Uudistunut Cupra Ateca on suunniteltu ja kehitetty Barcelonassa ja se valmistetaan Tšekin Kvasinyssa.

Uudistunut Cupra Ateca on suunniteltu ja kehitetty Barcelonassa ja se valmistetaan Tšekin Kvasinyssa.

Cupra Ateca 2020: Erittäin suorituskykyinen katumaasturi uudistui

Uudistuneen Cupra Atecan tavoitteena on tarjota äärimmäisen dynaamista suorituskykyä ja ylläpitää brändin henkeä.

Auto Bild.Uutiset

Cup­ra Ate­ca oli en­sim­mäi­nen it­se­näis­ty­neen Cup­ra-brän­din lan­see­raa­ma au­to­mal­li, ja mark­ki­noil­le saa­tiin­kin uniik­ki au­to: pre­mium-brän­dien jäl­keen kaik­kein suo­ri­tus­ky­kyi­sin SUV. Tark­kuu­den, ur­hei­lul­li­suu­den, käy­tän­nöl­li­syy­den ja kieh­to­van muo­toi­lun yh­dis­tel­mä teki Cup­ra Ate­cas­ta us­ko­mat­to­man hie­non pa­ke­tin. Nyt näi­tä omi­nai­suuk­sia on ke­hi­tet­ty en­ti­ses­tään.

”Cup­ra vei Ate­can uu­teen seg­ment­tiin ja sii­tä tu­li­kin heti suur­me­nes­tys. Vuon­na 2019 myy­tiin yli 10 000 Cup­ra Ate­caa, 15 pro­sent­tia koko Cup­ra Ate­ca -per­heen ko­ko­nais­mää­räs­tä. Suo­ri­tus­ky­kyi­nen SUV oli avai­na­se­mas­sa Cup­ran 72 % kas­vus­sa edel­lis­vuo­teen ver­rat­tu­na.

Kas­vu syn­tyi Sak­san, Rans­kan ja Sveit­sin kal­tai­sien ke­hit­ty­nei­den mark­ki­na-alu­ei­den li­säk­si myös laa­je­ne­mi­ses­ta esi­mer­kik­si Mek­si­koon, jon­ne Ate­caa alet­tiin myy­dä vii­me vuo­den lo­pul­la”, ker­too Cup­ran toi­mi­tus­joh­ta­ja Wa­y­ne Grif­fiths.

Cup­ra Ate­ca 2020

Uu­dis­tu­nut Cup­ra Ate­ca on ke­hi­tet­ty tuo­maan kom­pak­tin SUV-luo­kan pa­ras­ta suo­ri­tus­ky­kyä pre­mium-val­mis­ta­jien rin­nal­le. Pe­rus­rat­kai­sut luo­tiin en­sim­mäi­sen mal­li­ver­si­on tul­les­sa mark­ki­noil­le.

Uu­det ja ke­hit­ty­neet omi­nai­suu­det te­ke­vät au­tos­ta en­tis­tä­kin hou­kut­te­le­vam­man. SUV:n käy­tän­nöl­li­syys yh­dis­tyy il­man komp­ro­mis­se­ja pe­rin­teis­ten huip­pu­suo­ri­tus­ky­kyis­ten au­to­jen ajet­ta­vuu­teen ja kä­si­tel­tä­vyy­teen. Täl­lai­nen au­to is­tuu täy­del­li­ses­ti osak­si omis­ta­jan­sa elä­män­ta­paa.

Cup­ra Ate­can huip­pu­ta­soi­seen va­ki­o­va­rus­tuk­seen kuu­lu­vat kup­pi-is­tui­met, 19-tuu­mai­set Cup­ra-ke­vyt­me­tal­li­van­teet, DCC-jou­si­tus sekä prog­res­sii­vi­nen oh­jaus.

Tar­jol­la on li­säk­si kat­ta­va li­sä­va­rus­te­va­li­koi­ma, jol­la CUP­RA Ate­can voi so­vit­taa omaan tyy­liin. Va­li­koi­maan kuu­luu uu­sia ke­vyt­me­tal­li­van­tei­ta, vä­re­jä ja si­sus­tus­vaih­to­eh­to­ja, uu­si Cup­ra -oh­jaus­pyö­rä moot­to­rin käyn­nis­tys- ja Cup­ra Mode -va­lin­ta­pai­nik­keil­la, sekä Ak­ra­po­vič-pa­ko­put­kis­to.

Cup­ra Ate­ca ei unoh­da juu­ri­aan: sitä suo­ri­tus­ky­kyä ja dy­na­miik­kaa, jota vaa­di­taan kai­kil­ta Cup­ra-brän­din ajo­neu­voil­ta. Kak­si­lit­rai­nen 300 hv:n TSI-moot­to­ri seit­sen­vaih­tei­sel­la DSG-kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­tol­la tar­jo­aa riit­tä­väs­ti voi­maa ke­nel­le ta­han­sa in­nok­kaal­le kul­jet­ta­jal­le, mut­ta pal­ve­lee tyy­lik­kääs­ti myös ele­gan­tis­ti ajet­ta­es­sa.

Kak­si­ja­kois­ta per­soo­nal­li­suut­ta tu­kee myös 4Drive-ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä ja mu­kau­tu­va alus­tan­sää­tö DCC, joi­den avul­la ajo-omi­nai­suuk­sia voi sää­tää omien

tar­pei­den mu­kai­ses­ti.

Cupra Atecan huipputasoiseen vakiovarustukseen kuuluvat kuppi-istuimet, 19-tuumaiset Cupra-kevytmetallivanteet, DCC-jousitus sekä progressiivinen ohjaus.

Cupra Atecan huipputasoiseen vakiovarustukseen kuuluvat kuppi-istuimet, 19-tuumaiset Cupra-kevytmetallivanteet, DCC-jousitus sekä progressiivinen ohjaus.

Ny­ky­maa­il­mas­sa pelk­kä suo­ri­tus­ky­vyn tar­jo­a­mi­nen ei rii­tä, vaan huo­mi­oon on otet­ta­va myös mui­ta asi­oi­ta. Uu­dis­tu­nut Cup­ra Ate­ca mää­rit­te­lee uu­det tur­val­li­suus­s­tan­dar­dit in­teg­roi­mal­la edis­ty­neim­mät kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät var­mis­ta­maan mat­kus­ta­jien tur­val­li­suu­den kai­kis­sa haas­ta­vis­sa ti­lan­teis­sa: moot­to­ri­tiel­lä, kau­pun­ki­lii­ken­tees­sä ja myös esi­mer­kik­si py­sä­köin­ti­ruu­dus­ta pois­tut­ta­es­sa.

Maa­il­man muut­tu­es­sa yhä di­gi­taa­li­sem­mak­si Cup­ra Ate­ca pi­tää asi­ak­kaat lii­tet­tyi­nä koko mat­kan ajan ja tar­jo­aa pää­syn sekä omien äly­lait­tei­den omi­nai­suuk­siin et­tä ajo­neu­vo­koh­tai­siin on­li­ne-pal­ve­lui­hin. Se yh­dis­tää tien tie­don val­ta­tie­hen.

Ak­ra­po­vič-pa­ko­put­kis­to

Jo­kais­ta Cup­raa ar­vi­oi­daan moot­to­rin pe­rus­teel­la. Uu­dis­te­tun Ate­can suo­ri­tus­ky­vys­tä vas­taa te­ho­kas kak­si­lit­rai­nen TSI-moot­to­ri. Tur­bo­ah­det­tu ne­li­sy­lin­te­ri­nen moot­to­ri tuot­taa 221 kW (300 hv) te­hon ja 400 Nm vään­tö­mo­men­tin, joka mah­dol­lis­taa ka­tu­maas­tu­ril­le 247 km/h huip­pu­no­peu­den.

Seit­sen­vaih­tei­sel­la DSG-kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­tol­la va­rus­tet­tu uu­si Cup­ra Ate­ca kiih­tyy 0–100 km/h vain 4,9 se­kun­nis­sa.

Ak­ra­po­vič-pa­ko­put­kis­ton us­ko­ma­ton ää­ni­maa­il­maa vas­taa moot­to­rin suo­ri­tus­ky­kyä. Aja­mis­ta sä­es­tää tun­tei­kas ja kieh­to­va soun­di.

”Cup­ra Ate­ca oli mei­dän pai­na­va sa­nam­me huip­pu­suo­ri­tus­ky­kyis­ten SUV-mal­lien seg­men­tis­sä. Uu­si ver­sio ko­ros­taa ja vah­vis­taa saa­vut­ta­maam­me ase­maa”, sa­noo Se­a­tin tut­ki­muk­ses­ta ja tuo­te­ke­hi­tyk­ses­tä vas­taa­va Axel An­dorff.

Cup­ra Ate­can 4Drive-ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä on va­rus­tet­tu uu­sim­man su­ku­pol­ven säh­kö­hyd­rau­li­sil­la mo­ni­le­vy­kyt­ki­mil­lä, jot­ka vä­lit­tä­vät voi­man pyö­ril­le hal­li­tus­ti. Jär­jes­tel­mä tark­kai­lee ja ana­ly­soi olo­suh­tei­ta jat­ku­vas­ti var­mis­taak­seen mak­si­maa­li­sen pi­don ja suo­ri­tus­ky­vyn – ja mah­dol­lis­taa lu­va­tun kiih­ty­vyy­den.

Jär­jes­tel­mä on in­teg­roi­tu taka-ak­se­lin yh­tey­teen. Pai­non ja­kau­tu­mis­ta ja re­a­goin­ti­no­peut­ta on pa­ran­net­tu si­joit­ta­mal­la kyt­kin ta­ka­ta­saus­pyö­räs­tön eteen, jo­ten uu­si Cup­ra Ate­ca pys­tyy re­a­goi­maan muut­tu­viin ti­lan­tei­siin en­tis­tä var­mem­min.

Eh­kä tär­kein ele­ment­ti Cup­ra Ate­can ajet­ta­vuu­des­sa on voi­man­siir­ron ja alus­tan yh­teis­toi­min­ta, joka tuo au­tol­le sil­tä odo­te­tun eri­tyi­sen dy­naa­mi­sen suo­ri­tus­ky­vyn. Huip­pu­suo­ri­tus­ky­kyi­sen SUV:n alus­ta ja oh­jaus on vi­ri­tet­ty tar­jo­a­maan mah­dol­li­sim­man tark­ka ja eri­tyis­laa­tui­nen ajo­ko­ke­mus.

Prog­res­sii­vi­sen oh­jauk­sen ja kaa­sun res­pon­sii­vi­sen vas­teen an­si­os­ta re­a­goi erit­täin ket­te­räs­ti. Kul­jet­ta­ja saa täs­mäl­lis­tä tie­toa au­ton liik­keis­tä oh­jaus­pyö­rän op­ti­moi­dun pa­laut­teen an­si­os­ta. Mu­kau­tu­van, mil­li­se­kun­neis­sa sää­ty­vän DCC-alus­tan an­si­os­ta Cup­ra Ate­ca re­a­goi ajo­tyy­lin ja tien pin­nan muu­tok­siin tar­jo­ten kul­jet­ta­jal­le par­haan ajo­ko­ke­muk­sen ti­lan­tees­sa kuin ti­lan­tees­sa.

'

Kuu­den eri ajop­ro­fii­lin an­si­os­ta ka­tu­maas­tu­ri voi­daan mu­kaut­taa mat­kan tyy­pin tai kul­jet­ta­jan toi­vei­den mu­kai­ses­ti. Nor­maa­li, Sport, Cup­ra, In­di­vi­du­al, Snow ja off-road -ajop­ro­fii­lit muun­ta­vat ajon luon­net­ta, ar­ki­päi­väi­ses­tä aja­mi­ses­ta suo­ri­tus­ky­kyyn kes­kit­ty­vään. Se an­taa päi­vi­te­tyl­le Cup­ra Ate­cal­le omi­nai­suuk­sia, joi­ta vain har­va ka­tu­maas­tu­ri voi tar­jo­ta.

Turboahdettu nelisylinterinen moottori tuottaa 221 kW (300 hv) tehon ja 400 Nm vääntömomentin, joka mahdollistaa katumaasturille 247 km/h huippunopeuden.

Turboahdettu nelisylinterinen moottori tuottaa 221 kW (300 hv) tehon ja 400 Nm vääntömomentin, joka mahdollistaa katumaasturille 247 km/h huippunopeuden.

Cup­ra Ate­ca on 4 386 mm pi­tui­nen (uu­den pus­ku­ri­mal­lin an­si­os­ta +10 mm edel­li­seen su­ku­pol­veen ver­rat­tu­na), 1 599 mm kor­kea (-2 mm), 1 841 mm le­veä ja sen ak­se­li­vä­li on 2 630 mm. Rai­de­le­veys on edes­sä 1 575 mm ja ta­ka­na 1 549 mm.

Va­kaan alus­tan ja sitä täy­den­tä­vien Brem­bo-jar­ru­jen an­si­os­ta au­to sekä tait­tuu mut­kiin et­tä kiih­dyt­tää niis­tä in­tui­tii­vi­sen dy­naa­mi­ses­ti ja jar­ru­tus­te­ho vas­taa kiih­ty­vyyt­tä.

Ul­ko­a­su

Cup­ra on ai­na he­rät­tä­nyt huo­mi­o­ta ul­ko­muo­dol­laan, jos­ta sen tun­nis­taa vä­lit­tö­mäs­ti huip­pu­suo­ri­tus­ky­kyi­sek­si ajo­neu­vok­si – ja uu­den SUV-mal­lin päi­vi­tet­ty muo­to­kie­li vah­vis­taa roh­ke­aa il­met­tä en­ti­ses­tään.

Keu­la on saa­nut uu­den­lai­sen pus­ku­rin li­säk­si uu­det täys-led-va­lot. Ylem­män hu­na­ja­ken­no­sä­lei­kön kes­kel­lä on tum­mal­la kro­mi­vii­meis­tel­lyl­lä ke­hyk­sel­lä va­rus­tet­tu Cup­ra-logo. Alem­mas­sa hu­na­ja­ken­no­sä­lei­kös­sä on tum­ma alu­mii­ni­nen dif­fuu­so­ri, kun taas su­mu­va­lo­jen vä­lis­sä ole­van keu­la­sä­lei­kön vii­meis­te­ly ko­ros­taa huip­pu­suo­ri­tus­ky­kyi­sen SUV:n il­met­tä.

”Yh­des­sä nämä Cup­ra Ate­can hie­nos­tu­neet muo­toi­lu­e­le­men­tit luo­vat yk­si­löl­li­sen, per­soo­nal­li­sen ul­ko­nä­ön ja ko­ros­ta­vat ole­mus­ta to­del­la huip­pu­suo­ri­tus­ky­kyi­se­nä au­to­na omas­sa seg­men­tis­sään. Se on ur­hei­lul­li­nen, mut­ta ele­gant­ti ja Ak­ro­po­vič-pa­ko­jär­jes­tel­män kal­tai­sen tek­no­lo­gi­an käyt­tö ko­ros­taa to­del­li­sen sport­ti­maas­tu­rin ole­mus­ta”, sa­noo Se­a­tin suun­nit­te­lu­joh­ta­ja Ale­jand­ro Me­so­ne­ro-Ro­ma­nos.

Kyl­ki­lis­tat sekä kat­to­kai­teet on vii­meis­tel­ty kiil­tä­vän tum­mal­la alu­mii­nil­la, sa­moin kuin ovien ul­ko­pei­lit, jot­ka hei­jas­ta­vat maa­han Cup­ra-lo­gon. Si­vup­ro­fii­lia ko­ros­ta­vat va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­lu­vat 19-tuu­mai­set, ko­neis­te­tut ke­vyt­me­tal­li­van­teet, mut­ta muil­la uu­sil­la vaih­to­eh­doil­la au­ton voi per­so­noi­da omaan tyy­liin so­pi­vak­si. Va­lit­ta­va­na on yh­teen­sä kuu­si 19-tuu­mais­ta ke­vyt­me­tal­li­van­ne­vaih­to­eh­toa.

Ta­ka­na uu­dis­tu­nees­sa Cup­ra Ate­cas­sa on täys-led-va­lot. Nii­den dy­naa­mi­set vil­kut an­ta­vat muil­le kul­jet­ta­jil­le sel­ke­än sig­naa­lin sii­tä, min­ne au­to on me­nos­sa ja li­sää­vät myös ele­gans­sia pe­rän muo­toi­luun. Ne­li­ön­muo­toi­set pa­ko­put­ket li­sää­vät pe­rän mää­rä­tie­tois­ta il­met­tä vah­vis­ta­en Cup­ra Ate­can suo­ri­tus­ky­kyis­tä ul­ko­a­sua.

Mis­sä ta­han­sa ajo­neu­vos­sa ul­ko­vä­rin va­lin­ta on tär­ke­äs­sä roo­lis­sa au­toa per­so­noi­ta­es­sa. Cup­ra Ate­can voi vii­meis­tel­lä kuu­del­la eri ul­ko­vä­ri­vaih­to­eh­dol­la, jois­ta jo­kai­nen ko­ros­taa ajo­neu­von dy­naa­mis­ta ul­ko­nä­köä, li­sää ul­ko­a­sun muo­toi­luun ai­van uu­den ulot­tu­vuu­den ja ko­ros­taa huip­pu­suo­ri­tus­ky­kyis­tä ul­ko­nä­köä.

Si­sus­tus

Heti oven avau­tu­es­sa mat­kus­ta­jat toi­vo­te­taan ter­ve­tul­leek­si maa­han hei­jas­tu­val­la Cup­ra-ku­vi­ol­la. Eri­tyis­tä tun­nel­maa vah­vis­taa kyn­nys­lis­tan va­lais­tu Cup­ra-teks­ti.

Si­sä­ti­lois­sa huo­mio kiin­nit­tyy en­sim­mäi­se­nä laa­duk­kaa­seen de­sig­niin. Koko mat­kus­ta­mo hei­jas­taa au­ton luon­net­ta: hie­nos­tu­nut ja ur­hei­lul­li­nen, mut­ta kui­ten­kin mu­ka­va.

Kul­jet­ta­jan is­tu­es­sa au­toon al­la on kup­pi-is­tuin, kä­det tart­tu­vat käyn­nis­tys- sekä Cup­ra-pai­nik­keil­la va­rus­tet­tuun oh­jaus­pyö­rään, ja­lat le­pää­vät alu­mii­ni­sil­la pol­jin­pin­noil­la ja kat­seen koh­dis­tuu di­gi­taa­li­seen mit­ta­ris­toon. On päi­vän­sel­vää, et­tä uu­dis­tu­nees­sa Cup­ra Ate­cas­sa kyse on aja­mi­sen tai­tees­ta ei­kä se to­del­la­kaan ole ta­val­li­nen ka­tu­maas­tu­ri.

Aivan uutta ilmettä tuovat koneistetut, kuparilla tai hopealla viimeistellyt aero alley design -vanteet, joiden lisäksi tarjolla on myös uusi, koneistettu Sport Black and Copper -vaihtoehto. Mustien Cupra-vakiojarrusatuloiden vaihtoehtona ovat kuparinväriset 18-tuumaiset Brembo-jarrut.

Aivan uutta ilmettä tuovat koneistetut, kuparilla tai hopealla viimeistellyt aero alley design -vanteet, joiden lisäksi tarjolla on myös uusi, koneistettu Sport Black and Copper -vaihtoehto. Mustien Cupra-vakiojarrusatuloiden vaihtoehtona ovat kuparinväriset 18-tuumaiset Brembo-jarrut.

Cup­ra-oh­jaus­pyö­rä on kuin ku­mar­rus va­ki­oau­to­jen TCR-kil­pa­sar­jan pe­rin­nöl­le. Jy­ke­vä tun­tu­ma li­sää kul­jet­ta­jan yh­teen­kuu­lu­vuu­den tun­net­ta au­toon­sa. Suu­rem­mat vaih­de­vi­vut te­ke­vät vaih­teen vaih­ta­mi­ses­ta su­ju­vam­paa ja luon­nol­li­sem­paa, ja mo­ni­toi­mi­pai­nik­keet li­sää­vät hi-tech-fii­lis­tä.

Cup­ra-pai­nik­keel­la voi va­li­ta ha­lu­a­man­sa ajo­ti­lan: ly­hy­el­lä pai­nal­luk­sel­la voi­daan vie­rit­tää ja va­li­ta Nor­mal-, Sport-, Cup­ra- ja In­di­vi­du­al-ajo­ti­lat, kun taas pi­dem­mäl­lä pai­nal­luk­sel­la pää­see suo­raan Cup­ra-ajo­ti­laan.

Si­sus­tuk­sen ku­pa­rin ja tum­man alu­mii­nin vä­ri­set yk­si­tyis­koh­dat vih­jaa­vat hie­no­va­rai­ses­ti suo­ri­tus­ky­vys­tä: hoh­ta­vat, tum­man alu­mii­nin vä­ri­set ke­hyk­set löy­ty­vät mm. il­mas­toin­nin au­kois­ta, ra­di­os­ta sekä nel­jäs­tä va­lais­tus­ta USB C -liit­ti­mis­sä, jois­ta kak­si on edes­sä ja kak­si ta­ka­na.

Si­sä­ti­lo­jen tun­nel­ma riip­puu asi­ak­kaan va­lit­se­mas­ta is­tuin­vaih­to­eh­dos­ta. Saa­ta­va­na on kak­si eri­lais­ta vaih­to­eh­toa: va­ki­o­va­rus­te­lu si­säl­tää Di­na­mi­ca-kup­pi-is­tui­met, jois­sa on PVC-si­vu­tu­et, ko­je­lau­ta ja kes­ki­kon­so­li muo­toil­tua mus­taa alu­mii­nia sekä IMD-tek­nii­kal­la val­mis­te­tut PVC-ovi­pa­nee­lit ku­pa­rin­vä­ri­sil­lä om­pe­leil­la.

Va­lit­ta­va­na on myös Ge­nui­ne Cup­ra -vaih­to­eh­to, joka si­säl­tää nah­ka­ver­hoil­lut säh­köi­ses­ti sää­det­tä­vät Pet­rol Blue -vä­ri­set kup­pi-is­tui­met muis­ti­toi­min­nol­la sekä nah­ka­ver­hoil­lut ovi­pa­nee­lit.

Lii­tet­tä­vyys

Maa­il­ma muut­tuu: olem­me yhä enem­män ver­kot­tu­nei­ta ja luo­tam­me di­gi­taa­li­seen ko­ke­muk­seen enem­män kuin kos­kaan ai­kai­sem­min ja otam­me sen mu­kaan myös au­toi­him­me, ja sik­si huip­pu­suo­ri­tus­ky­kyi­nen ka­tu­maas­tu­ri vie lii­tet­tä­vyy­den ai­van uu­del­le ta­sol­le.

Sen yti­mes­sä on di­gi­taa­li­nen oh­jaa­mo, jos­sa yh­dis­ty­vät kor­ke­a­re­so­luu­ti­oi­nen 10,25” mu­kau­tet­ta­va mit­ta­ris­to sekä in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­mä. Suu­ri 9,2-tuu­mai­nen in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­mä tar­jo­aa myös na­vi­goin­nin ja luon­nol­li­sen ää­ni­oh­jauk­sen käy­tön hel­pot­ta­mi­sek­si. Omat lait­teet voi liit­tää au­ton jär­jes­tel­miin ja ne voi la­da­ta vai­vat­to­mas­ti va­lais­tu­jen USB C -liit­ti­mien avul­la.

Ää­ni­oh­jaus on eh­kä yk­si hel­poim­mis­ta ja luon­nol­li­sim­mis­ta ta­vois­ta ol­la vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa lait­tei­den kans­sa, eten­kin kun mo­net ovat jo ko­to­na tot­tu­neet ää­ni­oh­jat­ta­viin elekt­ro­ni­siin avus­ta­jiin.

Ää­nen­tun­nis­tus mah­dol­lis­ta kie­len luon­nol­li­sen ym­mär­tä­mi­sen, jo­ten käyt­tä­jä voi toi­mia tie­to- ja viih­de­jär­jes­tel­män kans­sa luon­nol­li­sil­la ko­men­noil­la, teh­dä kor­jauk­sia ja vii­ta­ta ai­em­piin ko­men­toi­hin­sa. Kun on tar­ve löy­tää na­vi­goin­ti­oh­jei­ta tai et­siä mu­siik­kia, se on no­pe­aa ja help­poa. Jär­jes­tel­mä tar­vit­see vain he­rä­tys­ko­men­non ”Hola Hola!”, jol­loin se on toi­min­ta­val­mis.

Full Link -jär­jes­tel­män avul­la käyt­tä­jät saa­vat yh­dis­tet­tyä di­gi­taa­li­sen elä­män­sä au­toon lait­tees­ta riip­pu­mat­ta: sekä And­roid Au­to- et­tä Ap­p­le CarP­lay ovat käy­tös­sä lan­gat­to­mas­ti Blu­e­toot­hin tai WLA­Nin kaut­ta.

Full Link -jär­jes­tel­mä on port­ti, jon­ka avul­la käyt­tä­jät voi­vat kyt­keä mo­bii­li­lait­teen­sa au­ton mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mään ja si­ten tuo­da di­gi­taa­li­sen eko­sys­tee­min­sä mu­kaan ajo­neu­voon. Käyt­tä­jä voi ha­lu­tes­saan tuo­da ajo­neu­voon esi­mer­kik­si yh­teys­tie­to­ja ja ajo­mat­kal­le so­pi­vaa mu­siik­kia. Kaik­ki tämä on käy­tet­tä­vis­sä hal­li­tus­ti, in­tui­tii­vi­ses­ti ja tur­val­li­ses­ti mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mäl­lä tai oh­jaus­pyö­rään in­teg­roi­tu­jen hal­lin­ta­lait­tei­den kaut­ta – si­ten, et­tä se häi­rit­see kul­jet­ta­jan aja­mi­seen kes­kit­ty­mis­tä mah­dol­li­sim­man vä­hän.

Si­sään­ra­ken­ne­tul­la eSIM-kor­til­la va­rus­tet­tu on­li­ne-pal­ve­lu tar­koit­taa sitä, et­tä yh­teys di­gi­taa­li­sen maa­il­maan säi­lyy koko ajan ja se tar­jo­aa tu­le­vai­suu­des­sa kul­jet­ta­jal­le uu­sim­mat, jat­ku­vas­ti päi­vi­te­tyt mul­ti­me­di­a­so­vel­luk­set. Tämä tar­koit­taa sitä, et­tä au­ton omat sekä on­li­ne-pal­ve­lut laa­jen­tu­vat koko ajo­neu­von elin­kaa­ren ajan di­gi­taa­li­sen eko­sys­tee­min laa­jen­tu­es­sa.

Si­sään­ra­ken­ne­tun eSIM-kor­tin an­si­os­ta saa­ta­va­na on myös eCall-pal­ve­lu, joka ot­taa hä­tä­ti­lan­tees­sa suo­raan yh­teyt­tä hä­tä­kes­kuk­seen ja nos­taa si­ten au­ton tur­val­li­suus­ta­soa vie­lä yh­den as­teen. Pal­ve­lu ei ai­no­as­taan tar­joa mah­dol­li­suut­ta soit­taa hä­tä­pu­he­lua (ma­nu­aa­li­ses­ti tai au­to­maat­ti­ses­ti), vaan se hel­pot­taa aut­ta­jien työ­tä lä­het­tä­mäl­lä hä­tä­pal­ve­luun tär­ke­ät tie­dot au­ton si­jain­nis­ta, moot­to­ri­tyy­pis­tä, au­ton vä­ris­tä ja mat­kus­ta­ja­mää­räs­tä.

Li­säk­si si­sään­ra­ken­ne­tun eSI­Min on­li­ne-yh­teys sal­lii myös joi­den­kin mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­män toi­min­to­jen re­aa­li­ai­kais­ten tie­to­jen haun pil­vi­pal­ve­luis­ta. Tämä tuo uu­den ulot­tu­vuu­den pe­rin­tei­seen na­vi­goin­tiin, ku­ten on­li­ne-lii­ken­ne­tie­dot, py­sä­köin­ti­pai­kat, huol­to­a­se­mien si­jain­nit ja nii­den au­ki­o­lo­a­jat sekä päi­vän hin­nat.

Con­nect-so­vel­lus avaa etä­pal­ve­luil­laan täy­sin uu­den mah­dol­li­suuk­sien maa­il­man. So­vel­lus voi­daan la­da­ta äly­pu­he­li­meen, joka sit­ten toi­mii kau­ko­sää­ti­me­nä mo­nis­sa toi­min­nois­sa, mikä aut­taa mak­si­moi­maan ajo­ko­ke­muk­sen ko­ko­nai­suu­te­na myös au­ton ul­ko­puo­lel­ta ja pa­ran­taa myös tur­val­li­suut­ta.

Käyt­tä­jät pää­se­vät au­ton­sa tie­toi­hin myös etä­nä: ajo­tie­dot, py­sä­köin­nin paik­ka­tie­to, ajo­neu­von tie­dot mu­kaan lu­kien ovien ja va­lo­jen tila, no­peus­tie­dot – voit saa­da il­moi­tuk­sen, jos ajo­neu­vo­a­si käyt­tä­vä hen­ki­lö ajaa lii­an ko­vaa – alue- ja va­ras­hä­lyt­ti­met, ovien avaa­mi­nen ja lu­ki­tus etä­nä ja myös ää­ni­mer­kin käyt­tö kau­ko-oh­jai­mel­la sekä vilk­ku­jen näyt­tö, jol­loin au­to on hel­pom­min ha­vait­ta­vis­sa.

Tur­val­li­suus

Uu­dis­tu­nut Cup­ra Ate­ca on toki iko­ni­sen suo­ri­tus­ky­kyi­nen au­to kom­pak­tien SUV:ien seg­men­tis­sä, mut­ta se on kiis­tat­ta myös yk­si seg­men­tin tur­val­li­sim­mis­ta ajo­neu­vois­ta, joka tar­jo­aa va­li­koi­man uu­sia edis­ty­nei­tä kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä, joi­ta vain har­va kil­pai­li­ja pys­tyy tar­jo­a­maan. Se on ke­hi­tet­ty ha­vain­noi­maan ym­pä­ris­tö­ään pa­rem­min ja re­a­goi­maan tiel­le tu­le­viin es­tei­siin. Näi­den tek­no­lo­gi­oi­den an­si­os­ta se voi ais­tia ym­pä­ris­tö­ään tar­jo­ten op­ti­moi­tua suo­jaa olo­suh­teis­ta riip­pu­mat­ta.

Jär­jes­tel­mät, ku­ten tör­mäyk­se­nes­to­a­vus­tin, en­na­koi­va ja mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din, Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­mä sekä kais­tan­vaih­to- ja kais­tal­ta­pois­tu­mi­sa­vus­tin toi­mi­vat yh­teis­työs­sä mat­kus­ta­jien ja ajo­neu­von suo­jaa­mi­sek­si.

Tör­mäyk­se­nes­to­a­vus­tin val­mis­te­lee ajo­neu­voa ja mat­kus­ta­jia ti­lan­tees­sa, kun tör­mäyk­sen mah­dol­li­suus on to­den­nä­köi­nen. Jär­jes­tel­mät toi­mi­vat yh­teis­työs­sä: etuis­tuin­ten tur­va­vyöt esi­ki­ris­te­tään, ik­ku­nat ja kat­to­luuk­ku sul­je­taan ja li­säk­si hä­tä­vil­kut ak­ti­voi­daan mah­dol­li­sen on­net­to­muu­den seu­raus­ten lie­ven­tä­mi­sek­si.

En­na­koi­va ja mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din hyö­dyn­tää na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­män GPS-tie­to­ja ja voi mu­kaut­taa ajo­neu­von no­peu­den mm. mut­kat, lii­ken­neym­py­rät, ris­teyk­set, no­peus­ra­joi­tuk­set ja tie­työ­maat huo­mi­oi­den. Etu­ka­me­ran ja lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus­jär­jes­tel­män avul­la se voi sää­tää no­peut­ta ra­joi­tus­ten muut­tu­es­sa.

Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­män tek­no­lo­gi­an käyt­töö­no­ton myö­tä au­to mah­dol­lis­taa osit­tain au­to­ma­ti­soi­dun aja­mi­sen. Oh­jaus­pyö­rän pai­nik­kees­ta käyn­nis­tet­tä­vä edis­tyk­sel­li­nen jär­jes­tel­mä hyö­dyn­tää va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men ja kais­tan­pi­to­a­vus­ti­men tie­to­ja ja pi­tää au­ton ak­tii­vi­ses­ti kais­tan kes­kel­lä sekä sää­tää no­peu­den lii­ken­ne­vir­ran mu­kai­sek­si jopa 210 km/h no­peu­teen as­ti.

Tur­val­li­suu­den sekä lain­sää­dän­nön vaa­ti­mus­ten täyt­tä­mi­sek­si kul­jet­ta­jan tu­lee val­voa jat­ku­vas­ti jär­jes­tel­mää sekä ym­pä­ris­tö­ään pi­tä­mäl­lä ai­na­kin toi­nen käsi oh­jaus­pyö­räs­sä. Jos ajo­neu­vo ha­vait­see, et­tä kul­jet­ta­ja on ir­rot­ta­nut mo­lem­mat kä­ten­sä oh­jaus­pyö­räs­tä yli 15 se­kun­nin ajak­si, se va­roit­taa asi­as­ta ää­ni­mer­kil­lä sekä vi­su­aa­li­ses­ti ja pai­naa tar­vit­ta­es­sa jar­ru­pol­jin­ta. Mi­kä­li kul­jet­ta­ja ei re­a­goi va­roi­tuk­siin, hä­tä­ti­lan­ne­a­vus­tin Emer­gen­cy As­sist voi py­säyt­tää au­ton ko­ko­naan.

Cup­ra Ate­can uu­sin jär­jes­tel­mä on Exit As­sist: py­sä­köin­ti­pai­kal­ta pois­tut­ta­es­sa ajo­neu­vo va­roit­taa ää­ni­mer­kil­lä ja vi­su­aa­li­ses­ti, jos ajon jat­ku­es­sa on ris­ki tör­mä­tä mui­hin ajo­neu­voi­hin tien puo­lel­la – tai pyö­räi­li­jöi­hin tai ja­lan­kul­ki­joi­hin pien­ta­reen puo­lel­la. Tar­peen vaa­ties­sa au­to jar­rut­taa au­to­maat­ti­ses­ti.

Cup­ra Ate­cas­sa on myös Side As­sist -kais­tan­vaih­to­a­vus­tin, joka pys­tyy tun­nis­ta­maan ajo­neu­vot jopa 70 met­rin pääs­tä ja va­roit­taa niis­tä pei­lin led-merk­ki­va­lol­la.

Cup­ra Ate­can Trai­ler As­sist -tek­no­lo­gia puo­les­taan avus­taa kul­jet­ta­jaa pe­rä­vau­nun kans­sa pe­ruu­tet­ta­es­sa ja py­sä­köi­tä­es­sä. Pe­ruu­tus­ka­me­ra­ku­van avul­la au­toa ja pe­rä­vau­nua on hel­pom­pi oh­ja­ta ha­lut­tuun paik­kaan.

Jär­jes­tel­mä on help­po­käyt­töi­nen: kul­jet­ta­jan tu­lee vain va­li­ta pe­ruu­tus­vaih­de, pai­naa py­sä­köin­ti­a­vus­tin­pai­ni­ket­ta ja kään­tää pei­lien sää­tö­kyt­kin suun­taan, jo­hon ha­lu­taan oh­ja­ta. Tä­män jäl­keen kul­jet­ta­jan tar­vit­see ai­no­as­taan pai­naa kaa­sua sekä jar­rua ja vaih­taa vaih­tei­ta – jär­jes­tel­mä hoi­taa lo­put.

'

Uu­dis­tu­neen Cup­ra Ate­can kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät ei­vät li­sää ai­no­as­taan tur­val­li­suut­ta, vaan ne te­ke­vät kom­pak­tis­ta ka­tu­maas­tu­ris­ta mu­ka­vam­man sekä miel­lyt­tä­väm­män ajaa.

Va­lit­ta­vien ajop­ro­fii­lien – Eco, Nor­mal, Sport ja In­di­vi­du­al, sekä 4Drive-ver­si­os­sa myös Of­f­ro­ad ja Snow – an­si­os­ta ajo­neu­von aja­mis­ta ja kä­sit­te­lyä voi­daan mu­kaut­taa olo­suh­teis­ta ja kul­jet­ta­jan toi­veis­ta riip­pu­en, mikä te­kee aja­mi­ses­ta en­tis­tä­kin mu­ka­vam­paa.

Tek­ni­set tie­dot

Cup­ra Ate­ca 2020

Moot­to­ri

2.0 TSI 221 kW (300 hv)

'

Sy­lin­te­ri­mää­rä/Vent­tii­lit

4-syl. 16V

Is­ku­ti­la­vuus

1984 cm3

Sy­lin­te­rin hal­kai­si­ja / is­kun pi­tuus '

82,5 x 92,8

Pu­ris­tus­suh­de '

9,3:1

Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti

400 Nm

Kiih­ty­vyys 0–100 km/h

4,9 s

Huip­pu­no­peus

247 km/h

Seat-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Virheellinen käsitys väistä­mis­sään­nöistä lisää kolareiden riskiä

Auto Bild.Uutiset

Virheellinen käsitys väistä­mis­sään­nöistä lisää kolareiden riskiä

Auto Bild.Uutiset

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset
BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

Toni Lindström

Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta

Auto Bild.Koeajot
BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

Toni Lindström

Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN