Linjakkaan tyylikkäässä Renault Talisman -farkussa on sopivasti kromin loistetta.

Linjakkaan tyylikkäässä Renault Talisman -farkussa on sopivasti kromin loistetta.

Koeajossa Renault Talisman Sport Tourer: Paremmin varusteltua farkkutyyliä

Renault Talisman Sport Tourer on tyylikkään näköinen farmari, ja sen ajettavuudessa on aktiivinen tuntuma.

Auto Bild.Koeajot

Bu­si­ness-mal­lis­ton myö­tä 160-he­vos­voi­mai­sel­la tup­la­tur­bo­die­se­lil­lä ja kak­sois­kyt­ki­nau­to­maa­til­la va­rus­te­tus­ta Re­nault Ta­lis­man-far­kus­ta on tar­jol­la kak­si mal­lia.

Ko­ea­jos­sa ol­leen te­hok­kaam­man Re­nault Ta­lis­man Sport Tou­re­rin die­sel­ver­si­on saa nyt 5 300 eu­roa edul­li­sem­min kuin sa­mal­la voi­ma­pa­ke­til­la ole­van toi­sen vaih­to­eh­don, jos­sa on kor­kein In­tens-va­rus­te­ta­so.

Bu­si­ness-mal­lis­sa­kin on riit­tä­vä va­rus­te­lu, vaik­ka kaik­kea mah­dol­lis­ta ei pa­ke­tis­sa ole­kaan.

Viirumaiset takavalot saavat Renault Talismanin näyttämään varsin leveältä.

Viirumaiset takavalot saavat Renault Talismanin näyttämään varsin leveältä.

1,6-lit­rai­nen die­sel tar­joi­lee hy­vän suo­ri­tus­ky­vyn, ja EDC-kak­sois­kyt­ki­nau­to­maat­ti toi­mii hy­vin yh­teen moot­to­rin omi­nai­suuk­sien kans­sa.

Mui­den val­mis­ta­jien kak­sois­kyt­ki­nau­to­maat­tei­hin ver­rat­tu­na Re­nault Ta­lis­ma­nin vaih­teis­tos­ta tu­lee tun­ne, et­tä se vaih­taa eh­kä hie­man verk­kai­sem­min kuin kil­pai­li­joil­la. Tämä ei ole mii­nus­puo­li, sil­lä vaih­dot ovat so­pi­van peh­mei­tä ja so­pi­vat ko­ko­nai­suu­teen mai­ni­os­ti.

Edessä on hyvin tilaa, mutta ajoasento saattaa jättää pieniä toiveita.

Edessä on hyvin tilaa, mutta ajoasento saattaa jättää pieniä toiveita.

Miedosti muotoiltu takaistuin sopii varsin hyvin jopa kolmelle, ja tilaa on riittävästi.

Miedosti muotoiltu takaistuin sopii varsin hyvin jopa kolmelle, ja tilaa on riittävästi.

Ko­ko­nai­suus toi­mii niin mauk­kaas­ti, et­tä ei ole ih­me, et­tä 160-hep­pai­sel­la die­se­lil­lä va­rus­tet­tu mal­li on Re­nault Ta­lis­man Sport Tou­re­rin myy­dyin mal­li.

Ajo­a­sen­nos­sa hi­o­mis­ta

Re­nault Ta­lis­man -far­kus­sa on säi­ly­tet­ty sen edel­tä­jäl­le omi­nai­nen sport­ti­suus. Muo­toi­lu on vir­ta­vii­vai­nen, mut­ta Ta­lis­man on tyy­lik­kääm­pi kuin edel­tä­jän­sä La­gu­na.

Ja myös se, mis­tä Re­nault La­gu­na-far­ma­ri sai kri­tiik­kiä, on Re­nault Ta­lis­ma­nis­sa sel­väs­ti pa­rem­mal­la to­lal­la: ti­laa on tun­tu­vas­ti enem­män, ja Re­nault Ta­lis­man Sport Tou­rer täyt­tää per­he­käy­tös­sä vaa­dit­ta­vat ti­lan­tar­peet mai­ni­os­ti.

Tä­män ko­ko­luo­kan au­tos­sa on luon­nol­li­ses­ti riit­tä­vät etu­ti­lat pi­dem­mäl­le­kin kul­jet­ta­jal­le, ei­kä pol­vi­ti­la ku­tis­tu ta­ka­na lii­an vä­häi­sek­si. Kul­jet­ta­jan ”mi­toi­tuk­sen” vuok­si ajo­a­sen­to saat­taa kui­ten­kin jät­tää toi­vo­mi­sen va­raa.

Rei­si­tu­ki voi jää­dä niu­kak­si, jos is­tuin­ta ei nos­ta ylä­a­sen­toon. Ja­lat ei­vät no­jaa luon­te­vas­ti is­tuin­tyy­nyyn, ja pi­dem­mil­lä mat­koil­la kint­tu­ja on hei­lu­tel­ta­va puu­tu­mi­sen es­tä­mi­sek­si.

Tavaratila on selkeän muotinen ja helposti laajennettavissa. Pitkähkön takapuskurin vuoksi kontin perälle pitää kurkotella.

Tavaratila on selkeän muotinen ja helposti laajennettavissa. Pitkähkön takapuskurin vuoksi kontin perälle pitää kurkotella.

Toi­nen er­go­no­mi­as­sa hie­man kiu­saa­va piir­re on va­sem­man ja­lan le­puu­tus­tu­en paik­ka. Se kiu­saa eri­tyi­ses­ti au­to­maat­ti­vaih­tei­ses­sa au­tos­sa, jos­sa va­sen jal­ka on koko ajan le­po­vuo­ros­sa.

Jal­ka pi­tää ve­tää mel­koi­ses­ti kouk­kuun, jos ken­gän mie­lii so­vit­taa le­puu­tus­tu­el­le – ja rei­si­tu­ki heik­ke­nee en­ti­ses­tään. Pie­nel­lä hie­no­sää­döl­lä asen­nos­ta sai­si moit­teet­to­man.

Ta­va­ra­ti­la on kii­tet­tä­vän ko­koi­nen, sel­ke­än muo­toi­nen ja hel­pos­ti laa­jen­net­ta­vis­sa. Pie­ni mii­nus ta­va­ra­ti­las­sa on se, et­tä ta­ka­pus­ku­ri ulot­tuu var­sin pit­käl­le taak­se, jo­ten kon­tin pe­räl­le ku­ro­tel­ta­es­sa vaa­ra­na on, et­tä vaat­tei­siin tart­tuu pus­ku­ris­sa ole­vaa ku­raa. Las­tat­ta­es­sa on li­säk­si va­rot­ta­va naar­mut­ta­mas­ta le­ve­ää pus­ku­rin pääl­lis­tä.

Tuu­nat­ta­va il­me

Kook­kaan kes­ki­näy­tön an­si­os­ta ko­je­lau­ta näyt­tää jopa hie­man pel­kis­te­tyl­tä. Pel­kis­tet­ty tai ei, niin ko­ko­nai­suus on vii­meis­tel­lyn tyy­li­käs.

Suu­ri osa toi­min­nos­ta löy­tyy kos­ke­tus­näy­tön va­li­kois­ta – on­nek­si nii­tä ei tar­vit­se ha­es­kel­la, sil­lä va­li­kois­sa on oi­ko­pol­ku­ja, joi­ta pit­kin ha­lut­tuun koh­taan pää­see hel­pom­min.

Mittaristo ulkonäköä ja väritystä pystyy muuttamaan varsin monipuolisesti omien mieltymysten ja Multi-Sense-valitsimella valittavien erilaisen ajoasetusten mukaan.

Mittaristo ulkonäköä ja väritystä pystyy muuttamaan varsin monipuolisesti omien mieltymysten ja Multi-Sense-valitsimella valittavien erilaisen ajoasetusten mukaan.

Tot­tu­mat­to­mal­la to­sin pa­laa mel­koi­ses­ti ai­kaa ha­lu­tun koh­dan löy­tä­mi­ses­sä, mut­ta pi­dem­pään au­tol­la ajel­lut muis­taa hel­pos­ti, mi­hin va­lik­koon oli ”mat­kal­la”.

Ylei­sim­min käy­te­tyil­le toi­min­noil­le – esi­mer­kik­si mat­kus­ta­mon läm­pö­ti­la­va­lit­si­mil­le, ta­ka­la­sin läm­mit­ti­mel­le ja tuu­li­la­sin huur­teen­pois­tol­le – on li­säk­si pe­rin­tei­set kyt­ki­met. Mul­ti­me­di­a­lait­teis­ton oh­jaus on­nis­tuu kä­te­vim­min oh­jau­sak­se­lil­la ole­vas­ta kau­ko­sää­ti­mes­tä.

Oh­jaus­pyö­rän puo­lis­sa ole­vat pai­nik­keet täy­den­tä­vät toi­min­to­jen käyt­tä­mi­sen help­pout­ta, ei­kä va­lik­ko­vie­rai­lui­hin ole oi­ke­as­taan tar­vet­ta kuin sil­loin, kun ha­lu­taan rää­tä­löi­dä ko­je­lau­dan il­met­tä. Mit­ta­ris­ton il­met­tä ja mat­kus­ta­mon tun­nel­ma­va­lais­tuk­sen vä­ris­tys­tä pys­tyy muun­te­le­maan var­sin mo­ni­puo­li­ses­ti.

'

Mi­ten ar­ki­käy­tös­sä?

Re­nault Ta­lis­man Sport Tou­re­rin ti­lat riit­tä­vät lap­si­per­heel­le mai­ni­os­ti, ja Ta­lis­man-far­kun ajet­ta­vuu­des­sa on so­pi­va höys­te sport­ti­suut­ta. Au­to re­a­goi oh­jaus­liik­kei­siin no­pe­as­ti.

Oh­jaus on tark­ka, ja sen tun­to on hyvä. Kori kal­lis­tel­lee mut­ka­teil­lä vä­hän, ja oh­jauk­sen omi­nai­suuk­sien ja kim­moi­san jou­si­tuk­sen an­si­os­ta aja­mi­ses­sa on ak­tii­vi­sen aja­mi­sen sport­ti­nen tun­ne.

Re­nault Ta­lis­man Sport Tou­rer viih­tyy hy­vin kaar­teis­sa ja pol­vei­le­vas­sa maas­tos­sa kul­ke­vil­la pik­ku­teil­lä. Suun­ta­va­ka­vuus tai ajet­ta­vuus ei­vät ai­heu­ta on­gel­mia myös­kään suo­rem­mil­la maan­tie­pät­kil­lä tai moot­to­ri­tiel­lä – aja­mi­nen on sil­loin­kin hel­pon ren­toa.

Paksukehäiseltä ohjauspyörältä saa hyvän otteen, eikä ratissa ole liikaa painikkeita.

Paksukehäiseltä ohjauspyörältä saa hyvän otteen, eikä ratissa ole liikaa painikkeita.

Jou­si­tuk­sen toi­min­nas­sa suu­rin kiu­saa­va piir­re liit­tyy mu­ka­vuu­teen. Kim­moi­sa jou­si­tus on sen ra­joil­la, on­ko se pin­ta­ko­va, ja kori va­vah­te­lee var­sin her­käs­ti pie­nem­mis­sä töys­syis­sä. Taa­ja­ma­pyö­rit­te­lys­sä ja mu­ku­la­ki­veyk­sil­lä tä­hän kim­moi­saan pom­po­tuk­seen kiin­nit­tää tah­to­mat­taan­kin huo­mi­o­ta.

Taa­ja­ma­pyö­rit­te­lys­sä huo­maa myös sen, et­tä ko­je­lau­ta on var­sin kor­ke­al­la ja nä­ky­vyys lä­hel­le eteen hie­man heik­ko. Kään­tö­sä­de tun­tuu var­sin suu­rel­ta – sii­hen to­sin vai­kut­taa juu­ri tuo etu­a­lu­een ”nä­ke­mät­tö­myys”.

Kaik­kea ei to­sin tar­vit­se näh­dä, sil­lä py­sä­köin­ti­tut­kat hel­pot­ta­vat mer­kit­tä­väs­ti pyö­rit­te­lyä. Pie­ni noot­ti tu­lee myös nä­ky­vyy­des­tä taak­se­päin, sil­lä ta­ka­la­sin­pyyh­ki­men pyyh­ki­mä alue on var­sin pie­ni.

Kyl­mil­lä ke­leil­lä läm­mi­tys­lait­teen au­to­maat­ti­nen pu­hal­lin­no­peus on tur­han voi­ma­kas sil­loin, kun moot­to­ri on vie­lä kyl­mä. Jos läm­min­tä il­maa ei ole tar­jol­la, niin pu­hal­ti­men to­hot­ta­mi­nen ko­val­la no­peu­del­la ei edis­tä läm­pe­ne­mis­tä.

Läm­mi­tys­lait­teen au­to­maat­ti­a­sen­nol­le löy­tyy va­li­kois­ta kol­me eri ase­tus­ta, mut­ta hil­jai­sim­mal­la­kin ase­tuk­sel­la pu­hal­lus on kyl­mä­käyn­nis­tyk­sen jäl­keen tur­han ko­val­la.

Re­nault Ta­lis­man Sport Tou­rer tar­joi­lee hy­vät ti­lat ja ak­tii­vi­sen aja­mi­sen tun­nun. Tyy­lik­kääs­sä pa­ke­tis­sa on Re­naul­til­le tyy­pil­li­siä omi­nai­suuk­sia, jois­ta joko tyk­kää tai sit­ten ei.

Miel­lyt­tää

Voi­man­siir­to

Moot­to­ris­sa on riit­tä­väs­ti voi­maa, ja au­to­maat­ti­vaih­teis­to toi­mii si­vis­ty­nees­ti.

Är­syt­tää

Mul­ti­me­dia

Lait­teis­ton su­ju­va käyt­tä­mi­nen vaa­tii mel­koi­ses­ti tot­tu­mis­ta.

Yl­lät­tää

Ko­ko­nai­suus

Tyy­li­käs ja ti­la­va Ta­lis­man-fark­ku tar­joi­lee ak­tii­vi­sen ajo­tun­tu­man.

Yh­teen­ve­to

Ta­lis­man on Re­naul­til­le omi­nai­seen ta­paan per­soo­nal­li­nen, ja ko­je­lau­dan näyt­tö­jen ul­ko­a­sua voi muu­tel­la mo­ni­puo­li­ses­ti. Ta­lis­man-far­kus­sa hy­vät ti­lat yh­dis­ty­vät tyy­lik­kää­seen ul­ko­nä­köön. Ajet­ta­vuu­des­sa on so­pi­va ak­tii­vi­suu­den tun­tu­ma – tämä ter­hak­kuus ve­rot­taa to­sin hie­man mu­ka­vuut­ta.

(4 täh­teä)

Re­nault Ta­lis­man Sport Tou­rer dCi 160 Twin Tur­bo EDC-aut Bu­si­ness

Moot­to­ri R4, kak­si tur­boa, 1598 cm3, 118 kW (160 hv)/4000 r/min, 380 Nm/1750 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0−100 km/h 9,6 s, huip­pu­no­peus 215 km/h

Ku­lu­tus

4,6 l/100 km, die­sel

CO2-pääs­tö

117 g/km

Voi­man­siir­to

A6, etu­ve­to

Mi­tat p. 4866 mm, l. 1890 mm, k. 1465 mm, ak­se­li­vä­li 2809 mm, oma­mas­sa 1615 kg, kan­ta­vuus 650 kg, ve­to­mas­sa 1850/750 kg, ta­va­ra­ti­la 572−1681 l, tank­ki 52 l

Hin­ta

35 590 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 37 096 eu­roa (2018)

Os­ka­ri Pent­ti

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU