Opel Kadettin 156-hevosvoimaiseen GSi-malliin kuului tällainen digitaalinen nopeusmittari, joka virran kytkemisvaiheessa suoritti itsediagnoosin ja näytti hauskasti hetken nopeuslukemaa 288 km/h.
Muistatko 1980- ja 1990-luvun huikeat digitaaliset mittaristot? Tästä on hyvä palauttaa mieleen...
Digitaaliset mittaristot eivät ole mikään 2010-luvun uusi ilmiö, vaikka osa nuoremmasta sukupolvesta niin saattaisi ajatellakin.
Digitaalisia mittaristoja oli sekä sarjatuotannossa että konseptiautoissa etenkin 1980-luvulla suorastaan ”pilvin pimein”.
Parina esimerkkinä vaikkapa Opel Kadett GSi, Toyota Celica Supra sekä Renault’n silloinen lippulaiva 25 V6.
Parhaat noiden vuosikymmenten toteutuksista ovat vielä tänäkin päivänä erittäin toimivia ratkaisuja.
Esittelemme seuraavassa otsikkokuva mukaan lukien 14 mielenkiintoista menneiden vuosikymmenien digitaalista mittaristoa eri merkeiltä:
C4-sukupolven Chevrolet Corvetten (1984-96) nopeus- ja kierrosnäyttö toteutettiin jo 1984 digitaalisina.
1984-86 -mallisen Chevrolet Camaro Berlinettan kojelaudassa oli avaruusalusmaista ominaistunnelmaa.
Vuosimallin 1983 Audi quattrossa oli digitaalinäytöt. Samaan aikaan B-ryhmän Audi quattro S1 –ralliautossa käytettiin kuitenkin perinteisiä analogisia mittareita.
Konseptiauto Volvo Tundra osoittaa, millaisena merkki koki vuonna 1979 tulevaisuuden mittaristot. Bertonen piirtämä digikojelauta oli kuitenkin liian futuristinen.
Citroën BX:n sarjatuotantokojelauta vuoden 1985 BX Digit -erikoisversiossa. Keskellä digitaalinen nopeusnäyttö ja sen oikealla ja vasemmalla puolella on liuta varoitusvaloja.
Lamborghini Athonin kojelauta tuo vahvasti mieleen Volvo Tundran, eikä ihme: tulihan sekin Bertonen studioilta. Veglian valmistamaan mittaristoon sisältyi jo tuohon aikaan kosketustoiminto!
1986 Buick Riviera oli tiettävästi maailman ensimmäinen sarjatuotantomallin, jossa oli kosketusnäyttö! Se tunsi nimen Graphic Control Center ja sen välityksellä pystyi operoimaan esimerkiksi radiota ja ilmastointia. Valitettavasti 1980-luvulla kosketusnäyttö ei herättänyt laajaa kiinnostusta.
Renaultin ensimmäinen digitaalinen mittaristo koettiin 1983 Renault 11 TSE Electronicissa.
Peugeot Quasar (1984) oli B-ryhmän Peugeot 205 T 16 -ralliautoon perustunut muotoilututkielma, jonka nelisylinterinen turbomoottori kehitti 600 hevosvoimaa. Päämittaristo oli kuin tieteiselokuvasta, mutta todella erikoinen oli jo vuonna 1984 navigointilaitteen näyttöruutu!!
Loisteliaassa Cadillac-avomallissa, Allantéssa (1987-93), oli pyöreät digitaaliset päänäytöt.
Aston Martin Lagonda Series 2:ssa (1976) oli digitaaliset näytöt ja jopa eräitä hipaisukytkimiä.
BMW Z22 -tutkielma luotiin vuonna 1999. Se antoi jo tuolloin varsin hyvän ajatuksen tulevaisuuden digitaalisista kojelaudoista.
Vuonna 1993 esitellyn ensimmäisen polven Renault Twingon digitaalinen, keskelle kojelaudan ylälaitaan asemoitu näyttöruutu. Kojelauta oli minimalistinen. Näytöltä ilmenivät nopeuden lisäksi bensiinimäärä ja matkamittarinäyttö.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki
Toyota
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki
Toyota
Kia
Kia
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Pilvin pimein
70-luvun tunnelmaa
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
Uutta Yorkshiresta
Pro-Jectin uusi striimerivahvistin
D-luokan tehovahvistimia Luxemburgista
Tasokas verkkokytkin Singaporesta
Demokraattisempaan suuntaan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL