Auto Bildin arkistosta löytyy kuvia monenlaisista harraste- sekä kesäautoista. Kuvassa ykkössarjan VW Kupla.
Auto Bild Suomi arkisto
Suunnitteletko kesäauton hankintaa? Lue tämä! Auton kunnon tarkistus ja huolto eivät maksa mansikoita, mutta ne voivat pelastaa kesälomamatkasi!
Moni hankkii kesälomaseikkailuille ns. kesäauton tai kaivaa talven tallissa huilanneen harrasteauton ajoon. Jotta kesäautolla kurvailu sujuisi mahdollisimman turvallisesti, kokosimme muutamat vinkit kesäautoilijoille.
Kesäauton kunnon tarkastamiselle kannattaa varata hieman aikaa, vaikka kuinka maantie jo kutsuisi kulkijaa. K-Auton korjaamovastaava Maria Novikova kertoo vinkit turvalliseen ajoon läpi kesän.
1. Hyvä matka alkaa renkaista
“Ennen lomareissulle lähtemistä on hyvä tarkastaa, että kesäautosi kesärenkaissa on varmasti riittävät kulutuspinnat, jotta pitoa riittää ja esimerkiksi riskit vesiliirtoon ovat mahdollisimman pienet. Lain mukaan kesärenkaissa pitää olla urasyvyyttä vähintään 1,6 millimetrin verran, mutta turvallisuussyistä renkaat kannattaisi uusia, kun urasyvyys kuluu alle neljän millimetrin.
Rengaspaineet ovat oma juttunsa. Monelle uusi tieto saattaa olla myös se, että rengaspaine mitataan aina kylmästä renkaasta. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että mikäli olet ajanut autolla yli kolme kilometriä, renkaiden pitää antaa jäähtyä vähintään 10 minuuttia ennen mittausta. Kesälomareissulla on monella tavaratila ja matkustamo täynnä kuormaa, jolloin rengaspainetta on suuremman painon vuoksi syytä lisätä.
Kesäautojen renkaiden tarkastaminen on korostetun tärkeää, sillä niiden vuosittainen kilometrisuorite on tyypillisesti tavallista lyhyempi. Niitä myös joudutaan uusimaan useammin kumin vanhenemisen takia, vaikka kulutuspintaa olisi jäljellä reilustikin."
2. Näkyvyys kuntoon parilla kikalla
"Suomen kesään kuuluvat perinteisesti niin auringonpaiste kuin rankkasade. Säätila vaikuttaa merkittävästi näkyvyyteen, joten ennen automatkaa kannattaa huolehtia, että tuulilasi on puhdas sisä- ja ulkopuolelta. Erityisen likaisen tuulilasin puhdistus sisäpuolelta sujuu parhaiten nestemäisellä ikkunanpesuaineella. Lisäksi kannattaa tarkastaa, että tuulilasinpyyhkijät ovat kunnossa – vaihda ne uusiin mieluummin ennemmin kuin liian myöhään vesisateen jo yllättäessä. Jos pyyhkijä hyppii pyyhkiessään tai jättää samean pinnan lasiin, on syytä vaihtaa pyyhkijät heti uusiin. Muista puhdistaa tuulilasinpyyhkijät säännöllisesti niihin kiinni jäävistä roskista. Lasinpesunestettä voi varata matkalle ylimääräisen pullon, sillä useimmiten se loppuu juuri silloin, kun sitä eniten tarvitsee."
Joku saattaa haluta kesäautoksi liukuovilla varustetun Bedford CA:n.
Newspress
3. Onko kesäautossasi ilmastointi? Vältät turhan hikoilun tarkastamalla senkin toimivuuden!
"Kesällä auton ilmastoinnin merkitys korostuu. Oletko tarkastanut, kuinka hyvin kesäautosi ilmastointi toimii helteellä tai miten auton raitisilmansuodatin jakselee? Suositusten mukaisesti ilmastointihuolto tulisi tehdä kahden vuoden välein. Jos kuitenkin käy niin ikävästi, että ilmastoinnin teho alenee tai lakkaa kokonaan toimimasta ilmastointihuoltojen välissä, K-Auton merkkihuolto auttaa vian selvittämisessä ja tarjoaa sopivaa ratkaisua. Ilmastointihuolto on useimmiten hyvinkin nopea huoltotoimenpide, jonka hyödyistä nauttii koko hellekesän ajan. Ilmastointihuollossa yleisin toimenpide on ilmastoinnin kylmäaineen lisääminen tai vaihtaminen sekä ilmastoinnin kompressorin ja letkujen toiminnan varmistaminen."
4. Onko autosi peruskunto kohdillaan? Määräaikaishuolto sen kertoo.
“Määräaikaishuollot ovat sujuvan ja turvallisen kesäautoilun kulmakivi, joten ne kannattaa hoitaa vuosittain ajallaan valmistajan huolto-ohjelman mukaisesti. Mikäli huollot sekä korjaukset on toteutettu suositusten mukaisesti, kesäautonkin pitäisi kiitää teillä turvallisesti ja huolettomasti. Jos kesäauto on uusi tuttavuus, muista selvittää, milloin se on viimeksi huollettu ja mitä viimeisimmissä huolloissa on tehty. Mikäli huoltotarpeita ilmenee, K-Auton merkkihuollot palvelevat koko kesän eri puolilla Suomea. Kesäloma on myös hyvä ajankohta auton huollolle, sillä sen voi mahdollisuuksien mukaan hoitaa myös esimerkiksi mökkipaikkakunnalla."
5. Ajattelitko ottaa peräkärryn matkaan?
"Erityisesti kesäaikaan voi ilmetä monenlaisia kuljetustarpeita. Auton tavoin peräkärrystä on syytä tarkastaa aina sen yleiskunto, valojen toiminta sekä renkaiden kunto ja riittävät rengaspaineet. Peräkärryn oikeaoppiseen kuormaamiseen on kaksi turvallisuuden kannalta olennaista sääntöä: 1) pakkaa kärry tasaisesti akselin päälle, älä koskaan takapainoiseksi 2) sido aina kuorma sidontaan tarkoitetuilla kuormaliinoilla, myös silloin kun käytössäsi on kuomullinen perävaunu. Tällä tavoin varmistat, että takapainoinen kärry tai sitomaton kuorma eivät aiheuta tarpeettomia turvallisuusriskejä sinulle tai kanssa-autoilijoille esimerkiksi yllättävissä väistötilanteissa. Muistathan myös, että vuonna 2020 voimaan astuneen uudistuksen myötä yleisintä mökkikansan peräkärryä, eli kevytperävaunua, saa vetää henkilö- tai pakettiautolla maksimissaan 100 kilometrin tuntinopeutta.”
Tällainen Alfa Romeo Giulia -karabinieeriauto voisi ola eksoottinen kesäauto.
Newspress
6. Palaako mittaristossa varoitusvalo?
"Kesäreissuissa autojen jäähdytysjärjestelmä on helteisellä säällä erityisen kovilla. Jos auton kojelaudassa palaa varoitusvalo, on aina syytä selvittää miksi. Kesäreissu voi keskeytyä esimerkiksi moottorin ylikuumentumisen vuoksi.
Tällöin vika löytyy usein liian vähäisestä jäähdytysnesteen määrästä, vuotavasta moottorijäähdyttimestä, liian vähäisestä moottoriöljyn määrästä tai öljynvaihdon laiminlyönnistä. Nämä kaikki on usein pieniä korjaustöitä ennalta tehtyinä, mutta kalliita remontteja moottorin rikkoutuessa."
K-Auto --lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Auto Bild 14/2024 on kaupoissa
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
Koeajossa Mercedes-Benz A 250 e A AMG Line: Hinnakas kasvojenkohotus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Dalin keskitason langaton kuuloke
Referenssiklassikko
Kuun kolmas kierros
Suljettu Aune
Uudet Kossit
Pro-Jectin lippulaivalevysoitin
Ei enää maskeja
Täysin analoginen
Pro-Jectilta edullisia mc-äänirasioita
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Täyssähköinen Ford E-Tourneo Courier: Laajentaa täyssähköisten Fordien mallistoa
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Volkswagen ID.4 GTX ja ID.5 GTX -nelivetomallit: Hinnoiteltiin entistä edullisemmin ja kattavammin varustein – asiakasetu varusteet huomioiden jopa 11 500 euroa
Täysin uusi Škoda Elroq: Sähköauto suosittuun kompaktien katumaasturien kokoluokkaan - toimintamatka jopa yli 570 kilometriä
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI