Etualalla ei ole Ford Cortina, vaan Hyundain lisenssillä valmistama Cortina Mk.2. Taustalla näkyy ensimmäinen Hyundai Pony, vuodelta 1975.

Etualalla ei ole Ford Cortina, vaan Hyundain lisenssillä valmistama Cortina Mk.2. Taustalla näkyy ensimmäinen Hyundai Pony, vuodelta 1975.

Hyundai

Hyundai: Valmistettu jo 100 miljoonaa kappaletta

Etelä­ko­re­a­laisb­rändi Hyundai on valmistanut tähän mennessä jo yli sata miljoonaa autoa.

Auto Bild.Klassikot

Sen kun­ni­ak­si ta­pah­tu­maa juh­lis­tet­tiin aluk­si Ko­re­as­sa Ul­sa­nin teh­taal­la, ja sit­tem­min Ete­lä-Ko­re­an pää­kau­pun­gis­sa, Sou­lis­sa, avat­tiin Hy­un­dai Mo­tors­tu­dio Sou­lin näyt­te­ly, joka al­kaa ai­van en­sim­mäi­sis­tä Hy­un­dain val­mis­ta­mis­ta mal­leis­ta.

En­sim­mäi­set mal­lit oli­vat li­sens­sil­lä val­mis­tet­tu (1968 Ford) Cor­ti­na Mk.2, sekä (1975) Pony, joka oli Hy­un­dai Mo­tor’in en­sim­mäi­nen it­se­näi­ses­ti ke­hi­tet­ty au­to­mal­li.

Ai­em­mis­ta Hy­un­dai-mal­leis­ta näyt­te­lys­sä näh­dään So­na­ta, Elant­ra, sekä Scou­pe.

Vuo­si­na 1990-95 val­mis­te­tus­sa kak­si­o­vi­ses­sa, Hy­un­dai Ex­cel/Pony -poh­jai­ses­sa Scou­pes­sa oli 1,5-lit­rai­nen tek­niik­ka, ja tar­jol­la oli sekä Si­rius- et­tä Alp­ha-sar­jan moot­to­rei­ta.

Ylhäällä Hyundain lisenssillä valmistama Cortina Mk.2.

Ylhäällä Hyundain lisenssillä valmistama Cortina Mk.2.

Hyundai

Hyundai Scoupesta (1990-95) tehtiin myös turboahdettu versio, jonka nelisylinterinen moottori oli Hyundain ensimmäinen, itse suunniteltu turbomoottori.

Hyundai Scoupesta (1990-95) tehtiin myös turboahdettu versio, jonka nelisylinterinen moottori oli Hyundain ensimmäinen, itse suunniteltu turbomoottori.

Hyundai

Li­säk­si erit­täin huo­mi­o­nar­voi­se­na seik­ka­na oli 1,5-lit­rai­nen Si­rius-sar­jan ne­li­sy­lin­te­ri­nen tur­bo­ah­det­tu­na.

Sii­nä oli va­lu­rau­ta­loh­ko ja va­lu­rau­tai­nen kam­pi­ak­se­li. Au­to Bil­din toi­mit­ta­ja Juha Pel­to­nen on sel­lais­ta ai­koi­naan ko­ea­ja­nut.

Ky­sees­sä oli näet Hy­un­dain en­sim­mäi­nen it­se ke­hit­tä­mä ne­li­sy­lin­te­ri­nen tur­bo­moot­to­ri.

Hy­un­dai Scou­pen vaih­teis­to­na oli 5-por­tai­nen ma­nu­aa­li tai 4-no­peuk­si­nen au­to­maat­ti.

Hy­un­dai Mo­tor Com­pa­ny pe­rus­tet­tiin vuon­na 1967. Yh­tiö toi­mii yli 200 maas­sa, ja sil­lä on enem­män kuin 120 000 työn­te­ki­jää.

Hy­un­dai UK / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine

Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine

Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi

Auto Bild.Uutiset

Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi

Auto Bild.Uutiset
Renaultin pieni paholainen.

Renaultin pieni paholainen.

Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisu­pe­rur­hei­luauto

Auto Bild.Uutiset
Renaultin pieni paholainen.

Renaultin pieni paholainen.

Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisu­pe­rur­hei­luauto

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU