Romutuspalkkio jäi piippuun – autoala pettyi

Autoala on talven ja kevään aikana pitänyt esillä ajatusta autokantaa uudistavasta romutus­palk­kiosta. Se on toteutettu aiemmin vuosina 2015, 2018 ja 2020-2021.

Ro­mu­tus­palk­kio oli­si niin sa­not­tu ma­ta­lan ok­san he­del­mä, joka hal­li­tuk­sen kan­nat­tai­si poi­mia. Ro­mu­tus­palk­kio myös mak­saa omat ku­lun­sa eli se kas­vat­taa val­ti­on au­to- ja ar­von­li­sä­ve­ro­tuot­toa enem­män, kuin mitä hank­keen bud­jet­ti­tar­ve on. Tä­män pääl­le tu­le­vat lii­ken­ne­tur­val­li­suus­hyö­dyt, jot­ka voi­daan myös las­kea mil­joo­nis­sa eu­rois­sa.

Suo­mi on vai­pu­mas­sa Itä-Eu­roo­pan mai­den kas­tiin

Au­to­kan­tam­me van­he­ni vii­me vuon­na enem­män kuin ker­taa­kaan ai­em­min 1990-lu­vun la­man jäl­keen. Uu­sien au­to­jen myyn­ti­mää­rä on jo kuu­det­ta vuot­ta pe­räk­käin en­nä­tyk­sel­li­sen al­hai­nen. On men­tä­vä ai­na 1960-lu­vul­le as­ti, et­tä uu­sia au­to­ja on vuo­si­kym­me­nen ai­ka­na re­kis­te­röi­ty kes­ki­mää­rin yh­tä vä­hän tai vä­hem­män kuin 2020-lu­vul­la tä­hän men­nes­sä. Ro­mu­tus­palk­kio oli­si te­ho­kas kei­no myös au­to­kau­pan ky­syn­nän el­vyt­tä­mi­seen. Suo­mi tar­vit­see ta­lou­teen­sa po­si­tii­vi­sia sig­naa­le­ja. Ro­mu­tus­palk­kio voi täs­tä nä­kö­kul­mas­ta ol­la nu­me­roi­taan suu­rem­pi ta­lous­kas­vun käyn­nis­tä­jä. 

Au­to­kan­nan hi­das uu­dis­tu­mi­nen ei ole on­gel­mal­lis­ta vain il­mas­to- ja pääs­tö­ke­hi­tyk­sen kan­nal­ta, vaan se on hai­tal­lis­ta myös lii­ken­ne­tur­val­li­suus­ke­hi­tyk­sen nä­kö­kul­mas­ta. Vii­me vuon­na teh­tiin jäl­leen uu­si kaik­kien ai­ko­jen en­nä­tys au­to­kan­nan kes­ki-iäs­sä (13,6 vuot­ta).

Tu­hat­ta asu­kas­ta koh­den uu­sia au­to­ja Suo­mes­sa myy­dään enää vain noin puo­let sii­tä, mitä muis­sa Län­si-Eu­roo­pan mais­sa. Jopa Vi­ros­sa re­kis­te­röi­tiin suh­teel­li­ses­ti Suo­mea enem­män uu­sia au­to­ja vii­me vuon­na.

Ro­mu­tus­palk­kio li­sää so­si­aa­lis­ta oi­keu­den­mu­kai­suut­ta

Ai­em­pien ro­mu­tus­palk­ki­oi­den seu­ran­ta­tut­ki­mus­ten pe­rus­teel­la tie­de­tään, et­tä ro­mu­tus­palk­ki­ol­la uu­den au­ton hank­ki­neet use­am­min nai­sia, kes­ki-iäl­tään nuo­rem­pia ja tu­lo­ta­sol­taan pie­ni­tu­loi­sem­pia kuin uu­den au­to­jen os­ta­jat nor­maa­lis­ti. Noin 60 pro­sent­tia ro­mu­tus­palk­ki­on hyö­dyn­tä­neis­tä il­moit­ti, et­tei oli­si il­man ro­mu­tus­palk­ki­o­ta os­ta­nut uut­ta au­toa. Ro­mu­tus­palk­kio siis li­sää myös so­si­aa­lis­ta oi­keu­den­mu­kai­suut­ta ja vä­hen­tää lii­ken­ne­köy­hyyt­tä eri­tyi­ses­ti haja-asu­tu­sa­lu­eil­la, jos­sa aje­taan van­hem­mil­la au­toil­la ja au­to on mo­nel­le vält­tä­mät­tö­myys. 

Au­to­a­lan eh­do­tus ro­mu­tus­palk­ki­ok­si on, et­tä vie­des­sään van­han au­ton kier­rä­tyk­seen, ku­lut­ta­ja sai­si uu­den la­dat­ta­van au­ton os­toon 2 500 eu­ron han­kin­ta­kan­nus­ti­men. Al­le 140 g/km pääs­tä­vän polt­to­moot­to­ri­au­ton han­kin­taa vauh­di­tet­tai­siin puo­les­taan 1 500 eu­ron kan­nus­ti­mel­la. Näil­lä eh­doin ro­mu­tus­palk­ki­ol­la han­ki­tun au­ton kes­ki­pääs­tök­si tu­li­si noin 85 g/km, kun au­to­kan­tam­me kes­ki­pääs­tö on 182 g/km.

Au­to­a­la toi­voo, et­tä hal­li­tus val­mis­te­li­si lain ro­mu­tus­palk­ki­os­ta vie­lä tä­män vuo­den ai­ka­na. Sen po­si­tii­vi­set vai­ku­tuk­set ovat kiis­tat­to­mat. Suo­ma­lai­set tar­vit­se­vat ja an­sait­se­van uu­dem­pia, tur­val­li­sem­pia ja vä­hä­pääs­töi­sem­piä au­to­ja.

Au­to­Bild

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Etualalla ei ole Ford Cortina, vaan Hyundain lisenssillä valmistama Cortina Mk.2. Taustalla näkyy ensimmäinen Hyundai Pony, vuodelta 1975.

Etualalla ei ole Ford Cortina, vaan Hyundain lisenssillä valmistama Cortina Mk.2. Taustalla näkyy ensimmäinen Hyundai Pony, vuodelta 1975.

Hyundai

Hyundai: Valmistettu jo 100 miljoonaa kappaletta

Auto Bild.Klassikot
Etualalla ei ole Ford Cortina, vaan Hyundain lisenssillä valmistama Cortina Mk.2. Taustalla näkyy ensimmäinen Hyundai Pony, vuodelta 1975.

Etualalla ei ole Ford Cortina, vaan Hyundain lisenssillä valmistama Cortina Mk.2. Taustalla näkyy ensimmäinen Hyundai Pony, vuodelta 1975.

Hyundai

Hyundai: Valmistettu jo 100 miljoonaa kappaletta

Auto Bild.Klassikot
Bentley Flying Spur -sedanissa on aktiivijousitus, nelipyöräohjaus, takana diffuusorilevy, sekä 22-tuumaiset vanteet.

Bentley Flying Spur -sedanissa on aktiivijousitus, nelipyöräohjaus, takana diffuusorilevy, sekä 22-tuumaiset vanteet.

Bentley

Bentley Flying Spur: Tällainen on kaikkien aikojen tehokkain brändin sedan - maksimivääntö 1000 Nm!

Auto Bild.Superautot
Bentley Flying Spur -sedanissa on aktiivijousitus, nelipyöräohjaus, takana diffuusorilevy, sekä 22-tuumaiset vanteet.

Bentley Flying Spur -sedanissa on aktiivijousitus, nelipyöräohjaus, takana diffuusorilevy, sekä 22-tuumaiset vanteet.

Bentley

Bentley Flying Spur: Tällainen on kaikkien aikojen tehokkain brändin sedan - maksimivääntö 1000 Nm!

Auto Bild.Superautot
MG Cyberster on nyt tilattavissa, ja auto on nähtävänä seuraavissa toimipisteissä: Hedin Automotive Helsinki Herttoniemi, Hedin Automotive Raisio, sekä Hedin Automotive Tampere (marraskuun puolivälissä).

MG Cyberster on nyt tilattavissa, ja auto on nähtävänä seuraavissa toimipisteissä: Hedin Automotive Helsinki Herttoniemi, Hedin Automotive Raisio, sekä Hedin Automotive Tampere (marraskuun puolivälissä).

MG

MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille

Auto Bild.Uutiset
MG Cyberster on nyt tilattavissa, ja auto on nähtävänä seuraavissa toimipisteissä: Hedin Automotive Helsinki Herttoniemi, Hedin Automotive Raisio, sekä Hedin Automotive Tampere (marraskuun puolivälissä).

MG Cyberster on nyt tilattavissa, ja auto on nähtävänä seuraavissa toimipisteissä: Hedin Automotive Helsinki Herttoniemi, Hedin Automotive Raisio, sekä Hedin Automotive Tampere (marraskuun puolivälissä).

MG

MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN