Varustetasosta riippuen uusien Citroën ë-C4 ja Citroën ë-C4 X 115 kW (156 hv) / 54 kWh akun toimintamatka on 415–421 km (WLTP).
Citroën
Citroën ë-C4: Uudistettu mallisto saa uuden voimalinjan sekä enemmän toimintamatkaa – samalla hinnat pysyvät ennallaan
Citroën tarjoaa nyt Citroën ë-C4 ja Citroën ë-C4 X -malleihin uuden uudistetun täyssähköisen voimalinjan. Yhdistämällä 115 kW (156 hv) sähkömoottorin ja uuden, entistä energiatiheämmän 54 kWh akun Citroën ë-C4- ja Citroën ë-C4 X-mallien toimintamatka kasvaa jopa 420 kilometriin (WLTP). Mallia on saatavilla alustavasti Shine-varustetasona.
Uuden sukupolven voimalinjan tarjoavan Citroën ë-C4:n hinnat alkavat korkealla Shine-varustetasolla 44 600 eurosta, mikä tarkoittaa, että auton hinta on samalla tasolla kuin nykyisellä voimalinjalla varustettuna. Uuden voimalinjan myötä WLTP-toimintamatka kasvaa maagisen 400 kilometrin rajapyykin ylitse.
Kattava Shine-varustetaso sisältää vakiona mm. Citroën Advanced Comfort -istuimet, aktiivisen vakionopeudensäätimen Stop&Go-toiminnolla, My Citroën Drive Plus -tietoviihdejärjestelmän navigoinnilla, tuulilasinäytön ja automaattisen ilmastoinnin.
Sähköauto-ominaisuuksiin kuuluvat vakiona tuleva 11 kW:n 3-vaihelaturi, lämpöpumppu ja latauksen sekä lämmityksen etähallinta suomenkielisen MyCitroën-sovelluksen välityksellä.
Muiden varustetasojen ja Citroën ë-C4 X -mallin myynti päivitetyllä voimalinjalla aloitetaan loppuvuonna 2023.
Toimintamatka kasvaa lähes 17 prosenttia
Citroënin uusilla voimalinjoilla varustettujen Citroën ë-C4 ja Citroën ë-C4 X -mallien toimintamatka kasvaa jopa 420 km:iin WLTP-syklillä. Ensimmäisen sukupolven autoihin verrattuna toimintamatka kasvaa siis lähes 17 %.
Taustalla on uuden 54 kWh akun uudistunut akkukemia sekä uusi ja entistä energiatehokkaampi moottori, jossa on tehoa 115 kW (156 hv). Niiden ansiosta ajokokemus on entistäkin jouhevampi.
Mallistoa täydentävät sähköiset voimalinjat edustavat Citroënin sähköistymisstrategian ydintä: sen tavoitteena on tehdä sähköautoiluun siirtymisestä helppoa ja huoletonta.
Autojen suunnittelussa on hyödynnetty merkin filosofiaa valitsemalla järkevän kokoinen akku ja riittävä 100 kW:n pikalatauskapasiteetti, mikä takaa kilpailukykyisen hinnan monipuolisia käyttöominaisuuksia unohtamatta.
Uusi sähkömoottori
Citroën ë-C4:n ja Citroën ë-C4 X:n uuden sähkömoottorin tuomat parannukset auttavat kasvattamaan toimintamatkan yli symbolisen 400 kilometrin rajapyykin (WLTP).
Uusi voimalinja on suunniteltu entistä energiatehokkaammaksi ja hyödyntää merkittäviä teknisiä edistysaskelia.
Moottori:
Uusi 115 kW (156 hv) hybridisynkronisähkömoottori (HSM) korvaa nykyisen kestomagnetoidun synkronimoottorin. Se tarjoaa 15 kW (20 hv) lisää tehoa korkeasta energiatehokkuudesta tinkimättä.
Moottori tuottaa myös 260 Nm vääntöä, mikä tekee siitä äärimmäisen reagoivan ja miellyttävän ajaa.
Akku:
Uusi 54 kWh (51 kWh) akku on 4 kWh isompi kuin nykymallissa. Kompaktin kokoisessa akussa on nestekiertoinen lämmönhallinta ja lämpöpumppu vakiovarusteena. Se koostuu 102 kennosta ja 17 moduulista, ja siinä on uudistunut akkukemia.
Perinteisen 60 % nikkeliä, 20 % mangaania ja 20 % kobolttia sisältävän akkukemian sijaan nikkeliosuutta on kasvatettu (80 % nikkeliä, 10 % mangaania ja 10 % kobolttia). Tämän seurauksena akku on aiempaa energiatiiviimpi.
Citroën ë-C4 ja Citroën ë-C4 X ovat myös aiempaa energiatehokkaampia eli niiden keskimääräinen energiankulutus on alhaisempi.
Kasvaneen toimintamatkan lisäksi uudet voimalinjavaihtoehdot tarjoavat merkittäviä etuja tosielämän tilanteisiin, muun muassa 30 km lisää toimintamatkaa kaupunkiajossa lämpötilan ollessa lähellä 0 °C.
Sähkömoottorin energiatehokkuus, akku ja energian talteenottokyky pidentävät kaikki osaltaan toimintamatkaa. Lisätehoa saadaan myös Citroën ë-C4:n ja Citroën ë-C4 X:n muotoilun avulla:
• Rajattu akkukoko keventää autoa alentaen kulutusta.
• Optimoidut latausajat 100 kW:n DC-pikalatausteholla.
• Vakiovarusteet kuten lämpöpumppu, joka käyttää kosteusanturia lämmityksen ja viilennyksen energiatehokkuuden maksimoimiseksi.
• 18-tuumaiset "A+" renkaat vähentävät vierintävastusta ja minimoivat kitkan myötä menetettävää energiaa.
• C4 X -siluetti liukuu saumattomasti takaluukkuun, sulava ja dynaaminen kattolinja optimoi aerodynamiikan.
Akkukapasiteetin kasvu ei kuitenkaan pidennä latausaikoja, mikä takaa käyttömukavuuden.
Uudella sähkömoottorilla varustettuihin Citroën ë-C4- ja Citroën ë-C4 X -malleihin on saatavilla kaksi laturivaihtoehtoa erilaisiin käyttötapoihin ja latausratkaisuihin: vakiovarusteena 11 kW kolmivaihelaturi. Citroën ë-C4 ja Citroën ë-C4 X tukevat myös pikalatausta 100 kW:n teholla.
Näin ollen lataus 20 prosentista 80 prosenttiin onnistuu alle puolessa tunnissa.
Suomenkielinen MyCitroën-puhelinsovellus
Kaikkiin arjen tarpeisiin mukautuvat uudistuneet Citroën ë-C4- ja Citroën ë-C4 X -mallit tarjoavat helposti lähestyttävän ja nykyaikaisen sähköisen ajoratkaisun kaikenlaiseen matkustamiseen.
Lisää mielenrauhaa tarjoaa myös kätevä suomenkielinen MyCitroën-puhelinsovellus, joka helpottaa päivittäistä autoilua ja elämää.
Varustetasosta riippuen uusien Citroën ë-C4 ja Citroën ë-C4 X 115 kW (156 hv) / 54 kWh akun toimintamatka on 415–421 km (WLTP).
Uudistetun Citroën ë-C4:n hinnat starttaavat 44 600 eurosta
Citroën-lehdistötiedote / Juha Peltionen
TEKNISET TIEDOT
Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh
• Teho
115 kW (156 hv)
• Vääntömomentti
270 Nm
• Huippunopeus
150 km/h
• Kiihtyvyys 0-100 km/h
9,2 s
• Kulutus yhdistetty WLTP
14,9 kWh/km
• Toimintamatka WLTP
415 km
• Omamassa
1 636 kg
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki
Toyota
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki
Toyota
Kia
Kia
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Anni Ihamäki: ”Haluan ympärilleni värejä ja kuvioita, elämäniloa”
Klipsch dinosauruspuistossa
Kitaravahvistinvalmistajan äänipalkki
Bluetooth-kaiutin kiinalaisittain
Wharfedalen uusi evoluutio
Älykästä ilmanvaihtoa
Elipsonin uudet fasetit
Lintukoto löytyi läheltä Helsingin keskustaa
Uusi fyysinen digilevy
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL