Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa

Täysin uusi Hyundai IONIQ 9 ensiesiteltiin maail­man­laa­jui­sesti marraskuussa 2024. Hyundai aloittaa IONIQ 9:n myynnin 428 hv AWD Performance Launch Edition -lansee­raus­mal­lilla.

Auto Bild.Uutiset

Säh­kö­au­ton toi­min­ta­mat­ka on jopa 620 km, ne­li­ve­toi­ses­sa lan­see­raus­mal­lis­sa 600 km.

IO­NIQ 9 on va­lit­ta­vis­sa 6- tai 7-paik­kai­se­na. Etuis­tui­met ovat Pre­mium Re­la­xa­ti­on -is­tui­met, kul­jet­ta­jan is­tuin on va­rus­tet­tu muis­ti­toi­min­nol­la. 6-paik­kai­ses­sa ver­si­os­sa on toi­sel­la is­tuin­ri­vil­lä va­ki­o­va­rus­tee­na kään­ty­vät is­tui­met. Il­man li­sä­hin­taa toi­sel­le ri­vil­le voi­daan va­li­ta myös Pre­mium Re­la­xa­ti­on -is­tui­met. Li­säk­si 6-paik­kai­ses­sa mal­lis­sa on Uni­ver­sal Is­land 2 eli liu­ku­va kes­ki­kyy­när­no­ja sekä edes­tä et­tä ta­kaa avat­ta­val­la säi­ly­tys­lo­ke­rol­la.

Muun IO­NIQ-per­heen ta­voin uu­tuus pe­rus­tuu Hy­un­dain täys­säh­kö­au­toil­le suun­ni­tel­lul­le E-GMP-alus­ta­ra­ken­teel­le. Alus­ta al­ka­en säh­kö­au­ton tar­pei­siin ke­hi­tet­ty ra­ken­ne on tur­val­li­nen ja mah­dol­lis­taa eri­no­mai­set ti­la­jär­jes­te­lyt ta­sai­sen lat­ti­an an­si­os­ta. Uu­tuu­del­la on pi­tuut­ta 5 060 mm, le­veyt­tä 1 980 mm, kor­keut­ta 1 790 mm ja sen ak­se­li­vä­li on 3 130 mm.

Etu­ta­va­ra­ti­laa ta­ka­ve­toi­ses­sa mal­lis­sa on 88 lit­raa ja ne­li­ve­toi­ses­sa 52 lit­raa, mak­si­mis­saan ta­va­ra­ti­laa on jopa 2 419 lit­raa. Eri­no­mais­ten si­sä­ti­lo­jen an­si­os­ta myös kol­man­nel­la ri­vil­lä on miel­lyt­tä­vä mat­kus­taa. Kaik­kien is­tu­ma­paik­ko­jen ol­les­sa käy­tös­sä jää mat­ka­ta­va­roil­le­kin vie­lä ti­laa, ik­ku­na­lin­jaan 338 l ja kat­toon as­ti pa­kat­tu­na 620 lit­raa.

Äly­käs­tä mat­kan­te­koa

IO­NIQ 9 kul­jet­taa mu­ka­naan 110,3 kWh:n ak­ku­pa­ke­tin. Ta­ka­ve­toi­ses­sa Long-Ran­ge-ver­si­os­sa 160 kW:n moot­to­ri on si­joi­tet­tu taka-ak­se­lil­le, ne­li­ve­to­mal­lis­sa on li­sät­ty myös 70 kW:n moot­to­ri etu­ak­se­lil­le. Per­for­man­ce-lan­see­raus­mal­lis­sa on te­hok­kaat 160 kW:n moot­to­rit sekä etu- et­tä taka-ak­se­lil­la.

Per­for­man­ce AWD -mal­li kiih­tyy 0-100 km/h vain 5,2 se­kun­nis­sa. 19 tuu­man ren­kail­la ener­gi­an­ku­lu­tus on vain noin 19,4 kWh / 100 km, min­kä an­si­os­ta au­tos­sa voi­daan kes­kit­tyä la­taus­py­säh­dys­ten si­jaan var­si­nai­seen mat­kan­te­koon.

IO­NIQ 9 tar­jo­aa myös huo­mat­ta­vat veto-omi­nai­suu­det. Sen äly­käs pe­rä­vau­nu­ti­la op­ti­moi toi­min­ta­mat­ka­en­nus­teen pe­rä­vau­nun pai­non pe­rus­teel­la ja säi­lyt­tää ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mäs­sä kiin­te­än 50:50-vään­tö­mo­men­tin ja­ko­suh­teen etu- ja ta­ka­moot­to­rin vä­lil­lä op­ti­maa­li­sen suo­ri­tus­ky­vyn var­mis­ta­mi­sek­si. Ve­to­mas­saa Per­for­man­ce ne­li­ve­to­mal­lis­sa on il­man jar­ru­ja 750 kg ja jar­ruil­la 2 500 kg.

Ener­gi­a­te­hok­kuus uu­del­le ta­sol­le

IO­NIQ 9 on suun­ni­tel­tu mak­si­moi­maan ener­gi­a­te­hok­kuus ja hyö­dyn­tä­mään sa­mal­la ajo­neu­von il­mas­toin­tia op­ti­maa­li­sen si­sä­läm­pö­ti­lan yl­lä­pi­tä­mi­sek­si. Au­to mu­kau­tuu älyk­kääs­ti sekä ul­ko- et­tä si­sä­läm­pö­ti­lan vaih­te­lui­hin, mikä ta­kaa mi­ni­maa­li­sen ener­gi­an­ku­lu­tuk­sen. IO­NIQ 9:n läm­mi­tys-, tuu­le­tus- ja il­mas­toin­ti­jär­jes­tel­mä (HVAC) kier­rät­tää huk­ka­läm­pöä ja var­mis­taa, et­tä ener­gi­aa hyö­dyn­ne­tään te­hok­kaas­ti mat­kus­ta­mon miel­lyt­tä­vän läm­pö­ti­lan yl­lä­pi­tä­mi­sek­si il­man, et­tä akus­ta tar­vit­see juu­ri­kaan ot­taa tä­hän ener­gi­aa.

Uu­tuu­den äly­käs jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­not­to (Smart Re­ge­ne­ra­ti­ve Bra­king Sys­tem 3.0) osaa en­na­koi­da eri­lai­set alus­tat, liit­ty­mät, no­peus­ra­joi­tuk­set ja edes­sä ole­van ajo­neu­von. Jar­ru­tuk­sen voi­mak­kuut­ta voi sää­tää hel­pos­ti oh­jaus­pyö­rän sii­vek­keis­tä. IO­NIQ 9 on va­rus­tet­tu myös huip­pu­luo­kan EV-reit­ti­suun­nit­te­li­jal­la, joka hyö­dyn­tää re­aa­li­ai­kai­sia tie­to­ja rei­ti­tyk­sen ja la­tau­sai­ka­tau­lu­jen op­ti­moi­mi­sek­si.

Ener­gi­a­te­hok­kuut­ta pa­ran­ne­taan myös oh­jaa­mal­la il­ma­vir­taus­ta au­ton ko­rin al­la sekä vä­hen­tä­mäl­lä van­tei­den ja ren­kai­den vas­tus­ta. Niin ikään jääh­dy­tys on suun­ni­tel­tu ener­gi­a­te­hok­kaas­ti: kun voi­man­siir­to­jär­jes­tel­mä tai akus­to ei­vät tar­vit­se jääh­dy­ty­sil­maa, etuo­san il­ma­lä­pät sul­keu­tu­vat il­man­vas­tuk­sen mi­ni­moi­mi­sek­si.

Mui­ta ae­ro­dy­naa­mi­ses­ti op­ti­moi­tu­ja rat­kai­su­ja IO­NIQ 9:ssä ovat muun mu­as­sa 3D-muo­toil­tu poh­ja­suo­ja ko­rin al­la, ae­ro­dy­naa­mi­set van­ne­mal­lit ja an­ten­nien si­joit­te­lu. IO­NIQ 9:n il­man­vas­tus­ker­roin (Cd-ar­vo) on al­hai­nen 0,259 (di­gi­taa­li­sil­la si­vu­pei­leil­lä).

IO­NIQ 9 te­kee myös la­taa­mi­ses­ta no­pe­aa luok­kan­sa joh­ta­val­la 800 V -la­taus­jär­jes­tel­mäl­lä: 350 kW:n la­tu­ril­la ak­ku täyt­tyy 10 pro­sen­tis­ta 80 pro­sent­tiin vain 24 mi­nuu­tis­sa op­ti­maa­li­sis­sa olo­suh­teis­sa. Li­säk­si uu­tuu­des­sa on muis­ta Hy­un­dain säh­kö­au­tois­ta tut­tu V2L-omi­nai­suus (Ve­hic­le-to-Load, vir­ran ulo­sot­to) ja V2G-val­mius (Ve­hic­le-to-Grid, kak­si­suun­tai­nen la­taus).

Va­kaa ajo­ko­ke­mus

Jou­si­tus on suun­ni­tel­tu eri­tyi­ses­ti säh­köi­siä ka­tu­maas­tu­rei­ta var­ten, ja sii­nä on MacP­her­son-ak­se­lis­to­ra­ken­ne ja kor­keus­sää­ty­vät is­kun­vai­men­ti­met.

IO­NIQ 9 on va­kaa, kä­si­tel­tä­vyys on luo­tet­ta­va ja oh­jaus ke­vyt ja tark­ka. Ajo­neu­von koko ei hei­ken­nä sen ky­kyä aset­tua mut­kiin, vaan se tar­jo­aa vai­kut­ta­van pi­don ja pi­tää ko­rin kal­lis­tuk­sen mah­dol­li­sim­man pie­ne­nä. Pi­don­val­von­ta­jär­jes­tel­mä ja te­ko­ä­lyä hyö­dyn­tä­vä Au­to Ter­rain Mode -tila mu­kau­tu­vat au­to­maat­ti­ses­ti mi­hin ta­han­sa pin­taan taa­ten op­ti­maa­li­sen suo­ri­tus­ky­vyn.

Kul­jet­ta­jan apu­jär­jes­tel­miin kuu­lu­vat muun mu­as­sa etu­tör­mäyk­sen vält­tä­mi­sa­vus­tin, kais­tal­la­pi­to­a­vus­tin, kat­ve­a­lu­een tör­mäyk­sen­vält­tä­mi­sa­vus­tin, kat­ve­a­lu­et­ta val­vo­va ka­me­ra, jon­ka näyt­tö mit­ta­ris­tos­sa, 360° ka­me­ra­jär­jes­tel­mä, kau­ko­va­lo­a­vus­tin, moot­to­ri­tie­a­jo­a­vus­tin ja ris­te­ä­vän lii­ken­teen tör­mäyk­sen­vält­tä­mi­sa­vus­tin pe­ruu­tet­ta­es­sa.

Li­sä­tur­val­li­suut­ta ja nä­ky­vyyt­tä tar­jo­a­vat IO­NIQ 9:n älyk­käät pro­jek­ti­o­tyyp­pi­set Mat­rix-led-ajo­va­lot, jois­sa on IO­NIQ-mal­lis­tol­le tun­nu­so­mai­nen pik­se­li­tee­ma.

Hy­un­dai IO­NIQ 9:n mat­kus­ta­mo on rau­hal­li­suu­den tyys­si­ja kol­min­ker­tais­ten ovi­tii­vis­tei­den, akus­tiik­ka­la­sin, ään­tä vai­men­ta­vien ren­kai­den ja ak­tii­vi­sen vas­ta­me­lu­toi­min­non ANC-R (Ac­ti­ve Noi­se Cont­rol-Road) an­si­os­ta. Nämä omi­nai­suu­det vai­men­ta­vat te­hok­kaas­ti tuu­li- ja tie­me­lua eri­tyi­ses­ti maan­tie­no­peuk­sis­sa.

Li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­vil­la on 14 kai­ut­ti­men BOSE Pre­mium -ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä.

Uu­tuus huo­mi­oi myös äly­lait­teet: IO­NIQ 9:ssä on kuu­si USB-C-port­tia, jot­ka an­ta­vat jopa 100 W te­hoa Hy­un­dain al­ku­pe­räis­kaa­pe­lil­la. Jär­jes­tel­mä ot­taa vir­taa suo­raan kor­ke­a­jän­ni­te­a­kus­ta.

Te­ko­ä­ly­a­vus­tin

Te­ko­ä­ly­a­vus­tin Hy­un­dai AI As­sis­tant tuo äly­ko­din mu­ka­vuu­den uu­tuu­sau­toon. Se ak­ti­voi­tuu pai­nik­kees­ta tai he­rä­tys­ko­men­nol­la, ku­ten ”Hei Hy­un­dai”. Jär­jes­tel­mä pys­tyy vas­taa­maan mo­ni­mut­kai­siin­kin ky­sy­myk­siin ja sen kans­sa voi myös kes­kus­tel­la.

Uu­tuus si­säl­tää mui­den Hy­un­dain säh­kö­au­to­jen ta­paan Blu­e­link® Con­nec­ted Car Ser­vi­ces -val­miu­den, joka mah­dol­lis­taa OTA-oh­jel­mis­to- ja kart­ta­päi­vi­tyk­set. Blu­e­link tar­jo­aa myös kä­te­vän Di­gi­tal Key -toi­min­non sekä etä­hal­lin­ta­o­mi­nai­suu­det.

Au­ton voi nyt muo­ka­ta yk­si­löl­li­sek­si uu­del­la ta­val­la: Hy­un­dain Blu­e­link Store -verk­ko­kau­pas­ta voi os­taa omi­nai­suuk­sia ja päi­vi­tyk­siä, ku­ten vir­tu­aa­li­sen vaih­teis­ton VGS (Vir­tu­al Gear Shift), mu­kau­tet­ta­via va­lais­tus­ku­vi­oi­ta, viih­de­vaih­to­eh­to­ja, ku­ten Ama­zon Mu­sic ja Soundc­loud, sekä näyt­tö­tee­mo­ja, joil­la voi­daan muo­ka­ta mit­ta­ris­ton il­met­tä.

Toi­sen su­ku­pol­ven Re­mo­te Smart Par­king As­sist (RSPA 2) pa­ran­taa py­sä­köin­ti­mu­ka­vuut­ta. Laa­ja­kul­ma­ka­me­roi­ta ja ult­ra­ää­ni­an­tu­rei­ta hyö­dyn­tä­vä RSPA 2 ha­vait­see va­paat py­sä­köin­ti­pai­kat ja tar­jo­aa sekä älyk­kään py­sä­köin­ti- ja pois­tu­mis­toi­min­non au­ton si­sä­puo­lel­ta kä­sin et­tä au­ton ul­ko­puo­lel­ta ta­pah­tu­van etä­py­sä­köin­nin ja -käy­tön. Pa­ran­net­tui­hin py­sä­köin­ti­a­vus­tus­ti­loi­hin kuu­lu­vat pe­ruu­tus koh­ti­suo­raan, rin­nak­kain ja vi­nos­ti.

Uu­des­ta San­ta Fes­tä tu­tus­sa in­no­va­tii­vi­ses­sa UV-C-de­sin­fi­oin­ti­lo­ke­ros­sa on nyt use­am­pi lo­ke­ro, jo­ten se so­pii eri­no­mai­ses­ti vaik­ka­pa pu­he­lin­ten, lom­pa­koi­den tai pie­nien le­lu­jen de­sin­fi­oin­tiin.

IO­NIQ 9 Suo­mes­sa

Lan­see­raus­mal­li 428 hv AWD Per­for­man­ce Launch Edi­ti­on on erit­täin hy­vin va­rus­tel­tu huip­pu­ver­sio, joka si­säl­tää kaik­ki saa­ta­vil­la ole­vat teh­das­li­sä­va­rus­teet, mu­kaan lu­kien me­tal­li- tai eri­kois­vä­rin. Au­to on il­man li­sä­hin­taa va­lit­ta­vis­sa joko 7-paik­kai­se­na, 6-paik­kai­se­na kään­ty­vil­lä toi­sen ri­vin is­tui­mil­la tai 6-paik­kai­se­na Pre­mium Re­la­xa­ti­on toi­sen ri­vin is­tui­mil­la. Lan­see­raus­mal­lin hin­ta on 89 999 eu­roa ja se on ti­lat­ta­vis­sa vain tou­ko­kuun 2025 lop­puun as­ti.

Luok­kan­sa joh­ta­vat ti­lat, kat­ta­van va­ki­o­va­rus­te­lun, no­pe­an la­tauk­sen ja pit­kän toi­min­ta­mat­kan tar­jo­a­va täy­sin uu­si Hy­un­dai IO­NIQ 9 saa­puu Suo­meen vuo­den 2025 lo­pul­la. Koko myyn­ti­mal­lis­to jul­kais­taan vuo­den 2025 ai­ka­na.

Au­to­Bild / Hy­un­dai

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN