Teslan ongelmat näyttävät ikävä kyllä jatkuvan.

Teslan ongelmat näyttävät ikävä kyllä jatkuvan.

Teslan vaikeudet jatkuvat: talous sakkaa, uutuusmallissa ärsyttäviä ongelmia

Teslan taival edelläkävijänä on muuttumassa pyristelyksi perinteisiä valmistajia vastaan.

Auto Bild.Uutiset

Ajoin uut­ta Tes­laa en­sim­mäi­sen ker­ran lä­hes kym­me­nen vuot­ta sit­ten. Sil­loin koko merk­ki vas­ta teki tu­lo­aan Suo­meen, ja Tes­la Ro­ads­ter Sport oli to­del­li­nen har­vi­nai­suus maas­sam­me.

Va­ki­o­runt­taus sa­ta­sen vauh­tiin su­jui ur­hei­lu­au­tol­le hy­väk­syn­tää he­rät­tä­väs­ti 3,9 se­kun­nis­sa.

Ro­ads­ter oli myös kan­sain­vä­li­sen au­to­suun­nit­te­lu­yh­teis­työn tu­los, joka val­mis­tet­tiin pii­laak­son poi­kien toi­mes­ta Yh­dys­val­tain Ka­li­for­ni­as­sa, mut­ta osa­han­kin­taa oli teh­ty ym­pä­ri maa­il­maa.

Pe­rus­ra­ken­ne saa­tiin hy­väk­si poh­jak­si ha­vai­tul­ta Lo­tus Eli­sel­tä Eng­lan­nis­ta, säh­kö­moot­to­ri Tai­wa­nis­ta ja ak­ku­pa­ket­ti Ja­pa­nis­ta. Oli­pa Suo­mi­kin kan­ta­nut kor­ten­sa ke­koon: jot­kin si­sus­tan osat val­mis­tet­tiin ko­ti­maas­sam­me.

2010-lu­vun alus­sa Tes­la oli mie­len­kiin­toi­nen lu­paus, joka odot­ti täyt­ty­mys­tään. Kil­pai­li­joi­ta ei juu­ri­kaan ol­lut, jo­ten Tes­lal­la oli ti­lai­suu­ten­sa is­keä. Ro­ads­ter toi­mi käyn­ti­kort­ti­na uu­sil­le mark­ki­noil­le, jot­ka oli­vat vas­ta avau­tu­mas­sa.

Tä­nään, 2010-lu­vun kään­ty­es­sä hil­jal­leen koh­ti lop­pu­aan, on Tes­lan tai­vaal­la tum­mia pil­viä. Yh­ti­ön osa­ke las­ki vii­me vii­kon maa­nan­tai­na ma­ta­lim­mil­leen sit­ten vuo­den 2016, ja myös yh­ti­ön vel­ka­kir­jo­jen hin­ta ro­mah­ti.

Tes­lan osa­ke on las­ke­nut al­ku­vuo­des­ta yli 38 pro­sent­tia, kun laa­ja S&P 500 -in­dek­si on nous­sut sa­maan ai­kaan yli 13 pro­sent­tia. Tes­lan osa­ke las­ki 2,7 pro­sent­tia 205,36 dol­la­rin, mikä on yh­ti­ön osak­keen alin lu­ke­ma sit­ten vuo­den 2016 jou­lu­kuun.

Yh­tiö toi­mit­ti tam­mi-maa­lis­kuun ai­ka­na vain 63 000 au­toa, mikä on 15 pro­sent­tia ana­lyy­ti­koi­den en­nus­tei­ta vä­hem­män. Mo­del 3:n ky­syn­näs­tä tu­le­vai­suu­des­sa ol­laan Yh­dys­val­lois­sa huo­lis­saan, ja on­pa mark­ki­noil­la jopa ar­vel­tu yh­ti­ön vaih­ta­van omis­ta­jaa seu­raa­van vuo­den ai­ka­na.

Vii­mei­sin on­gel­ma on maa­li­pin­ta

Vii­mei­sim­mät kään­teet Tes­lan on­gel­mis­sa liit­ty­vät uu­den Mo­del 3:n maa­li­pin­taan, jos­ta joil­la­kin omis­ta­jil­la on tu­li­ki­ven­kat­kui­sia ter­vei­siä teh­taan suun­taan. Maa­li­pin­ta vai­kut­taa laa­dul­taan hep­poi­sel­ta, ja jois­sa­kin koh­taa au­toa poh­ja­maa­li pais­taa läpi epä­ta­val­li­sis­sa pai­kois­sa.

Fa­ce­boo­kin Tes­la-ryh­mis­sä on Suo­mes­sa lä­hes 20 hen­ki­löä, joi­den au­to­jen maa­li­pin­ta on pai­koin kel­vot­to­mas­sa kun­nos­sa vain muu­ta­man tu­han­nen ki­lo­met­rin ajon jäl­keen.

Li­säk­si Ka­na­dan Qu­e­be­cis­sa on pe­rä­ti 90 Tes­la Mo­del 3 -omis­ta­jaa, jot­ka ovat läh­te­neet lä­hes­ty­mään Tes­laa rek­la­maa­ti­o­mie­les­sä, juu­ri maa­li­pin­nan huo­non laa­dun vuok­si.

Täl­lai­set laa­dul­li­set on­gel­mat ker­to­vat tar­pees­ta saa­da uu­si mal­li no­pe­as­ti mark­ki­noil­le tah­ko­a­maan ra­haa val­mis­ta­jal­le – on­han Mo­del 3 vii­väs­ty­nyt alun pe­rin lu­va­tus­ta lan­see­rauk­ses­taan usei­ta ker­to­ja.

Ei­vät­kä kii­re ja ta­lou­del­li­set on­gel­mat ole hyvä merk­ki min­kään au­ton­val­mis­ta­jan ko­ko­nais­ti­lan­tees­ta.

Tes­lan tu­le­mi­ses­ta mark­ki­noil­le, ja en­nen kaik­kea sen val­lan­ku­mouk­sel­li­ses­ta ta­vas­ta to­teut­taa asi­oi­ta uu­del­la ta­val­la on pu­hut­tu jo yli vuo­si­kym­men. Se on au­to­maa­il­mas­sa­kin pit­kä ai­ka, tyy­pil­li­ses­ti enem­män kuin yh­den mal­li­su­ku­pol­ven ikä.

Tuos­sa ajas­sa oli­si pi­tä­nyt pys­tyä luo­maan laa­dul­li­ses­ti kriit­ti­sen tar­kas­te­lun kes­tä­viä au­to­ja, ja saa­da myös yh­ti­ön ta­lous to­lal­le, joka kan­taa pi­dem­mäl­le kuin huo­mi­sen lu­pauk­siin.

Kun Tes­la saa­pui to­den te­ol­la mark­ki­noil­le Mo­del S -mal­lil­laan, näyt­ti sil­tä, et­tä se voi­si ai­dos­ti ol­la säh­kö­au­to­mark­ki­nat laa­jem­paan käyt­töön avaa­va au­to.

Mo­del S oli eten­kin suo­ri­tus­ky­kyi­sim­pä­nä P90D-ver­si­o­na häm­men­tä­vä yh­dis­tel­mä hy­vää va­rus­te­lua, ar­jen käyt­tö­mu­ka­vuut­ta ja su­pe­rau­to­jen suo­ri­tus­ky­kyä.

Par­haim­mil­laan 500 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­ka ja mah­dol­li­suus no­pe­aan la­tauk­seen vai­kut­ti­vat hy­vil­tä omi­nai­suuk­sil­ta, joi­den avul­la tyy­pil­li­set epäi­lyt säh­kö­au­ton mah­dol­li­suuk­sis­ta ja eten­kin huo­li toi­min­ta­mat­kan riit­tä­vyy­des­tä voi­tiin vih­doin työn­tää si­vum­mal­le.

Tes­lan tu­le­vai­suus näyt­ti lu­paa­val­ta, ol­koon­kin et­tä au­tot oli­vat Suo­mes­sa kal­lii­ta. Vain kan­sa­nau­to puut­tui. Se roo­li oli suun­ni­tel­tu Mo­del 3:lle.

Tä­nään ti­lan­ne al­kaa Tes­lan kan­nal­ta jo huo­les­tut­ta­vas­ti näyt­tää sil­tä, et­tä suur­ten mas­so­jen täys­säh­kö-kan­sa­nau­tot val­mis­ta­vat sit­ten­kin muut mer­kit, ku­ten Nis­san, Re­nault ja pian myös Volks­wa­gen.

Pre­mium-ryh­mään on taas jo il­mes­ty­nyt uu­sia tu­li­joi­ta niin Au­dil­ta, BMW:ltä, Ja­gu­a­ril­ta kuin Mer­ce­des-Ben­zil­tä­kin – ei­kä nii­den mal­leis­sa ta­va­ta asi­ak­kai­ta har­mit­ta­via laa­dul­li­sia on­gel­mia.

Kau­an odo­tet­tu Mo­del 3:n piti ol­la se au­to, joka muut­taa Tes­lan suun­nan. Au­ton hin­ta ei kui­ten­kaan ole mi­ten­kään eri­tyi­sen hou­kut­ta­va kil­pai­li­joi­hin näh­den, ja laa­dul­li­nen ver­tai­lu sekä au­ton tie­tyt rat­kai­sut ai­heut­ta­vat kul­mien ry­pis­te­lyä.

On oi­keu­tet­tua ky­syä: me­net­ti­kö Tes­la jo ai­ka­e­tun­sa 2010-lu­vun tii­mel­lyk­ses­sä?

Har­ry Kuu­rio

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU