Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.

Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa

Wankelmoottorin kuviteltiin kuolleen jo vuonna 2012, mutta kierto­män­tä­moottori elää onneksi uutta kukoistustaan – MX-30 R-EV:ssä se tosin lataa vain ajoakkua.

Auto Bild.Koeajot

Wan­kel­moot­to­rin ke­hi­tyk­sen eteen on pa­nos­tet­tu Maz­dal­la kym­me­nen vii­me vuo­den ai­ka­na val­ta­vas­ti. Jo ai­em­pi täys­säh­köi­nen MX-30 oli miel­tä ylen­tä­vä au­to, mut­ta sii­nä oli vain säh­kö­moot­to­ri, ja se oli toi­min­ta­mat­kal­taan Suo­men olo­suh­tei­siin epä­so­pi­va.

Sen jäl­keen kuun­nel­tiin il­mei­ses­ti asi­a­kas­kun­nan toi­vei­ta ja ha­lut­tiin el­vyt­tää yh­ti­ön vank­ka kier­to­män­tä­moot­to­ri­pe­rin­ne säh­köi­sen liik­ku­vuu­den ni­mis­sä.

Ai­na vain säh­köl­lä

Myös uu­si R-EV-mal­li liik­kuu ai­na säh­köl­lä, mut­ta riit­tä­vän toi­min­ta­mat­kan var­mis­ta­ja­na on ran­ge ex­ten­der eli polt­to­moot­to­ri, jol­la ei ole yh­teyt­tä ve­tä­viin pyö­riin. Wan­kel­moot­to­ri elää tie­to­ko­ne­oh­ja­tus­ti omaa elä­mään­sä ja la­taa ajo­ak­kua ai­na tar­peen tul­len.

Ulkoväri ei jää huomaamatta – testiyksilö edustaa nimittäin Edition R -varustetasoa, jonka katon Maroon Rouge -metallivärin myötä kunnioitetaan Mazdan ensimmäistä nelipyöräistä eli R360 Coupe -mallia.

Ulkoväri ei jää huomaamatta – testiyksilö edustaa nimittäin Edition R -varustetasoa, jonka katon Maroon Rouge -metallivärin myötä kunnioitetaan Mazdan ensimmäistä nelipyöräistä eli R360 Coupe -mallia.

Juha Peltonen

Maavaraa on vain 13 senttiä. Edition R -versiossa on perinneväritys.

Maavaraa on vain 13 senttiä. Edition R -versiossa on perinneväritys.

Juha Peltonen

Rauhallinen kojelauta. Ilmastoinnin säädöt ovat omassa paneelissaan näyttöruudun alapuolella. Näyttöä operoidaan kätevästi keskikonsolin kiertosäätimestä. Ohjauspyörän säätimistä voidaan säätää jarrutusenergian talteenoton tasoa.

Rauhallinen kojelauta. Ilmastoinnin säädöt ovat omassa paneelissaan näyttöruudun alapuolella. Näyttöä operoidaan kätevästi keskikonsolin kiertosäätimestä. Ohjauspyörän säätimistä voidaan säätää jarrutusenergian talteenoton tasoa.

Juha Peltonen

Wan­kel­moot­to­rin hil­jai­sen, toi­si­naan kuu­lu­van käyn­ti­su­ri­nan pys­tyy erot­ta­maan, mut­ta vain etäi­se­nä. Säh­köi­sen voi­man­siir­ron kei­no­ää­nen taa­juut­ta on op­ti­moi­tu luon­nol­li­sem­mak­si.

Ak­kua voi­daan myös pak­ko­la­da­ta polt­to­moot­to­ril­la – la­taus­pyyn­töä var­ten kes­ki­kon­so­lis­sa on pai­ni­ke. Pi­ka­la­taus luon­nis­tuu enim­mil­lään 36 kW:n te­hol­la, ko­ti­la­taus 11 kW:lla kol­mi­vai­hei­ses­ti tai 7,2 kW:lla yk­si­vai­he­la­tauk­sel­la. Tar­vit­ta­es­sa voi­daan kyt­keä myös täys­säh­köi­nen ajo­ti­la.

Maz­dan ta­pauk­ses­sa ke­hi­ty­sas­kel oli si­kä­li kä­te­vä, et­tä voi­tiin pää­tyä yh­ti­ön si­säi­ses­ti tut­tuun, ke­vy­een ja kom­pak­tiin wan­kel­moot­to­riin – Maz­da jul­kis­ti maa­il­man en­sim­mäi­sen ”wank­ke­lin” jo 1967 (Cos­mo Sport tai 110S). Nyky-wan­kel ei ole kui­ten­kaan sama kuin ai­koi­naan vii­mei­sim­män RX-8:n Re­ne­sis-wan­kel.

En­sin­nä­kin ny­kyi­nen on yli 15 ki­loa ke­vy­em­pi. Toi­sek­seen niin sa­not­tu­jen Apex-tii­vis­tei­den pak­suut­ta kas­va­tet­tiin 25 pro­sen­til­la kah­des­ta 2,5 mil­liin, ja kol­man­nek­si uu­teen wan­ke­liin li­sät­tiin ben­sii­nin suo­ra­suih­ku­tus. Li­säk­si teh­tiin usei­ta moot­to­rin si­säis­tä kit­kaa vä­hen­tä­nei­tä toi­men­pi­tei­tä.

Säh­köl­lä pää­see pit­käl­le

Säh­köl­lä voi­daan ede­tä ker­ral­la maan­tiel­lä jopa 85 km ja kau­pun­gis­sa jopa 110 km. Ko­ko­nais­toi­min­ta­mat­kak­si il­moi­te­taan mu­ka­vat 533 ki­lo­met­riä. Kun tie­dos­sa on näin lois­ta­via lu­ke­mia, pit­kä­kin ajo­mat­ka su­juu miet­ti­mät­tä tank­kauk­sia.

Sain säh­kön­ku­lu­tuk­sek­si 18,7 kWh/100 km ja ben­sii­ni­ku­lu­tuk­sek­si 4,7 l/100 km, jot­ka ovat mai­ni­oi­ta lu­ke­mia.

B-pilarit puuttuvat. Oviverhoilujen hengittävä materiaali on erityisen japanilaisen washi-paperilajin inspiroimaa. Materiaali kehitettiin kierrätettyjen muovipullojen kuiduista. Takaistuintilat sopivat polvitilan osalta  lähinnä lapsille.

B-pilarit puuttuvat. Oviverhoilujen hengittävä materiaali on erityisen japanilaisen washi-paperilajin inspiroimaa. Materiaali kehitettiin kierrätettyjen muovipullojen kuiduista. Takaistuintilat sopivat polvitilan osalta lähinnä lapsille.

Juha Peltonen

Etuistuimet antavat riittävästi sivuttaistukea.

Etuistuimet antavat riittävästi sivuttaistukea.

Juha Peltonen

Tämän parempia analogisia näyttöjä saa etsiä.

Tämän parempia analogisia näyttöjä saa etsiä.

Juha Peltonen

Puhelimen langaton lataus on saatavilla vasta lisävarusteena. Multimedian näyttöruudun toimintoja on erityisen helppo käyttää keskikonsolin kiertosäätimestä.

Puhelimen langaton lataus on saatavilla vasta lisävarusteena. Multimedian näyttöruudun toimintoja on erityisen helppo käyttää keskikonsolin kiertosäätimestä.

Juha Peltonen

Keskikonsolissa on Mazdan japanilaisia perinteitä vaalien ovelasti korkkimateriaalia mukitelineiden saranoiduissa suojakansissa.

Keskikonsolissa on Mazdan japanilaisia perinteitä vaalien ovelasti korkkimateriaalia mukitelineiden saranoiduissa suojakansissa.

Juha Peltonen

Tavaratilasta saadaan suurimmillaan tasapohjainen. Kun mukana on komeasointinen Bose-audio subbareineen, tilaa saadaan suurimmillaan 1 137 litraa.

Tavaratilasta saadaan suurimmillaan tasapohjainen. Kun mukana on komeasointinen Bose-audio subbareineen, tilaa saadaan suurimmillaan 1 137 litraa.

Juha Peltonen

MX-30 R-EV tar­jo­aa rei­lus­ti ko­ko­nais­toi­min­ta­mat­kaa ver­rat­tu­na al­ku­pe­räi­seen täys­säh­köi­seen MX-30:een, jol­la täh­dä­tään lä­hin­nä kau­pun­ki­suk­ku­loin­tiin alu­eil­la, joil­la on ti­heä la­tau­sinf­ra. Ai­em­man säh­kö­mal­lin toi­min­ta­mat­ka aset­tui käy­tän­nös­sä läm­pi­mis­sä olo­suh­teis­sa hy­vin vaa­ti­mat­to­maan 140–150 ki­lo­met­riin.

Jou­si­tus tun­tuu mai­ni­on kan­ta­val­ta ja oh­jaus­tun­tu­ma miel­lyt­tää.

Il­man B-pi­la­rei­ta

MX-30 R-EV:ssä ei ole täys­säh­köi­sen si­sar­mal­lin­sa ta­paan lain­kaan B-pi­la­rei­ta. Vas­tak­kain avau­tu­vat ovet luo­vat jän­nit­tä­vän omi­nais­vai­ku­tel­man per­he­au­toon. Eri­koi­suu­te­na ovat ta­ka­o­viin in­teg­roi­dut etu­tur­va­vyöt.

Ajo­a­sen­nos­ta sää­tyy oi­val­li­nen, ja etuis­tui­mien si­vut­tais­tu­ki sekä mat­ka­mu­ka­vuus ovat ta­sok­kaat. Ta­kais­tuin so­pii niu­kan pol­vi­ti­lan­sa vuok­si lä­hin­nä lap­sil­le. Etuis­tui­mien pi­tuus­sää­töä ja etu­sel­kä­no­jien kal­lis­tus­kul­maa pys­tyy sää­tä­mään ta­kais­tui­mel­ta kä­sin säh­kö­pai­nik­kei­den avul­la.

Kook­kaat ana­lo­gi­set pää­näy­töt lu­keu­tu­vat la­jin­sa eh­dot­to­maan par­haim­mis­toon. Pu­he­li­men lan­ga­ton la­taus on saa­ta­vil­la vas­ta li­sä­va­rus­tee­na. Muu­ten MX-30 R-EV on ras­kaas­ti va­rus­tel­tu.

Wankelmoottorilla ladataan ajoakkua, sillä ei ole suoraa yhteyttä vetäville pyörille.

Wankelmoottorilla ladataan ajoakkua, sillä ei ole suoraa yhteyttä vetäville pyörille.

Juha Peltonen

Kes­ki­kon­so­lis­sa on Maz­dan ja­pa­ni­lai­sia pe­rin­tei­tä vaa­lien ove­las­ti kork­ki­ma­te­ri­aa­lia mu­ki­te­li­nei­den sa­ra­noi­duis­sa suo­ja­kan­sis­sa. Mul­ti­me­di­an näyt­tö­ruu­dun toi­min­to­ja on eri­tyi­sen help­po käyt­tää kes­ki­kon­so­lin kier­to­sää­ti­mes­tä.

Ul­ko­vä­ri ei jää huo­maa­mat­ta – tes­tiyk­si­lö edus­taa ni­mit­täin Edi­ti­on R -va­rus­te­ta­soa, jon­ka ka­ton Ma­roon Rou­ge -me­tal­li­vä­rin myö­tä kun­ni­oi­te­taan Maz­dan en­sim­mäis­tä ne­li­pyö­räis­tä eli R360 Cou­pe -mal­lia.

Edi­ti­on R:n muut eri­tyis­piir­teet si­säl­tä­vät kan­gas­ma­tot Edi­ti­on R -lo­goin, pään­tu­kien ku­vi­oin­nit ja eri­koi­sa­vai­men va­rus­tet­tu­na Edi­ti­on-R-kai­ver­ruk­sin.

Juha Pel­to­nen

Maz­da MX-30 R-EV Edi­ti­on R

Moot­to­rit

Wan­kel­moot­to­ri 830 cm3 x 2*, 55 kW (75 hv)/4500 r/min, 117 Nm/4000 r/min ja säh­kö­moot­to­ri 125 kW (170 hv), 260 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 9,1 s, huip­pu­no­peus 140 km/h (elekt­ro­ni­ses­ti ra­joi­tet­tu)

Ku­lu­tus

17,5 kWh/100 km, säh­kö; 1,0 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

21 g/km

Ajo­ak­ku

li­tiu­mi­o­ni 17,8 kWh

Toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä

85 km

Voi­man­siir­to

A1, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4395, l. 1795, k. 1555 mm, ak­se­li­vä­li 2655 mm, maa­va­ra 130 mm, oma­mas­sa 1778 kg, kan­ta­vuus 548 kg, ve­to­mas­sa 0/0 kg, ta­va­ra­ti­la 332–1137** l, tank­ki 50 l

Hin­ta

45 726 eu­roa (2024)

* EU-sää­dös 2017/1151 edel­lyt­tää is­ku­ti­la­vuu­den kak­sin­ker­tais­ta­mis­ta; ** Bose-au­di­on yh­tey­des­sä

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU