Ensimmäisen sukupolven ykkössarjan Mazda Cosmo Sportia (110S) tehtiin toukokuusta 1967 heinäkuuhun 1968 kaikkiaan 343 kappaletta, kun taas vastaavaa kakkossarjaa valmistui heinäkuusta 1968 syyskuuhun 1972 yhteensä 833 autoa.

Ensimmäisen sukupolven ykkössarjan Mazda Cosmo Sportia (110S) tehtiin toukokuusta 1967 heinäkuuhun 1968 kaikkiaan 343 kappaletta, kun taas vastaavaa kakkossarjaa valmistui heinäkuusta 1968 syyskuuhun 1972 yhteensä 833 autoa.

Turbiinimaista kyytiä: Muistatko tätä käsityönä valmistettua vauhdikasta japanilaista urheiluautoa, joka esiteltiin prototyyppinä 1964?

Lennokkaan näköinen Mazda Cosmo Sport herätti 1960-luvulla melkoista huomiota.

Auto Bild.Klassikot

Maz­dan en­sim­mäi­nen ur­hei­lu­au­to lan­see­rat­tiin pro­to­tyyp­pi­nä To­ki­on au­to­näyt­te­lys­sä vuon­na 1964, mut­ta käy­tän­nös­sä en­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven Maz­da Cos­mo Sport, jon­ka vien­ti­mal­lin nimi oli 110S, saa­pui mark­ki­noil­le vas­ta tou­ko­kuus­sa 1967.

Yk­kös­su­ku­pol­vi py­syi muun­nel­mi­neen tuo­tan­nos­sa vuo­teen 1972.

En­nen tuo­tan­non aloi­tus­ta val­mis­tet­tiin 20 esi­tuo­tan­to­yk­si­löä teh­taan tes­taus­käyt­töön sekä 60 esi­tuo­tan­to­yk­si­löä pii­ri­myy­jiä var­ten vuo­si­na 1965-66.

En­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven yk­kös­sar­jan Maz­da Cos­mo Spor­tia (110S) teh­tiin tou­ko­kuus­ta 1967 hei­nä­kuu­hun 1968 kaik­ki­aan 343 kap­pa­let­ta, kun taas vas­taa­vaa kak­kos­sar­jaa val­mis­tui hei­nä­kuus­ta 1968 syys­kuu­hun 1972 yh­teen­sä 833 au­toa.

Eri­tyi­sen mie­len­kiin­tois­ta on se, et­tä en­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven Maz­da Cos­mot ra­ken­net­tiin kä­si­työ­nä, käy­tän­nös­sä yk­si au­to päi­väs­sä.

Ky­sei­nen coupé oli maa­il­man en­sim­mäi­nen wan­kel-moot­to­ri­nen ur­hei­lu­au­to, jon­ka ko­ri­muo­toi­lu toi mie­leen lä­hin­nä ava­ruu­sa­luk­sen, ja jon­ka wan­kel-moot­to­rin ää­ni oli fu­tu­ris­ti­sen tur­bii­ni­mai­nen. Wan­kel oli NSU:n li­sen­soi­ma, ja Maz­dal­ta lä­he­tet­tiin ai­koi­naan in­si­nöö­ri­ryh­mä Sak­saan en­nak­ko­tu­tus­tu­maan ai­hee­seen.

Sen jäl­keen Maz­da pe­rus­ti 47 hen­gen in­si­nöö­ri­ryh­män ke­hit­tä­mään omaa wan­kel-moot­to­ria Ke­nic­hi Ya­ma­mo­to-sa­nin joh­dol­la.

Autokaunotar: 1967 Mazda Cosmo Sport.

Autokaunotar: 1967 Mazda Cosmo Sport.

Niin sa­no­tuis­sa yk­kös­sar­jan au­tois­sa oli 983-kuu­ti­oi­nen wan­kel, te­hol­taan 110 he­vos­voi­maa (sii­tä ni­mi­tys 110), ja moot­to­ris­sa oli Hi­tac­hin ne­li­kurk­kui­nen kaa­su­tin. Tämä mah­dol­lis­ti kiih­ty­vyy­den vart­ti­mai­lil­la 16,4 se­kun­tiin ja lop­pu­no­peu­dek­si 185 km/h. Vaih­teis­to­na oli 4-por­tai­nen ma­nu­aa­li.

Ns. kak­kos­sar­jas­sa is­ku­ti­la­vuus säi­lyi sa­ma­na, mut­ta te­ho­lu­ke­ma ko­ho­si 130 he­vos­voi­maan. Vart­ti­mai­lin ai­ka ko­he­ni 15,8 se­kun­tiin ja lop­pu­no­peu­dek­si saa­tiin 193 km/h. Vaih­teis­to­na oli 5-por­tai­nen ma­nu­aa­li.

Maz­da Cos­mo Sport (110S) aloit­ti Maz­dan wan­kel-moot­to­ris­ten ur­hei­lu­au­to­jen sar­jan. En­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven yk­kös­sar­jan Maz­da Cos­mo Spor­tia (110S) teh­tiin tou­ko­kuus­ta 1967 hei­nä­kuu­hun 1968 kaik­ki­aan 343 kap­pa­let­ta, kun taas vas­taa­vaa kak­kos­sar­jaa val­mis­tui hei­nä­kuus­ta 1968 syys­kuu­hun 1972 yh­teen­sä 833 au­toa.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU