Edessä renkaanvaihtosesonki – muistilista omatoimivaihtajille
Yöpakkasista huolimatta varsinkin eteläisessä Suomessa vallitsee jo sellaiset ajokelit, että moni mielii vaihtaa ainakin nastarenkaat suvikumeihin. Tässä on pieni muistilistan renkaanvaihtajien avuksi.
Ensiksi karu fakta: Suomessa on liikennekäytössä liki kolme miljoonaa henkilö- ja pakettiautoa, joista jopa 250 000 päätyy tien päälle huonokuntoisilla tai välttävillä kesärenkailla. Jos suunnitelmissa on vaihtaa renkaat itse, niin nyt on tärkeä hetki tarkistaa, että renkaat ja työvälineet ovat iskussa.
– Kesäkauden kynnyksellä renkaissa on syytä olla yli viisi millimetriä urasyvyyttä jäljellä, tai muuten ollaan äkkiä jopa sakkokunnossa. Keväällä tiet ovat karkeimmillaan, jolloin renkaiden kulumisnopeus on huomattavasti suurempaa kuin keskikesällä, sanoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.
Autonrengasliiton ja Nokian Renkaiden turvasuositusten mukaan Suomen suvessa turvallisten kesärenkaiden urasyvyys on vähintään neljä millimetriä. Tätä pienempi urasyvyys kasvattaa merkittävästi vesiliirtoriskiä.
Riittävän vahva tunkki
Tarkista urasyvyyden ohella renkaiden kulumismuoto. Epätasaisesti kulunut rengas on epävakaa ja haittaa turvallisuutta ja ajomukavuutta. Epätasainen kuluminen voi olla myös merkki siitä, että ohjauskulmien säädöissä on ongelmia, jolloin auto kannattaa käyttää korjaamolla.
Renkaiden vaihtoon kannattaa varautua kunnon välineillä. Nostovirheiden aiheuttamat alustavauriot ovat valitettavan yleisiä. Tasainen, tukeva alusta ja riittävän vahva hallitunkki ovat renkaanvaihdon nyrkkisäännöt.
Monen kaupungin ja kylän Facebook-ryhmissä yksityishenkilöt mainostavat todella edullisia renkaanvaihtoja, joissa vaihtaja saapuu asiakkaan luokse. Läheskään kaikki näistä vaihtajista eivät omista kunnollisia välineitä, eikä heillä todennäköisesti ole minkäänlaisia vakuutuksia vahinkojen varalta.
Renkaanvaihtajan muistilista
• Tarkista renkaiden kunto ja ikä ennen asennusta. Turvallisuuden takaamiseksi urasyvyyden tulee olla vähintään neljä milliä. Renkaiden turvallinen käyttöikäsuositus on kuusi vuotta ja kokonaisikä enintään kymmenen vuotta.
• Kiinnitä huomiota renkaan kulutuspintaan. Tarkista, ettei renkaassa ole kivenpistoja tai sivupinnassa epätavallisia halkeamia, repeämiä tai pullistumia, jotka voivat vaarantaa renkaan kestävyyden. Jos renkaat ovat kuluneet epätasaisesti tai normaalia nopeammin, saattavat auton ohjauskulmat vaatia säätöä.
• Vaihda renkaat tasaisella ja tukevalla alustalla. Varaa renkaanvaihtoon tukeva hallitunkki ja momenttiavain, jolla pultit ja mutterit saa kiristettyä valmistajan suosituksen mukaan.
• Tarkista auton ohjekirjasta oikea nostopiste. Ennen nostamista vedä käsijarru päälle ja laita vaihde päälle (automaattivaihteisessa autossa P-asento).
• Irrota ilmassa olevan talvirenkaan pultit kokonaan ja nosta rengas pois paikaltaan. Voit lykätä tunkin ja rengaskotelon väliin vielä autopukit varmistaaksesi oman turvallisuutesi ja sen, että auton nurkka pysyy varmasti ilmassa renkaanvaihdon ajan.
• Puhdista vanteen kiinnityskohta ja aseta kesärengas paikalleen. Esikiristä pultit esimerkiksi käsin tai pyöränmutteriavaimen hylsyllä, poista mahdollisesti käyttämäsi autopukki ja laske auto varovasti alas tunkin avulla. Kiristä vasta sitten pultit kunnolla. Jotta lopputuloksesta tulisi tasainen, kiristä pultit tähtikuviomuodossa.
• Asenna aina paremmat eli vähemmän kuluneet renkaat taka-akselille, on auto sitten etu-, taka- tai nelivetoinen.
• Merkitse irrottamasi rengas heti jollakin tavalla, jotta tiedät vuoden lopulla talvirenkaita vaihtaessasi, mihin kohtaan autoa se kuuluu (esimerkiksi OT = oikea takarengas).
• Tarkista alle vaihdettujen renkaiden ilmanpaineet. Painesuositus löytyy auton ohjekirjasta tai auton runkoon kiinnitetystä tarrasta. Tarkista samalla myös mahdollisen vararenkaan ilmanpaine.
• Muista jälkikiristää alumiinivanteisten renkaiden pultit noin sadan kilometrin ajon jälkeen. Teräsvanteet eivät vaadi jälkikiristystä.
• Säilytä talvirenkaat pesun jälkeen pimeässä ja viileässä tilassa. Renkaita ei saa altistaa öljyille tai liuotinaineille.
Monien mielestä vaikeinta renkaanvaihdossa on pyöränpulttien avaaminen ja takaisin kiinnittäminen. Perinteisellä pyöränmutteriavaimella tai ristikkoavaimella työ onkin monesti hankalaa. Ratkaisu ongelmaan on pyöränmutterinväännin.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Uutta Yorkshiresta
Bursonin uusi dac/kuulokevahvistin
Kesän hurmaavin mökkilehti on ilmestynyt!
O tempora, o mores
Bowers & Wilkins Abbey Roadsilla
Cyrus Audion uusi 80-sarja
Amphionin uusi Argon X -sarja
Ryijytaiteilija Melissa Sammalvaara: ”Saan metsästä inspiraation teoksiini”
Lintukoto löytyi läheltä Helsingin keskustaa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL