Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Varaukset aukeavat Renault 5 Turbo 3E -mallille, joka tuo 1980-luvun legandaaristen 5 Turbon ja 5 Turbo 2:n hengen moderniin aikaan.
Renault 5 Turbo 3E yhdistää näyttävän muotoilun, urheilullisen suorituskyvyn ja uusimman sähkötekniikan 800 voltin arkkitehtuurilla. Kevyen nelimetrisen auton takapyöriin sijoitetut sähkömoottorit kehittävät 400 kilowattia, mikä varmistaa hurjan suorituskyvyn. Tämän poikkeuksellisen auton voi varata itselleen 50 000 euron varausmaksulla.
Renault 5 Turbo 3E rakentuu täysin uudelle alumiinirungolle, joka on suunniteltu suorituskyky edellä. Auton mitat ovat vaikuttavat: 4,08 m pitkä, 2,03 m leveä ja 1,38 m korkea. Superauton leveys yhdistettynä kaupunkiauton pituuteen ja huipputehokkuuteen synnyttää uuden ajoneuvoluokan – ”mini-superautot”.
540 hevosvoimaa napamoottoreista
Autossa on kaksi innovatiivista napamoottoria takana, mikä tekee siitä takavetoisen. Yhteisteho on 540 hv ja vääntöä 4 800 Nm, joka on käytettävissä nopeammin kuin perinteisellä sähkömoottorilla. Hiilikuiturakenteen ansiosta auton paino jää alle 1 450 kilon, ja kiihtyvyys 0–100 km/h vie alle 3,5 sekuntia. 70 kWh akku tukee 800 voltin latausarkkitehtuuria ja mahdollistaa jopa 350 kW:n pikalatauksen – 15–80 % vain 15 minuutissa. WLTP-toimintamatka tulee ylittämään 400 km.
Renault 5 Turbo 3E on Renaultin kaikkien aikojen tehokkain tieliikenneauto, ja se hyödyntää Renault Groupin eri brändien ja yksiköiden osaamista. Alpine vastaa kehitystyöstä ja kokoonpanosta Dieppen Jean Rédélé -tehtaalla. Ampere tarjosi asiantuntemusta ohjelmistoista ja sähköautojen arkkitehtuurista.
Poikkeuksellinen auto vaatii poikkeuksellisen suunnitelman
Tänään 22. huhtikuuta avautuu Renault 5 Turbo 3E -mallin varausjärjestelmä, jonka kautta voi tehdä sitovan varauksen yhteen 1 980 numeroidusta autosta. Varausprosessi alkaa täyttämällä netissä yhteydenottolomake, jonka jälkeen asiakkaaseen ollaan yhteydessä lisätietojen ja käytännön järjestelyjen osalta. Asiakkaat saavat näin etuoikeuden auton ostamiseen sen tullessa virallisesti myyntiin ja voivat halutessaan valita autonsa numeron (saatavuuden mukaan lisämaksullinen palvelu).
Varausmaksuun perustuvan mallin mukaisesti myös markkinat sekä asiakkaat osallistuvat auton ennakkorahoitukseen, mikä korostaa heidän rooliaan kumppaneina. Tämä yhteinen panos tukee Renault 5 Turbo 3E:n kehitystyötä.
Renault 5 Turbo 3E esitellään virallisesti myöhemmin ja sen alustava suositushinta 155 000 € ilman lisävarusteita tai yksilöintejä on voimassa ensimmäisille 500:lle varauksen tekijälle ympäri maailmaa; Euroopassa, Lähi-idässä, Japanissa tai Australiassa. Tilauksen pääsee viimeistelemään vuoden 2026 alussa ja ensimmäiset toimitukset on suunniteltu vuodelle 2027.
Vuoden 2026 alussa käynnistyy seuraava vaihe, jolloin varauksen tehneet asiakkaat saavat yhteydenoton ja pääsevät valitsemaan auton lisävarusteet sekä yksilöintivaihtoehdot, joita on lukuisia. Perinteisten Renault 5 Turbo- ja Turbo 2 -värien, kuten tuotantomallien Rouge Grenade -punaisen ja vuoden 1982 Tour de Corse -rallin musta-kelta-valkoisen kilpavärityksen rinnalle tulee uusia ”gentleman driver” -henkisiä vaihtoehtoja. Myös sisätilojen värit ja materiaalit mm. istuimiin, ovipaneeleihin, kojelautaan ja muihin yksityiskohtiin on yksilöitävissä. Tämä tekee jokaisesta autosta ainutlaatuisen.
Vuoden 2027 ensimmäisellä puoliskolla asiakkaat voivat viimeistellä lopullisen sisällön ja tehdä virallisen tilauksen. Varausmaksu vähennetään auton kokonaishinnasta valitun kokoonpanon mukaisesti. Ensimmäiset autot toimitetaan vuonna 2027 (edellyttää tyyppihyväksyntää).
”Olemme ylpeitä siitä, että olemme onnistuneet saamaan maahantuojat sekä ensimmäiset asiakkaamme mukaan Renault 5 Turbo 3E:n ennakkorahoitusprosessiin. Tämän mahdollistamiseksi olemme ottaneet käyttöön innovatiivisen varausjärjestelmän, joka sopii täydellisesti näin poikkeuksellisen ajoneuvon luonteeseen. Yhtä lailla järjestelmä antaa asiakkaille mahdollisuuden varata prioriteettitilauksensa verkostossa jo tänään. Toisaalta se tukee Renault 5 Turbo 3E:n kehitystyön viimeistelyä ja ensimmäisten autojen lanseerausta vuonna 2027. Ilman tätä täysin uudenlaista prosessia Renault 5 Turbo 3E ei olisi voinut syntyä", sanoo Renaultin myyntijohtaja Ivan Segal.
Varausvaiheen jälkeen Renault 5 Turbo 3E tulee näytille uusissa RNLT-myymälöissä Pariisissa, Brysselissä, Rotterdamissa, Berliinissä, Milanossa, Madridissa, Lontoossa ja Riadissa, missä sekä asiakkaat että yleisö pääsevät tutustumaan autoon lähietäisyydeltä. Sen jälkeen auto nähdään Goodwood Festival of Speed -tapahtumassa 10.–13. heinäkuuta 2025.
AutoBild / Renault
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”
Uusi phono-moduuli Ranskasta
Oranssi on uusi musta
Levysoitin cd-soittimella
Canorilta dac-cd
Supravoxin herkkä lattiakaiutin
Primare alkukielellä
QUADille platinaa
Unitran ensimmäinen dac
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ