Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

72 prosenttia sähkö­au­toi­li­joista myös kokee, että heidän omalla lähialueellaan on riittävästi julkista latausta.

Auto Bild.Uutiset

Tämä il­me­nee K-La­tauk­sen tuo­rees­ta asi­a­kas­tut­ki­muk­ses­ta, jo­hon vas­ta­si lä­hes 6500 K-La­tauk­sen asi­a­kas­ta al­ku­vuo­des­ta 2025.

K-Au­tol­la K-La­tauk­ses­ta vas­taa­va joh­ta­ja Ii­ro Määt­tä­nen on tut­ki­muk­sen tu­lok­siin erit­täin tyy­ty­väi­nen.

"Ko­ti­mai­nen la­taus­ver­kos­to on vii­me vuo­sien ai­ka­na kas­va­nut vauh­dil­la ja kas­vaa edel­leen, mikä on var­mas­ti vai­kut­ta­nut asi­ak­kai­dem­me ko­ke­muk­seen ni­me­no­maan jul­ki­ses­ta la­taus­ver­kos­tos­ta. Säh­kö­au­toi­li­ja voi Suo­mes­sa luot­taa sii­hen, et­tä jul­ki­nen ver­kos­to on kun­nos­sa ja toi­min­ta­val­mii­na", Määt­tä­nen sa­noo.

Tut­ki­muk­ses­sa ky­syt­tiin myös, mil­lai­sen au­ton K-La­tauk­sen asi­a­kas ai­koo hank­kia seu­raa­vak­si.

Kai­kis­ta vas­taa­jis­ta 74 pro­sent­tia on päät­tä­nyt hank­kia seu­raa­vak­si täys­säh­kö­au­ton. Kun tar­kas­tel­laan jo nyt täys­säh­kö­au­tol­la aja­via, luku nou­see 86 pro­sent­tiin. La­dat­ta­vat hyb­ri­dit ja ben­sii­ni- ja die­se­lau­tot sai­vat kum­pi­kin ny­kyi­sil­tä täys­säh­kö­au­toi­li­joil­ta vain pro­sen­tin tai pa­rin kan­na­tuk­sen, kun lo­put (12 %) ei­vät vie­lä osan­neet sa­noa.

"Tämä tu­kee ar­jen ha­vain­to­jam­me asi­ak­kai­den kans­sa käy­dyis­tä kes­kus­te­luis­ta. Moni ko­kee, et­tä täys­säh­kö­au­ton han­kit­tu­aan ei ha­lua enää pa­la­ta mui­hin käyt­tö­voi­miin", Määt­tä­nen sa­noo.

Tut­ki­muk­seen vas­tan­neis­ta 75 pro­sent­tia ajaa täys­säh­kö­au­tol­la, 24 pro­sent­tia la­dat­ta­val­la hyb­ri­dil­lä ja lo­put ben­sii­ni­au­tol­la. Noin 43 pro­sent­tia vas­taa­jis­ta asuu Uu­del­la­maal­la, noin 12 pro­sent­tia Var­si­nais-Suo­mes­sa ja rei­lut yh­dek­sän pro­sent­tia Pir­kan­maal­la. Muu­al­ta Suo­mes­ta tul­leet vas­taus­mää­rät jäi­vät ver­rat­tain pie­nik­si.

Poh­joi­seen li­sää la­tu­rei­ta

K-La­tauk­sen asi­ak­kail­ta ky­syt­tiin myös ko­ke­muk­sia jul­ki­sen la­taus­ver­kos­ton riit­tä­vyy­des­tä sil­loin, kun mat­kus­te­taan ko­ti­maas­sa. Täys­säh­kö­au­toi­li­jois­ta 55 pro­sent­tia ja la­dat­ta­val­la hyb­ri­dil­lä aja­vis­ta­kin 32 pro­sent­tia piti myös oman lä­hi­a­lu­een ul­ko­puo­lel­la si­jait­se­vaa la­taus­ver­kos­toa riit­tä­vä­nä.

Asi­ak­kai­den avoi­mis­ta vas­tauk­sis­ta il­me­nee, et­tä Ete­lä-Suo­men la­taus­ver­kos­ton ti­lan­net­ta pi­de­tään var­sin hy­vä­nä, mut­ta moni toi­voi li­sää la­tu­rei­ta Poh­jois-Suo­meen sekä var­sin­kin ruuh­ka-ai­koi­na val­ta­väy­lien var­rel­le.

"K-La­tauk­sen stra­te­gi­an yti­mes­sä on ol­lut toi­min­nan alus­ta al­ka­en tar­jo­ta mah­dol­li­sim­man suu­ri­te­hois­ta la­taus­ta hy­vil­lä si­jain­neil­la. Viem­me ak­tii­vi­ses­ti stra­te­gi­aa vie­lä ny­kyis­tä­kin pi­dem­mäl­le kas­vat­ta­mal­la ase­mien te­ho­ja edel­leen. Ker­rom­me lä­hi­ai­koi­na tu­le­vis­ta koh­teis­ta tar­kem­min", Määt­tä­nen ker­too.

Tut­ki­muk­ses­sa ky­syt­tiin myös, mi­ten asi­a­kas pää­a­si­al­li­ses­ti aloit­taa la­tauk­sen K-La­tauk­sen ase­mal­la. Säh­kö­au­toi­le­vis­ta yli puo­let (52 %) aloit­taa la­taa­mi­sen pu­he­li­men K-La­taus-so­vel­luk­sel­la, 46 pro­sent­tia K-La­taus-tun­nis­teel­la (RFID-ta­gil­la) ja lo­put pari pro­sent­tia pank­ki­kor­til­la.

"Ha­lu­am­me tar­jo­ta asi­ak­kail­lem­me mah­dol­li­sim­man mon­ta eri vaih­to­eh­toa aloit­taa la­taa­mi­nen ver­kos­tos­sam­me. Moni ko­kee juu­ri RFID-ta­gin no­peim­mak­si ta­vak­si", hän sa­noo.

Suo­men la­taus­ver­kos­to ke­hit­ty­nyt hui­maa vauh­tia

Suo­mes­sa jo yli puo­let en­si­re­kis­te­röi­dyis­tä hen­ki­lö­au­tois­ta on la­dat­ta­via, ker­toi Au­to­a­lan tie­do­tus­kes­kus ke­sä­kuus­sa. Suo­men suur­te­ho­la­taus­ver­kos­to on täys­säh­kö­au­to­kan­taan suh­teu­tet­tu­na myös erit­täin hyvä, il­me­nee puo­les­taan Tek­no­lo­gi­a­te­ol­li­suu­den Säh­köi­sen lii­ken­teen ti­lan­ne­kat­sauk­ses­ta. 

Pe­rus­la­taus­pis­tei­tä oli vuo­den 2025 en­sim­mäi­sel­lä vuo­si­nel­jän­nek­sel­lä 12 830 ja suur­te­ho­la­taus­pis­tei­tä puo­les­taan jo lä­hes 4 400. Lä­hin jul­ki­nen la­tau­sa­se­ma on saa­ta­vil­la lä­hes koko Suo­mes­sa 50 ki­lo­met­rin sä­teel­lä.

K-La­tauk­sen ver­kos­tos­sa on täl­lä het­kel­lä yli 350 ase­maa, lä­hes 1000 suur­te­ho­la­taus­pis­tet­tä ja yli 1000 pe­rus­la­taus­pis­tet­tä.

"Lu­vut ker­to­vat sii­tä, et­tä jul­ki­nen la­tau­sinf­ra ke­hit­tyy no­pe­am­min kuin mo­nes­sa muus­sa Eu­roo­pan maas­sa. Sa­mal­la säh­kö­au­to­jen mal­li­va­li­koi­ma on kas­va­nut muu­ta­mas­sa vuo­des­sa pal­jon ja toi­min­ta­mat­kat sekä au­to­jen la­taus­no­peu­det kas­va­neet. Myös käy­tet­ty­jen au­to­jen va­li­koi­mas­sa säh­köis­tä tar­jon­taa riit­tää eri­lais­ten ko­ti­ta­louk­sien tar­pei­siin", Määt­tä­nen sum­maa.

Au­to­Bild / K-La­taus

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV3 on vuoden auto 2025

Kia EV3 on vuoden auto 2025

Vuoden Auto Suomessa 2025 on Kia EV3

Auto Bild.Uutiset
Kia EV3 on vuoden auto 2025

Kia EV3 on vuoden auto 2025

Vuoden Auto Suomessa 2025 on Kia EV3

Auto Bild.Uutiset
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset
Renaultin pieni paholainen.

Renaultin pieni paholainen.

Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisu­pe­rur­hei­luauto

Auto Bild.Uutiset
Renaultin pieni paholainen.

Renaultin pieni paholainen.

Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisu­pe­rur­hei­luauto

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU