Auto Bildin arkistosta löytyy kuvia monenlaisista harraste- sekä kesäautoista. Kuvassa ykkössarjan VW Kupla.

Auto Bildin arkistosta löytyy kuvia monenlaisista harraste- sekä kesäautoista. Kuvassa ykkössarjan VW Kupla.

Auto Bild Suomi arkisto

Suunnitteletko kesäauton hankintaa? Lue tämä! Auton kunnon tarkistus ja huolto eivät maksa mansikoita, mutta ne voivat pelastaa kesälomamatkasi!

Moni hankkii kesälo­ma­seik­kai­luille ns. kesäauton tai kaivaa talven tallissa huilanneen harrasteauton ajoon. Jotta kesäautolla kurvailu sujuisi mahdollisimman turvallisesti, kokosimme muutamat vinkit kesäa­u­toi­li­joille.

Auto Bild.Uutiset

Ke­sä­au­ton kun­non tar­kas­ta­mi­sel­le kan­nat­taa va­ra­ta hie­man ai­kaa, vaik­ka kuin­ka maan­tie jo kut­sui­si kul­ki­jaa. K-Au­ton kor­jaa­mo­vas­taa­va Ma­ria No­vi­ko­va ker­too vin­kit tur­val­li­seen ajoon läpi ke­sän.

1. Hyvä mat­ka al­kaa ren­kais­ta

“En­nen lo­ma­reis­sul­le läh­te­mis­tä on hyvä tar­kas­taa, et­tä ke­sä­au­to­si ke­sä­ren­kais­sa on var­mas­ti riit­tä­vät ku­lu­tus­pin­nat, jot­ta pi­toa riit­tää ja esi­mer­kik­si ris­kit ve­si­liir­toon ovat mah­dol­li­sim­man pie­net. Lain mu­kaan ke­sä­ren­kais­sa pi­tää ol­la ura­sy­vyyt­tä vä­hin­tään 1,6 mil­li­met­rin ver­ran, mut­ta tur­val­li­suus­syis­tä ren­kaat kan­nat­tai­si uu­sia, kun ura­sy­vyys ku­luu al­le nel­jän mil­li­met­rin.

Ren­gas­pai­neet ovat oma jut­tun­sa. Mo­nel­le uu­si tie­to saat­taa ol­la myös se, et­tä ren­gas­pai­ne mi­ta­taan ai­na kyl­mäs­tä ren­kaas­ta. Käy­tän­nös­sä se tar­koit­taa sitä, et­tä mi­kä­li olet aja­nut au­tol­la yli kol­me ki­lo­met­riä, ren­kai­den pi­tää an­taa jääh­tyä vä­hin­tään 10 mi­nuut­tia en­nen mit­taus­ta. Ke­sä­lo­ma­reis­sul­la on mo­nel­la ta­va­ra­ti­la ja mat­kus­ta­mo täyn­nä kuor­maa, jol­loin ren­gas­pai­net­ta on suu­rem­man pai­non vuok­si syy­tä li­sä­tä.

Ke­sä­au­to­jen ren­kai­den tar­kas­ta­mi­nen on ko­ros­te­tun tär­ke­ää, sil­lä nii­den vuo­sit­tai­nen ki­lo­met­ri­suo­ri­te on tyy­pil­li­ses­ti ta­val­lis­ta ly­hy­em­pi. Nii­tä myös jou­du­taan uu­si­maan use­am­min ku­min van­he­ne­mi­sen ta­kia, vaik­ka ku­lu­tus­pin­taa oli­si jäl­jel­lä rei­lus­ti­kin."

2. Nä­ky­vyys kun­toon pa­ril­la ki­kal­la

"Suo­men ke­sään kuu­lu­vat pe­rin­tei­ses­ti niin au­rin­gon­pais­te kuin rank­ka­sa­de. Sää­ti­la vai­kut­taa mer­kit­tä­väs­ti nä­ky­vyy­teen, jo­ten en­nen au­to­mat­kaa kan­nat­taa huo­leh­tia, et­tä tuu­li­la­si on puh­das sisä- ja ul­ko­puo­lel­ta. Eri­tyi­sen li­kai­sen tuu­li­la­sin puh­dis­tus si­sä­puo­lel­ta su­juu par­hai­ten nes­te­mäi­sel­lä ik­ku­nan­pe­su­ai­neel­la. Li­säk­si kan­nat­taa tar­kas­taa, et­tä tuu­li­la­sin­pyyh­ki­jät ovat kun­nos­sa – vaih­da ne uu­siin mie­luum­min en­nem­min kuin lii­an myö­hään ve­si­sa­teen jo yl­lät­tä­es­sä. Jos pyyh­ki­jä hyp­pii pyyh­kies­sään tai jät­tää sa­me­an pin­nan la­siin, on syy­tä vaih­taa pyyh­ki­jät heti uu­siin. Muis­ta puh­dis­taa tuu­li­la­sin­pyyh­ki­jät sään­nöl­li­ses­ti nii­hin kiin­ni jää­vis­tä ros­kis­ta. La­sin­pe­su­nes­tet­tä voi va­ra­ta mat­kal­le yli­mää­räi­sen pul­lon, sil­lä useim­mi­ten se lop­puu juu­ri sil­loin, kun sitä eni­ten tar­vit­see."

Joku saattaa haluta kesäautoksi liukuovilla varustetun Bedford CA:n.

Joku saattaa haluta kesäautoksi liukuovilla varustetun Bedford CA:n.

Newspress

3. On­ko ke­sä­au­tos­sa­si il­mas­toin­ti? Väl­tät tur­han hi­koi­lun tar­kas­ta­mal­la sen­kin toi­mi­vuu­den!

"Ke­säl­lä au­ton il­mas­toin­nin mer­ki­tys ko­ros­tuu. Olet­ko tar­kas­ta­nut, kuin­ka hy­vin ke­sä­au­to­si il­mas­toin­ti toi­mii hel­teel­lä tai mi­ten au­ton rai­ti­sil­man­suo­da­tin jak­se­lee? Suo­si­tus­ten mu­kai­ses­ti il­mas­toin­ti­huol­to tu­li­si teh­dä kah­den vuo­den vä­lein. Jos kui­ten­kin käy niin ikä­väs­ti, et­tä il­mas­toin­nin teho ale­nee tai lak­kaa ko­ko­naan toi­mi­mas­ta il­mas­toin­ti­huol­to­jen vä­lis­sä, K-Au­ton merk­ki­huol­to aut­taa vian sel­vit­tä­mi­ses­sä ja tar­jo­aa so­pi­vaa rat­kai­sua. Il­mas­toin­ti­huol­to on useim­mi­ten hy­vin­kin no­pea huol­to­toi­men­pi­de, jon­ka hyö­dyis­tä naut­tii koko hel­le­ke­sän ajan. Il­mas­toin­ti­huol­los­sa ylei­sin toi­men­pi­de on il­mas­toin­nin kyl­mä­ai­neen li­sää­mi­nen tai vaih­ta­mi­nen sekä il­mas­toin­nin komp­res­so­rin ja let­ku­jen toi­min­nan var­mis­ta­mi­nen."

4. On­ko au­to­si pe­rus­kun­to koh­dil­laan? Mää­rä­ai­kais­huol­to sen ker­too.

“Mää­rä­ai­kais­huol­lot ovat su­ju­van ja tur­val­li­sen ke­sä­au­toi­lun kul­ma­ki­vi, jo­ten ne kan­nat­taa hoi­taa vuo­sit­tain ajal­laan val­mis­ta­jan huol­to-oh­jel­man mu­kai­ses­ti. Mi­kä­li huol­lot sekä kor­jauk­set on to­teu­tet­tu suo­si­tus­ten mu­kai­ses­ti, ke­sä­au­ton­kin pi­täi­si kii­tää teil­lä tur­val­li­ses­ti ja huo­let­to­mas­ti. Jos ke­sä­au­to on uu­si tut­ta­vuus, muis­ta sel­vit­tää, mil­loin se on vii­mek­si huol­let­tu ja mitä vii­mei­sim­mis­sä huol­lois­sa on teh­ty. Mi­kä­li huol­to­tar­pei­ta il­me­nee, K-Au­ton merk­ki­huol­lot pal­ve­le­vat koko ke­sän eri puo­lil­la Suo­mea. Ke­sä­lo­ma on myös hyvä ajan­koh­ta au­ton huol­lol­le, sil­lä sen voi mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan hoi­taa myös esi­mer­kik­si mök­ki­paik­ka­kun­nal­la."

5. Ajat­te­lit­ko ot­taa pe­rä­kär­ryn mat­kaan?

"Eri­tyi­ses­ti ke­sä­ai­kaan voi il­me­tä mo­nen­lai­sia kul­je­tus­tar­pei­ta. Au­ton ta­voin pe­rä­kär­rys­tä on syy­tä tar­kas­taa ai­na sen yleis­kun­to, va­lo­jen toi­min­ta sekä ren­kai­den kun­to ja riit­tä­vät ren­gas­pai­neet. Pe­rä­kär­ryn oi­ke­aop­pi­seen kuor­maa­mi­seen on kak­si tur­val­li­suu­den kan­nal­ta olen­nais­ta sään­töä: 1) pak­kaa kär­ry ta­sai­ses­ti ak­se­lin pääl­le, älä kos­kaan ta­ka­pai­noi­sek­si 2) sido ai­na kuor­ma si­don­taan tar­koi­te­tuil­la kuor­ma­lii­noil­la, myös sil­loin kun käy­tös­sä­si on kuo­mul­li­nen pe­rä­vau­nu. Täl­lä ta­voin var­mis­tat, et­tä ta­ka­pai­noi­nen kär­ry tai si­to­ma­ton kuor­ma ei­vät ai­heu­ta tar­peet­to­mia tur­val­li­suus­ris­ke­jä si­nul­le tai kans­sa-au­toi­li­joil­le esi­mer­kik­si yl­lät­tä­vis­sä väis­tö­ti­lan­teis­sa. Muis­tat­han myös, et­tä vuon­na 2020 voi­maan as­tu­neen uu­dis­tuk­sen myö­tä ylei­sin­tä mök­ki­kan­san pe­rä­kär­ryä, eli ke­vyt­pe­rä­vau­nua, saa ve­tää hen­ki­lö- tai pa­ket­ti­au­tol­la mak­si­mis­saan 100 ki­lo­met­rin tun­ti­no­peut­ta.”

Tällainen Alfa Romeo Giulia -karabinieeriauto voisi ola eksoottinen kesäauto.

Tällainen Alfa Romeo Giulia -karabinieeriauto voisi ola eksoottinen kesäauto.

Newspress

6. Pa­laa­ko mit­ta­ris­tos­sa va­roi­tus­va­lo?

"Ke­sä­reis­suis­sa au­to­jen jääh­dy­tys­jär­jes­tel­mä on hel­tei­sel­lä sääl­lä eri­tyi­sen ko­vil­la. Jos au­ton ko­je­lau­das­sa pa­laa va­roi­tus­va­lo, on ai­na syy­tä sel­vit­tää mik­si. Ke­sä­reis­su voi kes­key­tyä esi­mer­kik­si moot­to­rin yli­kuu­men­tu­mi­sen vuok­si.

Täl­löin vika löy­tyy usein lii­an vä­häi­ses­tä jääh­dy­tys­nes­teen mää­räs­tä, vuo­ta­vas­ta moot­to­ri­jääh­dyt­ti­mes­tä, lii­an vä­häi­ses­tä moot­to­ri­öl­jyn mää­räs­tä tai öl­jyn­vaih­don lai­min­lyön­nis­tä. Nämä kaik­ki on usein pie­niä kor­jaus­töi­tä en­nal­ta teh­tyi­nä, mut­ta kal­lii­ta re­mont­te­ja moot­to­rin rik­kou­tu­es­sa."

K-Au­to --leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset
Audi RS on yhä sporttisempi

Audi RS on yhä sporttisempi

Audi uudisti RS 3:n

Auto Bild.Uutiset
Audi RS on yhä sporttisempi

Audi RS on yhä sporttisempi

Audi uudisti RS 3:n

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU