Volvo Cars esittelee maailman ensimmäisen moniadaptiivisen turvavyön tulevassa Volvo EX60 -mallissa

Volvo Cars on esitellyt merkittävän turval­li­suus­pa­ran­nuksen turvavyöhön.

Auto Bild.Uutiset

Uu­si mo­ni­a­dap­tii­vi­nen tur­va­vyö si­säl­tää mul­lis­ta­vaa tek­niik­kaa, jon­ka tar­koi­tuk­se­na on pa­ran­taa kaik­kien tur­val­li­suut­ta to­sie­lä­män lii­ken­ne­ti­lan­teis­sa.

Uu­si tur­va­vyö ote­taan en­sim­mäi­se­nä käyt­töön tu­le­vas­sa täys­säh­köi­ses­sä Vol­vo EX60 -mal­lis­sa vuon­na 2026. Se on suun­ni­tel­tu suo­jaa­maan kul­jet­ta­jaa ja mat­kus­ta­jia pa­rem­min mu­kau­tu­mal­la lii­ken­teen vaih­te­lui­hin ja vyön käyt­tä­jään au­ton ke­hit­ty­nei­den an­tu­rien re­aa­li­ai­kai­sia tie­to­ja hyö­dyn­tä­mäl­lä.

Uu­si mo­ni­a­dap­tii­vi­nen tur­va­vyö voi käyt­tää si­säis­ten ja ul­kois­ten an­tu­rien tie­to­ja ja mu­kau­tua ti­lan­tee­seen ja hen­ki­lön omi­nai­suuk­siin, ku­ten pi­tuu­teen, pai­noon, var­ta­lon muo­toon ja is­tu­ma-asen­toon. Esi­mer­kik­si suu­rem­pi­ko­koi­nen mat­kus­ta­ja saa va­ka­vas­sa on­net­to­muu­des­sa vyön kor­ke­am­man voi­ma-ase­tuk­sen, joka pie­nen­tää pää­vam­mo­jen ris­kiä. Pie­ni­ko­koi­sem­pi mat­kus­ta­ja taas saa lie­vem­mäs­sä on­net­to­muu­des­sa ma­ta­lam­man ase­tuk­sen, joka pie­nen­tää kyl­ki­lui­den mur­tu­mien ris­kiä.

Täl­lai­nen toi­min­ta on mah­dol­lis­ta li­sää­mäl­lä mer­kit­tä­väs­ti niin kut­sut­tu­ja voi­man­ra­joi­tusp­ro­fii­le­ja, jot­ka hal­lit­se­vat kul­jet­ta­jaan ja mat­kus­ta­jiin koh­dis­tu­vaa voi­maa on­net­to­muu­des­sa. Ja lan­gat­to­mien oh­jel­mis­to­päi­vi­tys­ten an­si­os­ta tek­niik­ka vain pa­ra­nee ajan ku­lu­es­sa.

“Maa­il­man en­sim­mäi­nen mo­ni­a­dap­tii­vi­nen tur­va­vyö on jäl­leen yk­si merk­ki­paa­lu au­to­tur­val­li­suu­des­sa ja eri­no­mai­nen esi­merk­ki sii­tä, kuin­ka hyö­dyn­näm­me re­aa­li­ai­kai­sia tie­to­ja ta­voit­tee­nam­me pe­las­taa mil­joo­nia ih­mis­hen­kiä. Uu­si rat­kai­su on mer­kit­tä­vä päi­vi­tys ny­ky­ai­kai­seen kol­mi­pis­te­tur­va­vyö­hön, jon­ka Vol­vo ke­hit­ti vuon­na 1959 ja jon­ka on ar­vi­oi­tu pe­las­ta­neen jo yli mil­joo­na hen­keä”, ker­too Vol­von tur­val­li­suus­kes­kuk­sen joh­ta­ja Åsa Hag­lund.

Da­tan hyö­dyn­tä­mi­nen tur­val­li­suu­den pa­ran­ta­mi­sek­si

Vol­vo on teh­nyt tur­val­li­suus­tut­ki­mus­ta jo yli vii­si vuo­si­kym­men­tä ja ke­rän­nyt tie­to­kan­nan yli 80 000:sta to­sie­lä­män on­net­to­muu­teen jou­tu­nees­ta hen­ki­lös­tä, min­kä an­si­os­ta sil­lä on hui­ke­as­ti tie­to­tai­toa to­sie­lä­män mo­ni­mut­kai­sis­ta lii­ken­ne­ti­lan­teis­ta. Tämä on luo­nut pe­rus­tan au­ton­val­mis­ta­jan tur­val­li­suu­sin­no­vaa­ti­oil­le vuo­sien ai­ka­na ja joh­ta­nut Vol­von tur­val­li­suus­s­tan­dar­diin, joka ylit­tää vi­ral­li­set tes­ti­vaa­ti­muk­set.

Vol­vol­la on pit­kä his­to­ria au­tois­ta, jot­ka tar­jo­a­vat kai­kil­le yh­den­ver­tais­ta tur­val­li­suut­ta to­sie­lä­män tie­to­jen pe­rus­teel­la. Au­ton­val­mis­ta­ja on tut­ki­nut uu­sia tek­nii­koi­ta voi­dak­seen pa­ran­taa eri­lais­ten ih­mis­ten suo­jaus­ta eri­lai­sis­sa on­net­to­muus­ti­lan­teis­sa.

Ny­ky­ai­kai­set tur­va­vyöt käyt­tä­vät voi­man­ra­joit­ti­mia sää­tääk­seen, kuin­ka pal­jon voi­maa tur­va­vyö koh­dis­taa ih­mis­ke­hoon on­net­to­muu­den ai­ka­na. Vol­von uu­si tur­va­vyö nos­taa voi­man­ra­joi­tusp­ro­fii­lien mää­rän kol­mes­ta yh­teen­tois­ta ja tar­jo­aa enem­män ase­tuk­sia, min­kä an­si­os­ta se voi op­ti­moi­da suo­ri­tus­te­hon ku­ta­kin ti­lan­net­ta ja yk­si­löä var­ten.

Pe­rin­tei­sis­tä jär­jes­tel­mis­tä poi­ke­ten uu­si mo­ni­a­dap­tii­vi­nen tur­va­vyö voi hyö­dyn­tää tie­to­ja eri an­tu­reil­ta, ku­ten ul­koi­sil­ta, si­säi­sil­tä ja tör­mäy­san­tu­reil­ta. Au­ton jär­jes­tel­mä ana­ly­soi al­le sil­män­rä­päyk­ses­sä ko­la­rin omi­nais­piir­teet, ku­ten suun­nan, no­peu­den ja mat­kus­ta­jan asen­non, ja ja­kaa nämä tie­dot tur­va­vyön kans­sa. Jär­jes­tel­mä va­lit­see sit­ten näi­den tie­to­jen pe­rus­teel­la so­pi­vim­man ase­tuk­sen.

Pa­ra­nee ajan ku­lu­es­sa

Uu­den mo­ni­a­dap­tii­vi­sen tur­va­vyön omi­nai­suu­det pa­ra­ne­vat ajan ku­lu­es­sa lan­gat­to­mien oh­jel­mis­to­päi­vi­tys­ten an­si­os­ta. Vol­von ke­rä­tes­sä li­sää tie­to­ja au­to op­pii ym­mär­tä­mään pa­rem­min kul­jet­ta­jaa ja mat­kus­ta­jia, uu­sia ti­lan­tei­ta ja re­ak­ti­oi­ta.

Uu­si tur­va­vyö on osa Vol­von laa­jem­paa tur­val­li­suu­se­ko­sys­tee­miä, ja se toi­mii sau­mat­to­mas­ti tur­va­tyy­ny­jen, mat­kus­ta­jien ha­vait­se­mis­jär­jes­tel­män ja kul­jet­ta­jan apu­jär­jes­tel­mien kans­sa. Täl­lai­nen yh­teis­työ mah­dol­lis­taa yh­den­mu­kai­set suo­jau­so­mi­nai­suu­det, pa­ran­taa te­hok­kuut­ta ja mi­ni­moi vam­mo­jen ris­kit.

Tur­va­vyö on tes­tat­tu ja ke­hi­tet­ty Vol­von tur­val­li­suus­kes­kuk­sen on­net­to­muus­la­bo­ra­to­ri­os­sa, joka täyt­tää tänä vuon­na 25 vuot­ta. Alan joh­ta­vas­sa on­net­to­muus­la­bo­ra­to­ri­os­sa Vol­von tur­val­li­suu­sin­si­nöö­rit voi­vat luo­da uu­del­leen lä­hes min­kä ta­han­sa lii­ken­ne­on­net­to­muu­den ja teh­dä tes­te­jä, jot­ka ylit­tä­vät lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den pa­kol­li­set vaa­ti­muk­set. Tämä mo­ni­puo­li­nen lai­tos on ol­lut tär­ke­äs­sä roo­lis­sa Vol­von säi­lyt­tä­es­sä ase­man­sa au­to­tur­val­li­suu­den edel­lä­kä­vi­jä­nä.

Au­to­Bild / Vol­vo

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN