Edessä renkaanvaihtosesonki – muistilista omatoimivaihtajille
Yöpakkasista huolimatta varsinkin eteläisessä Suomessa vallitsee jo sellaiset ajokelit, että moni mielii vaihtaa ainakin nastarenkaat suvikumeihin. Tässä on pieni muistilistan renkaanvaihtajien avuksi.
Ensiksi karu fakta: Suomessa on liikennekäytössä liki kolme miljoonaa henkilö- ja pakettiautoa, joista jopa 250 000 päätyy tien päälle huonokuntoisilla tai välttävillä kesärenkailla. Jos suunnitelmissa on vaihtaa renkaat itse, niin nyt on tärkeä hetki tarkistaa, että renkaat ja työvälineet ovat iskussa.
– Kesäkauden kynnyksellä renkaissa on syytä olla yli viisi millimetriä urasyvyyttä jäljellä, tai muuten ollaan äkkiä jopa sakkokunnossa. Keväällä tiet ovat karkeimmillaan, jolloin renkaiden kulumisnopeus on huomattavasti suurempaa kuin keskikesällä, sanoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.
Autonrengasliiton ja Nokian Renkaiden turvasuositusten mukaan Suomen suvessa turvallisten kesärenkaiden urasyvyys on vähintään neljä millimetriä. Tätä pienempi urasyvyys kasvattaa merkittävästi vesiliirtoriskiä.
Riittävän vahva tunkki
Tarkista urasyvyyden ohella renkaiden kulumismuoto. Epätasaisesti kulunut rengas on epävakaa ja haittaa turvallisuutta ja ajomukavuutta. Epätasainen kuluminen voi olla myös merkki siitä, että ohjauskulmien säädöissä on ongelmia, jolloin auto kannattaa käyttää korjaamolla.
Renkaiden vaihtoon kannattaa varautua kunnon välineillä. Nostovirheiden aiheuttamat alustavauriot ovat valitettavan yleisiä. Tasainen, tukeva alusta ja riittävän vahva hallitunkki ovat renkaanvaihdon nyrkkisäännöt.
Monen kaupungin ja kylän Facebook-ryhmissä yksityishenkilöt mainostavat todella edullisia renkaanvaihtoja, joissa vaihtaja saapuu asiakkaan luokse. Läheskään kaikki näistä vaihtajista eivät omista kunnollisia välineitä, eikä heillä todennäköisesti ole minkäänlaisia vakuutuksia vahinkojen varalta.
Renkaanvaihtajan muistilista
• Tarkista renkaiden kunto ja ikä ennen asennusta. Turvallisuuden takaamiseksi urasyvyyden tulee olla vähintään neljä milliä. Renkaiden turvallinen käyttöikäsuositus on kuusi vuotta ja kokonaisikä enintään kymmenen vuotta.
• Kiinnitä huomiota renkaan kulutuspintaan. Tarkista, ettei renkaassa ole kivenpistoja tai sivupinnassa epätavallisia halkeamia, repeämiä tai pullistumia, jotka voivat vaarantaa renkaan kestävyyden. Jos renkaat ovat kuluneet epätasaisesti tai normaalia nopeammin, saattavat auton ohjauskulmat vaatia säätöä.
• Vaihda renkaat tasaisella ja tukevalla alustalla. Varaa renkaanvaihtoon tukeva hallitunkki ja momenttiavain, jolla pultit ja mutterit saa kiristettyä valmistajan suosituksen mukaan.
• Tarkista auton ohjekirjasta oikea nostopiste. Ennen nostamista vedä käsijarru päälle ja laita vaihde päälle (automaattivaihteisessa autossa P-asento).
• Irrota ilmassa olevan talvirenkaan pultit kokonaan ja nosta rengas pois paikaltaan. Voit lykätä tunkin ja rengaskotelon väliin vielä autopukit varmistaaksesi oman turvallisuutesi ja sen, että auton nurkka pysyy varmasti ilmassa renkaanvaihdon ajan.
• Puhdista vanteen kiinnityskohta ja aseta kesärengas paikalleen. Esikiristä pultit esimerkiksi käsin tai pyöränmutteriavaimen hylsyllä, poista mahdollisesti käyttämäsi autopukki ja laske auto varovasti alas tunkin avulla. Kiristä vasta sitten pultit kunnolla. Jotta lopputuloksesta tulisi tasainen, kiristä pultit tähtikuviomuodossa.
• Asenna aina paremmat eli vähemmän kuluneet renkaat taka-akselille, on auto sitten etu-, taka- tai nelivetoinen.
• Merkitse irrottamasi rengas heti jollakin tavalla, jotta tiedät vuoden lopulla talvirenkaita vaihtaessasi, mihin kohtaan autoa se kuuluu (esimerkiksi OT = oikea takarengas).
• Tarkista alle vaihdettujen renkaiden ilmanpaineet. Painesuositus löytyy auton ohjekirjasta tai auton runkoon kiinnitetystä tarrasta. Tarkista samalla myös mahdollisen vararenkaan ilmanpaine.
• Muista jälkikiristää alumiinivanteisten renkaiden pultit noin sadan kilometrin ajon jälkeen. Teräsvanteet eivät vaadi jälkikiristystä.
• Säilytä talvirenkaat pesun jälkeen pimeässä ja viileässä tilassa. Renkaita ei saa altistaa öljyille tai liuotinaineille.
Monien mielestä vaikeinta renkaanvaihdossa on pyöränpulttien avaaminen ja takaisin kiinnittäminen. Perinteisellä pyöränmutteriavaimella tai ristikkoavaimella työ onkin monesti hankalaa. Ratkaisu ongelmaan on pyöränmutterinväännin.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Denonilta edullinen äänipalkki
Bassocontinuon uudet Level 8 -laitejalat
Dynaaminen dipolikaiutin Kanadasta
Asiallisia laitetelineitä Saksasta
McIntoshin kaksi uutta esivahvistinta
Näin saat sohvan taas puhtaaksi ja raikkaaksi
iFiltä kaksi uutuutta
Remontissa kunnioitettiin 1960-luvun alkuperäistä tyyliä
Markkinoiden kallein HEOS-laite?
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN