smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Täysin uusi smart #5 yhdistää tilavat sisätilat, edistyksellisen teknologian ja kattavan varustelun varsin kilpailukykyiseen hinnoitteluun. Malliston hinnat alkavat 45 390 eurosta, joten uutuudelle ei löydy suoraa kilpailijaa markkinoilta.
Takavetomallit on varustettu 76 kWh akustolla ja nelivetomallit 100 kWh akustolla. Suurin WLTP-toimintamatka, 590 km, saavutetaan Pro+ -mallilla. Kaikissa nelivetoversioissa toimintamatka on 540 km.
Tilat
Täysin uusi smart #5 tarjoaa runsaasti monikäyttöistä tilaa. Tarkkaan harkitut korimitat – pituus 4695 mm, leveys 1920 mm, pitkä 2900 mm akseliväli ja korkeus 1705 mm – on hyödynnetty parhaalla mahdollisella tavalla. Pehmeillä materiaaleilla viimeistellyt pinnat, tilava jalkatila ja matalalle sijoitettu lattia luovat yhdessä laadukkaiden materiaalivalintojen kanssa avaran ja rauhallisen premium-tunnelman.
Takamatkustajia hemmotellaan runsailla jalkatiloilla ja sähköisesti säädettävillä selkänojilla. Huolella suunnitellut säilytysratkaisut tarjoavat kaikkiaan 34 erilaista lokeroa ja säilytystaskua, mukaan lukien 72 litran valaistu etutavaratila ("frunk") sekä 630 litran tavaratila, joka laajenee takaistuimet kaadettuna jopa 1530 litraan. Lisäksi smart #5 kykenee vetämään 1600 kg jarrullista perävaunua.
Kattava vakiovarustelu
Pro-mallissa vakiovarusteina ovat mm. kookas panoraamakattoikkuna, sähkötoiminen takaluukku, adaptiivinen vakionopeudensäädin, 256 värivaihtoehdon tunnelmavalaistus, 360 asteen kamera ja 12 pysäköintitutkaa.
Seuraava mallitaso, Pro+, tuo varusteluun lisää suuremman 100 kWh:n akuston ja 800 voltin korkeajännitesähköjärjestelmän, joka mahdollistaa jopa 400 kW:n pikalataustehon. Pro + on malliston "range-hero" tarjoten 590 km toimintamatkan.
Kolmas malliversio, Pulse, tuo mukaan nelivedon, offroad-ajotilan, lämpöpumpun, 13" keski- ja etumatkustajan näytöt sekä ilmanlaadun valvontajärjestelmän. Lisäksi nelivetomalleissa on useita ajo- ja maastoajotiloja, kuten Adaptive, Sand, Snow, Mud ja Rock. BRABUS-mallissa lisänä on myös BRABUS-ajotila. BRABUS tuo vakiovarusteisiin lisää myös Sennheiser-äänentoiston, CyberSparks LED-ajovalot ja BRABUS-korisarjan.
Rajoitetun ajan myynnissä oleva neljäs mallivaihtoehto, Summit Edition, lisää varusteisiin lisätyn todellisuuden ominaisuudella varustetun HUD-näytön, erikoisulkovärin ja vain tässä mallissa saatavilla olevan oliivinvihreän nahkasisustuksen. Vakiovarustukseen kuuluu myös sähköinen vetokoukku.
Malliston huipulla on nelivetoinen #5 BRABUS, jossa tehoa on jykevät 475 kW (646 hv) ja vääntöä 710 Nm. Ajo-ominaisuudet, jarrut ja ajoavustimien toiminta on hienosäädetty suorituskyvyn ja kasvaneiden tehojen mukaisesti. Alcantara-verhoiltu ohjauspyörä valaistulla BRABUS-logolla istuu täydellisesti kuljettajan käsiin, kun taas panoraamakatto ja mikrokuituinen kattovuoraus viimeistelevät premium-ilmapiirin.
Tekniikka
Sisätilojen keskipisteessä on moderni HMI-järjestelmä. Se on varustettu 25,6-tuumaisella lisätyn todellisuuden heijastusnäytöllä, 10,3-tuumaisella täysvärisellä Ultra HD LCD -mittaristolla ja kahdella 13-tuumaisella AMOLED 2.5K -näytöllä.
Huipputekninen, ChatGPT-tekoälypohjainen ääniohjaus mahdollistaa kuljettajan käyttää erilaisia lähteitä tarjotakseen tarkkoja vastauksia lähes mihin tahansa kysymykseen. Yhdistettynä smartin älykkäisiin avatareihin kuljettaja voi ohjata keskeisiä toimintoja pelkästään äänellään – mukaan lukien puhelut ja viestit, musiikki ja media, ilmastointi, navigointi, henkilökohtaiset asetukset, auton hallinta sekä kaikki internet-toiminnot. Uusi leijona-avataari Leo opastaa käyttäjiä hallintalaitteiden käytössä.
Sulavan tekoälyn vasteajan varmistamiseksi hyödynnetään edistyneen AMD V2000 -suorittimen tehoa. Suoritin erottuu kyvyllään renderöidä auton low-poly smart OS -käyttöliittymä, joka perustuu Unreal Engine -moottoriin ja hallitsee reaaliaikaisia efektejä – kriittisiä reagoivaan, sulavaan ja esteettisesti miellyttävään käyttökokemukseen.
Akustokokoja on kaksi: 76 kWh:n akusto on yhdistetty 400 voltin korkeajännitejärjestelmään. Takavetoisesta Pro+ -mallista lähtien varusteena 100 kWh:n akuston, joka on aina yhdistetty 800 voltin sähköarkkitehtuuriin, joka mahdollistaa uuden tason suorituskyvyn latausnopeuden suhteen. Superlataustoiminto (4C) mahdollistaa jopa 70 % kapasiteetin lataamisen vain 18 minuutissa (lataus 10–80 %). Kookkaampi 100 kWh:n akusto tuplaa myös AC-lataustehon kolmivaiheisesta 11 kW:sta 22 kilowattiin.
Molemmissa akustovaihtoehdoissa tavaratilassa oleva 220 V pistorasia ja V2L-mahdollisuus tarjoavat rajattoman monipuolisuuden retkillä sähköverkon ulkopuolella.
AutoBild / VEHO
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
BMW aikoo haastaa uutuudellaan Mercedeksen G-sarjan
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Näitä autoja nuoret ostavat
Kiinalaisvalmistaja esitteli superhalvan täyssähköisen ”smurffiauton” - katso kuvat
Veho aloittanut tyytyväisenä kiinalaisen BYD:n myynnin
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Sähköautojen myynnin kasvu maailmalla hidastui heinäkuussa
Syksyn hämärä saapuu – tarkista autosi valot ja lasit
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Torvikaiuttimia Japanista
Lockwoodin uudella tehtaalla
Tri-ampattu 3-tiemonitori USA:sta
Topping A900 lataa pöytään kovat numerot
Luxmanin uusi cd-soitin
Ripolisubbareita Saksasta
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
QUADin uusi X-sukupolvi
Ortofon MC X30
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
BMW aikoo haastaa uutuudellaan Mercedeksen G-sarjan
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Näitä autoja nuoret ostavat
Kiinalaisvalmistaja esitteli superhalvan täyssähköisen ”smurffiauton” - katso kuvat
Veho aloittanut tyytyväisenä kiinalaisen BYD:n myynnin
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Sähköautojen myynnin kasvu maailmalla hidastui heinäkuussa
Syksyn hämärä saapuu – tarkista autosi valot ja lasit
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Autoalan vakiosopimusehdot uudistuvat – tavoitteena selkeyttää kuluttajasopimuksia ja vähentää erimielisyyksiä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Polestar laajentaa Suomessa
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Näitä autoja nuoret ostavat
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Volkswagen ID.3 GTX FIRE+ICE -konseptiauto siirtyy sarjatuotantoon
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL