Renault
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Renaultin tulevaisuuden sähköpakettiautojen nimet ovat Estafette, Trafic ja Goelette. Tämä on ensimmäinen mallisto, jossa on skaalattava Amperen SDV (Software Defined Vehicle) -arkkitehtuurille suunniteltu perusrakenne. Ranskassa valmistettavat kolme mallia tulevat myyntiin vuodesta 2026 alkaen.
Kaikilla malleilla on omat identiteettinsä sekä käyttötarkoituksensa. Kolmikko on syntynyt yhteistyössä Flexis-yhtiön kanssa, joka on Renault Groupin, Volvo Groupin ja CMA CGM Groupin perustama. Uusi E-Tech-sähköpakettiautojen mallisto kehitettiin vastaamaan tavarankuljetuksen tuleviin tarpeisiin.
Kaiken perustana on uusi ns. rullalautaperusrakenne ja SDV-arkkitehtuuri. Uudet kooltaan kompaktit, tilavat ja monipuolisesti muunneltavat pakettiautot rakentavat tietä yksilöidyille ratkaisuille, jotka tukevat asiakkaiden ympäristön huomioon ottavia ja energiaa säästäviä kuljetuksia. Uusi perusrakenne edustaa merkittävää kehitystä autojen suunnittelussa. Joustavana, ergonomisena ja liitettävänä se alentaa kokonaiskustannuksia tarjoten samalla korkeatasoisen turvallisuuden ja suorituskyvyn.
Trafic: moderni ja tarkoituksenmukainen
Traficin neljännen sukupolven malli kirjoittaa uuden luvun tarinaan, joka alkoi vuonna 1980. Sen jälkeen autoa on myyty yli 2,5 miljoonaa kappaletta, ja se on ollut jatkuvasti erittäin menestynyt luokassaan.
Traficin mittasuhteet ovat mainiot. Edessä korin ylitys on hyvin lyhyt ja venytetyn akselivälin myötä pyörät ovat aivan kulmissa, millä maksimoidaan sisätilat. Pitkästä akselivälistä huolimatta kääntöympyrä on samaa luokkaa Renault Clion kanssa. Trafic on vain 1,9 metriä korkea, minkä ansiosta se mahtuu hyvin autotalleihin ja -halleihin.
Ulkonäöltään Trafic noudattaa Renaultin nykyistä muotokieltä. Keula on erittäin moderni, kun siinä on koko auton levyinen taustavalaistu nauha, jonka keskellä on Renaultin merkki. Päiväajovalot on sijoitettu kulmiin, mistä näkyvät hyvin kaikkiin suuntiin.
Korin takaosassa vaakalinja on samassa tasossa sivuikkunoiden kanssa. Kookkaat ovet ovat epäsymmetriset ja niiden päällä on takaspoileri optimoimassa auton aerodynamiikkaa.
Goelette: moneksi muuntuva
Historiallinen Renault Goelette oli myynnissä kymmenen vuoden ajan vuodesta 1956 alkaen. Koska se oli luja, kestävä ja helppo muuttaa eri käyttöihin, Goelette oli erittäin suosittu. Samaan tapaan uusi moderni Goelette on tarkoitettu monipuoliseen toimintaan. Se on saatavana kolmena versiona: ohjaamollinen alusta, kuormatilan kanssa ja lavallisena, jotka kaikki voi räätälöidä käyttäjän tarpeen mukaan.
Goelettessa otetaan täysi hyöty uuden sukupolven pakettiautojen nerokkaasta, helposti muunneltavasta perusrakenteesta. Goeletten mittasuhteet ovat tarkkaan harkitut, sillä ne ovat B-pilariin saakka samat kuin Traficissa.
Ohjaamosta taaksepäin Goelette on suunniteltu niin, että se voidaan varustaa ja rakentaa hyvin vapaasti. Edistyksellisten rakenteiden ansiosta taakse voi sijoittaa yhtä hyvin lavan kuin umpinaisen korin. Takavalot on sijoitettu alas puskuriin, missä ne eivät ole rakenteiden esteenä. Goeletten voi tilata sekä korilla tai ilman, joten se on toimiva ratkaisu kaikenlaiseen käyttöön.
Estafette: tämän päivän kaupunkeihin suunniteltu
Renault päivittää ikonisen 1960-luvun pakettiautonsa, Estafetten, moderniin urbaaniin logistiikkaan sopivaksi. Omana aikanaan Estafette oli erittäin suosittu, sillä niitä myyntiin vuosien 1959 ja 1980 välillä yli puoli miljoonaa.
Tuotantomalli perustuu pitkälti syyskuussa 2024 esiteltyyn Renault Estafette Conceptiin. Pituutta on 5,27 metriä ja leveyttä 1,92 metriä, joten Estafette mahtuu mainiosti kaupunkeihin. Korkeutta on 2,6 metriä, minkä ansiosta 1,9 metriä pitkä henkilö voi helposti siirtyä ohjaamosta kuormatilaan ja takaisin. Aivan kuten Trafic, myös Estafette on erittäin helppo käsitellä, mikä auttaa navigoimaan kapeilla kaduilla ja ahtaissa kaupungeissa.
Traficin inspiroimana myös Estafettessa on suuri kolmeosainen panoraamatuulilasi, jonka suoma erinomainen näkyvyys parantaa turvallisuutta ja lisää ajomukavuutta. Keula on valokuvioineen persoonallinen, kun valonauha yhdistää päiväajovalot.
Estafettessa on paljon taajamakäyttöä helpottavia yksityiskohtia, kuten kevyesti toimivat liukuovet molemmilla kyljillä. Astinlaudat helpottavat autoon liikkumista ja parantavat samalla ergonomiaa. Takana yksiosainen rullaovi optimoi kuormatilan. Takanakin on ruostumattomasta teräksestä tehty astinlauta helpottamassa lastausta ja purkamista.
Rakeinen musta suoja korin ylemmissä ja alemmissa osissa saa Estafetten näyttämään todellista matalammalta. Samalla se suojaa koria pieniltä kolhuilta kaupunkiajon kiihkeässä rytmissä.
Koko mallisto valmistetaan Ranskassa, Renaultin Sandouvillen tehtaalla. Kolmikon esittelyt markkinoille alkavat vuonna 2026.
AutoBild / Renault
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Yli 10 000 hevosvoimaa ja 280 suomalaiskuljettajaa - ainutlaatuinen Porsche World Road Show saapuu Suomeen
Kesäreissujen muistilista: varmista, että autosi ja renkaasi ovat valmiina turvalliseen matkantekoon
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Työautoilu vihertyy vauhdilla – verokohtelu laahaa perässä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille
Tuore suomalaistutkimus sähköautoilijoista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kesän hurmaavin mökkilehti on ilmestynyt!
Marten goes Extreme
Pikkuasioita Jaska Jokunen
Amphionin uusi Argon X -sarja
EgglestonWorks Andra uudistuu
Uusi optinen äänirasia
Lisää akryyliä
Väreihin hullaantuneet Anna ja Risto sisustivat kotinsa Münchenissä pirskahtelevan leikkisästi
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Yli 10 000 hevosvoimaa ja 280 suomalaiskuljettajaa - ainutlaatuinen Porsche World Road Show saapuu Suomeen
Kesäreissujen muistilista: varmista, että autosi ja renkaasi ovat valmiina turvalliseen matkantekoon
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
KOEAJOT
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Yli 10 000 hevosvoimaa ja 280 suomalaiskuljettajaa - ainutlaatuinen Porsche World Road Show saapuu Suomeen
Kesäreissujen muistilista: varmista, että autosi ja renkaasi ovat valmiina turvalliseen matkantekoon
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Työautoilu vihertyy vauhdilla – verokohtelu laahaa perässä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille
Tuore suomalaistutkimus sähköautoilijoista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi
Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL