Pistokeladattavassa Peugeot 3008 GT:ssä on uusmuotoiset täyslediajovalot sekä uusi, kehyksetön jäähdyttimen säleikkö.

Pistokeladattavassa Peugeot 3008 GT:ssä on uusmuotoiset täyslediajovalot sekä uusi, kehyksetön jäähdyttimen säleikkö.

Juha Peltonen

Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä

Auto Bildin koeajossa oli 520 Nm väännön omaava 3008:n pistokeladattava GT-versio.

Auto Bild.Koeajot

Pis­to­ke­la­dat­ta­va ne­li­ve­toi­nen 3008 HYb­rid4 on par­haa­na GT-ver­si­o­na näyt­tä­vä. Ko­me­aa ul­ko­nä­köä ja fu­tu­ris­ti­sia si­sä­ti­lo­ja olen­nai­sem­pi on kui­ten­kin se, mi­ten pit­käl­le la­taus­hyb­ri­dil­lä pys­tyy aja­maan säh­kön voi­mal­la.

Nor­mi­mit­taus­ten mu­kaan säh­köi­nen toi­min­ta­mat­ka on 59 ki­lo­met­riä. Ko­ea­jon ai­ka­na pääs­tiin hy­vis­sä ke­sä­o­lo­suh­teis­sa to­del­la asi­al­li­seen 56 ki­lo­met­riin.

Kah­des­ta 3008:n pis­to­ke­hyb­ri­dis­tä te­hok­kaam­mas­sa, jär­jes­tel­mä­te­hol­taan 299-he­vos­voi­mai­ses­sa HYb­rid4:ssä on 200-he­vos­voi­mai­sen ben­sii­ni­moot­to­rin apu­na kak­si säh­kö­moot­to­ria. Te­ho­lu­ke­ma on yk­si brän­din kaik­kien ai­ko­jen kor­keim­pia, el­lei pe­rä­ti kor­kein.

GT:ssä hyödytään myös Peugeotin leijonankynnen raapaisua imitoivista leditakavaloista. Koeajoautossa oli lisävarusteina Black Pack -ulkonäköpaketti. ja helmiäispunainen väri.

GT:ssä hyödytään myös Peugeotin leijonankynnen raapaisua imitoivista leditakavaloista. Koeajoautossa oli lisävarusteina Black Pack -ulkonäköpaketti. ja helmiäispunainen väri.

Juha Peltonen

Peugeot 3008 GT HYbrid4 on Peugeotin kaikkien aikojen tehokkaimpia katuautoja.

Peugeot 3008 GT HYbrid4 on Peugeotin kaikkien aikojen tehokkaimpia katuautoja.

Juha Peltonen

Peugeotin i-Cockpit-kojelaudassa on aiempaa nykyaikaisempi mittarien ulkoasu.

Peugeotin i-Cockpit-kojelaudassa on aiempaa nykyaikaisempi mittarien ulkoasu.

Juha Peltonen

Automaattivaihteistona on momentinmuuntimella toteutettu e-EAT8.

Automaattivaihteistona on momentinmuuntimella toteutettu e-EAT8.

Juha Peltonen

Kosketusnäyttö on nyt aiempaa kookkaampi 10-tuumainen. Puhelimen langaton lataus on lisävaruste.

Kosketusnäyttö on nyt aiempaa kookkaampi 10-tuumainen. Puhelimen langaton lataus on lisävaruste.

Juha Peltonen

Säh­kö­moot­to­reis­ta etum­mai­nen ke­hit­tää 110 ja taka-ak­se­lis­ton yh­tey­des­sä ole­va 113 he­vos­voi­maa.

Hyb­ri­di­jär­jes­tel­män ko­ko­nais­te­ho on 220 kW (299 hv), mut­ta so­ke­ri­na poh­jal­la on eh­dot­to­mas­ti mu­he­va 520 Nm jär­jes­tel­mä­vään­tö!

Kun la­da­tut säh­köt on hyö­dyn­net­ty, ei ole syy­tä huo­leen: 3008 GT:n ku­lu­tus­lu­ke­mat ei­vät pon­nah­da polt­to­moot­to­riin siir­ryt­tä­es­sä pil­viin, vaan au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan kes­ki­ku­lu­tus oli sil­loin 4,7 l/100 km.

Polt­to­moot­to­ri myös la­taa ajo­ak­kua ajon ai­ka­na, jo­ten ajo­ak­kua ei pys­ty aja­maan ty­pö­tyh­jäk­si.

Sak­sa­lais­tyy­li­nen jou­si­tus

Peu­ge­ot 3008 GT HYb­rid 4:n jou­si­tus on jä­me­ryy­del­tään muo­kat­tu sel­ke­äs­ti miel­lyt­tä­mään sak­sa­lais­ta os­ta­ja­kun­taa – ja se miel­lyt­tää var­mas­ti myös mo­nia suo­ma­lai­sia. Oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on maan­tie­a­jos­sa hie­man lii­an tun­no­ton.

Jämerät GT-etuistuimet ovat sähkösäätöiset.

Jämerät GT-etuistuimet ovat sähkösäätöiset.

Juha Peltonen

Takana on reunapaikoilla hyvin polvitilaa, mutta keskellä tilaa on riittämättömästi.

Takana on reunapaikoilla hyvin polvitilaa, mutta keskellä tilaa on riittämättömästi.

Juha Peltonen

Takimmainen sähkömoottori pienentää tavaratilaa. Sähkötoiminen takaluukku maksaa ekstraa.

Takimmainen sähkömoottori pienentää tavaratilaa. Sähkötoiminen takaluukku maksaa ekstraa.

Juha Peltonen

Alus­ta toi­mii hie­nos­ti si­le­äl­lä as­val­til­la, mut­ta se ei ka­vah­da myös­kään epä­ta­sai­sia tien­pin­to­ja. Ajo­ti­lak­si on va­lit­ta­vis­sa täys­säh­köi­nen Elect­ric (au­to on sil­loin ta­ka­ve­toi­nen), Hyb­rid (ne­li­ve­to), no­pe­aan ajoon ur­hei­lu (ne­li­ve­to) sekä eri­tyi­nen 4WD-moo­di, jol­la voi­daan noin 22 sen­tin maa­va­ran tur­vin ede­tä jo hie­man maas­tos­sa­kin jopa pel­kil­lä säh­kö­moot­to­reil­la.

Si­sä­me­lu muo­dos­tuu maan­tie­a­jos­sa pää­a­si­as­sa miel­lyt­tä­vän vai­meis­ta ren­ga­sää­nis­tä. Pel­käl­lä säh­kö­moot­to­ril­la ajet­ta­es­sa kuu­luu hil­jais­ta ujel­lus­ta, jos muu­ta ul­ko­puo­lis­ta me­te­liä ei kan­tau­du mat­kus­ta­moon.

Ta­sok­kaat etuis­tui­met

Pis­to­ke­hyb­ri­din ko­je­lau­das­sa on siis­ti al­can­ta­ra-pääl­lys­te. Kes­ki­kon­so­lin ”pi­a­no­kyt­ki­met” ovat tu­tut ja käyt­tö­kel­poi­set. Li­sä­va­rus­teis­ta pi­me­ä­nä­kö­ka­me­raa ei ol­lut vuo­de­na­jas­ta joh­tu­en mah­dol­lis­ta tes­ta­ta.

Peu­ge­ot 3008 GT HYb­rid4:n osa­nah­ka­ver­hoil­lut etuis­tui­met ovat upe­an ryh­dik­käät ja an­ta­vat asi­al­li­sen si­vut­tais­tu­en. Ta­kais­tui­mel­le on var­sin help­po siir­tyä koh­tuul­li­sen rei­lus­ti avau­tu­vis­ta ovis­ta, ja ta­ka­na on asi­al­li­ses­ti pol­vi­ti­laa – to­sin sitä on kes­kim­mäi­sel­lä pai­kal­la to­del­la niu­kas­ti.

Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV

Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV

Juha Peltonen

Myös pään­ti­laa riit­tää SUV:ssa lois­ta­vas­ti – ai­na­kin ko­ea­jo­au­tos­sa, jos­sa ei ol­lut kat­to­luuk­kua.

HYb­rid4:n ta­va­ra­ti­laan mah­tuu vä­hem­män ta­va­raa kuin ta­val­li­siin mal­lei­hin. Ta­va­ra­ti­la ve­tää pe­rus­muo­dos­saan 395 lit­raa ja enim­mil­lään 1 357 lit­raa, kun ta­val­lis­ten 3008-mal­lien lu­ke­mat ovat 591–1 670 lit­raa. Pis­to­ke­hyb­ri­din suu­rin sal­lit­tu ve­to­mas­sa on 1 250 ki­loa.

Juha Pel­to­nen

Peu­ge­ot 3008 GT HYb­rid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1598 cm3, 147 kW (200 hv)/6000 r/min, 300 Nm/3000 r/min + 2 säh­kö­moot­to­ria 81,0 kW (110 hv)/2500 r/min, 320 Nm / 83 kW (113 hv)/14 000 r/min, 166 Nm (etu/taka); hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä 220 kW (299 hv), 520 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 5,9 s, huip­pu­no­peus 235 km/h

Ku­lu­tus

1,3 l/100 km, ben­sii­ni; 15,2 kWh/100 km, säh­kö

CO2-pääs­töt

29 g/km

Ajo­ak­ku

li­tiu­mi­o­ni 13,2 kWh

Si­säi­nen la­tu­ri

7,4 kW

Toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä

59 km

La­tau­sai­ka

7 h (8 A); 1 h 45 min (ko­ti­la­tau­sa­se­ma)

Voi­man­siir­to

A8, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4447, l. 1841, k. 1624 mm, ak­se­li­vä­li 2675 mm, maa­va­ra 219 mm, oma­mas­sa 1915 kg, kan­ta­vuus 490 kg, ve­to­mas­sa 1250/750 kg, ta­va­ra­ti­la 395–1357 l, tank­ki 43 l

Hin­ta

48 356 eu­roa, ko­eau­to 52 533 eu­roa (2021)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset
Audi RS on yhä sporttisempi

Audi RS on yhä sporttisempi

Audi uudisti RS 3:n

Auto Bild.Uutiset
Audi RS on yhä sporttisempi

Audi RS on yhä sporttisempi

Audi uudisti RS 3:n

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU