Linjakkaan tyylikkäässä Renault Talisman -farkussa on sopivasti kromin loistetta.
Koeajossa Renault Talisman Sport Tourer: Paremmin varusteltua farkkutyyliä
Renault Talisman Sport Tourer on tyylikkään näköinen farmari, ja sen ajettavuudessa on aktiivinen tuntuma.
Business-malliston myötä 160-hevosvoimaisella tuplaturbodieselillä ja kaksoiskytkinautomaatilla varustetusta Renault Talisman-farkusta on tarjolla kaksi mallia.
Koeajossa olleen tehokkaamman Renault Talisman Sport Tourerin dieselversion saa nyt 5 300 euroa edullisemmin kuin samalla voimapaketilla olevan toisen vaihtoehdon, jossa on korkein Intens-varustetaso.
Business-mallissakin on riittävä varustelu, vaikka kaikkea mahdollista ei paketissa olekaan.
Viirumaiset takavalot saavat Renault Talismanin näyttämään varsin leveältä.
1,6-litrainen diesel tarjoilee hyvän suorituskyvyn, ja EDC-kaksoiskytkinautomaatti toimii hyvin yhteen moottorin ominaisuuksien kanssa.
Muiden valmistajien kaksoiskytkinautomaatteihin verrattuna Renault Talismanin vaihteistosta tulee tunne, että se vaihtaa ehkä hieman verkkaisemmin kuin kilpailijoilla. Tämä ei ole miinuspuoli, sillä vaihdot ovat sopivan pehmeitä ja sopivat kokonaisuuteen mainiosti.
Edessä on hyvin tilaa, mutta ajoasento saattaa jättää pieniä toiveita.
Miedosti muotoiltu takaistuin sopii varsin hyvin jopa kolmelle, ja tilaa on riittävästi.
Kokonaisuus toimii niin maukkaasti, että ei ole ihme, että 160-heppaisella dieselillä varustettu malli on Renault Talisman Sport Tourerin myydyin malli.
Ajoasennossa hiomista
Renault Talisman -farkussa on säilytetty sen edeltäjälle ominainen sporttisuus. Muotoilu on virtaviivainen, mutta Talisman on tyylikkäämpi kuin edeltäjänsä Laguna.
Ja myös se, mistä Renault Laguna-farmari sai kritiikkiä, on Renault Talismanissa selvästi paremmalla tolalla: tilaa on tuntuvasti enemmän, ja Renault Talisman Sport Tourer täyttää perhekäytössä vaadittavat tilantarpeet mainiosti.
Tämän kokoluokan autossa on luonnollisesti riittävät etutilat pidemmällekin kuljettajalle, eikä polvitila kutistu takana liian vähäiseksi. Kuljettajan ”mitoituksen” vuoksi ajoasento saattaa kuitenkin jättää toivomisen varaa.
Reisituki voi jäädä niukaksi, jos istuinta ei nosta yläasentoon. Jalat eivät nojaa luontevasti istuintyynyyn, ja pidemmillä matkoilla kinttuja on heiluteltava puutumisen estämiseksi.
Tavaratila on selkeän muotinen ja helposti laajennettavissa. Pitkähkön takapuskurin vuoksi kontin perälle pitää kurkotella.
Toinen ergonomiassa hieman kiusaava piirre on vasemman jalan lepuutustuen paikka. Se kiusaa erityisesti automaattivaihteisessa autossa, jossa vasen jalka on koko ajan lepovuorossa.
Jalka pitää vetää melkoisesti koukkuun, jos kengän mielii sovittaa lepuutustuelle – ja reisituki heikkenee entisestään. Pienellä hienosäädöllä asennosta saisi moitteettoman.
Tavaratila on kiitettävän kokoinen, selkeän muotoinen ja helposti laajennettavissa. Pieni miinus tavaratilassa on se, että takapuskuri ulottuu varsin pitkälle taakse, joten kontin perälle kuroteltaessa vaarana on, että vaatteisiin tarttuu puskurissa olevaa kuraa. Lastattaessa on lisäksi varottava naarmuttamasta leveää puskurin päällistä.
Tuunattava ilme
Kookkaan keskinäytön ansiosta kojelauta näyttää jopa hieman pelkistetyltä. Pelkistetty tai ei, niin kokonaisuus on viimeistellyn tyylikäs.
Suuri osa toiminnosta löytyy kosketusnäytön valikoista – onneksi niitä ei tarvitse haeskella, sillä valikoissa on oikopolkuja, joita pitkin haluttuun kohtaan pääsee helpommin.
Mittaristo ulkonäköä ja väritystä pystyy muuttamaan varsin monipuolisesti omien mieltymysten ja Multi-Sense-valitsimella valittavien erilaisen ajoasetusten mukaan.
Tottumattomalla tosin palaa melkoisesti aikaa halutun kohdan löytämisessä, mutta pidempään autolla ajellut muistaa helposti, mihin valikkoon oli ”matkalla”.
Yleisimmin käytetyille toiminnoille – esimerkiksi matkustamon lämpötilavalitsimille, takalasin lämmittimelle ja tuulilasin huurteenpoistolle – on lisäksi perinteiset kytkimet. Multimedialaitteiston ohjaus onnistuu kätevimmin ohjausakselilla olevasta kaukosäätimestä.
Ohjauspyörän puolissa olevat painikkeet täydentävät toimintojen käyttämisen helppoutta, eikä valikkovierailuihin ole oikeastaan tarvetta kuin silloin, kun halutaan räätälöidä kojelaudan ilmettä. Mittariston ilmettä ja matkustamon tunnelmavalaistuksen väristystä pystyy muuntelemaan varsin monipuolisesti.
'
Miten arkikäytössä?
Renault Talisman Sport Tourerin tilat riittävät lapsiperheelle mainiosti, ja Talisman-farkun ajettavuudessa on sopiva höyste sporttisuutta. Auto reagoi ohjausliikkeisiin nopeasti.
Ohjaus on tarkka, ja sen tunto on hyvä. Kori kallistellee mutkateillä vähän, ja ohjauksen ominaisuuksien ja kimmoisan jousituksen ansiosta ajamisessa on aktiivisen ajamisen sporttinen tunne.
Renault Talisman Sport Tourer viihtyy hyvin kaarteissa ja polveilevassa maastossa kulkevilla pikkuteillä. Suuntavakavuus tai ajettavuus eivät aiheuta ongelmia myöskään suoremmilla maantiepätkillä tai moottoritiellä – ajaminen on silloinkin helpon rentoa.
Paksukehäiseltä ohjauspyörältä saa hyvän otteen, eikä ratissa ole liikaa painikkeita.
Jousituksen toiminnassa suurin kiusaava piirre liittyy mukavuuteen. Kimmoisa jousitus on sen rajoilla, onko se pintakova, ja kori vavahtelee varsin herkästi pienemmissä töyssyissä. Taajamapyörittelyssä ja mukulakiveyksillä tähän kimmoisaan pompotukseen kiinnittää tahtomattaankin huomiota.
Taajamapyörittelyssä huomaa myös sen, että kojelauta on varsin korkealla ja näkyvyys lähelle eteen hieman heikko. Kääntösäde tuntuu varsin suurelta – siihen tosin vaikuttaa juuri tuo etualueen ”näkemättömyys”.
Kaikkea ei tosin tarvitse nähdä, sillä pysäköintitutkat helpottavat merkittävästi pyörittelyä. Pieni nootti tulee myös näkyvyydestä taaksepäin, sillä takalasinpyyhkimen pyyhkimä alue on varsin pieni.
Kylmillä keleillä lämmityslaitteen automaattinen puhallinnopeus on turhan voimakas silloin, kun moottori on vielä kylmä. Jos lämmintä ilmaa ei ole tarjolla, niin puhaltimen tohottaminen kovalla nopeudella ei edistä lämpenemistä.
Lämmityslaitteen automaattiasennolle löytyy valikoista kolme eri asetusta, mutta hiljaisimmallakin asetuksella puhallus on kylmäkäynnistyksen jälkeen turhan kovalla.
Renault Talisman Sport Tourer tarjoilee hyvät tilat ja aktiivisen ajamisen tunnun. Tyylikkäässä paketissa on Renaultille tyypillisiä ominaisuuksia, joista joko tykkää tai sitten ei.
Miellyttää
Voimansiirto
Moottorissa on riittävästi voimaa, ja automaattivaihteisto toimii sivistyneesti.
Ärsyttää
Multimedia
Laitteiston sujuva käyttäminen vaatii melkoisesti tottumista.
Yllättää
Kokonaisuus
Tyylikäs ja tilava Talisman-farkku tarjoilee aktiivisen ajotuntuman.
Yhteenveto
Talisman on Renaultille ominaiseen tapaan persoonallinen, ja kojelaudan näyttöjen ulkoasua voi muutella monipuolisesti. Talisman-farkussa hyvät tilat yhdistyvät tyylikkääseen ulkonäköön. Ajettavuudessa on sopiva aktiivisuuden tuntuma – tämä terhakkuus verottaa tosin hieman mukavuutta.
(4 tähteä)
Renault Talisman Sport Tourer dCi 160 Twin Turbo EDC-aut Business
Moottori R4, kaksi turboa, 1598 cm3, 118 kW (160 hv)/4000 r/min, 380 Nm/1750 r/min
Suorituskyky
0−100 km/h 9,6 s, huippunopeus 215 km/h
Kulutus
4,6 l/100 km, diesel
CO2-päästö
117 g/km
Voimansiirto
A6, etuveto
Mitat p. 4866 mm, l. 1890 mm, k. 1465 mm, akseliväli 2809 mm, omamassa 1615 kg, kantavuus 650 kg, vetomassa 1850/750 kg, tavaratila 572−1681 l, tankki 52 l
Hinta
35 590 euroa, koeajoauto 37 096 euroa (2018)
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Liikenneturva
Liikenneturva
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua
Utsjoen kunta
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua
Utsjoen kunta
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Estelonin uudet A-sarjalaiset
Kuvataiteilija, kuraattori Hannu Palosuo: ”Less is bore, se on sisustusmottoni”
JAVA Hi-Fin uutuudet
Luxmanin uusi kuulokevahvistin
Nagaokalta huippurasia
Trianglelta uusi kaiutin Borea-sarjaan
B&W Px7 S3
PS Audion uusi PMG Signature -tuotesarja
Lisää akryyliä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL