Subaru Outback Field kertoo jo olemuksellaan, että huonotkin tiet maistuvat tälle nelivedolle. Mustat korireunukset korostavat mallin maastokelpoisuutta.

Subaru Outback Field kertoo jo olemuksellaan, että huonotkin tiet maistuvat tälle nelivedolle. Mustat korireunukset korostavat mallin maastokelpoisuutta.

Toni Lindström

Koeajossa Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field: Retkikelpoinen

Uusi Outback jatkaa Subarulle ja mallille tuttua linjaa: nelivetoinen Outback on mitä sopivin kulkuväline retkille, jotka vievät kesto­pääl­lys­teisten teiden ulkopuolelle – mutta on Outback kotonaan myös maanteillä ja kaupungeissa.

Auto Bild.Koeajot

Out­bac­kil­la on ta­ka­naan pit­kä his­to­ria Su­ba­run mal­lis­tos­sa. Vuo­des­ta 1994 al­ka­en tuo­tan­nos­sa ol­lut far­ma­ri­mal­li on nyt päi­vi­tet­ty kuu­den­nek­si su­ku­pol­vek­si – ja on­nis­tu­nees­ti. Out­back tar­jo­aa jat­ku­van ne­li­ve­don sekä mit­ta­vat ja laa­duk­kaat ti­lat, joi­den avul­la se on to­si­aan kuin teh­ty mök­ki­teil­le tai vaik­ka­pa syk­syn jah­ti­reis­suil­le.

Su­ba­ru Out­back on myös au­to, joka on sel­lai­sen au­toi­li­jan mie­leen, joka ei ole niin tar­kas­ti kaik­kien uu­sim­pien tren­dien pe­räs­sä. Tar­jol­la on sel­kei­tä rat­kai­su­ja niin si­säl­lä kuin ko­ne­huo­nee­seen. Ne ovat Su­ba­ru-asi­ak­kail­le hy­vin tut­tu­ja ja var­mas­ti osu­via rat­kai­su­ja, sil­lä Su­ba­ru Out­back on ol­lut – ja on edel­leen – oman­lai­sen­sa kon­ser­va­tii­vi­nen poik­keus säh­köis­ty­väs­sä au­to­mark­ki­nas­sa.

Subaru Outbackin reilu takaylitys näkyy auton tavaratilan koossa. Maavaraa on noin 21 senttiä.

Subaru Outbackin reilu takaylitys näkyy auton tavaratilan koossa. Maavaraa on noin 21 senttiä.

Toni Lindström

Uu­des­ta Su­ba­ru Out­bac­kis­ta on tar­jol­la nel­jä eri va­rus­te­mal­lia – Ad­ven­tu­re, Li­mi­ted, Tou­ring ja ko­ea­jos­sa ol­lut Field – jot­ka ovat tek­ni­ses­ti lä­hes sa­man­lai­sia. Jon­kin ver­ran ero­ja on muun mu­as­sa si­sä­ti­lo­jen va­rus­tuk­sis­sa.

Mit­taa löy­tyy

Ul­ko­a­päin uu­des­sa Su­ba­ru Out­bac­kis­sa kiin­nit­tyy huo­mio au­ton pi­tuu­teen: mit­taa on liki 4,9 met­riä ja pe­räy­li­tys nor­maa­lia rei­lum­pi. Le­veyt­tä­kin on lä­hes 1,9 met­riä, jo­ten ihan mi­kään pik­ku­fark­ku Su­ba­ru Out­back ei to­del­la­kaan ole. Kor­keut­ta au­tol­la on 1,7 met­riä.

Ka­tol­la on muo­toil­tu ja tu­ke­va taak­ka­te­li­ne, joka vah­vis­taa vai­ku­tel­maa au­ton luon­tees­ta si­vu­tei­den kul­ki­ja­na. Au­toon on saa­ta­vis­sa li­sä­va­rus­tee­na esi­mer­kik­si kat­to­telt­ta, jon­ka voi le­vit­tää ka­tol­le yö­py­mis­tä var­ten. Kat­to­kuor­maa sal­li­taan au­ton ol­les­sa pai­kal­laan 318 ki­loa.

Kojelautaa hallitsee suuri pystynäyttö, josta löytyy osa tietoviihdejärjestelmän säätimistä – osa on jätetty fiksusti fyysisiksi painikkeiksi.

Kojelautaa hallitsee suuri pystynäyttö, josta löytyy osa tietoviihdejärjestelmän säätimistä – osa on jätetty fiksusti fyysisiksi painikkeiksi.

Toni Lindström

Kuljettajan istuimen saa helposti haluamansa asentoon. Penkki tarjoaa riittävästi tukea pidemmällekin taipaleelle.

Kuljettajan istuimen saa helposti haluamansa asentoon. Penkki tarjoaa riittävästi tukea pidemmällekin taipaleelle.

Toni Lindström

Takaistuimella on hyvin tilaa myös aikuismatkustajille. Koeajetussa Field-varustemallissa penkkien päällys on keinomateriaalia, josta on helppo pyyhkiä liat pois.

Takaistuimella on hyvin tilaa myös aikuismatkustajille. Koeajetussa Field-varustemallissa penkkien päällys on keinomateriaalia, josta on helppo pyyhkiä liat pois.

Toni Lindström

Subaru Outbackissa on reilusti tilaa matkatavaroille, ja välipohjan alla on vielä lisää säilytystilaa.

Subaru Outbackissa on reilusti tilaa matkatavaroille, ja välipohjan alla on vielä lisää säilytystilaa.

Toni Lindström

Far­ma­ri­mal­li­na Su­ba­ru Out­back tar­jo­aa luon­nol­li­ses­ti hy­vät ti­lat ta­va­roil­le. Ta­va­ra­ti­lan luuk­ku nou­see pe­rään si­joi­te­tun tun­nis­ti­men avul­la vaik­ka­pa kyy­när­pää­tä hei­laut­ta­mal­la. Ta­va­ra­ti­la ve­tää penk­kien nor­mi­a­sen­nos­sa 522 lit­raa, ja suu­rim­mil­laan ti­laa on Field-mal­li­ver­si­os­sa 1 822 lit­raa.

Vä­li­poh­jan al­ta löy­ty­vä li­sä­ti­laa pa­ran­taa en­ti­ses­tään ti­lan käy­tet­tä­vyyt­tä.

Väl­jät si­sä­ti­lat

Mat­kus­ta­mon puo­lel­la on väl­jät tun­nel­mat. Mu­ka­vuus­pai­not­tei­set etu­pen­kit ovat hy­vät, ja niis­sä riit­tää sää­tö­va­ro­ja kook­kaam­mil­le­kin hen­ki­löil­le. Ik­ku­na­pin­taa on sen ver­ran pal­jon, et­tä si­säl­le tu­lee kii­tet­tä­väs­ti luon­non­va­loa.

Ko­je­lau­taa hal­lit­see suu­ri­ko­koi­nen pys­ty­näyt­tö. Vaik­ka näyt­tö on suu­ri, niin Su­ba­ru nou­dat­taa täs­sä­kin mal­til­lis­ta lin­jaa, ja suu­ri osa sää­döis­tä teh­dään pe­rin­tei­sil­lä kyt­ki­mil­lä.

Oma lu­kun­sa on sit­ten jär­jes­tel­mä, joka tun­nis­taa kul­jet­ta­jan kas­vo­jen pe­rus­teel­la ja te­kee ha­lu­tut sää­döt en­nen ajoon läh­töä. Kul­jet­ta­jaa avus­ta­va Ey­e­Sight-jär­jes­tel­mä val­voo kul­jet­ta­jan sekä muun lii­ken­teen toi­min­taa ja va­roit­taa tar­vit­ta­es­sa.

Konehuoneessa töitä tekee bensiinikäyttöinen 2,5-litrainen bokserimoottori.

Konehuoneessa töitä tekee bensiinikäyttöinen 2,5-litrainen bokserimoottori.

Toni Lindström

Ti­lo­jen­sa puo­les­ta Su­ba­ru Out­back on mai­nio per­he­au­to. Ta­ka­pen­kil­lä on ti­la­vat ol­ta­vat, ja ti­lat riit­tä­vät mai­ni­os­ti kah­del­la ai­kui­sel­le – ja tar­vit­ta­es­sa jopa kol­mel­le.

Penk­kien pääl­lys­te­ma­te­ri­aa­li­na on ko­ea­je­tus­sa Field-va­rus­te­ver­si­os­sa kei­no­ma­te­ri­aa­li, joka on help­po pi­tää puh­taa­na, sil­lä se kes­tää hy­vin pyyh­ki­mis­tä – osu­va va­lin­ta lap­si­per­heel­le.

Bok­se­ril­la men­nään

Su­ba­ru Out­back on ai­na va­rus­tet­tu 2,5-lit­rai­sel­la ben­sii­ni­käyt­töi­sel­lä ne­li­sy­lin­te­ri­sel­lä bok­se­ri­moot­to­ril­la. Su­ba­run vas­tais­ku­moot­to­ris­sa ei ole tur­bo­ah­din­ta, vaan ky­sees­sä on ah­ta­ma­ton ben­sii­ni­ko­ne. Vaih­teis­to­na on ku­mi­nau­ha­mai­nen CVT-vaih­teis­to, jo­hon on luo­tu kah­dek­san eri­lais­ta vä­li­tys­tä kiih­dy­tyk­siä var­ten.

Moot­to­ri on miel­lyt­tä­vä ja te­hok­kaan oloi­nen käyt­tää, vaik­ka Su­ba­ru Out­back jää­kin sel­väs­ti ny­kyis­ten säh­köis­tet­ty­jen voi­ma­lin­jo­jen var­joon suo­ri­tus­ky­kyn­sä osal­ta. Toi­saal­ta 10,2 se­kun­tia pai­kal­taan sa­ta­sen no­peu­teen on ai­van riit­tä­vää me­noa, jos ei pidä oleel­li­se­na asi­a­na tuo­ta ri­pe­äm­pää pois­tu­mis­ta lii­ken­ne­va­lois­ta.

Ku­lu­tuk­sen osal­ta Su­ba­rut ovat ai­na ol­leet hiu­kan ja­noi­sen puo­lei­sia, ja tämä pä­tee myös uu­teen Su­ba­ru Out­bac­kiin. Maan­tiel­lä pää­see rei­lul­la kah­dek­sal­la lit­ral­la, mut­ta kau­pun­gis­sa me­nee lä­hem­mäs kym­me­nen lit­raa sa­dal­la ki­lo­met­ril­lä.

Au­ton pai­no, mi­tat ja jat­ku­va ne­li­ve­to vaa­ti­vat osan­sa. Pääs­tö­jen osal­ta ei ol­la ym­pä­ris­töä pe­las­ta­mas­sa, sil­lä CO2-ar­vo on 193 g/km.

Ta­sa­pai­noi­nen kul­ki­ja

Su­ba­ru Out­back pi­tää ta­sa­pai­noi­ses­ti suun­tan­sa, on al­la moot­to­ri­tie tai mut­kai­sem­pi so­ra­tie. Alus­ta on peh­me­äm­män puo­lei­nen, ja kori kal­lis­te­lee tiu­kem­mis­sa mut­kis­sa. Su­ba­ru Out­back on sii­tä huo­li­mat­ta va­kaan tun­tui­nen, vaik­ka sen oh­jaus on­kin te­hos­tet­tu tur­han tun­not­to­mak­si.

Ne­li­ve­toa voi sää­tää erik­seen mu­dal­le ja vaik­ka­pa sy­väl­le lu­mel­le. Su­ba­run X-Mode-maas­to­a­jo-oh­jel­man saa pääl­le va­li­kos­ta, jos­ta voi va­li­ta ti­lan­tee­seen so­pi­van moo­din.

Tal­vel­la Su­ba­ru on to­del­la vah­va me­ni­jä, vaik­ka ka­dut ja tiet oli­si­vat jää­neet tie­mes­ta­ril­ta au­raut­ta­mat­ta. Mitä vaa­ti­vam­mat ajo-olo­suh­teet, sitä pa­rem­min Su­ba­ru Out­bac­kin omi­nai­suu­det tu­le­vat esiin.

Su­ba­ru Out­bac­kin hin­nat al­ka­vat Ad­ven­tu­re-va­rus­te­ta­son 43 399 eu­ros­ta.

Pek­ka Kai­de­so­ja, ku­vat Toni Lindst­röm

Su­ba­ru Out­back 2.5i Li­ne­art­ro­nic Field

Moot­to­ri

B4, 2498 cm3, 124 kW (169 hv)/5000–5800 r/min, 252 Nm/3800 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 10,2 s, huip­pu­no­peus 198 km/h

Ku­lu­tus

8,6 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

193 g/km

Voi­man­siir­to

A (CVT), ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4870, l. 1875, k. 1670 mm, ak­se­li­vä­li 2745 mm, maa­va­ra 213 mm, oma­mas­sa 1646 kg, ko­ko­nais­mas­sa 2200 kg, ve­to­mas­sa 2000/750 kg, ta­va­ra­ti­la 522–1822 l, tank­ki 63 l

Hin­ta

44 998 eu­roa (2021)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU