smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuo­mi­nai­suuk­sillaan

Täysin uusi smart #5 yhdistää tilavat sisätilat, edistyksellisen teknologian ja kattavan varustelun varsin kilpai­lu­ky­kyiseen hinnoitteluun. Malliston hinnat alkavat 45 390 eurosta, joten uutuudelle ei löydy suoraa kilpailijaa markkinoilta.

Auto Bild.Uutiset

Ta­ka­ve­to­mal­lit on va­rus­tet­tu 76 kWh akus­tol­la ja ne­li­ve­to­mal­lit 100 kWh akus­tol­la. Suu­rin WLTP-toi­min­ta­mat­ka, 590 km, saa­vu­te­taan Pro+ -mal­lil­la. Kai­kis­sa ne­li­ve­to­ver­si­ois­sa toi­min­ta­mat­ka on 540 km.

Ti­lat

Täy­sin uu­si smart #5 tar­jo­aa run­saas­ti mo­ni­käyt­töis­tä ti­laa. Tark­kaan har­ki­tut ko­ri­mi­tat – pi­tuus 4695 mm, le­veys 1920 mm, pit­kä 2900 mm ak­se­li­vä­li ja kor­keus 1705 mm – on hyö­dyn­net­ty par­haal­la mah­dol­li­sel­la ta­val­la. Peh­meil­lä ma­te­ri­aa­leil­la vii­meis­tel­lyt pin­nat, ti­la­va jal­ka­ti­la ja ma­ta­lal­le si­joi­tet­tu lat­tia luo­vat yh­des­sä laa­duk­kai­den ma­te­ri­aa­li­va­lin­to­jen kans­sa ava­ran ja rau­hal­li­sen pre­mium-tun­nel­man.

Ta­ka­mat­kus­ta­jia hem­mo­tel­laan run­sail­la jal­ka­ti­loil­la ja säh­köi­ses­ti sää­det­tä­vil­lä sel­kä­no­jil­la. Huo­lel­la suun­ni­tel­lut säi­ly­tys­rat­kai­sut tar­jo­a­vat kaik­ki­aan 34 eri­lais­ta lo­ke­roa ja säi­ly­tys­tas­kua, mu­kaan lu­kien 72 lit­ran va­lais­tu etu­ta­va­ra­ti­la ("frunk") sekä 630 lit­ran ta­va­ra­ti­la, joka laa­je­nee ta­kais­tui­met kaa­det­tu­na jopa 1530 lit­raan. Li­säk­si smart #5 ky­ke­nee ve­tä­mään 1600 kg jar­rul­lis­ta pe­rä­vau­nua.

Kat­ta­va va­ki­o­va­rus­te­lu

Pro-mal­lis­sa va­ki­o­va­rus­tei­na ovat mm. koo­kas pa­no­raa­ma­kat­toik­ku­na, säh­kö­toi­mi­nen ta­ka­luuk­ku, adap­tii­vi­nen va­ki­o­no­peu­den­sää­din, 256 vä­ri­vaih­to­eh­don tun­nel­ma­va­lais­tus, 360 as­teen ka­me­ra ja 12 py­sä­köin­ti­tut­kaa.

Seu­raa­va mal­li­ta­so, Pro+, tuo va­rus­te­luun li­sää suu­rem­man 100 kWh:n akus­ton ja 800 vol­tin kor­ke­a­jän­ni­te­säh­kö­jär­jes­tel­män, joka mah­dol­lis­taa jopa 400 kW:n pi­ka­la­taus­te­hon. Pro + on mal­lis­ton "ran­ge-hero" tar­jo­ten 590 km toi­min­ta­mat­kan.

Kol­mas mal­li­ver­sio, Pul­se, tuo mu­kaan ne­li­ve­don, of­f­ro­ad-ajo­ti­lan, läm­pö­pum­pun, 13" kes­ki- ja etu­mat­kus­ta­jan näy­töt sekä il­man­laa­dun val­von­ta­jär­jes­tel­män. Li­säk­si ne­li­ve­to­mal­leis­sa on usei­ta ajo- ja maas­to­a­jo­ti­lo­ja, ku­ten Adap­ti­ve, Sand, Snow, Mud ja Rock. BRA­BUS-mal­lis­sa li­sä­nä on myös BRA­BUS-ajo­ti­la. BRA­BUS tuo va­ki­o­va­rus­tei­siin li­sää myös Sen­n­hei­ser-ää­nen­tois­ton, Cy­berS­parks LED-ajo­va­lot ja BRA­BUS-ko­ri­sar­jan.

Ra­joi­te­tun ajan myyn­nis­sä ole­va nel­jäs mal­li­vaih­to­eh­to, Sum­mit Edi­ti­on, li­sää va­rus­tei­siin li­sä­tyn to­del­li­suu­den omi­nai­suu­del­la va­rus­te­tun HUD-näy­tön, eri­koi­sul­ko­vä­rin ja vain täs­sä mal­lis­sa saa­ta­vil­la ole­van olii­vin­vih­re­än nah­ka­si­sus­tuk­sen. Va­ki­o­va­rus­tuk­seen kuu­luu myös säh­köi­nen ve­to­kouk­ku.

Mal­lis­ton hui­pul­la on ne­li­ve­toi­nen #5 BRA­BUS, jos­sa te­hoa on jy­ke­vät 475 kW (646 hv) ja vään­töä 710 Nm. Ajo-omi­nai­suu­det, jar­rut ja ajo­a­vus­ti­mien toi­min­ta on hie­no­sää­det­ty suo­ri­tus­ky­vyn ja kas­va­nei­den te­ho­jen mu­kai­ses­ti. Al­can­ta­ra-ver­hoil­tu oh­jaus­pyö­rä va­lais­tul­la BRA­BUS-lo­gol­la is­tuu täy­del­li­ses­ti kul­jet­ta­jan kä­siin, kun taas pa­no­raa­ma­kat­to ja mik­ro­kui­tui­nen kat­to­vuo­raus vii­meis­te­le­vät pre­mium-il­ma­pii­rin.

Tek­niik­ka

Si­sä­ti­lo­jen kes­ki­pis­tees­sä on mo­der­ni HMI-jär­jes­tel­mä. Se on va­rus­tet­tu 25,6-tuu­mai­sel­la li­sä­tyn to­del­li­suu­den hei­jas­tus­näy­töl­lä, 10,3-tuu­mai­sel­la täys­vä­ri­sel­lä Ult­ra HD LCD -mit­ta­ris­tol­la ja kah­del­la 13-tuu­mai­sel­la AMO­LED 2.5K -näy­töl­lä.

Huip­pu­tek­ni­nen, ChatGPT-te­ko­ä­ly­poh­jai­nen ää­ni­oh­jaus mah­dol­lis­taa kul­jet­ta­jan käyt­tää eri­lai­sia läh­tei­tä tar­jo­tak­seen tark­ko­ja vas­tauk­sia lä­hes mi­hin ta­han­sa ky­sy­myk­seen. Yh­dis­tet­ty­nä smar­tin älyk­käi­siin ava­ta­rei­hin kul­jet­ta­ja voi oh­ja­ta kes­kei­siä toi­min­to­ja pel­käs­tään ää­nel­lään – mu­kaan lu­kien pu­he­lut ja vies­tit, mu­siik­ki ja me­dia, il­mas­toin­ti, na­vi­goin­ti, hen­ki­lö­koh­tai­set ase­tuk­set, au­ton hal­lin­ta sekä kaik­ki in­ter­net-toi­min­not. Uu­si lei­jo­na-ava­taa­ri Leo opas­taa käyt­tä­jiä hal­lin­ta­lait­tei­den käy­tös­sä.

Su­la­van te­ko­ä­lyn vas­te­a­jan var­mis­ta­mi­sek­si hyö­dyn­ne­tään edis­ty­neen AMD V2000 -suo­rit­ti­men te­hoa. Suo­ri­tin erot­tuu ky­vyl­lään ren­de­röi­dä au­ton low-poly smart OS -käyt­tö­liit­ty­mä, joka pe­rus­tuu Un­re­al En­gi­ne -moot­to­riin ja hal­lit­see re­aa­li­ai­kai­sia efek­te­jä – kriit­ti­siä re­a­goi­vaan, su­la­vaan ja es­teet­ti­ses­ti miel­lyt­tä­vään käyt­tö­ko­ke­muk­seen.

Akus­to­ko­ko­ja on kak­si: 76 kWh:n akus­to on yh­dis­tet­ty 400 vol­tin kor­ke­a­jän­ni­te­jär­jes­tel­mään. Ta­ka­ve­toi­ses­ta Pro+ -mal­lis­ta läh­tien va­rus­tee­na 100 kWh:n akus­ton, joka on ai­na yh­dis­tet­ty 800 vol­tin säh­kö­ark­ki­teh­tuu­riin, joka mah­dol­lis­taa uu­den ta­son suo­ri­tus­ky­vyn la­taus­no­peu­den suh­teen. Su­per­la­taus­toi­min­to (4C) mah­dol­lis­taa jopa 70 % ka­pa­si­tee­tin la­taa­mi­sen vain 18 mi­nuu­tis­sa (la­taus 10–80 %). Kook­kaam­pi 100 kWh:n akus­to tup­laa myös AC-la­taus­te­hon kol­mi­vai­hei­ses­ta 11 kW:sta 22 ki­lo­wat­tiin.

Mo­lem­mis­sa akus­to­vaih­to­eh­dois­sa ta­va­ra­ti­las­sa ole­va 220 V pis­to­ra­sia ja V2L-mah­dol­li­suus tar­jo­a­vat ra­jat­to­man mo­ni­puo­li­suu­den ret­kil­lä säh­kö­ver­kon ul­ko­puo­lel­la.

Au­to­Bild / VEHO

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset
Audi RS on yhä sporttisempi

Audi RS on yhä sporttisempi

Audi uudisti RS 3:n

Auto Bild.Uutiset
Audi RS on yhä sporttisempi

Audi RS on yhä sporttisempi

Audi uudisti RS 3:n

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU