Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?

Prius on hybridiautojen edelläkävijä ja nykyisin hybriditekniikka läpäisee lähes koko Toyotan malliston. Moottori testasi, miten parinkymmenen vuoden takainen tekniikka pärjää uusimmalle Toyotan suosik­ki­hyb­ri­dille.

Auto Bild.Uutiset

Vuon­na 1997 esi­tel­ty To­yo­ta Prius oli ai­ka­naan mark­ki­noi­den en­sim­mäi­nen sar­ja­tuo­tan­toon otet­tu hyb­ri­di­au­to. Sen ku­lu­tus oli erit­täin al­hai­nen ja luo­tet­ta­vuus­kin hyvä. Vuon­na 2003 esi­tel­tiin toi­sen su­ku­pol­ven Prius, jos­sa hyb­ri­di­voi­ma­lin­ja sai hie­man li­sää moot­to­ri­te­hoa ja sel­väs­ti te­hok­kaam­man säh­kö­moot­to­rin, mut­ta ka­pa­si­tee­til­taan hie­man ai­em­paa pie­nem­män akun.

Moot­to­ri tes­ta­si kuin­ka leh­den käy­tet­ty­jen au­to­jen käyt­tö­tes­tis­sä ole­va vuo­si­mal­lin 2008 toi­sen su­ku­pol­ven Prius pär­jää uu­del­le To­yo­tan hyb­ri­di­tek­nii­kal­le. Pa­ri­ver­tai­luun 300 000 km aje­tun Priuk­sen vas­tus­ta­jak­si va­lit­tiin far­ma­ri­mal­li­nen hyb­ri­di-Co­rol­la, sil­lä uu­sin Prius on tar­jol­la Eu­roo­pas­sa vain la­taus­hyb­ri­di­nä ei­kä mal­lia tuo­da enää Suo­meen.

Uu­si Co­rol­la edus­taa val­mis­ta­jan tuo­rein­ta eli vii­det­tä hyb­ri­di­su­ku­pol­vea, mut­ta sen toi­min­ta­pe­ri­aa­te on edel­leen sama kuin kak­kos­pol­ven Priuk­ses­sa. Pa­ri­ver­tai­lu kes­kit­tyi voi­ma­lin­jo­jen toi­min­taan ja polt­to­nes­teen ku­lu­tuk­seen eli sii­hen, mi­ten hyb­ri­di­voi­ma­lin­ja on vuo­sien saa­tos­sa ke­hit­ty­nyt.

Co­rol­lan vii­den­nen su­ku­pol­ven hyb­ri­di­jär­jes­tel­män yh­tey­des­sä ole­vas­ta 1,8 lit­ran ben­sii­ni­moot­to­ris­ta löy­tyy huip­pu­te­hoa 70 kW (95 hv), kun Priuk­ses­sa on 57 kW:n (78 hv) 1,5-lit­rai­nen ben­sii­ni­moot­to­ri. Säh­kö­moot­to­ris­ta ir­to­aa Co­rol­las­sa 72 kW (98 hv) ja Priuk­ses­sa 50 kW (68 hv).

Pel­käl­lä säh­köl­lä ede­tes­sä Co­rol­lan re­a­goin­ti vas­taa enem­män täys­säh­kö­au­to­jen tar­jo­a­maa ajo­ko­ke­mus­ta kuin hyb­ri­di­au­to­jen peh­me­äm­pää lä­hes­ty­mis­kul­maa. Co­rol­lan polt­to­moot­to­ri ei start­taa ko­vin her­käs­ti, vaik­ka kaa­su­pol­jin­ta pai­naa pin­ta­kaa­sua sy­vem­mäl­le. Prius puo­les­taan käyn­nis­tää polt­to­moot­to­rin huo­mat­ta­vas­ti her­kem­min.

Co­rol­la pyr­kii muu­ten­kin ete­ne­mään taa­jaan pel­kän säh­kön voi­min. Tä­män huo­maa eri­tyi­ses­ti kau­pun­ki­a­jos­sa. Run­sas säh­köl­lä aja­mi­nen nä­kyi myös kau­pun­ki­ku­lu­tus­mit­tauk­ses­sa, mis­sä kak­si­kon vä­li­nen ero oli suu­rin. Moot­to­rin tes­ti­a­jos­sa Co­rol­lan kau­pun­ki­ku­lu­tus oli 4,1 l/100 km, kun Priuk­sel­la ben­saa kuu­lui 5,3 l/100 km. Maan­tie­a­jos­sa Co­rol­la ku­lut­ti 4,5 l/100 km Priuk­sen ol­les­sa nel­jä de­siä ja­noi­sem­pi.

Kun ver­tail­laan kah­ta au­toa, joil­la on ikä­e­roa lä­hes 20 vuot­ta, niin pa­rem­muus ei jää epä­sel­väk­si. Uu­si Co­rol­la on ete­väm­pi var­sin­kin suo­ri­tus­ky­vyn ja ta­lou­del­li­suu­den osal­ta. Eh­dot­to­mas­ti suu­rim­mat edut hyb­ri­di­voi­ma­lin­jan ke­hi­tyk­ses­sä löy­ty­vät kui­ten­kin Co­rol­lan si­vis­ty­neem­mäs­tä ajet­ta­vuu­des­ta.

– Vaik­ka jo en­sim­mäi­nen Prius oli ai­ka­naan on­nis­tu­nut ko­ko­nai­suus, niin vuo­sien saa­tos­sa ta­pah­tu­nut ke­hi­tys on huo­mat­ta­vaa. Var­sin­kin ku­lu­tus­mit­tauk­set osoit­ti­vat, mil­lai­sia harp­pauk­sia hyb­ri­di­tek­no­lo­gia on ot­ta­nut. Sil­ti van­ha käyt­tö­tes­ti­au­tom­me­kin on edel­leen var­sin pihi kul­ku­vä­li­ne käy­te­tyn au­ton os­ta­jal­le, Moot­to­rin pää­toi­mit­ta­ja Ei­la Par­vi­ai­nen to­te­aa.

Au­to­Bild / Moot­to­ri

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Renault

Renault Master -mallisto laajenee ja monipuolistuu

Auto Bild.Uutiset

Renault

Renault Master -mallisto laajenee ja monipuolistuu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN