Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Prius on hybridiautojen edelläkävijä ja nykyisin hybriditekniikka läpäisee lähes koko Toyotan malliston. Moottori testasi, miten parinkymmenen vuoden takainen tekniikka pärjää uusimmalle Toyotan suosikkihybridille.
Vuonna 1997 esitelty Toyota Prius oli aikanaan markkinoiden ensimmäinen sarjatuotantoon otettu hybridiauto. Sen kulutus oli erittäin alhainen ja luotettavuuskin hyvä. Vuonna 2003 esiteltiin toisen sukupolven Prius, jossa hybridivoimalinja sai hieman lisää moottoritehoa ja selvästi tehokkaamman sähkömoottorin, mutta kapasiteetiltaan hieman aiempaa pienemmän akun.
Moottori testasi kuinka lehden käytettyjen autojen käyttötestissä oleva vuosimallin 2008 toisen sukupolven Prius pärjää uudelle Toyotan hybriditekniikalle. Parivertailuun 300 000 km ajetun Priuksen vastustajaksi valittiin farmarimallinen hybridi-Corolla, sillä uusin Prius on tarjolla Euroopassa vain lataushybridinä eikä mallia tuoda enää Suomeen.
Uusi Corolla edustaa valmistajan tuoreinta eli viidettä hybridisukupolvea, mutta sen toimintaperiaate on edelleen sama kuin kakkospolven Priuksessa. Parivertailu keskittyi voimalinjojen toimintaan ja polttonesteen kulutukseen eli siihen, miten hybridivoimalinja on vuosien saatossa kehittynyt.
Corollan viidennen sukupolven hybridijärjestelmän yhteydessä olevasta 1,8 litran bensiinimoottorista löytyy huipputehoa 70 kW (95 hv), kun Priuksessa on 57 kW:n (78 hv) 1,5-litrainen bensiinimoottori. Sähkömoottorista irtoaa Corollassa 72 kW (98 hv) ja Priuksessa 50 kW (68 hv).
Pelkällä sähköllä edetessä Corollan reagointi vastaa enemmän täyssähköautojen tarjoamaa ajokokemusta kuin hybridiautojen pehmeämpää lähestymiskulmaa. Corollan polttomoottori ei starttaa kovin herkästi, vaikka kaasupoljinta painaa pintakaasua syvemmälle. Prius puolestaan käynnistää polttomoottorin huomattavasti herkemmin.
Corolla pyrkii muutenkin etenemään taajaan pelkän sähkön voimin. Tämän huomaa erityisesti kaupunkiajossa. Runsas sähköllä ajaminen näkyi myös kaupunkikulutusmittauksessa, missä kaksikon välinen ero oli suurin. Moottorin testiajossa Corollan kaupunkikulutus oli 4,1 l/100 km, kun Priuksella bensaa kuului 5,3 l/100 km. Maantieajossa Corolla kulutti 4,5 l/100 km Priuksen ollessa neljä desiä janoisempi.
Kun vertaillaan kahta autoa, joilla on ikäeroa lähes 20 vuotta, niin paremmuus ei jää epäselväksi. Uusi Corolla on etevämpi varsinkin suorituskyvyn ja taloudellisuuden osalta. Ehdottomasti suurimmat edut hybridivoimalinjan kehityksessä löytyvät kuitenkin Corollan sivistyneemmästä ajettavuudesta.
– Vaikka jo ensimmäinen Prius oli aikanaan onnistunut kokonaisuus, niin vuosien saatossa tapahtunut kehitys on huomattavaa. Varsinkin kulutusmittaukset osoittivat, millaisia harppauksia hybriditeknologia on ottanut. Silti vanha käyttötestiautommekin on edelleen varsin pihi kulkuväline käytetyn auton ostajalle, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen toteaa.
AutoBild / Moottori
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Auto Bild 13/2025 on kaupoissa
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Analogisesti soiva huonekalu
LampizatOrin uusi dac
Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”
Uusi phono-moduuli Ranskasta
Oranssi on uusi musta
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Clearaudiolta edullinen mm-äänirasia
Järkkymätön perusta
Technicsiltä lähtötason levysoitin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Täyssähköinen Cayenne – tulevan Porsche-mallin sisätilat ovat innovatiiviset, digitaaliset ja yksilölliset
Mökkiteiden sankari Jeep Avenger saa uudet Black Edition -mallit – useiden tuhansien eurojen asiakasetu
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Hyundai Tucson uudistuu
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ