Hilux 50 Editionin tunnistaa helposti omanlaisista jäähdyttimen säleiköstä ja etupuskurista, mutta ennen kaikkea todella näyttävästä oranssista metallihohtoväristä. Kevytmetallivanteet ovat juhlamallissa 18-tuumaiset.
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab Premium 50 Edition: Ikiliikkujan juhlahetki
Hiluxin 50-vuotisjuhlamalli on kyvykäs ja näyttävä.
Aika-akseli pyörii niin vikkelään, että ei hetikään muista, että Toyotan avolavoja on valmistettu vuodesta 1968 alkaen.
Niinpä nyt on aika kilistää sen kunniaksi historian venttiileitä ja luoda katse uusimpaan eli kahdeksanteen mallisukupolveen.
Hiluxia valmistettiin vuosina 1968–2017 jo 17,7 miljoonaa kappaletta, ja Toyotan Pick-Upeja tapaa lähes kaikkialla maailmassa.
50 Editionin takapuskurin muotoilu eroaa vakiomallista. Siinä on astinkynnys ja pintasuojaus. Takalasi ei ole avattava mallia.
Hilux on 50 vuoden aikana sen kuin nuorentunut ja saanut kyytiin myös korkeateknologiaa, mutta maasto-ominaisuuksista ei tingitä. Maavaraa on 225–293 milliä ja rengaskoko 265/60 R 18. Alusta on varustettu pohjapanssarein. Nyökkimisen ja kallistelun estojärjestelmä vaikuttaa toimivan hyvin.
Tuolla määrällä Hilux ei tosin yllä maailman ykköseksi, sillä Fordin amerikkalainen F-sarjan Pick-Up julkistettiin jo vuonna 1948, ja se on edennyt jo 13. sukupolveen. Yksistään vuoden 1977 jälkeen on valmistettu jo yli 26 miljoonaa F-sarjalaista.
Pikavertailua 37 vuoden taakse
Toyota Hiluxuin juhlamalli on teknisesti 5-paikkainen niin sanottu kaksikäyttöauto, joka merkitsee alaluokkaa III (N1) eli N1G-pakettiautoa. Näin ollen mallin suurin sallittu nopeus on 100 km/h.
Juhlamallia on tavallaan jännittävä verrata etäisesti kaukoputkella 1981-malliseen Toyota Hilux 4WD -avolavaan, jollaisen allekirjoittanut koeajoi aikoinaan pakasta vedettynä. Myös silloin Hilux osoitti kunniakkaan maastokelpoisuutensa runsaslumisissa talviolosuhteissa, mutta nykyiseen ja etenkin 50 Edition -juhlapainokseen verrattuna 37 vuoden takainen malli oli sporttisesta ulkonäöstään huolimatta sangen pelkistetty ja lehtijousineen huomattavasti nykyistä mallia vähemmän ajomukava maantiellä.
Uudenlainen kojelauta on varustettu makean näköisin mittarein. Kojelaudan käyttö on varsin selkeää.
Momentinmuuntimella toteutettu 6-nopeuksinen automaatti on evästetty myös tiuhemmin sport-välityksin.
Navigointilaitteen ohjelmointi on suhteellisen helppoa, ja ääniopastus valittuun osoitteeseen on varsin sujuvaa. Kosketusnäyttö on 7-tuumainen, mutta Hiluxiin mahtuisi isompikin ruutu.
Sitä paitsi se oli varustettu aikansa tyyliin vielä vapaastihengittävällä dieselillä ja 4-portaisella manuaalivaihteistolla, kun nykyisessä Hiluxissa on 2,4-litrainen turbodiesel ja automaatti.
Vuosimalli 1981 oli yksi virstanpylväs Hiluxin taipaleella, sillä siihen sai ensimmäisen kerran dieselin yhteyteen nelivedon. On hauskaa, että uusinta juhlamallia saadaan Suomeen rajoituksetta, sillä sitä ei riittänyt asukasmäärältään 15 kertaa Suomea suurempaan Iso-Britanniaan kuin 50 kappaletta.
Maastokelpoisuus edelleen ykkössijalla
Toyota Hilux on tyylilleen ominaisesti tarkoitettu kestämään maastokäyttöä, ja jousitus tuntuu sen mukaisesti maantieajossa pienellä kuormalla selvästi ylikovalta. Piirre aiheuttaa hienoista pompotusta maantieajossa.
Kuulamutterivaihteella varustetun ohjauksen keskialuetuntuma on tämäntyyppiseen avolava-autoon kohtuullisen hyvätasoinen. Nahkakehäinen ohjauspyörä on kehältään kuitenkin turhan liukaspintainen.
Kuljettajan istuimessa on sähkösäädöt ja asiallinen sivuttaistuki. Etuistuimet on varustettu mahdollista kolaria ajatellen ns. niskan piiskaniskuheilahduksen estotoiminnolla.
Takana on pitkäjalkaisille vain kohtalaisesti polvitilaa, mutta pääntila on reilusti. Takaistuimen istumakulma on reisituen kannalta varsin suora.
Toyota Hiluxissa hyödytään varsin tehokkaista led-lähivaloista, mutta halogeenikaukovalot ovat niihin verrattuna tuntuvasti heikommat. Tämä epäsuhta olisi hyvä korjata kaukovaloja parantamalla.
Kuivissa normaalioloissa Hiluxilla voi ajaa takavedolla, ja olosuhteiden niin vaatiessa nelivedon pystyy kytkemään kojelaudasta. Samassa yhteydessä on myös hidas neliveto eli alennusvaihteiston kytkin (4L) maastoajoa varten. Nelivedon tukena ovat mäkilähtöavustin ja alamäkihidastin.
Hyvin vetää
2,4-litraisen turbodieselin keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan 9,0 l/100 km, mitä voi pitää hyvin siedettävän lukemana 2,2-tonniselle ajokille.
Toyotan oma 2,4-litrainen D-4D-turbodiesel mahdollistaa yhdessä momentinmuunnintyyppisen automaattivaihteiston kanssa sen, että Hilux kiihtyy tehtaan mukaan satasen nopeuteen alle 13 sekunnissa. Sekä maantieajossa että varsinkin maastokäytössä arvostaa 400 newtonmetrin vääntömomenttia, joka on käytössä keskeiselle käyntinopeusalueelle 1 600–2 000 r/min.
Liikennevirrassa Hilux on automaattivaihteisena sopivan juohea. Automaattivaihteistossa on lisäksi käytössä tiheämmät sport-välitykset.
Erittäin tärkeä ominaisuus nelivetoisessa Hiluxissa on roima vetokyky – tällä mallilla saa vetää 3,2-tonnista jarrullista kärryä. Se on eri asia, raatsiiko juhlamallin hankkiva käyttää Limited Edition -erikoispainosta veturina.
Yksi tärkeimmistä turvavarusteista on jalankulkijoiden tunnistuksella varustettu törmäyksenestojärjestelmä. Mutta kyydissä ovat myös liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja valpas kaistavahti. Nyt Hiluxissa onkin monia sellaisia nykyvarusteita, joita vielä muutama vuosi sitten ei osannut edes ajatella – näihin kuuluu perävaunun tunnistava ajonvakautusjärjestelmä.
Astinlaudat avittavat
5-paikkaiseen Double Cab -kabiiniin nouseminen ilman astinlautojen ja tarttumakahvojen hyödyntämistä vaatisi pitkäjalkaiseltakin akrobatiaa, mutta onneksi autossa on astinlaudat, joiden avulla sisäänkäynti ja poistuminen sujuvat äärimmäisen näppärästi. Nousua helpottavat A-pilarien tarttumakahvat. Avaimeton käynnistys sekä nahkaverhoilu luovat Hilux 50 Editionin matkustamoon sopivasti ylellisyyttä.
Mallille ominainen kokomusta sisustus käsittää lisäksi kiiltävän mustat koristelistat ja mustan sisäkaton.
Lavaa hallitsevat polyuretaaninen sisälava ja kromattu lavakaari. Lavakaaren kiinnitettävistä valoista olisi suunnattomasti hyötyä maastokäytössä.
Avolavaksi Hiluxissa on ihan matkamukavat etuistuimet, joiden sivuttaistuki on kohtuullinen. Kuljettajan istuin on varustettu sähkösäädöin, mutta 50 Editionissa vastaavan toiminnon olisi odottanut olevan myös etumatkustajan penkissä.
Istuinlämmittimet ovat kaksivaiheiset, mutta ne osoittautuivat harmillisen tehottomiksi. Penkit lämpenivät yllättävän vaisusti, ja talvisäällä tehokas lämpeneminen voi kestää jopa puolisen tuntia. Matkustamon pintamateriaalit ovat laadukkaita ja viimeistely moitteetonta.
Double Cabeille tyypilliseen tapaan takaistuimella ei ole järin runsaasti polvitilaa, mutta ihan siedettävästi silti. Takana hyödytään keskikyynärnojastakin, ja pääntilaa riittää hyvin 186-senttiselle matkustajalle. Jos jotakin saisi toivoa, niin 50 Editionin olisi voinut varustaa avattavalla liukutakalasilla.
Uusi mittaristo
Juhlamallissa nautitaan aiempiin Hiluxeihin nähden uudenlaisesta, varsin makean näköisestä mittaristosta, jossa näkyy käynnistysvaiheessa hetkellisesti hauska tervetulotoivotus Hilux-kuvakkeineen.
Lisäkehuja Hilux saa siitä, että matkustamossa on pitäydytty selkeän perinteisissä lämmitys- ja tuuletussäätimissä, joiden käyttö on mutkattoman nopeaa. Maasturissa niiden operointi kosketusnäytön alivalikoiden kautta olisi perin turhauttavaa.
Tuulilasin ilmanpuhalluskulman havaitsimme pakkassäällä liian loivaksi esimerkiksi silloin, kun on satanut alijäähtynyttä vettä, ja kun tuulilasin ylälaitaan on kertynyt jäätä: tällöin lasi ei sula yläosastaan edes silloin, kun matkustamo on muuten täysin lämmennyt. Pikkupakkasellakin sulamiseen kuluu aikaa jopa puolisen tuntia. Lämmitettävä tuulilasi olisikin kätevä varuste. Tosin suurin osa 50 Edition -malleista päätynee alueille, joissa lähinnä porottaa – mutta voi Saharassakin esiintyä yöpakkasia.
Toyota Touch 2 -tietoviihdejärjestelmässä iPhonen kytkeminen ei välttämättä luonnistu, ennen kuin vasta muutaman yrityksen jälkeen. Navigointilaitteen ohjelmointi sujuu kuitenkin helposti, ja ääniopastus toimii varsin sujuvasti. Kosketusnäyttö on kompakti 7-tuumainen – esimerkiksi 10,25-tuumainen sopisi isoon avolavaan ainakin valinnaisvarusteeksi.
Kätevä "tynkälava"
On selvää, että Double Cabissa on varsin lyhyt lava, mutta sen mitat vaikuttavat kuitenkin odottamattoman käytännöllisiltä. Lavan lyhyys ei haitannut esimerkiksi kuljetettaessa täysimittainen joulukuusi syvältä korpimetsien uumenista.
Lavaa suojaa tehokkaasti polyuretaanista valmistettu bedliner eli sisälava, ja lava on varustettu olennaisen tärkeillä kuormankiinnityskoukuilla.
Lavalla huomion varastaa kromattu lavakaari, joka olisi kannattanut varustaa juhlamallissa eteenpäin suunnatuilla maastovaloilla.↔
Juha Peltonen
Toyota Hilux Double Cab Premium 50 Edition
Moottori
R4, turbo, 2393 cm³,
110 kW (150 hv)/3400 r/min,
400 Nm/1600–2000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 12,75 s, huippunopeus 170 km/h
Kulutus
7,2 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
189 g/km
Voimansiirto
A6, taka-/neliveto
Mitat
p. 5345, l. 1855, k. 1815, akseliväli 3085 mm, maavara 225–293 mm, omamassa 2175 kg, kantavuus 1040 kg, vetomassa 3200/750 kg, tankki 80 l
Hinta
65 937 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Snow Spacen rakentamiseen on käytetty noin 3 000 m3 lunta. Lumi on lainattu viereisestä Ounasvaaran hiihtokeskuksesta, jonne se palautetaan Snow Spacen sulkiessa ovensa helmikuun lopulla.
Polestar
Snow Spacen rakentamiseen on käytetty noin 3 000 m3 lunta. Lumi on lainattu viereisestä Ounasvaaran hiihtokeskuksesta, jonne se palautetaan Snow Spacen sulkiessa ovensa helmikuun lopulla.
Polestar
VBOX-tietojärjestelmien varmistaessa Battistan uskomattoman suorituskyvyn, varttimailin kiihdytysaika 8,55 sekuntia ja ½ mailin tulos 13,38 sekuntia olivat kohokohtia Automobili Pininfarinan ensimmäisen luksussähköauton tuloksissa.
Automobili Pininfarina
VBOX-tietojärjestelmien varmistaessa Battistan uskomattoman suorituskyvyn, varttimailin kiihdytysaika 8,55 sekuntia ja ½ mailin tulos 13,38 sekuntia olivat kohokohtia Automobili Pininfarinan ensimmäisen luksussähköauton tuloksissa.
Automobili Pininfarina
Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow’n designkonsepti lainattiin 1930-luvun hurjasta Thunderbolt-maanopeusennätysautosta.
Rolls-Royce Motor Cars
Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow’n designkonsepti lainattiin 1930-luvun hurjasta Thunderbolt-maanopeusennätysautosta.
Rolls-Royce Motor Cars
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Auto-Bon Oy: Vahvistaa Citroënin, Opelin ja Peugeotin jakelua vahvojen yhteistyökumppaneidensa kanssa
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Auto Bild 7/2023 on kaupoissa
1974 Hyundai Pony Concept: Huikean nykyaikaisen näköinen konseptiurheiluauto entisöitiin
Skotlannin nelivetonyrkki iskee: Munro Mk.1 Pick-Up on kovaa luokkaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
Koeajossa Fiat 500 La Prima HB 118 hv 42 kWh: Ilman käyntimurinaa
Koeajossa Hyundai Santa Fe Plug-In 1.6 T-GDI 265 hv 4WD 6AT Premium: Amerikan malliin
Ensikoeajossa Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid Intens: Kahdenlainen näkemys
Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Suuri ja mahtava
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G 100th Anniversary MT: Juhlapainos
Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
PMC:ltä kaksi edullisempaa kaiutinta
Toisen sukupolven Stradivari
B&W Aston Martinin viralliseksi kumppaniksi
Digitaalinen taskusoitin alta tonnin
PMC:lle kilpailija omasta maasta
Pro-Jectin seinäräkki
Audio Physicin uusi Classic Line
Mari Vatasen 48 neliömetrin kesäasunto Hangon huvilassa
NADilta huipputason dac/verkkosoitin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
Koeajossa Fiat 500 La Prima HB 118 hv 42 kWh: Ilman käyntimurinaa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Auto-Bon Oy: Vahvistaa Citroënin, Opelin ja Peugeotin jakelua vahvojen yhteistyökumppaneidensa kanssa
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Skotlannin nelivetonyrkki iskee: Munro Mk.1 Pick-Up on kovaa luokkaa
Mitsubishin suomalainen työntekijä valittiin uskomattomaan Dakar-seikkailuun!
Renault: Ensiesittelee tulevan Coupe-SUV -luokan lippulaivansa Pariisin ilmailunäytöksessä kesäkuussa
Uuden sukupolven Škoda Kodiaq ja Škoda Superb: Napapiirillä äärikylmien olosuhteiden testeissä
LUETUIMMAT
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Škoda: Julkaisi ensimmäiset kuvat uusista Superb Liftback- ja Combi-malleista, sekä uudesta Kodiaqista
Volvo XC60 Black Edition: Erikoisversio saapui
Mercedes-Benz E-sarja: Pistokeladattavilla hybrideillä jopa 115 kilometriä sähköllä
Täyssähköinen Cupra Tavascan: Takavetoisena ja nelivetoisena yli 500 km toimintamatka – näyttävä tuotantomalli tulossa myyntiin Suomessa 2024
Opel Grandland GSe 300 PHEV AWD A8: Urheilullinen nelivetoinen katumaasturi myynnissä yhtenä varustetasona
Renault Austral: Kadjarin ja Koleosin seuraaja
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN