Varustetasosta riippuen uusien Citroën ë-C4 ja Citroën ë-C4 X 115 kW (156 hv) / 54 kWh akun toimintamatka on 415–421 km (WLTP).

Varustetasosta riippuen uusien Citroën ë-C4 ja Citroën ë-C4 X 115 kW (156 hv) / 54 kWh akun toimintamatka on 415–421 km (WLTP).

Citroën

Citroën ë-C4: Uudistettu mallisto saa uuden voimalinjan sekä enemmän toimintamatkaa – samalla hinnat pysyvät ennallaan

Citroën tarjoaa nyt Citroën ë-C4 ja Citroën ë-C4 X -malleihin uuden uudistetun täyssähköisen voimalinjan. Yhdistämällä 115 kW (156 hv) sähkömoottorin ja uuden, entistä energiatiheämmän 54 kWh akun Citroën ë-C4- ja Citroën ë-C4 X-mallien toimintamatka kasvaa jopa 420 kilometriin (WLTP). Mallia on saatavilla alustavasti Shine-varustetasona.

Auto Bild.Uutiset

Uu­den su­ku­pol­ven voi­ma­lin­jan tar­jo­a­van Cit­roën ë-C4:n hin­nat al­ka­vat kor­ke­al­la Shine-va­rus­te­ta­sol­la 44 600 eu­ros­ta, mikä tar­koit­taa, et­tä au­ton hin­ta on sa­mal­la ta­sol­la kuin ny­kyi­sel­lä voi­ma­lin­jal­la va­rus­tet­tu­na. Uu­den voi­ma­lin­jan myö­tä WLTP-toi­min­ta­mat­ka kas­vaa maa­gi­sen 400 ki­lo­met­rin ra­ja­pyy­kin ylit­se.

Kat­ta­va Shine-va­rus­te­ta­so si­säl­tää va­ki­o­na mm. Cit­roën Ad­van­ced Com­fort -is­tui­met, ak­tii­vi­sen va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men Stop&Go-toi­min­nol­la, My Cit­roën Drive Plus -tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män na­vi­goin­nil­la, tuu­li­la­si­näy­tön ja au­to­maat­ti­sen il­mas­toin­nin.

Säh­kö­au­to-omi­nai­suuk­siin kuu­lu­vat va­ki­o­na tu­le­va 11 kW:n 3-vai­he­la­tu­ri, läm­pö­pump­pu ja la­tauk­sen sekä läm­mi­tyk­sen etä­hal­lin­ta suo­men­kie­li­sen My­Cit­roën-so­vel­luk­sen vä­li­tyk­sel­lä.

Mui­den va­rus­te­ta­so­jen ja Cit­roën ë-C4 X -mal­lin myyn­ti päi­vi­te­tyl­lä voi­ma­lin­jal­la aloi­te­taan lop­pu­vuon­na 2023.

Toi­min­ta­mat­ka kas­vaa lä­hes 17 pro­sent­tia

Cit­roë­nin uu­sil­la voi­ma­lin­joil­la va­rus­tet­tu­jen Cit­roën ë-C4 ja Cit­roën ë-C4 X -mal­lien toi­min­ta­mat­ka kas­vaa jopa 420 km:iin WLTP-syk­lil­lä. En­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven au­toi­hin ver­rat­tu­na toi­min­ta­mat­ka kas­vaa siis lä­hes 17 %.

Taus­tal­la on uu­den 54 kWh akun uu­dis­tu­nut ak­ku­ke­mia sekä uu­si ja en­tis­tä ener­gi­a­te­hok­kaam­pi moot­to­ri, jos­sa on te­hoa 115 kW (156 hv). Nii­den an­si­os­ta ajo­ko­ke­mus on en­tis­tä­kin jou­he­vam­pi.

Mal­lis­toa täy­den­tä­vät säh­köi­set voi­ma­lin­jat edus­ta­vat Cit­roë­nin säh­köis­ty­mis­st­ra­te­gi­an ydin­tä: sen ta­voit­tee­na on teh­dä säh­kö­au­toi­luun siir­ty­mi­ses­tä help­poa ja huo­le­ton­ta.

Au­to­jen suun­nit­te­lus­sa on hyö­dyn­net­ty mer­kin fi­lo­so­fi­aa va­lit­se­mal­la jär­ke­vän ko­koi­nen ak­ku ja riit­tä­vä 100 kW:n pi­ka­la­taus­ka­pa­si­teet­ti, mikä ta­kaa kil­pai­lu­ky­kyi­sen hin­nan mo­ni­puo­li­sia käyt­tö­o­mi­nai­suuk­sia unoh­ta­mat­ta.

Uu­si säh­kö­moot­to­ri

Cit­roën ë-C4:n ja Cit­roën ë-C4 X:n uu­den säh­kö­moot­to­rin tuo­mat pa­ran­nuk­set aut­ta­vat kas­vat­ta­maan toi­min­ta­mat­kan yli sym­bo­li­sen 400 ki­lo­met­rin ra­ja­pyy­kin (WLTP).

Uu­si voi­ma­lin­ja on suun­ni­tel­tu en­tis­tä ener­gi­a­te­hok­kaam­mak­si ja hyö­dyn­tää mer­kit­tä­viä tek­ni­siä edis­ty­sas­ke­lia.

Moot­to­ri:

Uu­si 115 kW (156 hv) hyb­ri­di­synk­ro­ni­säh­kö­moot­to­ri (HSM) kor­vaa ny­kyi­sen kes­to­mag­ne­toi­dun synk­ro­ni­moot­to­rin. Se tar­jo­aa 15 kW (20 hv) li­sää te­hoa kor­ke­as­ta ener­gi­a­te­hok­kuu­des­ta tin­ki­mät­tä.

Moot­to­ri tuot­taa myös 260 Nm vään­töä, mikä te­kee sii­tä ää­rim­mäi­sen re­a­goi­van ja miel­lyt­tä­vän ajaa.

Ak­ku:

Uu­si 54 kWh (51 kWh) ak­ku on 4 kWh isom­pi kuin ny­ky­mal­lis­sa. Kom­pak­tin ko­koi­ses­sa akus­sa on nes­te­kier­toi­nen läm­mön­hal­lin­ta ja läm­pö­pump­pu va­ki­o­va­rus­tee­na. Se koos­tuu 102 ken­nos­ta ja 17 mo­duu­lis­ta, ja sii­nä on uu­dis­tu­nut ak­ku­ke­mia.

Pe­rin­tei­sen 60 % nik­ke­liä, 20 % man­gaa­nia ja 20 % ko­bolt­tia si­säl­tä­vän ak­ku­ke­mi­an si­jaan nik­ke­li­o­suut­ta on kas­va­tet­tu (80 % nik­ke­liä, 10 % man­gaa­nia ja 10 % ko­bolt­tia). Tä­män seu­rauk­se­na ak­ku on ai­em­paa ener­gi­a­tii­viim­pi.

Cit­roën ë-C4 ja Cit­roën ë-C4 X ovat myös ai­em­paa ener­gi­a­te­hok­kaam­pia eli nii­den kes­ki­mää­räi­nen ener­gi­an­ku­lu­tus on al­hai­sem­pi.

Kas­va­neen toi­min­ta­mat­kan li­säk­si uu­det voi­ma­lin­ja­vaih­to­eh­dot tar­jo­a­vat mer­kit­tä­viä etu­ja to­sie­lä­män ti­lan­tei­siin, muun mu­as­sa 30 km li­sää toi­min­ta­mat­kaa kau­pun­ki­a­jos­sa läm­pö­ti­lan ol­les­sa lä­hel­lä 0 °C.

Säh­kö­moot­to­rin ener­gi­a­te­hok­kuus, ak­ku ja ener­gi­an tal­tee­not­to­ky­ky pi­den­tä­vät kaik­ki osal­taan toi­min­ta­mat­kaa. Li­sä­te­hoa saa­daan myös Cit­roën ë-C4:n ja Cit­roën ë-C4 X:n muo­toi­lun avul­la:

• Ra­jat­tu ak­ku­ko­ko ke­ven­tää au­toa alen­ta­en ku­lu­tus­ta.

• Op­ti­moi­dut la­tau­sa­jat 100 kW:n DC-pi­ka­la­taus­te­hol­la.

• Va­ki­o­va­rus­teet ku­ten läm­pö­pump­pu, joka käyt­tää kos­teu­san­tu­ria läm­mi­tyk­sen ja vii­len­nyk­sen ener­gi­a­te­hok­kuu­den mak­si­moi­mi­sek­si.

• 18-tuu­mai­set "A+" ren­kaat vä­hen­tä­vät vie­rin­tä­vas­tus­ta ja mi­ni­moi­vat kit­kan myö­tä me­ne­tet­tä­vää ener­gi­aa.

• C4 X -si­lu­et­ti liu­kuu sau­mat­to­mas­ti ta­ka­luuk­kuun, su­la­va ja dy­naa­mi­nen kat­to­lin­ja op­ti­moi ae­ro­dy­na­mii­kan.

Ak­ku­ka­pa­si­tee­tin kas­vu ei kui­ten­kaan pi­den­nä la­tau­sai­ko­ja, mikä ta­kaa käyt­tö­mu­ka­vuu­den.

Uu­del­la säh­kö­moot­to­ril­la va­rus­tet­tui­hin Cit­roën ë-C4- ja Cit­roën ë-C4 X -mal­lei­hin on saa­ta­vil­la kak­si la­tu­ri­vaih­to­eh­toa eri­lai­siin käyt­tö­ta­poi­hin ja la­taus­rat­kai­sui­hin: va­ki­o­va­rus­tee­na 11 kW kol­mi­vai­he­la­tu­ri. Cit­roën ë-C4 ja Cit­roën ë-C4 X tu­ke­vat myös pi­ka­la­taus­ta 100 kW:n te­hol­la.

Näin ol­len la­taus 20 pro­sen­tis­ta 80 pro­sent­tiin on­nis­tuu al­le puo­les­sa tun­nis­sa.

Suo­men­kie­li­nen My­Cit­roën-pu­he­lin­so­vel­lus

Kaik­kiin ar­jen tar­pei­siin mu­kau­tu­vat uu­dis­tu­neet Cit­roën ë-C4- ja Cit­roën ë-C4 X -mal­lit tar­jo­a­vat hel­pos­ti lä­hes­tyt­tä­vän ja ny­ky­ai­kai­sen säh­köi­sen ajo­rat­kai­sun kai­ken­lai­seen mat­kus­ta­mi­seen.

Li­sää mie­len­rau­haa tar­jo­aa myös kä­te­vä suo­men­kie­li­nen My­Cit­roën-pu­he­lin­so­vel­lus, joka hel­pot­taa päi­vit­täis­tä au­toi­lua ja elä­mää.

Va­rus­te­ta­sos­ta riip­pu­en uu­sien Cit­roën ë-C4 ja Cit­roën ë-C4 X 115 kW (156 hv) / 54 kWh akun toi­min­ta­mat­ka on 415–421 km (WLTP).

Uu­dis­te­tun Cit­roën ë-C4:n hin­nat start­taa­vat 44 600 eu­ros­ta

Cit­roën-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­ti­o­nen

TEK­NI­SET TIE­DOT

Cit­roën ë-C4 Full Elect­ric 156 Shine 54 kWh

• Teho

115 kW (156 hv)

• Vään­tö­mo­ment­ti

270 Nm

• Huip­pu­no­peus

150 km/h

• Kiih­ty­vyys 0-100 km/h

9,2 s

• Ku­lu­tus yh­dis­tet­ty WLTP

14,9 kWh/km

• Toi­min­ta­mat­ka WLTP

415 km

• Oma­mas­sa

1 636 kg

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN