Ei voi olla totta – ranskalainen automerkki tekee yllätyspaluun

Ellei Facel Vega automerkkinä sano ihan kaikille mitään, voimme kertoa, että alkuperäisen, jalon ranskalaismerkin tuotanto päättyi vuonna 1964. Nyt on erittäin mahdollista, että kulttiauton maineseen kohonneille Facel Vega -malleille saadaan jatkoa, sillä Facebookissa on jo nähty piirroksia mahdollisesti tulevasta.

Auto Bild.Uutiset

El­lei Fa­cel Vega au­to­merk­ki­nä sano ihan kai­kil­le mi­tään, voim­me ker­toa, et­tä al­ku­pe­räi­sen, ja­lon rans­ka­lais­mer­kin tuo­tan­to ajoit­tui vuo­siin 1954–1964. Tuon ai­kai­nen mal­lis­to kä­sit­ti aluk­si tyy­pit Vega FV, Fa­cel Vega FVS, Fa­cel Vega HK 500, jois­sa kai­kis­sa so­vel­let­tiin en­sin De So­ton 4,5-lit­rais­ta Hemi V8 -moot­to­ria; vuon­na 1956 saa­tiin 5,4-lit­rai­nen Chrys­ler V8 (330 kuu­ti­o­tuu­maa), kun­nes 1959 moot­to­ri­ko­ko kas­voi Chrys­le­rin 5,8-lit­rai­seen V8-moot­to­riin (354 kuu­ti­o­tuu­maa) sekä 6,3 lit­ran V8-moot­to­riin (383 kuu­ti­o­tuu­maa).

Li­säk­si tu­li­vat mal­lit no­pein V8-ver­sio Fa­cel Vega II (1962), joho lai­tet­tiin Chrys­le­rin 6,3-lit­rai­nen (383 kuu­ti­o­tuu­maa) V8. Sii­tä saa­tiin te­hoa ma­nu­aa­li­na 390 he­vos­voi­maa ja au­to­maat­ti­na 355 hv.

Fa­cel Vega II:n kuu­lui­sis­ta omis­ta­jis­ta mai­nit­ta­koon Ma­ro­kon ku­nin­gas Has­san II, tai­de­maa­la­ri Pab­lo Pi­cas­so, viih­de­tai­tei­li­ja Frank Si­nat­ra, Mo­na­con prin­ses­sa Grace, lau­la­ja Yves Mon­tand, ka­pel­li­mes­ta­ri Her­bert von Ka­ra­jan sekä Per­si­an shaa­hi Reza Pah­la­vi.

Fa­cel Vega Ex­cel­len­ces­sa  oli Chrys­le­rin 6,4 Hemi V8 (392 kuu­ti­o­tuu­maa). Fa­cel Vega Fa­cel­li­an ko­ne­ti­las­sa asui en­sin on­gel­mal­li­nen Paul Ca­val­lier'n val­mis­ta­ma 1,6-lit­rai­nen ne­lik­ko, kos­ka Fa­cel ha­lu­si siir­tyä Al­fa Ro­me­on kil­pai­li­jak­si Eu­roo­pas­sa ne­los­moot­to­rein; tämä moot­to­ri oli kui­ten­kin enem­män tai vä­hem­män susi, ja  jou­dut­tiin kor­vaa­maan sitä seu­ran­nees­sa Fa­cel III -mal­lis­sa Vol­vo P1800:n ne­li­kol­la. Mai­ne oli kui­ten­kin kär­si­nyt.

Vie­lä oli Fa­cel 6 -mal­li (Aus­tin-He­a­leyn 2,8-lit­rai­nen ri­vi­kuu­to­nen). Niin sa­no­tut pie­net Fa­ce­lit, eli Fa­cel­lia ja Fa­cel 6, ei­vät kui­ten­kaan ol­leet me­nes­tyk­siä.

Useim­mat al­ku­pe­räi­set Fa­cel Ve­gat ovat kak­si­o­vi­sia hard­to­pe­ja, mut­ta mu­kaan mah­tuu myös avo­ver­si­oi­ta.

Jat­kos­sa on erit­täin mah­dol­lis­ta, et­tä kult­ti­au­ton mai­nee­seen ko­hon­neil­le Fa­cel Vega -mal­leil­le saa­daan jat­koa, sil­lä Fa­ce­boo­kis­sa on jo näh­ty ohei­sia piir­rok­sia mah­dol­li­ses­ti tu­le­vas­ta.

Fa­cel Vega -kon­sep­ti­au­to vai­kut­taa erit­täin va­ka­va­hen­ki­sel­tä pro­jek­til­ta, jo­hon voi­si tul­la mie­len­kiin­tois­ta tek­niik­kaa ja rat­kai­su­ja.

Al­ku­pe­räi­nen ko­ri­muo­toi­lu oli luon­te­va yh­dis­tel­mä ita­li­a­lais­ta tai­de­ta­on­taa sekä ame­rik­ka­lai­sia ur­hei­lu­au­to­ja.

Os­ta­ja­kun­nas­sa oli usei­ta kuu­lui­suuk­sia, ku­ten näyt­te­li­jä­tär Ava Gard­ner, Be­at­les-täh­ti Rin­go Starr, näyt­te­li­jä Tony Cur­tis, tai­de­maa­la­ri Pab­lo Pi­cas­so, kil­pa-aja­ja Stir­ling Moss ja tans­si­täh­ti Fred As­tai­re. Kaik­ki ha­lu­si­vat it­sel­leen Fa­cel Ve­gan.

Si­sä­ti­lat näyt­tä­vät piir­rok­sis­sa ai­ka pel­kis­te­tyil­tä ja is­tui­met vai­kut­ta­vat enem­män­kin sport­ti­sil­ta kuin mu­ka­vuus­pai­noit­tei­sil­ta.

Al­ku­pe­räi­sen Fa­cel Ve­gan laa­tu ei kui­ten­kaan ol­lut sitä, mitä sen oli­si pi­tä­nyt ol­la. Nyt ti­lai­suus on mah­dol­lis­ta kor­ja­ta, sil­lä ne­tis­sä le­vi­ä­vän vah­van hu­hun mu­kaan uu­si Fa­cel esi­tel­täi­siin jo tänä syk­sy­nä, Pa­rii­sin au­to­näyt­te­lys­sä.

 

 

Au­to Bild

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU