Edessä renkaanvaihtosesonki – muistilista omatoimivaihtajille
Yöpakkasista huolimatta varsinkin eteläisessä Suomessa vallitsee jo sellaiset ajokelit, että moni mielii vaihtaa ainakin nastarenkaat suvikumeihin. Tässä on pieni muistilistan renkaanvaihtajien avuksi.
Ensiksi karu fakta: Suomessa on liikennekäytössä liki kolme miljoonaa henkilö- ja pakettiautoa, joista jopa 250 000 päätyy tien päälle huonokuntoisilla tai välttävillä kesärenkailla. Jos suunnitelmissa on vaihtaa renkaat itse, niin nyt on tärkeä hetki tarkistaa, että renkaat ja työvälineet ovat iskussa.
– Kesäkauden kynnyksellä renkaissa on syytä olla yli viisi millimetriä urasyvyyttä jäljellä, tai muuten ollaan äkkiä jopa sakkokunnossa. Keväällä tiet ovat karkeimmillaan, jolloin renkaiden kulumisnopeus on huomattavasti suurempaa kuin keskikesällä, sanoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.
Autonrengasliiton ja Nokian Renkaiden turvasuositusten mukaan Suomen suvessa turvallisten kesärenkaiden urasyvyys on vähintään neljä millimetriä. Tätä pienempi urasyvyys kasvattaa merkittävästi vesiliirtoriskiä.
Riittävän vahva tunkki
Tarkista urasyvyyden ohella renkaiden kulumismuoto. Epätasaisesti kulunut rengas on epävakaa ja haittaa turvallisuutta ja ajomukavuutta. Epätasainen kuluminen voi olla myös merkki siitä, että ohjauskulmien säädöissä on ongelmia, jolloin auto kannattaa käyttää korjaamolla.
Renkaiden vaihtoon kannattaa varautua kunnon välineillä. Nostovirheiden aiheuttamat alustavauriot ovat valitettavan yleisiä. Tasainen, tukeva alusta ja riittävän vahva hallitunkki ovat renkaanvaihdon nyrkkisäännöt.
Monen kaupungin ja kylän Facebook-ryhmissä yksityishenkilöt mainostavat todella edullisia renkaanvaihtoja, joissa vaihtaja saapuu asiakkaan luokse. Läheskään kaikki näistä vaihtajista eivät omista kunnollisia välineitä, eikä heillä todennäköisesti ole minkäänlaisia vakuutuksia vahinkojen varalta.
Renkaanvaihtajan muistilista
• Tarkista renkaiden kunto ja ikä ennen asennusta. Turvallisuuden takaamiseksi urasyvyyden tulee olla vähintään neljä milliä. Renkaiden turvallinen käyttöikäsuositus on kuusi vuotta ja kokonaisikä enintään kymmenen vuotta.
• Kiinnitä huomiota renkaan kulutuspintaan. Tarkista, ettei renkaassa ole kivenpistoja tai sivupinnassa epätavallisia halkeamia, repeämiä tai pullistumia, jotka voivat vaarantaa renkaan kestävyyden. Jos renkaat ovat kuluneet epätasaisesti tai normaalia nopeammin, saattavat auton ohjauskulmat vaatia säätöä.
• Vaihda renkaat tasaisella ja tukevalla alustalla. Varaa renkaanvaihtoon tukeva hallitunkki ja momenttiavain, jolla pultit ja mutterit saa kiristettyä valmistajan suosituksen mukaan.
• Tarkista auton ohjekirjasta oikea nostopiste. Ennen nostamista vedä käsijarru päälle ja laita vaihde päälle (automaattivaihteisessa autossa P-asento).
• Irrota ilmassa olevan talvirenkaan pultit kokonaan ja nosta rengas pois paikaltaan. Voit lykätä tunkin ja rengaskotelon väliin vielä autopukit varmistaaksesi oman turvallisuutesi ja sen, että auton nurkka pysyy varmasti ilmassa renkaanvaihdon ajan.
• Puhdista vanteen kiinnityskohta ja aseta kesärengas paikalleen. Esikiristä pultit esimerkiksi käsin tai pyöränmutteriavaimen hylsyllä, poista mahdollisesti käyttämäsi autopukki ja laske auto varovasti alas tunkin avulla. Kiristä vasta sitten pultit kunnolla. Jotta lopputuloksesta tulisi tasainen, kiristä pultit tähtikuviomuodossa.
• Asenna aina paremmat eli vähemmän kuluneet renkaat taka-akselille, on auto sitten etu-, taka- tai nelivetoinen.
• Merkitse irrottamasi rengas heti jollakin tavalla, jotta tiedät vuoden lopulla talvirenkaita vaihtaessasi, mihin kohtaan autoa se kuuluu (esimerkiksi OT = oikea takarengas).
• Tarkista alle vaihdettujen renkaiden ilmanpaineet. Painesuositus löytyy auton ohjekirjasta tai auton runkoon kiinnitetystä tarrasta. Tarkista samalla myös mahdollisen vararenkaan ilmanpaine.
• Muista jälkikiristää alumiinivanteisten renkaiden pultit noin sadan kilometrin ajon jälkeen. Teräsvanteet eivät vaadi jälkikiristystä.
• Säilytä talvirenkaat pesun jälkeen pimeässä ja viileässä tilassa. Renkaita ei saa altistaa öljyille tai liuotinaineille.
Monien mielestä vaikeinta renkaanvaihdossa on pyöränpulttien avaaminen ja takaisin kiinnittäminen. Perinteisellä pyöränmutteriavaimella tai ristikkoavaimella työ onkin monesti hankalaa. Ratkaisu ongelmaan on pyöränmutterinväännin.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Ikoni ja sen plintti
Krixin uudet kotiteatterijärjestelmät
Tassut subille
Regan uusi neodyymiäänirasia
Kolmikanavainen päätevahvistin
WiiMin pikkuinen älykaiutin
Joulu saapuu Jumon saarelle
Kun pentodilla ajetaan pentodin suojahilaa
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI