Auto Bildin koeajossa Hyundai i20 Classic: Ei tunnu perusversiolta
Joskus lähtötason versiot ovat tylsiä. Lähtötasoinen i20 taas tuntuu ehkä yllättäen heti sellaiselta, ettei enempiä lisävarusteita varsinaisesti jää kaipaamaan.
Alustan jämäkkyys on sopiva ja sähköisesti tehostetun ohjauksen tuntuma riittävän tarkka. Alumiinivanteet ovat lisävaruste.
1,2-litrainen 75-hevosvoimainen on mukava käyttömoottori, mutta kovin reipasta suorituskykyä se ei tarjoa. Ohitukset vaativat ennakointia.
Halogeenivalojen teho on heikohko sekä lähi- että kaukovaloin.
Perusmalli Classicin varustelu on täysin riittävä arkiseen ajoon. Joku varmaan pohtii nyt, että onko perusmallin hankkimisessa mitään ideaa? On kyllä, ja tässä hintaluokassa monellakin tavalla.
Pykälää pienemmän luokan autoihin nähden Hyundai i20 (14 990 e) on nimittäin ajotuntumiltaan ja sisätiloiltaan aivan ratkaisevasti isomman oloinen verrattuna vaikkapa litraisella kolmisylinterisellä toteutettuun i10 Comfort -versioon (13 990 e). Tietenkin tässä puhutaan perhekohtaisista tila- ja makukysymyksistä.
Onko perusmallissa oikeasti ideaa?
Jatketaan i20:n sisätilojen tarkastelua ja aloitetaan perusluonteisesta kangasverhoilusta: se ei näytä suoranaisen halvalta ja vaikuttaa kestävältä. Etuistuimien muotoilu on onnistunut myös pitkäselkäiselle kuljettajalle. Miinusta rapsahtaa sitten etuturvavöiden korkeussäädön puuttumisesta.
Etuistuimien sivutuki ja muoto sopivat myös pitkäselkäiselle kuljettajalle.
Takaistuimella riittää kunnolla polvitilaa pitkäjalkaisellekin matkustajalle. Tämä kuitenkin edellyttää, ettei etuistuimia säädetä aivan rajoittimiin.
Perusmalli ei ole aivan ”perus”, sillä mukana ovat muun muassa lämmitetty nahkaratti sekä manuaali-ilmastointi. Vakionopeudensäädin on vasta seuraavan varustetason heiniä.
Tavaratilaa saadaan maksimissaan 1017 litraa, mutta takaselkänojat eivät taitu tasapinnaksi.
Matkustamossa nautitaan kätevästä manuaali-ilmastoinnista, joka riittää mielestämme erinomaisesti. Vastaavasti viileällä säällä on iloa ohjauspyörän lämmityksestä.
Ajotietokoneen näyttö sijaitsee nopealukuisten päänäyttöjen keskellä. Mainittuun nahkakehäiseen ohjauspyörään ei liity muita painikkeita kuin pelkät Reset- sekä ajotietokoneen painike – vanhan koulukunnan perusratti on nykyautossa melkeinpä epätodellinen näky, mutta muuta ei tässä kohdin oikeastaan kaipaakaan.
Tasaisen matkan taittaja
Ketterä Hyundai i20 Classic viihtyy yhtä lailla kaupungin kadunkulmissa kuin maantieajossa. Sen alustatuntuma ja ohjauksen keskialue ovat väsyttämättömän onnistuneet, mutta miinuksena rengasmelu kohoaa suhteellisen korkeaksi. Myös ajovaloteho osoittautuu korkeintaan tyydyttäväksi niin lähi- kuin kaukovaloilla.
Nelisylinterinen moottori edustaa 75-hevosvoimaisena ja 13,6 sekunnin kiihtyvyyksineen asiallista käyttötasoa. Se sopii 122 Nm maksimivääntöineen tasaiseen matkanopeuteen, jossa se palvelee ihan hienosti. Viisiportainen manuaalivaihteisto toimii sutjakkaasti, ja vaikka kytkimen liikerata on lyhyt, kytkin toimii silti miellyttävästi.
Juuri tällainen perusversion kuuluukin olla: i20 Classic on tiloiltaan sopivan avara ja riittävän varusteltu siten, ettei ainakaan koeajajalle jäänyt lainkaan hinnat alkaen -tunnelmaa. Uuden i20-mallin ajomukavuus on omaa luokkaansa etenkin luokkaa pienempiin verrattuna.
Teksti ja kuvat Juha Peltonen
Hyundai i20 Classic
Moottori R4, bensiini, 1248 cm³,
55,2 kW (75 hv)/6000 r/min,
122 Nm/4000 r/min,
Suorituskyky 0–100 km/h 13,6 s,
huippunopeus 170 km/h
Kulutus 4,8 l/100 km 95E
CO2-päästöt 112 g/km
Voimansiirto M5, etuveto
Mitat p 4035, l 1734, k 1474 mm,
akseliväli 2570 mm, omamassa 1055 kg, tavaratila 301–1017 l, tankki 50 l
Hinta 14 990 euroa
****
Miellyttää
Tilankäyttö
Tähän autoon mahtuu jo mukavasti. Se on itseään isomman oloinen.
Ärsyttää
Rengasmelu
Nousee karkealla asvaltilla korkeaksi.
Yllättää
Varustelu
Perusmalli ei jätä riisuttua mielikuvaa.
Yhteenveto
Hyundai i20 Classic tuntuu erittäin pätevältä autolta, joka tuntuu maantiellä itseään kookkaammalta. Tämän perusversion ohjauspyörän takana viihtyy.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Audi
Audi
Lahden Classic Motorshow tarjoaa jälleen yli 400 ajoneuvon kirjon!
Classic Motorshow
Lahden Classic Motorshow tarjoaa jälleen yli 400 ajoneuvon kirjon!
Classic Motorshow
Jeep Wrangler 4xe.
Astara
Jeep Wrangler 4xe.
Astara
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla
Ensimmäistä kertaa BMW M3 Touring: urheilullinen ohjaamo ja arkeen mukautuva tavaratila
Fiat 500 -mallille Italiaan oma kahvila: Legendaariselle Lingotton testiradalle Torinossa
Hyundai Ioniq 6 -täyssähköauto: Luonnoskuvat julkistettiin
Autolaina kannattaa kilpailuttaa
Volkswagen Golf R 20 Years: Kaikkien aikojen ruudikkain Golf-versio kehittää 333 hevosvoimaa
Autoverkkokauppa.fi kehittää toimintojaan kiihtyvällä tahdilla; Laajentaa Hämeenlinnaan ja ryhtyy liisaamaan vaihtoautoja
Auto Bild 8/2022 kaupoissa
Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan
Uuden sukupolven Mitsubishi ASX: Myyntiin viidellä eri voimalinjalla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla
Koeajossa Isuzu D-Max: Kahlaajien sukua
Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää
Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021
Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho
Koeajossa Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line: Näyttävä mahtijenkki
Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa
Koeajossa Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style: Taidolla uudistettu
Koeajossa Mercedes-Benz GLA 200d A Business: Aidon katumaasturin mitoissa
Koeajossa Peugeot 508 GT Hybrid 225 EAT8 PHEV: Lupauksen lunastus?
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kesäkoti kukkii: Ihastu ihanaan pikkukukkakuosiin!
Vaativaan makuun: Rinnetontille nousi arkkitehdin suunnittelema ekotalo
Lisämittaukset: iFi Audio Pro iCan Signature
Keramiikkataiteilija Laura Itkosen lempiesineet ovat lapsuudenkodista perittyjä
Kesän klassisin kuosi on reipas raita
Dirac Live -sertifioitu kaiutin
Hegelin uusi esi- & päätevahvistinkombo
Goldmundin massakaiutin
Voimakkaita tunteita ja puhdasta intohimoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla
Ensimmäistä kertaa BMW M3 Touring: urheilullinen ohjaamo ja arkeen mukautuva tavaratila
Fiat 500 -mallille Italiaan oma kahvila: Legendaariselle Lingotton testiradalle Torinossa
Hyundai Ioniq 6 -täyssähköauto: Luonnoskuvat julkistettiin
Autolaina kannattaa kilpailuttaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
5 VUOTTA SITTEN...
FOKUS MEDIA
Kesäkoti kukkii: Ihastu ihanaan pikkukukkakuosiin!
Vaativaan makuun: Rinnetontille nousi arkkitehdin suunnittelema ekotalo
Lisämittaukset: iFi Audio Pro iCan Signature
Keramiikkataiteilija Laura Itkosen lempiesineet ovat lapsuudenkodista perittyjä
Kesän klassisin kuosi on reipas raita
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Ensimmäistä kertaa BMW M3 Touring: urheilullinen ohjaamo ja arkeen mukautuva tavaratila
Fiat 500 -mallille Italiaan oma kahvila: Legendaariselle Lingotton testiradalle Torinossa
Hyundai Ioniq 6 -täyssähköauto: Luonnoskuvat julkistettiin
Volkswagen Golf R 20 Years: Kaikkien aikojen ruudikkain Golf-versio kehittää 333 hevosvoimaa
Autoverkkokauppa.fi kehittää toimintojaan kiihtyvällä tahdilla; Laajentaa Hämeenlinnaan ja ryhtyy liisaamaan vaihtoautoja
Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan
Uuden sukupolven Mitsubishi ASX: Myyntiin viidellä eri voimalinjalla
Polestar: Aloittaa 65 000 sähköauton toimitukset Hertzille
Subaru Outback: Turvallisin auto myös Japanissa
Lexus RX: Kolme sähköistä voimalinjaa
LUETUIMMAT
Täyssähköinen Subaru Solterra: Suomeen elokuussa
Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto
Uudistuva Toyota Corolla: Viidennen sukupolven hybriditeknologiaa – Suomeen alkuvuodesta 2023
Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan
Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa
Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa
SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin
Subaru Outback: Turvallisin auto myös Japanissa
Uuden sukupolven Mitsubishi ASX: Myyntiin viidellä eri voimalinjalla
Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN