Volvo Cars esittelee maailman ensimmäisen moniadaptiivisen turvavyön tulevassa Volvo EX60 -mallissa
Volvo Cars on esitellyt merkittävän turvallisuusparannuksen turvavyöhön.
Uusi moniadaptiivinen turvavyö sisältää mullistavaa tekniikkaa, jonka tarkoituksena on parantaa kaikkien turvallisuutta tosielämän liikennetilanteissa.
Uusi turvavyö otetaan ensimmäisenä käyttöön tulevassa täyssähköisessä Volvo EX60 -mallissa vuonna 2026. Se on suunniteltu suojaamaan kuljettajaa ja matkustajia paremmin mukautumalla liikenteen vaihteluihin ja vyön käyttäjään auton kehittyneiden anturien reaaliaikaisia tietoja hyödyntämällä.
Uusi moniadaptiivinen turvavyö voi käyttää sisäisten ja ulkoisten anturien tietoja ja mukautua tilanteeseen ja henkilön ominaisuuksiin, kuten pituuteen, painoon, vartalon muotoon ja istuma-asentoon. Esimerkiksi suurempikokoinen matkustaja saa vakavassa onnettomuudessa vyön korkeamman voima-asetuksen, joka pienentää päävammojen riskiä. Pienikokoisempi matkustaja taas saa lievemmässä onnettomuudessa matalamman asetuksen, joka pienentää kylkiluiden murtumien riskiä.
Tällainen toiminta on mahdollista lisäämällä merkittävästi niin kutsuttuja voimanrajoitusprofiileja, jotka hallitsevat kuljettajaan ja matkustajiin kohdistuvaa voimaa onnettomuudessa. Ja langattomien ohjelmistopäivitysten ansiosta tekniikka vain paranee ajan kuluessa.
“Maailman ensimmäinen moniadaptiivinen turvavyö on jälleen yksi merkkipaalu autoturvallisuudessa ja erinomainen esimerkki siitä, kuinka hyödynnämme reaaliaikaisia tietoja tavoitteenamme pelastaa miljoonia ihmishenkiä. Uusi ratkaisu on merkittävä päivitys nykyaikaiseen kolmipisteturvavyöhön, jonka Volvo kehitti vuonna 1959 ja jonka on arvioitu pelastaneen jo yli miljoona henkeä”, kertoo Volvon turvallisuuskeskuksen johtaja Åsa Haglund.
Datan hyödyntäminen turvallisuuden parantamiseksi
Volvo on tehnyt turvallisuustutkimusta jo yli viisi vuosikymmentä ja kerännyt tietokannan yli 80 000:sta tosielämän onnettomuuteen joutuneesta henkilöstä, minkä ansiosta sillä on huikeasti tietotaitoa tosielämän monimutkaisista liikennetilanteista. Tämä on luonut perustan autonvalmistajan turvallisuusinnovaatioille vuosien aikana ja johtanut Volvon turvallisuusstandardiin, joka ylittää viralliset testivaatimukset.
Volvolla on pitkä historia autoista, jotka tarjoavat kaikille yhdenvertaista turvallisuutta tosielämän tietojen perusteella. Autonvalmistaja on tutkinut uusia tekniikoita voidakseen parantaa erilaisten ihmisten suojausta erilaisissa onnettomuustilanteissa.
Nykyaikaiset turvavyöt käyttävät voimanrajoittimia säätääkseen, kuinka paljon voimaa turvavyö kohdistaa ihmiskehoon onnettomuuden aikana. Volvon uusi turvavyö nostaa voimanrajoitusprofiilien määrän kolmesta yhteentoista ja tarjoaa enemmän asetuksia, minkä ansiosta se voi optimoida suoritustehon kutakin tilannetta ja yksilöä varten.
Perinteisistä järjestelmistä poiketen uusi moniadaptiivinen turvavyö voi hyödyntää tietoja eri antureilta, kuten ulkoisilta, sisäisiltä ja törmäysantureilta. Auton järjestelmä analysoi alle silmänräpäyksessä kolarin ominaispiirteet, kuten suunnan, nopeuden ja matkustajan asennon, ja jakaa nämä tiedot turvavyön kanssa. Järjestelmä valitsee sitten näiden tietojen perusteella sopivimman asetuksen.
Paranee ajan kuluessa
Uuden moniadaptiivisen turvavyön ominaisuudet paranevat ajan kuluessa langattomien ohjelmistopäivitysten ansiosta. Volvon kerätessä lisää tietoja auto oppii ymmärtämään paremmin kuljettajaa ja matkustajia, uusia tilanteita ja reaktioita.
Uusi turvavyö on osa Volvon laajempaa turvallisuusekosysteemiä, ja se toimii saumattomasti turvatyynyjen, matkustajien havaitsemisjärjestelmän ja kuljettajan apujärjestelmien kanssa. Tällainen yhteistyö mahdollistaa yhdenmukaiset suojausominaisuudet, parantaa tehokkuutta ja minimoi vammojen riskit.
Turvavyö on testattu ja kehitetty Volvon turvallisuuskeskuksen onnettomuuslaboratoriossa, joka täyttää tänä vuonna 25 vuotta. Alan johtavassa onnettomuuslaboratoriossa Volvon turvallisuusinsinöörit voivat luoda uudelleen lähes minkä tahansa liikenneonnettomuuden ja tehdä testejä, jotka ylittävät liikenneturvallisuuden pakolliset vaatimukset. Tämä monipuolinen laitos on ollut tärkeässä roolissa Volvon säilyttäessä asemansa autoturvallisuuden edelläkävijänä.
AutoBild / Volvo
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kia EV3 on vuoden auto 2025
Kia EV3 on vuoden auto 2025
Renaultin pieni paholainen.
Renaultin pieni paholainen.
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
Auto Bassadone uudisti täysin suositut leasing-tuotteensa
Suomi EU:n kärkitiloilla autoilun sähköistymisessä
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
FOKUS MEDIA
Dalilta uusi subbari vaativille basson ystäville
Matti Vilhusen eli MattoMatin koti on marokkolaisin maustein väritetty
Cambridge Audio Evo 150 uudistuu
Uutta Yorkshiresta
O tempora, o mores
Cyrus Audion uusi 80-sarja
Bluetooth-kaiutin kiinalaisittain
AKM ja Dirac yhteistyöhön
Isot kemut lykkääntyvät
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
Auto Bassadone uudisti täysin suositut leasing-tuotteensa
Suomi EU:n kärkitiloilla autoilun sähköistymisessä
Volkswagen esittelee historian tehokkaimman sarjatuotanto-GTI:n
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL