LED-ajovalot ovat lisävaruste, mutta led-huomiovalot ja sumuvalot ovat FR:ssä vakiona. Myös taka-akselistolla olevat levyjarrut kuuluvat FR-varusteluun.
Koeajossa Seat Arona FR: Sähäkkä kompakti katumaasturi
Kompaktia katumaasturia etsivälle Arona FR on yksi vakavasti harkittava vaihtoehto. Uusi 1,5-litrainen TSI tarjoaa Seatin urheiluhenkiseen SUV-uutuuteen ruutia.
Mallimerkinnässä olevat kirjaimet FR ovat Seatilla aina merkki tavanomaista hätäisemmästä etenemistavasta. Kompakteihin katumaastureihin lukeutuva Arona FR kantaa lippuaan kunniakkaasti, sillä mallilla saa vääntävän tekniikan ansiosta luistoneston heräämään herkästi lähdöissä.
Seat Arona FR:n uusi 150-hevosvoimainen nelisylinterinen TSI-bensiiniturbo on myös sitkeä, sillä se vääntää parhaimmillaan suhteellisesti mojovat 250 Nm laakealla käyntinopeusalueella 1 500–3 500 r/min.
Seat Arona FR:n tunnistaa tuplista pakoputkenpäistä ja led-takavaloista. Koeajomallilla saa vetää 1,2-tonnista kärryä.
Isot päänäytöt hallitsevat Seat Arona FR:n kojelautaa.
Se merkitsee huolettomia ohitusrahkeita, sujuuhan esimerkiksi kiihdytys 80–120 km/h tehtaan mukaan 9,2 sekunnissa.
Moottori tarjoaa alavääntönsä ansiosta ripeää suorituskykyä, sillä tehdas lupaa 1,2-tonnisen Seat Arona FR:n kiihtyvän satasen nopeuteen 8,3 sekunnissa.
Toteutus on sikäli erikoinen, että maantieajossa kytkeytyy ajoittain toimintaan sylinterien lepuutusjärjestelmä. Tällöin mittariston 3,5-tuumaiselle infonäytölle ilmestyy ilmoitus ”2-syl. käyttö”.
6-portainen manuaalivaihteisto toimii napakasti ja lyhyin liikeradoin.
Valinnaiseen navigointipakettiin sisältyvä 8-tuumainen kosketusnäyttö on helppokäyttöinen.
12 asteen pakkasilla tehdyn koeajon keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan asialliset 5,4 l/100 km, kun tehtaan lukema on 5,1 l/100 km.
Notkea 6-portainen manuaalivaihteisto on osuva valinta FR:ään, sillä se on liikeradoiltaan lyhyt. Myös kytkimen liikerata vaikuttaa luontevalta. Mukautuva vakionopeudensäädin soveltuu luontevasti tämän tyyliseen autoon.
Ketterä kulkija
Jousitus on asianmukaisen jäykkä, joten FR-versio on vähäisen korin kallistelun ansiosta kuin kotonaan myös mutkaisilla pikkuteillä. Jousitus voi kuitenkin tuntua kovahkolta teiden saumoissa ja nopeushidasteissa.
Keskikonsoliin sijoitetun ajotilanvalitsimen toiminnot ovat talouspainotteisen econ ohella vakiotaso normal, nopeaan ajoon tähdätty sport sekä individual, jossa voi valita yhdistelmiä oman maun mukaisesti.
Seat Arona FR:n urheilulliset etuistuimet antavat kunnollisen sivuttaistuen.
Takaistuimelle kulkee näppärästi. Polvi- ja pääntilaa on varsin kohtuullisesti.
Säätöjen erot ovat tuntuvat, ja säädöillä vaikutetaan sekä ohjaustuntumaan että kaasunvasteeseen (ja automaattivaihteisissa malleissa DSG:n ohjelmaan). FR:ssä on myös elektroninen tasauspyörästön lukko.
Kaupunkiajossa ja pysäköintihalleissa Arona taipuu SUV-malliksi varsin ketterästi. Sähköinen ohjaustehostin välittää suhteellisen täsmällisen keskialuetuntuman, mutta pieni lisätarkkuus maantieajossa ei olisi tällaisessa nopeassa versiossa pahitteeksi.
Rengasmelu kohoaa nastattomilla renkaillakin ajoittain melko korkeaksi.
Monipuolisista turvajärjestelmistä mainittakoon peruutettaessa risteävästä liikenteestä varoittava järjestelmä ja kuolleen kulman varoitus. Myös väsymyksentunnistusjärjestelmä on olennainen varuste. Led-ajovalopaketti on suositeltava lisävaruste.
Mukavasti tilaa
Seat Arona FR:n sporttiset etuistuimet antavat erinomaisen sivuttaistuen, mutta niissä ei ole säädettävää reisitukea – se ei tosin välttämättä haittaa edes pitkäjalkaisia.
Ajoasennosta säätää osuvan, mutta miinuksena on etuturvavöiden korkeussäädön puuttuminen – lyhyemmät henkilöt eivät välttämättä saa turvavyötä oikeaoppiselle korkeudelle.
Laajavääntöinen 1,5-litrainen turbokone on varustettu sylinterien lepuutusjärjestelmällä.
Hyvin muotoillun kontin tilavuus on 400 litraa, ja laajennettuna sen tilavuus on 1 280 litraa.
Tarpeeksi reilusti aukeavien ovien ansiosta takaistuimelle on helppo istua. Polvitilaa on pitkäjalkaisellekin riittävästi, ja päätilaa on tarpeeksi ainakin 186-senttiselle.
Sporttiseksi pikku-SUV-malliksi Seat Arona FR tarjoaa riittävät rahkeet myös tavarankuljetukseen. 400 litran tilan saa kasvatettua 1 280-litraiseksi.
Kun takaselkänojat taitetaan alas, niin laajennus on tasainen. Lisäksi tavaratilan välipohjan korkeutta pystyy muuttelemaan.
Sporttinen sisäilme
Puhdaslinjaisen kojelaudan kookkaat päänäytöt ovat miellyttävät käytössä, ja nahkakehäinen ohjauspyörä tarjoaa pitävän ajo-otteen. Matkustamossa yleisilme painottuu sporttisuuteen, sillä kojelaudassa ja ovipaneeleissa on istuinverhoilua vastaavat punaiset tikkaukset.
Lisävarusteiseen navigointipakettiin sisältyy 8-tuumaisen kosketusnäytön lisäksi muun muassa cd-soitin ja hansikaslokerossa olevat kaksi SD-muistikorttipaikkaa. Kuvaan kuuluu kaksi usb-porttia ja päänäyttöjen keskellä oleva 3,5-tuumainen inforuutu.
Navigointilaitteen opastuskielet ovat englanti, saksa ja espanja. Euroopan kartasto sisältyy hintaan, mutta MapCare-kartanpäivityspalvelu lukeutuu lisävarustelistalle.
Navigointipakettiin kuuluvat myös MirrorLink ja Apple CarPlay -älypuhelinpeilaukset sekä puhelimen induktiolataus, mikä edellyttää Qi-standardin mukaista älypuhelinta. Kaksialueiseen automaatti-ilmastointiin sisältyy sisäilman suodatin.
Optionaalinen Näkyvyyspaketti Plus käsittää etu- ja takaosan pysäköintitutkat, teräväpiirtoisen peruutuskameran ja pysäköintiavustimen. Lisävarusteena saatavaan Easy-pakettiin kuuluu mukautuva vakionopeudensäädin sekä avaimeton ovilukitus ja käynnistys, jolloin käynnistyspainikkeessa sykkii ”valosydän”.
Seat Aronan kilpailijoihin lukeutuvat esimerkiksi Citroën C3 Aircross, Kia Stonic, Hyundai Kona, Nissan Juke, Peugeot 2008 ja Renault Captur.
Seat Aronan sähäkkä FR-muunnos lukeutuu kuitenkin urheilullista katumaasturia hakevan kärkivalintoihin, sillä kaikilla Seatin kilpailijoilla ei ole välttämättä tarjota vastaavanlaista pakettia.
Seat Arona 1.5 TSI EVO FR
Moottori
R4, turbo, 1498 cm³,
110 kW (150 hv)/5000–6000 r/min,
250 Nm/1500–3500 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 8,3 s,
huippunopeus 205 km/h
Kulutus
5,1 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
115 g/km
Voimansiirto
M6, etuveto
Mitat
p. 4138, l. 1780, k. 1552 mm, akseliväli 2566 mm, maavara 190 mm, omamassa 1222 kg, vetomassa 1200/610 kg, tavaratila 400–1280 l, tankki 40 l
Hinta
24 151 euroa, koeajoauto 27 534 euroa (2018)
Miellyttää
Moottori
TSI-bensiiniturbo on mukavan laajavääntöinen.
Ärsyttää
Säätymättömyys
Etuturvavöissä ei ole korkeussäätöä.
Yllättää
Kojelauta
Mittaristo ja kojelaudan puhdaslinjaisuus ovat eräänlaista kuin taidetta.
Yhteenveto
Arona FR on katumaasturiksi selkeästi ajajan auto. Sitkeä bensaturbo ja sujuva manuaalivaihteisto sopivat hienosti yhteen. Se, että sporttista versiota ei saa nelivetoisena, on pieni puute. Kompaktiksi autoksi Aronan matkustamo ja tavaratila ovat asialliset.
(4,0 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Monipuolinen kuulokevahvistin
Buchardt Audion uusi passiivikaiutin
Oletko onnistunut selättämään kotisi tavarakaaoksen? Vastaa Koti ja keittiön kyselyyn
Uusi vahvistin Roksanilta
Putkia ja bittejä
Muotoilija Tatu Laakso veistää mielellään puuta käsityökaluilla ja inspiroituu anatomisista piirroksista
Aatami pöydälle
Kolme sukupolvea saman katon alla upouudessa talossa
47-neliöinen kaksio sai New Yorkin ilmettä ja sisustustakan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI