Pistokeladattavassa Peugeot 3008 GT:ssä on uusmuotoiset täyslediajovalot sekä uusi, kehyksetön jäähdyttimen säleikkö.
Juha Peltonen
Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä
Auto Bildin koeajossa oli 520 Nm väännön omaava 3008:n pistokeladattava GT-versio.
Pistokeladattava nelivetoinen 3008 HYbrid4 on parhaana GT-versiona näyttävä. Komeaa ulkonäköä ja futuristisia sisätiloja olennaisempi on kuitenkin se, miten pitkälle lataushybridillä pystyy ajamaan sähkön voimalla.
Normimittausten mukaan sähköinen toimintamatka on 59 kilometriä. Koeajon aikana päästiin hyvissä kesäolosuhteissa todella asialliseen 56 kilometriin.
Kahdesta 3008:n pistokehybridistä tehokkaammassa, järjestelmäteholtaan 299-hevosvoimaisessa HYbrid4:ssä on 200-hevosvoimaisen bensiinimoottorin apuna kaksi sähkömoottoria. Teholukema on yksi brändin kaikkien aikojen korkeimpia, ellei peräti korkein.
GT:ssä hyödytään myös Peugeotin leijonankynnen raapaisua imitoivista leditakavaloista. Koeajoautossa oli lisävarusteina Black Pack -ulkonäköpaketti. ja helmiäispunainen väri.
Juha Peltonen
Peugeot 3008 GT HYbrid4 on Peugeotin kaikkien aikojen tehokkaimpia katuautoja.
Juha Peltonen
Peugeotin i-Cockpit-kojelaudassa on aiempaa nykyaikaisempi mittarien ulkoasu.
Juha Peltonen
Automaattivaihteistona on momentinmuuntimella toteutettu e-EAT8.
Juha Peltonen
Kosketusnäyttö on nyt aiempaa kookkaampi 10-tuumainen. Puhelimen langaton lataus on lisävaruste.
Juha Peltonen
Sähkömoottoreista etummainen kehittää 110 ja taka-akseliston yhteydessä oleva 113 hevosvoimaa.
Hybridijärjestelmän kokonaisteho on 220 kW (299 hv), mutta sokerina pohjalla on ehdottomasti muheva 520 Nm järjestelmävääntö!
Kun ladatut sähköt on hyödynnetty, ei ole syytä huoleen: 3008 GT:n kulutuslukemat eivät ponnahda polttomoottoriin siirryttäessä pilviin, vaan auton ajotietokoneen mukaan keskikulutus oli silloin 4,7 l/100 km.
Polttomoottori myös lataa ajoakkua ajon aikana, joten ajoakkua ei pysty ajamaan typötyhjäksi.
Saksalaistyylinen jousitus
Peugeot 3008 GT HYbrid 4:n jousitus on jämeryydeltään muokattu selkeästi miellyttämään saksalaista ostajakuntaa – ja se miellyttää varmasti myös monia suomalaisia. Ohjauksen keskialuetuntuma on maantieajossa hieman liian tunnoton.
Jämerät GT-etuistuimet ovat sähkösäätöiset.
Juha Peltonen
Takana on reunapaikoilla hyvin polvitilaa, mutta keskellä tilaa on riittämättömästi.
Juha Peltonen
Takimmainen sähkömoottori pienentää tavaratilaa. Sähkötoiminen takaluukku maksaa ekstraa.
Juha Peltonen
Alusta toimii hienosti sileällä asvaltilla, mutta se ei kavahda myöskään epätasaisia tienpintoja. Ajotilaksi on valittavissa täyssähköinen Electric (auto on silloin takavetoinen), Hybrid (neliveto), nopeaan ajoon urheilu (neliveto) sekä erityinen 4WD-moodi, jolla voidaan noin 22 sentin maavaran turvin edetä jo hieman maastossakin jopa pelkillä sähkömoottoreilla.
Sisämelu muodostuu maantieajossa pääasiassa miellyttävän vaimeista rengasäänistä. Pelkällä sähkömoottorilla ajettaessa kuuluu hiljaista ujellusta, jos muuta ulkopuolista meteliä ei kantaudu matkustamoon.
Tasokkaat etuistuimet
Pistokehybridin kojelaudassa on siisti alcantara-päällyste. Keskikonsolin ”pianokytkimet” ovat tutut ja käyttökelpoiset. Lisävarusteista pimeänäkökameraa ei ollut vuodenajasta johtuen mahdollista testata.
Peugeot 3008 GT HYbrid4:n osanahkaverhoillut etuistuimet ovat upean ryhdikkäät ja antavat asiallisen sivuttaistuen. Takaistuimelle on varsin helppo siirtyä kohtuullisen reilusti avautuvista ovista, ja takana on asiallisesti polvitilaa – tosin sitä on keskimmäisellä paikalla todella niukasti.
Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV
Juha Peltonen
Myös pääntilaa riittää SUV:ssa loistavasti – ainakin koeajoautossa, jossa ei ollut kattoluukkua.
HYbrid4:n tavaratilaan mahtuu vähemmän tavaraa kuin tavallisiin malleihin. Tavaratila vetää perusmuodossaan 395 litraa ja enimmillään 1 357 litraa, kun tavallisten 3008-mallien lukemat ovat 591–1 670 litraa. Pistokehybridin suurin sallittu vetomassa on 1 250 kiloa.
Juha Peltonen
Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV
Moottori
R4, turbo, 1598 cm3, 147 kW (200 hv)/6000 r/min, 300 Nm/3000 r/min + 2 sähkömoottoria 81,0 kW (110 hv)/2500 r/min, 320 Nm / 83 kW (113 hv)/14 000 r/min, 166 Nm (etu/taka); hybridijärjestelmä 220 kW (299 hv), 520 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 5,9 s, huippunopeus 235 km/h
Kulutus
1,3 l/100 km, bensiini; 15,2 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
29 g/km
Ajoakku
litiumioni 13,2 kWh
Sisäinen laturi
7,4 kW
Toimintamatka sähköllä
59 km
Latausaika
7 h (8 A); 1 h 45 min (kotilatausasema)
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4447, l. 1841, k. 1624 mm, akseliväli 2675 mm, maavara 219 mm, omamassa 1915 kg, kantavuus 490 kg, vetomassa 1250/750 kg, tavaratila 395–1357 l, tankki 43 l
Hinta
48 356 euroa, koeauto 52 533 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.
Juha Peltonen
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Näin saat vaatekaapin taas raikkaaksi
FiiO:n edullinen puhelin-dac
Neodiolta minikaiutin
Audio Pro:n W-sukupolvi
Trianglen uusi ulkokaiutin
Tekstiilitaiteilija Anne Kyyrö Quinnin upea koti Italiassa
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
Moonin uusi suoratoistovahvistin
Levysoitin cd-soittimella
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ