Cupra Leon tulee saataville laajalla moottorivalikoimalla, aina perinteisestä bensiinimoottorista huippusuorituskykyiseen ladattavaan hybridiin.
Uusi Cupra Leon: Suomeen loppuvuodesta
Cupra Leon on ensimmäinen Cupra-logoa kantava Leon. Malli on suunniteltu ja kehitetty Barcelonassa, jossa se myös valmistetaan Martorellin tehtaalla.
Cupra Leon on saatavilla sekä 5-ovisena että Sportstourer-mallina. Lisäksi Cupra Leon tarjoaa erilaisia yksilöintimahdollisuuksia.
Cupra Leonissa on laaja valikoima vakiovarusteita, kuten täys-LED-valot yhdistettynä takaosan reunasta reunaan ulottuvaan LED-valoon, kuppi-istuimet, urheilullinen alusta, avaimeton sisäänkäynti sekä sisätilojen tunnelmavalaistus.
Cupra Leon tarjoaa erinomaista ajomukavuutta, useita voimalinjoja, dynaamisen alustateknologian sekä huippuluokan liitettävyyspalvelut, digitaalinen käyttäjäkokemus ja edistykselliset kuljettajaa avustavat järjestelmät.
Voimalinjavalikoimaan kuuluvat 2.0 TSI -bensiinimoottorit teholuokissa 245 hv ja 300 hv sekä 310 hv. Viimeksi mainittu on saatavilla ainoastaan Sportstourer 4Drive -nelivetomalliin.
Uusi Cupra Leon tulee saataville myös sähköistettynä versiona – 245 hv:n ladattavana hybridinä
Cupra Leon tulee saataville laajalla moottorivalikoimalla, aina perinteisestä bensiinimoottorista huippusuorituskykyiseen ladattavaan hybridiin.
Ladattava hybridi (eHybrid)
Ladattava hybridi on saatavilla sekä 5-oviseen malliin että Sportstoureriin.
Ladattavan hybridin sydämenä sykkii 150 hv:n (110 kW) 1,4-litrainen TSI-bensiinimoottori (250 Nm vääntöä) ja 115 hv:n (85 kW) sähkömoottori, jossa on 13 kWh:n litium-ioniakku – tarjoten 245 hv:n kokonaistehon (180 kW) ja 400 Nm:n väännön.
Mikäli ajo tapahtuu pelkästään sähköllä, toimintamatka on noin 60 km (WLTP).
Akun lataus tapahtuu 3,5 tunnissa käyttämällä latauslaitetta (tai 6 tunnissa 230V kotitalouspistokkeesta). Taloudellisen mutta suorituskykyisen ladattavan hybridin CO2-päästöt ovat alle 50 g/100km.
TSI-bensiinimoottori
Cupra Leon tulee saataville myös kolmella eri nelisylinteisellä turboahdetulla 2,0 TSI-bensiinimoottorilla (suorasuihkutus).
Tehovalikoimassa ovat 245 hv (180 kW / 370 Nm) ja 300 hv (221 kW / 400 Nm) versiot. Nämä kaksi versiota ovat etuvetoisia ja saatavilla sekä 5-ovisena versiona että Sportstourerina. Autoon integroitu elektronisesti ohjattu tasauspyörästön lukitus (VAQ) tarjoaa parempaa kontrollia ja tarkkuutta tehon tuottamisessa.
4Drive-nelivedolla varustettu Cupra Leon Sportstourer kiihtyy 0–100 km/h alle viidessä sekunnissa ja sen elektronisesti rajattu huippunopeus on 250 km/h.
Järjestelmä lukee tietoa useasta lähteestä – ohjauskulma, renkaan nopeus ja kallistukset – tuottaakseen vakautta dynaamisissa ajo-olosuhteissa.
Malliston tehokkain moottori tuottaa tehoa 310 hv (228 kW) ja vääntöä 400 Nm. Tämä tehoversio on saatavilla vain Sportstoureriin DSG-automaattivaihteistolla ja 4Drive-nelivedolla varustettuna.
4Drive-nelivedolla varustettu Cupra Leon Sportstourer kiihtyy 0–100 km/h alle viidessä sekunnissa ja sen elektronisesti rajattu huippunopeus on 250 km/h.
Kaikki tehoversiot hyötyvät DSG-kaksoiskytkimellä varustetusta automaattivaihteistosta, joka tekee vaihteenvaihdon tarkemmaksi, selkeämmäksi ja pehmeämmäksi.
Elektronisesti toimiva vaihteidenvaihto (shift-by-wire) on suunniteltu siten, että vaihteenvalitsin ei ole enää yhteydessä vaihdelaatikkoon mekaanisesti, sen sijaan vaihteen vaihtamiseen käytetään elektronista signaalia.
Tämä teknologia lisää taloudellisuutta mutta lisää samalla ajomukavuutta. Mikäli kuljettaja haluaa itse päättää vaihteen vaihtamisesta, voidaan käyttää ohjauspyörään integroituja vaihteenvalitsimia.
Alusta
Kuten missä tahansa Cuprassa, erityisen dynaaminen suorituskyky syntyy voimalinjan ja alustan yhteensopivuudesta.
Cupra Leonin perusta on progressiivinen ohjausjärjestelmä, joka tarjoaa autolle maksimaalisen ketteryyden jopa kaikkein haastavimmalla tienpinnalla ja antaa kuljettajalle optimaalisen vastineen ohjauspyörän välityksellä.
Cupra Leon pystyy reagoimaan eri ajotyylien muutoksiin ja tienpintoihin adaptiivisen alustansäädön ansiosta (DCC). Järjestelmä tekee muutoksia asetuksissa vain millisekunneissa tutkien samalla olosuhteita ja tehden ajamisesta todella nautinnollista.
Cupra Leonin neljä eri ajoprofiilia tarjoavat kuljettajalle mahdollisuuden säätää autoa kulloiseen ajotyyliin sopivaksi: Comfort, Sport, CUPRA ja Individual.
Ajoprofiilit vaikuttavat auton luonteeseen ja antavat sille täysin omanlaisia kykyjä, joita ei ole aikaisemmin nähty tässä segmentissä.
Vaihto eri ajoprofiilien välillä onnistuu nyt myös entistä helpommin uudenlaisen liukujärjestelmän avulla.
Kun DCC-järjestelmä antaa kuljettajalle suoran vastineen auton käyttäytymisestä, apuna käytetään myös Cupra Leonin alustateknologiaa; edessä MacPherson-jousituet ja takana monituenta, jouset ja iskunvaimentimet tasoittavat erityisesti eroa päivittäisen ja enemmän energisemmän ajotyylin välillä.
Tämän lisäksi uuden Cupra Leonin Brembo-jarrujen dynamiikka toimii lähes vaistonvaraisesti niin mutkaan tullessa kuin sieltä poistuttaessakin.
Dynaamista ajamista on parannettu entisestään myös Cupra Leonin mittasuhteita muuttamalla.
Viisiovisen auton leveyttä on pienennetty 16 mm (1 800 mm), kun taas koko auton rungon leveys on pysynyt samana (1 784 mm). Korkeus on 3 mm matalampi (1 456 mm) mutta akseliväliä on puolestaan kasvatettu 50 mm (2 686 mm), tarjoten takamatkustajille enemmän tilaa ja samalla enemmän vakautta. Cupra Leonin pituus on 4 368 mm (+86 mm).
Cupra Leon Sportstourerin mitat ovat: pituus 4 642 mm (+93 mm), leveys 1 800 mm (-16 mm) ja korkeus 1 448 mm (-3 mm). Akseliväli on 2 686 mm, joka on 50 mm enemmän kuin edellisessä sukupolvessa.
Tavalliseen Leoniin verrattaessa Cupra Leon on 25 mm alempana etuakselilla ja 20 mm alempana takana, tarjoten alhaisemman painopisteen ja urheilullisemman ajomukavuuden.
Tehokkaimmassa Sportstourer-versiossa on viimeisimmän sukupolven 4Drive-nelivetojärjestelmä. Sähköhydraulisella monilevykytkimellä varustettu nelivetojärjestelmä ohjaa voiman pyörille kontrolloidusti auttaen maksimoimaan vedon ja suorituskyvyn. ’
Järjestelmä sijaitsee taka-akselilla ja sen sijainti auttaa parantamaan painojakaumaa ja vähentämään hitautta ja reaktioaikaa, jolloin Cupra Leon pystyy reagoimaan eri skenaarioihin entistä vakaammin.
Muotoilu
Cupra-logo on sijoitettu etusäleikköön, isommat lokasuojat ja ilmanottoaukot korostavat auton itsevarmaa ulkonäköä.
Auton sivulla olevat helmat lisäävät dynamiikkaa, samoin tummat kromikorostukset sisältäen etusäleikön kehikon. Rungosta erottuvat eriväriset ulkopeilit ja auton etuosa luovat autolle ulkonäön, joka ilmaisee uuden Cupra Leonin rohkeutta ja voimakkuutta.
Ulkovärivaihtoehtoina on neljä metalliväriä, ja kaksi erikoisväriä sekä kaksi mattaväriä.
Cupra Leonin muotoiluelementtinä toimivat myös eksklusiiviset 19-tuuman Cupra-vanteet – ne ovat saatavilla kuparin ja timantin värisinä, jotka verhoavat 370 mm:n kuparinvärisiä Brembo-jarrusatuloita.
Cupra Leonin 245 hv tehoversiossa vanteet ovat vakiona 18-tuumaiset, kun taas muissa on vakiona 19-tuumaiset vanteet.
Takaosan reunasta reunaan ulottuvat valot muodostavat visuaalisen elementin, kun taas pakoputket, diffuusori ja ilmanohjain lisäävät urheilullisia piirteitä auton estetiikkaan.
Ulkopuolen elementit toimivat estetiikan lisäksi myös toisessa tarkoituksessa, sillä ne helpottavat ilman kulkemista auton yli ja parantavat näin auton ilmanvastusta, taloudellisuutta ja suorituskykyä.
Cupra Leonin aerodynamiikka on 8 % parempi kuin edellisen sukupolven mallin.
Sisätilat
Cupra Leon toivottaa tervetulleeksi heijastamalla tervetulotoivotuksen maahan, jo ennen kuin astut autoon sisään.
Sisätilat ovat hienostuneen urheilulliset. Cupra Leonin kuppi-istuimet, uusi Cupra-ohjauspyörä, jossa on erilliset painikkeet auton käynnistykselle ja erityiselle Cupra-moodille, sekä digitaalinen mittaristo kertovat selkeää kieltä siitä, että kyseessä on erityinen auto.
Uusi, iso 10-tuumainen multimediajärjestelmä kosketusnäyttöineen antaa modernin ulkonäön.
Uudenlainen, pienempi vaihteenvalitsin luo puolestaan enemmän tilaa keskikonsoliin.
Uusi, iso 10-tuumainen multimediajärjestelmä kosketusnäyttöineen antaa modernin ulkonäön.
Sisätilojen kuparin ja tumman kromin yhdistelmä tuo ohjaamoon hiukan draaman tuntua, jota korostetaan lisää tummilla alumiinisilla yksityiskohdilla. Saatavilla on myös kolme erilaista istuinvaihtoehtoa.
Cupra Leonin uudet mittasuhteet luovat lisää tila niin kuljettajalle kuin edessä ja takana istuville matkustajillekin.
Lisäksi Cupra Leon Sportstourerin tavaratila on kasvanut 30 litraa.
Valoteknologia
Edistyksellinen valoteknologia on muotoilullisesti dynaaminen mutta sen kehityksessä on otettu huomioon myös turvallisuustekijät.
Valot lisäävät Cupra Leoniin myös annoksen viihteellisyyttä; paina auton avaimen avauspainiketta ja katso kuinka valot luovat tervetuloseremonian.
Cupra Leonissa on vakiovarusteena täys-LED-ajovalot ja sivupeileissä olevat suuntavilkut on toteutettu myös led-valoilla.
Auton takaosassa on reunasta reunaan ulottuvat LED-takavalot ja mukautuvat suuntavilkut.
Auton sisäpuolen LED-valot luovat hienostuneen tunnelman ambient-valaistuksen avulla. Sisäpuolen valot toimivat myös eräiden järjestelmien, kuten katvealueen varoitinjärjestelmä ja poistumisavustin, apuna.
Liitettävyyspalvelut
Cupra Leonin digitaalinen mittaristo voidaan yksilöidä kuljettajan tarpeiden mukaisesti: normaalien näyttöjen lisäksi Cupra Leonissa on erityinen Sport-näyttö. Erityisesti CUPRAa varten kehitetyssä näytössä on mm. kierroslukumittari, vääntö, teho ja turbon paine sekä G-kiihtyvyys edessä ja keskellä.
Multimediajärjestelmän sydämenä on vakiovarusteinen 10-tuumainen Retina-näyttö, joka mahdollistaa mm. 3D-online-navigoinnin sekä puhe- ja eleohjauksen. Älypuhelimen voi puolestaan yhdistää autoon Apple CarPlayn (langaton) ja Android Auton avulla.
Sovellukset saa käyttöön helposti yhdistämällä puhelimen joko USB-liittimen tai Bluetooth-yhteyden avulla. Connect-sovelluksen kautta autoon saataville tulee puolestaan online-palvelut, kiitos auton kiinteän SIM-kortin. Palvelun kautta voi kuunnella mm. online-radiota tai käyttää omia ladattuja sovelluksia.
Lisäksi käyttäjät pääsevät sovelluksen avulla näkemään auton tietoja, silloinkin kun eivät ole autossa.
Esimerkiksi tiedot ajosuoritteesta, pysäköintipaikasta, auton tilasta ja asettaa nopeusrajoituksen. Ladattavan hybridin käyttäjät voivat lisäksi hallinnoida latausta ja ilmastointia sovelluksen avulla.
Kiinteä SIM-kortti lisää myös turvallisuutta, sillä sen kautta voidaan soittaa eCall-palveluun onnettomuuden sattuessa.
Turvallisuus
Uusi Cupra Leon merkitsee suorituskykyä, mutta samalla myös turvallisuutta. Cupra Leonissa on aiempaa enemmän kuljettajaa avustavia järjestelmiä ja uusia teknologioita, jotka tekevät siitä yhden luokkansa turvallisimmista autoista.
Cupra Leonin kuljettajaa avustavia järjestelmiä ovat mm. ennakoiva ja mukautuva vakionopeudensäädin, joka käyttää sekä kameran että navigaatiojärjestelmän tietoja, hätätilanneavustin, Travel Assist-järjestelmä, poistumisavustimet sivulla ja takana auttavat pysäköintipaikoilla, ruuhka-avustin ja kaistanpitoavustin.
Uusi Cupra Leon saapuu Suomeen vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.
Toni Lindström
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.
Toni Lindström
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Ab-luokan voimaa Italiasta
HEDD Audion uusi kartio
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Dalin uudet Sonikit
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Terveisiä Australiasta
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua kuin Marikki-kirjoissa
Perlisteniltä push-pull-subwooferi
Ajattomasti sisustettu koti Tapiolan sydämessä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI