Teslan ongelmat näyttävät ikävä kyllä jatkuvan.

Teslan ongelmat näyttävät ikävä kyllä jatkuvan.

Teslan vaikeudet jatkuvat: talous sakkaa, uutuusmallissa ärsyttäviä ongelmia

Teslan taival edelläkävijänä on muuttumassa pyristelyksi perinteisiä valmistajia vastaan.

Auto Bild.Uutiset

Ajoin uut­ta Tes­laa en­sim­mäi­sen ker­ran lä­hes kym­me­nen vuot­ta sit­ten. Sil­loin koko merk­ki vas­ta teki tu­lo­aan Suo­meen, ja Tes­la Ro­ads­ter Sport oli to­del­li­nen har­vi­nai­suus maas­sam­me.

Va­ki­o­runt­taus sa­ta­sen vauh­tiin su­jui ur­hei­lu­au­tol­le hy­väk­syn­tää he­rät­tä­väs­ti 3,9 se­kun­nis­sa.

Ro­ads­ter oli myös kan­sain­vä­li­sen au­to­suun­nit­te­lu­yh­teis­työn tu­los, joka val­mis­tet­tiin pii­laak­son poi­kien toi­mes­ta Yh­dys­val­tain Ka­li­for­ni­as­sa, mut­ta osa­han­kin­taa oli teh­ty ym­pä­ri maa­il­maa.

Pe­rus­ra­ken­ne saa­tiin hy­väk­si poh­jak­si ha­vai­tul­ta Lo­tus Eli­sel­tä Eng­lan­nis­ta, säh­kö­moot­to­ri Tai­wa­nis­ta ja ak­ku­pa­ket­ti Ja­pa­nis­ta. Oli­pa Suo­mi­kin kan­ta­nut kor­ten­sa ke­koon: jot­kin si­sus­tan osat val­mis­tet­tiin ko­ti­maas­sam­me.

2010-lu­vun alus­sa Tes­la oli mie­len­kiin­toi­nen lu­paus, joka odot­ti täyt­ty­mys­tään. Kil­pai­li­joi­ta ei juu­ri­kaan ol­lut, jo­ten Tes­lal­la oli ti­lai­suu­ten­sa is­keä. Ro­ads­ter toi­mi käyn­ti­kort­ti­na uu­sil­le mark­ki­noil­le, jot­ka oli­vat vas­ta avau­tu­mas­sa.

Tä­nään, 2010-lu­vun kään­ty­es­sä hil­jal­leen koh­ti lop­pu­aan, on Tes­lan tai­vaal­la tum­mia pil­viä. Yh­ti­ön osa­ke las­ki vii­me vii­kon maa­nan­tai­na ma­ta­lim­mil­leen sit­ten vuo­den 2016, ja myös yh­ti­ön vel­ka­kir­jo­jen hin­ta ro­mah­ti.

Tes­lan osa­ke on las­ke­nut al­ku­vuo­des­ta yli 38 pro­sent­tia, kun laa­ja S&P 500 -in­dek­si on nous­sut sa­maan ai­kaan yli 13 pro­sent­tia. Tes­lan osa­ke las­ki 2,7 pro­sent­tia 205,36 dol­la­rin, mikä on yh­ti­ön osak­keen alin lu­ke­ma sit­ten vuo­den 2016 jou­lu­kuun.

Yh­tiö toi­mit­ti tam­mi-maa­lis­kuun ai­ka­na vain 63 000 au­toa, mikä on 15 pro­sent­tia ana­lyy­ti­koi­den en­nus­tei­ta vä­hem­män. Mo­del 3:n ky­syn­näs­tä tu­le­vai­suu­des­sa ol­laan Yh­dys­val­lois­sa huo­lis­saan, ja on­pa mark­ki­noil­la jopa ar­vel­tu yh­ti­ön vaih­ta­van omis­ta­jaa seu­raa­van vuo­den ai­ka­na.

Vii­mei­sin on­gel­ma on maa­li­pin­ta

Vii­mei­sim­mät kään­teet Tes­lan on­gel­mis­sa liit­ty­vät uu­den Mo­del 3:n maa­li­pin­taan, jos­ta joil­la­kin omis­ta­jil­la on tu­li­ki­ven­kat­kui­sia ter­vei­siä teh­taan suun­taan. Maa­li­pin­ta vai­kut­taa laa­dul­taan hep­poi­sel­ta, ja jois­sa­kin koh­taa au­toa poh­ja­maa­li pais­taa läpi epä­ta­val­li­sis­sa pai­kois­sa.

Fa­ce­boo­kin Tes­la-ryh­mis­sä on Suo­mes­sa lä­hes 20 hen­ki­löä, joi­den au­to­jen maa­li­pin­ta on pai­koin kel­vot­to­mas­sa kun­nos­sa vain muu­ta­man tu­han­nen ki­lo­met­rin ajon jäl­keen.

Li­säk­si Ka­na­dan Qu­e­be­cis­sa on pe­rä­ti 90 Tes­la Mo­del 3 -omis­ta­jaa, jot­ka ovat läh­te­neet lä­hes­ty­mään Tes­laa rek­la­maa­ti­o­mie­les­sä, juu­ri maa­li­pin­nan huo­non laa­dun vuok­si.

Täl­lai­set laa­dul­li­set on­gel­mat ker­to­vat tar­pees­ta saa­da uu­si mal­li no­pe­as­ti mark­ki­noil­le tah­ko­a­maan ra­haa val­mis­ta­jal­le – on­han Mo­del 3 vii­väs­ty­nyt alun pe­rin lu­va­tus­ta lan­see­rauk­ses­taan usei­ta ker­to­ja.

Ei­vät­kä kii­re ja ta­lou­del­li­set on­gel­mat ole hyvä merk­ki min­kään au­ton­val­mis­ta­jan ko­ko­nais­ti­lan­tees­ta.

Tes­lan tu­le­mi­ses­ta mark­ki­noil­le, ja en­nen kaik­kea sen val­lan­ku­mouk­sel­li­ses­ta ta­vas­ta to­teut­taa asi­oi­ta uu­del­la ta­val­la on pu­hut­tu jo yli vuo­si­kym­men. Se on au­to­maa­il­mas­sa­kin pit­kä ai­ka, tyy­pil­li­ses­ti enem­män kuin yh­den mal­li­su­ku­pol­ven ikä.

Tuos­sa ajas­sa oli­si pi­tä­nyt pys­tyä luo­maan laa­dul­li­ses­ti kriit­ti­sen tar­kas­te­lun kes­tä­viä au­to­ja, ja saa­da myös yh­ti­ön ta­lous to­lal­le, joka kan­taa pi­dem­mäl­le kuin huo­mi­sen lu­pauk­siin.

Kun Tes­la saa­pui to­den te­ol­la mark­ki­noil­le Mo­del S -mal­lil­laan, näyt­ti sil­tä, et­tä se voi­si ai­dos­ti ol­la säh­kö­au­to­mark­ki­nat laa­jem­paan käyt­töön avaa­va au­to.

Mo­del S oli eten­kin suo­ri­tus­ky­kyi­sim­pä­nä P90D-ver­si­o­na häm­men­tä­vä yh­dis­tel­mä hy­vää va­rus­te­lua, ar­jen käyt­tö­mu­ka­vuut­ta ja su­pe­rau­to­jen suo­ri­tus­ky­kyä.

Par­haim­mil­laan 500 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­ka ja mah­dol­li­suus no­pe­aan la­tauk­seen vai­kut­ti­vat hy­vil­tä omi­nai­suuk­sil­ta, joi­den avul­la tyy­pil­li­set epäi­lyt säh­kö­au­ton mah­dol­li­suuk­sis­ta ja eten­kin huo­li toi­min­ta­mat­kan riit­tä­vyy­des­tä voi­tiin vih­doin työn­tää si­vum­mal­le.

Tes­lan tu­le­vai­suus näyt­ti lu­paa­val­ta, ol­koon­kin et­tä au­tot oli­vat Suo­mes­sa kal­lii­ta. Vain kan­sa­nau­to puut­tui. Se roo­li oli suun­ni­tel­tu Mo­del 3:lle.

Tä­nään ti­lan­ne al­kaa Tes­lan kan­nal­ta jo huo­les­tut­ta­vas­ti näyt­tää sil­tä, et­tä suur­ten mas­so­jen täys­säh­kö-kan­sa­nau­tot val­mis­ta­vat sit­ten­kin muut mer­kit, ku­ten Nis­san, Re­nault ja pian myös Volks­wa­gen.

Pre­mium-ryh­mään on taas jo il­mes­ty­nyt uu­sia tu­li­joi­ta niin Au­dil­ta, BMW:ltä, Ja­gu­a­ril­ta kuin Mer­ce­des-Ben­zil­tä­kin – ei­kä nii­den mal­leis­sa ta­va­ta asi­ak­kai­ta har­mit­ta­via laa­dul­li­sia on­gel­mia.

Kau­an odo­tet­tu Mo­del 3:n piti ol­la se au­to, joka muut­taa Tes­lan suun­nan. Au­ton hin­ta ei kui­ten­kaan ole mi­ten­kään eri­tyi­sen hou­kut­ta­va kil­pai­li­joi­hin näh­den, ja laa­dul­li­nen ver­tai­lu sekä au­ton tie­tyt rat­kai­sut ai­heut­ta­vat kul­mien ry­pis­te­lyä.

On oi­keu­tet­tua ky­syä: me­net­ti­kö Tes­la jo ai­ka­e­tun­sa 2010-lu­vun tii­mel­lyk­ses­sä?

Har­ry Kuu­rio

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

Atradius

Luotto­va­kuu­tu­syhtiö Atradius arvioi: EU:n uudet tariffit kasvattavat kauppasodan uhkaa ja sähköautojen hintaa

Auto Bild.Uutiset
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

Atradius

Luotto­va­kuu­tu­syhtiö Atradius arvioi: EU:n uudet tariffit kasvattavat kauppasodan uhkaa ja sähköautojen hintaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN