smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Täysin uusi smart #5 yhdistää tilavat sisätilat, edistyksellisen teknologian ja kattavan varustelun varsin kilpailukykyiseen hinnoitteluun. Malliston hinnat alkavat 45 390 eurosta, joten uutuudelle ei löydy suoraa kilpailijaa markkinoilta.
Takavetomallit on varustettu 76 kWh akustolla ja nelivetomallit 100 kWh akustolla. Suurin WLTP-toimintamatka, 590 km, saavutetaan Pro+ -mallilla. Kaikissa nelivetoversioissa toimintamatka on 540 km.
Tilat
Täysin uusi smart #5 tarjoaa runsaasti monikäyttöistä tilaa. Tarkkaan harkitut korimitat – pituus 4695 mm, leveys 1920 mm, pitkä 2900 mm akseliväli ja korkeus 1705 mm – on hyödynnetty parhaalla mahdollisella tavalla. Pehmeillä materiaaleilla viimeistellyt pinnat, tilava jalkatila ja matalalle sijoitettu lattia luovat yhdessä laadukkaiden materiaalivalintojen kanssa avaran ja rauhallisen premium-tunnelman.
Takamatkustajia hemmotellaan runsailla jalkatiloilla ja sähköisesti säädettävillä selkänojilla. Huolella suunnitellut säilytysratkaisut tarjoavat kaikkiaan 34 erilaista lokeroa ja säilytystaskua, mukaan lukien 72 litran valaistu etutavaratila ("frunk") sekä 630 litran tavaratila, joka laajenee takaistuimet kaadettuna jopa 1530 litraan. Lisäksi smart #5 kykenee vetämään 1600 kg jarrullista perävaunua.
Kattava vakiovarustelu
Pro-mallissa vakiovarusteina ovat mm. kookas panoraamakattoikkuna, sähkötoiminen takaluukku, adaptiivinen vakionopeudensäädin, 256 värivaihtoehdon tunnelmavalaistus, 360 asteen kamera ja 12 pysäköintitutkaa.
Seuraava mallitaso, Pro+, tuo varusteluun lisää suuremman 100 kWh:n akuston ja 800 voltin korkeajännitesähköjärjestelmän, joka mahdollistaa jopa 400 kW:n pikalataustehon. Pro + on malliston "range-hero" tarjoten 590 km toimintamatkan.
Kolmas malliversio, Pulse, tuo mukaan nelivedon, offroad-ajotilan, lämpöpumpun, 13" keski- ja etumatkustajan näytöt sekä ilmanlaadun valvontajärjestelmän. Lisäksi nelivetomalleissa on useita ajo- ja maastoajotiloja, kuten Adaptive, Sand, Snow, Mud ja Rock. BRABUS-mallissa lisänä on myös BRABUS-ajotila. BRABUS tuo vakiovarusteisiin lisää myös Sennheiser-äänentoiston, CyberSparks LED-ajovalot ja BRABUS-korisarjan.
Rajoitetun ajan myynnissä oleva neljäs mallivaihtoehto, Summit Edition, lisää varusteisiin lisätyn todellisuuden ominaisuudella varustetun HUD-näytön, erikoisulkovärin ja vain tässä mallissa saatavilla olevan oliivinvihreän nahkasisustuksen. Vakiovarustukseen kuuluu myös sähköinen vetokoukku.
Malliston huipulla on nelivetoinen #5 BRABUS, jossa tehoa on jykevät 475 kW (646 hv) ja vääntöä 710 Nm. Ajo-ominaisuudet, jarrut ja ajoavustimien toiminta on hienosäädetty suorituskyvyn ja kasvaneiden tehojen mukaisesti. Alcantara-verhoiltu ohjauspyörä valaistulla BRABUS-logolla istuu täydellisesti kuljettajan käsiin, kun taas panoraamakatto ja mikrokuituinen kattovuoraus viimeistelevät premium-ilmapiirin.
Tekniikka
Sisätilojen keskipisteessä on moderni HMI-järjestelmä. Se on varustettu 25,6-tuumaisella lisätyn todellisuuden heijastusnäytöllä, 10,3-tuumaisella täysvärisellä Ultra HD LCD -mittaristolla ja kahdella 13-tuumaisella AMOLED 2.5K -näytöllä.
Huipputekninen, ChatGPT-tekoälypohjainen ääniohjaus mahdollistaa kuljettajan käyttää erilaisia lähteitä tarjotakseen tarkkoja vastauksia lähes mihin tahansa kysymykseen. Yhdistettynä smartin älykkäisiin avatareihin kuljettaja voi ohjata keskeisiä toimintoja pelkästään äänellään – mukaan lukien puhelut ja viestit, musiikki ja media, ilmastointi, navigointi, henkilökohtaiset asetukset, auton hallinta sekä kaikki internet-toiminnot. Uusi leijona-avataari Leo opastaa käyttäjiä hallintalaitteiden käytössä.
Sulavan tekoälyn vasteajan varmistamiseksi hyödynnetään edistyneen AMD V2000 -suorittimen tehoa. Suoritin erottuu kyvyllään renderöidä auton low-poly smart OS -käyttöliittymä, joka perustuu Unreal Engine -moottoriin ja hallitsee reaaliaikaisia efektejä – kriittisiä reagoivaan, sulavaan ja esteettisesti miellyttävään käyttökokemukseen.
Akustokokoja on kaksi: 76 kWh:n akusto on yhdistetty 400 voltin korkeajännitejärjestelmään. Takavetoisesta Pro+ -mallista lähtien varusteena 100 kWh:n akuston, joka on aina yhdistetty 800 voltin sähköarkkitehtuuriin, joka mahdollistaa uuden tason suorituskyvyn latausnopeuden suhteen. Superlataustoiminto (4C) mahdollistaa jopa 70 % kapasiteetin lataamisen vain 18 minuutissa (lataus 10–80 %). Kookkaampi 100 kWh:n akusto tuplaa myös AC-lataustehon kolmivaiheisesta 11 kW:sta 22 kilowattiin.
Molemmissa akustovaihtoehdoissa tavaratilassa oleva 220 V pistorasia ja V2L-mahdollisuus tarjoavat rajattoman monipuolisuuden retkillä sähköverkon ulkopuolella.
AutoBild / VEHO
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Joulu saapuu Jumon saarelle
Audio-Technican uudet avoimet kuulokkeet
Kun pentodilla ajetaan pentodin suojahilaa
Enemmän väriä
Klassikon vuosipäivä
Pieni mutta mahtava
60-luvun talo yllättää! Rohkeita värejä ja kiinnostavia kuvioita
Marshall Bromley 750
TADin uusi lattiakaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI