Teslan ongelmat näyttävät ikävä kyllä jatkuvan.
Teslan vaikeudet jatkuvat: talous sakkaa, uutuusmallissa ärsyttäviä ongelmia
Teslan taival edelläkävijänä on muuttumassa pyristelyksi perinteisiä valmistajia vastaan.
Ajoin uutta Teslaa ensimmäisen kerran lähes kymmenen vuotta sitten. Silloin koko merkki vasta teki tuloaan Suomeen, ja Tesla Roadster Sport oli todellinen harvinaisuus maassamme.
Vakiorunttaus satasen vauhtiin sujui urheiluautolle hyväksyntää herättävästi 3,9 sekunnissa.
Roadster oli myös kansainvälisen autosuunnitteluyhteistyön tulos, joka valmistettiin piilaakson poikien toimesta Yhdysvaltain Kaliforniassa, mutta osahankintaa oli tehty ympäri maailmaa.
Perusrakenne saatiin hyväksi pohjaksi havaitulta Lotus Eliseltä Englannista, sähkömoottori Taiwanista ja akkupaketti Japanista. Olipa Suomikin kantanut kortensa kekoon: jotkin sisustan osat valmistettiin kotimaassamme.
2010-luvun alussa Tesla oli mielenkiintoinen lupaus, joka odotti täyttymystään. Kilpailijoita ei juurikaan ollut, joten Teslalla oli tilaisuutensa iskeä. Roadster toimi käyntikorttina uusille markkinoille, jotka olivat vasta avautumassa.
Tänään, 2010-luvun kääntyessä hiljalleen kohti loppuaan, on Teslan taivaalla tummia pilviä. Yhtiön osake laski viime viikon maanantaina matalimmilleen sitten vuoden 2016, ja myös yhtiön velkakirjojen hinta romahti.
Teslan osake on laskenut alkuvuodesta yli 38 prosenttia, kun laaja S&P 500 -indeksi on noussut samaan aikaan yli 13 prosenttia. Teslan osake laski 2,7 prosenttia 205,36 dollarin, mikä on yhtiön osakkeen alin lukema sitten vuoden 2016 joulukuun.
Yhtiö toimitti tammi-maaliskuun aikana vain 63 000 autoa, mikä on 15 prosenttia analyytikoiden ennusteita vähemmän. Model 3:n kysynnästä tulevaisuudessa ollaan Yhdysvalloissa huolissaan, ja onpa markkinoilla jopa arveltu yhtiön vaihtavan omistajaa seuraavan vuoden aikana.
Viimeisin ongelma on maalipinta
Viimeisimmät käänteet Teslan ongelmissa liittyvät uuden Model 3:n maalipintaan, josta joillakin omistajilla on tulikivenkatkuisia terveisiä tehtaan suuntaan. Maalipinta vaikuttaa laadultaan heppoiselta, ja joissakin kohtaa autoa pohjamaali paistaa läpi epätavallisissa paikoissa.
Facebookin Tesla-ryhmissä on Suomessa lähes 20 henkilöä, joiden autojen maalipinta on paikoin kelvottomassa kunnossa vain muutaman tuhannen kilometrin ajon jälkeen.
Lisäksi Kanadan Quebecissa on peräti 90 Tesla Model 3 -omistajaa, jotka ovat lähteneet lähestymään Teslaa reklamaatiomielessä, juuri maalipinnan huonon laadun vuoksi.
Tällaiset laadulliset ongelmat kertovat tarpeesta saada uusi malli nopeasti markkinoille tahkoamaan rahaa valmistajalle – onhan Model 3 viivästynyt alun perin luvatusta lanseerauksestaan useita kertoja.
Eivätkä kiire ja taloudelliset ongelmat ole hyvä merkki minkään autonvalmistajan kokonaistilanteesta.
Teslan tulemisesta markkinoille, ja ennen kaikkea sen vallankumouksellisesta tavasta toteuttaa asioita uudella tavalla on puhuttu jo yli vuosikymmen. Se on automaailmassakin pitkä aika, tyypillisesti enemmän kuin yhden mallisukupolven ikä.
Tuossa ajassa olisi pitänyt pystyä luomaan laadullisesti kriittisen tarkastelun kestäviä autoja, ja saada myös yhtiön talous tolalle, joka kantaa pidemmälle kuin huomisen lupauksiin.
Kun Tesla saapui toden teolla markkinoille Model S -mallillaan, näytti siltä, että se voisi aidosti olla sähköautomarkkinat laajempaan käyttöön avaava auto.
Model S oli etenkin suorituskykyisimpänä P90D-versiona hämmentävä yhdistelmä hyvää varustelua, arjen käyttömukavuutta ja superautojen suorituskykyä.
Parhaimmillaan 500 kilometrin toimintamatka ja mahdollisuus nopeaan lataukseen vaikuttivat hyviltä ominaisuuksilta, joiden avulla tyypilliset epäilyt sähköauton mahdollisuuksista ja etenkin huoli toimintamatkan riittävyydestä voitiin vihdoin työntää sivummalle.
Teslan tulevaisuus näytti lupaavalta, olkoonkin että autot olivat Suomessa kalliita. Vain kansanauto puuttui. Se rooli oli suunniteltu Model 3:lle.
Tänään tilanne alkaa Teslan kannalta jo huolestuttavasti näyttää siltä, että suurten massojen täyssähkö-kansanautot valmistavat sittenkin muut merkit, kuten Nissan, Renault ja pian myös Volkswagen.
Premium-ryhmään on taas jo ilmestynyt uusia tulijoita niin Audilta, BMW:ltä, Jaguarilta kuin Mercedes-Benziltäkin – eikä niiden malleissa tavata asiakkaita harmittavia laadullisia ongelmia.
Kauan odotettu Model 3:n piti olla se auto, joka muuttaa Teslan suunnan. Auton hinta ei kuitenkaan ole mitenkään erityisen houkuttava kilpailijoihin nähden, ja laadullinen vertailu sekä auton tietyt ratkaisut aiheuttavat kulmien rypistelyä.
On oikeutettua kysyä: menettikö Tesla jo aikaetunsa 2010-luvun tiimellyksessä?
Harry Kuurio
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Isot kemut lykkääntyvät
Volumion tarkkuus-dac
Mark Levinsonin uusi ilme
Tehokas erotusmuuntaja Virosta
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
Wharfedalen uusi evoluutio
Älykästä ilmanvaihtoa
Elipsonin uudet fasetit
Oranssi soitin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL