Varustetasosta riippuen uusien Citroën ë-C4 ja Citroën ë-C4 X 115 kW (156 hv) / 54 kWh akun toimintamatka on 415–421 km (WLTP).
Citroën
Citroën ë-C4: Uudistettu mallisto saa uuden voimalinjan sekä enemmän toimintamatkaa – samalla hinnat pysyvät ennallaan
Citroën tarjoaa nyt Citroën ë-C4 ja Citroën ë-C4 X -malleihin uuden uudistetun täyssähköisen voimalinjan. Yhdistämällä 115 kW (156 hv) sähkömoottorin ja uuden, entistä energiatiheämmän 54 kWh akun Citroën ë-C4- ja Citroën ë-C4 X-mallien toimintamatka kasvaa jopa 420 kilometriin (WLTP). Mallia on saatavilla alustavasti Shine-varustetasona.
Uuden sukupolven voimalinjan tarjoavan Citroën ë-C4:n hinnat alkavat korkealla Shine-varustetasolla 44 600 eurosta, mikä tarkoittaa, että auton hinta on samalla tasolla kuin nykyisellä voimalinjalla varustettuna. Uuden voimalinjan myötä WLTP-toimintamatka kasvaa maagisen 400 kilometrin rajapyykin ylitse.
Kattava Shine-varustetaso sisältää vakiona mm. Citroën Advanced Comfort -istuimet, aktiivisen vakionopeudensäätimen Stop&Go-toiminnolla, My Citroën Drive Plus -tietoviihdejärjestelmän navigoinnilla, tuulilasinäytön ja automaattisen ilmastoinnin.
Sähköauto-ominaisuuksiin kuuluvat vakiona tuleva 11 kW:n 3-vaihelaturi, lämpöpumppu ja latauksen sekä lämmityksen etähallinta suomenkielisen MyCitroën-sovelluksen välityksellä.
Muiden varustetasojen ja Citroën ë-C4 X -mallin myynti päivitetyllä voimalinjalla aloitetaan loppuvuonna 2023.
Toimintamatka kasvaa lähes 17 prosenttia
Citroënin uusilla voimalinjoilla varustettujen Citroën ë-C4 ja Citroën ë-C4 X -mallien toimintamatka kasvaa jopa 420 km:iin WLTP-syklillä. Ensimmäisen sukupolven autoihin verrattuna toimintamatka kasvaa siis lähes 17 %.
Taustalla on uuden 54 kWh akun uudistunut akkukemia sekä uusi ja entistä energiatehokkaampi moottori, jossa on tehoa 115 kW (156 hv). Niiden ansiosta ajokokemus on entistäkin jouhevampi.
Mallistoa täydentävät sähköiset voimalinjat edustavat Citroënin sähköistymisstrategian ydintä: sen tavoitteena on tehdä sähköautoiluun siirtymisestä helppoa ja huoletonta.
Autojen suunnittelussa on hyödynnetty merkin filosofiaa valitsemalla järkevän kokoinen akku ja riittävä 100 kW:n pikalatauskapasiteetti, mikä takaa kilpailukykyisen hinnan monipuolisia käyttöominaisuuksia unohtamatta.
Uusi sähkömoottori
Citroën ë-C4:n ja Citroën ë-C4 X:n uuden sähkömoottorin tuomat parannukset auttavat kasvattamaan toimintamatkan yli symbolisen 400 kilometrin rajapyykin (WLTP).
Uusi voimalinja on suunniteltu entistä energiatehokkaammaksi ja hyödyntää merkittäviä teknisiä edistysaskelia.
Moottori:
Uusi 115 kW (156 hv) hybridisynkronisähkömoottori (HSM) korvaa nykyisen kestomagnetoidun synkronimoottorin. Se tarjoaa 15 kW (20 hv) lisää tehoa korkeasta energiatehokkuudesta tinkimättä.
Moottori tuottaa myös 260 Nm vääntöä, mikä tekee siitä äärimmäisen reagoivan ja miellyttävän ajaa.
Akku:
Uusi 54 kWh (51 kWh) akku on 4 kWh isompi kuin nykymallissa. Kompaktin kokoisessa akussa on nestekiertoinen lämmönhallinta ja lämpöpumppu vakiovarusteena. Se koostuu 102 kennosta ja 17 moduulista, ja siinä on uudistunut akkukemia.
Perinteisen 60 % nikkeliä, 20 % mangaania ja 20 % kobolttia sisältävän akkukemian sijaan nikkeliosuutta on kasvatettu (80 % nikkeliä, 10 % mangaania ja 10 % kobolttia). Tämän seurauksena akku on aiempaa energiatiiviimpi.
Citroën ë-C4 ja Citroën ë-C4 X ovat myös aiempaa energiatehokkaampia eli niiden keskimääräinen energiankulutus on alhaisempi.
Kasvaneen toimintamatkan lisäksi uudet voimalinjavaihtoehdot tarjoavat merkittäviä etuja tosielämän tilanteisiin, muun muassa 30 km lisää toimintamatkaa kaupunkiajossa lämpötilan ollessa lähellä 0 °C.
Sähkömoottorin energiatehokkuus, akku ja energian talteenottokyky pidentävät kaikki osaltaan toimintamatkaa. Lisätehoa saadaan myös Citroën ë-C4:n ja Citroën ë-C4 X:n muotoilun avulla:
• Rajattu akkukoko keventää autoa alentaen kulutusta.
• Optimoidut latausajat 100 kW:n DC-pikalatausteholla.
• Vakiovarusteet kuten lämpöpumppu, joka käyttää kosteusanturia lämmityksen ja viilennyksen energiatehokkuuden maksimoimiseksi.
• 18-tuumaiset "A+" renkaat vähentävät vierintävastusta ja minimoivat kitkan myötä menetettävää energiaa.
• C4 X -siluetti liukuu saumattomasti takaluukkuun, sulava ja dynaaminen kattolinja optimoi aerodynamiikan.
Akkukapasiteetin kasvu ei kuitenkaan pidennä latausaikoja, mikä takaa käyttömukavuuden.
Uudella sähkömoottorilla varustettuihin Citroën ë-C4- ja Citroën ë-C4 X -malleihin on saatavilla kaksi laturivaihtoehtoa erilaisiin käyttötapoihin ja latausratkaisuihin: vakiovarusteena 11 kW kolmivaihelaturi. Citroën ë-C4 ja Citroën ë-C4 X tukevat myös pikalatausta 100 kW:n teholla.
Näin ollen lataus 20 prosentista 80 prosenttiin onnistuu alle puolessa tunnissa.
Suomenkielinen MyCitroën-puhelinsovellus
Kaikkiin arjen tarpeisiin mukautuvat uudistuneet Citroën ë-C4- ja Citroën ë-C4 X -mallit tarjoavat helposti lähestyttävän ja nykyaikaisen sähköisen ajoratkaisun kaikenlaiseen matkustamiseen.
Lisää mielenrauhaa tarjoaa myös kätevä suomenkielinen MyCitroën-puhelinsovellus, joka helpottaa päivittäistä autoilua ja elämää.
Varustetasosta riippuen uusien Citroën ë-C4 ja Citroën ë-C4 X 115 kW (156 hv) / 54 kWh akun toimintamatka on 415–421 km (WLTP).
Uudistetun Citroën ë-C4:n hinnat starttaavat 44 600 eurosta
Citroën-lehdistötiedote / Juha Peltionen
TEKNISET TIEDOT
Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh
• Teho
115 kW (156 hv)
• Vääntömomentti
270 Nm
• Huippunopeus
150 km/h
• Kiihtyvyys 0-100 km/h
9,2 s
• Kulutus yhdistetty WLTP
14,9 kWh/km
• Toimintamatka WLTP
415 km
• Omamassa
1 636 kg
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Lex Perkinsin katsotaan poistavan tehokkaasti pitkän matkan autonkäyttäjien tankkaus-/latausongelmat, sekä esimerkiksi taksarien käyttöhuolet, näiden tyhjäkäyttäessä autoa kovilla pakkasilla. (Kuvituskuva)
Aznom
Lex Perkinsin katsotaan poistavan tehokkaasti pitkän matkan autonkäyttäjien tankkaus-/latausongelmat, sekä esimerkiksi taksarien käyttöhuolet, näiden tyhjäkäyttäessä autoa kovilla pakkasilla. (Kuvituskuva)
Aznom
Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.
Mercedes-Benz AG – Communications
Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.
Mercedes-Benz AG – Communications
Ford Transit Custom on saatavana etu- ja takavetoisena joko manuaali- tai automaattivaihteistolla. Mallistoon kuuluu nyt myös odotettu AWD-neliveto, joka on aina automaattivaihteinen.
Ford
Ford Transit Custom on saatavana etu- ja takavetoisena joko manuaali- tai automaattivaihteistolla. Mallistoon kuuluu nyt myös odotettu AWD-neliveto, joka on aina automaattivaihteinen.
Ford
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Opel Kadett C: Uskoisitko, että se täytti jo 50 vuotta...?
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild 12/2023 on kaupoissa
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Citroën ë-C4: Uudistettu mallisto saa uuden voimalinjan sekä enemmän toimintamatkaa – samalla hinnat pysyvät ennallaan
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
Koeajossa Fiat 500 3+1: Lisäovellinen
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Luxman PD-191A
Lumin D3 Network Music Player
Denonilta pieni hdmi-vahvistin
Trianglelta uusi kaiutinjalka
Putkitoiminen mobiilisoitin Kiinasta
Bowers & Wilkinsin uudisti 600-sarjansa
Marantzilta stereo-av-vastaanotin
Sony ja Audezen yhteen
ByPiasin Pia Erlundilla on pala Mallorcaa Suomen Rivieralla – Hangossa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Opel Kadett C: Uskoisitko, että se täytti jo 50 vuotta...?
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild 12/2023 on kaupoissa
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Citroën ë-C4: Uudistettu mallisto saa uuden voimalinjan sekä enemmän toimintamatkaa – samalla hinnat pysyvät ennallaan
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Black Edition: Pistokeladattava erikoisversio saapui Suomeen
Viidennen sukupolven Renault Clio: Tarkempi ohjaustuntuma ja paremmat pintamateriaalit
astaralle Nissanin maahantuonti Puolassa
Renault Scenic E-Tech electric: Luotiin täysin uusiksi
LUETUIMMAT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Volkswagen ID.7: Täyssähköautolle luvataan jopa 617 km toimintamatkaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Volkswagen Touareg uudistui: Suomessa myyntiin kaksi ladattavaa hybridiversiota
Volkswagen Passat Variant: Uudessa sukupolvessa kaksi ladattavaa hybridiä
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Black Edition: Pistokeladattava erikoisversio saapui Suomeen
Tekoäly: Onko automyyjän ammatti kuoleva ala?
Korealainen SsangYong muutti nimekseen KGM: Mallistossa on jatkossa ainoastaan sähköautoja
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN