Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Liikenneturvan seurantojen mukaan jopa neljännes jättää käyttämättä vilkkua poistuessaan liikenneympyrästä. Tilanne on pysynyt samanlaisena useita vuosia.
Suuntamerkkiä on näytettävä käännyttäessä, vaihdettaessa kaistaa tai poistuttaessa liikenneympyrästä.
Liikenneturva tarkkailee vuosittain autoilevien suuntamerkin käyttöä risteyksissä ja liikenneympyröissä. Risteysalueilla vilkkua käytetään hieman paremmin kuin liikenneympyrässä, mutta parannettavaa on kummassakin.
Vuoden 2025 seurannoissa kuljettajista 84 prosenttia käytti vilkkua risteyksessä ja vain 74 prosenttia liikenneympyrässä. Peräti joka neljäs kuljettaja jättää siis vilkuttamatta liikenneympyrästä poistuessaan.
Vilkun käytöllä viestitään muille liikkujille
Vilkkua käyttämällä muut tielläliikkujat voivat ennakoida toistensa liikkumista, oli kyse kaistanvaihdosta tai kääntymisestä.
”Liikenneympyrästä poistuttaessa on näytettävä suuntamerkkiä. Tilanne on sama kuin muissakin liittymissä: aikeesta poistua kerrotaan muille tienkäyttäjille näyttämällä vilkkua” Liikenneturvan suunnittelija Tomi Niemi kertaa. ”Jos olet poistumassa ensimmäisestä liittymästä voit laittaa vilkun jo ennen ympyrään menoa”.
Vilkun käyttö lisää liikenteen sujuvuutta. Jos et näytä suuntamerkkiä, seuraavat ympyrään ajavat jäävät odottamaan tietoa siitä, mihin suuntaan olet menossa.
”Kanssakulkijat eivät osaa lukea ajatuksiasi, joten kerro heille aikeistasi. Oikea-aikainen vilkuttaminen on helppo tapa lisätä liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta, mutta säästää myös kaikkien aikaa”, huomauttaa Niemi.
Väistä jalankulkijoita ja pyöräilijöitä ennen ja jälkeen liikenneympyrän
Liikenneympyrään saapuvien on väistettävä sekä pyöräilijöitä ja kävelijöitä että ympyrässä jo olevaa ajoneuvoliikennettä. Ympyrästä poistuvien ajoneuvojen on taas väistettävä suojatiellä tai pyörätien jatkeella kulkevia.
”Kun laitat vilkun kertomaan poistumisaikeesta, tulee sinun väistää poistuessasi suojatietä ylittäviä jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Tämä vaatii selkeän pään kääntämisen, jotta voit varmistaa, onko pysähtymiselle tarvetta”, Niemi opastaa.
Liikenneturva seuraa tienkäyttäjien käyttäytymistä vuosittain. Seuranta tehtiin vuonna 2025.Otos oli 15 768 autoa.
AutoBild / Liikenneturva
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
BMW aikoo haastaa uutuudellaan Mercedeksen G-sarjan
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Näitä autoja nuoret ostavat
Kiinalaisvalmistaja esitteli superhalvan täyssähköisen ”smurffiauton” - katso kuvat
Veho aloittanut tyytyväisenä kiinalaisen BYD:n myynnin
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Sähköautojen myynnin kasvu maailmalla hidastui heinäkuussa
Syksyn hämärä saapuu – tarkista autosi valot ja lasit
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
Boutique-hotelli ja nelilapsisen perheen koti saman katon alla: Unelma toteutui Taalintehtaalla
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
QUADin uusi X-sukupolvi
Ortofon MC X30
EISA AWARDS 2025–2026
Cd-soitin matkalle
Sennheiserilta kuulokevahvistin
Passin uudistunut kuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
... Lisää
FOKUS MEDIA
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
Boutique-hotelli ja nelilapsisen perheen koti saman katon alla: Unelma toteutui Taalintehtaalla
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
QUADin uusi X-sukupolvi
Ortofon MC X30
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
BMW aikoo haastaa uutuudellaan Mercedeksen G-sarjan
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Näitä autoja nuoret ostavat
Kiinalaisvalmistaja esitteli superhalvan täyssähköisen ”smurffiauton” - katso kuvat
Veho aloittanut tyytyväisenä kiinalaisen BYD:n myynnin
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Sähköautojen myynnin kasvu maailmalla hidastui heinäkuussa
Syksyn hämärä saapuu – tarkista autosi valot ja lasit
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Autoalan vakiosopimusehdot uudistuvat – tavoitteena selkeyttää kuluttajasopimuksia ja vähentää erimielisyyksiä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Polestar laajentaa Suomessa
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Volkswagen ID.3 GTX FIRE+ICE -konseptiauto siirtyy sarjatuotantoon
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL