Uudistunut Cupra Ateca on suunniteltu ja kehitetty Barcelonassa ja se valmistetaan Tšekin Kvasinyssa.

Uudistunut Cupra Ateca on suunniteltu ja kehitetty Barcelonassa ja se valmistetaan Tšekin Kvasinyssa.

Cupra Ateca 2020: Erittäin suorituskykyinen katumaasturi uudistui

Uudistuneen Cupra Atecan tavoitteena on tarjota äärimmäisen dynaamista suorituskykyä ja ylläpitää brändin henkeä.

Auto Bild.Uutiset

Cup­ra Ate­ca oli en­sim­mäi­nen it­se­näis­ty­neen Cup­ra-brän­din lan­see­raa­ma au­to­mal­li, ja mark­ki­noil­le saa­tiin­kin uniik­ki au­to: pre­mium-brän­dien jäl­keen kaik­kein suo­ri­tus­ky­kyi­sin SUV. Tark­kuu­den, ur­hei­lul­li­suu­den, käy­tän­nöl­li­syy­den ja kieh­to­van muo­toi­lun yh­dis­tel­mä teki Cup­ra Ate­cas­ta us­ko­mat­to­man hie­non pa­ke­tin. Nyt näi­tä omi­nai­suuk­sia on ke­hi­tet­ty en­ti­ses­tään.

”Cup­ra vei Ate­can uu­teen seg­ment­tiin ja sii­tä tu­li­kin heti suur­me­nes­tys. Vuon­na 2019 myy­tiin yli 10 000 Cup­ra Ate­caa, 15 pro­sent­tia koko Cup­ra Ate­ca -per­heen ko­ko­nais­mää­räs­tä. Suo­ri­tus­ky­kyi­nen SUV oli avai­na­se­mas­sa Cup­ran 72 % kas­vus­sa edel­lis­vuo­teen ver­rat­tu­na.

Kas­vu syn­tyi Sak­san, Rans­kan ja Sveit­sin kal­tai­sien ke­hit­ty­nei­den mark­ki­na-alu­ei­den li­säk­si myös laa­je­ne­mi­ses­ta esi­mer­kik­si Mek­si­koon, jon­ne Ate­caa alet­tiin myy­dä vii­me vuo­den lo­pul­la”, ker­too Cup­ran toi­mi­tus­joh­ta­ja Wa­y­ne Grif­fiths.

Cup­ra Ate­ca 2020

Uu­dis­tu­nut Cup­ra Ate­ca on ke­hi­tet­ty tuo­maan kom­pak­tin SUV-luo­kan pa­ras­ta suo­ri­tus­ky­kyä pre­mium-val­mis­ta­jien rin­nal­le. Pe­rus­rat­kai­sut luo­tiin en­sim­mäi­sen mal­li­ver­si­on tul­les­sa mark­ki­noil­le.

Uu­det ja ke­hit­ty­neet omi­nai­suu­det te­ke­vät au­tos­ta en­tis­tä­kin hou­kut­te­le­vam­man. SUV:n käy­tän­nöl­li­syys yh­dis­tyy il­man komp­ro­mis­se­ja pe­rin­teis­ten huip­pu­suo­ri­tus­ky­kyis­ten au­to­jen ajet­ta­vuu­teen ja kä­si­tel­tä­vyy­teen. Täl­lai­nen au­to is­tuu täy­del­li­ses­ti osak­si omis­ta­jan­sa elä­män­ta­paa.

Cup­ra Ate­can huip­pu­ta­soi­seen va­ki­o­va­rus­tuk­seen kuu­lu­vat kup­pi-is­tui­met, 19-tuu­mai­set Cup­ra-ke­vyt­me­tal­li­van­teet, DCC-jou­si­tus sekä prog­res­sii­vi­nen oh­jaus.

Tar­jol­la on li­säk­si kat­ta­va li­sä­va­rus­te­va­li­koi­ma, jol­la CUP­RA Ate­can voi so­vit­taa omaan tyy­liin. Va­li­koi­maan kuu­luu uu­sia ke­vyt­me­tal­li­van­tei­ta, vä­re­jä ja si­sus­tus­vaih­to­eh­to­ja, uu­si Cup­ra -oh­jaus­pyö­rä moot­to­rin käyn­nis­tys- ja Cup­ra Mode -va­lin­ta­pai­nik­keil­la, sekä Ak­ra­po­vič-pa­ko­put­kis­to.

Cup­ra Ate­ca ei unoh­da juu­ri­aan: sitä suo­ri­tus­ky­kyä ja dy­na­miik­kaa, jota vaa­di­taan kai­kil­ta Cup­ra-brän­din ajo­neu­voil­ta. Kak­si­lit­rai­nen 300 hv:n TSI-moot­to­ri seit­sen­vaih­tei­sel­la DSG-kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­tol­la tar­jo­aa riit­tä­väs­ti voi­maa ke­nel­le ta­han­sa in­nok­kaal­le kul­jet­ta­jal­le, mut­ta pal­ve­lee tyy­lik­kääs­ti myös ele­gan­tis­ti ajet­ta­es­sa.

Kak­si­ja­kois­ta per­soo­nal­li­suut­ta tu­kee myös 4Drive-ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä ja mu­kau­tu­va alus­tan­sää­tö DCC, joi­den avul­la ajo-omi­nai­suuk­sia voi sää­tää omien

tar­pei­den mu­kai­ses­ti.

Cupra Atecan huipputasoiseen vakiovarustukseen kuuluvat kuppi-istuimet, 19-tuumaiset Cupra-kevytmetallivanteet, DCC-jousitus sekä progressiivinen ohjaus.

Cupra Atecan huipputasoiseen vakiovarustukseen kuuluvat kuppi-istuimet, 19-tuumaiset Cupra-kevytmetallivanteet, DCC-jousitus sekä progressiivinen ohjaus.

Ny­ky­maa­il­mas­sa pelk­kä suo­ri­tus­ky­vyn tar­jo­a­mi­nen ei rii­tä, vaan huo­mi­oon on otet­ta­va myös mui­ta asi­oi­ta. Uu­dis­tu­nut Cup­ra Ate­ca mää­rit­te­lee uu­det tur­val­li­suus­s­tan­dar­dit in­teg­roi­mal­la edis­ty­neim­mät kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät var­mis­ta­maan mat­kus­ta­jien tur­val­li­suu­den kai­kis­sa haas­ta­vis­sa ti­lan­teis­sa: moot­to­ri­tiel­lä, kau­pun­ki­lii­ken­tees­sä ja myös esi­mer­kik­si py­sä­köin­ti­ruu­dus­ta pois­tut­ta­es­sa.

Maa­il­man muut­tu­es­sa yhä di­gi­taa­li­sem­mak­si Cup­ra Ate­ca pi­tää asi­ak­kaat lii­tet­tyi­nä koko mat­kan ajan ja tar­jo­aa pää­syn sekä omien äly­lait­tei­den omi­nai­suuk­siin et­tä ajo­neu­vo­koh­tai­siin on­li­ne-pal­ve­lui­hin. Se yh­dis­tää tien tie­don val­ta­tie­hen.

Ak­ra­po­vič-pa­ko­put­kis­to

Jo­kais­ta Cup­raa ar­vi­oi­daan moot­to­rin pe­rus­teel­la. Uu­dis­te­tun Ate­can suo­ri­tus­ky­vys­tä vas­taa te­ho­kas kak­si­lit­rai­nen TSI-moot­to­ri. Tur­bo­ah­det­tu ne­li­sy­lin­te­ri­nen moot­to­ri tuot­taa 221 kW (300 hv) te­hon ja 400 Nm vään­tö­mo­men­tin, joka mah­dol­lis­taa ka­tu­maas­tu­ril­le 247 km/h huip­pu­no­peu­den.

Seit­sen­vaih­tei­sel­la DSG-kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­tol­la va­rus­tet­tu uu­si Cup­ra Ate­ca kiih­tyy 0–100 km/h vain 4,9 se­kun­nis­sa.

Ak­ra­po­vič-pa­ko­put­kis­ton us­ko­ma­ton ää­ni­maa­il­maa vas­taa moot­to­rin suo­ri­tus­ky­kyä. Aja­mis­ta sä­es­tää tun­tei­kas ja kieh­to­va soun­di.

”Cup­ra Ate­ca oli mei­dän pai­na­va sa­nam­me huip­pu­suo­ri­tus­ky­kyis­ten SUV-mal­lien seg­men­tis­sä. Uu­si ver­sio ko­ros­taa ja vah­vis­taa saa­vut­ta­maam­me ase­maa”, sa­noo Se­a­tin tut­ki­muk­ses­ta ja tuo­te­ke­hi­tyk­ses­tä vas­taa­va Axel An­dorff.

Cup­ra Ate­can 4Drive-ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä on va­rus­tet­tu uu­sim­man su­ku­pol­ven säh­kö­hyd­rau­li­sil­la mo­ni­le­vy­kyt­ki­mil­lä, jot­ka vä­lit­tä­vät voi­man pyö­ril­le hal­li­tus­ti. Jär­jes­tel­mä tark­kai­lee ja ana­ly­soi olo­suh­tei­ta jat­ku­vas­ti var­mis­taak­seen mak­si­maa­li­sen pi­don ja suo­ri­tus­ky­vyn – ja mah­dol­lis­taa lu­va­tun kiih­ty­vyy­den.

Jär­jes­tel­mä on in­teg­roi­tu taka-ak­se­lin yh­tey­teen. Pai­non ja­kau­tu­mis­ta ja re­a­goin­ti­no­peut­ta on pa­ran­net­tu si­joit­ta­mal­la kyt­kin ta­ka­ta­saus­pyö­räs­tön eteen, jo­ten uu­si Cup­ra Ate­ca pys­tyy re­a­goi­maan muut­tu­viin ti­lan­tei­siin en­tis­tä var­mem­min.

Eh­kä tär­kein ele­ment­ti Cup­ra Ate­can ajet­ta­vuu­des­sa on voi­man­siir­ron ja alus­tan yh­teis­toi­min­ta, joka tuo au­tol­le sil­tä odo­te­tun eri­tyi­sen dy­naa­mi­sen suo­ri­tus­ky­vyn. Huip­pu­suo­ri­tus­ky­kyi­sen SUV:n alus­ta ja oh­jaus on vi­ri­tet­ty tar­jo­a­maan mah­dol­li­sim­man tark­ka ja eri­tyis­laa­tui­nen ajo­ko­ke­mus.

Prog­res­sii­vi­sen oh­jauk­sen ja kaa­sun res­pon­sii­vi­sen vas­teen an­si­os­ta re­a­goi erit­täin ket­te­räs­ti. Kul­jet­ta­ja saa täs­mäl­lis­tä tie­toa au­ton liik­keis­tä oh­jaus­pyö­rän op­ti­moi­dun pa­laut­teen an­si­os­ta. Mu­kau­tu­van, mil­li­se­kun­neis­sa sää­ty­vän DCC-alus­tan an­si­os­ta Cup­ra Ate­ca re­a­goi ajo­tyy­lin ja tien pin­nan muu­tok­siin tar­jo­ten kul­jet­ta­jal­le par­haan ajo­ko­ke­muk­sen ti­lan­tees­sa kuin ti­lan­tees­sa.

'

Kuu­den eri ajop­ro­fii­lin an­si­os­ta ka­tu­maas­tu­ri voi­daan mu­kaut­taa mat­kan tyy­pin tai kul­jet­ta­jan toi­vei­den mu­kai­ses­ti. Nor­maa­li, Sport, Cup­ra, In­di­vi­du­al, Snow ja off-road -ajop­ro­fii­lit muun­ta­vat ajon luon­net­ta, ar­ki­päi­väi­ses­tä aja­mi­ses­ta suo­ri­tus­ky­kyyn kes­kit­ty­vään. Se an­taa päi­vi­te­tyl­le Cup­ra Ate­cal­le omi­nai­suuk­sia, joi­ta vain har­va ka­tu­maas­tu­ri voi tar­jo­ta.

Turboahdettu nelisylinterinen moottori tuottaa 221 kW (300 hv) tehon ja 400 Nm vääntömomentin, joka mahdollistaa katumaasturille 247 km/h huippunopeuden.

Turboahdettu nelisylinterinen moottori tuottaa 221 kW (300 hv) tehon ja 400 Nm vääntömomentin, joka mahdollistaa katumaasturille 247 km/h huippunopeuden.

Cup­ra Ate­ca on 4 386 mm pi­tui­nen (uu­den pus­ku­ri­mal­lin an­si­os­ta +10 mm edel­li­seen su­ku­pol­veen ver­rat­tu­na), 1 599 mm kor­kea (-2 mm), 1 841 mm le­veä ja sen ak­se­li­vä­li on 2 630 mm. Rai­de­le­veys on edes­sä 1 575 mm ja ta­ka­na 1 549 mm.

Va­kaan alus­tan ja sitä täy­den­tä­vien Brem­bo-jar­ru­jen an­si­os­ta au­to sekä tait­tuu mut­kiin et­tä kiih­dyt­tää niis­tä in­tui­tii­vi­sen dy­naa­mi­ses­ti ja jar­ru­tus­te­ho vas­taa kiih­ty­vyyt­tä.

Ul­ko­a­su

Cup­ra on ai­na he­rät­tä­nyt huo­mi­o­ta ul­ko­muo­dol­laan, jos­ta sen tun­nis­taa vä­lit­tö­mäs­ti huip­pu­suo­ri­tus­ky­kyi­sek­si ajo­neu­vok­si – ja uu­den SUV-mal­lin päi­vi­tet­ty muo­to­kie­li vah­vis­taa roh­ke­aa il­met­tä en­ti­ses­tään.

Keu­la on saa­nut uu­den­lai­sen pus­ku­rin li­säk­si uu­det täys-led-va­lot. Ylem­män hu­na­ja­ken­no­sä­lei­kön kes­kel­lä on tum­mal­la kro­mi­vii­meis­tel­lyl­lä ke­hyk­sel­lä va­rus­tet­tu Cup­ra-logo. Alem­mas­sa hu­na­ja­ken­no­sä­lei­kös­sä on tum­ma alu­mii­ni­nen dif­fuu­so­ri, kun taas su­mu­va­lo­jen vä­lis­sä ole­van keu­la­sä­lei­kön vii­meis­te­ly ko­ros­taa huip­pu­suo­ri­tus­ky­kyi­sen SUV:n il­met­tä.

”Yh­des­sä nämä Cup­ra Ate­can hie­nos­tu­neet muo­toi­lu­e­le­men­tit luo­vat yk­si­löl­li­sen, per­soo­nal­li­sen ul­ko­nä­ön ja ko­ros­ta­vat ole­mus­ta to­del­la huip­pu­suo­ri­tus­ky­kyi­se­nä au­to­na omas­sa seg­men­tis­sään. Se on ur­hei­lul­li­nen, mut­ta ele­gant­ti ja Ak­ro­po­vič-pa­ko­jär­jes­tel­män kal­tai­sen tek­no­lo­gi­an käyt­tö ko­ros­taa to­del­li­sen sport­ti­maas­tu­rin ole­mus­ta”, sa­noo Se­a­tin suun­nit­te­lu­joh­ta­ja Ale­jand­ro Me­so­ne­ro-Ro­ma­nos.

Kyl­ki­lis­tat sekä kat­to­kai­teet on vii­meis­tel­ty kiil­tä­vän tum­mal­la alu­mii­nil­la, sa­moin kuin ovien ul­ko­pei­lit, jot­ka hei­jas­ta­vat maa­han Cup­ra-lo­gon. Si­vup­ro­fii­lia ko­ros­ta­vat va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­lu­vat 19-tuu­mai­set, ko­neis­te­tut ke­vyt­me­tal­li­van­teet, mut­ta muil­la uu­sil­la vaih­to­eh­doil­la au­ton voi per­so­noi­da omaan tyy­liin so­pi­vak­si. Va­lit­ta­va­na on yh­teen­sä kuu­si 19-tuu­mais­ta ke­vyt­me­tal­li­van­ne­vaih­to­eh­toa.

Ta­ka­na uu­dis­tu­nees­sa Cup­ra Ate­cas­sa on täys-led-va­lot. Nii­den dy­naa­mi­set vil­kut an­ta­vat muil­le kul­jet­ta­jil­le sel­ke­än sig­naa­lin sii­tä, min­ne au­to on me­nos­sa ja li­sää­vät myös ele­gans­sia pe­rän muo­toi­luun. Ne­li­ön­muo­toi­set pa­ko­put­ket li­sää­vät pe­rän mää­rä­tie­tois­ta il­met­tä vah­vis­ta­en Cup­ra Ate­can suo­ri­tus­ky­kyis­tä ul­ko­a­sua.

Mis­sä ta­han­sa ajo­neu­vos­sa ul­ko­vä­rin va­lin­ta on tär­ke­äs­sä roo­lis­sa au­toa per­so­noi­ta­es­sa. Cup­ra Ate­can voi vii­meis­tel­lä kuu­del­la eri ul­ko­vä­ri­vaih­to­eh­dol­la, jois­ta jo­kai­nen ko­ros­taa ajo­neu­von dy­naa­mis­ta ul­ko­nä­köä, li­sää ul­ko­a­sun muo­toi­luun ai­van uu­den ulot­tu­vuu­den ja ko­ros­taa huip­pu­suo­ri­tus­ky­kyis­tä ul­ko­nä­köä.

Si­sus­tus

Heti oven avau­tu­es­sa mat­kus­ta­jat toi­vo­te­taan ter­ve­tul­leek­si maa­han hei­jas­tu­val­la Cup­ra-ku­vi­ol­la. Eri­tyis­tä tun­nel­maa vah­vis­taa kyn­nys­lis­tan va­lais­tu Cup­ra-teks­ti.

Si­sä­ti­lois­sa huo­mio kiin­nit­tyy en­sim­mäi­se­nä laa­duk­kaa­seen de­sig­niin. Koko mat­kus­ta­mo hei­jas­taa au­ton luon­net­ta: hie­nos­tu­nut ja ur­hei­lul­li­nen, mut­ta kui­ten­kin mu­ka­va.

Kul­jet­ta­jan is­tu­es­sa au­toon al­la on kup­pi-is­tuin, kä­det tart­tu­vat käyn­nis­tys- sekä Cup­ra-pai­nik­keil­la va­rus­tet­tuun oh­jaus­pyö­rään, ja­lat le­pää­vät alu­mii­ni­sil­la pol­jin­pin­noil­la ja kat­seen koh­dis­tuu di­gi­taa­li­seen mit­ta­ris­toon. On päi­vän­sel­vää, et­tä uu­dis­tu­nees­sa Cup­ra Ate­cas­sa kyse on aja­mi­sen tai­tees­ta ei­kä se to­del­la­kaan ole ta­val­li­nen ka­tu­maas­tu­ri.

Aivan uutta ilmettä tuovat koneistetut, kuparilla tai hopealla viimeistellyt aero alley design -vanteet, joiden lisäksi tarjolla on myös uusi, koneistettu Sport Black and Copper -vaihtoehto. Mustien Cupra-vakiojarrusatuloiden vaihtoehtona ovat kuparinväriset 18-tuumaiset Brembo-jarrut.

Aivan uutta ilmettä tuovat koneistetut, kuparilla tai hopealla viimeistellyt aero alley design -vanteet, joiden lisäksi tarjolla on myös uusi, koneistettu Sport Black and Copper -vaihtoehto. Mustien Cupra-vakiojarrusatuloiden vaihtoehtona ovat kuparinväriset 18-tuumaiset Brembo-jarrut.

Cup­ra-oh­jaus­pyö­rä on kuin ku­mar­rus va­ki­oau­to­jen TCR-kil­pa­sar­jan pe­rin­nöl­le. Jy­ke­vä tun­tu­ma li­sää kul­jet­ta­jan yh­teen­kuu­lu­vuu­den tun­net­ta au­toon­sa. Suu­rem­mat vaih­de­vi­vut te­ke­vät vaih­teen vaih­ta­mi­ses­ta su­ju­vam­paa ja luon­nol­li­sem­paa, ja mo­ni­toi­mi­pai­nik­keet li­sää­vät hi-tech-fii­lis­tä.

Cup­ra-pai­nik­keel­la voi va­li­ta ha­lu­a­man­sa ajo­ti­lan: ly­hy­el­lä pai­nal­luk­sel­la voi­daan vie­rit­tää ja va­li­ta Nor­mal-, Sport-, Cup­ra- ja In­di­vi­du­al-ajo­ti­lat, kun taas pi­dem­mäl­lä pai­nal­luk­sel­la pää­see suo­raan Cup­ra-ajo­ti­laan.

Si­sus­tuk­sen ku­pa­rin ja tum­man alu­mii­nin vä­ri­set yk­si­tyis­koh­dat vih­jaa­vat hie­no­va­rai­ses­ti suo­ri­tus­ky­vys­tä: hoh­ta­vat, tum­man alu­mii­nin vä­ri­set ke­hyk­set löy­ty­vät mm. il­mas­toin­nin au­kois­ta, ra­di­os­ta sekä nel­jäs­tä va­lais­tus­ta USB C -liit­ti­mis­sä, jois­ta kak­si on edes­sä ja kak­si ta­ka­na.

Si­sä­ti­lo­jen tun­nel­ma riip­puu asi­ak­kaan va­lit­se­mas­ta is­tuin­vaih­to­eh­dos­ta. Saa­ta­va­na on kak­si eri­lais­ta vaih­to­eh­toa: va­ki­o­va­rus­te­lu si­säl­tää Di­na­mi­ca-kup­pi-is­tui­met, jois­sa on PVC-si­vu­tu­et, ko­je­lau­ta ja kes­ki­kon­so­li muo­toil­tua mus­taa alu­mii­nia sekä IMD-tek­nii­kal­la val­mis­te­tut PVC-ovi­pa­nee­lit ku­pa­rin­vä­ri­sil­lä om­pe­leil­la.

Va­lit­ta­va­na on myös Ge­nui­ne Cup­ra -vaih­to­eh­to, joka si­säl­tää nah­ka­ver­hoil­lut säh­köi­ses­ti sää­det­tä­vät Pet­rol Blue -vä­ri­set kup­pi-is­tui­met muis­ti­toi­min­nol­la sekä nah­ka­ver­hoil­lut ovi­pa­nee­lit.

Lii­tet­tä­vyys

Maa­il­ma muut­tuu: olem­me yhä enem­män ver­kot­tu­nei­ta ja luo­tam­me di­gi­taa­li­seen ko­ke­muk­seen enem­män kuin kos­kaan ai­kai­sem­min ja otam­me sen mu­kaan myös au­toi­him­me, ja sik­si huip­pu­suo­ri­tus­ky­kyi­nen ka­tu­maas­tu­ri vie lii­tet­tä­vyy­den ai­van uu­del­le ta­sol­le.

Sen yti­mes­sä on di­gi­taa­li­nen oh­jaa­mo, jos­sa yh­dis­ty­vät kor­ke­a­re­so­luu­ti­oi­nen 10,25” mu­kau­tet­ta­va mit­ta­ris­to sekä in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­mä. Suu­ri 9,2-tuu­mai­nen in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­mä tar­jo­aa myös na­vi­goin­nin ja luon­nol­li­sen ää­ni­oh­jauk­sen käy­tön hel­pot­ta­mi­sek­si. Omat lait­teet voi liit­tää au­ton jär­jes­tel­miin ja ne voi la­da­ta vai­vat­to­mas­ti va­lais­tu­jen USB C -liit­ti­mien avul­la.

Ää­ni­oh­jaus on eh­kä yk­si hel­poim­mis­ta ja luon­nol­li­sim­mis­ta ta­vois­ta ol­la vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa lait­tei­den kans­sa, eten­kin kun mo­net ovat jo ko­to­na tot­tu­neet ää­ni­oh­jat­ta­viin elekt­ro­ni­siin avus­ta­jiin.

Ää­nen­tun­nis­tus mah­dol­lis­ta kie­len luon­nol­li­sen ym­mär­tä­mi­sen, jo­ten käyt­tä­jä voi toi­mia tie­to- ja viih­de­jär­jes­tel­män kans­sa luon­nol­li­sil­la ko­men­noil­la, teh­dä kor­jauk­sia ja vii­ta­ta ai­em­piin ko­men­toi­hin­sa. Kun on tar­ve löy­tää na­vi­goin­ti­oh­jei­ta tai et­siä mu­siik­kia, se on no­pe­aa ja help­poa. Jär­jes­tel­mä tar­vit­see vain he­rä­tys­ko­men­non ”Hola Hola!”, jol­loin se on toi­min­ta­val­mis.

Full Link -jär­jes­tel­män avul­la käyt­tä­jät saa­vat yh­dis­tet­tyä di­gi­taa­li­sen elä­män­sä au­toon lait­tees­ta riip­pu­mat­ta: sekä And­roid Au­to- et­tä Ap­p­le CarP­lay ovat käy­tös­sä lan­gat­to­mas­ti Blu­e­toot­hin tai WLA­Nin kaut­ta.

Full Link -jär­jes­tel­mä on port­ti, jon­ka avul­la käyt­tä­jät voi­vat kyt­keä mo­bii­li­lait­teen­sa au­ton mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mään ja si­ten tuo­da di­gi­taa­li­sen eko­sys­tee­min­sä mu­kaan ajo­neu­voon. Käyt­tä­jä voi ha­lu­tes­saan tuo­da ajo­neu­voon esi­mer­kik­si yh­teys­tie­to­ja ja ajo­mat­kal­le so­pi­vaa mu­siik­kia. Kaik­ki tämä on käy­tet­tä­vis­sä hal­li­tus­ti, in­tui­tii­vi­ses­ti ja tur­val­li­ses­ti mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mäl­lä tai oh­jaus­pyö­rään in­teg­roi­tu­jen hal­lin­ta­lait­tei­den kaut­ta – si­ten, et­tä se häi­rit­see kul­jet­ta­jan aja­mi­seen kes­kit­ty­mis­tä mah­dol­li­sim­man vä­hän.

Si­sään­ra­ken­ne­tul­la eSIM-kor­til­la va­rus­tet­tu on­li­ne-pal­ve­lu tar­koit­taa sitä, et­tä yh­teys di­gi­taa­li­sen maa­il­maan säi­lyy koko ajan ja se tar­jo­aa tu­le­vai­suu­des­sa kul­jet­ta­jal­le uu­sim­mat, jat­ku­vas­ti päi­vi­te­tyt mul­ti­me­di­a­so­vel­luk­set. Tämä tar­koit­taa sitä, et­tä au­ton omat sekä on­li­ne-pal­ve­lut laa­jen­tu­vat koko ajo­neu­von elin­kaa­ren ajan di­gi­taa­li­sen eko­sys­tee­min laa­jen­tu­es­sa.

Si­sään­ra­ken­ne­tun eSIM-kor­tin an­si­os­ta saa­ta­va­na on myös eCall-pal­ve­lu, joka ot­taa hä­tä­ti­lan­tees­sa suo­raan yh­teyt­tä hä­tä­kes­kuk­seen ja nos­taa si­ten au­ton tur­val­li­suus­ta­soa vie­lä yh­den as­teen. Pal­ve­lu ei ai­no­as­taan tar­joa mah­dol­li­suut­ta soit­taa hä­tä­pu­he­lua (ma­nu­aa­li­ses­ti tai au­to­maat­ti­ses­ti), vaan se hel­pot­taa aut­ta­jien työ­tä lä­het­tä­mäl­lä hä­tä­pal­ve­luun tär­ke­ät tie­dot au­ton si­jain­nis­ta, moot­to­ri­tyy­pis­tä, au­ton vä­ris­tä ja mat­kus­ta­ja­mää­räs­tä.

Li­säk­si si­sään­ra­ken­ne­tun eSI­Min on­li­ne-yh­teys sal­lii myös joi­den­kin mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­män toi­min­to­jen re­aa­li­ai­kais­ten tie­to­jen haun pil­vi­pal­ve­luis­ta. Tämä tuo uu­den ulot­tu­vuu­den pe­rin­tei­seen na­vi­goin­tiin, ku­ten on­li­ne-lii­ken­ne­tie­dot, py­sä­köin­ti­pai­kat, huol­to­a­se­mien si­jain­nit ja nii­den au­ki­o­lo­a­jat sekä päi­vän hin­nat.

Con­nect-so­vel­lus avaa etä­pal­ve­luil­laan täy­sin uu­den mah­dol­li­suuk­sien maa­il­man. So­vel­lus voi­daan la­da­ta äly­pu­he­li­meen, joka sit­ten toi­mii kau­ko­sää­ti­me­nä mo­nis­sa toi­min­nois­sa, mikä aut­taa mak­si­moi­maan ajo­ko­ke­muk­sen ko­ko­nai­suu­te­na myös au­ton ul­ko­puo­lel­ta ja pa­ran­taa myös tur­val­li­suut­ta.

Käyt­tä­jät pää­se­vät au­ton­sa tie­toi­hin myös etä­nä: ajo­tie­dot, py­sä­köin­nin paik­ka­tie­to, ajo­neu­von tie­dot mu­kaan lu­kien ovien ja va­lo­jen tila, no­peus­tie­dot – voit saa­da il­moi­tuk­sen, jos ajo­neu­vo­a­si käyt­tä­vä hen­ki­lö ajaa lii­an ko­vaa – alue- ja va­ras­hä­lyt­ti­met, ovien avaa­mi­nen ja lu­ki­tus etä­nä ja myös ää­ni­mer­kin käyt­tö kau­ko-oh­jai­mel­la sekä vilk­ku­jen näyt­tö, jol­loin au­to on hel­pom­min ha­vait­ta­vis­sa.

Tur­val­li­suus

Uu­dis­tu­nut Cup­ra Ate­ca on toki iko­ni­sen suo­ri­tus­ky­kyi­nen au­to kom­pak­tien SUV:ien seg­men­tis­sä, mut­ta se on kiis­tat­ta myös yk­si seg­men­tin tur­val­li­sim­mis­ta ajo­neu­vois­ta, joka tar­jo­aa va­li­koi­man uu­sia edis­ty­nei­tä kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä, joi­ta vain har­va kil­pai­li­ja pys­tyy tar­jo­a­maan. Se on ke­hi­tet­ty ha­vain­noi­maan ym­pä­ris­tö­ään pa­rem­min ja re­a­goi­maan tiel­le tu­le­viin es­tei­siin. Näi­den tek­no­lo­gi­oi­den an­si­os­ta se voi ais­tia ym­pä­ris­tö­ään tar­jo­ten op­ti­moi­tua suo­jaa olo­suh­teis­ta riip­pu­mat­ta.

Jär­jes­tel­mät, ku­ten tör­mäyk­se­nes­to­a­vus­tin, en­na­koi­va ja mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din, Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­mä sekä kais­tan­vaih­to- ja kais­tal­ta­pois­tu­mi­sa­vus­tin toi­mi­vat yh­teis­työs­sä mat­kus­ta­jien ja ajo­neu­von suo­jaa­mi­sek­si.

Tör­mäyk­se­nes­to­a­vus­tin val­mis­te­lee ajo­neu­voa ja mat­kus­ta­jia ti­lan­tees­sa, kun tör­mäyk­sen mah­dol­li­suus on to­den­nä­köi­nen. Jär­jes­tel­mät toi­mi­vat yh­teis­työs­sä: etuis­tuin­ten tur­va­vyöt esi­ki­ris­te­tään, ik­ku­nat ja kat­to­luuk­ku sul­je­taan ja li­säk­si hä­tä­vil­kut ak­ti­voi­daan mah­dol­li­sen on­net­to­muu­den seu­raus­ten lie­ven­tä­mi­sek­si.

En­na­koi­va ja mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din hyö­dyn­tää na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­män GPS-tie­to­ja ja voi mu­kaut­taa ajo­neu­von no­peu­den mm. mut­kat, lii­ken­neym­py­rät, ris­teyk­set, no­peus­ra­joi­tuk­set ja tie­työ­maat huo­mi­oi­den. Etu­ka­me­ran ja lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus­jär­jes­tel­män avul­la se voi sää­tää no­peut­ta ra­joi­tus­ten muut­tu­es­sa.

Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­män tek­no­lo­gi­an käyt­töö­no­ton myö­tä au­to mah­dol­lis­taa osit­tain au­to­ma­ti­soi­dun aja­mi­sen. Oh­jaus­pyö­rän pai­nik­kees­ta käyn­nis­tet­tä­vä edis­tyk­sel­li­nen jär­jes­tel­mä hyö­dyn­tää va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men ja kais­tan­pi­to­a­vus­ti­men tie­to­ja ja pi­tää au­ton ak­tii­vi­ses­ti kais­tan kes­kel­lä sekä sää­tää no­peu­den lii­ken­ne­vir­ran mu­kai­sek­si jopa 210 km/h no­peu­teen as­ti.

Tur­val­li­suu­den sekä lain­sää­dän­nön vaa­ti­mus­ten täyt­tä­mi­sek­si kul­jet­ta­jan tu­lee val­voa jat­ku­vas­ti jär­jes­tel­mää sekä ym­pä­ris­tö­ään pi­tä­mäl­lä ai­na­kin toi­nen käsi oh­jaus­pyö­räs­sä. Jos ajo­neu­vo ha­vait­see, et­tä kul­jet­ta­ja on ir­rot­ta­nut mo­lem­mat kä­ten­sä oh­jaus­pyö­räs­tä yli 15 se­kun­nin ajak­si, se va­roit­taa asi­as­ta ää­ni­mer­kil­lä sekä vi­su­aa­li­ses­ti ja pai­naa tar­vit­ta­es­sa jar­ru­pol­jin­ta. Mi­kä­li kul­jet­ta­ja ei re­a­goi va­roi­tuk­siin, hä­tä­ti­lan­ne­a­vus­tin Emer­gen­cy As­sist voi py­säyt­tää au­ton ko­ko­naan.

Cup­ra Ate­can uu­sin jär­jes­tel­mä on Exit As­sist: py­sä­köin­ti­pai­kal­ta pois­tut­ta­es­sa ajo­neu­vo va­roit­taa ää­ni­mer­kil­lä ja vi­su­aa­li­ses­ti, jos ajon jat­ku­es­sa on ris­ki tör­mä­tä mui­hin ajo­neu­voi­hin tien puo­lel­la – tai pyö­räi­li­jöi­hin tai ja­lan­kul­ki­joi­hin pien­ta­reen puo­lel­la. Tar­peen vaa­ties­sa au­to jar­rut­taa au­to­maat­ti­ses­ti.

Cup­ra Ate­cas­sa on myös Side As­sist -kais­tan­vaih­to­a­vus­tin, joka pys­tyy tun­nis­ta­maan ajo­neu­vot jopa 70 met­rin pääs­tä ja va­roit­taa niis­tä pei­lin led-merk­ki­va­lol­la.

Cup­ra Ate­can Trai­ler As­sist -tek­no­lo­gia puo­les­taan avus­taa kul­jet­ta­jaa pe­rä­vau­nun kans­sa pe­ruu­tet­ta­es­sa ja py­sä­köi­tä­es­sä. Pe­ruu­tus­ka­me­ra­ku­van avul­la au­toa ja pe­rä­vau­nua on hel­pom­pi oh­ja­ta ha­lut­tuun paik­kaan.

Jär­jes­tel­mä on help­po­käyt­töi­nen: kul­jet­ta­jan tu­lee vain va­li­ta pe­ruu­tus­vaih­de, pai­naa py­sä­köin­ti­a­vus­tin­pai­ni­ket­ta ja kään­tää pei­lien sää­tö­kyt­kin suun­taan, jo­hon ha­lu­taan oh­ja­ta. Tä­män jäl­keen kul­jet­ta­jan tar­vit­see ai­no­as­taan pai­naa kaa­sua sekä jar­rua ja vaih­taa vaih­tei­ta – jär­jes­tel­mä hoi­taa lo­put.

'

Uu­dis­tu­neen Cup­ra Ate­can kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät ei­vät li­sää ai­no­as­taan tur­val­li­suut­ta, vaan ne te­ke­vät kom­pak­tis­ta ka­tu­maas­tu­ris­ta mu­ka­vam­man sekä miel­lyt­tä­väm­män ajaa.

Va­lit­ta­vien ajop­ro­fii­lien – Eco, Nor­mal, Sport ja In­di­vi­du­al, sekä 4Drive-ver­si­os­sa myös Of­f­ro­ad ja Snow – an­si­os­ta ajo­neu­von aja­mis­ta ja kä­sit­te­lyä voi­daan mu­kaut­taa olo­suh­teis­ta ja kul­jet­ta­jan toi­veis­ta riip­pu­en, mikä te­kee aja­mi­ses­ta en­tis­tä­kin mu­ka­vam­paa.

Tek­ni­set tie­dot

Cup­ra Ate­ca 2020

Moot­to­ri

2.0 TSI 221 kW (300 hv)

'

Sy­lin­te­ri­mää­rä/Vent­tii­lit

4-syl. 16V

Is­ku­ti­la­vuus

1984 cm3

Sy­lin­te­rin hal­kai­si­ja / is­kun pi­tuus '

82,5 x 92,8

Pu­ris­tus­suh­de '

9,3:1

Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti

400 Nm

Kiih­ty­vyys 0–100 km/h

4,9 s

Huip­pu­no­peus

247 km/h

Seat-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU