Uudistunut Cupra Ateca on suunniteltu ja kehitetty Barcelonassa ja se valmistetaan Tšekin Kvasinyssa.
Cupra Ateca 2020: Erittäin suorituskykyinen katumaasturi uudistui
Uudistuneen Cupra Atecan tavoitteena on tarjota äärimmäisen dynaamista suorituskykyä ja ylläpitää brändin henkeä.
Cupra Ateca oli ensimmäinen itsenäistyneen Cupra-brändin lanseeraama automalli, ja markkinoille saatiinkin uniikki auto: premium-brändien jälkeen kaikkein suorituskykyisin SUV. Tarkkuuden, urheilullisuuden, käytännöllisyyden ja kiehtovan muotoilun yhdistelmä teki Cupra Atecasta uskomattoman hienon paketin. Nyt näitä ominaisuuksia on kehitetty entisestään.
”Cupra vei Atecan uuteen segmenttiin ja siitä tulikin heti suurmenestys. Vuonna 2019 myytiin yli 10 000 Cupra Atecaa, 15 prosenttia koko Cupra Ateca -perheen kokonaismäärästä. Suorituskykyinen SUV oli avainasemassa Cupran 72 % kasvussa edellisvuoteen verrattuna.
Kasvu syntyi Saksan, Ranskan ja Sveitsin kaltaisien kehittyneiden markkina-alueiden lisäksi myös laajenemisesta esimerkiksi Meksikoon, jonne Atecaa alettiin myydä viime vuoden lopulla”, kertoo Cupran toimitusjohtaja Wayne Griffiths.
Cupra Ateca 2020
Uudistunut Cupra Ateca on kehitetty tuomaan kompaktin SUV-luokan parasta suorituskykyä premium-valmistajien rinnalle. Perusratkaisut luotiin ensimmäisen malliversion tullessa markkinoille.
Uudet ja kehittyneet ominaisuudet tekevät autosta entistäkin houkuttelevamman. SUV:n käytännöllisyys yhdistyy ilman kompromisseja perinteisten huippusuorituskykyisten autojen ajettavuuteen ja käsiteltävyyteen. Tällainen auto istuu täydellisesti osaksi omistajansa elämäntapaa.
Cupra Atecan huipputasoiseen vakiovarustukseen kuuluvat kuppi-istuimet, 19-tuumaiset Cupra-kevytmetallivanteet, DCC-jousitus sekä progressiivinen ohjaus.
Tarjolla on lisäksi kattava lisävarustevalikoima, jolla CUPRA Atecan voi sovittaa omaan tyyliin. Valikoimaan kuuluu uusia kevytmetallivanteita, värejä ja sisustusvaihtoehtoja, uusi Cupra -ohjauspyörä moottorin käynnistys- ja Cupra Mode -valintapainikkeilla, sekä Akrapovič-pakoputkisto.
Cupra Ateca ei unohda juuriaan: sitä suorituskykyä ja dynamiikkaa, jota vaaditaan kaikilta Cupra-brändin ajoneuvoilta. Kaksilitrainen 300 hv:n TSI-moottori seitsenvaihteisella DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla tarjoaa riittävästi voimaa kenelle tahansa innokkaalle kuljettajalle, mutta palvelee tyylikkäästi myös elegantisti ajettaessa.
Kaksijakoista persoonallisuutta tukee myös 4Drive-nelivetojärjestelmä ja mukautuva alustansäätö DCC, joiden avulla ajo-ominaisuuksia voi säätää omien
tarpeiden mukaisesti.
Cupra Atecan huipputasoiseen vakiovarustukseen kuuluvat kuppi-istuimet, 19-tuumaiset Cupra-kevytmetallivanteet, DCC-jousitus sekä progressiivinen ohjaus.
Nykymaailmassa pelkkä suorituskyvyn tarjoaminen ei riitä, vaan huomioon on otettava myös muita asioita. Uudistunut Cupra Ateca määrittelee uudet turvallisuusstandardit integroimalla edistyneimmät kuljettajaa avustavat järjestelmät varmistamaan matkustajien turvallisuuden kaikissa haastavissa tilanteissa: moottoritiellä, kaupunkiliikenteessä ja myös esimerkiksi pysäköintiruudusta poistuttaessa.
Maailman muuttuessa yhä digitaalisemmaksi Cupra Ateca pitää asiakkaat liitettyinä koko matkan ajan ja tarjoaa pääsyn sekä omien älylaitteiden ominaisuuksiin että ajoneuvokohtaisiin online-palveluihin. Se yhdistää tien tiedon valtatiehen.
Akrapovič-pakoputkisto
Jokaista Cupraa arvioidaan moottorin perusteella. Uudistetun Atecan suorituskyvystä vastaa tehokas kaksilitrainen TSI-moottori. Turboahdettu nelisylinterinen moottori tuottaa 221 kW (300 hv) tehon ja 400 Nm vääntömomentin, joka mahdollistaa katumaasturille 247 km/h huippunopeuden.
Seitsenvaihteisella DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla varustettu uusi Cupra Ateca kiihtyy 0–100 km/h vain 4,9 sekunnissa.
Akrapovič-pakoputkiston uskomaton äänimaailmaa vastaa moottorin suorituskykyä. Ajamista säestää tunteikas ja kiehtova soundi.
”Cupra Ateca oli meidän painava sanamme huippusuorituskykyisten SUV-mallien segmentissä. Uusi versio korostaa ja vahvistaa saavuttamaamme asemaa”, sanoo Seatin tutkimuksesta ja tuotekehityksestä vastaava Axel Andorff.
Cupra Atecan 4Drive-nelivetojärjestelmä on varustettu uusimman sukupolven sähköhydraulisilla monilevykytkimillä, jotka välittävät voiman pyörille hallitusti. Järjestelmä tarkkailee ja analysoi olosuhteita jatkuvasti varmistaakseen maksimaalisen pidon ja suorituskyvyn – ja mahdollistaa luvatun kiihtyvyyden.
Järjestelmä on integroitu taka-akselin yhteyteen. Painon jakautumista ja reagointinopeutta on parannettu sijoittamalla kytkin takatasauspyörästön eteen, joten uusi Cupra Ateca pystyy reagoimaan muuttuviin tilanteisiin entistä varmemmin.
Ehkä tärkein elementti Cupra Atecan ajettavuudessa on voimansiirron ja alustan yhteistoiminta, joka tuo autolle siltä odotetun erityisen dynaamisen suorituskyvyn. Huippusuorituskykyisen SUV:n alusta ja ohjaus on viritetty tarjoamaan mahdollisimman tarkka ja erityislaatuinen ajokokemus.
Progressiivisen ohjauksen ja kaasun responsiivisen vasteen ansiosta reagoi erittäin ketterästi. Kuljettaja saa täsmällistä tietoa auton liikkeistä ohjauspyörän optimoidun palautteen ansiosta. Mukautuvan, millisekunneissa säätyvän DCC-alustan ansiosta Cupra Ateca reagoi ajotyylin ja tien pinnan muutoksiin tarjoten kuljettajalle parhaan ajokokemuksen tilanteessa kuin tilanteessa.
'
Kuuden eri ajoprofiilin ansiosta katumaasturi voidaan mukauttaa matkan tyypin tai kuljettajan toiveiden mukaisesti. Normaali, Sport, Cupra, Individual, Snow ja off-road -ajoprofiilit muuntavat ajon luonnetta, arkipäiväisestä ajamisesta suorituskykyyn keskittyvään. Se antaa päivitetylle Cupra Atecalle ominaisuuksia, joita vain harva katumaasturi voi tarjota.
Turboahdettu nelisylinterinen moottori tuottaa 221 kW (300 hv) tehon ja 400 Nm vääntömomentin, joka mahdollistaa katumaasturille 247 km/h huippunopeuden.
Cupra Ateca on 4 386 mm pituinen (uuden puskurimallin ansiosta +10 mm edelliseen sukupolveen verrattuna), 1 599 mm korkea (-2 mm), 1 841 mm leveä ja sen akseliväli on 2 630 mm. Raideleveys on edessä 1 575 mm ja takana 1 549 mm.
Vakaan alustan ja sitä täydentävien Brembo-jarrujen ansiosta auto sekä taittuu mutkiin että kiihdyttää niistä intuitiivisen dynaamisesti ja jarrutusteho vastaa kiihtyvyyttä.
Ulkoasu
Cupra on aina herättänyt huomiota ulkomuodollaan, josta sen tunnistaa välittömästi huippusuorituskykyiseksi ajoneuvoksi – ja uuden SUV-mallin päivitetty muotokieli vahvistaa rohkeaa ilmettä entisestään.
Keula on saanut uudenlaisen puskurin lisäksi uudet täys-led-valot. Ylemmän hunajakennosäleikön keskellä on tummalla kromiviimeistellyllä kehyksellä varustettu Cupra-logo. Alemmassa hunajakennosäleikössä on tumma alumiininen diffuusori, kun taas sumuvalojen välissä olevan keulasäleikön viimeistely korostaa huippusuorituskykyisen SUV:n ilmettä.
”Yhdessä nämä Cupra Atecan hienostuneet muotoiluelementit luovat yksilöllisen, persoonallisen ulkonäön ja korostavat olemusta todella huippusuorituskykyisenä autona omassa segmentissään. Se on urheilullinen, mutta elegantti ja Akropovič-pakojärjestelmän kaltaisen teknologian käyttö korostaa todellisen sporttimaasturin olemusta”, sanoo Seatin suunnittelujohtaja Alejandro Mesonero-Romanos.
Kylkilistat sekä kattokaiteet on viimeistelty kiiltävän tummalla alumiinilla, samoin kuin ovien ulkopeilit, jotka heijastavat maahan Cupra-logon. Sivuprofiilia korostavat vakiovarusteisiin kuuluvat 19-tuumaiset, koneistetut kevytmetallivanteet, mutta muilla uusilla vaihtoehdoilla auton voi personoida omaan tyyliin sopivaksi. Valittavana on yhteensä kuusi 19-tuumaista kevytmetallivannevaihtoehtoa.
Takana uudistuneessa Cupra Atecassa on täys-led-valot. Niiden dynaamiset vilkut antavat muille kuljettajille selkeän signaalin siitä, minne auto on menossa ja lisäävät myös eleganssia perän muotoiluun. Neliönmuotoiset pakoputket lisäävät perän määrätietoista ilmettä vahvistaen Cupra Atecan suorituskykyistä ulkoasua.
Missä tahansa ajoneuvossa ulkovärin valinta on tärkeässä roolissa autoa personoitaessa. Cupra Atecan voi viimeistellä kuudella eri ulkovärivaihtoehdolla, joista jokainen korostaa ajoneuvon dynaamista ulkonäköä, lisää ulkoasun muotoiluun aivan uuden ulottuvuuden ja korostaa huippusuorituskykyistä ulkonäköä.
Sisustus
Heti oven avautuessa matkustajat toivotetaan tervetulleeksi maahan heijastuvalla Cupra-kuviolla. Erityistä tunnelmaa vahvistaa kynnyslistan valaistu Cupra-teksti.
Sisätiloissa huomio kiinnittyy ensimmäisenä laadukkaaseen designiin. Koko matkustamo heijastaa auton luonnetta: hienostunut ja urheilullinen, mutta kuitenkin mukava.
Kuljettajan istuessa autoon alla on kuppi-istuin, kädet tarttuvat käynnistys- sekä Cupra-painikkeilla varustettuun ohjauspyörään, jalat lepäävät alumiinisilla poljinpinnoilla ja katseen kohdistuu digitaaliseen mittaristoon. On päivänselvää, että uudistuneessa Cupra Atecassa kyse on ajamisen taiteesta eikä se todellakaan ole tavallinen katumaasturi.
Aivan uutta ilmettä tuovat koneistetut, kuparilla tai hopealla viimeistellyt aero alley design -vanteet, joiden lisäksi tarjolla on myös uusi, koneistettu Sport Black and Copper -vaihtoehto. Mustien Cupra-vakiojarrusatuloiden vaihtoehtona ovat kuparinväriset 18-tuumaiset Brembo-jarrut.
Cupra-ohjauspyörä on kuin kumarrus vakioautojen TCR-kilpasarjan perinnölle. Jykevä tuntuma lisää kuljettajan yhteenkuuluvuuden tunnetta autoonsa. Suuremmat vaihdevivut tekevät vaihteen vaihtamisesta sujuvampaa ja luonnollisempaa, ja monitoimipainikkeet lisäävät hi-tech-fiilistä.
Cupra-painikkeella voi valita haluamansa ajotilan: lyhyellä painalluksella voidaan vierittää ja valita Normal-, Sport-, Cupra- ja Individual-ajotilat, kun taas pidemmällä painalluksella pääsee suoraan Cupra-ajotilaan.
Sisustuksen kuparin ja tumman alumiinin väriset yksityiskohdat vihjaavat hienovaraisesti suorituskyvystä: hohtavat, tumman alumiinin väriset kehykset löytyvät mm. ilmastoinnin aukoista, radiosta sekä neljästä valaistusta USB C -liittimissä, joista kaksi on edessä ja kaksi takana.
Sisätilojen tunnelma riippuu asiakkaan valitsemasta istuinvaihtoehdosta. Saatavana on kaksi erilaista vaihtoehtoa: vakiovarustelu sisältää Dinamica-kuppi-istuimet, joissa on PVC-sivutuet, kojelauta ja keskikonsoli muotoiltua mustaa alumiinia sekä IMD-tekniikalla valmistetut PVC-ovipaneelit kuparinvärisillä ompeleilla.
Valittavana on myös Genuine Cupra -vaihtoehto, joka sisältää nahkaverhoillut sähköisesti säädettävät Petrol Blue -väriset kuppi-istuimet muistitoiminnolla sekä nahkaverhoillut ovipaneelit.
Liitettävyys
Maailma muuttuu: olemme yhä enemmän verkottuneita ja luotamme digitaaliseen kokemukseen enemmän kuin koskaan aikaisemmin ja otamme sen mukaan myös autoihimme, ja siksi huippusuorituskykyinen katumaasturi vie liitettävyyden aivan uudelle tasolle.
Sen ytimessä on digitaalinen ohjaamo, jossa yhdistyvät korkearesoluutioinen 10,25” mukautettava mittaristo sekä infotainment-järjestelmä. Suuri 9,2-tuumainen infotainment-järjestelmä tarjoaa myös navigoinnin ja luonnollisen ääniohjauksen käytön helpottamiseksi. Omat laitteet voi liittää auton järjestelmiin ja ne voi ladata vaivattomasti valaistujen USB C -liittimien avulla.
Ääniohjaus on ehkä yksi helpoimmista ja luonnollisimmista tavoista olla vuorovaikutuksessa laitteiden kanssa, etenkin kun monet ovat jo kotona tottuneet ääniohjattaviin elektronisiin avustajiin.
Äänentunnistus mahdollista kielen luonnollisen ymmärtämisen, joten käyttäjä voi toimia tieto- ja viihdejärjestelmän kanssa luonnollisilla komennoilla, tehdä korjauksia ja viitata aiempiin komentoihinsa. Kun on tarve löytää navigointiohjeita tai etsiä musiikkia, se on nopeaa ja helppoa. Järjestelmä tarvitsee vain herätyskomennon ”Hola Hola!”, jolloin se on toimintavalmis.
Full Link -järjestelmän avulla käyttäjät saavat yhdistettyä digitaalisen elämänsä autoon laitteesta riippumatta: sekä Android Auto- että Apple CarPlay ovat käytössä langattomasti Bluetoothin tai WLANin kautta.
Full Link -järjestelmä on portti, jonka avulla käyttäjät voivat kytkeä mobiililaitteensa auton multimediajärjestelmään ja siten tuoda digitaalisen ekosysteeminsä mukaan ajoneuvoon. Käyttäjä voi halutessaan tuoda ajoneuvoon esimerkiksi yhteystietoja ja ajomatkalle sopivaa musiikkia. Kaikki tämä on käytettävissä hallitusti, intuitiivisesti ja turvallisesti multimediajärjestelmällä tai ohjauspyörään integroitujen hallintalaitteiden kautta – siten, että se häiritsee kuljettajan ajamiseen keskittymistä mahdollisimman vähän.
Sisäänrakennetulla eSIM-kortilla varustettu online-palvelu tarkoittaa sitä, että yhteys digitaalisen maailmaan säilyy koko ajan ja se tarjoaa tulevaisuudessa kuljettajalle uusimmat, jatkuvasti päivitetyt multimediasovellukset. Tämä tarkoittaa sitä, että auton omat sekä online-palvelut laajentuvat koko ajoneuvon elinkaaren ajan digitaalisen ekosysteemin laajentuessa.
Sisäänrakennetun eSIM-kortin ansiosta saatavana on myös eCall-palvelu, joka ottaa hätätilanteessa suoraan yhteyttä hätäkeskukseen ja nostaa siten auton turvallisuustasoa vielä yhden asteen. Palvelu ei ainoastaan tarjoa mahdollisuutta soittaa hätäpuhelua (manuaalisesti tai automaattisesti), vaan se helpottaa auttajien työtä lähettämällä hätäpalveluun tärkeät tiedot auton sijainnista, moottorityypistä, auton väristä ja matkustajamäärästä.
Lisäksi sisäänrakennetun eSIMin online-yhteys sallii myös joidenkin multimediajärjestelmän toimintojen reaaliaikaisten tietojen haun pilvipalveluista. Tämä tuo uuden ulottuvuuden perinteiseen navigointiin, kuten online-liikennetiedot, pysäköintipaikat, huoltoasemien sijainnit ja niiden aukioloajat sekä päivän hinnat.
Connect-sovellus avaa etäpalveluillaan täysin uuden mahdollisuuksien maailman. Sovellus voidaan ladata älypuhelimeen, joka sitten toimii kaukosäätimenä monissa toiminnoissa, mikä auttaa maksimoimaan ajokokemuksen kokonaisuutena myös auton ulkopuolelta ja parantaa myös turvallisuutta.
Käyttäjät pääsevät autonsa tietoihin myös etänä: ajotiedot, pysäköinnin paikkatieto, ajoneuvon tiedot mukaan lukien ovien ja valojen tila, nopeustiedot – voit saada ilmoituksen, jos ajoneuvoasi käyttävä henkilö ajaa liian kovaa – alue- ja varashälyttimet, ovien avaaminen ja lukitus etänä ja myös äänimerkin käyttö kauko-ohjaimella sekä vilkkujen näyttö, jolloin auto on helpommin havaittavissa.
Turvallisuus
Uudistunut Cupra Ateca on toki ikonisen suorituskykyinen auto kompaktien SUV:ien segmentissä, mutta se on kiistatta myös yksi segmentin turvallisimmista ajoneuvoista, joka tarjoaa valikoiman uusia edistyneitä kuljettajaa avustavia järjestelmiä, joita vain harva kilpailija pystyy tarjoamaan. Se on kehitetty havainnoimaan ympäristöään paremmin ja reagoimaan tielle tuleviin esteisiin. Näiden teknologioiden ansiosta se voi aistia ympäristöään tarjoten optimoitua suojaa olosuhteista riippumatta.
Järjestelmät, kuten törmäyksenestoavustin, ennakoiva ja mukautuva vakionopeudensäädin, Travel Assist -järjestelmä sekä kaistanvaihto- ja kaistaltapoistumisavustin toimivat yhteistyössä matkustajien ja ajoneuvon suojaamiseksi.
Törmäyksenestoavustin valmistelee ajoneuvoa ja matkustajia tilanteessa, kun törmäyksen mahdollisuus on todennäköinen. Järjestelmät toimivat yhteistyössä: etuistuinten turvavyöt esikiristetään, ikkunat ja kattoluukku suljetaan ja lisäksi hätävilkut aktivoidaan mahdollisen onnettomuuden seurausten lieventämiseksi.
Ennakoiva ja mukautuva vakionopeudensäädin hyödyntää navigointijärjestelmän GPS-tietoja ja voi mukauttaa ajoneuvon nopeuden mm. mutkat, liikenneympyrät, risteykset, nopeusrajoitukset ja tietyömaat huomioiden. Etukameran ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän avulla se voi säätää nopeutta rajoitusten muuttuessa.
Travel Assist -järjestelmän teknologian käyttöönoton myötä auto mahdollistaa osittain automatisoidun ajamisen. Ohjauspyörän painikkeesta käynnistettävä edistyksellinen järjestelmä hyödyntää vakionopeudensäätimen ja kaistanpitoavustimen tietoja ja pitää auton aktiivisesti kaistan keskellä sekä säätää nopeuden liikennevirran mukaiseksi jopa 210 km/h nopeuteen asti.
Turvallisuuden sekä lainsäädännön vaatimusten täyttämiseksi kuljettajan tulee valvoa jatkuvasti järjestelmää sekä ympäristöään pitämällä ainakin toinen käsi ohjauspyörässä. Jos ajoneuvo havaitsee, että kuljettaja on irrottanut molemmat kätensä ohjauspyörästä yli 15 sekunnin ajaksi, se varoittaa asiasta äänimerkillä sekä visuaalisesti ja painaa tarvittaessa jarrupoljinta. Mikäli kuljettaja ei reagoi varoituksiin, hätätilanneavustin Emergency Assist voi pysäyttää auton kokonaan.
Cupra Atecan uusin järjestelmä on Exit Assist: pysäköintipaikalta poistuttaessa ajoneuvo varoittaa äänimerkillä ja visuaalisesti, jos ajon jatkuessa on riski törmätä muihin ajoneuvoihin tien puolella – tai pyöräilijöihin tai jalankulkijoihin pientareen puolella. Tarpeen vaatiessa auto jarruttaa automaattisesti.
Cupra Atecassa on myös Side Assist -kaistanvaihtoavustin, joka pystyy tunnistamaan ajoneuvot jopa 70 metrin päästä ja varoittaa niistä peilin led-merkkivalolla.
Cupra Atecan Trailer Assist -teknologia puolestaan avustaa kuljettajaa perävaunun kanssa peruutettaessa ja pysäköitäessä. Peruutuskamerakuvan avulla autoa ja perävaunua on helpompi ohjata haluttuun paikkaan.
Järjestelmä on helppokäyttöinen: kuljettajan tulee vain valita peruutusvaihde, painaa pysäköintiavustinpainiketta ja kääntää peilien säätökytkin suuntaan, johon halutaan ohjata. Tämän jälkeen kuljettajan tarvitsee ainoastaan painaa kaasua sekä jarrua ja vaihtaa vaihteita – järjestelmä hoitaa loput.
'
Uudistuneen Cupra Atecan kuljettajaa avustavat järjestelmät eivät lisää ainoastaan turvallisuutta, vaan ne tekevät kompaktista katumaasturista mukavamman sekä miellyttävämmän ajaa.
Valittavien ajoprofiilien – Eco, Normal, Sport ja Individual, sekä 4Drive-versiossa myös Offroad ja Snow – ansiosta ajoneuvon ajamista ja käsittelyä voidaan mukauttaa olosuhteista ja kuljettajan toiveista riippuen, mikä tekee ajamisesta entistäkin mukavampaa.
Tekniset tiedot
Cupra Ateca 2020
Moottori
2.0 TSI 221 kW (300 hv)
'
Sylinterimäärä/Venttiilit
4-syl. 16V
Iskutilavuus
1984 cm3
Sylinterin halkaisija / iskun pituus '
82,5 x 92,8
Puristussuhde '
9,3:1
Suurin vääntömomentti
400 Nm
Kiihtyvyys 0–100 km/h
4,9 s
Huippunopeus
247 km/h
Seat-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Denonilta edullinen äänipalkki
NADilta uusi hybrididigitaalinen vahvistin
Bassocontinuon uudet Level 8 -laitejalat
Moonriver Audiolta spdif-dac-moduuli
Dynaaminen dipolikaiutin Kanadasta
Ikonin paluu
Näin saat sohvan taas puhtaaksi ja raikkaaksi
iFiltä kaksi uutuutta
Remontissa kunnioitettiin 1960-luvun alkuperäistä tyyliä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN