Pistokeladattavassa Peugeot 3008 GT:ssä on uusmuotoiset täyslediajovalot sekä uusi, kehyksetön jäähdyttimen säleikkö.
Juha Peltonen
Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä
Auto Bildin koeajossa oli 520 Nm väännön omaava 3008:n pistokeladattava GT-versio.
Pistokeladattava nelivetoinen 3008 HYbrid4 on parhaana GT-versiona näyttävä. Komeaa ulkonäköä ja futuristisia sisätiloja olennaisempi on kuitenkin se, miten pitkälle lataushybridillä pystyy ajamaan sähkön voimalla.
Normimittausten mukaan sähköinen toimintamatka on 59 kilometriä. Koeajon aikana päästiin hyvissä kesäolosuhteissa todella asialliseen 56 kilometriin.
Kahdesta 3008:n pistokehybridistä tehokkaammassa, järjestelmäteholtaan 299-hevosvoimaisessa HYbrid4:ssä on 200-hevosvoimaisen bensiinimoottorin apuna kaksi sähkömoottoria. Teholukema on yksi brändin kaikkien aikojen korkeimpia, ellei peräti korkein.
GT:ssä hyödytään myös Peugeotin leijonankynnen raapaisua imitoivista leditakavaloista. Koeajoautossa oli lisävarusteina Black Pack -ulkonäköpaketti. ja helmiäispunainen väri.
Juha Peltonen
Peugeot 3008 GT HYbrid4 on Peugeotin kaikkien aikojen tehokkaimpia katuautoja.
Juha Peltonen
Peugeotin i-Cockpit-kojelaudassa on aiempaa nykyaikaisempi mittarien ulkoasu.
Juha Peltonen
Automaattivaihteistona on momentinmuuntimella toteutettu e-EAT8.
Juha Peltonen
Kosketusnäyttö on nyt aiempaa kookkaampi 10-tuumainen. Puhelimen langaton lataus on lisävaruste.
Juha Peltonen
Sähkömoottoreista etummainen kehittää 110 ja taka-akseliston yhteydessä oleva 113 hevosvoimaa.
Hybridijärjestelmän kokonaisteho on 220 kW (299 hv), mutta sokerina pohjalla on ehdottomasti muheva 520 Nm järjestelmävääntö!
Kun ladatut sähköt on hyödynnetty, ei ole syytä huoleen: 3008 GT:n kulutuslukemat eivät ponnahda polttomoottoriin siirryttäessä pilviin, vaan auton ajotietokoneen mukaan keskikulutus oli silloin 4,7 l/100 km.
Polttomoottori myös lataa ajoakkua ajon aikana, joten ajoakkua ei pysty ajamaan typötyhjäksi.
Saksalaistyylinen jousitus
Peugeot 3008 GT HYbrid 4:n jousitus on jämeryydeltään muokattu selkeästi miellyttämään saksalaista ostajakuntaa – ja se miellyttää varmasti myös monia suomalaisia. Ohjauksen keskialuetuntuma on maantieajossa hieman liian tunnoton.
Jämerät GT-etuistuimet ovat sähkösäätöiset.
Juha Peltonen
Takana on reunapaikoilla hyvin polvitilaa, mutta keskellä tilaa on riittämättömästi.
Juha Peltonen
Takimmainen sähkömoottori pienentää tavaratilaa. Sähkötoiminen takaluukku maksaa ekstraa.
Juha Peltonen
Alusta toimii hienosti sileällä asvaltilla, mutta se ei kavahda myöskään epätasaisia tienpintoja. Ajotilaksi on valittavissa täyssähköinen Electric (auto on silloin takavetoinen), Hybrid (neliveto), nopeaan ajoon urheilu (neliveto) sekä erityinen 4WD-moodi, jolla voidaan noin 22 sentin maavaran turvin edetä jo hieman maastossakin jopa pelkillä sähkömoottoreilla.
Sisämelu muodostuu maantieajossa pääasiassa miellyttävän vaimeista rengasäänistä. Pelkällä sähkömoottorilla ajettaessa kuuluu hiljaista ujellusta, jos muuta ulkopuolista meteliä ei kantaudu matkustamoon.
Tasokkaat etuistuimet
Pistokehybridin kojelaudassa on siisti alcantara-päällyste. Keskikonsolin ”pianokytkimet” ovat tutut ja käyttökelpoiset. Lisävarusteista pimeänäkökameraa ei ollut vuodenajasta johtuen mahdollista testata.
Peugeot 3008 GT HYbrid4:n osanahkaverhoillut etuistuimet ovat upean ryhdikkäät ja antavat asiallisen sivuttaistuen. Takaistuimelle on varsin helppo siirtyä kohtuullisen reilusti avautuvista ovista, ja takana on asiallisesti polvitilaa – tosin sitä on keskimmäisellä paikalla todella niukasti.
Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV
Juha Peltonen
Myös pääntilaa riittää SUV:ssa loistavasti – ainakin koeajoautossa, jossa ei ollut kattoluukkua.
HYbrid4:n tavaratilaan mahtuu vähemmän tavaraa kuin tavallisiin malleihin. Tavaratila vetää perusmuodossaan 395 litraa ja enimmillään 1 357 litraa, kun tavallisten 3008-mallien lukemat ovat 591–1 670 litraa. Pistokehybridin suurin sallittu vetomassa on 1 250 kiloa.
Juha Peltonen
Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV
Moottori
R4, turbo, 1598 cm3, 147 kW (200 hv)/6000 r/min, 300 Nm/3000 r/min + 2 sähkömoottoria 81,0 kW (110 hv)/2500 r/min, 320 Nm / 83 kW (113 hv)/14 000 r/min, 166 Nm (etu/taka); hybridijärjestelmä 220 kW (299 hv), 520 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 5,9 s, huippunopeus 235 km/h
Kulutus
1,3 l/100 km, bensiini; 15,2 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
29 g/km
Ajoakku
litiumioni 13,2 kWh
Sisäinen laturi
7,4 kW
Toimintamatka sähköllä
59 km
Latausaika
7 h (8 A); 1 h 45 min (kotilatausasema)
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4447, l. 1841, k. 1624 mm, akseliväli 2675 mm, maavara 219 mm, omamassa 1915 kg, kantavuus 490 kg, vetomassa 1250/750 kg, tavaratila 395–1357 l, tankki 43 l
Hinta
48 356 euroa, koeauto 52 533 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Snow Spacen rakentamiseen on käytetty noin 3 000 m3 lunta. Lumi on lainattu viereisestä Ounasvaaran hiihtokeskuksesta, jonne se palautetaan Snow Spacen sulkiessa ovensa helmikuun lopulla.
Polestar
Snow Spacen rakentamiseen on käytetty noin 3 000 m3 lunta. Lumi on lainattu viereisestä Ounasvaaran hiihtokeskuksesta, jonne se palautetaan Snow Spacen sulkiessa ovensa helmikuun lopulla.
Polestar
VBOX-tietojärjestelmien varmistaessa Battistan uskomattoman suorituskyvyn, varttimailin kiihdytysaika 8,55 sekuntia ja ½ mailin tulos 13,38 sekuntia olivat kohokohtia Automobili Pininfarinan ensimmäisen luksussähköauton tuloksissa.
Automobili Pininfarina
VBOX-tietojärjestelmien varmistaessa Battistan uskomattoman suorituskyvyn, varttimailin kiihdytysaika 8,55 sekuntia ja ½ mailin tulos 13,38 sekuntia olivat kohokohtia Automobili Pininfarinan ensimmäisen luksussähköauton tuloksissa.
Automobili Pininfarina
Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow’n designkonsepti lainattiin 1930-luvun hurjasta Thunderbolt-maanopeusennätysautosta.
Rolls-Royce Motor Cars
Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow’n designkonsepti lainattiin 1930-luvun hurjasta Thunderbolt-maanopeusennätysautosta.
Rolls-Royce Motor Cars
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Auto-Bon Oy: Vahvistaa Citroënin, Opelin ja Peugeotin jakelua vahvojen yhteistyökumppaneidensa kanssa
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Auto Bild 7/2023 on kaupoissa
1974 Hyundai Pony Concept: Huikean nykyaikaisen näköinen konseptiurheiluauto entisöitiin
Skotlannin nelivetonyrkki iskee: Munro Mk.1 Pick-Up on kovaa luokkaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
Koeajossa Fiat 500 La Prima HB 118 hv 42 kWh: Ilman käyntimurinaa
Koeajossa Hyundai Santa Fe Plug-In 1.6 T-GDI 265 hv 4WD 6AT Premium: Amerikan malliin
Ensikoeajossa Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid Intens: Kahdenlainen näkemys
Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Suuri ja mahtava
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G 100th Anniversary MT: Juhlapainos
Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Yamahalta kaksi uutta verkkovastaanotinta
iFi:ltä uusi referenssitason kuulokevahvistin
Todellisen legendan paluu
Chordin ultimaattinen vahvistin
Kirjailija Laura Pollarin kodissa Kööpenhaminassa näkyy kupliva rakkaus väreihin
Torvikaiutin jalustalla
Denonilta uusi verkkosoitin/dac
PMC:ltä kaksi edullisempaa kaiutinta
Vahvistin joka myös näyttää hyvältä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
Koeajossa Fiat 500 La Prima HB 118 hv 42 kWh: Ilman käyntimurinaa
5 VUOTTA SITTEN...
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Auto-Bon Oy: Vahvistaa Citroënin, Opelin ja Peugeotin jakelua vahvojen yhteistyökumppaneidensa kanssa
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Skotlannin nelivetonyrkki iskee: Munro Mk.1 Pick-Up on kovaa luokkaa
Mitsubishin suomalainen työntekijä valittiin uskomattomaan Dakar-seikkailuun!
Renault: Ensiesittelee tulevan Coupe-SUV -luokan lippulaivansa Pariisin ilmailunäytöksessä kesäkuussa
Uuden sukupolven Škoda Kodiaq ja Škoda Superb: Napapiirillä äärikylmien olosuhteiden testeissä
LUETUIMMAT
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Škoda: Julkaisi ensimmäiset kuvat uusista Superb Liftback- ja Combi-malleista, sekä uudesta Kodiaqista
Volvo XC60 Black Edition: Erikoisversio saapui
Mercedes-Benz E-sarja: Pistokeladattavilla hybrideillä jopa 115 kilometriä sähköllä
Täyssähköinen Cupra Tavascan: Takavetoisena ja nelivetoisena yli 500 km toimintamatka – näyttävä tuotantomalli tulossa myyntiin Suomessa 2024
Opel Grandland GSe 300 PHEV AWD A8: Urheilullinen nelivetoinen katumaasturi myynnissä yhtenä varustetasona
Renault Austral: Kadjarin ja Koleosin seuraaja
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN