Varustetasosta riippuen uusien Citroën ë-C4 ja Citroën ë-C4 X 115 kW (156 hv) / 54 kWh akun toimintamatka on 415–421 km (WLTP).
Citroën
Citroën ë-C4: Uudistettu mallisto saa uuden voimalinjan sekä enemmän toimintamatkaa – samalla hinnat pysyvät ennallaan
Citroën tarjoaa nyt Citroën ë-C4 ja Citroën ë-C4 X -malleihin uuden uudistetun täyssähköisen voimalinjan. Yhdistämällä 115 kW (156 hv) sähkömoottorin ja uuden, entistä energiatiheämmän 54 kWh akun Citroën ë-C4- ja Citroën ë-C4 X-mallien toimintamatka kasvaa jopa 420 kilometriin (WLTP). Mallia on saatavilla alustavasti Shine-varustetasona.
Uuden sukupolven voimalinjan tarjoavan Citroën ë-C4:n hinnat alkavat korkealla Shine-varustetasolla 44 600 eurosta, mikä tarkoittaa, että auton hinta on samalla tasolla kuin nykyisellä voimalinjalla varustettuna. Uuden voimalinjan myötä WLTP-toimintamatka kasvaa maagisen 400 kilometrin rajapyykin ylitse.
Kattava Shine-varustetaso sisältää vakiona mm. Citroën Advanced Comfort -istuimet, aktiivisen vakionopeudensäätimen Stop&Go-toiminnolla, My Citroën Drive Plus -tietoviihdejärjestelmän navigoinnilla, tuulilasinäytön ja automaattisen ilmastoinnin.
Sähköauto-ominaisuuksiin kuuluvat vakiona tuleva 11 kW:n 3-vaihelaturi, lämpöpumppu ja latauksen sekä lämmityksen etähallinta suomenkielisen MyCitroën-sovelluksen välityksellä.
Muiden varustetasojen ja Citroën ë-C4 X -mallin myynti päivitetyllä voimalinjalla aloitetaan loppuvuonna 2023.
Toimintamatka kasvaa lähes 17 prosenttia
Citroënin uusilla voimalinjoilla varustettujen Citroën ë-C4 ja Citroën ë-C4 X -mallien toimintamatka kasvaa jopa 420 km:iin WLTP-syklillä. Ensimmäisen sukupolven autoihin verrattuna toimintamatka kasvaa siis lähes 17 %.
Taustalla on uuden 54 kWh akun uudistunut akkukemia sekä uusi ja entistä energiatehokkaampi moottori, jossa on tehoa 115 kW (156 hv). Niiden ansiosta ajokokemus on entistäkin jouhevampi.
Mallistoa täydentävät sähköiset voimalinjat edustavat Citroënin sähköistymisstrategian ydintä: sen tavoitteena on tehdä sähköautoiluun siirtymisestä helppoa ja huoletonta.
Autojen suunnittelussa on hyödynnetty merkin filosofiaa valitsemalla järkevän kokoinen akku ja riittävä 100 kW:n pikalatauskapasiteetti, mikä takaa kilpailukykyisen hinnan monipuolisia käyttöominaisuuksia unohtamatta.
Uusi sähkömoottori
Citroën ë-C4:n ja Citroën ë-C4 X:n uuden sähkömoottorin tuomat parannukset auttavat kasvattamaan toimintamatkan yli symbolisen 400 kilometrin rajapyykin (WLTP).
Uusi voimalinja on suunniteltu entistä energiatehokkaammaksi ja hyödyntää merkittäviä teknisiä edistysaskelia.
Moottori:
Uusi 115 kW (156 hv) hybridisynkronisähkömoottori (HSM) korvaa nykyisen kestomagnetoidun synkronimoottorin. Se tarjoaa 15 kW (20 hv) lisää tehoa korkeasta energiatehokkuudesta tinkimättä.
Moottori tuottaa myös 260 Nm vääntöä, mikä tekee siitä äärimmäisen reagoivan ja miellyttävän ajaa.
Akku:
Uusi 54 kWh (51 kWh) akku on 4 kWh isompi kuin nykymallissa. Kompaktin kokoisessa akussa on nestekiertoinen lämmönhallinta ja lämpöpumppu vakiovarusteena. Se koostuu 102 kennosta ja 17 moduulista, ja siinä on uudistunut akkukemia.
Perinteisen 60 % nikkeliä, 20 % mangaania ja 20 % kobolttia sisältävän akkukemian sijaan nikkeliosuutta on kasvatettu (80 % nikkeliä, 10 % mangaania ja 10 % kobolttia). Tämän seurauksena akku on aiempaa energiatiiviimpi.
Citroën ë-C4 ja Citroën ë-C4 X ovat myös aiempaa energiatehokkaampia eli niiden keskimääräinen energiankulutus on alhaisempi.
Kasvaneen toimintamatkan lisäksi uudet voimalinjavaihtoehdot tarjoavat merkittäviä etuja tosielämän tilanteisiin, muun muassa 30 km lisää toimintamatkaa kaupunkiajossa lämpötilan ollessa lähellä 0 °C.
Sähkömoottorin energiatehokkuus, akku ja energian talteenottokyky pidentävät kaikki osaltaan toimintamatkaa. Lisätehoa saadaan myös Citroën ë-C4:n ja Citroën ë-C4 X:n muotoilun avulla:
• Rajattu akkukoko keventää autoa alentaen kulutusta.
• Optimoidut latausajat 100 kW:n DC-pikalatausteholla.
• Vakiovarusteet kuten lämpöpumppu, joka käyttää kosteusanturia lämmityksen ja viilennyksen energiatehokkuuden maksimoimiseksi.
• 18-tuumaiset "A+" renkaat vähentävät vierintävastusta ja minimoivat kitkan myötä menetettävää energiaa.
• C4 X -siluetti liukuu saumattomasti takaluukkuun, sulava ja dynaaminen kattolinja optimoi aerodynamiikan.
Akkukapasiteetin kasvu ei kuitenkaan pidennä latausaikoja, mikä takaa käyttömukavuuden.
Uudella sähkömoottorilla varustettuihin Citroën ë-C4- ja Citroën ë-C4 X -malleihin on saatavilla kaksi laturivaihtoehtoa erilaisiin käyttötapoihin ja latausratkaisuihin: vakiovarusteena 11 kW kolmivaihelaturi. Citroën ë-C4 ja Citroën ë-C4 X tukevat myös pikalatausta 100 kW:n teholla.
Näin ollen lataus 20 prosentista 80 prosenttiin onnistuu alle puolessa tunnissa.
Suomenkielinen MyCitroën-puhelinsovellus
Kaikkiin arjen tarpeisiin mukautuvat uudistuneet Citroën ë-C4- ja Citroën ë-C4 X -mallit tarjoavat helposti lähestyttävän ja nykyaikaisen sähköisen ajoratkaisun kaikenlaiseen matkustamiseen.
Lisää mielenrauhaa tarjoaa myös kätevä suomenkielinen MyCitroën-puhelinsovellus, joka helpottaa päivittäistä autoilua ja elämää.
Varustetasosta riippuen uusien Citroën ë-C4 ja Citroën ë-C4 X 115 kW (156 hv) / 54 kWh akun toimintamatka on 415–421 km (WLTP).
Uudistetun Citroën ë-C4:n hinnat starttaavat 44 600 eurosta
Citroën-lehdistötiedote / Juha Peltionen
TEKNISET TIEDOT
Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh
• Teho
115 kW (156 hv)
• Vääntömomentti
270 Nm
• Huippunopeus
150 km/h
• Kiihtyvyys 0-100 km/h
9,2 s
• Kulutus yhdistetty WLTP
14,9 kWh/km
• Toimintamatka WLTP
415 km
• Omamassa
1 636 kg
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Pieni mutta mahtava
Marshall Bromley 750
Epikoret valkoisina
Budjettilevysoitin Espanjasta
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
Päivitys tietoihin: ALD A5
Nubert nuVero nova 12
Krixin uudet kotiteatterijärjestelmät
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI