Linjakkaan tyylikkäässä Renault Talisman -farkussa on sopivasti kromin loistetta.
Koeajossa Renault Talisman Sport Tourer: Paremmin varusteltua farkkutyyliä
Renault Talisman Sport Tourer on tyylikkään näköinen farmari, ja sen ajettavuudessa on aktiivinen tuntuma.
Business-malliston myötä 160-hevosvoimaisella tuplaturbodieselillä ja kaksoiskytkinautomaatilla varustetusta Renault Talisman-farkusta on tarjolla kaksi mallia.
Koeajossa olleen tehokkaamman Renault Talisman Sport Tourerin dieselversion saa nyt 5 300 euroa edullisemmin kuin samalla voimapaketilla olevan toisen vaihtoehdon, jossa on korkein Intens-varustetaso.
Business-mallissakin on riittävä varustelu, vaikka kaikkea mahdollista ei paketissa olekaan.
Viirumaiset takavalot saavat Renault Talismanin näyttämään varsin leveältä.
1,6-litrainen diesel tarjoilee hyvän suorituskyvyn, ja EDC-kaksoiskytkinautomaatti toimii hyvin yhteen moottorin ominaisuuksien kanssa.
Muiden valmistajien kaksoiskytkinautomaatteihin verrattuna Renault Talismanin vaihteistosta tulee tunne, että se vaihtaa ehkä hieman verkkaisemmin kuin kilpailijoilla. Tämä ei ole miinuspuoli, sillä vaihdot ovat sopivan pehmeitä ja sopivat kokonaisuuteen mainiosti.
Edessä on hyvin tilaa, mutta ajoasento saattaa jättää pieniä toiveita.
Miedosti muotoiltu takaistuin sopii varsin hyvin jopa kolmelle, ja tilaa on riittävästi.
Kokonaisuus toimii niin maukkaasti, että ei ole ihme, että 160-heppaisella dieselillä varustettu malli on Renault Talisman Sport Tourerin myydyin malli.
Ajoasennossa hiomista
Renault Talisman -farkussa on säilytetty sen edeltäjälle ominainen sporttisuus. Muotoilu on virtaviivainen, mutta Talisman on tyylikkäämpi kuin edeltäjänsä Laguna.
Ja myös se, mistä Renault Laguna-farmari sai kritiikkiä, on Renault Talismanissa selvästi paremmalla tolalla: tilaa on tuntuvasti enemmän, ja Renault Talisman Sport Tourer täyttää perhekäytössä vaadittavat tilantarpeet mainiosti.
Tämän kokoluokan autossa on luonnollisesti riittävät etutilat pidemmällekin kuljettajalle, eikä polvitila kutistu takana liian vähäiseksi. Kuljettajan ”mitoituksen” vuoksi ajoasento saattaa kuitenkin jättää toivomisen varaa.
Reisituki voi jäädä niukaksi, jos istuinta ei nosta yläasentoon. Jalat eivät nojaa luontevasti istuintyynyyn, ja pidemmillä matkoilla kinttuja on heiluteltava puutumisen estämiseksi.
Tavaratila on selkeän muotinen ja helposti laajennettavissa. Pitkähkön takapuskurin vuoksi kontin perälle pitää kurkotella.
Toinen ergonomiassa hieman kiusaava piirre on vasemman jalan lepuutustuen paikka. Se kiusaa erityisesti automaattivaihteisessa autossa, jossa vasen jalka on koko ajan lepovuorossa.
Jalka pitää vetää melkoisesti koukkuun, jos kengän mielii sovittaa lepuutustuelle – ja reisituki heikkenee entisestään. Pienellä hienosäädöllä asennosta saisi moitteettoman.
Tavaratila on kiitettävän kokoinen, selkeän muotoinen ja helposti laajennettavissa. Pieni miinus tavaratilassa on se, että takapuskuri ulottuu varsin pitkälle taakse, joten kontin perälle kuroteltaessa vaarana on, että vaatteisiin tarttuu puskurissa olevaa kuraa. Lastattaessa on lisäksi varottava naarmuttamasta leveää puskurin päällistä.
Tuunattava ilme
Kookkaan keskinäytön ansiosta kojelauta näyttää jopa hieman pelkistetyltä. Pelkistetty tai ei, niin kokonaisuus on viimeistellyn tyylikäs.
Suuri osa toiminnosta löytyy kosketusnäytön valikoista – onneksi niitä ei tarvitse haeskella, sillä valikoissa on oikopolkuja, joita pitkin haluttuun kohtaan pääsee helpommin.
Mittaristo ulkonäköä ja väritystä pystyy muuttamaan varsin monipuolisesti omien mieltymysten ja Multi-Sense-valitsimella valittavien erilaisen ajoasetusten mukaan.
Tottumattomalla tosin palaa melkoisesti aikaa halutun kohdan löytämisessä, mutta pidempään autolla ajellut muistaa helposti, mihin valikkoon oli ”matkalla”.
Yleisimmin käytetyille toiminnoille – esimerkiksi matkustamon lämpötilavalitsimille, takalasin lämmittimelle ja tuulilasin huurteenpoistolle – on lisäksi perinteiset kytkimet. Multimedialaitteiston ohjaus onnistuu kätevimmin ohjausakselilla olevasta kaukosäätimestä.
Ohjauspyörän puolissa olevat painikkeet täydentävät toimintojen käyttämisen helppoutta, eikä valikkovierailuihin ole oikeastaan tarvetta kuin silloin, kun halutaan räätälöidä kojelaudan ilmettä. Mittariston ilmettä ja matkustamon tunnelmavalaistuksen väristystä pystyy muuntelemaan varsin monipuolisesti.
'
Miten arkikäytössä?
Renault Talisman Sport Tourerin tilat riittävät lapsiperheelle mainiosti, ja Talisman-farkun ajettavuudessa on sopiva höyste sporttisuutta. Auto reagoi ohjausliikkeisiin nopeasti.
Ohjaus on tarkka, ja sen tunto on hyvä. Kori kallistellee mutkateillä vähän, ja ohjauksen ominaisuuksien ja kimmoisan jousituksen ansiosta ajamisessa on aktiivisen ajamisen sporttinen tunne.
Renault Talisman Sport Tourer viihtyy hyvin kaarteissa ja polveilevassa maastossa kulkevilla pikkuteillä. Suuntavakavuus tai ajettavuus eivät aiheuta ongelmia myöskään suoremmilla maantiepätkillä tai moottoritiellä – ajaminen on silloinkin helpon rentoa.
Paksukehäiseltä ohjauspyörältä saa hyvän otteen, eikä ratissa ole liikaa painikkeita.
Jousituksen toiminnassa suurin kiusaava piirre liittyy mukavuuteen. Kimmoisa jousitus on sen rajoilla, onko se pintakova, ja kori vavahtelee varsin herkästi pienemmissä töyssyissä. Taajamapyörittelyssä ja mukulakiveyksillä tähän kimmoisaan pompotukseen kiinnittää tahtomattaankin huomiota.
Taajamapyörittelyssä huomaa myös sen, että kojelauta on varsin korkealla ja näkyvyys lähelle eteen hieman heikko. Kääntösäde tuntuu varsin suurelta – siihen tosin vaikuttaa juuri tuo etualueen ”näkemättömyys”.
Kaikkea ei tosin tarvitse nähdä, sillä pysäköintitutkat helpottavat merkittävästi pyörittelyä. Pieni nootti tulee myös näkyvyydestä taaksepäin, sillä takalasinpyyhkimen pyyhkimä alue on varsin pieni.
Kylmillä keleillä lämmityslaitteen automaattinen puhallinnopeus on turhan voimakas silloin, kun moottori on vielä kylmä. Jos lämmintä ilmaa ei ole tarjolla, niin puhaltimen tohottaminen kovalla nopeudella ei edistä lämpenemistä.
Lämmityslaitteen automaattiasennolle löytyy valikoista kolme eri asetusta, mutta hiljaisimmallakin asetuksella puhallus on kylmäkäynnistyksen jälkeen turhan kovalla.
Renault Talisman Sport Tourer tarjoilee hyvät tilat ja aktiivisen ajamisen tunnun. Tyylikkäässä paketissa on Renaultille tyypillisiä ominaisuuksia, joista joko tykkää tai sitten ei.
Miellyttää
Voimansiirto
Moottorissa on riittävästi voimaa, ja automaattivaihteisto toimii sivistyneesti.
Ärsyttää
Multimedia
Laitteiston sujuva käyttäminen vaatii melkoisesti tottumista.
Yllättää
Kokonaisuus
Tyylikäs ja tilava Talisman-farkku tarjoilee aktiivisen ajotuntuman.
Yhteenveto
Talisman on Renaultille ominaiseen tapaan persoonallinen, ja kojelaudan näyttöjen ulkoasua voi muutella monipuolisesti. Talisman-farkussa hyvät tilat yhdistyvät tyylikkääseen ulkonäköön. Ajettavuudessa on sopiva aktiivisuuden tuntuma – tämä terhakkuus verottaa tosin hieman mukavuutta.
(4 tähteä)
Renault Talisman Sport Tourer dCi 160 Twin Turbo EDC-aut Business
Moottori R4, kaksi turboa, 1598 cm3, 118 kW (160 hv)/4000 r/min, 380 Nm/1750 r/min
Suorituskyky
0−100 km/h 9,6 s, huippunopeus 215 km/h
Kulutus
4,6 l/100 km, diesel
CO2-päästö
117 g/km
Voimansiirto
A6, etuveto
Mitat p. 4866 mm, l. 1890 mm, k. 1465 mm, akseliväli 2809 mm, omamassa 1615 kg, kantavuus 650 kg, vetomassa 1850/750 kg, tavaratila 572−1681 l, tankki 52 l
Hinta
35 590 euroa, koeajoauto 37 096 euroa (2018)
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kun kotina on iso koulutalo, kaikkien harrastuksille riittää huoneita
Dalin keskitason langaton kuuloke
Referenssiklassikko
Kuun kolmas kierros
Pro-Jectin lippulaivalevysoitin
Phono-aste stepup-muuntajalla
Brinkmannin suoraveto juhlii
Täysin analoginen
Pro-Jectilta edullisia mc-äänirasioita
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI