BusinessLine-mallit erottaa ulkoa vain ovien alalaitojen kromilistoista.

BusinessLine-mallit erottaa ulkoa vain ovien alalaitojen kromilistoista.

Koeajossa Škoda Superb Combi 4X4: Reilusti sisätilaa

Malli­vuo­siu­u­distus ei tuonut Superbin ulkonäköön muutoksia, mutta varustelua lisättiin entisestään.

Auto Bild.Koeajot

Se, et­tä Su­perb tar­joi­lee tu­tus­ti rei­lus­ti ti­laa niin etu- kuin ta­kais­tui­mel­la­kin, on ol­lut tut­tu jut­tu jo mal­lin al­ku­a­jois­ta. Yl­lä­tyk­se­nä ei siis tule, et­tä kul­jet­ta­jan pai­kal­le mah­tuu vai­vat­ta pit­kä­kint­tui­nen­kin kul­jet­ta­ja, ei­vät­kä ta­ka­ti­lat ku­tis­tu isom­man­kaan mat­ka­lai­sen ym­pä­ril­lä ah­tai­si tai edes vä­häi­sik­si.

Hal­lin­ta­lait­tei­den si­joit­te­lu on hyvä, ja kaik­ki on er­go­no­mi­ses­ti hy­vin koh­dal­laan. Oi­ke­as­taan Ško­dan lip­pu­lai­va ei tuo­ta suu­rem­paa yl­lä­tys­tä mil­lään osa-alu­eel­la.

Mu­ka­van help­poa

Ajet­ta­vuus on neut­raa­lin ja loo­gi­sen rau­hal­li­nen, vaik­ka au­to ei ole eri­tyi­sen ur­hei­lul­li­nen. Toi­saal­ta kook­kaan ja tyy­lik­kään far­ma­rin ei tar­vit­se ol­la­kaan oh­jaus­liik­kei­siin sport­ti­sen no­pe­as­ti re­a­goi­va, ei­kä sen jou­si­tuk­sen tar­vit­se ol­la jä­mä­kän ja ko­van ra­ja­mail­la.

Nelivetoisessa Superb Combissa on reilusti tilaa ja tasapainoiset ajo-ominaisuudet.

Nelivetoisessa Superb Combissa on reilusti tilaa ja tasapainoiset ajo-ominaisuudet.

Su­per­bin oh­jaus­tun­to on hyvä, ei­kä oh­jauk­sen tark­kuu­des­sa­kaan ole moi­tit­ta­vaa. Su­perb me­nee rau­hal­li­sen loo­gi­ses­ti sin­ne, min­ne kul­jet­ta­ja sen oh­jaus­pyö­rää kään­tä­mäl­lä suun­taa. Vii­mei­sin herk­kyys ja no­peus oh­jauk­ses­ta puut­tuu – tai ei oi­ke­as­taan puu­tu, sil­lä sitä ei Su­perb Com­bin tyy­li­ses­sä au­tos­sa edes kai­paa. Hie­man eleet­tö­mään mut­ta loo­gi­seen oh­jauk­seen on to­tut­tu kon­ser­nin muis­sa­kin au­tois­sa.

L&K-varusteversiossa keskikonsolissa on dvd-soittimella varustettu 9,2-tuumainen näyttö.

L&K-varusteversiossa keskikonsolissa on dvd-soittimella varustettu 9,2-tuumainen näyttö.

Takamatkustaja voi siirtää apumiehen istuinta istuimen sivussa olevilla kytkimillä.

Takamatkustaja voi siirtää apumiehen istuinta istuimen sivussa olevilla kytkimillä.

Su­per­bin alus­ta toi­mii eri­lai­sis­sa ajo­ti­lan­teis­sa moit­teet­ta, ja jou­si­tus nie­lee tien epä­ta­sai­suu­det eleet­tö­män rau­hal­li­ses­ti. Te­rä­vät epä­ta­sai­suu­det vai­me­ne­vat jou­si­tuk­sen ja is­kun­vai­men­ti­mien toi­mes­ta nä­tis­ti, ja suu­rem­mat töys­syt saa­vat ko­rin vain nii­aa­maan peh­me­äs­ti.

Mai­nio ne­li­ve­to

Pit­kä ak­se­li­vä­li rau­hoit­taa käy­tös­tä en­ti­ses­tään, sa­moin ne­li­ve­to. Mo­ni­le­vy­kyt­ki­mel­lä etu­ve­toon lii­tet­ty ta­ka­ve­to toi­mii riit­tä­vän ri­pe­äs­ti, ei­vät­kä etu­pyö­rät eh­di liuk­kaal­la­kaan ke­lil­lä su­tais­ta, kun ta­ka­ve­to jo yh­tyy etu­ve­don avuk­si.

Takamatkustajien iloksi on lämpötilansäädin, istuinlämmittimet reunapaikoilla, 230 voltin pistorasia ja usb-liitin.

Takamatkustajien iloksi on lämpötilansäädin, istuinlämmittimet reunapaikoilla, 230 voltin pistorasia ja usb-liitin.

Rei­lum­mis­sa­kaan kiih­dy­tyk­sis­sä ei tule pie­nin­tä­kään etu­ve­doil­le tyy­pil­lis­tä si­vut­tais­ve­te­lyä, on tie sit­ten urai­nen tai kal­lel­laan jo­hon­kin suun­taan. Ne­li­ve­to siis rau­hoit­taa käy­tös­tä kai­kis­sa ti­lan­teis­sa ja te­kee Su­per­bis­ta en­tis­tä va­kaam­man tun­tui­sen. Liuk­kaal­la ke­lil­lä ne­li­ve­to va­kaut­ta au­ton käy­tös­tä ja ta­kaa var­mem­man pe­ril­le­pää­syn, vaik­ka ke­li­o­lo­suh­teet oli­si­vat hie­man hei­kom­mat­kin.

Vaik­ka ne­li­ve­to tuo ku­ta­kuin­kin kai­kis­sa ti­lan­teis­sa jo­ta­kin li­sää, niin yh­des­sä asi­as­sa se myös vie jo­ta­kin, ni­mit­täin kiih­ty­vyy­des­sä. Tai oi­ke­as­taan se ei hei­ken­nä kiih­ty­vyyt­tä, vaan päin­vas­toin pa­ran­taa sitä liuk­kail­la ke­leil­lä, mut­ta kiih­ty­vyy­den tun­ne lai­me­nee.

Superbin takaistuimella viihtyy hyvin pidempäänkin, sillä tilaa on riittävästi ja istuma-asento hyvä.

Superbin takaistuimella viihtyy hyvin pidempäänkin, sillä tilaa on riittävästi ja istuma-asento hyvä.

L&K BusinessLinessa on kuljettajan istuimen sähkösäätöjen ja muistipaikokojen lisäksi hierontatoiminto.

L&K BusinessLinessa on kuljettajan istuimen sähkösäätöjen ja muistipaikokojen lisäksi hierontatoiminto.

190-he­vos­voi­mai­sel­la tur­bo­die­se­lil­lä va­rus­te­tun Su­per­bin kiih­ty­vyys tun­tuu mil­tei vai­sul­ta, vaik­ka il­moi­tet­tu sa­ta­sen kiih­ty­vyys on vain niu­kas­ti yli kah­dek­san se­kun­tia. Mut­ta jos täys­kaa­su­kiih­dy­tyk­seen läh­tee niin, et­tä rin­nal­ta läh­tee jo­kin mit­ta­puu, niin huo­maa, et­tä Su­per­bin suo­ri­tus­ky­ky on ihan riit­tä­vä.

7-vaih­tei­nen kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to va­lit­see py­kä­lät pääl­le so­pi­val­la ai­ka­tau­lul­la, jo­ten Tipt­ro­nic-toi­min­toa tu­lee käyt­tä­neek­si har­vem­min. Tipt­ro­nic-toi­min­to mah­dol­lis­taa py­kä­lien so­vit­ta­mi­sen pääl­le kul­jet­ta­jan toi­vei­den mu­kaan. Täl­löin py­kä­lät voi va­li­ta joko kes­ki­kon­so­lin va­lit­si­mel­la tai oh­jaus­pyö­rän ke­häl­lä ole­vil­la sii­vek­keil­lä.

Kookas kosketusnäyttö on selkeä ja liitettävyysominaisuudet monipuoliset.

Kookas kosketusnäyttö on selkeä ja liitettävyysominaisuudet monipuoliset.

Vaik­ka vaih­teis­to toi­mii hy­vin, niin on pak­ko to­de­ta tuo van­ha tyl­sä to­tuus: DSG-vaih­teis­ton vii­vyt­te­ly liik­keel­le­läh­döis­sä sam­mu­tus-käyn­nis­ty­sau­to­ma­tii­kan yh­tey­des­sä kiu­saa myös Su­per­bis­sa. Tämä on hie­man tot­tu­mis­ky­sy­mys, sil­lä ren­nos­sa ajos­sa pie­ni vii­vyt­te­ly ei tun­nu häi­rit­se­väl­tä. Jos pai­kal­taan pi­tää pääs­tä liik­keel­le mah­dol­li­sim­man no­pe­as­ti, niin voi­han sam­mu­tu­sau­to­ma­tii­kan kyt­keä pois pääl­tä.

Li­sää kaik­kea

Asi­ak­kaat va­lit­se­vat mo­niin Škoda-mal­lei­hin mo­niin mui­hin merk­kei­hin ver­rat­tu­na rei­lum­min li­sä­va­rus­tei­ta. Nyt maa­han­tuo­ja on tul­lut täs­sä va­lin­nas­sa ikään kuin vas­taan. Vaik­ka Su­per­bin ajet­ta­vuus ja ti­lat ovat tu­tun tur­val­li­set, niin Bu­si­nes­s­Li­ne-mal­lis­to tar­joi­lee li­sää kaik­kea.

Selkeämuotoinen ja kookas tavaratila on farmarin perusehto. Naarmusuoja takapuskurin päälle olisi oiva varuste.

Selkeämuotoinen ja kookas tavaratila on farmarin perusehto. Naarmusuoja takapuskurin päälle olisi oiva varuste.

Bu­si­nes­s­Li­ne saat­taa joi­den­kin mie­les­tä vii­ta­ta yri­ty­sau­toi­luun, mut­ta sitä se ei ole, vaan mal­lis­to on tar­jol­la niin yk­si­tyis- kuin yri­ty­sau­toi­li­joil­le­kin.

Bu­si­nes­s­Li­ne on vas­taus niil­le, jot­ka ha­lu­a­vat saa­da vä­hem­mäl­lä enem­män, ja täl­löin kan­nat­taa­kin ol­la tark­ka­na, min­kä mal­lin va­lit­see. Ko­ea­jet­tu L&K-va­rus­te­ta­son (Lau­rin & Kle­ment) Su­perb on Bu­si­nes­s­Li­ne-mal­li­na lä­hes 3 600 eu­roa hal­vem­pi kuin nor­maa­li L&K.

Li­säk­si Bu­si­nes­s­Li­ne-ma­lis­sa on enem­män va­rus­tei­ta. L&K-mal­lis­sa ul­ko­nä­köä ovat höys­tä­mäs­sä ovien ala­lai­to­jen kro­mi­lis­tat ja me­tal­li­pin­tai­set pol­ki­met. Ta­ka­mat­kus­ta­jien rie­muk­si on tab­let­ti­te­li­ne, 230 vol­tin pis­to­ke ja usb-lii­tin. Ko­je­lau­das­ta löy­tyy in­duk­tii­vi­sel­la la­tauk­sel­la ole­va pu­he­lin­sig­naa­lia voi­mis­ta­va lo­ke­ro, ja kul­jet­ta­jan is­tui­mes­sa on hie­ron­ta­toi­min­to.

Bu­si­nes­s­Li­ne tuo tul­les­saan kaik­kiin va­rus­te­ta­so­ver­si­oi­hin myös kau­ko-oh­jai­mel­la va­rus­te­tun polt­to­ai­ne­läm­mit­ti­men, ään­tä eris­tä­vät la­mi­noi­dut la­mi­noi­dut etu­si­vu­la­sit, läm­mi­tet­tä­vän tuu­li­la­sin ja läm­mi­tet­tä­vän oh­jaus­pyö­rän. Su­per­bis­ta löy­tyy Bu­si­nes­s­Li­ne-mal­lis­to Am­bi­ti­on-, Style-, L&K- ja Sport­Li­ne-va­rus­te­ta­soil­la.

Tyy­li­käs ja ti­la­va Su­perb on ne­li­ve­toi­se­na oi­va mat­ka­kump­pa­ni, jol­la aje­lee mie­lel­lään niin maan­tiel­lä kuin taa­ja­mis­sa­kin. Bu­si­nes­s­Li­ne-mal­lis­to ei siis ole mi­ten­kään rii­sut­tu, vaik­ka se on­kin vas­taa­vaa pe­rus­hin­nas­tos­ta va­lit­tua mal­lia edul­li­sem­pi.

Edul­li­sim­mil­laan Su­perb Com­bin saa Bu­si­nes­s­Li­ne-mal­li­na Am­bi­ti­on-va­rus­te­ta­sol­la 30 350 eu­rol­la. Ko­ea­je­tun L&K:n hin­ta ko­ho­aa to­sin jo yli 41 000 eu­ron, mut­ta va­rus­tuk­seen kuu­luu­kin sit­ten mil­tei kaik­ki mah­dol­li­nen.

Miel­lyt­tää

Ko­ko­nai­suus

Aja­mi­sen help­pous yh­dis­tet­ty­nä ete­ne­mis­ky­kyyn ja rei­lui­hin ti­loi­hin ovat Su­perb Com­bin eh­dot­to­mia vah­vuuk­sia.

Är­syt­tää

Liik­keel­le­läh­döt

DSG-vaih­teis­ton ja sam­mu­tus-käyn­nis­ty­sau­to­ma­tii­kan yh­teis­toi­min­ta ei ole kai­kis­sa ti­lan­teis­sa huo­maa­mat­to­man su­ju­vaa.

Yl­lät­tää

Hin­ta/va­rus­teet

Bu­si­nes­s­Li­ne-mal­lis­tos­sa saa enem­män va­rus­tei­ta vä­hem­mil­lä eu­roil­la.

Yh­teen­ve­to

Ne­li­ve­toi­nen Su­perb on koo­kas­ta far­ma­ri­au­toa tar­vit­se­val­le oi­va vaih­to­eh­to. Sen ajet­ta­vuus on hyvä, ja ti­laa on rei­lus­ti niin mat­kus­ta­jil­le kuin ta­va­roil­le­kin. Die­sel­moot­to­ri an­taa hy­vän suo­ri­tus­ky­vyn ja kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to tuo aja­mi­seen vai­vat­to­muut­ta.

(4,5 täh­teä)

Škoda Su­perb 2.0 TDI 190 4X4 L&K Bu­si­nes­s­Li­ne DSG

Moot­to­ri R4, tur­bo, 1968 cm3, 140 kW (190 hv)/3500–4000 r/min, 400 Nm/1750−3250 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky 0−100 km/h 8,1 s, huip­pu­no­peus 226 km/h

Ku­lu­tus 5,2 l/100 km, die­sel

CO2-pääs­tö 137 g/km

Voi­man­siir­to A7, ne­li­ve­to

Mi­tat p. 4856, l. 1864, k. 1477 mm, ak­se­li­vä­li 2841 mm, oma­mas­sa 1875 kg, kan­ta­vuus 525 kg, ve­to­mas­sa 2200/750 kg, ta­va­ra­ti­la 660−1950 l, tank­ki 66 l

Hin­ta 51 710 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 53 197 eu­roa (2018)

Os­ka­ri Pent­ti

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU