Auto Bildin koeajossa Hyundai i20 Classic: Ei tunnu perusversiolta
Joskus lähtötason versiot ovat tylsiä. Lähtötasoinen i20 taas tuntuu ehkä yllättäen heti sellaiselta, ettei enempiä lisävarusteita varsinaisesti jää kaipaamaan.
Alustan jämäkkyys on sopiva ja sähköisesti tehostetun ohjauksen tuntuma riittävän tarkka. Alumiinivanteet ovat lisävaruste.
1,2-litrainen 75-hevosvoimainen on mukava käyttömoottori, mutta kovin reipasta suorituskykyä se ei tarjoa. Ohitukset vaativat ennakointia.
Halogeenivalojen teho on heikohko sekä lähi- että kaukovaloin.
Perusmalli Classicin varustelu on täysin riittävä arkiseen ajoon. Joku varmaan pohtii nyt, että onko perusmallin hankkimisessa mitään ideaa? On kyllä, ja tässä hintaluokassa monellakin tavalla.
Pykälää pienemmän luokan autoihin nähden Hyundai i20 (14 990 e) on nimittäin ajotuntumiltaan ja sisätiloiltaan aivan ratkaisevasti isomman oloinen verrattuna vaikkapa litraisella kolmisylinterisellä toteutettuun i10 Comfort -versioon (13 990 e). Tietenkin tässä puhutaan perhekohtaisista tila- ja makukysymyksistä.
Onko perusmallissa oikeasti ideaa?
Jatketaan i20:n sisätilojen tarkastelua ja aloitetaan perusluonteisesta kangasverhoilusta: se ei näytä suoranaisen halvalta ja vaikuttaa kestävältä. Etuistuimien muotoilu on onnistunut myös pitkäselkäiselle kuljettajalle. Miinusta rapsahtaa sitten etuturvavöiden korkeussäädön puuttumisesta.
Etuistuimien sivutuki ja muoto sopivat myös pitkäselkäiselle kuljettajalle.
Takaistuimella riittää kunnolla polvitilaa pitkäjalkaisellekin matkustajalle. Tämä kuitenkin edellyttää, ettei etuistuimia säädetä aivan rajoittimiin.
Perusmalli ei ole aivan ”perus”, sillä mukana ovat muun muassa lämmitetty nahkaratti sekä manuaali-ilmastointi. Vakionopeudensäädin on vasta seuraavan varustetason heiniä.
Tavaratilaa saadaan maksimissaan 1017 litraa, mutta takaselkänojat eivät taitu tasapinnaksi.
Matkustamossa nautitaan kätevästä manuaali-ilmastoinnista, joka riittää mielestämme erinomaisesti. Vastaavasti viileällä säällä on iloa ohjauspyörän lämmityksestä.
Ajotietokoneen näyttö sijaitsee nopealukuisten päänäyttöjen keskellä. Mainittuun nahkakehäiseen ohjauspyörään ei liity muita painikkeita kuin pelkät Reset- sekä ajotietokoneen painike – vanhan koulukunnan perusratti on nykyautossa melkeinpä epätodellinen näky, mutta muuta ei tässä kohdin oikeastaan kaipaakaan.
Tasaisen matkan taittaja
Ketterä Hyundai i20 Classic viihtyy yhtä lailla kaupungin kadunkulmissa kuin maantieajossa. Sen alustatuntuma ja ohjauksen keskialue ovat väsyttämättömän onnistuneet, mutta miinuksena rengasmelu kohoaa suhteellisen korkeaksi. Myös ajovaloteho osoittautuu korkeintaan tyydyttäväksi niin lähi- kuin kaukovaloilla.
Nelisylinterinen moottori edustaa 75-hevosvoimaisena ja 13,6 sekunnin kiihtyvyyksineen asiallista käyttötasoa. Se sopii 122 Nm maksimivääntöineen tasaiseen matkanopeuteen, jossa se palvelee ihan hienosti. Viisiportainen manuaalivaihteisto toimii sutjakkaasti, ja vaikka kytkimen liikerata on lyhyt, kytkin toimii silti miellyttävästi.
Juuri tällainen perusversion kuuluukin olla: i20 Classic on tiloiltaan sopivan avara ja riittävän varusteltu siten, ettei ainakaan koeajajalle jäänyt lainkaan hinnat alkaen -tunnelmaa. Uuden i20-mallin ajomukavuus on omaa luokkaansa etenkin luokkaa pienempiin verrattuna.
Teksti ja kuvat Juha Peltonen
Hyundai i20 Classic
Moottori R4, bensiini, 1248 cm³,
55,2 kW (75 hv)/6000 r/min,
122 Nm/4000 r/min,
Suorituskyky 0–100 km/h 13,6 s,
huippunopeus 170 km/h
Kulutus 4,8 l/100 km 95E
CO2-päästöt 112 g/km
Voimansiirto M5, etuveto
Mitat p 4035, l 1734, k 1474 mm,
akseliväli 2570 mm, omamassa 1055 kg, tavaratila 301–1017 l, tankki 50 l
Hinta 14 990 euroa
****
Miellyttää
Tilankäyttö
Tähän autoon mahtuu jo mukavasti. Se on itseään isomman oloinen.
Ärsyttää
Rengasmelu
Nousee karkealla asvaltilla korkeaksi.
Yllättää
Varustelu
Perusmalli ei jätä riisuttua mielikuvaa.
Yhteenveto
Hyundai i20 Classic tuntuu erittäin pätevältä autolta, joka tuntuu maantiellä itseään kookkaammalta. Tämän perusversion ohjauspyörän takana viihtyy.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Hyundai
Hyundai
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Lisää fokusta treeniin
Lisää akryyliä
Eversolon uusi Play
Cd-soitin putkipäätteellä
Tasokas verkkokytkin Singaporesta
Demokraattisempaan suuntaan
Uutta Yorkshiresta
Seitsemäs kierros
Omakotitalo Helsingin kantakaupungissa on ihme: ”Ymmärsimme, että tämän mahdollisuuden kanssa ei kannata viivytellä”
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL