Romutuspalkkio jäi piippuun – autoala pettyi
Autoala on talven ja kevään aikana pitänyt esillä ajatusta autokantaa uudistavasta romutuspalkkiosta. Se on toteutettu aiemmin vuosina 2015, 2018 ja 2020-2021.
Romutuspalkkio olisi niin sanottu matalan oksan hedelmä, joka hallituksen kannattaisi poimia. Romutuspalkkio myös maksaa omat kulunsa eli se kasvattaa valtion auto- ja arvonlisäverotuottoa enemmän, kuin mitä hankkeen budjettitarve on. Tämän päälle tulevat liikenneturvallisuushyödyt, jotka voidaan myös laskea miljoonissa euroissa.
Suomi on vaipumassa Itä-Euroopan maiden kastiin
Autokantamme vanheni viime vuonna enemmän kuin kertaakaan aiemmin 1990-luvun laman jälkeen. Uusien autojen myyntimäärä on jo kuudetta vuotta peräkkäin ennätyksellisen alhainen. On mentävä aina 1960-luvulle asti, että uusia autoja on vuosikymmenen aikana rekisteröity keskimäärin yhtä vähän tai vähemmän kuin 2020-luvulla tähän mennessä. Romutuspalkkio olisi tehokas keino myös autokaupan kysynnän elvyttämiseen. Suomi tarvitsee talouteensa positiivisia signaaleja. Romutuspalkkio voi tästä näkökulmasta olla numeroitaan suurempi talouskasvun käynnistäjä.
Autokannan hidas uudistuminen ei ole ongelmallista vain ilmasto- ja päästökehityksen kannalta, vaan se on haitallista myös liikenneturvallisuuskehityksen näkökulmasta. Viime vuonna tehtiin jälleen uusi kaikkien aikojen ennätys autokannan keski-iässä (13,6 vuotta).
Tuhatta asukasta kohden uusia autoja Suomessa myydään enää vain noin puolet siitä, mitä muissa Länsi-Euroopan maissa. Jopa Virossa rekisteröitiin suhteellisesti Suomea enemmän uusia autoja viime vuonna.
Romutuspalkkio lisää sosiaalista oikeudenmukaisuutta
Aiempien romutuspalkkioiden seurantatutkimusten perusteella tiedetään, että romutuspalkkiolla uuden auton hankkineet useammin naisia, keski-iältään nuorempia ja tulotasoltaan pienituloisempia kuin uuden autojen ostajat normaalisti. Noin 60 prosenttia romutuspalkkion hyödyntäneistä ilmoitti, ettei olisi ilman romutuspalkkiota ostanut uutta autoa. Romutuspalkkio siis lisää myös sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja vähentää liikenneköyhyyttä erityisesti haja-asutusalueilla, jossa ajetaan vanhemmilla autoilla ja auto on monelle välttämättömyys.
Autoalan ehdotus romutuspalkkioksi on, että viedessään vanhan auton kierrätykseen, kuluttaja saisi uuden ladattavan auton ostoon 2 500 euron hankintakannustimen. Alle 140 g/km päästävän polttomoottoriauton hankintaa vauhditettaisiin puolestaan 1 500 euron kannustimella. Näillä ehdoin romutuspalkkiolla hankitun auton keskipäästöksi tulisi noin 85 g/km, kun autokantamme keskipäästö on 182 g/km.
Autoala toivoo, että hallitus valmistelisi lain romutuspalkkiosta vielä tämän vuoden aikana. Sen positiiviset vaikutukset ovat kiistattomat. Suomalaiset tarvitsevat ja ansaitsevan uudempia, turvallisempia ja vähäpäästöisempiä autoja.
AutoBild
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Etualalla ei ole Ford Cortina, vaan Hyundain lisenssillä valmistama Cortina Mk.2. Taustalla näkyy ensimmäinen Hyundai Pony, vuodelta 1975.
Hyundai
Etualalla ei ole Ford Cortina, vaan Hyundain lisenssillä valmistama Cortina Mk.2. Taustalla näkyy ensimmäinen Hyundai Pony, vuodelta 1975.
Hyundai
Bentley Flying Spur -sedanissa on aktiivijousitus, nelipyöräohjaus, takana diffuusorilevy, sekä 22-tuumaiset vanteet.
Bentley
Bentley Flying Spur -sedanissa on aktiivijousitus, nelipyöräohjaus, takana diffuusorilevy, sekä 22-tuumaiset vanteet.
Bentley
MG Cyberster on nyt tilattavissa, ja auto on nähtävänä seuraavissa toimipisteissä: Hedin Automotive Helsinki Herttoniemi, Hedin Automotive Raisio, sekä Hedin Automotive Tampere (marraskuun puolivälissä).
MG
MG Cyberster on nyt tilattavissa, ja auto on nähtävänä seuraavissa toimipisteissä: Hedin Automotive Helsinki Herttoniemi, Hedin Automotive Raisio, sekä Hedin Automotive Tampere (marraskuun puolivälissä).
MG
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Volvo Cars aloittaa EX30-mallin tuotannon Euroopassa
Kia EV3 voitti arvostetun muotoilupalkinnon
Romutuspalkkio jäi piippuun – autoala pettyi
World Car Awards: Volvo EX90 on voittanut World Luxury Car -palkinnon
Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Taitelijapariskunnan koti Kööpenhaminassa yhdistää pohjoismaista muotoilua ja japanilaista estetiikkaa
Ortofon Concorde -sarjalle jatkoa
Cd-pyöritin Ranskasta
Valaistunut levysoitin
Hecon uusi kaiutinsarja
Pro-Jectin levynlitistäjä
Tune Six
Rotelin minivahvistin/dac
Lääkärin vastaanotto on nykyisin porilaissisustajan kerroksellisesti sisustettu koti
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Volvo Cars aloittaa EX30-mallin tuotannon Euroopassa
Kia EV3 voitti arvostetun muotoilupalkinnon
World Car Awards: Volvo EX90 on voittanut World Luxury Car -palkinnon
Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Mercedes-Benz puolittaa tuotannon CO2-päästöt 2030-luvulla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi