Asiantuntijat kumoavat yleisimmät kesärengasmyytit
Osa kuljettajista ajattelee, että turvallisuus liikenteessä vaatii renkailta vähemmän kesällä kuin talvella. Rankkasateen täyttämä tie voi kuitenkin olla yhtä haastava kuin jäinen pinta, varoittavat Nokian Renkaiden asiantuntijat.
Tässä he kumoavat kolme yleistä harhaluuloa kesärenkaista:
Harhaluulo nro 1: “Voin jatkaa kitkarenkailla ajamista kesällä”
Vaikka kitkarenkailla ajaminen ympäri vuoden on laillista, se ei ole suositeltavaa.
Nokian Renkaiden kesä- ja kitkarenkaiden kehityksestä vastaava kehityspäällikkö Samu Lepistö nostaa esiin kesä- ja talvirenkaiden perustavanlaatuisen eron.
"Kesärenkaat on valmistettu kovemmasta kumiseoksesta kuin kitkarenkaat. Ne kestävät paremmin kesäolosuhteiden kuumia ja märkiä tienpintoja. Kesärenkaan kulutuspintakuviossa pääurat ja rivat sekä tukevat olkapääpalat takaavat optimaalisen turvallisuuden ja käsiteltävyyden kesän vaihtelevissa ajo-olosuhteissa", Lepistö kertoo.
Kontrastia kuvaa hyvin ero märkäpitoluokituksissa, toteaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Kerkko Helmijärvi. "Hyvällä kesärenkaalla on A- tai B-luokitus, kun taas pohjoismaisiin talviolosuhteisiin suunniteltu kitkarengas on optimoitu jäällä ja lumella ajamiseen. Sillä on tyypillisesti D- tai E-luokitus märkäpidolle", hän sanoo.
Auto, jossa on kitkarenkaat E-luokan märkäpidolla, ja joka ajaa 80 kilometrin tuntivauhtia märällä tienpinnalla, jatkaa jarruttamisen jälkeen noin 18 metriä – eli neljä auton pituutta – pidemmälle ennen pysähtymistään verrattuna kesärenkaisiin, joissa on A-luokan märkäpito.
Väite, jonka mukaan voit säästää rahaa jättämällä kitkarenkaat auton alle kesäksi, ei myöskään pidä paikkaansa, molemmat asiantuntijat korostavat. "Kitkarenkaat eivät juurikaan kulu lumella ja jäällä, mutta kesällä ne kuluvat nopeasti kuumalla asfaltilla", Samu Lepistö sanoo.
Harhaluulo nro 2: “Kesärenkaat eivät tarvitse huoltoa”
Kesärenkaat vaativat huolenpitoa aivan kuten talvirenkaatkin. Riittävä rengaspaine ja urasyvyys sekä oikea pyörien suuntaus ovat välttämättömiä, jotta ajaminen on turvallista – erityisesti rankkasateen kastelemalla kesätiellä.
Kesärenkaiden lakisääteinen urasyvyys on vähintään 1,6 mm, mutta jo 4 mm:n kohdalla vesiliirron riski alkaa kasvaa, kertoo Kerkko Helmijärvi, joka siksi suosittelee renkaiden vaihtoa, kun kulutuspinnan syvyys on 3 – 4 mm.
"Tarkista säännöllisesti, ovatko kesärenkaiden rengaspaineet riittävät, varsinkin kun auto on esimerkiksi lomalle lähtiessä raskaasti pakattu", hän neuvoo.
Helmijärvi lisää, että renkaiden oikean suuntauksen varmistaminen on tärkeää kaikille autoille, mutta erityisen tärkeää se on sähköautoille. Autohuollon ammattilaiset tarkastavat ja säätävät renkaiden ohjauskulmat. "Vaikka monet sähköautot ovat käytännössä huoltovapaita, ammattilaisten on tarkistettava pyörien suuntaus säännöllisesti autohuoltamoissa. Jos ohjauskulmat eivät ole kohdillaan näin raskaassa ajoneuvossa, renkaat kuluvat nopeasti ja epätasaisesti."
Harhaluulo numero 3: “Kesärenkaiden laadulla ei ole yhtä suurta merkitystä kuin talvirenkaiden laadulla”
Jotkut kuljettajat ajattelevat, että kun jää ja lumi sulavat, heidän renkaidensa laatu menettää merkityksensä. "On helppo ymmärtää, että jää on liukasta, mutta märät tiet voivat olla yhtä suuri turvallisuusriski", Samu Lepistö korostaa.
"Kun ajat, renkaasi – neljä A5-paperin kokoista pintaa – ovat ainoa kosketus tiehen. Toisin sanoen kesärenkaat ovat turvallisuuden kannalta ratkaisevan tärkeät, eivätkä ne ole hyvä paikka säästää rahaa", hän päättää.
Helmijärvi lisää, että premium-renkaat ovat yleensä hiljaisempia ja mukavampia kuin halvemmat renkaat. Lisäksi energiatehokkaat renkaat – joiden vierintävastus on A tai B – säästävät polttoainetta tai pidentävät toimintasädettäsi.
Auto Bild / Nokian Renkaat
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.
Mitsubishi
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.
Mitsubishi
Opel käyttää Grandlandin täyssähköisissä sekä lataushybridiversioissa FSD-tekniikkaan perustuvia iskunvaimentimia. Katumaasturin keulassa komeilevan 3D Vizor -säleikön Opel-logo on valaistu.
Juha Peltonen
Opel käyttää Grandlandin täyssähköisissä sekä lataushybridiversioissa FSD-tekniikkaan perustuvia iskunvaimentimia. Katumaasturin keulassa komeilevan 3D Vizor -säleikön Opel-logo on valaistu.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Maksaisitko yli 1000 euroa taksimatkasta?
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuulilasitarkastuksia
Auto Bild 5/2025 on kaupoissa
Tietyömaiden nopeusrajoitukset ja niiden merkinnät on saatettava kuntoon
Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa
Polestarin myynti kovassa kasvussa
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Aamuinen HighEnd-retriitti Rastilassa lauantaina 29.3.
Audiolab 6000A MKII
Arendal Sound 1961-sarjan uusi alku
Piilotettu digitaalinen totuus
Heini Riitahuhta: ”Voisi olla helpompaa olla puhtaasti muotoilija tai taiteilija, mutta olen antanut itselleni luvan olla molempia”
Kulminaatiopiste
Menovinkki viikonlopulle: HighEnd-messut Helsingissä
SEASin lelu
Klipschorn ja La Scala go active
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
FOKUS MEDIA
Aamuinen HighEnd-retriitti Rastilassa lauantaina 29.3.
Audiolab 6000A MKII
Arendal Sound 1961-sarjan uusi alku
Piilotettu digitaalinen totuus
Heini Riitahuhta: ”Voisi olla helpompaa olla puhtaasti muotoilija tai taiteilija, mutta olen antanut itselleni luvan olla molempia”
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Maksaisitko yli 1000 euroa taksimatkasta?
Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuulilasitarkastuksia
Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa
Polestarin myynti kovassa kasvussa
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Uuden täyssähköisen Mazda6e:n hinnat julkaistu
Uusi automaattivaihteisto nyt myös Renault Trafic -mallistoon
Nyt se on tutkittu: Suomalaisten suosikki on musta farmariauto omaksi ostettuna – leasingin suosio kasvamassa
Vilkas teiden päällystyskausi alkamassa
Kitkarenkailla sattuu vahinkoja aiempaa vähemmän – nastarenkaat edelleen suosituin rengasvalinta
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Kia Concept EV2 antaa esimakua tulevasta – tuotantoversio markkinoille ensi vuonna
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Audi A6 Avant uudistuu
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi