Teslan ongelmat näyttävät ikävä kyllä jatkuvan.
Teslan vaikeudet jatkuvat: talous sakkaa, uutuusmallissa ärsyttäviä ongelmia
Teslan taival edelläkävijänä on muuttumassa pyristelyksi perinteisiä valmistajia vastaan.
Ajoin uutta Teslaa ensimmäisen kerran lähes kymmenen vuotta sitten. Silloin koko merkki vasta teki tuloaan Suomeen, ja Tesla Roadster Sport oli todellinen harvinaisuus maassamme.
Vakiorunttaus satasen vauhtiin sujui urheiluautolle hyväksyntää herättävästi 3,9 sekunnissa.
Roadster oli myös kansainvälisen autosuunnitteluyhteistyön tulos, joka valmistettiin piilaakson poikien toimesta Yhdysvaltain Kaliforniassa, mutta osahankintaa oli tehty ympäri maailmaa.
Perusrakenne saatiin hyväksi pohjaksi havaitulta Lotus Eliseltä Englannista, sähkömoottori Taiwanista ja akkupaketti Japanista. Olipa Suomikin kantanut kortensa kekoon: jotkin sisustan osat valmistettiin kotimaassamme.
2010-luvun alussa Tesla oli mielenkiintoinen lupaus, joka odotti täyttymystään. Kilpailijoita ei juurikaan ollut, joten Teslalla oli tilaisuutensa iskeä. Roadster toimi käyntikorttina uusille markkinoille, jotka olivat vasta avautumassa.
Tänään, 2010-luvun kääntyessä hiljalleen kohti loppuaan, on Teslan taivaalla tummia pilviä. Yhtiön osake laski viime viikon maanantaina matalimmilleen sitten vuoden 2016, ja myös yhtiön velkakirjojen hinta romahti.
Teslan osake on laskenut alkuvuodesta yli 38 prosenttia, kun laaja S&P 500 -indeksi on noussut samaan aikaan yli 13 prosenttia. Teslan osake laski 2,7 prosenttia 205,36 dollarin, mikä on yhtiön osakkeen alin lukema sitten vuoden 2016 joulukuun.
Yhtiö toimitti tammi-maaliskuun aikana vain 63 000 autoa, mikä on 15 prosenttia analyytikoiden ennusteita vähemmän. Model 3:n kysynnästä tulevaisuudessa ollaan Yhdysvalloissa huolissaan, ja onpa markkinoilla jopa arveltu yhtiön vaihtavan omistajaa seuraavan vuoden aikana.
Viimeisin ongelma on maalipinta
Viimeisimmät käänteet Teslan ongelmissa liittyvät uuden Model 3:n maalipintaan, josta joillakin omistajilla on tulikivenkatkuisia terveisiä tehtaan suuntaan. Maalipinta vaikuttaa laadultaan heppoiselta, ja joissakin kohtaa autoa pohjamaali paistaa läpi epätavallisissa paikoissa.
Facebookin Tesla-ryhmissä on Suomessa lähes 20 henkilöä, joiden autojen maalipinta on paikoin kelvottomassa kunnossa vain muutaman tuhannen kilometrin ajon jälkeen.
Lisäksi Kanadan Quebecissa on peräti 90 Tesla Model 3 -omistajaa, jotka ovat lähteneet lähestymään Teslaa reklamaatiomielessä, juuri maalipinnan huonon laadun vuoksi.
Tällaiset laadulliset ongelmat kertovat tarpeesta saada uusi malli nopeasti markkinoille tahkoamaan rahaa valmistajalle – onhan Model 3 viivästynyt alun perin luvatusta lanseerauksestaan useita kertoja.
Eivätkä kiire ja taloudelliset ongelmat ole hyvä merkki minkään autonvalmistajan kokonaistilanteesta.
Teslan tulemisesta markkinoille, ja ennen kaikkea sen vallankumouksellisesta tavasta toteuttaa asioita uudella tavalla on puhuttu jo yli vuosikymmen. Se on automaailmassakin pitkä aika, tyypillisesti enemmän kuin yhden mallisukupolven ikä.
Tuossa ajassa olisi pitänyt pystyä luomaan laadullisesti kriittisen tarkastelun kestäviä autoja, ja saada myös yhtiön talous tolalle, joka kantaa pidemmälle kuin huomisen lupauksiin.
Kun Tesla saapui toden teolla markkinoille Model S -mallillaan, näytti siltä, että se voisi aidosti olla sähköautomarkkinat laajempaan käyttöön avaava auto.
Model S oli etenkin suorituskykyisimpänä P90D-versiona hämmentävä yhdistelmä hyvää varustelua, arjen käyttömukavuutta ja superautojen suorituskykyä.
Parhaimmillaan 500 kilometrin toimintamatka ja mahdollisuus nopeaan lataukseen vaikuttivat hyviltä ominaisuuksilta, joiden avulla tyypilliset epäilyt sähköauton mahdollisuuksista ja etenkin huoli toimintamatkan riittävyydestä voitiin vihdoin työntää sivummalle.
Teslan tulevaisuus näytti lupaavalta, olkoonkin että autot olivat Suomessa kalliita. Vain kansanauto puuttui. Se rooli oli suunniteltu Model 3:lle.
Tänään tilanne alkaa Teslan kannalta jo huolestuttavasti näyttää siltä, että suurten massojen täyssähkö-kansanautot valmistavat sittenkin muut merkit, kuten Nissan, Renault ja pian myös Volkswagen.
Premium-ryhmään on taas jo ilmestynyt uusia tulijoita niin Audilta, BMW:ltä, Jaguarilta kuin Mercedes-Benziltäkin – eikä niiden malleissa tavata asiakkaita harmittavia laadullisia ongelmia.
Kauan odotettu Model 3:n piti olla se auto, joka muuttaa Teslan suunnan. Auton hinta ei kuitenkaan ole mitenkään erityisen houkuttava kilpailijoihin nähden, ja laadullinen vertailu sekä auton tietyt ratkaisut aiheuttavat kulmien rypistelyä.
On oikeutettua kysyä: menettikö Tesla jo aikaetunsa 2010-luvun tiimellyksessä?
Harry Kuurio
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Renault Master on uudistunut
Renault
Renault Master on uudistunut
Renault
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.
Atradius
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.
Atradius
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Stratton Acoustics laajentaa Element-sarjaansa
Puutalokylä Helsingin sydämessä: ”Tämä on vähän tällaista Peppi Pitkätossu -meininkiä”
Valaistunut levysoitin
Hecon uusi kaiutinsarja
Rotelin minivahvistin/dac
Audiolabilta kaksi uutta dacia
Canor Virtus A3
Tehosubbari Australiasta
Kun entiset koulukaverit rakastuivat, yhteinen koti perustettiin Pispalaan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi