Teslan ongelmat näyttävät ikävä kyllä jatkuvan.
Teslan vaikeudet jatkuvat: talous sakkaa, uutuusmallissa ärsyttäviä ongelmia
Teslan taival edelläkävijänä on muuttumassa pyristelyksi perinteisiä valmistajia vastaan.
Ajoin uutta Teslaa ensimmäisen kerran lähes kymmenen vuotta sitten. Silloin koko merkki vasta teki tuloaan Suomeen, ja Tesla Roadster Sport oli todellinen harvinaisuus maassamme.
Vakiorunttaus satasen vauhtiin sujui urheiluautolle hyväksyntää herättävästi 3,9 sekunnissa.
Roadster oli myös kansainvälisen autosuunnitteluyhteistyön tulos, joka valmistettiin piilaakson poikien toimesta Yhdysvaltain Kaliforniassa, mutta osahankintaa oli tehty ympäri maailmaa.
Perusrakenne saatiin hyväksi pohjaksi havaitulta Lotus Eliseltä Englannista, sähkömoottori Taiwanista ja akkupaketti Japanista. Olipa Suomikin kantanut kortensa kekoon: jotkin sisustan osat valmistettiin kotimaassamme.
2010-luvun alussa Tesla oli mielenkiintoinen lupaus, joka odotti täyttymystään. Kilpailijoita ei juurikaan ollut, joten Teslalla oli tilaisuutensa iskeä. Roadster toimi käyntikorttina uusille markkinoille, jotka olivat vasta avautumassa.
Tänään, 2010-luvun kääntyessä hiljalleen kohti loppuaan, on Teslan taivaalla tummia pilviä. Yhtiön osake laski viime viikon maanantaina matalimmilleen sitten vuoden 2016, ja myös yhtiön velkakirjojen hinta romahti.
Teslan osake on laskenut alkuvuodesta yli 38 prosenttia, kun laaja S&P 500 -indeksi on noussut samaan aikaan yli 13 prosenttia. Teslan osake laski 2,7 prosenttia 205,36 dollarin, mikä on yhtiön osakkeen alin lukema sitten vuoden 2016 joulukuun.
Yhtiö toimitti tammi-maaliskuun aikana vain 63 000 autoa, mikä on 15 prosenttia analyytikoiden ennusteita vähemmän. Model 3:n kysynnästä tulevaisuudessa ollaan Yhdysvalloissa huolissaan, ja onpa markkinoilla jopa arveltu yhtiön vaihtavan omistajaa seuraavan vuoden aikana.
Viimeisin ongelma on maalipinta
Viimeisimmät käänteet Teslan ongelmissa liittyvät uuden Model 3:n maalipintaan, josta joillakin omistajilla on tulikivenkatkuisia terveisiä tehtaan suuntaan. Maalipinta vaikuttaa laadultaan heppoiselta, ja joissakin kohtaa autoa pohjamaali paistaa läpi epätavallisissa paikoissa.
Facebookin Tesla-ryhmissä on Suomessa lähes 20 henkilöä, joiden autojen maalipinta on paikoin kelvottomassa kunnossa vain muutaman tuhannen kilometrin ajon jälkeen.
Lisäksi Kanadan Quebecissa on peräti 90 Tesla Model 3 -omistajaa, jotka ovat lähteneet lähestymään Teslaa reklamaatiomielessä, juuri maalipinnan huonon laadun vuoksi.
Tällaiset laadulliset ongelmat kertovat tarpeesta saada uusi malli nopeasti markkinoille tahkoamaan rahaa valmistajalle – onhan Model 3 viivästynyt alun perin luvatusta lanseerauksestaan useita kertoja.
Eivätkä kiire ja taloudelliset ongelmat ole hyvä merkki minkään autonvalmistajan kokonaistilanteesta.
Teslan tulemisesta markkinoille, ja ennen kaikkea sen vallankumouksellisesta tavasta toteuttaa asioita uudella tavalla on puhuttu jo yli vuosikymmen. Se on automaailmassakin pitkä aika, tyypillisesti enemmän kuin yhden mallisukupolven ikä.
Tuossa ajassa olisi pitänyt pystyä luomaan laadullisesti kriittisen tarkastelun kestäviä autoja, ja saada myös yhtiön talous tolalle, joka kantaa pidemmälle kuin huomisen lupauksiin.
Kun Tesla saapui toden teolla markkinoille Model S -mallillaan, näytti siltä, että se voisi aidosti olla sähköautomarkkinat laajempaan käyttöön avaava auto.
Model S oli etenkin suorituskykyisimpänä P90D-versiona hämmentävä yhdistelmä hyvää varustelua, arjen käyttömukavuutta ja superautojen suorituskykyä.
Parhaimmillaan 500 kilometrin toimintamatka ja mahdollisuus nopeaan lataukseen vaikuttivat hyviltä ominaisuuksilta, joiden avulla tyypilliset epäilyt sähköauton mahdollisuuksista ja etenkin huoli toimintamatkan riittävyydestä voitiin vihdoin työntää sivummalle.
Teslan tulevaisuus näytti lupaavalta, olkoonkin että autot olivat Suomessa kalliita. Vain kansanauto puuttui. Se rooli oli suunniteltu Model 3:lle.
Tänään tilanne alkaa Teslan kannalta jo huolestuttavasti näyttää siltä, että suurten massojen täyssähkö-kansanautot valmistavat sittenkin muut merkit, kuten Nissan, Renault ja pian myös Volkswagen.
Premium-ryhmään on taas jo ilmestynyt uusia tulijoita niin Audilta, BMW:ltä, Jaguarilta kuin Mercedes-Benziltäkin – eikä niiden malleissa tavata asiakkaita harmittavia laadullisia ongelmia.
Kauan odotettu Model 3:n piti olla se auto, joka muuttaa Teslan suunnan. Auton hinta ei kuitenkaan ole mitenkään erityisen houkuttava kilpailijoihin nähden, ja laadullinen vertailu sekä auton tietyt ratkaisut aiheuttavat kulmien rypistelyä.
On oikeutettua kysyä: menettikö Tesla jo aikaetunsa 2010-luvun tiimellyksessä?
Harry Kuurio
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
Regan uudet lippulaivamallit
System Audion hopeanuolet
Tyylikäs kuulokevahvistin Serbiasta
Vain 1200
Verkkosoitin ilman da-muunninta
Neodiolta minikaiutin
Audio Pro:n W-sukupolvi
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI