Hilux 50 Editionin tunnistaa helposti omanlaisista jäähdyttimen säleiköstä ja etupuskurista, mutta ennen kaikkea todella näyttävästä oranssista metallihohtoväristä. Kevytmetallivanteet ovat juhlamallissa 18-tuumaiset.
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab Premium 50 Edition: Ikiliikkujan juhlahetki
Hiluxin 50-vuotisjuhlamalli on kyvykäs ja näyttävä.
Aika-akseli pyörii niin vikkelään, että ei hetikään muista, että Toyotan avolavoja on valmistettu vuodesta 1968 alkaen.
Niinpä nyt on aika kilistää sen kunniaksi historian venttiileitä ja luoda katse uusimpaan eli kahdeksanteen mallisukupolveen.
Hiluxia valmistettiin vuosina 1968–2017 jo 17,7 miljoonaa kappaletta, ja Toyotan Pick-Upeja tapaa lähes kaikkialla maailmassa.
50 Editionin takapuskurin muotoilu eroaa vakiomallista. Siinä on astinkynnys ja pintasuojaus. Takalasi ei ole avattava mallia.
Hilux on 50 vuoden aikana sen kuin nuorentunut ja saanut kyytiin myös korkeateknologiaa, mutta maasto-ominaisuuksista ei tingitä. Maavaraa on 225–293 milliä ja rengaskoko 265/60 R 18. Alusta on varustettu pohjapanssarein. Nyökkimisen ja kallistelun estojärjestelmä vaikuttaa toimivan hyvin.
Tuolla määrällä Hilux ei tosin yllä maailman ykköseksi, sillä Fordin amerikkalainen F-sarjan Pick-Up julkistettiin jo vuonna 1948, ja se on edennyt jo 13. sukupolveen. Yksistään vuoden 1977 jälkeen on valmistettu jo yli 26 miljoonaa F-sarjalaista.
Pikavertailua 37 vuoden taakse
Toyota Hiluxuin juhlamalli on teknisesti 5-paikkainen niin sanottu kaksikäyttöauto, joka merkitsee alaluokkaa III (N1) eli N1G-pakettiautoa. Näin ollen mallin suurin sallittu nopeus on 100 km/h.
Juhlamallia on tavallaan jännittävä verrata etäisesti kaukoputkella 1981-malliseen Toyota Hilux 4WD -avolavaan, jollaisen allekirjoittanut koeajoi aikoinaan pakasta vedettynä. Myös silloin Hilux osoitti kunniakkaan maastokelpoisuutensa runsaslumisissa talviolosuhteissa, mutta nykyiseen ja etenkin 50 Edition -juhlapainokseen verrattuna 37 vuoden takainen malli oli sporttisesta ulkonäöstään huolimatta sangen pelkistetty ja lehtijousineen huomattavasti nykyistä mallia vähemmän ajomukava maantiellä.
Uudenlainen kojelauta on varustettu makean näköisin mittarein. Kojelaudan käyttö on varsin selkeää.
Momentinmuuntimella toteutettu 6-nopeuksinen automaatti on evästetty myös tiuhemmin sport-välityksin.
Navigointilaitteen ohjelmointi on suhteellisen helppoa, ja ääniopastus valittuun osoitteeseen on varsin sujuvaa. Kosketusnäyttö on 7-tuumainen, mutta Hiluxiin mahtuisi isompikin ruutu.
Sitä paitsi se oli varustettu aikansa tyyliin vielä vapaastihengittävällä dieselillä ja 4-portaisella manuaalivaihteistolla, kun nykyisessä Hiluxissa on 2,4-litrainen turbodiesel ja automaatti.
Vuosimalli 1981 oli yksi virstanpylväs Hiluxin taipaleella, sillä siihen sai ensimmäisen kerran dieselin yhteyteen nelivedon. On hauskaa, että uusinta juhlamallia saadaan Suomeen rajoituksetta, sillä sitä ei riittänyt asukasmäärältään 15 kertaa Suomea suurempaan Iso-Britanniaan kuin 50 kappaletta.
Maastokelpoisuus edelleen ykkössijalla
Toyota Hilux on tyylilleen ominaisesti tarkoitettu kestämään maastokäyttöä, ja jousitus tuntuu sen mukaisesti maantieajossa pienellä kuormalla selvästi ylikovalta. Piirre aiheuttaa hienoista pompotusta maantieajossa.
Kuulamutterivaihteella varustetun ohjauksen keskialuetuntuma on tämäntyyppiseen avolava-autoon kohtuullisen hyvätasoinen. Nahkakehäinen ohjauspyörä on kehältään kuitenkin turhan liukaspintainen.
Kuljettajan istuimessa on sähkösäädöt ja asiallinen sivuttaistuki. Etuistuimet on varustettu mahdollista kolaria ajatellen ns. niskan piiskaniskuheilahduksen estotoiminnolla.
Takana on pitkäjalkaisille vain kohtalaisesti polvitilaa, mutta pääntila on reilusti. Takaistuimen istumakulma on reisituen kannalta varsin suora.
Toyota Hiluxissa hyödytään varsin tehokkaista led-lähivaloista, mutta halogeenikaukovalot ovat niihin verrattuna tuntuvasti heikommat. Tämä epäsuhta olisi hyvä korjata kaukovaloja parantamalla.
Kuivissa normaalioloissa Hiluxilla voi ajaa takavedolla, ja olosuhteiden niin vaatiessa nelivedon pystyy kytkemään kojelaudasta. Samassa yhteydessä on myös hidas neliveto eli alennusvaihteiston kytkin (4L) maastoajoa varten. Nelivedon tukena ovat mäkilähtöavustin ja alamäkihidastin.
Hyvin vetää
2,4-litraisen turbodieselin keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan 9,0 l/100 km, mitä voi pitää hyvin siedettävän lukemana 2,2-tonniselle ajokille.
Toyotan oma 2,4-litrainen D-4D-turbodiesel mahdollistaa yhdessä momentinmuunnintyyppisen automaattivaihteiston kanssa sen, että Hilux kiihtyy tehtaan mukaan satasen nopeuteen alle 13 sekunnissa. Sekä maantieajossa että varsinkin maastokäytössä arvostaa 400 newtonmetrin vääntömomenttia, joka on käytössä keskeiselle käyntinopeusalueelle 1 600–2 000 r/min.
Liikennevirrassa Hilux on automaattivaihteisena sopivan juohea. Automaattivaihteistossa on lisäksi käytössä tiheämmät sport-välitykset.
Erittäin tärkeä ominaisuus nelivetoisessa Hiluxissa on roima vetokyky – tällä mallilla saa vetää 3,2-tonnista jarrullista kärryä. Se on eri asia, raatsiiko juhlamallin hankkiva käyttää Limited Edition -erikoispainosta veturina.
Yksi tärkeimmistä turvavarusteista on jalankulkijoiden tunnistuksella varustettu törmäyksenestojärjestelmä. Mutta kyydissä ovat myös liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja valpas kaistavahti. Nyt Hiluxissa onkin monia sellaisia nykyvarusteita, joita vielä muutama vuosi sitten ei osannut edes ajatella – näihin kuuluu perävaunun tunnistava ajonvakautusjärjestelmä.
Astinlaudat avittavat
5-paikkaiseen Double Cab -kabiiniin nouseminen ilman astinlautojen ja tarttumakahvojen hyödyntämistä vaatisi pitkäjalkaiseltakin akrobatiaa, mutta onneksi autossa on astinlaudat, joiden avulla sisäänkäynti ja poistuminen sujuvat äärimmäisen näppärästi. Nousua helpottavat A-pilarien tarttumakahvat. Avaimeton käynnistys sekä nahkaverhoilu luovat Hilux 50 Editionin matkustamoon sopivasti ylellisyyttä.
Mallille ominainen kokomusta sisustus käsittää lisäksi kiiltävän mustat koristelistat ja mustan sisäkaton.
Lavaa hallitsevat polyuretaaninen sisälava ja kromattu lavakaari. Lavakaaren kiinnitettävistä valoista olisi suunnattomasti hyötyä maastokäytössä.
Avolavaksi Hiluxissa on ihan matkamukavat etuistuimet, joiden sivuttaistuki on kohtuullinen. Kuljettajan istuin on varustettu sähkösäädöin, mutta 50 Editionissa vastaavan toiminnon olisi odottanut olevan myös etumatkustajan penkissä.
Istuinlämmittimet ovat kaksivaiheiset, mutta ne osoittautuivat harmillisen tehottomiksi. Penkit lämpenivät yllättävän vaisusti, ja talvisäällä tehokas lämpeneminen voi kestää jopa puolisen tuntia. Matkustamon pintamateriaalit ovat laadukkaita ja viimeistely moitteetonta.
Double Cabeille tyypilliseen tapaan takaistuimella ei ole järin runsaasti polvitilaa, mutta ihan siedettävästi silti. Takana hyödytään keskikyynärnojastakin, ja pääntilaa riittää hyvin 186-senttiselle matkustajalle. Jos jotakin saisi toivoa, niin 50 Editionin olisi voinut varustaa avattavalla liukutakalasilla.
Uusi mittaristo
Juhlamallissa nautitaan aiempiin Hiluxeihin nähden uudenlaisesta, varsin makean näköisestä mittaristosta, jossa näkyy käynnistysvaiheessa hetkellisesti hauska tervetulotoivotus Hilux-kuvakkeineen.
Lisäkehuja Hilux saa siitä, että matkustamossa on pitäydytty selkeän perinteisissä lämmitys- ja tuuletussäätimissä, joiden käyttö on mutkattoman nopeaa. Maasturissa niiden operointi kosketusnäytön alivalikoiden kautta olisi perin turhauttavaa.
Tuulilasin ilmanpuhalluskulman havaitsimme pakkassäällä liian loivaksi esimerkiksi silloin, kun on satanut alijäähtynyttä vettä, ja kun tuulilasin ylälaitaan on kertynyt jäätä: tällöin lasi ei sula yläosastaan edes silloin, kun matkustamo on muuten täysin lämmennyt. Pikkupakkasellakin sulamiseen kuluu aikaa jopa puolisen tuntia. Lämmitettävä tuulilasi olisikin kätevä varuste. Tosin suurin osa 50 Edition -malleista päätynee alueille, joissa lähinnä porottaa – mutta voi Saharassakin esiintyä yöpakkasia.
Toyota Touch 2 -tietoviihdejärjestelmässä iPhonen kytkeminen ei välttämättä luonnistu, ennen kuin vasta muutaman yrityksen jälkeen. Navigointilaitteen ohjelmointi sujuu kuitenkin helposti, ja ääniopastus toimii varsin sujuvasti. Kosketusnäyttö on kompakti 7-tuumainen – esimerkiksi 10,25-tuumainen sopisi isoon avolavaan ainakin valinnaisvarusteeksi.
Kätevä "tynkälava"
On selvää, että Double Cabissa on varsin lyhyt lava, mutta sen mitat vaikuttavat kuitenkin odottamattoman käytännöllisiltä. Lavan lyhyys ei haitannut esimerkiksi kuljetettaessa täysimittainen joulukuusi syvältä korpimetsien uumenista.
Lavaa suojaa tehokkaasti polyuretaanista valmistettu bedliner eli sisälava, ja lava on varustettu olennaisen tärkeillä kuormankiinnityskoukuilla.
Lavalla huomion varastaa kromattu lavakaari, joka olisi kannattanut varustaa juhlamallissa eteenpäin suunnatuilla maastovaloilla.↔
Juha Peltonen
Toyota Hilux Double Cab Premium 50 Edition
Moottori
R4, turbo, 2393 cm³,
110 kW (150 hv)/3400 r/min,
400 Nm/1600–2000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 12,75 s, huippunopeus 170 km/h
Kulutus
7,2 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
189 g/km
Voimansiirto
A6, taka-/neliveto
Mitat
p. 5345, l. 1855, k. 1815, akseliväli 3085 mm, maavara 225–293 mm, omamassa 2175 kg, kantavuus 1040 kg, vetomassa 3200/750 kg, tankki 80 l
Hinta
65 937 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Audi
Audi
Lahden Classic Motorshow tarjoaa jälleen yli 400 ajoneuvon kirjon!
Classic Motorshow
Lahden Classic Motorshow tarjoaa jälleen yli 400 ajoneuvon kirjon!
Classic Motorshow
Jeep Wrangler 4xe.
Astara
Jeep Wrangler 4xe.
Astara
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla
Ensimmäistä kertaa BMW M3 Touring: urheilullinen ohjaamo ja arkeen mukautuva tavaratila
Fiat 500 -mallille Italiaan oma kahvila: Legendaariselle Lingotton testiradalle Torinossa
Hyundai Ioniq 6 -täyssähköauto: Luonnoskuvat julkistettiin
Autolaina kannattaa kilpailuttaa
Volkswagen Golf R 20 Years: Kaikkien aikojen ruudikkain Golf-versio kehittää 333 hevosvoimaa
Autoverkkokauppa.fi kehittää toimintojaan kiihtyvällä tahdilla; Laajentaa Hämeenlinnaan ja ryhtyy liisaamaan vaihtoautoja
Auto Bild 8/2022 kaupoissa
Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan
Uuden sukupolven Mitsubishi ASX: Myyntiin viidellä eri voimalinjalla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla
Koeajossa Isuzu D-Max: Kahlaajien sukua
Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää
Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021
Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho
Koeajossa Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line: Näyttävä mahtijenkki
Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa
Koeajossa Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style: Taidolla uudistettu
Koeajossa Mercedes-Benz GLA 200d A Business: Aidon katumaasturin mitoissa
Koeajossa Peugeot 508 GT Hybrid 225 EAT8 PHEV: Lupauksen lunastus?
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Lisämittaukset: iFi Audio Pro iCan Signature
Monitasoinen vintagekoti 1950-luvun rivarissa
Sisusta olohuone ulos!
Pappilan suojissa on sisustussuunnittelijan hurmaava koti
Keramiikkataiteilija Laura Itkosen lempiesineet ovat lapsuudenkodista perittyjä
Kesän klassisin kuosi on reipas raita
Dirac Live -sertifioitu kaiutin
Hegelin uusi esi- & päätevahvistinkombo
Goldmundin massakaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla
Ensimmäistä kertaa BMW M3 Touring: urheilullinen ohjaamo ja arkeen mukautuva tavaratila
Fiat 500 -mallille Italiaan oma kahvila: Legendaariselle Lingotton testiradalle Torinossa
Hyundai Ioniq 6 -täyssähköauto: Luonnoskuvat julkistettiin
Autolaina kannattaa kilpailuttaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
5 VUOTTA SITTEN...
FOKUS MEDIA
Lisämittaukset: iFi Audio Pro iCan Signature
Monitasoinen vintagekoti 1950-luvun rivarissa
Sisusta olohuone ulos!
Pappilan suojissa on sisustussuunnittelijan hurmaava koti
Keramiikkataiteilija Laura Itkosen lempiesineet ovat lapsuudenkodista perittyjä
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Ensimmäistä kertaa BMW M3 Touring: urheilullinen ohjaamo ja arkeen mukautuva tavaratila
Fiat 500 -mallille Italiaan oma kahvila: Legendaariselle Lingotton testiradalle Torinossa
Hyundai Ioniq 6 -täyssähköauto: Luonnoskuvat julkistettiin
Volkswagen Golf R 20 Years: Kaikkien aikojen ruudikkain Golf-versio kehittää 333 hevosvoimaa
Autoverkkokauppa.fi kehittää toimintojaan kiihtyvällä tahdilla; Laajentaa Hämeenlinnaan ja ryhtyy liisaamaan vaihtoautoja
Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan
Uuden sukupolven Mitsubishi ASX: Myyntiin viidellä eri voimalinjalla
Polestar: Aloittaa 65 000 sähköauton toimitukset Hertzille
Subaru Outback: Turvallisin auto myös Japanissa
Lexus RX: Kolme sähköistä voimalinjaa
LUETUIMMAT
Täyssähköinen Subaru Solterra: Suomeen elokuussa
Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto
Uudistuva Toyota Corolla: Viidennen sukupolven hybriditeknologiaa – Suomeen alkuvuodesta 2023
Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan
Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa
Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa
SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin
Subaru Outback: Turvallisin auto myös Japanissa
Uuden sukupolven Mitsubishi ASX: Myyntiin viidellä eri voimalinjalla
Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN