Auto Bildin koeajossa Hyundai i20 Classic: Ei tunnu perusversiolta
Joskus lähtötason versiot ovat tylsiä. Lähtötasoinen i20 taas tuntuu ehkä yllättäen heti sellaiselta, ettei enempiä lisävarusteita varsinaisesti jää kaipaamaan.
Alustan jämäkkyys on sopiva ja sähköisesti tehostetun ohjauksen tuntuma riittävän tarkka. Alumiinivanteet ovat lisävaruste.
1,2-litrainen 75-hevosvoimainen on mukava käyttömoottori, mutta kovin reipasta suorituskykyä se ei tarjoa. Ohitukset vaativat ennakointia.
Halogeenivalojen teho on heikohko sekä lähi- että kaukovaloin.
Perusmalli Classicin varustelu on täysin riittävä arkiseen ajoon. Joku varmaan pohtii nyt, että onko perusmallin hankkimisessa mitään ideaa? On kyllä, ja tässä hintaluokassa monellakin tavalla.
Pykälää pienemmän luokan autoihin nähden Hyundai i20 (14 990 e) on nimittäin ajotuntumiltaan ja sisätiloiltaan aivan ratkaisevasti isomman oloinen verrattuna vaikkapa litraisella kolmisylinterisellä toteutettuun i10 Comfort -versioon (13 990 e). Tietenkin tässä puhutaan perhekohtaisista tila- ja makukysymyksistä.
Onko perusmallissa oikeasti ideaa?
Jatketaan i20:n sisätilojen tarkastelua ja aloitetaan perusluonteisesta kangasverhoilusta: se ei näytä suoranaisen halvalta ja vaikuttaa kestävältä. Etuistuimien muotoilu on onnistunut myös pitkäselkäiselle kuljettajalle. Miinusta rapsahtaa sitten etuturvavöiden korkeussäädön puuttumisesta.
Etuistuimien sivutuki ja muoto sopivat myös pitkäselkäiselle kuljettajalle.
Takaistuimella riittää kunnolla polvitilaa pitkäjalkaisellekin matkustajalle. Tämä kuitenkin edellyttää, ettei etuistuimia säädetä aivan rajoittimiin.
Perusmalli ei ole aivan ”perus”, sillä mukana ovat muun muassa lämmitetty nahkaratti sekä manuaali-ilmastointi. Vakionopeudensäädin on vasta seuraavan varustetason heiniä.
Tavaratilaa saadaan maksimissaan 1017 litraa, mutta takaselkänojat eivät taitu tasapinnaksi.
Matkustamossa nautitaan kätevästä manuaali-ilmastoinnista, joka riittää mielestämme erinomaisesti. Vastaavasti viileällä säällä on iloa ohjauspyörän lämmityksestä.
Ajotietokoneen näyttö sijaitsee nopealukuisten päänäyttöjen keskellä. Mainittuun nahkakehäiseen ohjauspyörään ei liity muita painikkeita kuin pelkät Reset- sekä ajotietokoneen painike – vanhan koulukunnan perusratti on nykyautossa melkeinpä epätodellinen näky, mutta muuta ei tässä kohdin oikeastaan kaipaakaan.
Tasaisen matkan taittaja
Ketterä Hyundai i20 Classic viihtyy yhtä lailla kaupungin kadunkulmissa kuin maantieajossa. Sen alustatuntuma ja ohjauksen keskialue ovat väsyttämättömän onnistuneet, mutta miinuksena rengasmelu kohoaa suhteellisen korkeaksi. Myös ajovaloteho osoittautuu korkeintaan tyydyttäväksi niin lähi- kuin kaukovaloilla.
Nelisylinterinen moottori edustaa 75-hevosvoimaisena ja 13,6 sekunnin kiihtyvyyksineen asiallista käyttötasoa. Se sopii 122 Nm maksimivääntöineen tasaiseen matkanopeuteen, jossa se palvelee ihan hienosti. Viisiportainen manuaalivaihteisto toimii sutjakkaasti, ja vaikka kytkimen liikerata on lyhyt, kytkin toimii silti miellyttävästi.
Juuri tällainen perusversion kuuluukin olla: i20 Classic on tiloiltaan sopivan avara ja riittävän varusteltu siten, ettei ainakaan koeajajalle jäänyt lainkaan hinnat alkaen -tunnelmaa. Uuden i20-mallin ajomukavuus on omaa luokkaansa etenkin luokkaa pienempiin verrattuna.
Teksti ja kuvat Juha Peltonen
Hyundai i20 Classic
Moottori R4, bensiini, 1248 cm³,
55,2 kW (75 hv)/6000 r/min,
122 Nm/4000 r/min,
Suorituskyky 0–100 km/h 13,6 s,
huippunopeus 170 km/h
Kulutus 4,8 l/100 km 95E
CO2-päästöt 112 g/km
Voimansiirto M5, etuveto
Mitat p 4035, l 1734, k 1474 mm,
akseliväli 2570 mm, omamassa 1055 kg, tavaratila 301–1017 l, tankki 50 l
Hinta 14 990 euroa
****
Miellyttää
Tilankäyttö
Tähän autoon mahtuu jo mukavasti. Se on itseään isomman oloinen.
Ärsyttää
Rengasmelu
Nousee karkealla asvaltilla korkeaksi.
Yllättää
Varustelu
Perusmalli ei jätä riisuttua mielikuvaa.
Yhteenveto
Hyundai i20 Classic tuntuu erittäin pätevältä autolta, joka tuntuu maantiellä itseään kookkaammalta. Tämän perusversion ohjauspyörän takana viihtyy.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
SystemDekin paluu
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
Perlistenin uusi A-sarja
Cabassen pallokaiutin kehittyy
Jenna Tikkanen: ”Kotona saan olla ihan vain minä"
Hanan uusi lippulaiva
20 kullattua kuuloketta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
FOKUS MEDIA
SystemDekin paluu
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
Perlistenin uusi A-sarja
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL