Teslan ongelmat näyttävät ikävä kyllä jatkuvan.
Teslan vaikeudet jatkuvat: talous sakkaa, uutuusmallissa ärsyttäviä ongelmia
Teslan taival edelläkävijänä on muuttumassa pyristelyksi perinteisiä valmistajia vastaan.
Ajoin uutta Teslaa ensimmäisen kerran lähes kymmenen vuotta sitten. Silloin koko merkki vasta teki tuloaan Suomeen, ja Tesla Roadster Sport oli todellinen harvinaisuus maassamme.
Vakiorunttaus satasen vauhtiin sujui urheiluautolle hyväksyntää herättävästi 3,9 sekunnissa.
Roadster oli myös kansainvälisen autosuunnitteluyhteistyön tulos, joka valmistettiin piilaakson poikien toimesta Yhdysvaltain Kaliforniassa, mutta osahankintaa oli tehty ympäri maailmaa.
Perusrakenne saatiin hyväksi pohjaksi havaitulta Lotus Eliseltä Englannista, sähkömoottori Taiwanista ja akkupaketti Japanista. Olipa Suomikin kantanut kortensa kekoon: jotkin sisustan osat valmistettiin kotimaassamme.
2010-luvun alussa Tesla oli mielenkiintoinen lupaus, joka odotti täyttymystään. Kilpailijoita ei juurikaan ollut, joten Teslalla oli tilaisuutensa iskeä. Roadster toimi käyntikorttina uusille markkinoille, jotka olivat vasta avautumassa.
Tänään, 2010-luvun kääntyessä hiljalleen kohti loppuaan, on Teslan taivaalla tummia pilviä. Yhtiön osake laski viime viikon maanantaina matalimmilleen sitten vuoden 2016, ja myös yhtiön velkakirjojen hinta romahti.
Teslan osake on laskenut alkuvuodesta yli 38 prosenttia, kun laaja S&P 500 -indeksi on noussut samaan aikaan yli 13 prosenttia. Teslan osake laski 2,7 prosenttia 205,36 dollarin, mikä on yhtiön osakkeen alin lukema sitten vuoden 2016 joulukuun.
Yhtiö toimitti tammi-maaliskuun aikana vain 63 000 autoa, mikä on 15 prosenttia analyytikoiden ennusteita vähemmän. Model 3:n kysynnästä tulevaisuudessa ollaan Yhdysvalloissa huolissaan, ja onpa markkinoilla jopa arveltu yhtiön vaihtavan omistajaa seuraavan vuoden aikana.
Viimeisin ongelma on maalipinta
Viimeisimmät käänteet Teslan ongelmissa liittyvät uuden Model 3:n maalipintaan, josta joillakin omistajilla on tulikivenkatkuisia terveisiä tehtaan suuntaan. Maalipinta vaikuttaa laadultaan heppoiselta, ja joissakin kohtaa autoa pohjamaali paistaa läpi epätavallisissa paikoissa.
Facebookin Tesla-ryhmissä on Suomessa lähes 20 henkilöä, joiden autojen maalipinta on paikoin kelvottomassa kunnossa vain muutaman tuhannen kilometrin ajon jälkeen.
Lisäksi Kanadan Quebecissa on peräti 90 Tesla Model 3 -omistajaa, jotka ovat lähteneet lähestymään Teslaa reklamaatiomielessä, juuri maalipinnan huonon laadun vuoksi.
Tällaiset laadulliset ongelmat kertovat tarpeesta saada uusi malli nopeasti markkinoille tahkoamaan rahaa valmistajalle – onhan Model 3 viivästynyt alun perin luvatusta lanseerauksestaan useita kertoja.
Eivätkä kiire ja taloudelliset ongelmat ole hyvä merkki minkään autonvalmistajan kokonaistilanteesta.
Teslan tulemisesta markkinoille, ja ennen kaikkea sen vallankumouksellisesta tavasta toteuttaa asioita uudella tavalla on puhuttu jo yli vuosikymmen. Se on automaailmassakin pitkä aika, tyypillisesti enemmän kuin yhden mallisukupolven ikä.
Tuossa ajassa olisi pitänyt pystyä luomaan laadullisesti kriittisen tarkastelun kestäviä autoja, ja saada myös yhtiön talous tolalle, joka kantaa pidemmälle kuin huomisen lupauksiin.
Kun Tesla saapui toden teolla markkinoille Model S -mallillaan, näytti siltä, että se voisi aidosti olla sähköautomarkkinat laajempaan käyttöön avaava auto.
Model S oli etenkin suorituskykyisimpänä P90D-versiona hämmentävä yhdistelmä hyvää varustelua, arjen käyttömukavuutta ja superautojen suorituskykyä.
Parhaimmillaan 500 kilometrin toimintamatka ja mahdollisuus nopeaan lataukseen vaikuttivat hyviltä ominaisuuksilta, joiden avulla tyypilliset epäilyt sähköauton mahdollisuuksista ja etenkin huoli toimintamatkan riittävyydestä voitiin vihdoin työntää sivummalle.
Teslan tulevaisuus näytti lupaavalta, olkoonkin että autot olivat Suomessa kalliita. Vain kansanauto puuttui. Se rooli oli suunniteltu Model 3:lle.
Tänään tilanne alkaa Teslan kannalta jo huolestuttavasti näyttää siltä, että suurten massojen täyssähkö-kansanautot valmistavat sittenkin muut merkit, kuten Nissan, Renault ja pian myös Volkswagen.
Premium-ryhmään on taas jo ilmestynyt uusia tulijoita niin Audilta, BMW:ltä, Jaguarilta kuin Mercedes-Benziltäkin – eikä niiden malleissa tavata asiakkaita harmittavia laadullisia ongelmia.
Kauan odotettu Model 3:n piti olla se auto, joka muuttaa Teslan suunnan. Auton hinta ei kuitenkaan ole mitenkään erityisen houkuttava kilpailijoihin nähden, ja laadullinen vertailu sekä auton tietyt ratkaisut aiheuttavat kulmien rypistelyä.
On oikeutettua kysyä: menettikö Tesla jo aikaetunsa 2010-luvun tiimellyksessä?
Harry Kuurio
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Muotoilija, tekstiilisuunnittelija Erja Hirvi: ”Haaveilu on asia, jota kaikkien pitäisi harrastaa, sillä se luo toivoa”
Accuphasen uusi a-luokkainen
Uusi Atoll-phonoaste
Miekkamies Japanista
Q Acoustics 5050
Qobuz ja ECM kimppaan
Atohmilta uusi dsp-vahvistin
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN