Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa

Täysin uusi Hyundai IONIQ 9 ensiesiteltiin maail­man­laa­jui­sesti marraskuussa 2024. Hyundai aloittaa IONIQ 9:n myynnin 428 hv AWD Performance Launch Edition -lansee­raus­mal­lilla.

Auto Bild.Uutiset

Säh­kö­au­ton toi­min­ta­mat­ka on jopa 620 km, ne­li­ve­toi­ses­sa lan­see­raus­mal­lis­sa 600 km.

IO­NIQ 9 on va­lit­ta­vis­sa 6- tai 7-paik­kai­se­na. Etuis­tui­met ovat Pre­mium Re­la­xa­ti­on -is­tui­met, kul­jet­ta­jan is­tuin on va­rus­tet­tu muis­ti­toi­min­nol­la. 6-paik­kai­ses­sa ver­si­os­sa on toi­sel­la is­tuin­ri­vil­lä va­ki­o­va­rus­tee­na kään­ty­vät is­tui­met. Il­man li­sä­hin­taa toi­sel­le ri­vil­le voi­daan va­li­ta myös Pre­mium Re­la­xa­ti­on -is­tui­met. Li­säk­si 6-paik­kai­ses­sa mal­lis­sa on Uni­ver­sal Is­land 2 eli liu­ku­va kes­ki­kyy­när­no­ja sekä edes­tä et­tä ta­kaa avat­ta­val­la säi­ly­tys­lo­ke­rol­la.

Muun IO­NIQ-per­heen ta­voin uu­tuus pe­rus­tuu Hy­un­dain täys­säh­kö­au­toil­le suun­ni­tel­lul­le E-GMP-alus­ta­ra­ken­teel­le. Alus­ta al­ka­en säh­kö­au­ton tar­pei­siin ke­hi­tet­ty ra­ken­ne on tur­val­li­nen ja mah­dol­lis­taa eri­no­mai­set ti­la­jär­jes­te­lyt ta­sai­sen lat­ti­an an­si­os­ta. Uu­tuu­del­la on pi­tuut­ta 5 060 mm, le­veyt­tä 1 980 mm, kor­keut­ta 1 790 mm ja sen ak­se­li­vä­li on 3 130 mm.

Etu­ta­va­ra­ti­laa ta­ka­ve­toi­ses­sa mal­lis­sa on 88 lit­raa ja ne­li­ve­toi­ses­sa 52 lit­raa, mak­si­mis­saan ta­va­ra­ti­laa on jopa 2 419 lit­raa. Eri­no­mais­ten si­sä­ti­lo­jen an­si­os­ta myös kol­man­nel­la ri­vil­lä on miel­lyt­tä­vä mat­kus­taa. Kaik­kien is­tu­ma­paik­ko­jen ol­les­sa käy­tös­sä jää mat­ka­ta­va­roil­le­kin vie­lä ti­laa, ik­ku­na­lin­jaan 338 l ja kat­toon as­ti pa­kat­tu­na 620 lit­raa.

Äly­käs­tä mat­kan­te­koa

IO­NIQ 9 kul­jet­taa mu­ka­naan 110,3 kWh:n ak­ku­pa­ke­tin. Ta­ka­ve­toi­ses­sa Long-Ran­ge-ver­si­os­sa 160 kW:n moot­to­ri on si­joi­tet­tu taka-ak­se­lil­le, ne­li­ve­to­mal­lis­sa on li­sät­ty myös 70 kW:n moot­to­ri etu­ak­se­lil­le. Per­for­man­ce-lan­see­raus­mal­lis­sa on te­hok­kaat 160 kW:n moot­to­rit sekä etu- et­tä taka-ak­se­lil­la.

Per­for­man­ce AWD -mal­li kiih­tyy 0-100 km/h vain 5,2 se­kun­nis­sa. 19 tuu­man ren­kail­la ener­gi­an­ku­lu­tus on vain noin 19,4 kWh / 100 km, min­kä an­si­os­ta au­tos­sa voi­daan kes­kit­tyä la­taus­py­säh­dys­ten si­jaan var­si­nai­seen mat­kan­te­koon.

IO­NIQ 9 tar­jo­aa myös huo­mat­ta­vat veto-omi­nai­suu­det. Sen äly­käs pe­rä­vau­nu­ti­la op­ti­moi toi­min­ta­mat­ka­en­nus­teen pe­rä­vau­nun pai­non pe­rus­teel­la ja säi­lyt­tää ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mäs­sä kiin­te­än 50:50-vään­tö­mo­men­tin ja­ko­suh­teen etu- ja ta­ka­moot­to­rin vä­lil­lä op­ti­maa­li­sen suo­ri­tus­ky­vyn var­mis­ta­mi­sek­si. Ve­to­mas­saa Per­for­man­ce ne­li­ve­to­mal­lis­sa on il­man jar­ru­ja 750 kg ja jar­ruil­la 2 500 kg.

Ener­gi­a­te­hok­kuus uu­del­le ta­sol­le

IO­NIQ 9 on suun­ni­tel­tu mak­si­moi­maan ener­gi­a­te­hok­kuus ja hyö­dyn­tä­mään sa­mal­la ajo­neu­von il­mas­toin­tia op­ti­maa­li­sen si­sä­läm­pö­ti­lan yl­lä­pi­tä­mi­sek­si. Au­to mu­kau­tuu älyk­kääs­ti sekä ul­ko- et­tä si­sä­läm­pö­ti­lan vaih­te­lui­hin, mikä ta­kaa mi­ni­maa­li­sen ener­gi­an­ku­lu­tuk­sen. IO­NIQ 9:n läm­mi­tys-, tuu­le­tus- ja il­mas­toin­ti­jär­jes­tel­mä (HVAC) kier­rät­tää huk­ka­läm­pöä ja var­mis­taa, et­tä ener­gi­aa hyö­dyn­ne­tään te­hok­kaas­ti mat­kus­ta­mon miel­lyt­tä­vän läm­pö­ti­lan yl­lä­pi­tä­mi­sek­si il­man, et­tä akus­ta tar­vit­see juu­ri­kaan ot­taa tä­hän ener­gi­aa.

Uu­tuu­den äly­käs jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­not­to (Smart Re­ge­ne­ra­ti­ve Bra­king Sys­tem 3.0) osaa en­na­koi­da eri­lai­set alus­tat, liit­ty­mät, no­peus­ra­joi­tuk­set ja edes­sä ole­van ajo­neu­von. Jar­ru­tuk­sen voi­mak­kuut­ta voi sää­tää hel­pos­ti oh­jaus­pyö­rän sii­vek­keis­tä. IO­NIQ 9 on va­rus­tet­tu myös huip­pu­luo­kan EV-reit­ti­suun­nit­te­li­jal­la, joka hyö­dyn­tää re­aa­li­ai­kai­sia tie­to­ja rei­ti­tyk­sen ja la­tau­sai­ka­tau­lu­jen op­ti­moi­mi­sek­si.

Ener­gi­a­te­hok­kuut­ta pa­ran­ne­taan myös oh­jaa­mal­la il­ma­vir­taus­ta au­ton ko­rin al­la sekä vä­hen­tä­mäl­lä van­tei­den ja ren­kai­den vas­tus­ta. Niin ikään jääh­dy­tys on suun­ni­tel­tu ener­gi­a­te­hok­kaas­ti: kun voi­man­siir­to­jär­jes­tel­mä tai akus­to ei­vät tar­vit­se jääh­dy­ty­sil­maa, etuo­san il­ma­lä­pät sul­keu­tu­vat il­man­vas­tuk­sen mi­ni­moi­mi­sek­si.

Mui­ta ae­ro­dy­naa­mi­ses­ti op­ti­moi­tu­ja rat­kai­su­ja IO­NIQ 9:ssä ovat muun mu­as­sa 3D-muo­toil­tu poh­ja­suo­ja ko­rin al­la, ae­ro­dy­naa­mi­set van­ne­mal­lit ja an­ten­nien si­joit­te­lu. IO­NIQ 9:n il­man­vas­tus­ker­roin (Cd-ar­vo) on al­hai­nen 0,259 (di­gi­taa­li­sil­la si­vu­pei­leil­lä).

IO­NIQ 9 te­kee myös la­taa­mi­ses­ta no­pe­aa luok­kan­sa joh­ta­val­la 800 V -la­taus­jär­jes­tel­mäl­lä: 350 kW:n la­tu­ril­la ak­ku täyt­tyy 10 pro­sen­tis­ta 80 pro­sent­tiin vain 24 mi­nuu­tis­sa op­ti­maa­li­sis­sa olo­suh­teis­sa. Li­säk­si uu­tuu­des­sa on muis­ta Hy­un­dain säh­kö­au­tois­ta tut­tu V2L-omi­nai­suus (Ve­hic­le-to-Load, vir­ran ulo­sot­to) ja V2G-val­mius (Ve­hic­le-to-Grid, kak­si­suun­tai­nen la­taus).

Va­kaa ajo­ko­ke­mus

Jou­si­tus on suun­ni­tel­tu eri­tyi­ses­ti säh­köi­siä ka­tu­maas­tu­rei­ta var­ten, ja sii­nä on MacP­her­son-ak­se­lis­to­ra­ken­ne ja kor­keus­sää­ty­vät is­kun­vai­men­ti­met.

IO­NIQ 9 on va­kaa, kä­si­tel­tä­vyys on luo­tet­ta­va ja oh­jaus ke­vyt ja tark­ka. Ajo­neu­von koko ei hei­ken­nä sen ky­kyä aset­tua mut­kiin, vaan se tar­jo­aa vai­kut­ta­van pi­don ja pi­tää ko­rin kal­lis­tuk­sen mah­dol­li­sim­man pie­ne­nä. Pi­don­val­von­ta­jär­jes­tel­mä ja te­ko­ä­lyä hyö­dyn­tä­vä Au­to Ter­rain Mode -tila mu­kau­tu­vat au­to­maat­ti­ses­ti mi­hin ta­han­sa pin­taan taa­ten op­ti­maa­li­sen suo­ri­tus­ky­vyn.

Kul­jet­ta­jan apu­jär­jes­tel­miin kuu­lu­vat muun mu­as­sa etu­tör­mäyk­sen vält­tä­mi­sa­vus­tin, kais­tal­la­pi­to­a­vus­tin, kat­ve­a­lu­een tör­mäyk­sen­vält­tä­mi­sa­vus­tin, kat­ve­a­lu­et­ta val­vo­va ka­me­ra, jon­ka näyt­tö mit­ta­ris­tos­sa, 360° ka­me­ra­jär­jes­tel­mä, kau­ko­va­lo­a­vus­tin, moot­to­ri­tie­a­jo­a­vus­tin ja ris­te­ä­vän lii­ken­teen tör­mäyk­sen­vält­tä­mi­sa­vus­tin pe­ruu­tet­ta­es­sa.

Li­sä­tur­val­li­suut­ta ja nä­ky­vyyt­tä tar­jo­a­vat IO­NIQ 9:n älyk­käät pro­jek­ti­o­tyyp­pi­set Mat­rix-led-ajo­va­lot, jois­sa on IO­NIQ-mal­lis­tol­le tun­nu­so­mai­nen pik­se­li­tee­ma.

Hy­un­dai IO­NIQ 9:n mat­kus­ta­mo on rau­hal­li­suu­den tyys­si­ja kol­min­ker­tais­ten ovi­tii­vis­tei­den, akus­tiik­ka­la­sin, ään­tä vai­men­ta­vien ren­kai­den ja ak­tii­vi­sen vas­ta­me­lu­toi­min­non ANC-R (Ac­ti­ve Noi­se Cont­rol-Road) an­si­os­ta. Nämä omi­nai­suu­det vai­men­ta­vat te­hok­kaas­ti tuu­li- ja tie­me­lua eri­tyi­ses­ti maan­tie­no­peuk­sis­sa.

Li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­vil­la on 14 kai­ut­ti­men BOSE Pre­mium -ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä.

Uu­tuus huo­mi­oi myös äly­lait­teet: IO­NIQ 9:ssä on kuu­si USB-C-port­tia, jot­ka an­ta­vat jopa 100 W te­hoa Hy­un­dain al­ku­pe­räis­kaa­pe­lil­la. Jär­jes­tel­mä ot­taa vir­taa suo­raan kor­ke­a­jän­ni­te­a­kus­ta.

Te­ko­ä­ly­a­vus­tin

Te­ko­ä­ly­a­vus­tin Hy­un­dai AI As­sis­tant tuo äly­ko­din mu­ka­vuu­den uu­tuu­sau­toon. Se ak­ti­voi­tuu pai­nik­kees­ta tai he­rä­tys­ko­men­nol­la, ku­ten ”Hei Hy­un­dai”. Jär­jes­tel­mä pys­tyy vas­taa­maan mo­ni­mut­kai­siin­kin ky­sy­myk­siin ja sen kans­sa voi myös kes­kus­tel­la.

Uu­tuus si­säl­tää mui­den Hy­un­dain säh­kö­au­to­jen ta­paan Blu­e­link® Con­nec­ted Car Ser­vi­ces -val­miu­den, joka mah­dol­lis­taa OTA-oh­jel­mis­to- ja kart­ta­päi­vi­tyk­set. Blu­e­link tar­jo­aa myös kä­te­vän Di­gi­tal Key -toi­min­non sekä etä­hal­lin­ta­o­mi­nai­suu­det.

Au­ton voi nyt muo­ka­ta yk­si­löl­li­sek­si uu­del­la ta­val­la: Hy­un­dain Blu­e­link Store -verk­ko­kau­pas­ta voi os­taa omi­nai­suuk­sia ja päi­vi­tyk­siä, ku­ten vir­tu­aa­li­sen vaih­teis­ton VGS (Vir­tu­al Gear Shift), mu­kau­tet­ta­via va­lais­tus­ku­vi­oi­ta, viih­de­vaih­to­eh­to­ja, ku­ten Ama­zon Mu­sic ja Soundc­loud, sekä näyt­tö­tee­mo­ja, joil­la voi­daan muo­ka­ta mit­ta­ris­ton il­met­tä.

Toi­sen su­ku­pol­ven Re­mo­te Smart Par­king As­sist (RSPA 2) pa­ran­taa py­sä­köin­ti­mu­ka­vuut­ta. Laa­ja­kul­ma­ka­me­roi­ta ja ult­ra­ää­ni­an­tu­rei­ta hyö­dyn­tä­vä RSPA 2 ha­vait­see va­paat py­sä­köin­ti­pai­kat ja tar­jo­aa sekä älyk­kään py­sä­köin­ti- ja pois­tu­mis­toi­min­non au­ton si­sä­puo­lel­ta kä­sin et­tä au­ton ul­ko­puo­lel­ta ta­pah­tu­van etä­py­sä­köin­nin ja -käy­tön. Pa­ran­net­tui­hin py­sä­köin­ti­a­vus­tus­ti­loi­hin kuu­lu­vat pe­ruu­tus koh­ti­suo­raan, rin­nak­kain ja vi­nos­ti.

Uu­des­ta San­ta Fes­tä tu­tus­sa in­no­va­tii­vi­ses­sa UV-C-de­sin­fi­oin­ti­lo­ke­ros­sa on nyt use­am­pi lo­ke­ro, jo­ten se so­pii eri­no­mai­ses­ti vaik­ka­pa pu­he­lin­ten, lom­pa­koi­den tai pie­nien le­lu­jen de­sin­fi­oin­tiin.

IO­NIQ 9 Suo­mes­sa

Lan­see­raus­mal­li 428 hv AWD Per­for­man­ce Launch Edi­ti­on on erit­täin hy­vin va­rus­tel­tu huip­pu­ver­sio, joka si­säl­tää kaik­ki saa­ta­vil­la ole­vat teh­das­li­sä­va­rus­teet, mu­kaan lu­kien me­tal­li- tai eri­kois­vä­rin. Au­to on il­man li­sä­hin­taa va­lit­ta­vis­sa joko 7-paik­kai­se­na, 6-paik­kai­se­na kään­ty­vil­lä toi­sen ri­vin is­tui­mil­la tai 6-paik­kai­se­na Pre­mium Re­la­xa­ti­on toi­sen ri­vin is­tui­mil­la. Lan­see­raus­mal­lin hin­ta on 89 999 eu­roa ja se on ti­lat­ta­vis­sa vain tou­ko­kuun 2025 lop­puun as­ti.

Luok­kan­sa joh­ta­vat ti­lat, kat­ta­van va­ki­o­va­rus­te­lun, no­pe­an la­tauk­sen ja pit­kän toi­min­ta­mat­kan tar­jo­a­va täy­sin uu­si Hy­un­dai IO­NIQ 9 saa­puu Suo­meen vuo­den 2025 lo­pul­la. Koko myyn­ti­mal­lis­to jul­kais­taan vuo­den 2025 ai­ka­na.

Au­to­Bild / Hy­un­dai

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN