Nissan Ariya on monelle vielä tuntematon automalli. Kyseessä on kookas pitkän matkan täyssähköinen taittaja.
Juha Peltonen
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Ensivaikutelma etuvetoisesta täyssähkö-Ariyasta on, että kyseessä on aivan uudenlainen, hienostunut Nissan-crossover.
Nissan Ariya sekä näyttää että tuntuu aivan erilaiselta kuin yksikään aiempi Nissan, ja crossover-mallista huokuu jännittävyys. Se on hiljainen, se tuntuu isommalta kuin onkaan, sen tilankäyttö on mainiota, ja myös sen ajotuntumat ovat laadukkaat.
Tosin yksi miinushavainto ilmeni heti alkuvaiheessa: kun aioin kotona kytkeä Nissan Ariyan latautumaan, niin Mode 2 -kaapelia ei löytynyt mistään.
Tarkistussoitto vahvisti, että Nissan Ariyan mukana ei ole yllättäen kotilataus- eli suko-kaapelia (Mode 2), vaan asiakkaita neuvotaan hankkimaan erillinen kotilatauslaite.
Etuvetoisen Evolve-version sisäinen laturi on 22 kW:n tehoisena ratkaisevasti parempi kuin perusversion 7,4 kW:n laturi. Ajoakussa on sekä lämmitys että jäähdytys.
Juha Peltonen
Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys rullaa näyttävin 20-tuumaisin vantein.
Juha Peltonen
Kojelaudan toiminnot edustavat kelpo yhdistelmää digitoimintoja ja mekaanisia painikkeita. Sopivan kirkas tuulilasin heijastusnäyttö on 10,8-tuumainen.
Juha Peltonen
Se on sinänsä ymmärrettävää, onhan kotilatauslaite tarkoituksenmukainen jatkuvassa käytössä. Siitä huolimatta kotilatauskaapeli olisi silti oltava, muutenhan autoa ei pysy lataamaan esimerkiksi kesämökillä – ihan joka mökillä tuskin on voimavirtaliitäntää kotilatauslaitetta varten.
Kätevä pikaladata
Kotilatauksella pääsin parhaimmillaan sataan prosenttiin ja 439 kilometriin. Ajotilan vaihto ei vaikuttanut ainakaan auton näytön mukaan jäljellä olleisiin, arvioituihin sähköisiin kilometreihin.
Mielenkiintoista oli, että kun ajoin täyslatauksen jälkeen 20 kilometrin lenkin kaupunkinopeudella, toimintamatka kohosi hetkellisesti 440 kilometriin, pudoten vasta lähellä lenkin päätöstä tasolle 431 km/98 % – itselataavuus siis toimii.
Nissan Ariyan latausliittimet ovat oikeassa etulokasuojassa. Pikaladatessa Ariyaa 50 kW Fortum Charge & Drive -asemalla aloitusprosessi sujui (asemakohtaisesti hieman vaihdellen) sekä hyvin että nopeasti, mutta sen paremmin latauspylvään näytöllä kuin auton näytöllä ei näe latausaikaa, ja pylväässäkin juoksevat vain ladatut prosentit.
Matkustamon melutaso jää miellyttävän alhaiseksi myös epätasaisella asvaltilla. Yhden ainoan kerran sähkömoottori temppuili kaupunkiajossa: liikennevaloissa seisomisen jälkeen siirryttiin vikasietotilaan, jonka jälkeen auto oli ajettava pysäkille ja bootattava. Onneksi ilmiö ei sattunut moottoritiellä.
Nissan Ariyan jousitustuntuma on jämäkkä olematta kuitenkaan pintakova. Yli 2 000 kilon omamassa antaa maantieajoon miellyttävää vakautta. Ohjauksen keskialuetuntuma on maantiellä riittävän tarkka.
Ajotilavalitsin (Eco/Standard/Sport) on konsolissa, ja yhden polkimen toiminto kytketään päälle keskikonsolin painikkeesta. Itse pidin enemmän ajamisesta ilman e-Pedalin apua, koska tällöin rullausominaisuudet ovat lähes erinomaiset.
Reilusti avautuvat ovet
Nissan Ariyan matkustamossa on mukavan väljää. Tanakat, osanahkaverhoilut istuimet antavat kohtuullisen sivuttaistuen. Etuoviaukot ovat sopivan avarat, ja ohjauspyörä vetäytyy jenkkityyliin sähköisesti edemmäs autosta poistuttaessa.
Sähkösäätöiset etuistuimet antavat kohtuullisen sivuttaistuen.
Juha Peltonen
Taakse on vaivatonta kulkea 85 asteen kulmaan avautuvista ovista.
Juha Peltonen
Ajosuunnanvalitsin on sähköisesti pituussäädettävässä keskikonsolissa.
Juha Peltonen
Tavaratilasta saa laajennettuna tasapohjaisen.
Juha Peltonen
Etuvetoinen Nissan Ariya kiihtyy yhden sähkömoottorin avulla satasen nopeuteen noin kahdeksassa sekunnissa.
Juha Peltonen
Myös taakse on kätevä kulkea, sillä takaovet avautuvat 85 asteen kulmaan. Ovipaneeleissa on valaistu koristekuvio, ja kojelaudan yleisilme kaksine, leveine näyttöineen edustaa uusinta Nissan-tyyliä. Alcantara-pinnoite peittää kojelaudan ohella ovien yläpaneeleja.
Selkeä digitaalimittaristo on 12,3-tuumasinen, ja 12,3 tuuman kosketusnäyttö on suhteellisen helppotoiminen. Jälkimmäisen avulla saadaan esille muun muassa lähimpien latausasemien etäisyydet ja sijainnit.
Asemien latausteho olisi kuitenkin käyttäjän näkökulmasta tarkastellen aiheellista ilmetä samassa yhteydessä ilman, että lataustehoja joutuu kaivamaan asemakohtaisesti netin syövereistä.
Kojelaudassa on lämmitys- ja tuuletussäätimien mekaaniset painikkeet, mikä on käytön kannalta todella hyvä asia. Pysäköinnin kannalta 360 asteen kamera lukeutuu mielestäni Evolve-varustetason ehdottomiin varusteisiin.
Keskikonsolissa on ajotilapainikkeen ohella muitakin pikkuerikoisuuksia. Siinä olevat open/close-painikkeet eivät kohdennu panoraamalasikattoon, vaan ne avaavat ja sulkevat sähköisesti kojelaudan alaisen lokerikon, jonne voidaan laittaa piiloon arvoesineitä.
Lisäetuna avautuu käytännöllinen pöytätaso, ja keskikonsolin sijaintia voidaan säätää pituussuunnassa sähköisesti.
Etuvetoisen Nissan Ariyan jarrullinen vetomassa on vain 750 kiloa, mutta vetomassan saa tuplattua 1 500 kiloon valitsemalla nelivetoisen Nissan Ariya e-4orcen 87 kWh:n ajoakulla.
Juha Peltonen
Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys
Sähkömoottori
178 kW (238 hv), 300 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 7,6 s, huippunopeus 160 km/h
Kulutus
18,4 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 87 kWh (netto)
Toimintamatka
533 km
Latausaika
35 min (pikalataus)
Voimansiirto
A1, etuveto
Mitat
p. 4595, l. 1850, k. 1660 mm, akseliväli 2775 mm, maavara 180 mm, omamassa 2121 kg, kantavuus 484 kg, vetomassa 750/750 kg, tavaratila 468 l
Hinta
68 600 euroa, koeajoauto 69 300 euroa (2022)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Zaptec Go -latausyksikkö on yhteensopiva kaikkien Polestar-mallien kanssa, mukaan lukien Polestar 3- ja Polestar 4 -mallit.
Polestar
Zaptec Go -latausyksikkö on yhteensopiva kaikkien Polestar-mallien kanssa, mukaan lukien Polestar 3- ja Polestar 4 -mallit.
Polestar
Ioniq 6 menestyi latausvertailussa mainiosti
Hyundai
Ioniq 6 menestyi latausvertailussa mainiosti
Hyundai
Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.
Stellantis
Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.
Stellantis
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 4/2025 on kaupoissa
Uusi DS N°8 tarjoaa jopa 750 km sähköisen toimintamatkan
Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisuperurheiluauto
Kialle neljä arvostettua iF Design Award -palkintoa
Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa
Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Alpine A110 ensi kertaa myynnissä Suomessa
Kia EV4 esittelyssä AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingissä
Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Elementit järjestykseen
Wharfedale Aston
Laajakaistainen tasoelementti
Spendorin A-sarja uudistuu
Graham Phantom III SE -äänivarsi
Torvi dipolibassolla
Meze Audion uusi POET
Lucarto Audio
69-neliöinen hirsitalo on kodikas tilaihme
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi DS N°8 tarjoaa jopa 750 km sähköisen toimintamatkan
Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisuperurheiluauto
Kialle neljä arvostettua iF Design Award -palkintoa
Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa
Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Alpine A110 ensi kertaa myynnissä Suomessa
Kia EV4 esittelyssä AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingissä
Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin
Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi