Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.
Juha Peltonen
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Wankelmoottorin kuviteltiin kuolleen jo vuonna 2012, mutta kiertomäntämoottori elää onneksi uutta kukoistustaan – MX-30 R-EV:ssä se tosin lataa vain ajoakkua.
Wankelmoottorin kehityksen eteen on panostettu Mazdalla kymmenen viime vuoden aikana valtavasti. Jo aiempi täyssähköinen MX-30 oli mieltä ylentävä auto, mutta siinä oli vain sähkömoottori, ja se oli toimintamatkaltaan Suomen olosuhteisiin epäsopiva.
Sen jälkeen kuunneltiin ilmeisesti asiakaskunnan toiveita ja haluttiin elvyttää yhtiön vankka kiertomäntämoottoriperinne sähköisen liikkuvuuden nimissä.
Aina vain sähköllä
Myös uusi R-EV-malli liikkuu aina sähköllä, mutta riittävän toimintamatkan varmistajana on range extender eli polttomoottori, jolla ei ole yhteyttä vetäviin pyöriin. Wankelmoottori elää tietokoneohjatusti omaa elämäänsä ja lataa ajoakkua aina tarpeen tullen.
Ulkoväri ei jää huomaamatta – testiyksilö edustaa nimittäin Edition R -varustetasoa, jonka katon Maroon Rouge -metallivärin myötä kunnioitetaan Mazdan ensimmäistä nelipyöräistä eli R360 Coupe -mallia.
Juha Peltonen
Maavaraa on vain 13 senttiä. Edition R -versiossa on perinneväritys.
Juha Peltonen
Rauhallinen kojelauta. Ilmastoinnin säädöt ovat omassa paneelissaan näyttöruudun alapuolella. Näyttöä operoidaan kätevästi keskikonsolin kiertosäätimestä. Ohjauspyörän säätimistä voidaan säätää jarrutusenergian talteenoton tasoa.
Juha Peltonen
Wankelmoottorin hiljaisen, toisinaan kuuluvan käyntisurinan pystyy erottamaan, mutta vain etäisenä. Sähköisen voimansiirron keinoäänen taajuutta on optimoitu luonnollisemmaksi.
Akkua voidaan myös pakkoladata polttomoottorilla – latauspyyntöä varten keskikonsolissa on painike. Pikalataus luonnistuu enimmillään 36 kW:n teholla, kotilataus 11 kW:lla kolmivaiheisesti tai 7,2 kW:lla yksivaihelatauksella. Tarvittaessa voidaan kytkeä myös täyssähköinen ajotila.
Mazdan tapauksessa kehitysaskel oli sikäli kätevä, että voitiin päätyä yhtiön sisäisesti tuttuun, kevyeen ja kompaktiin wankelmoottoriin – Mazda julkisti maailman ensimmäisen ”wankkelin” jo 1967 (Cosmo Sport tai 110S). Nyky-wankel ei ole kuitenkaan sama kuin aikoinaan viimeisimmän RX-8:n Renesis-wankel.
Ensinnäkin nykyinen on yli 15 kiloa kevyempi. Toisekseen niin sanottujen Apex-tiivisteiden paksuutta kasvatettiin 25 prosentilla kahdesta 2,5 milliin, ja kolmanneksi uuteen wankeliin lisättiin bensiinin suorasuihkutus. Lisäksi tehtiin useita moottorin sisäistä kitkaa vähentäneitä toimenpiteitä.
Sähköllä pääsee pitkälle
Sähköllä voidaan edetä kerralla maantiellä jopa 85 km ja kaupungissa jopa 110 km. Kokonaistoimintamatkaksi ilmoitetaan mukavat 533 kilometriä. Kun tiedossa on näin loistavia lukemia, pitkäkin ajomatka sujuu miettimättä tankkauksia.
Sain sähkönkulutukseksi 18,7 kWh/100 km ja bensiinikulutukseksi 4,7 l/100 km, jotka ovat mainioita lukemia.
B-pilarit puuttuvat. Oviverhoilujen hengittävä materiaali on erityisen japanilaisen washi-paperilajin inspiroimaa. Materiaali kehitettiin kierrätettyjen muovipullojen kuiduista. Takaistuintilat sopivat polvitilan osalta lähinnä lapsille.
Juha Peltonen
Etuistuimet antavat riittävästi sivuttaistukea.
Juha Peltonen
Tämän parempia analogisia näyttöjä saa etsiä.
Juha Peltonen
Puhelimen langaton lataus on saatavilla vasta lisävarusteena. Multimedian näyttöruudun toimintoja on erityisen helppo käyttää keskikonsolin kiertosäätimestä.
Juha Peltonen
Keskikonsolissa on Mazdan japanilaisia perinteitä vaalien ovelasti korkkimateriaalia mukitelineiden saranoiduissa suojakansissa.
Juha Peltonen
Tavaratilasta saadaan suurimmillaan tasapohjainen. Kun mukana on komeasointinen Bose-audio subbareineen, tilaa saadaan suurimmillaan 1 137 litraa.
Juha Peltonen
MX-30 R-EV tarjoaa reilusti kokonaistoimintamatkaa verrattuna alkuperäiseen täyssähköiseen MX-30:een, jolla tähdätään lähinnä kaupunkisukkulointiin alueilla, joilla on tiheä latausinfra. Aiemman sähkömallin toimintamatka asettui käytännössä lämpimissä olosuhteissa hyvin vaatimattomaan 140–150 kilometriin.
Jousitus tuntuu mainion kantavalta ja ohjaustuntuma miellyttää.
Ilman B-pilareita
MX-30 R-EV:ssä ei ole täyssähköisen sisarmallinsa tapaan lainkaan B-pilareita. Vastakkain avautuvat ovet luovat jännittävän ominaisvaikutelman perheautoon. Erikoisuutena ovat takaoviin integroidut etuturvavyöt.
Ajoasennosta säätyy oivallinen, ja etuistuimien sivuttaistuki sekä matkamukavuus ovat tasokkaat. Takaistuin sopii niukan polvitilansa vuoksi lähinnä lapsille. Etuistuimien pituussäätöä ja etuselkänojien kallistuskulmaa pystyy säätämään takaistuimelta käsin sähköpainikkeiden avulla.
Kookkaat analogiset päänäytöt lukeutuvat lajinsa ehdottomaan parhaimmistoon. Puhelimen langaton lataus on saatavilla vasta lisävarusteena. Muuten MX-30 R-EV on raskaasti varusteltu.
Wankelmoottorilla ladataan ajoakkua, sillä ei ole suoraa yhteyttä vetäville pyörille.
Juha Peltonen
Keskikonsolissa on Mazdan japanilaisia perinteitä vaalien ovelasti korkkimateriaalia mukitelineiden saranoiduissa suojakansissa. Multimedian näyttöruudun toimintoja on erityisen helppo käyttää keskikonsolin kiertosäätimestä.
Ulkoväri ei jää huomaamatta – testiyksilö edustaa nimittäin Edition R -varustetasoa, jonka katon Maroon Rouge -metallivärin myötä kunnioitetaan Mazdan ensimmäistä nelipyöräistä eli R360 Coupe -mallia.
Edition R:n muut erityispiirteet sisältävät kangasmatot Edition R -logoin, pääntukien kuvioinnit ja erikoisavaimen varustettuna Edition-R-kaiverruksin.
Juha Peltonen
Mazda MX-30 R-EV Edition R
Moottorit
Wankelmoottori 830 cm3 x 2*, 55 kW (75 hv)/4500 r/min, 117 Nm/4000 r/min ja sähkömoottori 125 kW (170 hv), 260 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 9,1 s, huippunopeus 140 km/h (elektronisesti rajoitettu)
Kulutus
17,5 kWh/100 km, sähkö; 1,0 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
21 g/km
Ajoakku
litiumioni 17,8 kWh
Toimintamatka sähköllä
85 km
Voimansiirto
A1, etuveto
Mitat
p. 4395, l. 1795, k. 1555 mm, akseliväli 2655 mm, maavara 130 mm, omamassa 1778 kg, kantavuus 548 kg, vetomassa 0/0 kg, tavaratila 332–1137** l, tankki 50 l
Hinta
45 726 euroa (2024)
* EU-säädös 2017/1151 edellyttää iskutilavuuden kaksinkertaistamista; ** Bose-audion yhteydessä
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes-Benz G-sarjan tarina jatkuu vahvana
Autoja myydään verkkohuutokaupassa yllättävän paljon
Ylinopeus vaarantaa koulutien – silti suomalaisten kaasujalka ei kevene
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Auto Bild 10/2025 on kaupoissa
Puhelimien käyttö auton ratissa jakaa suomalaisten mielipiteitä
Ladattavien autojen osuus ensirekisteröinneistä kasvanut ripeästi viidessä vuodessa
Polestar laajentaa Suomessa
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Lisää fokusta treeniin
Beyerdynamic Kiinaan
Tasokas verkkokytkin Singaporesta
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
Uutta Yorkshiresta
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
Pro-Jectilta edullisempi kuulokevahvistin
Pro-Ject liikkuville musiikin ystäville
Luxmanin uusi cd-soitin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mercedes-Benz G-sarjan tarina jatkuu vahvana
Ylinopeus vaarantaa koulutien – silti suomalaisten kaasujalka ei kevene
Puhelimien käyttö auton ratissa jakaa suomalaisten mielipiteitä
Ladattavien autojen osuus ensirekisteröinneistä kasvanut ripeästi viidessä vuodessa
Polestar laajentaa Suomessa
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä
Liian moni laiminlyö turvavyön käytön linja-autossa
Kialle viisi Red Dot Award -tunnustusta mukaan lukien korkein ”Best of the Best”
Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Polestar laajentaa Suomessa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Volkswagen ID.3 GTX FIRE+ICE -konseptiauto siirtyy sarjatuotantoon
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL