LED-ajovalot ovat lisävaruste, mutta led-huomiovalot ja sumuvalot ovat FR:ssä vakiona. Myös taka-akselistolla olevat levyjarrut kuuluvat FR-varusteluun.

LED-ajovalot ovat lisävaruste, mutta led-huomiovalot ja sumuvalot ovat FR:ssä vakiona. Myös taka-akselistolla olevat levyjarrut kuuluvat FR-varusteluun.

Koeajossa Seat Arona FR: Sähäkkä kompakti katumaasturi

Kompaktia katumaasturia etsivälle Arona FR on yksi vakavasti harkittava vaihtoehto. Uusi 1,5-litrainen TSI tarjoaa Seatin urheiluhenkiseen SUV-uutuuteen ruutia.

Auto Bild.Koeajot

Mal­li­mer­kin­näs­sä ole­vat kir­jai­met FR ovat Se­a­til­la ai­na merk­ki ta­va­no­mais­ta hä­täi­sem­mäs­tä ete­ne­mis­ta­vas­ta. Kom­pak­tei­hin ka­tu­maas­tu­rei­hin lu­keu­tu­va Aro­na FR kan­taa lip­pu­aan kun­ni­ak­kaas­ti, sil­lä mal­lil­la saa vään­tä­vän tek­nii­kan an­si­os­ta luis­to­nes­ton he­rää­mään her­käs­ti läh­döis­sä.

Seat Aro­na FR:n uu­si 150-he­vos­voi­mai­nen ne­li­sy­lin­te­ri­nen TSI-ben­sii­ni­tur­bo on myös sit­keä, sil­lä se vään­tää par­haim­mil­laan suh­teel­li­ses­ti mo­jo­vat 250 Nm laa­ke­al­la käyn­ti­no­peu­sa­lu­eel­la 1 500–3 500 r/min.

Seat Arona FR:n tunnistaa tuplista pakoputkenpäistä ja led-takavaloista. Koeajomallilla saa vetää 1,2-tonnista kärryä.

Seat Arona FR:n tunnistaa tuplista pakoputkenpäistä ja led-takavaloista. Koeajomallilla saa vetää 1,2-tonnista kärryä.

Isot päänäytöt hallitsevat Seat Arona FR:n kojelautaa.

Isot päänäytöt hallitsevat Seat Arona FR:n kojelautaa.

Se mer­kit­see huo­let­to­mia ohi­tus­rah­kei­ta, su­juu­han esi­mer­kik­si kiih­dy­tys 80–120 km/h teh­taan mu­kaan 9,2 se­kun­nis­sa.

Moot­to­ri tar­jo­aa ala­vään­tön­sä an­si­os­ta ri­pe­ää suo­ri­tus­ky­kyä, sil­lä teh­das lu­paa 1,2-ton­ni­sen Seat Aro­na FR:n kiih­ty­vän sa­ta­sen no­peu­teen 8,3 se­kun­nis­sa.

To­teu­tus on si­kä­li eri­koi­nen, et­tä maan­tie­a­jos­sa kyt­key­tyy ajoit­tain toi­min­taan sy­lin­te­rien le­puu­tus­jär­jes­tel­mä. Täl­löin mit­ta­ris­ton 3,5-tuu­mai­sel­le in­fo­näy­töl­le il­mes­tyy il­moi­tus ”2-syl. käyt­tö”.

6-portainen manuaalivaihteisto toimii napakasti ja lyhyin liikeradoin.

6-portainen manuaalivaihteisto toimii napakasti ja lyhyin liikeradoin.

Valinnaiseen navigointipakettiin sisältyvä 8-tuumainen kosketusnäyttö on helppokäyttöinen.

Valinnaiseen navigointipakettiin sisältyvä 8-tuumainen kosketusnäyttö on helppokäyttöinen.

12 as­teen pak­ka­sil­la teh­dyn ko­ea­jon kes­ki­ku­lu­tus oli au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan asi­al­li­set 5,4 l/100 km, kun teh­taan lu­ke­ma on 5,1 l/100 km.

Not­kea 6-por­tai­nen ma­nu­aa­li­vaih­teis­to on osu­va va­lin­ta FR:ään, sil­lä se on lii­ke­ra­doil­taan ly­hyt. Myös kyt­ki­men lii­ke­ra­ta vai­kut­taa luon­te­val­ta. Mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din so­vel­tuu luon­te­vas­ti tä­män tyy­li­seen au­toon.

Ket­te­rä kul­ki­ja

Jou­si­tus on asi­an­mu­kai­sen jäyk­kä, jo­ten FR-ver­sio on vä­häi­sen ko­rin kal­lis­te­lun an­si­os­ta kuin ko­to­naan myös mut­kai­sil­la pik­ku­teil­lä. Jou­si­tus voi kui­ten­kin tun­tua ko­vah­kol­ta tei­den sau­mois­sa ja no­peus­hi­das­teis­sa.

Kes­ki­kon­so­liin si­joi­te­tun ajo­ti­lan­va­lit­si­men toi­min­not ovat ta­lous­pai­not­tei­sen econ ohel­la va­ki­o­ta­so nor­mal, no­pe­aan ajoon täh­dät­ty sport sekä in­di­vi­du­al, jos­sa voi va­li­ta yh­dis­tel­miä oman maun mu­kai­ses­ti.

Seat Arona FR:n urheilulliset etuistuimet antavat kunnollisen sivuttaistuen.

Seat Arona FR:n urheilulliset etuistuimet antavat kunnollisen sivuttaistuen.

Takaistuimelle kulkee näppärästi. Polvi- ja pääntilaa on varsin kohtuullisesti.

Takaistuimelle kulkee näppärästi. Polvi- ja pääntilaa on varsin kohtuullisesti.

Sää­tö­jen erot ovat tun­tu­vat, ja sää­döil­lä vai­ku­te­taan sekä oh­jaus­tun­tu­maan et­tä kaa­sun­vas­tee­seen (ja au­to­maat­ti­vaih­tei­sis­sa mal­leis­sa DSG:n oh­jel­maan). FR:ssä on myös elekt­ro­ni­nen ta­saus­pyö­räs­tön luk­ko.

Kau­pun­ki­a­jos­sa ja py­sä­köin­ti­hal­leis­sa Aro­na tai­puu SUV-mal­lik­si var­sin ket­te­räs­ti. Säh­köi­nen oh­jaus­te­hos­tin vä­lit­tää suh­teel­li­sen täs­mäl­li­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­man, mut­ta pie­ni li­sä­tark­kuus maan­tie­a­jos­sa ei oli­si täl­lai­ses­sa no­pe­as­sa ver­si­os­sa pa­hit­teek­si.

Ren­gas­me­lu ko­ho­aa nas­tat­to­mil­la ren­kail­la­kin ajoit­tain mel­ko kor­ke­ak­si.

Mo­ni­puo­li­sis­ta tur­va­jär­jes­tel­mis­tä mai­nit­ta­koon pe­ruu­tet­ta­es­sa ris­te­ä­väs­tä lii­ken­tees­tä va­roit­ta­va jär­jes­tel­mä ja kuol­leen kul­man va­roi­tus. Myös vä­sy­myk­sen­tun­nis­tus­jär­jes­tel­mä on olen­nai­nen va­rus­te. Led-ajo­va­lo­pa­ket­ti on suo­si­tel­ta­va li­sä­va­rus­te.

Mu­ka­vas­ti ti­laa

Seat Aro­na FR:n sport­ti­set etuis­tui­met an­ta­vat eri­no­mai­sen si­vut­tais­tu­en, mut­ta niis­sä ei ole sää­det­tä­vää rei­si­tu­kea – se ei to­sin vält­tä­mät­tä hait­taa edes pit­kä­jal­kai­sia.

Ajo­a­sen­nos­ta sää­tää osu­van, mut­ta mii­nuk­se­na on etu­tur­va­vöi­den kor­keus­sää­dön puut­tu­mi­nen – ly­hy­em­mät hen­ki­löt ei­vät vält­tä­mät­tä saa tur­va­vyö­tä oi­ke­aop­pi­sel­le kor­keu­del­le.

Laajavääntöinen 1,5-litrainen turbokone on varustettu sylinterien lepuutusjärjestelmällä.

Laajavääntöinen 1,5-litrainen turbokone on varustettu sylinterien lepuutusjärjestelmällä.

Hyvin muotoillun kontin tilavuus on 400 litraa, ja laajennettuna sen tilavuus on 1 280 litraa.

Hyvin muotoillun kontin tilavuus on 400 litraa, ja laajennettuna sen tilavuus on 1 280 litraa.

Tar­peek­si rei­lus­ti au­ke­a­vien ovien an­si­os­ta ta­kais­tui­mel­le on help­po is­tua. Pol­vi­ti­laa on pit­kä­jal­kai­sel­le­kin riit­tä­väs­ti, ja pää­ti­laa on tar­peek­si ai­na­kin 186-sent­ti­sel­le.

Sport­ti­sek­si pik­ku-SUV-mal­lik­si Seat Aro­na FR tar­jo­aa riit­tä­vät rah­keet myös ta­va­ran­kul­je­tuk­seen. 400 lit­ran ti­lan saa kas­va­tet­tua 1 280-lit­rai­sek­si.

Kun ta­ka­sel­kä­no­jat tai­te­taan alas, niin laa­jen­nus on ta­sai­nen. Li­säk­si ta­va­ra­ti­lan vä­li­poh­jan kor­keut­ta pys­tyy muut­te­le­maan.

Sport­ti­nen si­säil­me

Puh­das­lin­jai­sen ko­je­lau­dan kook­kaat pää­näy­töt ovat miel­lyt­tä­vät käy­tös­sä, ja nah­ka­ke­häi­nen oh­jaus­pyö­rä tar­jo­aa pi­tä­vän ajo-ot­teen. Mat­kus­ta­mos­sa ylei­sil­me pai­not­tuu sport­ti­suu­teen, sil­lä ko­je­lau­das­sa ja ovi­pa­nee­leis­sa on is­tuin­ver­hoi­lua vas­taa­vat pu­nai­set tik­kauk­set.

Li­sä­va­rus­tei­seen na­vi­goin­ti­pa­ket­tiin si­säl­tyy 8-tuu­mai­sen kos­ke­tus­näy­tön li­säk­si muun mu­as­sa cd-soi­tin ja han­si­kas­lo­ke­ros­sa ole­vat kak­si SD-muis­ti­kort­ti­paik­kaa. Ku­vaan kuu­luu kak­si usb-port­tia ja pää­näyt­tö­jen kes­kel­lä ole­va 3,5-tuu­mai­nen in­fo­ruu­tu.

Na­vi­goin­ti­lait­teen opas­tus­kie­let ovat eng­lan­ti, sak­sa ja es­pan­ja. Eu­roo­pan kar­tas­to si­säl­tyy hin­taan, mut­ta Map­Ca­re-kar­tan­päi­vi­tys­pal­ve­lu lu­keu­tuu li­sä­va­rus­te­lis­tal­le.

Na­vi­goin­ti­pa­ket­tiin kuu­lu­vat myös Mir­ror­Link ja Ap­p­le CarP­lay -äly­pu­he­lin­pei­lauk­set sekä pu­he­li­men in­duk­ti­o­la­taus, mikä edel­lyt­tää Qi-stan­dar­din mu­kais­ta äly­pu­he­lin­ta. Kak­si­a­lu­ei­seen au­to­maat­ti-il­mas­toin­tiin si­säl­tyy si­säil­man suo­da­tin.

Op­ti­o­naa­li­nen Nä­ky­vyys­pa­ket­ti Plus kä­sit­tää etu- ja ta­ka­o­san py­sä­köin­ti­tut­kat, te­rä­vä­piir­toi­sen pe­ruu­tus­ka­me­ran ja py­sä­köin­ti­a­vus­ti­men. Li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­vaan Ea­sy-pa­ket­tiin kuu­luu mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din sekä avai­me­ton ovi­lu­ki­tus ja käyn­nis­tys, jol­loin käyn­nis­tys­pai­nik­kees­sa syk­kii ”va­lo­sy­dän”.

Seat Aro­nan kil­pai­li­joi­hin lu­keu­tu­vat esi­mer­kik­si Cit­roën C3 Airc­ross, Kia Sto­nic, Hy­un­dai Kona, Nis­san Juke, Peu­ge­ot 2008 ja Re­nault Cap­tur.

Seat Aro­nan sä­häk­kä FR-muun­nos lu­keu­tuu kui­ten­kin ur­hei­lul­lis­ta ka­tu­maas­tu­ria ha­ke­van kär­ki­va­lin­toi­hin, sil­lä kai­kil­la Se­a­tin kil­pai­li­joil­la ei ole vält­tä­mät­tä tar­jo­ta vas­taa­van­lais­ta pa­ket­tia.

Seat Aro­na 1.5 TSI EVO FR

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1498 cm³,

110 kW (150 hv)/5000–6000 r/min,

250 Nm/1500–3500 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 8,3 s,

huip­pu­no­peus 205 km/h

Ku­lu­tus

5,1 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

115 g/km

Voi­man­siir­to

M6, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4138, l. 1780, k. 1552 mm, ak­se­li­vä­li 2566 mm, maa­va­ra 190 mm, oma­mas­sa 1222 kg, ve­to­mas­sa 1200/610 kg, ta­va­ra­ti­la 400–1280 l, tank­ki 40 l

Hin­ta

24 151 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 27 534 eu­roa (2018)

Miel­lyt­tää

Moot­to­ri

TSI-ben­sii­ni­tur­bo on mu­ka­van laa­ja­vään­töi­nen.

Är­syt­tää

Sää­ty­mät­tö­myys

Etu­tur­va­vöis­sä ei ole kor­keus­sää­töä.

Yl­lät­tää

Ko­je­lau­ta

Mit­ta­ris­to ja ko­je­lau­dan puh­das­lin­jai­suus ovat erään­lais­ta kuin tai­det­ta.

Yh­teen­ve­to

Aro­na FR on ka­tu­maas­tu­rik­si sel­ke­äs­ti aja­jan au­to. Sit­keä ben­sa­tur­bo ja su­ju­va ma­nu­aa­li­vaih­teis­to so­pi­vat hie­nos­ti yh­teen. Se, et­tä sport­tis­ta ver­si­o­ta ei saa ne­li­ve­toi­se­na, on pie­ni puu­te. Kom­pak­tik­si au­tok­si Aro­nan mat­kus­ta­mo ja ta­va­ra­ti­la ovat asi­al­li­set.

(4,0 täh­teä)

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU