Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Täysin uusi Hyundai IONIQ 9 ensiesiteltiin maailmanlaajuisesti marraskuussa 2024. Hyundai aloittaa IONIQ 9:n myynnin 428 hv AWD Performance Launch Edition -lanseerausmallilla.
Sähköauton toimintamatka on jopa 620 km, nelivetoisessa lanseerausmallissa 600 km.
IONIQ 9 on valittavissa 6- tai 7-paikkaisena. Etuistuimet ovat Premium Relaxation -istuimet, kuljettajan istuin on varustettu muistitoiminnolla. 6-paikkaisessa versiossa on toisella istuinrivillä vakiovarusteena kääntyvät istuimet. Ilman lisähintaa toiselle riville voidaan valita myös Premium Relaxation -istuimet. Lisäksi 6-paikkaisessa mallissa on Universal Island 2 eli liukuva keskikyynärnoja sekä edestä että takaa avattavalla säilytyslokerolla.
Muun IONIQ-perheen tavoin uutuus perustuu Hyundain täyssähköautoille suunnitellulle E-GMP-alustarakenteelle. Alusta alkaen sähköauton tarpeisiin kehitetty rakenne on turvallinen ja mahdollistaa erinomaiset tilajärjestelyt tasaisen lattian ansiosta. Uutuudella on pituutta 5 060 mm, leveyttä 1 980 mm, korkeutta 1 790 mm ja sen akseliväli on 3 130 mm.
Etutavaratilaa takavetoisessa mallissa on 88 litraa ja nelivetoisessa 52 litraa, maksimissaan tavaratilaa on jopa 2 419 litraa. Erinomaisten sisätilojen ansiosta myös kolmannella rivillä on miellyttävä matkustaa. Kaikkien istumapaikkojen ollessa käytössä jää matkatavaroillekin vielä tilaa, ikkunalinjaan 338 l ja kattoon asti pakattuna 620 litraa.
Älykästä matkantekoa
IONIQ 9 kuljettaa mukanaan 110,3 kWh:n akkupaketin. Takavetoisessa Long-Range-versiossa 160 kW:n moottori on sijoitettu taka-akselille, nelivetomallissa on lisätty myös 70 kW:n moottori etuakselille. Performance-lanseerausmallissa on tehokkaat 160 kW:n moottorit sekä etu- että taka-akselilla.
Performance AWD -malli kiihtyy 0-100 km/h vain 5,2 sekunnissa. 19 tuuman renkailla energiankulutus on vain noin 19,4 kWh / 100 km, minkä ansiosta autossa voidaan keskittyä latauspysähdysten sijaan varsinaiseen matkantekoon.
IONIQ 9 tarjoaa myös huomattavat veto-ominaisuudet. Sen älykäs perävaunutila optimoi toimintamatkaennusteen perävaunun painon perusteella ja säilyttää nelivetojärjestelmässä kiinteän 50:50-vääntömomentin jakosuhteen etu- ja takamoottorin välillä optimaalisen suorituskyvyn varmistamiseksi. Vetomassaa Performance nelivetomallissa on ilman jarruja 750 kg ja jarruilla 2 500 kg.
Energiatehokkuus uudelle tasolle
IONIQ 9 on suunniteltu maksimoimaan energiatehokkuus ja hyödyntämään samalla ajoneuvon ilmastointia optimaalisen sisälämpötilan ylläpitämiseksi. Auto mukautuu älykkäästi sekä ulko- että sisälämpötilan vaihteluihin, mikä takaa minimaalisen energiankulutuksen. IONIQ 9:n lämmitys-, tuuletus- ja ilmastointijärjestelmä (HVAC) kierrättää hukkalämpöä ja varmistaa, että energiaa hyödynnetään tehokkaasti matkustamon miellyttävän lämpötilan ylläpitämiseksi ilman, että akusta tarvitsee juurikaan ottaa tähän energiaa.
Uutuuden älykäs jarrutusenergian talteenotto (Smart Regenerative Braking System 3.0) osaa ennakoida erilaiset alustat, liittymät, nopeusrajoitukset ja edessä olevan ajoneuvon. Jarrutuksen voimakkuutta voi säätää helposti ohjauspyörän siivekkeistä. IONIQ 9 on varustettu myös huippuluokan EV-reittisuunnittelijalla, joka hyödyntää reaaliaikaisia tietoja reitityksen ja latausaikataulujen optimoimiseksi.
Energiatehokkuutta parannetaan myös ohjaamalla ilmavirtausta auton korin alla sekä vähentämällä vanteiden ja renkaiden vastusta. Niin ikään jäähdytys on suunniteltu energiatehokkaasti: kun voimansiirtojärjestelmä tai akusto eivät tarvitse jäähdytysilmaa, etuosan ilmaläpät sulkeutuvat ilmanvastuksen minimoimiseksi.
Muita aerodynaamisesti optimoituja ratkaisuja IONIQ 9:ssä ovat muun muassa 3D-muotoiltu pohjasuoja korin alla, aerodynaamiset vannemallit ja antennien sijoittelu. IONIQ 9:n ilmanvastuskerroin (Cd-arvo) on alhainen 0,259 (digitaalisilla sivupeileillä).
IONIQ 9 tekee myös lataamisesta nopeaa luokkansa johtavalla 800 V -latausjärjestelmällä: 350 kW:n laturilla akku täyttyy 10 prosentista 80 prosenttiin vain 24 minuutissa optimaalisissa olosuhteissa. Lisäksi uutuudessa on muista Hyundain sähköautoista tuttu V2L-ominaisuus (Vehicle-to-Load, virran ulosotto) ja V2G-valmius (Vehicle-to-Grid, kaksisuuntainen lataus).
Vakaa ajokokemus
Jousitus on suunniteltu erityisesti sähköisiä katumaastureita varten, ja siinä on MacPherson-akselistorakenne ja korkeussäätyvät iskunvaimentimet.
IONIQ 9 on vakaa, käsiteltävyys on luotettava ja ohjaus kevyt ja tarkka. Ajoneuvon koko ei heikennä sen kykyä asettua mutkiin, vaan se tarjoaa vaikuttavan pidon ja pitää korin kallistuksen mahdollisimman pienenä. Pidonvalvontajärjestelmä ja tekoälyä hyödyntävä Auto Terrain Mode -tila mukautuvat automaattisesti mihin tahansa pintaan taaten optimaalisen suorituskyvyn.
Kuljettajan apujärjestelmiin kuuluvat muun muassa etutörmäyksen välttämisavustin, kaistallapitoavustin, katvealueen törmäyksenvälttämisavustin, katvealuetta valvova kamera, jonka näyttö mittaristossa, 360° kamerajärjestelmä, kaukovaloavustin, moottoritieajoavustin ja risteävän liikenteen törmäyksenvälttämisavustin peruutettaessa.
Lisäturvallisuutta ja näkyvyyttä tarjoavat IONIQ 9:n älykkäät projektiotyyppiset Matrix-led-ajovalot, joissa on IONIQ-mallistolle tunnusomainen pikseliteema.
Hyundai IONIQ 9:n matkustamo on rauhallisuuden tyyssija kolminkertaisten ovitiivisteiden, akustiikkalasin, ääntä vaimentavien renkaiden ja aktiivisen vastamelutoiminnon ANC-R (Active Noise Control-Road) ansiosta. Nämä ominaisuudet vaimentavat tehokkaasti tuuli- ja tiemelua erityisesti maantienopeuksissa.
Lisävarusteena saatavilla on 14 kaiuttimen BOSE Premium -äänentoistojärjestelmä.
Uutuus huomioi myös älylaitteet: IONIQ 9:ssä on kuusi USB-C-porttia, jotka antavat jopa 100 W tehoa Hyundain alkuperäiskaapelilla. Järjestelmä ottaa virtaa suoraan korkeajänniteakusta.
Tekoälyavustin
Tekoälyavustin Hyundai AI Assistant tuo älykodin mukavuuden uutuusautoon. Se aktivoituu painikkeesta tai herätyskomennolla, kuten ”Hei Hyundai”. Järjestelmä pystyy vastaamaan monimutkaisiinkin kysymyksiin ja sen kanssa voi myös keskustella.
Uutuus sisältää muiden Hyundain sähköautojen tapaan Bluelink® Connected Car Services -valmiuden, joka mahdollistaa OTA-ohjelmisto- ja karttapäivitykset. Bluelink tarjoaa myös kätevän Digital Key -toiminnon sekä etähallintaominaisuudet.
Auton voi nyt muokata yksilölliseksi uudella tavalla: Hyundain Bluelink Store -verkkokaupasta voi ostaa ominaisuuksia ja päivityksiä, kuten virtuaalisen vaihteiston VGS (Virtual Gear Shift), mukautettavia valaistuskuvioita, viihdevaihtoehtoja, kuten Amazon Music ja Soundcloud, sekä näyttöteemoja, joilla voidaan muokata mittariston ilmettä.
Toisen sukupolven Remote Smart Parking Assist (RSPA 2) parantaa pysäköintimukavuutta. Laajakulmakameroita ja ultraääniantureita hyödyntävä RSPA 2 havaitsee vapaat pysäköintipaikat ja tarjoaa sekä älykkään pysäköinti- ja poistumistoiminnon auton sisäpuolelta käsin että auton ulkopuolelta tapahtuvan etäpysäköinnin ja -käytön. Parannettuihin pysäköintiavustustiloihin kuuluvat peruutus kohtisuoraan, rinnakkain ja vinosti.
Uudesta Santa Festä tutussa innovatiivisessa UV-C-desinfiointilokerossa on nyt useampi lokero, joten se sopii erinomaisesti vaikkapa puhelinten, lompakoiden tai pienien lelujen desinfiointiin.
IONIQ 9 Suomessa
Lanseerausmalli 428 hv AWD Performance Launch Edition on erittäin hyvin varusteltu huippuversio, joka sisältää kaikki saatavilla olevat tehdaslisävarusteet, mukaan lukien metalli- tai erikoisvärin. Auto on ilman lisähintaa valittavissa joko 7-paikkaisena, 6-paikkaisena kääntyvillä toisen rivin istuimilla tai 6-paikkaisena Premium Relaxation toisen rivin istuimilla. Lanseerausmallin hinta on 89 999 euroa ja se on tilattavissa vain toukokuun 2025 loppuun asti.
Luokkansa johtavat tilat, kattavan vakiovarustelun, nopean latauksen ja pitkän toimintamatkan tarjoava täysin uusi Hyundai IONIQ 9 saapuu Suomeen vuoden 2025 lopulla. Koko myyntimallisto julkaistaan vuoden 2025 aikana.
AutoBild / Hyundai
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Renault 5 E-Tech pokkasi mainetta ja kunniaa
Renault
Renault 5 E-Tech pokkasi mainetta ja kunniaa
Renault
Uusi Opel Frontera on hinnoiteltu mielenkiintoisesti
Opel
Uusi Opel Frontera on hinnoiteltu mielenkiintoisesti
Opel
Uusi NX Overtrail -varustetaso erottuu muusta Lexus NX -mallistosta korotetun jousituksen sekä uusien 18-tuumaisten vanteiden avulla, joille on asennettu normaalia huomattavasti karkeakuvioisemmat renkaat.
Lexus
Uusi NX Overtrail -varustetaso erottuu muusta Lexus NX -mallistosta korotetun jousituksen sekä uusien 18-tuumaisten vanteiden avulla, joille on asennettu normaalia huomattavasti karkeakuvioisemmat renkaat.
Lexus
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Alpine A110 ensi kertaa myynnissä Suomessa
Kia EV4 esittelyssä AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingissä
Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin
Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla
Hyundai uudisti Kona Electricin – N Line -versio malliston huippuna
K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennennäkemättömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!
Polestarin tavoitteena 50 % kasvu uusien rekisteröintien osalta
Volvo esittelee kolme uutuusmallia AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
69-neliöinen hirsitalo on kodikas tilaihme
Linn LP12 -päivitys
TADilta uusi jalustakaiutin
Kaksi asuntoa yhdistettiin ja sinkkukoti kasvoi uusperheen kodiksi
Ortofon MC 90:n paluu
McIntoshilta striimeri-dac
Yltiöuskollista ääntä
Piilotettu digitaalinen totuus
Miespolvet vaihtuvat
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Alpine A110 ensi kertaa myynnissä Suomessa
Kia EV4 esittelyssä AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingissä
Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin
Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla
Hyundai uudisti Kona Electricin – N Line -versio malliston huippuna
K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennennäkemättömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!
Polestarin tavoitteena 50 % kasvu uusien rekisteröintien osalta
Volvo esittelee kolme uutuusmallia AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi