LED-ajovalot ovat lisävaruste, mutta led-huomiovalot ja sumuvalot ovat FR:ssä vakiona. Myös taka-akselistolla olevat levyjarrut kuuluvat FR-varusteluun.
Koeajossa Seat Arona FR: Sähäkkä kompakti katumaasturi
Kompaktia katumaasturia etsivälle Arona FR on yksi vakavasti harkittava vaihtoehto. Uusi 1,5-litrainen TSI tarjoaa Seatin urheiluhenkiseen SUV-uutuuteen ruutia.
Mallimerkinnässä olevat kirjaimet FR ovat Seatilla aina merkki tavanomaista hätäisemmästä etenemistavasta. Kompakteihin katumaastureihin lukeutuva Arona FR kantaa lippuaan kunniakkaasti, sillä mallilla saa vääntävän tekniikan ansiosta luistoneston heräämään herkästi lähdöissä.
Seat Arona FR:n uusi 150-hevosvoimainen nelisylinterinen TSI-bensiiniturbo on myös sitkeä, sillä se vääntää parhaimmillaan suhteellisesti mojovat 250 Nm laakealla käyntinopeusalueella 1 500–3 500 r/min.
Seat Arona FR:n tunnistaa tuplista pakoputkenpäistä ja led-takavaloista. Koeajomallilla saa vetää 1,2-tonnista kärryä.
Isot päänäytöt hallitsevat Seat Arona FR:n kojelautaa.
Se merkitsee huolettomia ohitusrahkeita, sujuuhan esimerkiksi kiihdytys 80–120 km/h tehtaan mukaan 9,2 sekunnissa.
Moottori tarjoaa alavääntönsä ansiosta ripeää suorituskykyä, sillä tehdas lupaa 1,2-tonnisen Seat Arona FR:n kiihtyvän satasen nopeuteen 8,3 sekunnissa.
Toteutus on sikäli erikoinen, että maantieajossa kytkeytyy ajoittain toimintaan sylinterien lepuutusjärjestelmä. Tällöin mittariston 3,5-tuumaiselle infonäytölle ilmestyy ilmoitus ”2-syl. käyttö”.
6-portainen manuaalivaihteisto toimii napakasti ja lyhyin liikeradoin.
Valinnaiseen navigointipakettiin sisältyvä 8-tuumainen kosketusnäyttö on helppokäyttöinen.
12 asteen pakkasilla tehdyn koeajon keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan asialliset 5,4 l/100 km, kun tehtaan lukema on 5,1 l/100 km.
Notkea 6-portainen manuaalivaihteisto on osuva valinta FR:ään, sillä se on liikeradoiltaan lyhyt. Myös kytkimen liikerata vaikuttaa luontevalta. Mukautuva vakionopeudensäädin soveltuu luontevasti tämän tyyliseen autoon.
Ketterä kulkija
Jousitus on asianmukaisen jäykkä, joten FR-versio on vähäisen korin kallistelun ansiosta kuin kotonaan myös mutkaisilla pikkuteillä. Jousitus voi kuitenkin tuntua kovahkolta teiden saumoissa ja nopeushidasteissa.
Keskikonsoliin sijoitetun ajotilanvalitsimen toiminnot ovat talouspainotteisen econ ohella vakiotaso normal, nopeaan ajoon tähdätty sport sekä individual, jossa voi valita yhdistelmiä oman maun mukaisesti.
Seat Arona FR:n urheilulliset etuistuimet antavat kunnollisen sivuttaistuen.
Takaistuimelle kulkee näppärästi. Polvi- ja pääntilaa on varsin kohtuullisesti.
Säätöjen erot ovat tuntuvat, ja säädöillä vaikutetaan sekä ohjaustuntumaan että kaasunvasteeseen (ja automaattivaihteisissa malleissa DSG:n ohjelmaan). FR:ssä on myös elektroninen tasauspyörästön lukko.
Kaupunkiajossa ja pysäköintihalleissa Arona taipuu SUV-malliksi varsin ketterästi. Sähköinen ohjaustehostin välittää suhteellisen täsmällisen keskialuetuntuman, mutta pieni lisätarkkuus maantieajossa ei olisi tällaisessa nopeassa versiossa pahitteeksi.
Rengasmelu kohoaa nastattomilla renkaillakin ajoittain melko korkeaksi.
Monipuolisista turvajärjestelmistä mainittakoon peruutettaessa risteävästä liikenteestä varoittava järjestelmä ja kuolleen kulman varoitus. Myös väsymyksentunnistusjärjestelmä on olennainen varuste. Led-ajovalopaketti on suositeltava lisävaruste.
Mukavasti tilaa
Seat Arona FR:n sporttiset etuistuimet antavat erinomaisen sivuttaistuen, mutta niissä ei ole säädettävää reisitukea – se ei tosin välttämättä haittaa edes pitkäjalkaisia.
Ajoasennosta säätää osuvan, mutta miinuksena on etuturvavöiden korkeussäädön puuttuminen – lyhyemmät henkilöt eivät välttämättä saa turvavyötä oikeaoppiselle korkeudelle.
Laajavääntöinen 1,5-litrainen turbokone on varustettu sylinterien lepuutusjärjestelmällä.
Hyvin muotoillun kontin tilavuus on 400 litraa, ja laajennettuna sen tilavuus on 1 280 litraa.
Tarpeeksi reilusti aukeavien ovien ansiosta takaistuimelle on helppo istua. Polvitilaa on pitkäjalkaisellekin riittävästi, ja päätilaa on tarpeeksi ainakin 186-senttiselle.
Sporttiseksi pikku-SUV-malliksi Seat Arona FR tarjoaa riittävät rahkeet myös tavarankuljetukseen. 400 litran tilan saa kasvatettua 1 280-litraiseksi.
Kun takaselkänojat taitetaan alas, niin laajennus on tasainen. Lisäksi tavaratilan välipohjan korkeutta pystyy muuttelemaan.
Sporttinen sisäilme
Puhdaslinjaisen kojelaudan kookkaat päänäytöt ovat miellyttävät käytössä, ja nahkakehäinen ohjauspyörä tarjoaa pitävän ajo-otteen. Matkustamossa yleisilme painottuu sporttisuuteen, sillä kojelaudassa ja ovipaneeleissa on istuinverhoilua vastaavat punaiset tikkaukset.
Lisävarusteiseen navigointipakettiin sisältyy 8-tuumaisen kosketusnäytön lisäksi muun muassa cd-soitin ja hansikaslokerossa olevat kaksi SD-muistikorttipaikkaa. Kuvaan kuuluu kaksi usb-porttia ja päänäyttöjen keskellä oleva 3,5-tuumainen inforuutu.
Navigointilaitteen opastuskielet ovat englanti, saksa ja espanja. Euroopan kartasto sisältyy hintaan, mutta MapCare-kartanpäivityspalvelu lukeutuu lisävarustelistalle.
Navigointipakettiin kuuluvat myös MirrorLink ja Apple CarPlay -älypuhelinpeilaukset sekä puhelimen induktiolataus, mikä edellyttää Qi-standardin mukaista älypuhelinta. Kaksialueiseen automaatti-ilmastointiin sisältyy sisäilman suodatin.
Optionaalinen Näkyvyyspaketti Plus käsittää etu- ja takaosan pysäköintitutkat, teräväpiirtoisen peruutuskameran ja pysäköintiavustimen. Lisävarusteena saatavaan Easy-pakettiin kuuluu mukautuva vakionopeudensäädin sekä avaimeton ovilukitus ja käynnistys, jolloin käynnistyspainikkeessa sykkii ”valosydän”.
Seat Aronan kilpailijoihin lukeutuvat esimerkiksi Citroën C3 Aircross, Kia Stonic, Hyundai Kona, Nissan Juke, Peugeot 2008 ja Renault Captur.
Seat Aronan sähäkkä FR-muunnos lukeutuu kuitenkin urheilullista katumaasturia hakevan kärkivalintoihin, sillä kaikilla Seatin kilpailijoilla ei ole välttämättä tarjota vastaavanlaista pakettia.
Seat Arona 1.5 TSI EVO FR
Moottori
R4, turbo, 1498 cm³,
110 kW (150 hv)/5000–6000 r/min,
250 Nm/1500–3500 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 8,3 s,
huippunopeus 205 km/h
Kulutus
5,1 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
115 g/km
Voimansiirto
M6, etuveto
Mitat
p. 4138, l. 1780, k. 1552 mm, akseliväli 2566 mm, maavara 190 mm, omamassa 1222 kg, vetomassa 1200/610 kg, tavaratila 400–1280 l, tankki 40 l
Hinta
24 151 euroa, koeajoauto 27 534 euroa (2018)
Miellyttää
Moottori
TSI-bensiiniturbo on mukavan laajavääntöinen.
Ärsyttää
Säätymättömyys
Etuturvavöissä ei ole korkeussäätöä.
Yllättää
Kojelauta
Mittaristo ja kojelaudan puhdaslinjaisuus ovat eräänlaista kuin taidetta.
Yhteenveto
Arona FR on katumaasturiksi selkeästi ajajan auto. Sitkeä bensaturbo ja sujuva manuaalivaihteisto sopivat hienosti yhteen. Se, että sporttista versiota ei saa nelivetoisena, on pieni puute. Kompaktiksi autoksi Aronan matkustamo ja tavaratila ovat asialliset.
(4,0 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
Uusi nimi: Autoverkkokauppa.fi on nyt Auto Bassadone
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
Koeajossa Renault Kangoo E-Tech Open Sesame 3,8m3: Avoimella seinällä
Koeajossa Mazda RX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Luxury Sport MT: Peltikattoinen avomalli
Koeajossa Citroën C5 Aircross: Rento ja tilava
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
T+A:n transmissiolinjakaiutin
Exposurelta levysoitin
Skanditunnelmaa ja avaruutta 70-luvun talossa
Wharfedale Super Denton
PMC:ltä aktiivikaiuttimia kotikäyttöön
Tehokkaasti jousitettu levysoitin Saksasta
Rauna Valhalla
Klaus Haapaniemi: "Minulla ei ole emotionaalista suhdetta esineisiin"
Pioneerilta kaksi uutta av-vahvistinta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi nimi: Autoverkkokauppa.fi on nyt Auto Bassadone
Mitsubishi: Millaisia lisävarusteita suomalaiset hankkivat Mitsubishi-autoihin?
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
VW Golf: Uudistunut mallisto sisältää ChatGPT-tekoälyjärjestelmän
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
LUETUIMMAT
Audi RS 6 Avant GT: Myynnissä maailmanlaajuisesti vain 660 kappaletta - Suomeen ainoastaan 1 kpl!
Kia EV6 Edition: Lisää varusteita edullisempaan hintaan
Renault Symbioz: Kompakti katumaasturi perheille esitellään tänä keväänä
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
2024 Alfa Romeo Giulia ja Stelvio: Päivitetyt versiot saapuivat Suomeen
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
Kia EV9: Sähköistää ainutlaatuisen valoinstallaation
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN