Cupra Leon tulee saataville laajalla moottorivalikoimalla, aina perinteisestä bensiinimoottorista huippusuorituskykyiseen ladattavaan hybridiin.
Uusi Cupra Leon: Suomeen loppuvuodesta
Cupra Leon on ensimmäinen Cupra-logoa kantava Leon. Malli on suunniteltu ja kehitetty Barcelonassa, jossa se myös valmistetaan Martorellin tehtaalla.
Cupra Leon on saatavilla sekä 5-ovisena että Sportstourer-mallina. Lisäksi Cupra Leon tarjoaa erilaisia yksilöintimahdollisuuksia.
Cupra Leonissa on laaja valikoima vakiovarusteita, kuten täys-LED-valot yhdistettynä takaosan reunasta reunaan ulottuvaan LED-valoon, kuppi-istuimet, urheilullinen alusta, avaimeton sisäänkäynti sekä sisätilojen tunnelmavalaistus.
Cupra Leon tarjoaa erinomaista ajomukavuutta, useita voimalinjoja, dynaamisen alustateknologian sekä huippuluokan liitettävyyspalvelut, digitaalinen käyttäjäkokemus ja edistykselliset kuljettajaa avustavat järjestelmät.
Voimalinjavalikoimaan kuuluvat 2.0 TSI -bensiinimoottorit teholuokissa 245 hv ja 300 hv sekä 310 hv. Viimeksi mainittu on saatavilla ainoastaan Sportstourer 4Drive -nelivetomalliin.
Uusi Cupra Leon tulee saataville myös sähköistettynä versiona – 245 hv:n ladattavana hybridinä
Cupra Leon tulee saataville laajalla moottorivalikoimalla, aina perinteisestä bensiinimoottorista huippusuorituskykyiseen ladattavaan hybridiin.
Ladattava hybridi (eHybrid)
Ladattava hybridi on saatavilla sekä 5-oviseen malliin että Sportstoureriin.
Ladattavan hybridin sydämenä sykkii 150 hv:n (110 kW) 1,4-litrainen TSI-bensiinimoottori (250 Nm vääntöä) ja 115 hv:n (85 kW) sähkömoottori, jossa on 13 kWh:n litium-ioniakku – tarjoten 245 hv:n kokonaistehon (180 kW) ja 400 Nm:n väännön.
Mikäli ajo tapahtuu pelkästään sähköllä, toimintamatka on noin 60 km (WLTP).
Akun lataus tapahtuu 3,5 tunnissa käyttämällä latauslaitetta (tai 6 tunnissa 230V kotitalouspistokkeesta). Taloudellisen mutta suorituskykyisen ladattavan hybridin CO2-päästöt ovat alle 50 g/100km.
TSI-bensiinimoottori
Cupra Leon tulee saataville myös kolmella eri nelisylinteisellä turboahdetulla 2,0 TSI-bensiinimoottorilla (suorasuihkutus).
Tehovalikoimassa ovat 245 hv (180 kW / 370 Nm) ja 300 hv (221 kW / 400 Nm) versiot. Nämä kaksi versiota ovat etuvetoisia ja saatavilla sekä 5-ovisena versiona että Sportstourerina. Autoon integroitu elektronisesti ohjattu tasauspyörästön lukitus (VAQ) tarjoaa parempaa kontrollia ja tarkkuutta tehon tuottamisessa.
4Drive-nelivedolla varustettu Cupra Leon Sportstourer kiihtyy 0–100 km/h alle viidessä sekunnissa ja sen elektronisesti rajattu huippunopeus on 250 km/h.
Järjestelmä lukee tietoa useasta lähteestä – ohjauskulma, renkaan nopeus ja kallistukset – tuottaakseen vakautta dynaamisissa ajo-olosuhteissa.
Malliston tehokkain moottori tuottaa tehoa 310 hv (228 kW) ja vääntöä 400 Nm. Tämä tehoversio on saatavilla vain Sportstoureriin DSG-automaattivaihteistolla ja 4Drive-nelivedolla varustettuna.
4Drive-nelivedolla varustettu Cupra Leon Sportstourer kiihtyy 0–100 km/h alle viidessä sekunnissa ja sen elektronisesti rajattu huippunopeus on 250 km/h.
Kaikki tehoversiot hyötyvät DSG-kaksoiskytkimellä varustetusta automaattivaihteistosta, joka tekee vaihteenvaihdon tarkemmaksi, selkeämmäksi ja pehmeämmäksi.
Elektronisesti toimiva vaihteidenvaihto (shift-by-wire) on suunniteltu siten, että vaihteenvalitsin ei ole enää yhteydessä vaihdelaatikkoon mekaanisesti, sen sijaan vaihteen vaihtamiseen käytetään elektronista signaalia.
Tämä teknologia lisää taloudellisuutta mutta lisää samalla ajomukavuutta. Mikäli kuljettaja haluaa itse päättää vaihteen vaihtamisesta, voidaan käyttää ohjauspyörään integroituja vaihteenvalitsimia.
Alusta
Kuten missä tahansa Cuprassa, erityisen dynaaminen suorituskyky syntyy voimalinjan ja alustan yhteensopivuudesta.
Cupra Leonin perusta on progressiivinen ohjausjärjestelmä, joka tarjoaa autolle maksimaalisen ketteryyden jopa kaikkein haastavimmalla tienpinnalla ja antaa kuljettajalle optimaalisen vastineen ohjauspyörän välityksellä.
Cupra Leon pystyy reagoimaan eri ajotyylien muutoksiin ja tienpintoihin adaptiivisen alustansäädön ansiosta (DCC). Järjestelmä tekee muutoksia asetuksissa vain millisekunneissa tutkien samalla olosuhteita ja tehden ajamisesta todella nautinnollista.
Cupra Leonin neljä eri ajoprofiilia tarjoavat kuljettajalle mahdollisuuden säätää autoa kulloiseen ajotyyliin sopivaksi: Comfort, Sport, CUPRA ja Individual.
Ajoprofiilit vaikuttavat auton luonteeseen ja antavat sille täysin omanlaisia kykyjä, joita ei ole aikaisemmin nähty tässä segmentissä.
Vaihto eri ajoprofiilien välillä onnistuu nyt myös entistä helpommin uudenlaisen liukujärjestelmän avulla.
Kun DCC-järjestelmä antaa kuljettajalle suoran vastineen auton käyttäytymisestä, apuna käytetään myös Cupra Leonin alustateknologiaa; edessä MacPherson-jousituet ja takana monituenta, jouset ja iskunvaimentimet tasoittavat erityisesti eroa päivittäisen ja enemmän energisemmän ajotyylin välillä.
Tämän lisäksi uuden Cupra Leonin Brembo-jarrujen dynamiikka toimii lähes vaistonvaraisesti niin mutkaan tullessa kuin sieltä poistuttaessakin.
Dynaamista ajamista on parannettu entisestään myös Cupra Leonin mittasuhteita muuttamalla.
Viisiovisen auton leveyttä on pienennetty 16 mm (1 800 mm), kun taas koko auton rungon leveys on pysynyt samana (1 784 mm). Korkeus on 3 mm matalampi (1 456 mm) mutta akseliväliä on puolestaan kasvatettu 50 mm (2 686 mm), tarjoten takamatkustajille enemmän tilaa ja samalla enemmän vakautta. Cupra Leonin pituus on 4 368 mm (+86 mm).
Cupra Leon Sportstourerin mitat ovat: pituus 4 642 mm (+93 mm), leveys 1 800 mm (-16 mm) ja korkeus 1 448 mm (-3 mm). Akseliväli on 2 686 mm, joka on 50 mm enemmän kuin edellisessä sukupolvessa.
Tavalliseen Leoniin verrattaessa Cupra Leon on 25 mm alempana etuakselilla ja 20 mm alempana takana, tarjoten alhaisemman painopisteen ja urheilullisemman ajomukavuuden.
Tehokkaimmassa Sportstourer-versiossa on viimeisimmän sukupolven 4Drive-nelivetojärjestelmä. Sähköhydraulisella monilevykytkimellä varustettu nelivetojärjestelmä ohjaa voiman pyörille kontrolloidusti auttaen maksimoimaan vedon ja suorituskyvyn. ’
Järjestelmä sijaitsee taka-akselilla ja sen sijainti auttaa parantamaan painojakaumaa ja vähentämään hitautta ja reaktioaikaa, jolloin Cupra Leon pystyy reagoimaan eri skenaarioihin entistä vakaammin.
Muotoilu
Cupra-logo on sijoitettu etusäleikköön, isommat lokasuojat ja ilmanottoaukot korostavat auton itsevarmaa ulkonäköä.
Auton sivulla olevat helmat lisäävät dynamiikkaa, samoin tummat kromikorostukset sisältäen etusäleikön kehikon. Rungosta erottuvat eriväriset ulkopeilit ja auton etuosa luovat autolle ulkonäön, joka ilmaisee uuden Cupra Leonin rohkeutta ja voimakkuutta.
Ulkovärivaihtoehtoina on neljä metalliväriä, ja kaksi erikoisväriä sekä kaksi mattaväriä.
Cupra Leonin muotoiluelementtinä toimivat myös eksklusiiviset 19-tuuman Cupra-vanteet – ne ovat saatavilla kuparin ja timantin värisinä, jotka verhoavat 370 mm:n kuparinvärisiä Brembo-jarrusatuloita.
Cupra Leonin 245 hv tehoversiossa vanteet ovat vakiona 18-tuumaiset, kun taas muissa on vakiona 19-tuumaiset vanteet.
Takaosan reunasta reunaan ulottuvat valot muodostavat visuaalisen elementin, kun taas pakoputket, diffuusori ja ilmanohjain lisäävät urheilullisia piirteitä auton estetiikkaan.
Ulkopuolen elementit toimivat estetiikan lisäksi myös toisessa tarkoituksessa, sillä ne helpottavat ilman kulkemista auton yli ja parantavat näin auton ilmanvastusta, taloudellisuutta ja suorituskykyä.
Cupra Leonin aerodynamiikka on 8 % parempi kuin edellisen sukupolven mallin.
Sisätilat
Cupra Leon toivottaa tervetulleeksi heijastamalla tervetulotoivotuksen maahan, jo ennen kuin astut autoon sisään.
Sisätilat ovat hienostuneen urheilulliset. Cupra Leonin kuppi-istuimet, uusi Cupra-ohjauspyörä, jossa on erilliset painikkeet auton käynnistykselle ja erityiselle Cupra-moodille, sekä digitaalinen mittaristo kertovat selkeää kieltä siitä, että kyseessä on erityinen auto.
Uusi, iso 10-tuumainen multimediajärjestelmä kosketusnäyttöineen antaa modernin ulkonäön.
Uudenlainen, pienempi vaihteenvalitsin luo puolestaan enemmän tilaa keskikonsoliin.
Uusi, iso 10-tuumainen multimediajärjestelmä kosketusnäyttöineen antaa modernin ulkonäön.
Sisätilojen kuparin ja tumman kromin yhdistelmä tuo ohjaamoon hiukan draaman tuntua, jota korostetaan lisää tummilla alumiinisilla yksityiskohdilla. Saatavilla on myös kolme erilaista istuinvaihtoehtoa.
Cupra Leonin uudet mittasuhteet luovat lisää tila niin kuljettajalle kuin edessä ja takana istuville matkustajillekin.
Lisäksi Cupra Leon Sportstourerin tavaratila on kasvanut 30 litraa.
Valoteknologia
Edistyksellinen valoteknologia on muotoilullisesti dynaaminen mutta sen kehityksessä on otettu huomioon myös turvallisuustekijät.
Valot lisäävät Cupra Leoniin myös annoksen viihteellisyyttä; paina auton avaimen avauspainiketta ja katso kuinka valot luovat tervetuloseremonian.
Cupra Leonissa on vakiovarusteena täys-LED-ajovalot ja sivupeileissä olevat suuntavilkut on toteutettu myös led-valoilla.
Auton takaosassa on reunasta reunaan ulottuvat LED-takavalot ja mukautuvat suuntavilkut.
Auton sisäpuolen LED-valot luovat hienostuneen tunnelman ambient-valaistuksen avulla. Sisäpuolen valot toimivat myös eräiden järjestelmien, kuten katvealueen varoitinjärjestelmä ja poistumisavustin, apuna.
Liitettävyyspalvelut
Cupra Leonin digitaalinen mittaristo voidaan yksilöidä kuljettajan tarpeiden mukaisesti: normaalien näyttöjen lisäksi Cupra Leonissa on erityinen Sport-näyttö. Erityisesti CUPRAa varten kehitetyssä näytössä on mm. kierroslukumittari, vääntö, teho ja turbon paine sekä G-kiihtyvyys edessä ja keskellä.
Multimediajärjestelmän sydämenä on vakiovarusteinen 10-tuumainen Retina-näyttö, joka mahdollistaa mm. 3D-online-navigoinnin sekä puhe- ja eleohjauksen. Älypuhelimen voi puolestaan yhdistää autoon Apple CarPlayn (langaton) ja Android Auton avulla.
Sovellukset saa käyttöön helposti yhdistämällä puhelimen joko USB-liittimen tai Bluetooth-yhteyden avulla. Connect-sovelluksen kautta autoon saataville tulee puolestaan online-palvelut, kiitos auton kiinteän SIM-kortin. Palvelun kautta voi kuunnella mm. online-radiota tai käyttää omia ladattuja sovelluksia.
Lisäksi käyttäjät pääsevät sovelluksen avulla näkemään auton tietoja, silloinkin kun eivät ole autossa.
Esimerkiksi tiedot ajosuoritteesta, pysäköintipaikasta, auton tilasta ja asettaa nopeusrajoituksen. Ladattavan hybridin käyttäjät voivat lisäksi hallinnoida latausta ja ilmastointia sovelluksen avulla.
Kiinteä SIM-kortti lisää myös turvallisuutta, sillä sen kautta voidaan soittaa eCall-palveluun onnettomuuden sattuessa.
Turvallisuus
Uusi Cupra Leon merkitsee suorituskykyä, mutta samalla myös turvallisuutta. Cupra Leonissa on aiempaa enemmän kuljettajaa avustavia järjestelmiä ja uusia teknologioita, jotka tekevät siitä yhden luokkansa turvallisimmista autoista.
Cupra Leonin kuljettajaa avustavia järjestelmiä ovat mm. ennakoiva ja mukautuva vakionopeudensäädin, joka käyttää sekä kameran että navigaatiojärjestelmän tietoja, hätätilanneavustin, Travel Assist-järjestelmä, poistumisavustimet sivulla ja takana auttavat pysäköintipaikoilla, ruuhka-avustin ja kaistanpitoavustin.
Uusi Cupra Leon saapuu Suomeen vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Denonilta edullinen äänipalkki
Bassocontinuon uudet Level 8 -laitejalat
Näin saat sohvan taas puhtaaksi ja raikkaaksi
iFiltä kaksi uutuutta
Remontissa kunnioitettiin 1960-luvun alkuperäistä tyyliä
Markkinoiden kallein HEOS-laite?
Credo ja Sveitsin päärynä
Klassikkovahvistin Italiasta
Estelonin uusi mestariteos
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN