Volvo Cars esittelee maailman ensimmäisen moniadaptiivisen turvavyön tulevassa Volvo EX60 -mallissa

Volvo Cars on esitellyt merkittävän turval­li­suus­pa­ran­nuksen turvavyöhön.

Auto Bild.Uutiset

Uu­si mo­ni­a­dap­tii­vi­nen tur­va­vyö si­säl­tää mul­lis­ta­vaa tek­niik­kaa, jon­ka tar­koi­tuk­se­na on pa­ran­taa kaik­kien tur­val­li­suut­ta to­sie­lä­män lii­ken­ne­ti­lan­teis­sa.

Uu­si tur­va­vyö ote­taan en­sim­mäi­se­nä käyt­töön tu­le­vas­sa täys­säh­köi­ses­sä Vol­vo EX60 -mal­lis­sa vuon­na 2026. Se on suun­ni­tel­tu suo­jaa­maan kul­jet­ta­jaa ja mat­kus­ta­jia pa­rem­min mu­kau­tu­mal­la lii­ken­teen vaih­te­lui­hin ja vyön käyt­tä­jään au­ton ke­hit­ty­nei­den an­tu­rien re­aa­li­ai­kai­sia tie­to­ja hyö­dyn­tä­mäl­lä.

Uu­si mo­ni­a­dap­tii­vi­nen tur­va­vyö voi käyt­tää si­säis­ten ja ul­kois­ten an­tu­rien tie­to­ja ja mu­kau­tua ti­lan­tee­seen ja hen­ki­lön omi­nai­suuk­siin, ku­ten pi­tuu­teen, pai­noon, var­ta­lon muo­toon ja is­tu­ma-asen­toon. Esi­mer­kik­si suu­rem­pi­ko­koi­nen mat­kus­ta­ja saa va­ka­vas­sa on­net­to­muu­des­sa vyön kor­ke­am­man voi­ma-ase­tuk­sen, joka pie­nen­tää pää­vam­mo­jen ris­kiä. Pie­ni­ko­koi­sem­pi mat­kus­ta­ja taas saa lie­vem­mäs­sä on­net­to­muu­des­sa ma­ta­lam­man ase­tuk­sen, joka pie­nen­tää kyl­ki­lui­den mur­tu­mien ris­kiä.

Täl­lai­nen toi­min­ta on mah­dol­lis­ta li­sää­mäl­lä mer­kit­tä­väs­ti niin kut­sut­tu­ja voi­man­ra­joi­tusp­ro­fii­le­ja, jot­ka hal­lit­se­vat kul­jet­ta­jaan ja mat­kus­ta­jiin koh­dis­tu­vaa voi­maa on­net­to­muu­des­sa. Ja lan­gat­to­mien oh­jel­mis­to­päi­vi­tys­ten an­si­os­ta tek­niik­ka vain pa­ra­nee ajan ku­lu­es­sa.

“Maa­il­man en­sim­mäi­nen mo­ni­a­dap­tii­vi­nen tur­va­vyö on jäl­leen yk­si merk­ki­paa­lu au­to­tur­val­li­suu­des­sa ja eri­no­mai­nen esi­merk­ki sii­tä, kuin­ka hyö­dyn­näm­me re­aa­li­ai­kai­sia tie­to­ja ta­voit­tee­nam­me pe­las­taa mil­joo­nia ih­mis­hen­kiä. Uu­si rat­kai­su on mer­kit­tä­vä päi­vi­tys ny­ky­ai­kai­seen kol­mi­pis­te­tur­va­vyö­hön, jon­ka Vol­vo ke­hit­ti vuon­na 1959 ja jon­ka on ar­vi­oi­tu pe­las­ta­neen jo yli mil­joo­na hen­keä”, ker­too Vol­von tur­val­li­suus­kes­kuk­sen joh­ta­ja Åsa Hag­lund.

Da­tan hyö­dyn­tä­mi­nen tur­val­li­suu­den pa­ran­ta­mi­sek­si

Vol­vo on teh­nyt tur­val­li­suus­tut­ki­mus­ta jo yli vii­si vuo­si­kym­men­tä ja ke­rän­nyt tie­to­kan­nan yli 80 000:sta to­sie­lä­män on­net­to­muu­teen jou­tu­nees­ta hen­ki­lös­tä, min­kä an­si­os­ta sil­lä on hui­ke­as­ti tie­to­tai­toa to­sie­lä­män mo­ni­mut­kai­sis­ta lii­ken­ne­ti­lan­teis­ta. Tämä on luo­nut pe­rus­tan au­ton­val­mis­ta­jan tur­val­li­suu­sin­no­vaa­ti­oil­le vuo­sien ai­ka­na ja joh­ta­nut Vol­von tur­val­li­suus­s­tan­dar­diin, joka ylit­tää vi­ral­li­set tes­ti­vaa­ti­muk­set.

Vol­vol­la on pit­kä his­to­ria au­tois­ta, jot­ka tar­jo­a­vat kai­kil­le yh­den­ver­tais­ta tur­val­li­suut­ta to­sie­lä­män tie­to­jen pe­rus­teel­la. Au­ton­val­mis­ta­ja on tut­ki­nut uu­sia tek­nii­koi­ta voi­dak­seen pa­ran­taa eri­lais­ten ih­mis­ten suo­jaus­ta eri­lai­sis­sa on­net­to­muus­ti­lan­teis­sa.

Ny­ky­ai­kai­set tur­va­vyöt käyt­tä­vät voi­man­ra­joit­ti­mia sää­tääk­seen, kuin­ka pal­jon voi­maa tur­va­vyö koh­dis­taa ih­mis­ke­hoon on­net­to­muu­den ai­ka­na. Vol­von uu­si tur­va­vyö nos­taa voi­man­ra­joi­tusp­ro­fii­lien mää­rän kol­mes­ta yh­teen­tois­ta ja tar­jo­aa enem­män ase­tuk­sia, min­kä an­si­os­ta se voi op­ti­moi­da suo­ri­tus­te­hon ku­ta­kin ti­lan­net­ta ja yk­si­löä var­ten.

Pe­rin­tei­sis­tä jär­jes­tel­mis­tä poi­ke­ten uu­si mo­ni­a­dap­tii­vi­nen tur­va­vyö voi hyö­dyn­tää tie­to­ja eri an­tu­reil­ta, ku­ten ul­koi­sil­ta, si­säi­sil­tä ja tör­mäy­san­tu­reil­ta. Au­ton jär­jes­tel­mä ana­ly­soi al­le sil­män­rä­päyk­ses­sä ko­la­rin omi­nais­piir­teet, ku­ten suun­nan, no­peu­den ja mat­kus­ta­jan asen­non, ja ja­kaa nämä tie­dot tur­va­vyön kans­sa. Jär­jes­tel­mä va­lit­see sit­ten näi­den tie­to­jen pe­rus­teel­la so­pi­vim­man ase­tuk­sen.

Pa­ra­nee ajan ku­lu­es­sa

Uu­den mo­ni­a­dap­tii­vi­sen tur­va­vyön omi­nai­suu­det pa­ra­ne­vat ajan ku­lu­es­sa lan­gat­to­mien oh­jel­mis­to­päi­vi­tys­ten an­si­os­ta. Vol­von ke­rä­tes­sä li­sää tie­to­ja au­to op­pii ym­mär­tä­mään pa­rem­min kul­jet­ta­jaa ja mat­kus­ta­jia, uu­sia ti­lan­tei­ta ja re­ak­ti­oi­ta.

Uu­si tur­va­vyö on osa Vol­von laa­jem­paa tur­val­li­suu­se­ko­sys­tee­miä, ja se toi­mii sau­mat­to­mas­ti tur­va­tyy­ny­jen, mat­kus­ta­jien ha­vait­se­mis­jär­jes­tel­män ja kul­jet­ta­jan apu­jär­jes­tel­mien kans­sa. Täl­lai­nen yh­teis­työ mah­dol­lis­taa yh­den­mu­kai­set suo­jau­so­mi­nai­suu­det, pa­ran­taa te­hok­kuut­ta ja mi­ni­moi vam­mo­jen ris­kit.

Tur­va­vyö on tes­tat­tu ja ke­hi­tet­ty Vol­von tur­val­li­suus­kes­kuk­sen on­net­to­muus­la­bo­ra­to­ri­os­sa, joka täyt­tää tänä vuon­na 25 vuot­ta. Alan joh­ta­vas­sa on­net­to­muus­la­bo­ra­to­ri­os­sa Vol­von tur­val­li­suu­sin­si­nöö­rit voi­vat luo­da uu­del­leen lä­hes min­kä ta­han­sa lii­ken­ne­on­net­to­muu­den ja teh­dä tes­te­jä, jot­ka ylit­tä­vät lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den pa­kol­li­set vaa­ti­muk­set. Tämä mo­ni­puo­li­nen lai­tos on ol­lut tär­ke­äs­sä roo­lis­sa Vol­von säi­lyt­tä­es­sä ase­man­sa au­to­tur­val­li­suu­den edel­lä­kä­vi­jä­nä.

Au­to­Bild / Vol­vo

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV3 on vuoden auto 2025

Kia EV3 on vuoden auto 2025

Vuoden Auto Suomessa 2025 on Kia EV3

Auto Bild.Uutiset
Kia EV3 on vuoden auto 2025

Kia EV3 on vuoden auto 2025

Vuoden Auto Suomessa 2025 on Kia EV3

Auto Bild.Uutiset
Renaultin pieni paholainen.

Renaultin pieni paholainen.

Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisu­pe­rur­hei­luauto

Auto Bild.Uutiset
Renaultin pieni paholainen.

Renaultin pieni paholainen.

Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisu­pe­rur­hei­luauto

Auto Bild.Uutiset
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset

KILPAILU

KILPAILU