Subaru Outback Field kertoo jo olemuksellaan, että huonotkin tiet maistuvat tälle nelivedolle. Mustat korireunukset korostavat mallin maastokelpoisuutta.
Toni Lindström
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field: Retkikelpoinen
Uusi Outback jatkaa Subarulle ja mallille tuttua linjaa: nelivetoinen Outback on mitä sopivin kulkuväline retkille, jotka vievät kestopäällysteisten teiden ulkopuolelle – mutta on Outback kotonaan myös maanteillä ja kaupungeissa.
Outbackilla on takanaan pitkä historia Subarun mallistossa. Vuodesta 1994 alkaen tuotannossa ollut farmarimalli on nyt päivitetty kuudenneksi sukupolveksi – ja onnistuneesti. Outback tarjoaa jatkuvan nelivedon sekä mittavat ja laadukkaat tilat, joiden avulla se on tosiaan kuin tehty mökkiteille tai vaikkapa syksyn jahtireissuille.
Subaru Outback on myös auto, joka on sellaisen autoilijan mieleen, joka ei ole niin tarkasti kaikkien uusimpien trendien perässä. Tarjolla on selkeitä ratkaisuja niin sisällä kuin konehuoneeseen. Ne ovat Subaru-asiakkaille hyvin tuttuja ja varmasti osuvia ratkaisuja, sillä Subaru Outback on ollut – ja on edelleen – omanlaisensa konservatiivinen poikkeus sähköistyvässä automarkkinassa.
Subaru Outbackin reilu takaylitys näkyy auton tavaratilan koossa. Maavaraa on noin 21 senttiä.
Toni Lindström
Uudesta Subaru Outbackista on tarjolla neljä eri varustemallia – Adventure, Limited, Touring ja koeajossa ollut Field – jotka ovat teknisesti lähes samanlaisia. Jonkin verran eroja on muun muassa sisätilojen varustuksissa.
Mittaa löytyy
Ulkoapäin uudessa Subaru Outbackissa kiinnittyy huomio auton pituuteen: mittaa on liki 4,9 metriä ja peräylitys normaalia reilumpi. Leveyttäkin on lähes 1,9 metriä, joten ihan mikään pikkufarkku Subaru Outback ei todellakaan ole. Korkeutta autolla on 1,7 metriä.
Katolla on muotoiltu ja tukeva taakkateline, joka vahvistaa vaikutelmaa auton luonteesta sivuteiden kulkijana. Autoon on saatavissa lisävarusteena esimerkiksi kattoteltta, jonka voi levittää katolle yöpymistä varten. Kattokuormaa sallitaan auton ollessa paikallaan 318 kiloa.
Kojelautaa hallitsee suuri pystynäyttö, josta löytyy osa tietoviihdejärjestelmän säätimistä – osa on jätetty fiksusti fyysisiksi painikkeiksi.
Toni Lindström
Kuljettajan istuimen saa helposti haluamansa asentoon. Penkki tarjoaa riittävästi tukea pidemmällekin taipaleelle.
Toni Lindström
Takaistuimella on hyvin tilaa myös aikuismatkustajille. Koeajetussa Field-varustemallissa penkkien päällys on keinomateriaalia, josta on helppo pyyhkiä liat pois.
Toni Lindström
Subaru Outbackissa on reilusti tilaa matkatavaroille, ja välipohjan alla on vielä lisää säilytystilaa.
Toni Lindström
Farmarimallina Subaru Outback tarjoaa luonnollisesti hyvät tilat tavaroille. Tavaratilan luukku nousee perään sijoitetun tunnistimen avulla vaikkapa kyynärpäätä heilauttamalla. Tavaratila vetää penkkien normiasennossa 522 litraa, ja suurimmillaan tilaa on Field-malliversiossa 1 822 litraa.
Välipohjan alta löytyvä lisätilaa parantaa entisestään tilan käytettävyyttä.
Väljät sisätilat
Matkustamon puolella on väljät tunnelmat. Mukavuuspainotteiset etupenkit ovat hyvät, ja niissä riittää säätövaroja kookkaammillekin henkilöille. Ikkunapintaa on sen verran paljon, että sisälle tulee kiitettävästi luonnonvaloa.
Kojelautaa hallitsee suurikokoinen pystynäyttö. Vaikka näyttö on suuri, niin Subaru noudattaa tässäkin maltillista linjaa, ja suuri osa säädöistä tehdään perinteisillä kytkimillä.
Oma lukunsa on sitten järjestelmä, joka tunnistaa kuljettajan kasvojen perusteella ja tekee halutut säädöt ennen ajoon lähtöä. Kuljettajaa avustava EyeSight-järjestelmä valvoo kuljettajan sekä muun liikenteen toimintaa ja varoittaa tarvittaessa.
Konehuoneessa töitä tekee bensiinikäyttöinen 2,5-litrainen bokserimoottori.
Toni Lindström
Tilojensa puolesta Subaru Outback on mainio perheauto. Takapenkillä on tilavat oltavat, ja tilat riittävät mainiosti kahdella aikuiselle – ja tarvittaessa jopa kolmelle.
Penkkien päällystemateriaalina on koeajetussa Field-varusteversiossa keinomateriaali, joka on helppo pitää puhtaana, sillä se kestää hyvin pyyhkimistä – osuva valinta lapsiperheelle.
Bokserilla mennään
Subaru Outback on aina varustettu 2,5-litraisella bensiinikäyttöisellä nelisylinterisellä bokserimoottorilla. Subarun vastaiskumoottorissa ei ole turboahdinta, vaan kyseessä on ahtamaton bensiinikone. Vaihteistona on kuminauhamainen CVT-vaihteisto, johon on luotu kahdeksan erilaista välitystä kiihdytyksiä varten.
Moottori on miellyttävä ja tehokkaan oloinen käyttää, vaikka Subaru Outback jääkin selvästi nykyisten sähköistettyjen voimalinjojen varjoon suorituskykynsä osalta. Toisaalta 10,2 sekuntia paikaltaan satasen nopeuteen on aivan riittävää menoa, jos ei pidä oleellisena asiana tuota ripeämpää poistumista liikennevaloista.
Kulutuksen osalta Subarut ovat aina olleet hiukan janoisen puoleisia, ja tämä pätee myös uuteen Subaru Outbackiin. Maantiellä pääsee reilulla kahdeksalla litralla, mutta kaupungissa menee lähemmäs kymmenen litraa sadalla kilometrillä.
Auton paino, mitat ja jatkuva neliveto vaativat osansa. Päästöjen osalta ei olla ympäristöä pelastamassa, sillä CO2-arvo on 193 g/km.
Tasapainoinen kulkija
Subaru Outback pitää tasapainoisesti suuntansa, on alla moottoritie tai mutkaisempi soratie. Alusta on pehmeämmän puoleinen, ja kori kallistelee tiukemmissa mutkissa. Subaru Outback on siitä huolimatta vakaan tuntuinen, vaikka sen ohjaus onkin tehostettu turhan tunnottomaksi.
Nelivetoa voi säätää erikseen mudalle ja vaikkapa syvälle lumelle. Subarun X-Mode-maastoajo-ohjelman saa päälle valikosta, josta voi valita tilanteeseen sopivan moodin.
Talvella Subaru on todella vahva menijä, vaikka kadut ja tiet olisivat jääneet tiemestarilta aurauttamatta. Mitä vaativammat ajo-olosuhteet, sitä paremmin Subaru Outbackin ominaisuudet tulevat esiin.
Subaru Outbackin hinnat alkavat Adventure-varustetason 43 399 eurosta.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field
Moottori
B4, 2498 cm3, 124 kW (169 hv)/5000–5800 r/min, 252 Nm/3800 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 10,2 s, huippunopeus 198 km/h
Kulutus
8,6 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
193 g/km
Voimansiirto
A (CVT), neliveto
Mitat
p. 4870, l. 1875, k. 1670 mm, akseliväli 2745 mm, maavara 213 mm, omamassa 1646 kg, kokonaismassa 2200 kg, vetomassa 2000/750 kg, tavaratila 522–1822 l, tankki 63 l
Hinta
44 998 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Liikenneturva
Liikenneturva
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua
Utsjoen kunta
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua
Utsjoen kunta
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
PS Audion uusi PMG Signature -tuotesarja
Lisää akryyliä
Neula puhtaaksi
Bowers & Wilkins, Denon, Marantz uudelle omistajalle
EgglestonWorks Andra uudistuu
Marten goes Extreme
Pikkuasioita Jaska Jokunen
Amphionin uusi Argon X -sarja
Väreihin hullaantuneet Anna ja Risto sisustivat kotinsa Münchenissä pirskahtelevan leikkisästi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL