Edessä renkaan­vaih­to­se­sonki – muistilista omatoi­mi­vaih­ta­jille

Yöpakkasista huolimatta varsinkin eteläisessä Suomessa vallitsee jo sellaiset ajokelit, että moni mielii vaihtaa ainakin nastarenkaat suvikumeihin. Tässä on pieni muistilistan renkaan­vaih­tajien avuksi.

Auto Bild.Uutiset

En­sik­si karu fak­ta: Suo­mes­sa on lii­ken­ne­käy­tös­sä liki kol­me mil­joo­naa hen­ki­lö- ja pa­ket­ti­au­toa, jois­ta jopa 250 000 pää­tyy tien pääl­le huo­no­kun­toi­sil­la tai vält­tä­vil­lä ke­sä­ren­kail­la. Jos suun­ni­tel­mis­sa on vaih­taa ren­kaat it­se, niin nyt on tär­keä het­ki tar­kis­taa, et­tä ren­kaat ja työ­vä­li­neet ovat is­kus­sa.

– Ke­sä­kau­den kyn­nyk­sel­lä ren­kais­sa on syy­tä ol­la yli vii­si mil­li­met­riä ura­sy­vyyt­tä jäl­jel­lä, tai muu­ten ol­laan äk­kiä jopa sak­ko­kun­nos­sa. Ke­vääl­lä tiet ovat kar­keim­mil­laan, jol­loin ren­kai­den ku­lu­mis­no­peus on huo­mat­ta­vas­ti suu­rem­paa kuin kes­ki­ke­säl­lä, sa­noo No­ki­an Ren­kai­den tek­ni­sen asi­a­kas­pal­ve­lun pääl­lik­kö Mat­ti Mor­ri.

Au­ton­ren­gas­lii­ton ja No­ki­an Ren­kai­den tur­va­suo­si­tus­ten mu­kaan Suo­men su­ves­sa tur­val­lis­ten ke­sä­ren­kai­den ura­sy­vyys on vä­hin­tään nel­jä mil­li­met­riä. Tätä pie­nem­pi ura­sy­vyys kas­vat­taa mer­kit­tä­väs­ti ve­si­liir­to­ris­kiä.

Riit­tä­vän vah­va tunk­ki

Tar­kis­ta ura­sy­vyy­den ohel­la ren­kai­den ku­lu­mis­muo­to. Epä­ta­sai­ses­ti ku­lu­nut ren­gas on epä­va­kaa ja hait­taa tur­val­li­suut­ta ja ajo­mu­ka­vuut­ta. Epä­ta­sai­nen ku­lu­mi­nen voi ol­la myös merk­ki sii­tä, et­tä oh­jaus­kul­mien sää­döis­sä on on­gel­mia, jol­loin au­to kan­nat­taa käyt­tää kor­jaa­mol­la.

Ren­kai­den vaih­toon kan­nat­taa va­rau­tua kun­non vä­li­neil­lä. Nos­to­vir­hei­den ai­heut­ta­mat alus­ta­vau­ri­ot ovat va­li­tet­ta­van ylei­siä. Ta­sai­nen, tu­ke­va alus­ta ja riit­tä­vän vah­va hal­li­tunk­ki ovat ren­kaan­vaih­don nyrk­ki­sään­nöt.

Mo­nen kau­pun­gin ja ky­län Fa­ce­book-ryh­mis­sä yk­si­tyis­hen­ki­löt mai­nos­ta­vat to­del­la edul­li­sia ren­kaan­vaih­to­ja, jois­sa vaih­ta­ja saa­puu asi­ak­kaan luok­se. Lä­hes­kään kaik­ki näis­tä vaih­ta­jis­ta ei­vät omis­ta kun­nol­li­sia vä­li­nei­tä, ei­kä heil­lä to­den­nä­köi­ses­ti ole min­kään­lai­sia va­kuu­tuk­sia va­hin­ko­jen va­ral­ta.

Ren­kaan­vaih­ta­jan muis­ti­lis­ta

Tar­kis­ta ren­kai­den kun­to ja ikä en­nen asen­nus­ta. Tur­val­li­suu­den ta­kaa­mi­sek­si ura­sy­vyy­den tu­lee ol­la vä­hin­tään nel­jä mil­liä. Ren­kai­den tur­val­li­nen käyt­töi­kä­suo­si­tus on kuu­si vuot­ta ja ko­ko­nai­si­kä enin­tään kym­me­nen vuot­ta.

Kiin­ni­tä huo­mi­o­ta ren­kaan ku­lu­tus­pin­taan. Tar­kis­ta, et­tei ren­kaas­sa ole ki­ven­pis­to­ja tai si­vu­pin­nas­sa epä­ta­val­li­sia hal­ke­a­mia, re­pe­ä­miä tai pul­lis­tu­mia, jot­ka voi­vat vaa­ran­taa ren­kaan kes­tä­vyy­den. Jos ren­kaat ovat ku­lu­neet epä­ta­sai­ses­ti tai nor­maa­lia no­pe­am­min, saat­ta­vat au­ton oh­jaus­kul­mat vaa­tia sää­töä.

Vaih­da ren­kaat ta­sai­sel­la ja tu­ke­val­la alus­tal­la. Va­raa ren­kaan­vaih­toon tu­ke­va hal­li­tunk­ki ja mo­ment­ti­a­vain, jol­la pul­tit ja mut­te­rit saa ki­ris­tet­tyä val­mis­ta­jan suo­si­tuk­sen mu­kaan.

Tar­kis­ta au­ton oh­je­kir­jas­ta oi­kea nos­to­pis­te. En­nen nos­ta­mis­ta vedä kä­si­jar­ru pääl­le ja lai­ta vaih­de pääl­le (au­to­maat­ti­vaih­tei­ses­sa au­tos­sa P-asen­to).

Ir­ro­ta il­mas­sa ole­van tal­vi­ren­kaan pul­tit ko­ko­naan ja nos­ta ren­gas pois pai­kal­taan. Voit ly­kä­tä tun­kin ja ren­gas­ko­te­lon vä­liin vie­lä au­to­pu­kit var­mis­taak­se­si oman tur­val­li­suu­te­si ja sen, et­tä au­ton nurk­ka py­syy var­mas­ti il­mas­sa ren­kaan­vaih­don ajan.

Puh­dis­ta van­teen kiin­ni­tys­koh­ta ja ase­ta ke­sä­ren­gas pai­kal­leen. Esi­ki­ris­tä pul­tit esi­mer­kik­si kä­sin tai pyö­rän­mut­te­ri­a­vai­men hyl­syl­lä, pois­ta mah­dol­li­ses­ti käyt­tä­mä­si au­to­puk­ki ja las­ke au­to va­ro­vas­ti alas tun­kin avul­la. Ki­ris­tä vas­ta sit­ten pul­tit kun­nol­la. Jot­ta lop­pu­tu­lok­ses­ta tu­li­si ta­sai­nen, ki­ris­tä pul­tit täh­ti­ku­vi­o­muo­dos­sa.

Asen­na ai­na pa­rem­mat eli vä­hem­män ku­lu­neet ren­kaat taka-ak­se­lil­le, on au­to sit­ten etu-, taka- tai ne­li­ve­toi­nen.

Mer­kit­se ir­rot­ta­ma­si ren­gas heti jol­la­kin ta­val­la, jot­ta tie­dät vuo­den lo­pul­la tal­vi­ren­kai­ta vaih­ta­es­sa­si, mi­hin koh­taan au­toa se kuu­luu (esi­mer­kik­si OT = oi­kea ta­ka­ren­gas).

Tar­kis­ta al­le vaih­det­tu­jen ren­kai­den il­man­pai­neet. Pai­ne­suo­si­tus löy­tyy au­ton oh­je­kir­jas­ta tai au­ton run­koon kiin­ni­te­tys­tä tar­ras­ta. Tar­kis­ta sa­mal­la myös mah­dol­li­sen va­ra­ren­kaan il­man­pai­ne.

Muis­ta jäl­ki­ki­ris­tää alu­mii­ni­van­teis­ten ren­kai­den pul­tit noin sa­dan ki­lo­met­rin ajon jäl­keen. Te­räs­van­teet ei­vät vaa­di jäl­ki­ki­ris­tys­tä.

Säi­ly­tä tal­vi­ren­kaat pe­sun jäl­keen pi­me­äs­sä ja vii­le­äs­sä ti­las­sa. Ren­kai­ta ei saa al­tis­taa öl­jyil­le tai liu­o­ti­nai­neil­le.

Monien mielestä vaikeinta renkaanvaihdossa on pyöränpulttien avaaminen ja takaisin kiinnittäminen. Perinteisellä pyöränmutteriavaimella tai ristikkoavaimella työ onkin monesti hankalaa. Ratkaisu ongelmaan on pyöränmutterinväännin.

Monien mielestä vaikeinta renkaanvaihdossa on pyöränpulttien avaaminen ja takaisin kiinnittäminen. Perinteisellä pyöränmutteriavaimella tai ristikkoavaimella työ onkin monesti hankalaa. Ratkaisu ongelmaan on pyöränmutterinväännin.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN