Cupra Leon tulee saataville laajalla moottorivalikoimalla, aina perinteisestä bensiinimoottorista huippusuorituskykyiseen ladattavaan hybridiin.

Cupra Leon tulee saataville laajalla moottorivalikoimalla, aina perinteisestä bensiinimoottorista huippusuorituskykyiseen ladattavaan hybridiin.

Uusi Cupra Leon: Suomeen loppuvuodesta

Cupra Leon on ensimmäinen Cupra-logoa kantava Leon. Malli on suunniteltu ja kehitetty Barcelonassa, jossa se myös valmistetaan Martorellin tehtaalla.

Auto Bild.Uutiset

Cup­ra Leon on saa­ta­vil­la sekä 5-ovi­se­na et­tä Sports­tou­rer-mal­li­na. Li­säk­si Cup­ra Leon tar­jo­aa eri­lai­sia yk­si­löin­ti­mah­dol­li­suuk­sia.

Cup­ra Le­o­nis­sa on laa­ja va­li­koi­ma va­ki­o­va­rus­tei­ta, ku­ten täys-LED-va­lot yh­dis­tet­ty­nä ta­ka­o­san reu­nas­ta reu­naan ulot­tu­vaan LED-va­loon, kup­pi-is­tui­met, ur­hei­lul­li­nen alus­ta, avai­me­ton si­sään­käyn­ti sekä si­sä­ti­lo­jen tun­nel­ma­va­lais­tus.

Cup­ra Leon tar­jo­aa eri­no­mais­ta ajo­mu­ka­vuut­ta, usei­ta voi­ma­lin­jo­ja, dy­naa­mi­sen alus­ta­tek­no­lo­gi­an sekä huip­pu­luo­kan lii­tet­tä­vyys­pal­ve­lut, di­gi­taa­li­nen käyt­tä­jä­ko­ke­mus ja edis­tyk­sel­li­set kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät.

Voi­ma­lin­ja­va­li­koi­maan kuu­lu­vat 2.0 TSI -ben­sii­ni­moot­to­rit te­ho­luo­kis­sa 245 hv ja 300 hv sekä 310 hv. Vii­mek­si mai­nit­tu on saa­ta­vil­la ai­no­as­taan Sports­tou­rer 4Drive -ne­li­ve­to­mal­liin.

Uu­si Cup­ra Leon tu­lee saa­ta­vil­le myös säh­köis­tet­ty­nä ver­si­o­na – 245 hv:n la­dat­ta­va­na hyb­ri­di­nä

Cup­ra Leon tu­lee saa­ta­vil­le laa­jal­la moot­to­ri­va­li­koi­mal­la, ai­na pe­rin­tei­ses­tä ben­sii­ni­moot­to­ris­ta huip­pu­suo­ri­tus­ky­kyi­seen la­dat­ta­vaan hyb­ri­diin.

La­dat­ta­va hyb­ri­di (eHyb­rid)

La­dat­ta­va hyb­ri­di on saa­ta­vil­la sekä 5-ovi­seen mal­liin et­tä Sports­tou­re­riin.

La­dat­ta­van hyb­ri­din sy­dä­me­nä syk­kii 150 hv:n (110 kW) 1,4-lit­rai­nen TSI-ben­sii­ni­moot­to­ri (250 Nm vään­töä) ja 115 hv:n (85 kW) säh­kö­moot­to­ri, jos­sa on 13 kWh:n li­tium-io­ni­ak­ku – tar­jo­ten 245 hv:n ko­ko­nais­te­hon (180 kW) ja 400 Nm:n vään­nön.

Mi­kä­li ajo ta­pah­tuu pel­käs­tään säh­köl­lä, toi­min­ta­mat­ka on noin 60 km (WLTP).

Akun la­taus ta­pah­tuu 3,5 tun­nis­sa käyt­tä­mäl­lä la­taus­lai­tet­ta (tai 6 tun­nis­sa 230V ko­ti­ta­lous­pis­tok­kees­ta). Ta­lou­del­li­sen mut­ta suo­ri­tus­ky­kyi­sen la­dat­ta­van hyb­ri­din CO2-pääs­töt ovat al­le 50 g/100km.

TSI-ben­sii­ni­moot­to­ri

Cup­ra Leon tu­lee saa­ta­vil­le myös kol­mel­la eri ne­li­sy­lin­tei­sel­lä tur­bo­ah­de­tul­la 2,0 TSI-ben­sii­ni­moot­to­ril­la (suo­ra­suih­ku­tus).

Te­ho­va­li­koi­mas­sa ovat 245 hv (180 kW / 370 Nm) ja 300 hv (221 kW / 400 Nm) ver­si­ot. Nämä kak­si ver­si­o­ta ovat etu­ve­toi­sia ja saa­ta­vil­la sekä 5-ovi­se­na ver­si­o­na et­tä Sports­tou­re­ri­na. Au­toon in­teg­roi­tu elekt­ro­ni­ses­ti oh­jat­tu ta­saus­pyö­räs­tön lu­ki­tus (VAQ) tar­jo­aa pa­rem­paa kont­rol­lia ja tark­kuut­ta te­hon tuot­ta­mi­ses­sa.

4Drive-nelivedolla varustettu Cupra Leon Sportstourer kiihtyy 0–100 km/h alle viidessä sekunnissa ja sen elektronisesti rajattu huippunopeus on 250 km/h.

4Drive-nelivedolla varustettu Cupra Leon Sportstourer kiihtyy 0–100 km/h alle viidessä sekunnissa ja sen elektronisesti rajattu huippunopeus on 250 km/h.

Jär­jes­tel­mä lu­kee tie­toa use­as­ta läh­tees­tä – oh­jaus­kul­ma, ren­kaan no­peus ja kal­lis­tuk­set – tuot­taak­seen va­kaut­ta dy­naa­mi­sis­sa ajo-olo­suh­teis­sa.

Mal­lis­ton te­hok­kain moot­to­ri tuot­taa te­hoa 310 hv (228 kW) ja vään­töä 400 Nm. Tämä te­ho­ver­sio on saa­ta­vil­la vain Sports­tou­re­riin DSG-au­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la ja 4Drive-ne­li­ve­dol­la va­rus­tet­tu­na.

4Drive-ne­li­ve­dol­la va­rus­tet­tu Cup­ra Leon Sports­tou­rer kiih­tyy 0–100 km/h al­le vii­des­sä se­kun­nis­sa ja sen elekt­ro­ni­ses­ti ra­jat­tu huip­pu­no­peus on 250 km/h.

Kaik­ki te­ho­ver­si­ot hyö­ty­vät DSG-kak­sois­kyt­ki­mel­lä va­rus­te­tus­ta au­to­maat­ti­vaih­teis­tos­ta, joka te­kee vaih­teen­vaih­don tar­kem­mak­si, sel­ke­äm­mäk­si ja peh­me­äm­mäk­si.

Elekt­ro­ni­ses­ti toi­mi­va vaih­tei­den­vaih­to (shift-by-wire) on suun­ni­tel­tu si­ten, et­tä vaih­teen­va­lit­sin ei ole enää yh­tey­des­sä vaih­de­laa­tik­koon me­kaa­ni­ses­ti, sen si­jaan vaih­teen vaih­ta­mi­seen käy­te­tään elekt­ro­nis­ta sig­naa­lia.

Tämä tek­no­lo­gia li­sää ta­lou­del­li­suut­ta mut­ta li­sää sa­mal­la ajo­mu­ka­vuut­ta. Mi­kä­li kul­jet­ta­ja ha­lu­aa it­se päät­tää vaih­teen vaih­ta­mi­ses­ta, voi­daan käyt­tää oh­jaus­pyö­rään in­teg­roi­tu­ja vaih­teen­va­lit­si­mia.

Alus­ta

Ku­ten mis­sä ta­han­sa Cup­ras­sa, eri­tyi­sen dy­naa­mi­nen suo­ri­tus­ky­ky syn­tyy voi­ma­lin­jan ja alus­tan yh­teen­so­pi­vuu­des­ta.

Cup­ra Le­o­nin pe­rus­ta on prog­res­sii­vi­nen oh­jaus­jär­jes­tel­mä, joka tar­jo­aa au­tol­le mak­si­maa­li­sen ket­te­ryy­den jopa kaik­kein haas­ta­vim­mal­la tien­pin­nal­la ja an­taa kul­jet­ta­jal­le op­ti­maa­li­sen vas­ti­neen oh­jaus­pyö­rän vä­li­tyk­sel­lä.

Cup­ra Leon pys­tyy re­a­goi­maan eri ajo­tyy­lien muu­tok­siin ja tien­pin­toi­hin adap­tii­vi­sen alus­tan­sää­dön an­si­os­ta (DCC). Jär­jes­tel­mä te­kee muu­tok­sia ase­tuk­sis­sa vain mil­li­se­kun­neis­sa tut­kien sa­mal­la olo­suh­tei­ta ja teh­den aja­mi­ses­ta to­del­la nau­tin­nol­lis­ta.

Cup­ra Le­o­nin nel­jä eri ajop­ro­fii­lia tar­jo­a­vat kul­jet­ta­jal­le mah­dol­li­suu­den sää­tää au­toa kul­loi­seen ajo­tyy­liin so­pi­vak­si: Com­fort, Sport, CUP­RA ja In­di­vi­du­al.

Ajop­ro­fii­lit vai­kut­ta­vat au­ton luon­tee­seen ja an­ta­vat sil­le täy­sin oman­lai­sia ky­ky­jä, joi­ta ei ole ai­kai­sem­min näh­ty täs­sä seg­men­tis­sä.

Vaih­to eri ajop­ro­fii­lien vä­lil­lä on­nis­tuu nyt myös en­tis­tä hel­pom­min uu­den­lai­sen liu­ku­jär­jes­tel­män avul­la.

Kun DCC-jär­jes­tel­mä an­taa kul­jet­ta­jal­le suo­ran vas­ti­neen au­ton käyt­täy­ty­mi­ses­tä, apu­na käy­te­tään myös Cup­ra Le­o­nin alus­ta­tek­no­lo­gi­aa; edes­sä MacP­her­son-jou­si­tu­et ja ta­ka­na mo­ni­tu­en­ta, jou­set ja is­kun­vai­men­ti­met ta­soit­ta­vat eri­tyi­ses­ti eroa päi­vit­täi­sen ja enem­män ener­gi­sem­män ajo­tyy­lin vä­lil­lä.

Tä­män li­säk­si uu­den Cup­ra Le­o­nin Brem­bo-jar­ru­jen dy­na­miik­ka toi­mii lä­hes vais­ton­va­rai­ses­ti niin mut­kaan tul­les­sa kuin siel­tä pois­tut­ta­es­sa­kin.

Dy­naa­mis­ta aja­mis­ta on pa­ran­net­tu en­ti­ses­tään myös Cup­ra Le­o­nin mit­ta­suh­tei­ta muut­ta­mal­la.

Vii­si­o­vi­sen au­ton le­veyt­tä on pie­nen­net­ty 16 mm (1 800 mm), kun taas koko au­ton run­gon le­veys on py­sy­nyt sa­ma­na (1 784 mm). Kor­keus on 3 mm ma­ta­lam­pi (1 456 mm) mut­ta ak­se­li­vä­liä on puo­les­taan kas­va­tet­tu 50 mm (2 686 mm), tar­jo­ten ta­ka­mat­kus­ta­jil­le enem­män ti­laa ja sa­mal­la enem­män va­kaut­ta. Cup­ra Le­o­nin pi­tuus on 4 368 mm (+86 mm).

Cup­ra Leon Sports­tou­re­rin mi­tat ovat: pi­tuus 4 642 mm (+93 mm), le­veys 1 800 mm (-16 mm) ja kor­keus 1 448 mm (-3 mm). Ak­se­li­vä­li on 2 686 mm, joka on 50 mm enem­män kuin edel­li­ses­sä su­ku­pol­ves­sa.

Ta­val­li­seen Le­o­niin ver­rat­ta­es­sa Cup­ra Leon on 25 mm alem­pa­na etu­ak­se­lil­la ja 20 mm alem­pa­na ta­ka­na, tar­jo­ten al­hai­sem­man pai­no­pis­teen ja ur­hei­lul­li­sem­man ajo­mu­ka­vuu­den.

Te­hok­kaim­mas­sa Sports­tou­rer-ver­si­os­sa on vii­mei­sim­män su­ku­pol­ven 4Drive-ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä. Säh­kö­hyd­rau­li­sel­la mo­ni­le­vy­kyt­ki­mel­lä va­rus­tet­tu ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä oh­jaa voi­man pyö­ril­le kont­rol­loi­dus­ti aut­ta­en mak­si­moi­maan ve­don ja suo­ri­tus­ky­vyn. ’

Jär­jes­tel­mä si­jait­see taka-ak­se­lil­la ja sen si­jain­ti aut­taa pa­ran­ta­maan pai­no­ja­kau­maa ja vä­hen­tä­mään hi­taut­ta ja re­ak­ti­oai­kaa, jol­loin Cup­ra Leon pys­tyy re­a­goi­maan eri ske­naa­ri­oi­hin en­tis­tä va­kaam­min.

Muo­toi­lu

Cup­ra-logo on si­joi­tet­tu etu­sä­leik­köön, isom­mat lo­ka­suo­jat ja il­ma­not­to­au­kot ko­ros­ta­vat au­ton it­se­var­maa ul­ko­nä­köä.

Au­ton si­vul­la ole­vat hel­mat li­sää­vät dy­na­miik­kaa, sa­moin tum­mat kro­mi­ko­ros­tuk­set si­säl­tä­en etu­sä­lei­kön ke­hi­kon. Run­gos­ta erot­tu­vat eri­vä­ri­set ul­ko­pei­lit ja au­ton etuo­sa luo­vat au­tol­le ul­ko­nä­ön, joka il­mai­see uu­den Cup­ra Le­o­nin roh­keut­ta ja voi­mak­kuut­ta.

Ul­ko­vä­ri­vaih­to­eh­toi­na on nel­jä me­tal­li­vä­riä, ja kak­si eri­kois­vä­riä sekä kak­si mat­ta­vä­riä.

Cup­ra Le­o­nin muo­toi­lu­e­le­ment­ti­nä toi­mi­vat myös eksk­lu­sii­vi­set 19-tuu­man Cup­ra-van­teet – ne ovat saa­ta­vil­la ku­pa­rin ja ti­man­tin vä­ri­si­nä, jot­ka ver­ho­a­vat 370 mm:n ku­pa­rin­vä­ri­siä Brem­bo-jar­ru­sa­tu­loi­ta.

Cup­ra Le­o­nin 245 hv te­ho­ver­si­os­sa van­teet ovat va­ki­o­na 18-tuu­mai­set, kun taas muis­sa on va­ki­o­na 19-tuu­mai­set van­teet.

Ta­ka­o­san reu­nas­ta reu­naan ulot­tu­vat va­lot muo­dos­ta­vat vi­su­aa­li­sen ele­men­tin, kun taas pa­ko­put­ket, dif­fuu­so­ri ja il­ma­noh­jain li­sää­vät ur­hei­lul­li­sia piir­tei­tä au­ton es­te­tiik­kaan.

Ul­ko­puo­len ele­men­tit toi­mi­vat es­te­tii­kan li­säk­si myös toi­ses­sa tar­koi­tuk­ses­sa, sil­lä ne hel­pot­ta­vat il­man kul­ke­mis­ta au­ton yli ja pa­ran­ta­vat näin au­ton il­man­vas­tus­ta, ta­lou­del­li­suut­ta ja suo­ri­tus­ky­kyä.

Cup­ra Le­o­nin ae­ro­dy­na­miik­ka on 8 % pa­rem­pi kuin edel­li­sen su­ku­pol­ven mal­lin.

Si­sä­ti­lat

Cup­ra Leon toi­vot­taa ter­ve­tul­leek­si hei­jas­ta­mal­la ter­ve­tu­lo­toi­vo­tuk­sen maa­han, jo en­nen kuin as­tut au­toon si­sään.

Si­sä­ti­lat ovat hie­nos­tu­neen ur­hei­lul­li­set. Cup­ra Le­o­nin kup­pi-is­tui­met, uu­si Cup­ra-oh­jaus­pyö­rä, jos­sa on eril­li­set pai­nik­keet au­ton käyn­nis­tyk­sel­le ja eri­tyi­sel­le Cup­ra-moo­dil­le, sekä di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to ker­to­vat sel­ke­ää kiel­tä sii­tä, et­tä ky­sees­sä on eri­tyi­nen au­to.

Uu­si, iso 10-tuu­mai­nen mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä kos­ke­tus­näyt­töi­neen an­taa mo­der­nin ul­ko­nä­ön.

Uu­den­lai­nen, pie­nem­pi vaih­teen­va­lit­sin luo puo­les­taan enem­män ti­laa kes­ki­kon­so­liin.

Uusi, iso 10-tuumainen multimediajärjestelmä kosketusnäyttöineen antaa modernin ulkonäön.

Uusi, iso 10-tuumainen multimediajärjestelmä kosketusnäyttöineen antaa modernin ulkonäön.

Si­sä­ti­lo­jen ku­pa­rin ja tum­man kro­min yh­dis­tel­mä tuo oh­jaa­moon hiu­kan draa­man tun­tua, jota ko­ros­te­taan li­sää tum­mil­la alu­mii­ni­sil­la yk­si­tyis­koh­dil­la. Saa­ta­vil­la on myös kol­me eri­lais­ta is­tuin­vaih­to­eh­toa.

Cup­ra Le­o­nin uu­det mit­ta­suh­teet luo­vat li­sää tila niin kul­jet­ta­jal­le kuin edes­sä ja ta­ka­na is­tu­vil­le mat­kus­ta­jil­le­kin.

Li­säk­si Cup­ra Leon Sports­tou­re­rin ta­va­ra­ti­la on kas­va­nut 30 lit­raa.

Va­lo­tek­no­lo­gia

Edis­tyk­sel­li­nen va­lo­tek­no­lo­gia on muo­toi­lul­li­ses­ti dy­naa­mi­nen mut­ta sen ke­hi­tyk­ses­sä on otet­tu huo­mi­oon myös tur­val­li­suus­te­ki­jät.

Va­lot li­sää­vät Cup­ra Le­o­niin myös an­nok­sen viih­teel­li­syyt­tä; pai­na au­ton avai­men avaus­pai­ni­ket­ta ja kat­so kuin­ka va­lot luo­vat ter­ve­tu­lo­se­re­mo­ni­an.

Cup­ra Le­o­nis­sa on va­ki­o­va­rus­tee­na täys-LED-ajo­va­lot ja si­vu­pei­leis­sä ole­vat suun­ta­vil­kut on to­teu­tet­tu myös led-va­loil­la.

Au­ton ta­ka­o­sas­sa on reu­nas­ta reu­naan ulot­tu­vat LED-ta­ka­va­lot ja mu­kau­tu­vat suun­ta­vil­kut.

Au­ton si­sä­puo­len LED-va­lot luo­vat hie­nos­tu­neen tun­nel­man am­bient-va­lais­tuk­sen avul­la. Si­sä­puo­len va­lot toi­mi­vat myös eräi­den jär­jes­tel­mien, ku­ten kat­ve­a­lu­een va­roi­tin­jär­jes­tel­mä ja pois­tu­mi­sa­vus­tin, apu­na.

Lii­tet­tä­vyys­pal­ve­lut

Cup­ra Le­o­nin di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to voi­daan yk­si­löi­dä kul­jet­ta­jan tar­pei­den mu­kai­ses­ti: nor­maa­lien näyt­tö­jen li­säk­si Cup­ra Le­o­nis­sa on eri­tyi­nen Sport-näyt­tö. Eri­tyi­ses­ti CUP­RAa var­ten ke­hi­te­tys­sä näy­tös­sä on mm. kier­ros­lu­ku­mit­ta­ri, vään­tö, teho ja tur­bon pai­ne sekä G-kiih­ty­vyys edes­sä ja kes­kel­lä.

Mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­män sy­dä­me­nä on va­ki­o­va­rus­tei­nen 10-tuu­mai­nen Re­ti­na-näyt­tö, joka mah­dol­lis­taa mm. 3D-on­li­ne-na­vi­goin­nin sekä puhe- ja ele­oh­jauk­sen. Äly­pu­he­li­men voi puo­les­taan yh­dis­tää au­toon Ap­p­le CarP­la­yn (lan­ga­ton) ja And­roid Au­ton avul­la.

So­vel­luk­set saa käyt­töön hel­pos­ti yh­dis­tä­mäl­lä pu­he­li­men joko USB-liit­ti­men tai Blu­e­tooth-yh­tey­den avul­la. Con­nect-so­vel­luk­sen kaut­ta au­toon saa­ta­vil­le tu­lee puo­les­taan on­li­ne-pal­ve­lut, kii­tos au­ton kiin­te­än SIM-kor­tin. Pal­ve­lun kaut­ta voi kuun­nel­la mm. on­li­ne-ra­di­o­ta tai käyt­tää omia la­dat­tu­ja so­vel­luk­sia.

Li­säk­si käyt­tä­jät pää­se­vät so­vel­luk­sen avul­la nä­ke­mään au­ton tie­to­ja, sil­loin­kin kun ei­vät ole au­tos­sa.

Esi­mer­kik­si tie­dot ajo­suo­rit­tees­ta, py­sä­köin­ti­pai­kas­ta, au­ton ti­las­ta ja aset­taa no­peus­ra­joi­tuk­sen. La­dat­ta­van hyb­ri­din käyt­tä­jät voi­vat li­säk­si hal­lin­noi­da la­taus­ta ja il­mas­toin­tia so­vel­luk­sen avul­la.

Kiin­teä SIM-kort­ti li­sää myös tur­val­li­suut­ta, sil­lä sen kaut­ta voi­daan soit­taa eCall-pal­ve­luun on­net­to­muu­den sat­tu­es­sa.

Tur­val­li­suus

Uu­si Cup­ra Leon mer­kit­see suo­ri­tus­ky­kyä, mut­ta sa­mal­la myös tur­val­li­suut­ta. Cup­ra Le­o­nis­sa on ai­em­paa enem­män kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä ja uu­sia tek­no­lo­gi­oi­ta, jot­ka te­ke­vät sii­tä yh­den luok­kan­sa tur­val­li­sim­mis­ta au­tois­ta.

Cup­ra Le­o­nin kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä ovat mm. en­na­koi­va ja mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din, joka käyt­tää sekä ka­me­ran et­tä na­vi­gaa­ti­o­jär­jes­tel­män tie­to­ja, hä­tä­ti­lan­ne­a­vus­tin, Tra­vel As­sist-jär­jes­tel­mä, pois­tu­mi­sa­vus­ti­met si­vul­la ja ta­ka­na aut­ta­vat py­sä­köin­ti­pai­koil­la, ruuh­ka-avus­tin ja kais­tan­pi­to­a­vus­tin.

Uu­si Cup­ra Leon saa­puu Suo­meen vuo­den 2020 vii­mei­sel­lä nel­jän­nek­sel­lä.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN