. Jälkimmäisen avulla saadaan esille muun muassa lähimpien latausasemien etäisyydet ja sijainnit.
Asemien latausteho olisi kuitenkin käyttäjän näkökulmasta tarkastellen aiheellista ilmetä samassa yhteydessä ilman, että lataustehoja joutuu kaivamaan asemakohtaisesti netin syövereistä.
Kojelaudassa on lämmitys- ja tuuletussäätimien mekaaniset painikkeet, mikä on käytön kannalta todella hyvä asia. Pysäköinnin kannalta 360 asteen kamera lukeutuu mielestäni Evolve-varustetason ehdottomiin varusteisiin.
Keskikonsolissa on ajotilapainikkeen ohella muitakin pikkuerikoisuuksia. Siinä olevat open/close-painikkeet eivät kohdennu panoraamalasikattoon, vaan ne avaavat ja sulkevat sähköisesti kojelaudan alaisen lokerikon, jonne voidaan laittaa piiloon arvoesineitä.
Lisäetuna avautuu käytännöllinen pöytätaso, ja keskikonsolin sijaintia voidaan säätää pituussuunnassa sähköisesti.
Etuvetoisen Nissan Ariyan jarrullinen vetomassa on vain 750 kiloa, mutta vetomassan saa tuplattua 1 500 kiloon valitsemalla nelivetoisen Nissan Ariya e-4orcen 87 kWh:n ajoakulla.
Juha Peltonen
Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys
Sähkömoottori
178 kW (238 hv), 300 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 7,6 s, huippunopeus 160 km/h
Kulutus
18,4 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 87 kWh (netto)
Toimintamatka
533 km
Latausaika
35 min (pikalataus)
Voimansiirto
A1, etuveto
Mitat
p. 4595, l. 1850, k. 1660 mm, akseliväli 2775 mm, maavara 180 mm, omamassa 2121 kg, kantavuus 484 kg, vetomassa 750/750 kg, tavaratila 468 l
Hinta
68 600 euroa, koeajoauto 69 300 euroa (2022)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.
Mitsubishi
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.
Mitsubishi
Volvolla oli hyvä vuosi 2024
Volvo
Volvolla oli hyvä vuosi 2024
Volvo
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kuvataiteilija, kuraattori Hannu Palosuo: ”Less is bore, se on sisustusmottoni”
JAVA Hi-Fin uutuudet
Finalin uudet DC-kuulokkeet
B&W Px7 S3
Neula puhtaaksi
Bowers & Wilkins, Denon, Marantz uudelle omistajalle
Marten goes Extreme
Pikkuasioita Jaska Jokunen
Amphionin uusi Argon X -sarja
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa
Fiat tuo uuden Grande Panda 4x4:n markkinoille
Nissan Micra palaa markkinoille täyssähköisenä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL