Audi activesphere -konseptiauto yhdistää vastakohdat täydelliseksi synteesiksi – ylittäen monipuolisesti rajoja. Moottori ja alusta tekevät siitä samanaikaisesti ihanteellisen On- ja Off-Roaderin.

Audi activesphere -konseptiauto yhdistää vastakohdat täydelliseksi synteesiksi – ylittäen monipuolisesti rajoja. Moottori ja alusta tekevät siitä samanaikaisesti ihanteellisen On- ja Off-Roaderin.

Audi

Audi activesphere -konseptiauto: Täyssähköinen nelivetoinen coupé muuntuu Pick-Upiksi!

Audi activesphere -konseptiauto täydentää Audin Sphere-konseptiautojen kvartetin. Audi skysphere roadster 2021, Audi grandsphere sedan 2021 ja Audi urbansphere -tilakonsepti huhtikuussa 2022 – nyt esitellään neliovinen crossover-coupé hämmästyttävän muunneltavalla korirakenteella.

Auto Bild.Uutiset

Pi­tuu­del­taan 4,98-met­ri­nen, ele­gant­ti au­to näyt­tää luk­sus­luo­kan ur­hei­lu­au­tol­ta, jon­ka maa­va­ra ja suu­ret 22 tuu­man ren­kaat ker­to­vat myös Off-Road -ky­vyis­tä.

Au­di ac­ti­vesp­he­ren Sport­back-perä muun­tuu na­pin pai­nal­luk­sel­la avoi­mek­si la­vak­si (ac­ti­ve back) – täy­del­li­nen har­ras­tus­vä­li­nei­den, ku­ten säh­kö­pyö­rien tai vesi- ja tal­viur­hei­lu­vä­li­nei­den kul­jet­ta­mi­seen.

Au­di ac­ti­vesp­he­re -kon­sep­ti­au­to yh­dis­tää vas­ta­koh­dat täy­del­li­sek­si syn­tee­sik­si – ylit­tä­en mo­ni­puo­li­ses­ti ra­jo­ja. Moot­to­ri ja alus­ta te­ke­vät sii­tä sa­ma­nai­kai­ses­ti ihan­teel­li­sen On- ja Off-Ro­a­de­rin.

Sitä voi­daan ajaa ak­tii­vi­ses­ti oh­jaus­pyö­räl­lä ja pol­ki­mil­la, ja tar­vit­ta­es­sa se tar­jo­aa vaih­to­eh­don siir­tyä ren­toon, au­to­ma­ti­soi­tuun ajoon. Ele­gant­ti ja dy­naa­mi­nen coupé on saa­nut klas­si­set mit­ta­suh­teet ja lin­jat.

Se muun­tuu muu­ta­mis­sa se­kun­neis­sa pic­ku­pik­si en­si­luok­kais­ten ur­hei­lu­vä­li­nei­den kul­je­tus­ta var­ten – la­val­le mah­tuu jopa kak­si säh­kö­pyö­rää.

Kon­sep­ti­au­to suun­ni­tel­tiin ja ke­hi­tet­tiin Au­di De­sign Stu­di­os­sa Ma­li­bus­sa, vain ki­ven­hei­ton pääs­sä Pa­ci­fic Co­ast High­wa­ys­ta, le­gen­daa­ri­ses­ta ran­ta­ties­tä.

Luo­vas­ta suun­nit­te­lus­ta vas­ta­si Au­di De­sign Stu­di­on pääl­lik­kö Gael Bu­zyn tii­mei­neen:

”Ac­ti­vesp­he­re on ai­nut­laa­tui­nen. Se on uu­den­lai­nen cros­so­ver, jos­sa yh­dis­tyy tai­dok­kaas­ti Au­di Sport­bac­kin ele­gans­si, SUV:n mo­ni­puo­li­suus ja ai­dot Off-Road -omi­nai­suu­det.”

Audi activespheren Sportback-perä muuntuu napin painalluksella avoimeksi lavaksi (active back) – täydellinen harrastusvälineiden, kuten sähköpyörien tai vesi- ja talviurheiluvälineiden kuljettamiseen.

Audi activespheren Sportback-perä muuntuu napin painalluksella avoimeksi lavaksi (active back) – täydellinen harrastusvälineiden, kuten sähköpyörien tai vesi- ja talviurheiluvälineiden kuljettamiseen.

Audi

Au­din PPE-alus­ta­ra­ken­teen säh­köi­sel­lä voi­ma­lin­jal­la ja pi­ka­la­taus­tek­nii­kal­la va­rus­tet­tu Au­di ac­ti­vesp­he­re liit­tyy Sphere-kon­sep­ti­au­to­per­hee­seen. Il­man pai­kal­li­sia pääs­tö­jä, toi­min­ta­mat­ka jopa yli 600 km ja – 800 vol­tin la­taus­tek­no­lo­gi­an an­si­os­ta – erit­täin no­pea la­tau­sai­ka.

Eko­lo­gi­ses­ti kes­tä­vä säh­köi­nen voi­ma­lin­ja on yh­dis­tet­ty huip­pu­mo­der­nien täys­säh­kö­au­to­jen dy­naa­mi­suu­teen ja pit­kil­le mat­koil­le so­vel­tu­vuu­teen.

Oli­ver Hof­f­mann, tek­ni­sen ke­hi­tyk­sen joh­to­ryh­män jä­sen:

”Sphere-kon­sep­ti­au­tot ovat vi­si­om­me huo­mis­päi­vän luk­su­sau­toi­lus­ta. Ko­em­me pe­rus­ta­van­laa­tui­sen muu­tok­sen var­sin­kin tu­le­vien Au­di-mal­liem­me si­sä­ti­lois­sa. Mat­kus­ta­mos­ta tu­lee paik­ka, jos­sa mat­kus­ta­jat viih­ty­vät ja voi­vat sa­mal­la ol­la yh­tey­des­sä ul­ko­maa­il­maan. Au­di ac­ti­vesp­he­ren tär­kein tek­ni­nen in­no­vaa­tio on li­sä­tyn to­del­li­suu­den so­vel­ta­mi­nen au­toi­lus­sa. Au­di di­men­si­ons muo­dos­taa ym­pä­ris­tön ja di­gi­taa­li­sen to­del­li­suu­den täy­del­li­sen syn­tee­sin.”

Mah­dol­li­suus au­to­maat­ti­seen aja­mi­seen so­pi­vas­sa ym­pä­ris­tös­sä tar­jo­aa mat­kus­ta­jil­le ja kul­jet­ta­jal­le uu­den­lai­sen va­pau­den.

Au­di ac­ti­vesp­he­res­sa ajan voi hyö­dyn­tää ak­tii­vi­ses­ti uu­den näyt­tö- ja käyt­tö­tek­no­lo­gi­an avul­la. In­no­va­tii­vi­nen käyt­tö­kon­sep­ti Au­di di­men­si­ons yh­dis­tää fyy­si­sen ja vir­tu­aa­li­sen maa­il­man (”mi­xed re­a­li­ty”) tuo­mal­la re­aa­li­a­jas­sa di­gi­taa­lis­ta tie­toa nä­kö­kent­tään.

High­tech-la­sit mah­dol­lis­ta­vat siis nä­ky­män to­del­li­seen ym­pä­ris­töön ja tie­hen ja tuo­vat sa­mal­la plas­ti­ses­ti il­maan­tu­via tie­to­ja ja vuo­ro­vai­ku­tu­se­le­ment­te­jä nä­kö­kent­tään – yk­si­löl­li­ses­ti kul­jet­ta­jal­le ja mat­kus­ta­jil­le.

Täl­lä ta­val­la esi­te­tään myös kaik­ki kul­jet­ta­jal­le tär­ke­ät tie­dot – muun mu­as­sa ajo­ti­la ja na­vi­goin­ti. La­sien käyt­tä­jä nä­kee si­sä­ti­las­sa käyt­tö­kent­tiä ja mui­ta vir­tu­aa­li­sia näyt­tö­jä, jot­ka on muo­toil­tu siis­tin mi­ni­ma­lis­ti­sik­si ja joi­ta ei näe pal­jaal­la sil­mäl­lä.

Tark­kaa vuo­ro­vai­ku­tus­ta näi­den ole­mas­sa ole­vien, mut­ta nä­ky­mät­tö­mien kos­ke­tus­vyö­hyk­kei­den kans­sa voi­daan oh­ja­ta Mi­xed Re­a­li­ty -op­tii­kal­la: la­sit näyt­tä­vät toi­min­not ja oman toi­min­ta­si re­ak­tii­vi­ses­ti ja re­aa­li­a­jas­sa kä­te­si kos­ket­ta­es­sa.

Au­di ac­ti­vesp­he­re -kon­sep­ti­au­to on täy­del­li­nen mo­ni­lah­jak­kuus, joka täyt­tää tu­le­vai­suu­teen suun­tau­tu­nei­den Au­di-asi­ak­kai­den tiu­kat vaa­ti­muk­set. Ih­mis­ten, joil­le yk­si­löl­li­nen au­toi­lu ja kes­tä­vä ke­hi­tys ei­vät ole tois­ten­sa vas­ta­koh­tia.

Ih­mis­ten, jot­ka odot­ta­vat Au­dil­le tyy­pil­lis­tä es­te­tiik­kaa ja dy­na­miik­kaa yh­dis­tet­ty­nä tu­le­vai­suu­teen suun­tau­tu­vaan tek­no­lo­gi­aan. Au­di ac­ti­vesp­he­re -kon­sep­ti­au­to on kieh­to­va vi­sio näi­den ra­jo­jen yli­tyk­ses­tä.

Vah­vaa ele­gans­sia - ul­koi­nen muo­toi­lu

Au­di ac­ti­vesp­he­re -kon­sep­ti­au­to si­joit­tuu mit­to­jen­sa pe­rus­teel­la ylem­pään seg­ment­tiin – pi­tuus 4,98 met­riä, le­veys 2,07 met­riä ja kor­keus 1,60 met­riä. Ak­se­li­vä­li on – täys­säh­kö­au­tol­le tyy­pil­li­ses­ti – ylel­li­set 2,97 met­riä, joka ta­kaa mat­kus­ta­jil­le mak­si­maa­li­sen suu­ret jal­ka­ti­lat.

Ly­hy­et yli­tyk­set edes­sä ja ta­ka­na ko­ros­ta­vat huo­mat­ta­vas­ti kom­pak­tim­paa vai­ku­tel­maa kuin mitä pel­kät lu­vut an­ta­vat olet­taa. Au­di ac­ti­vesp­he­re -kon­sep­ti­au­to näyt­tää mo­no­liit­ti­sel­ta joka pers­pek­tii­vis­tä – yh­te­näi­sel­tä ko­ko­nai­suu­del­ta.

22 tuu­man van­teet ja huo­mi­o­ta he­rät­tä­vä maa­va­ra, Au­dil­le tyy­pil­li­nen ma­ta­la oh­jaa­mo ja dy­naa­mi­set kat­to­kaa­ret mää­rit­tä­vät huo­mat­ta­van sport­ti­sia mit­ta­suh­tei­ta. 285/55-ren­kaat ovat maas­to­kel­poi­sen suu­ret ja nii­den muo­toil­tu pro­fii­li ko­ros­taa ac­ti­vesp­he­ren Off-Road -ky­ky­jä.

Van­teis­sa on liik­ku­via seg­ment­te­jä. Ne avau­tu­vat Off-Road -käy­tös­sä op­ti­maa­li­sen tuu­le­tuk­sen var­mis­ta­mi­sek­si ja sul­keu­tu­vat On-Road -käy­tös­sä ae­ro­dy­na­mii­kan op­ti­moi­mi­sek­si. Mi­ni­maa­li­sen il­man­vas­tuk­sen var­mis­ta­vat myös kau­niis­ti muo­toil­lut, hie­nos­tu­neet ka­me­ra­pei­lit etuo­vis­sa.

Te­rä­vien reu­no­jen puut­tu­mi­nen ko­ri­run­gos­ta saa ai­kaan peh­me­ät siir­ty­mät ku­pe­rien ja ko­ve­rien pin­to­jen vä­lil­lä tuot­ta­en peh­mei­tä var­jo­ku­via. Ta­ka­pyö­rän­ko­te­lot ko­ros­ta­vat vaa­ka­suun­tai­sia mit­ta­suh­tei­ta si­vul­ta ja ta­kaa kat­sot­tu­na – ne il­men­tä­vät kon­sep­ti­au­ton dy­naa­mis­ta po­ten­ti­aa­lia.

La­si­pin­nat mää­rit­tä­vät oleel­li­ses­ti au­ton ul­ko­muo­toa – ei­kä suin­kaan ai­no­as­taan pään kor­keu­del­la. Ac­ti­vesp­he­ren keu­las­sa on Au­din tun­nu­so­mai­nen Sing­lef­ra­me-ke­hys. Se on to­teu­tet­tu lä­pi­nä­ky­vä­nä la­si­pin­ta­na, joka mah­dol­lis­taa avoi­men keu­lan an­si­os­ta mat­kus­ta­jil­le ai­don nä­ky­män tie­hen.

Audi activespheressa ajan voi hyödyntää aktiivisesti uuden näyttö- ja käyttöteknologian avulla. Innovatiivinen käyttökonsepti Audi dimensions yhdistää fyysisen ja virtuaalisen maailman (”mixed reality”) tuomalla reaaliajassa digitaalista tietoa näkökenttään. Hightech-lasit mahdollistavat siis näkymän todelliseen ympäristöön ja tiehen ja tuovat samalla plastisesti ilmaantuvia tietoja ja vuorovaikutuselementtejä näkökenttään – yksilöllisesti kuljettajalle ja matkustajille.

Audi activespheressa ajan voi hyödyntää aktiivisesti uuden näyttö- ja käyttöteknologian avulla. Innovatiivinen käyttökonsepti Audi dimensions yhdistää fyysisen ja virtuaalisen maailman (”mixed reality”) tuomalla reaaliajassa digitaalista tietoa näkökenttään. Hightech-lasit mahdollistavat siis näkymän todelliseen ympäristöön ja tiehen ja tuovat samalla plastisesti ilmaantuvia tietoja ja vuorovaikutuselementtejä näkökenttään – yksilöllisesti kuljettajalle ja matkustajille.

Audi

Myös si­vuil­la, ovien ala­seg­men­teis­sä on si­sen­ne­tyt la­si­pin­nat, jot­ka ikään kuin ko­ros­ta­vat luon­non ja si­sä­ti­lan erot­te­lua ac­ti­vesp­he­ren of­f­ro­ad-käy­tös­sä. Le­veä, kaa­re­va ta­ka­luuk­ku on myös va­rus­tet­tu suu­rel­la la­si­pin­nal­la op­ti­maa­li­sen va­lo­mää­rän ta­kaa­mi­sek­si. It­se kat­to­kin on lä­pi­nä­ky­vä ja se pääs­tää pal­jon päi­vän­va­loa si­sä­ti­laan.

Ul­koi­nen il­me viit­taa sel­ke­äs­ti maas­to­kel­poi­suu­teen ja suu­ret pyö­rän­ko­te­lot vi­su­a­li­soi­vat muun­nel­ta­vaa, elekt­ro­ni­ses­ti sää­det­tä­vää qu­at­t­ro-ne­li­ve­toa, joka on tie­tys­ti otet­tu käyt­töön. Au­di ac­ti­vesp­he­ren maa­va­ra­kin on muun­nel­ta­va – sen voi nos­taa 208 mil­li­met­rin pe­rus­ta­sos­ta 40 mil­li­met­riä ylem­mäs – ihan­teel­li­nen maas­tos­sa – tai tiel­lä alas las­ket­tu­na.

Tämä pa­ran­taa sekä pai­no­pis­tet­tä et­tä ae­ro­dy­na­miik­kaa no­pe­as­sa tiel­lä ajos­sa. Au­di ac­ti­vesp­he­ren lä­hes­ty­mis­kul­ma on 18,9 as­tet­ta ja jät­tö­kul­ma 28,1 as­tet­ta.

Muun­nel­ta­va maa­va­ra viit­taa Au­di-mal­li­per­hee­seen, joka on löy­tä­nyt C- ja myö­hem­min myös B-seg­men­tis­sä in­nok­kaan ja us­kol­li­sen ihai­li­ja­kun­tan­sa jo vuo­des­ta 2000 läh­tien – ni­mit­täin Au­di al­l­ro­ad.

Sii­nä­kin on ol­lut en­sim­mäi­ses­tä su­ku­pol­ves­ta läh­tien il­ma­jou­si­tet­tu alus­ta muun­tu­val­la maa­va­ral­la ja op­ti­ses­ti las­ket­tu ko­ri­ra­ken­ne poh­ja­suo­ja­e­le­men­teil­lä de­sig­nin tär­ke­ä­nä tun­nus­merk­ki­nä.

Ac­ti­vesp­he­ren myö­tä Sport­back-viis­to­pe­räi­nen au­to saa en­si ker­taa al­l­ro­a­din muo­to­e­le­men­tit ja tek­ni­set omi­nai­suu­det. Au­di kut­suu uut­ta ko­ri­mal­lia sik­si ni­mel­lä ”ac­ti­ve sport­back”, jot­ta se ero­te­taan al­l­ro­a­dis­ta.

Uu­si va­ri­aa­tio al­l­ro­a­diin liit­ty­en: Au­di ac­ti­vesp­he­re -kon­sep­ti­au­tos­sa on edes­sä ja ta­ka­na sekä kyl­jis­sä ovien al­la tum­mat, kiil­tä­väk­si maa­la­tut (vä­ri­sä­vy: ”Arc­tic Teal”) ja mat­ta­pin­tai­sel­ta vai­kut­ta­vat pin­nat, jot­ka erot­ta­vat ko­ri­ra­ken­teen ja mat­kus­ta­mon. Tä­hän on in­teg­roi­tu me­tal­li­set lis­tat vas­tak­kain ja rin­nak­kain asen­ne­tuil­la pys­ty­suo­ril­la uril­la.

Nämä ele­men­tit ir­to­a­vat toi­sis­taan maa­va­ran kas­va­es­sa ja vi­su­a­li­soi­vat vie­lä enem­män Off-Road -ti­laa.

Ulkoinen ilme viittaa selkeästi maastokelpoisuuteen ja suuret pyöränkotelot visualisoivat muunneltavaa, elektronisesti säädettävää quattro-nelivetoa, joka on tietysti otettu käyttöön. Audi activespheren maavarakin on muunneltava – sen voi nostaa 208 millimetrin perustasosta 40 millimetriä ylemmäs – ihanteellinen maastossa – tai tiellä alas laskettuna.

Ulkoinen ilme viittaa selkeästi maastokelpoisuuteen ja suuret pyöränkotelot visualisoivat muunneltavaa, elektronisesti säädettävää quattro-nelivetoa, joka on tietysti otettu käyttöön. Audi activespheren maavarakin on muunneltava – sen voi nostaa 208 millimetrin perustasosta 40 millimetriä ylemmäs – ihanteellinen maastossa – tai tiellä alas laskettuna.

Audi

Au­di ac­ti­vesp­he­ren ovet on sa­ra­noi­tu vas­tak­kai­sis­ta reu­nois­ta Au­di grandsp­he­re -kon­sep­ti­au­ton ta­voin; ovien vä­lis­sä ei ole B-pi­la­ria. Tä­män an­si­os­ta koko si­sä­ti­la kir­jai­mel­li­ses­ti avau­tuu mat­kus­ta­jil­le hei­dän siir­ty­es­sään au­toon.

Sing­lef­ra­me-ke­hyk­sen ylä­puo­lel­le si­joi­te­tut ajo­va­lot näyt­tä­vät ka­peil­ta – kuin sil­mät kes­kit­ty­nees­sä il­mees­sä. Nämä Au­di Ey­es -ni­mel­lä eli Au­din sil­mi­nä tun­ne­tut di­gi­taa­li­set va­lais­tu­syk­si­köt tois­ta­vat brän­din lo­goa nel­jäl­lä ren­kaal­la, kun ne muo­dos­tu­vat uu­den, erot­tu­van di­gi­taa­li­sen va­lo­tun­nuk­sen suu­ren­ta­mal­la ja ra­jaa­mal­la kah­den ren­kaan leik­kaus­koh­dan muo­dos­ta­en sil­män pu­pil­lin.

Ne esi­tel­tiin en­si ker­taa Au­di grandsp­he­re -kon­sep­ti­au­tos­sa. Ac­ti­vesp­he­res­sä tun­nus­ta va­ri­oi­daan hie­man – On-Road- ja Off-Road -ajo­ti­lat saa­vat mo­lem­mat oman ver­si­on­sa. Huo­mi­o­va­lois­sa ja ta­ka­va­lois­sa käy­te­tään mic­ro-LED-tek­niik­kaa, joka pa­ran­taa en­ti­ses­tään tark­kuut­ta ja kont­ras­tia.

Sport­back ja ac­ti­ve back – muun­tu­va pe­rä­ark­ki­teh­tuu­ri

Au­di ac­ti­vesp­he­re -kon­sep­ti­au­to ylit­tää ra­jo­ja ja on sa­mal­la muun­tau­tu­mi­sen mes­ta­ri. Sen ta­ka­o­sa ot­taa huo­mi­oon asi­a­kas­kun­tan­sa ak­tii­vi­sen elä­män­tyy­lin mah­dol­lis­ta­mal­la suu­rien­kin ur­hei­lu­vä­li­nei­den kul­jet­ta­mi­sen – tin­ki­mät­tä kui­ten­kaan Sport­back-si­lu­e­tin ele­gans­sis­ta ja sport­ti­suu­des­ta.

Lä­pi­nä­ky­vä ta­ka­la­si liu­kuu tar­vit­ta­es­sa lä­hes ta­sai­ses­ti Au­di ac­ti­vesp­he­ren ka­ton pääl­le. Sa­mal­la ta­ka­o­san alem­pi, pys­ty­suo­ra seg­ment­ti kään­tyy vaa­ka­suo­raan. Täl­löin saa­daan käyt­töön suu­ri lava – ac­ti­ve back, jo­hon on upo­tet­tu val­miik­si kiin­nik­keet vaik­ka säh­kö­pyö­ril­le.

Ta­ka­o­san si­vu­pin­nat – C-pi­la­rit – py­sy­vät muut­tu­mat­to­mi­na pai­koil­laan huo­leh­tien ac­ti­vesp­he­ren dy­naa­mi­ses­ta si­lu­e­tis­ta. Ta­kais­tuin­ten ta­ka­na ole­va vä­li­sei­nä suo­jaa mat­kus­ta­moa eri­lai­sis­sa tuu­li- ja sää­o­lo­suh­teis­sa.

Kat­to­ra­ken­teen kes­kel­le on asen­net­tu pi­di­ke suk­sien kul­je­tus­ta var­ten – nä­ky­mät­tö­mäs­ti ja käy­tän­nöl­li­ses­ti kat­to­kaa­reen upo­tet­tu­na. Tämä pi­di­ke tu­lee tar­vit­ta­es­sa esiin, jol­loin sitä voi­daan käyt­tää ur­hei­lu­vä­li­nei­den kiin­ni­tyk­seen ja tur­val­li­seen kul­je­tuk­seen.

Si­säl­tä ulos – ih­mi­nen kes­ki­pis­tees­sä

Jo ni­mien yh­tei­nen "sphere"-sana viit­taa sii­hen, et­tä Au­di skysp­he­re, grandsp­he­re, ur­bansp­he­re ja nyt myös ac­ti­vesp­he­re -kon­sep­ti­au­to­jen pai­no­pis­te on si­sä­ti­lois­sa ja si­sus­tuk­ses­sa.

Voi­man­siir­to tai ajo­dy­na­miik­ka ei­vät ole enää tär­keim­piä asi­oi­ta täs­sä uu­den su­ku­pol­ven au­tos­sa. Sen si­jaan si­sä­ti­las­ta on tul­lut sekä suun­nit­te­lun et­tä tek­nii­kan läh­tö­koh­ta. Sen mu­ka­na myös au­to muut­tuu ti­lak­si mat­kus­ta­jan elä­mää ja elä­myk­siä var­ten.

Mat­kus­ta­jien tar­peet ja toi­veet muo­vaa­vat tätä ti­laa, sen ark­ki­teh­tuu­ria ja kaik­kia sii­hen in­teg­roi­tu­ja toi­min­to­ja. Nä­kö­kul­man muu­tos muut­taa myös suun­nit­te­lup­ro­ses­sia. Al­ku­vai­hees­sa kes­ki­ty­tään vain si­sä­ti­laan ja sen suun­nit­te­luun. Vas­ta sen jäl­keen suun­ni­tel­laan ko­ko­nais­pa­ket­ti, mit­ta­suh­teet ja ul­koi­set lin­jat.

Toi­min­nal­li­nen ja pel­kis­tet­ty – si­sus­tus

Ää­rim­mäi­sen sel­keä ja siis­ti – sel­lai­sen vai­ku­tel­man saa mat­kus­ta­ja, joka lä­hes­tyy Au­di ac­ti­vesp­he­ren si­sä­ti­laa sen kir­jai­mel­li­ses­ti avau­tu­es­sa hä­nel­le.

Ti­lan ark­ki­teh­tuu­ria do­mi­noi­vat pys­ty- ja vaa­ka­suo­rat pin­nat sekä suo­rat kul­mat. Si­sus­tuk­sen vaa­ka­suo­rat vyö­hyk­keet on ero­tet­tu toi­sis­taan eri vä­reil­lä. Laa­van­pu­nai­set is­tui­no­sat, ovi­ver­houk­set ja etu­a­lue muo­dos­ta­vat, myös si­vu­la­sien läpi kat­sot­tu­na, sel­ke­än kont­ras­tin tum­mal­le ul­ko­puo­lel­le.

Tä­män kes­kei­sen vyö­hyk­keen ylä- ja ala­puo­lel­la do­mi­noi­vat myös tum­mat vä­rit – mus­ta, ant­ra­siit­ti ja tum­man­har­maa.

Nel­jä eril­li­sis­tuin­ta on ikään kuin ri­pus­tet­tu yh­te­näi­seen, kor­ke­aan kes­ki­kon­so­liin. Is­tuin­kau­ka­lon si­sem­pi si­vuo­sa on muo­toil­tu yl­hääl­tä vaa­ka­suo­rak­si kä­si­no­jak­si ja se on kiin­ni kes­ki­kon­so­lis­sa.

Is­tui­no­sa, sel­kä­o­sa ja har­ti­a­lin­ja on muo­toil­tu kol­mek­si eril­li­sek­si pin­nak­si, joi­den ul­ko­nä­kö on jo lu­paus hy­väs­tä si­vut­tais­tu­es­ta. Ne näyt­tä­vät ke­ve­än lei­ju­vil­ta ja säi­lyt­tä­vät ta­sa­pai­non au­ton edel­lyt­tä­män teh­tä­vän ja le­po­tuo­lin ele­gans­sin vä­lil­lä.

Au­di ac­ti­vesp­he­re -kon­sep­ti­au­ton oh­jaus­pyö­rä, pol­ki­met ja mit­ta­ris­to voi­daan pii­lot­taa au­to­maat­ti­sen ajon ai­ka­na. En­sim­mäi­sel­le is­tuin­ri­vil­le kul­jet­ta­jan eteen saa­daan käyt­töön suu­ri tila, joka ulot­tuu ai­na ac­ti­vesp­he­ren keu­laan saak­ka – ja sii­tä eteen­päin.

Ko­ko­naan la­sis­ta val­mis­tet­tu Sing­lef­ra­me mah­dol­lis­taa mat­kus­ta­jil­le ai­don nä­ky­män tie­hen au­ton eteen.

Ko­je­lau­ta puu­la­mel­lei­neen toi­mii yli­suu­re­na sound­ba­ri­na ja älyk­kää­nä, täys­le­vyi­se­nä tuu­let­ti­me­na (sekä esil­lä ol­les­saan et­tä las­ke­tus­sa asen­nos­sa).

Neljä erillisistuinta on ikään kuin ripustettu yhtenäiseen, korkeaan keskikonsoliin. Istuinkaukalon sisempi sivuosa on muotoiltu ylhäältä vaakasuoraksi käsinojaksi ja se on kiinni keskikonsolissa.  Istuinosa, selkäosa ja hartialinja on muotoiltu kolmeksi erilliseksi pinnaksi, joiden ulkonäkö on jo lupaus hyvästä sivuttaistuesta. Ne näyttävät keveän leijuvilta ja säilyttävät tasapainon auton edellyttämän tehtävän ja lepotuolin eleganssin välillä.

Neljä erillisistuinta on ikään kuin ripustettu yhtenäiseen, korkeaan keskikonsoliin. Istuinkaukalon sisempi sivuosa on muotoiltu ylhäältä vaakasuoraksi käsinojaksi ja se on kiinni keskikonsolissa. Istuinosa, selkäosa ja hartialinja on muotoiltu kolmeksi erilliseksi pinnaksi, joiden ulkonäkö on jo lupaus hyvästä sivuttaistuesta. Ne näyttävät keveän leijuvilta ja säilyttävät tasapainon auton edellyttämän tehtävän ja lepotuolin eleganssin välillä.

Audi

Kun kul­jet­ta­ja oh­jaa au­toa it­se, tuu­li­la­sin al­le las­ket­tu mit­ta­ris­to ja oh­jaus­pyö­rä kään­ty­vät taak­se – jo­kai­nen kul­jet­ta­ja voi sää­tää yk­si­löl­li­ses­ti er­go­no­mi­ses­ti ihan­teel­li­sen asen­ton­sa. MMI touch­les­sin hal­lin­ta­lait­teet ovis­sa ovat hel­pos­ti näh­tä­vis­sä ja käy­tet­tä­vis­sä, esim. ik­ku­noi­den ja is­tui­mien sää­tä­mi­sek­si.

Au­di ac­ti­vesp­he­ren ark­ki­teh­tuu­ria ja ti­lan­tun­net­ta mää­rit­tää kor­kea, yh­te­näi­nen kes­ki­kon­so­li. Sitä ei luon­nol­li­ses­ti tar­vi­ta säh­kö­au­tos­sa enää kar­daa­ni­ak­se­lin ta­kia, vaan se tar­jo­aa ti­laa säi­ly­tys­lo­ke­roil­le ja au­to­baa­ril­le – kyl­mäl­le tai kuu­mal­le. Ylä­kan­si on lä­pi­nä­ky­vä – tämä tar­jo­aa nä­ky­män pul­loi­hin ja la­sei­hin sekä in­teg­roi sa­mal­la suu­ren kon­so­lin vi­su­aa­li­ses­ti si­sus­tuk­seen.

Myös ka­tos­sa on kon­so­li suo­raan kes­ki­kon­so­lin ylä­puo­lel­la ikään kuin kes­ki­kon­so­lin pei­li­ku­va­na. Mat­kus­ta­jien on kä­te­vä säi­lyt­tää siel­lä Mi­xed-Re­a­li­ty-jär­jes­tel­män AR-la­se­ja.

Au­di di­men­si­ons – maa­il­mo­jen vä­lis­sä

Ra­jo­jen ylit­tä­mi­nen on Au­di ac­ti­vesp­he­re -kon­sep­ti­au­ton vah­vuus – tämä kos­kee myös au­ton, käyt­tä­jän ja ym­pä­ris­tön vä­lis­tä lii­tän­tää. Uu­si jär­jes­tel­mä yh­dis­tää ni­mit­täin en­si ker­taa fyy­si­sen to­del­li­suu­den ja di­gi­taa­li­sen sfää­rin uu­dek­si maa­il­mak­si: tek­no­lo­gi­an nimi on Au­di di­men­si­ons.

Uu­den jär­jes­tel­män sy­dän on in­no­va­tii­vi­set Mi­xed-Re­a­li­ty-la­sit – yk­si­löl­li­set jo­kai­sel­le kul­jet­ta­jal­le/mat­kus­ta­jal­le, omal­la pai­kal­laan au­tos­sa. Au­di ac­ti­vesp­he­ren käyt­tä­jä voi naut­tia myös kat­ta­van di­gi­taa­li­sen eko­sys­tee­min tar­jo­a­mis­ta pal­ve­luis­ta.

Alus­sa VR-la­seil­la pys­tyt­tiin ku­vaa­maan kei­no­te­kois­ta, ”vir­tu­aa­lis­ta” to­del­li­suut­ta il­man to­del­lis­ta ym­pä­ris­töä. Myö­hem­min ”Aug­men­ted Re­a­li­ty” -tek­no­lo­gia on pys­ty­nyt yh­dis­tä­mään to­del­li­sen ym­pä­ris­tön vir­tu­aa­li­si­säl­töi­hin. Mi­xed Re­a­li­ty – seu­raa­va ke­hi­tys­vai­he - pys­tyy nyt yh­dis­tä­mään vir­tu­aa­li­sen si­säl­lön kol­miu­lot­tei­ses­ti to­del­li­seen ym­pä­ris­töön.

Mi­xed Re­a­li­ty nos­taa AR-tuu­li­la­si­näyt­tö­jen mah­dol­li­suu­det vas­te­des uu­del­le ta­sol­le jous­ta­vuu­den, tark­kuu­den ja esi­tet­tä­vien si­säl­tö­jen suh­teen.

Mi­xed Re­a­li­ty tar­koit­taa konk­reet­ti­ses­ti: Au­di ac­ti­vesp­he­re -kon­sep­ti­au­tos­sa ote­taan en­si ker­taa käyt­töön tä­män tek­no­lo­gi­an tu­le­vai­suu­teen suun­tau­tu­va su­ku­pol­vi, joka li­sää Aug­men­ted Re­a­li­tyyn vuo­ro­vai­ku­tuk­sen ulot­tu­vuu­den.

En­nen­nä­ke­mät­tö­mäl­lä op­ti­sel­la tark­kuu­del­la, par­haim­mal­la re­so­luu­ti­ol­la ja eri­no­mai­sel­la kont­ras­til­la jär­jes­tel­mä pys­tyy tuo­maan la­sien käyt­tä­jän nä­kö­kent­tään oh­jaus­pyö­rän taak­se käyt­tö­kent­tiä ja näyt­tö­jä, joi­ta muut ei­vät näe.

Käyt­tä­jä nä­kee siis vir­tu­aa­li­sia yk­si­tyis­koh­tia, jot­ka ovat hä­nel­le vain li­sä­tie­to­ja. Jos käyt­tä­jän sil­mät kes­kit­ty­vät näi­hin ele­ment­tei­hin ja il­moit­ta­vat si­ten jär­jes­tel­mäl­le kiin­nos­tuk­ses­taan, tar­kem­mat tie­dot tu­le­vat nä­ky­viin – ai­van ku­ten ma­nu­aa­li­nen klik­kaus, joka avaa ala­va­li­kon.

Yh­teen­ve­to­na: vuo­ro­vai­ku­tu­se­le­ment­ti ak­ti­voi­tuu, kun käyt­tä­jä koh­dis­taa sii­hen huo­mi­on­sa ja on vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa eleil­lään.

Käsi seu­raa täl­löin in­tui­tii­vi­ses­ti kat­set­ta ja oh­jaa au­ton toi­min­to­ja – ja ”user in­ter­fa­ce” – la­sien vir­tu­aa­li­näyt­tö – re­a­goi muu­tok­siin re­aa­li­a­jas­sa ku­ten pe­rin­tei­nen käyt­tö­liit­ty­mä. Eri­tyi­sen käyt­tä­jäys­tä­väl­lis­tä: vir­tu­aa­li­nen käyt­tö­e­le­ment­ti liik­kuu käyt­tä­jän suun­taan, jol­loin hän pys­tyy is­tui­na­sen­nos­taan riip­pu­mat­ta ole­maan hel­pos­ti vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa käyt­tö­liit­ty­män kans­sa.

Toi­sin kuin ana­lo­gi­ses­sa, fyy­si­ses­sä käyt­tö­e­le­men­tis­sä – näp­päi­mis­tös­sä, kier­to­sää­ti­mes­sä – hä­nen ei tar­vit­se ku­rot­taa tai ojen­taa kä­si­ään. Li­sä­e­tu­na on, et­tä Au­di ac­ti­vesp­he­ren si­sä­ti­lo­jen siis­tiä ja yh­te­näis­tä de­sig­nia ei­vät enää ra­joi­ta näp­päi­mis­tö­jen ja ak­ku­as­teik­ko­jen toi­min­ta ku­ten pe­rin­tei­sen au­ton oh­jaa­mos­sa.

Käyt­tä­jä nä­kee ele­men­tin vain tar­vi­tes­saan sitä ja hän voi käyt­tää sitä yh­tä in­tui­tii­vi­ses­ti kuin ana­lo­gi­ses­sa maa­il­mas­sa. Tär­ke­ää: au­to on siir­ty­mäs­sä py­sy­väs­ti pois pe­rin­tei­ses­tä käyt­tö­kon­sep­tis­ta näyt­töi­neen ja fyy­si­si­ne käyt­tö­e­le­ment­tei­neen.

Käyt­tö­e­le­men­tit näy­te­tään sen si­jaan lei­ju­vi­na kul­lois­ten­kin toi­min­to­e­le­ment­tien edes­sä. Kak­si esi­merk­kiä: il­mas­toin­ti­lait­teen sää­din il­mes­tyy tuu­le­tus­suut­ti­men eteen, in­te­rak­tii­vi­nen viih­de- ja ää­nen­tois­to­pa­nee­li kai­ut­ti­men eteen.

Tek­no­lo­gia tar­jo­aa pal­jon mui­ta­kin mah­dol­li­suuk­sia. Sen avul­la voi­daan esi­mer­kik­si of­f­ro­ad-ti­las­sa hei­jas­taa to­pog­ra­fi­an kor­ke­a­re­so­luu­ti­oi­set 3D-gra­fii­kat to­del­li­seen ym­pä­ris­töön ja li­sä­tä sii­hen na­vi­goin­nin oh­jeet ja koh­teen tie­dot. Sama kos­kee lii­ken­ne­tur­val­li­suu­teen liit­ty­viä tie­to­ja – va­roi­tuk­sia ruuh­kis­ta tai liuk­kais­ta teis­tä.

Mat­kus­ta­jat ja kul­jet­ta­ja saa­vat tar­pees­ta ja teh­tä­väs­tä riip­pu­en eri­lais­ta si­säl­töä Mi­xed-Re­a­li­ty-la­sei­hin­sa. Kun kul­jet­ta­ja kes­kit­tyy ak­tii­vi­ses­ti oh­jaa­mi­seen saa­den tie­to­ja no­peu­des­ta ja rei­tis­tä, mat­kus­ta­jat voi­vat sa­mal­la tut­kia jo koh­teen ak­ti­vi­teet­te­ja ja val­mis­tau­tua nii­hin.

Jo­kai­nen voi sa­mal­la sää­tää il­mas­toin­ti­lait­tees­ta oman is­tui­na­lu­een­sa läm­pö­ti­laa ja il­ma­noh­jaus­ta tai va­li­ta mu­siik­kia yk­si­löl­li­ses­ti käy­tet­tä­väs­tä ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mäs­tä.

Kos­ka la­sit on so­vi­tet­tu tar­kas­ti ac­ti­vesp­he­ren si­sä­ti­lan ge­o­met­ri­aan, ne voi­vat hei­jas­taa tar­kas­ti kes­ki­kon­so­liin jopa fik­tii­vi­siä vä­li­leh­tiä, jot­ka vi­su­a­li­soi­vat pää­syä verk­ko­si­säl­töi­hin. Mi­xed-Re­a­li­ty-la­sien sen­so­riik­ka mit­taa si­sä­ti­laa mil­li­met­rin tar­kas­ti, pys­tyy hei­jas­ta­maan vir­tu­aa­lis­ta si­säl­töä tar­peen mu­kaan ja käyt­tä­mään sitä yk­si­löl­li­seen vuo­ro­vai­ku­tuk­seen.

La­sien käyt­tä­jän ja au­ton sekä eko­sys­tee­min ver­kot­tu­mi­nen on täyn­nä mah­dol­li­suuk­sia myös ac­ti­vesp­he­ren si­sä­ti­lan ul­ko­puo­lel­la. Kun na­vi­goin­ti­rei­tit tai au­ton huol­lot suun­ni­tel­laan ny­ky­ään tie­to­ko­neel­la tai tab­le­til­la ko­toa kä­sin, tu­le­vai­suu­des­sa tämä hoi­tuu Mi­xed Re­a­li­ty -tek­no­lo­gi­an avul­la ja la­sit ovat ai­nut tar­vit­ta­va lait­teis­to.

Ac­ti­vesp­he­ren mat­kus­ta­ja voi ot­taa la­sit mu­kaan­sa au­tos­ta näh­däk­seen niis­tä pyö­rä­reit­tin­sä na­vi­goin­ti­oh­jauk­sen tai las­ket­te­lun­sa ihan­ne­lin­jan.

Myös tie­dot it­se au­tos­ta, akun toi­min­ta­mat­kas­ta ja seu­raa­vas­ta la­taus­pis­tees­tä voi­daan näh­dä sekä au­tos­sa et­tä sen ul­ko­puo­lel­la. Tar­vit­ta­es­sa voi­daan saa­da etu­kä­teen myös va­roi­tuk­sia esim. ren­kai­den lii­an al­hai­ses­ta il­man­pai­nees­ta tai käyt­tää sää­tie­do­tus­ta reit­ti­va­lin­nan poh­ja­na.

PPE – rää­tä­löi­tyä moot­to­ri­tek­no­lo­gi­aa

Au­di ac­ti­vesp­he­re -kon­sep­ti­au­to pys­tyy mit­ta­suh­tei­den­sa ja te­ho­ta­son­sa an­si­os­ta hyö­dyn­tä­mään Au­din täl­lä het­kel­lä in­no­va­tii­vi­sin­ta säh­köis­tä voi­ma­lin­ja­jär­jes­tel­mää – joka on Pre­mium Plat­form Elect­ric eli PPE.

Ai­em­pien Au­di grandsp­he­re ja Au­di ur­bansp­he­re -kon­sep­ti­au­to­jen ta­voin ac­ti­vesp­he­re-kon­sep­ti­au­to käyt­tää tätä sar­ja­tuo­tan­non mo­duu­li­jär­jes­tel­mää. Se ke­hi­te­tään Au­din ja Porsc­he AG:n yh­teis­työ­nä – en­sim­mäi­set PPE-ra­ken­tee­seen pe­rus­tu­vat Au­di-sar­ja­tuo­tan­to­au­tot esi­tel­lään vai­heit­tain vie­lä vuon­na 2023.

PPE on suun­ni­tel­tu yk­si­no­maan ak­ku­käyt­töi­siä säh­köi­siä voi­ma­lin­jo­ja var­ten, ja sik­si se pys­tyy hyö­dyn­tä­mään tek­no­lo­gi­an kaik­ki par­haat puo­let – ajo-omi­nai­suuk­sien, ta­lou­del­li­suu­den ja ko­ko­nais­pa­ket­tien eduk­si.

Nelivetoisen Audi activesphere -konseptiauton etu- ja taka-akselin sähkömoottorit voivat yhdessä tuottaa 325 kW:n kokonaistehon ja 720 Nm:n väännön.

Nelivetoisen Audi activesphere -konseptiauton etu- ja taka-akselin sähkömoottorit voivat yhdessä tuottaa 325 kW:n kokonaistehon ja 720 Nm:n väännön.

Audi

Tä­män joh­dos­ta brän­din säh­kö­au­to­va­li­koi­maa voi­daan laa­jen­taa te­hok­kaas­ti – suu­ren vo­lyy­min B- ja C-seg­men­teis­sä. Skaa­lat­ta­vuu­den an­si­os­ta luk­sus­luo­kan tek­no­lo­gia ja mo­ni­puo­li­set mal­li­vaih­to­eh­dot voi­daan tuo­da laa­jaan mal­li­oh­jel­maan, joka on ai­nut­laa­tui­nen pre­mium-kil­pai­li­joi­den jou­kos­sa.

PPE on suun­ni­tel­tu en­si ker­taa mah­dol­lis­ta­maan vo­lyy­mi­au­to­jen en­nen­nä­ke­mä­tön laa­juus: va­li­koi­ma si­säl­tää kor­ke­al­la alus­tal­la va­rus­te­tun SUV:n ja CUV:n sa­moin kuin ma­ta­lan si­lu­e­tin au­to­ja, jot­ka kuu­lu­vat Au­di-va­li­koi­man ydin­seg­ment­tiin – ku­ten Au­di-A6-mal­li­sar­ja, joka vas­taa ul­ko­mi­toil­taan ja ak­se­li­vä­lil­tään Au­di ac­ti­vesp­he­re -kon­sep­ti­au­toa.

Tu­le­vien PPE-mal­lien kes­kei­nen ele­ment­ti on ak­se­lei­den vä­liin si­joi­tet­tu ak­ku­mo­duu­li, joka ac­ti­vesp­he­re-kon­sep­ti­au­tos­sa tal­ti­oi noin 100 kWh ener­gi­aa. Akus­ta on voi­tu teh­dä to­del­la lit­teä, sil­lä Au­di hyö­dyn­tää koko ti­lan ak­se­lei­den vä­lis­sä.

Ne­li­ve­toi­sen Au­di ac­ti­vesp­he­re -kon­sep­ti­au­ton etu- ja taka-ak­se­lin säh­kö­moot­to­rit voi­vat yh­des­sä tuot­taa 325 kW:n ko­ko­nais­te­hon ja 720 Nm:n vään­nön.

Etu- ja ta­ka­pyö­rät on yh­dis­tet­ty toi­siin­sa vii­si­pis­te­tu­e­tul­la ak­se­lil­la. Kon­sep­ti­au­tos­sa on Au­di adap­ti­ve air sus­pen­si­on, il­ma­jou­si­tus mu­kau­tu­vil­la is­kun­vai­men­ti­mil­la.

No­pea 800 vol­tin la­taus

Kaik­kien tu­le­vien PPE-mal­lien voi­ma­lin­jan ydin on 800 vol­tin la­taus­tek­no­lo­gia. Au­di e-tron GT qu­at­t­ros­ta tut­tuun ta­paan tämä tek­no­lo­gia mah­dol­lis­taa la­taa­mi­sen pi­ka­la­tau­sa­se­mil­la jopa 270 kW:n te­hol­la mah­dol­li­sim­man ly­hy­es­sä ajas­sa. Tämä ku­mouk­sel­li­nen tek­niik­ka ote­taan PPE:n myö­tä en­si ker­taa käyt­töön kes­ki- ja ylä­luo­kan mas­sa­seg­men­teis­sä.

PPE-tek­no­lo­gi­an an­si­os­ta la­tau­sai­ka vas­taa pe­rin­tei­sel­lä polt­to­moot­to­ril­la va­rus­te­tun au­ton tank­kaus­py­säh­dys­tä. Akun voi la­da­ta 10 mi­nuu­tis­sa ta­sol­le, joka riit­tää yli 300 km:n toi­min­ta­mat­kaan.

100 kWh:n akun voi la­da­ta vii­den pro­sen­tin la­taus­ta­sos­ta 80 pro­sent­tiin al­le 25 mi­nuu­tis­sa. Au­di ac­ti­vesp­he­ren toi­min­ta­mat­ka voi ol­la rei­lus­ti yli 600 ki­lo­met­riä, jo­ten se so­vel­tuu pit­kil­le­kin mat­koil­le il­man komp­ro­mis­se­ja.

Au­di-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Hyundai

Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan

Auto Bild.Uutiset
Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Hyundai

Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN