Liiken­neym­py­rässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy

Liikenneturvan seurantojen mukaan jopa neljännes jättää käyttämättä vilkkua poistuessaan liiken­neym­py­rästä. Tilanne on pysynyt samanlaisena useita vuosia.

Auto Bild.Uutiset

Suun­ta­merk­kiä on näy­tet­tä­vä kään­nyt­tä­es­sä, vaih­det­ta­es­sa kais­taa tai pois­tut­ta­es­sa lii­ken­neym­py­räs­tä.

Lii­ken­ne­tur­va tark­kai­lee vuo­sit­tain au­toi­le­vien suun­ta­mer­kin käyt­töä ris­teyk­sis­sä ja lii­ken­neym­py­röis­sä. Ris­tey­sa­lu­eil­la vilk­kua käy­te­tään hie­man pa­rem­min kuin lii­ken­neym­py­räs­sä, mut­ta pa­ran­net­ta­vaa on kum­mas­sa­kin.

Vuo­den 2025 seu­ran­nois­sa kul­jet­ta­jis­ta 84 pro­sent­tia käyt­ti vilk­kua ris­teyk­ses­sä ja vain 74 pro­sent­tia lii­ken­neym­py­räs­sä. Pe­rä­ti joka nel­jäs kul­jet­ta­ja jät­tää siis vil­kut­ta­mat­ta lii­ken­neym­py­räs­tä pois­tu­es­saan.

Vil­kun käy­töl­lä vies­ti­tään muil­le liik­ku­jil­le

Vilk­kua käyt­tä­mäl­lä muut tiel­lä­liik­ku­jat voi­vat en­na­koi­da tois­ten­sa liik­ku­mis­ta, oli kyse kais­tan­vaih­dos­ta tai kään­ty­mi­ses­tä.

”Lii­ken­neym­py­räs­tä pois­tut­ta­es­sa on näy­tet­tä­vä suun­ta­merk­kiä. Ti­lan­ne on sama kuin muis­sa­kin liit­ty­mis­sä: ai­kees­ta pois­tua ker­ro­taan muil­le tien­käyt­tä­jil­le näyt­tä­mäl­lä vilk­kua” Lii­ken­ne­tur­van suun­nit­te­li­ja Tomi Nie­mi ker­taa. ”Jos olet pois­tu­mas­sa en­sim­mäi­ses­tä liit­ty­mäs­tä voit lait­taa vil­kun jo en­nen ym­py­rään me­noa”.

Vil­kun käyt­tö li­sää lii­ken­teen su­ju­vuut­ta. Jos et näy­tä suun­ta­merk­kiä, seu­raa­vat ym­py­rään aja­vat jää­vät odot­ta­maan tie­toa sii­tä, mi­hin suun­taan olet me­nos­sa.

”Kans­sa­kul­ki­jat ei­vät osaa lu­kea aja­tuk­si­a­si, jo­ten ker­ro heil­le ai­keis­ta­si. Oi­kea-ai­kai­nen vil­kut­ta­mi­nen on help­po tapa li­sä­tä lii­ken­teen tur­val­li­suut­ta ja su­ju­vuut­ta, mut­ta sääs­tää myös kaik­kien ai­kaa”, huo­maut­taa Nie­mi.

Väis­tä ja­lan­kul­ki­joi­ta ja pyö­räi­li­jöi­tä en­nen ja jäl­keen lii­ken­neym­py­rän

Lii­ken­neym­py­rään saa­pu­vien on väis­tet­tä­vä sekä pyö­räi­li­jöi­tä ja kä­ve­li­jöi­tä et­tä ym­py­räs­sä jo ole­vaa ajo­neu­vo­lii­ken­net­tä. Ym­py­räs­tä pois­tu­vien ajo­neu­vo­jen on taas väis­tet­tä­vä suo­ja­tiel­lä tai pyö­rä­tien jat­keel­la kul­ke­via.

”Kun lai­tat vil­kun ker­to­maan pois­tu­mi­sai­kees­ta, tu­lee si­nun väis­tää pois­tu­es­sa­si suo­ja­tie­tä ylit­tä­viä ja­lan­kul­ki­joi­ta ja pyö­räi­li­jöi­tä. Tämä vaa­tii sel­ke­än pään kään­tä­mi­sen, jot­ta voit var­mis­taa, on­ko py­säh­ty­mi­sel­le tar­vet­ta”, Nie­mi opas­taa.

Lii­ken­ne­tur­va seu­raa tien­käyt­tä­jien käyt­täy­ty­mis­tä vuo­sit­tain. Seu­ran­ta teh­tiin vuon­na 2025.Otos oli 15 768 au­toa.

Au­to­Bild / Lii­ken­ne­tur­va

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Jaguarilta radikaali päätös

Auto Bild.Uutiset

Jaguarilta radikaali päätös

Auto Bild.Uutiset

Parkkiruutuun peruuttamista suositellaan

Auto Bild.Uutiset

Parkkiruutuun peruuttamista suositellaan

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN