Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?

Prius on hybridiautojen edelläkävijä ja nykyisin hybriditekniikka läpäisee lähes koko Toyotan malliston. Moottori testasi, miten parinkymmenen vuoden takainen tekniikka pärjää uusimmalle Toyotan suosik­ki­hyb­ri­dille.

Auto Bild.Uutiset

Vuon­na 1997 esi­tel­ty To­yo­ta Prius oli ai­ka­naan mark­ki­noi­den en­sim­mäi­nen sar­ja­tuo­tan­toon otet­tu hyb­ri­di­au­to. Sen ku­lu­tus oli erit­täin al­hai­nen ja luo­tet­ta­vuus­kin hyvä. Vuon­na 2003 esi­tel­tiin toi­sen su­ku­pol­ven Prius, jos­sa hyb­ri­di­voi­ma­lin­ja sai hie­man li­sää moot­to­ri­te­hoa ja sel­väs­ti te­hok­kaam­man säh­kö­moot­to­rin, mut­ta ka­pa­si­tee­til­taan hie­man ai­em­paa pie­nem­män akun.

Moot­to­ri tes­ta­si kuin­ka leh­den käy­tet­ty­jen au­to­jen käyt­tö­tes­tis­sä ole­va vuo­si­mal­lin 2008 toi­sen su­ku­pol­ven Prius pär­jää uu­del­le To­yo­tan hyb­ri­di­tek­nii­kal­le. Pa­ri­ver­tai­luun 300 000 km aje­tun Priuk­sen vas­tus­ta­jak­si va­lit­tiin far­ma­ri­mal­li­nen hyb­ri­di-Co­rol­la, sil­lä uu­sin Prius on tar­jol­la Eu­roo­pas­sa vain la­taus­hyb­ri­di­nä ei­kä mal­lia tuo­da enää Suo­meen.

Uu­si Co­rol­la edus­taa val­mis­ta­jan tuo­rein­ta eli vii­det­tä hyb­ri­di­su­ku­pol­vea, mut­ta sen toi­min­ta­pe­ri­aa­te on edel­leen sama kuin kak­kos­pol­ven Priuk­ses­sa. Pa­ri­ver­tai­lu kes­kit­tyi voi­ma­lin­jo­jen toi­min­taan ja polt­to­nes­teen ku­lu­tuk­seen eli sii­hen, mi­ten hyb­ri­di­voi­ma­lin­ja on vuo­sien saa­tos­sa ke­hit­ty­nyt.

Co­rol­lan vii­den­nen su­ku­pol­ven hyb­ri­di­jär­jes­tel­män yh­tey­des­sä ole­vas­ta 1,8 lit­ran ben­sii­ni­moot­to­ris­ta löy­tyy huip­pu­te­hoa 70 kW (95 hv), kun Priuk­ses­sa on 57 kW:n (78 hv) 1,5-lit­rai­nen ben­sii­ni­moot­to­ri. Säh­kö­moot­to­ris­ta ir­to­aa Co­rol­las­sa 72 kW (98 hv) ja Priuk­ses­sa 50 kW (68 hv).

Pel­käl­lä säh­köl­lä ede­tes­sä Co­rol­lan re­a­goin­ti vas­taa enem­män täys­säh­kö­au­to­jen tar­jo­a­maa ajo­ko­ke­mus­ta kuin hyb­ri­di­au­to­jen peh­me­äm­pää lä­hes­ty­mis­kul­maa. Co­rol­lan polt­to­moot­to­ri ei start­taa ko­vin her­käs­ti, vaik­ka kaa­su­pol­jin­ta pai­naa pin­ta­kaa­sua sy­vem­mäl­le. Prius puo­les­taan käyn­nis­tää polt­to­moot­to­rin huo­mat­ta­vas­ti her­kem­min.

Co­rol­la pyr­kii muu­ten­kin ete­ne­mään taa­jaan pel­kän säh­kön voi­min. Tä­män huo­maa eri­tyi­ses­ti kau­pun­ki­a­jos­sa. Run­sas säh­köl­lä aja­mi­nen nä­kyi myös kau­pun­ki­ku­lu­tus­mit­tauk­ses­sa, mis­sä kak­si­kon vä­li­nen ero oli suu­rin. Moot­to­rin tes­ti­a­jos­sa Co­rol­lan kau­pun­ki­ku­lu­tus oli 4,1 l/100 km, kun Priuk­sel­la ben­saa kuu­lui 5,3 l/100 km. Maan­tie­a­jos­sa Co­rol­la ku­lut­ti 4,5 l/100 km Priuk­sen ol­les­sa nel­jä de­siä ja­noi­sem­pi.

Kun ver­tail­laan kah­ta au­toa, joil­la on ikä­e­roa lä­hes 20 vuot­ta, niin pa­rem­muus ei jää epä­sel­väk­si. Uu­si Co­rol­la on ete­väm­pi var­sin­kin suo­ri­tus­ky­vyn ja ta­lou­del­li­suu­den osal­ta. Eh­dot­to­mas­ti suu­rim­mat edut hyb­ri­di­voi­ma­lin­jan ke­hi­tyk­ses­sä löy­ty­vät kui­ten­kin Co­rol­lan si­vis­ty­neem­mäs­tä ajet­ta­vuu­des­ta.

– Vaik­ka jo en­sim­mäi­nen Prius oli ai­ka­naan on­nis­tu­nut ko­ko­nai­suus, niin vuo­sien saa­tos­sa ta­pah­tu­nut ke­hi­tys on huo­mat­ta­vaa. Var­sin­kin ku­lu­tus­mit­tauk­set osoit­ti­vat, mil­lai­sia harp­pauk­sia hyb­ri­di­tek­no­lo­gia on ot­ta­nut. Sil­ti van­ha käyt­tö­tes­ti­au­tom­me­kin on edel­leen var­sin pihi kul­ku­vä­li­ne käy­te­tyn au­ton os­ta­jal­le, Moot­to­rin pää­toi­mit­ta­ja Ei­la Par­vi­ai­nen to­te­aa.

Au­to­Bild / Moot­to­ri

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan

Auto Bild.Uutiset

SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan

Auto Bild.Uutiset
Vetokoukku on ollut hitti Volkswagenin mallistossa.

Vetokoukku on ollut hitti Volkswagenin mallistossa.

K-Auto

Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin

Auto Bild.Uutiset
Vetokoukku on ollut hitti Volkswagenin mallistossa.

Vetokoukku on ollut hitti Volkswagenin mallistossa.

K-Auto

Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin

Auto Bild.Uutiset
Sympaattinen keulailme pyöreine lediajovaloineen tuo jotenkin mieleen Masi-sarjakuvan kersantti Ärjylän Otto-koiran.

Sympaattinen keulailme pyöreine lediajovaloineen tuo jotenkin mieleen Masi-sarjakuvan kersantti Ärjylän Otto-koiran.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia

Auto Bild.Koeajot
Sympaattinen keulailme pyöreine lediajovaloineen tuo jotenkin mieleen Masi-sarjakuvan kersantti Ärjylän Otto-koiran.

Sympaattinen keulailme pyöreine lediajovaloineen tuo jotenkin mieleen Masi-sarjakuvan kersantti Ärjylän Otto-koiran.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU