Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Täysin uusi Hyundai IONIQ 9 ensiesiteltiin maailmanlaajuisesti marraskuussa 2024. Hyundai aloittaa IONIQ 9:n myynnin 428 hv AWD Performance Launch Edition -lanseerausmallilla.
Sähköauton toimintamatka on jopa 620 km, nelivetoisessa lanseerausmallissa 600 km.
IONIQ 9 on valittavissa 6- tai 7-paikkaisena. Etuistuimet ovat Premium Relaxation -istuimet, kuljettajan istuin on varustettu muistitoiminnolla. 6-paikkaisessa versiossa on toisella istuinrivillä vakiovarusteena kääntyvät istuimet. Ilman lisähintaa toiselle riville voidaan valita myös Premium Relaxation -istuimet. Lisäksi 6-paikkaisessa mallissa on Universal Island 2 eli liukuva keskikyynärnoja sekä edestä että takaa avattavalla säilytyslokerolla.
Muun IONIQ-perheen tavoin uutuus perustuu Hyundain täyssähköautoille suunnitellulle E-GMP-alustarakenteelle. Alusta alkaen sähköauton tarpeisiin kehitetty rakenne on turvallinen ja mahdollistaa erinomaiset tilajärjestelyt tasaisen lattian ansiosta. Uutuudella on pituutta 5 060 mm, leveyttä 1 980 mm, korkeutta 1 790 mm ja sen akseliväli on 3 130 mm.
Etutavaratilaa takavetoisessa mallissa on 88 litraa ja nelivetoisessa 52 litraa, maksimissaan tavaratilaa on jopa 2 419 litraa. Erinomaisten sisätilojen ansiosta myös kolmannella rivillä on miellyttävä matkustaa. Kaikkien istumapaikkojen ollessa käytössä jää matkatavaroillekin vielä tilaa, ikkunalinjaan 338 l ja kattoon asti pakattuna 620 litraa.
Älykästä matkantekoa
IONIQ 9 kuljettaa mukanaan 110,3 kWh:n akkupaketin. Takavetoisessa Long-Range-versiossa 160 kW:n moottori on sijoitettu taka-akselille, nelivetomallissa on lisätty myös 70 kW:n moottori etuakselille. Performance-lanseerausmallissa on tehokkaat 160 kW:n moottorit sekä etu- että taka-akselilla.
Performance AWD -malli kiihtyy 0-100 km/h vain 5,2 sekunnissa. 19 tuuman renkailla energiankulutus on vain noin 19,4 kWh / 100 km, minkä ansiosta autossa voidaan keskittyä latauspysähdysten sijaan varsinaiseen matkantekoon.
IONIQ 9 tarjoaa myös huomattavat veto-ominaisuudet. Sen älykäs perävaunutila optimoi toimintamatkaennusteen perävaunun painon perusteella ja säilyttää nelivetojärjestelmässä kiinteän 50:50-vääntömomentin jakosuhteen etu- ja takamoottorin välillä optimaalisen suorituskyvyn varmistamiseksi. Vetomassaa Performance nelivetomallissa on ilman jarruja 750 kg ja jarruilla 2 500 kg.
Energiatehokkuus uudelle tasolle
IONIQ 9 on suunniteltu maksimoimaan energiatehokkuus ja hyödyntämään samalla ajoneuvon ilmastointia optimaalisen sisälämpötilan ylläpitämiseksi. Auto mukautuu älykkäästi sekä ulko- että sisälämpötilan vaihteluihin, mikä takaa minimaalisen energiankulutuksen. IONIQ 9:n lämmitys-, tuuletus- ja ilmastointijärjestelmä (HVAC) kierrättää hukkalämpöä ja varmistaa, että energiaa hyödynnetään tehokkaasti matkustamon miellyttävän lämpötilan ylläpitämiseksi ilman, että akusta tarvitsee juurikaan ottaa tähän energiaa.
Uutuuden älykäs jarrutusenergian talteenotto (Smart Regenerative Braking System 3.0) osaa ennakoida erilaiset alustat, liittymät, nopeusrajoitukset ja edessä olevan ajoneuvon. Jarrutuksen voimakkuutta voi säätää helposti ohjauspyörän siivekkeistä. IONIQ 9 on varustettu myös huippuluokan EV-reittisuunnittelijalla, joka hyödyntää reaaliaikaisia tietoja reitityksen ja latausaikataulujen optimoimiseksi.
Energiatehokkuutta parannetaan myös ohjaamalla ilmavirtausta auton korin alla sekä vähentämällä vanteiden ja renkaiden vastusta. Niin ikään jäähdytys on suunniteltu energiatehokkaasti: kun voimansiirtojärjestelmä tai akusto eivät tarvitse jäähdytysilmaa, etuosan ilmaläpät sulkeutuvat ilmanvastuksen minimoimiseksi.
Muita aerodynaamisesti optimoituja ratkaisuja IONIQ 9:ssä ovat muun muassa 3D-muotoiltu pohjasuoja korin alla, aerodynaamiset vannemallit ja antennien sijoittelu. IONIQ 9:n ilmanvastuskerroin (Cd-arvo) on alhainen 0,259 (digitaalisilla sivupeileillä).
IONIQ 9 tekee myös lataamisesta nopeaa luokkansa johtavalla 800 V -latausjärjestelmällä: 350 kW:n laturilla akku täyttyy 10 prosentista 80 prosenttiin vain 24 minuutissa optimaalisissa olosuhteissa. Lisäksi uutuudessa on muista Hyundain sähköautoista tuttu V2L-ominaisuus (Vehicle-to-Load, virran ulosotto) ja V2G-valmius (Vehicle-to-Grid, kaksisuuntainen lataus).
Vakaa ajokokemus
Jousitus on suunniteltu erityisesti sähköisiä katumaastureita varten, ja siinä on MacPherson-akselistorakenne ja korkeussäätyvät iskunvaimentimet.
IONIQ 9 on vakaa, käsiteltävyys on luotettava ja ohjaus kevyt ja tarkka. Ajoneuvon koko ei heikennä sen kykyä asettua mutkiin, vaan se tarjoaa vaikuttavan pidon ja pitää korin kallistuksen mahdollisimman pienenä. Pidonvalvontajärjestelmä ja tekoälyä hyödyntävä Auto Terrain Mode -tila mukautuvat automaattisesti mihin tahansa pintaan taaten optimaalisen suorituskyvyn.
Kuljettajan apujärjestelmiin kuuluvat muun muassa etutörmäyksen välttämisavustin, kaistallapitoavustin, katvealueen törmäyksenvälttämisavustin, katvealuetta valvova kamera, jonka näyttö mittaristossa, 360° kamerajärjestelmä, kaukovaloavustin, moottoritieajoavustin ja risteävän liikenteen törmäyksenvälttämisavustin peruutettaessa.
Lisäturvallisuutta ja näkyvyyttä tarjoavat IONIQ 9:n älykkäät projektiotyyppiset Matrix-led-ajovalot, joissa on IONIQ-mallistolle tunnusomainen pikseliteema.
Hyundai IONIQ 9:n matkustamo on rauhallisuuden tyyssija kolminkertaisten ovitiivisteiden, akustiikkalasin, ääntä vaimentavien renkaiden ja aktiivisen vastamelutoiminnon ANC-R (Active Noise Control-Road) ansiosta. Nämä ominaisuudet vaimentavat tehokkaasti tuuli- ja tiemelua erityisesti maantienopeuksissa.
Lisävarusteena saatavilla on 14 kaiuttimen BOSE Premium -äänentoistojärjestelmä.
Uutuus huomioi myös älylaitteet: IONIQ 9:ssä on kuusi USB-C-porttia, jotka antavat jopa 100 W tehoa Hyundain alkuperäiskaapelilla. Järjestelmä ottaa virtaa suoraan korkeajänniteakusta.
Tekoälyavustin
Tekoälyavustin Hyundai AI Assistant tuo älykodin mukavuuden uutuusautoon. Se aktivoituu painikkeesta tai herätyskomennolla, kuten ”Hei Hyundai”. Järjestelmä pystyy vastaamaan monimutkaisiinkin kysymyksiin ja sen kanssa voi myös keskustella.
Uutuus sisältää muiden Hyundain sähköautojen tapaan Bluelink® Connected Car Services -valmiuden, joka mahdollistaa OTA-ohjelmisto- ja karttapäivitykset. Bluelink tarjoaa myös kätevän Digital Key -toiminnon sekä etähallintaominaisuudet.
Auton voi nyt muokata yksilölliseksi uudella tavalla: Hyundain Bluelink Store -verkkokaupasta voi ostaa ominaisuuksia ja päivityksiä, kuten virtuaalisen vaihteiston VGS (Virtual Gear Shift), mukautettavia valaistuskuvioita, viihdevaihtoehtoja, kuten Amazon Music ja Soundcloud, sekä näyttöteemoja, joilla voidaan muokata mittariston ilmettä.
Toisen sukupolven Remote Smart Parking Assist (RSPA 2) parantaa pysäköintimukavuutta. Laajakulmakameroita ja ultraääniantureita hyödyntävä RSPA 2 havaitsee vapaat pysäköintipaikat ja tarjoaa sekä älykkään pysäköinti- ja poistumistoiminnon auton sisäpuolelta käsin että auton ulkopuolelta tapahtuvan etäpysäköinnin ja -käytön. Parannettuihin pysäköintiavustustiloihin kuuluvat peruutus kohtisuoraan, rinnakkain ja vinosti.
Uudesta Santa Festä tutussa innovatiivisessa UV-C-desinfiointilokerossa on nyt useampi lokero, joten se sopii erinomaisesti vaikkapa puhelinten, lompakoiden tai pienien lelujen desinfiointiin.
IONIQ 9 Suomessa
Lanseerausmalli 428 hv AWD Performance Launch Edition on erittäin hyvin varusteltu huippuversio, joka sisältää kaikki saatavilla olevat tehdaslisävarusteet, mukaan lukien metalli- tai erikoisvärin. Auto on ilman lisähintaa valittavissa joko 7-paikkaisena, 6-paikkaisena kääntyvillä toisen rivin istuimilla tai 6-paikkaisena Premium Relaxation toisen rivin istuimilla. Lanseerausmallin hinta on 89 999 euroa ja se on tilattavissa vain toukokuun 2025 loppuun asti.
Luokkansa johtavat tilat, kattavan vakiovarustelun, nopean latauksen ja pitkän toimintamatkan tarjoava täysin uusi Hyundai IONIQ 9 saapuu Suomeen vuoden 2025 lopulla. Koko myyntimallisto julkaistaan vuoden 2025 aikana.
AutoBild / Hyundai
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Oranssi soitin
Kun usb ei enää kelpaa
Kesän hurmaavin mökkilehti on ilmestynyt!
Focal Diva Mezza Utopia
Bowers & Wilkins Abbey Roadsilla
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
Pro-Jectin uusi striimerivahvistin
FiiOn aktiivikaiuttimet
Pilvin pimein
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL