Täysin uusi kolmannen sukupolvn Hyundai i20 esitellään pian Genèven autonäyttelyssä.

Täysin uusi kolmannen sukupolvn Hyundai i20 esitellään pian Genèven autonäyttelyssä.

Hyundai i20: Kolmannen sukupolven voimalla

Täysin uusi Hyundai i20 on suosikkimallin kolmas sukupolvi, joka asettaa uuden mittapuun B-segmentille.

Auto Bild.Uutiset

En­sim­mäi­nen Hy­un­dai i20 esi­tel­tiin vuon­na 2008. Mal­lin pe­rus­pi­la­rei­ta ovat laa­tu, luo­tet­ta­vuus ja käy­tän­nöl­li­syys. Hy­un­dai i20 val­mis­te­taan Iz­mi­tin teh­taal­la Tur­kis­sa.

Uu­si ais­tik­kaan ur­hei­lul­li­nen muo­to­kie­li

Hy­un­dain täy­sin uu­si i20 on en­sim­mäi­nen sar­ja­tuo­tan­to­au­to, jos­sa näh­dään yh­ti­ön uu­si Sen­suo­us Spor­ti­ness -muo­to­kie­li. Uu­si de­sign pe­rus­tuu nel­jään pe­ru­se­le­ment­tiin: mit­ta­suh­tei­siin, ark­ki­teh­tuu­riin, muo­toi­luun ja tek­niik­kaan.

Edel­tä­jään­sä ver­rat­tu­na täy­sin uu­si i20 on saa­nut ur­hei­lul­li­sem­man il­meen: se on 24 mm ma­ta­lam­pi, 30 mm le­ve­äm­pi ja 5 mm pi­dem­pi. Ak­se­li­vä­li on 10 mm pi­dem­pi. Ko­ko­nai­suu­den vii­meis­te­le­vät uu­del­leen suun­ni­tel­lut 17”:n alu­mii­ni­van­teet. Ta­va­ra­ti­laa on 351 lit­raa, 25 lit­raa ai­em­paa enem­män.

Hy­un­dai i20 saa uu­den etu- ja ta­ka­pus­ku­rin sekä uu­den etu­sä­lei­kön. Si­vup­ro­fii­lin kii­la­mai­nen muo­to vies­tii mal­lin ener­gi­ses­tä luon­tees­ta. Voi­ma­kas kyl­ki­lin­ja päät­tyy unii­kis­ti muo­toil­tuun C-pi­la­riin.

Uu­det ta­ka­va­lot yh­dis­ty­vät sau­mat­to­mas­ti au­ton ta­ka­na ko­ros­ta­en mal­lin le­veyt­tä ja asen­net­ta. Mal­lin uu­si muo­toi­lu ker­too sen ajan­mu­kai­suu­des­ta ja tar­jo­aa ri­pauk­sen pre­mium-vai­kut­tei­ta.

Ul­ko­vä­reis­sä on tar­jol­la yh­teen­sä 10 vaih­to­eh­toa: Po­lar White, Sleek Sil­ver, Phan­tom Black, Dra­gon Red, To­ma­to Red, Slate Blue, jois­ta nel­jä on uu­sia: In­ten­se Blue, Au­ro­ra Gray, Aqua Tur­quo­i­se ja Brass. Au­ton voi per­so­noi­da mie­lei­sek­seen Phan­tom Black -mus­tal­la ka­tol­la.

Täy­sin uu­si si­sus­ta

Uu­den Hy­un­dai i20:n kas­va­neet ak­se­li­vä­li ja le­veys tar­jo­a­vat ta­ka­mat­kus­ta­jil­le ai­em­paa väl­jem­mät ti­lat. Uu­si muo­toi­lu lu­paa myös kul­jet­ta­jal­le pa­rem­man nä­ky­vyy­den.

Täy­sin uu­den Hy­un­dai i20:n kul­jet­ta­ja pää­see naut­ti­maan laa­tu­a­jas­ta au­tos­saan: suun­nit­te­li­jat ovat ha­ke­neet in­no­va­tii­vi­sia es­teet­ti­siä ja tek­ni­siä rat­kai­su­ja, jot­ta uu­tuu­den si­sus­ta on tyy­li­käs ja hou­kut­te­le­va.

Si­sä­ti­lat ovat ava­rat. Ko­je­lau­dan uu­si muo­toi­lu on näyt­tä­vä ja ko­ros­taa yh­des­sä ovien si­sä­ver­hoi­lun kans­sa au­ton le­veyt­tä. Ins­pi­raa­ti­o­ta muo­toi­luun on saa­tu luon­nos­ta.

Pi­me­ään ai­kaan uu­den i20:n mat­kus­ta­jat voi­vat myös naut­tia miel­lyt­tä­väs­tä LED-si­sä­va­lais­tuk­ses­ta. Va­lit­ta­vis­sa on kol­me si­sus­ta­vä­riä: Black Mono, Black & Gray sekä Black Mono & Yel­low Green.

Luok­kan­sa par­haat lii­tet­tä­vyys­pal­ve­lut ja kor­ke­a­luok­kais­ta ää­nen­tois­toa

Täy­sin uu­si Hy­un­dai i20 on va­rus­tet­tu luok­kan­sa par­hail­la lii­tet­tä­vyys­pal­ve­luil­la ja mu­ka­vuus­va­rus­teil­la. Ap­p­le CarP­lay ja And­roid Au­to ovat nyt käy­tet­tä­vis­sä lan­gat­to­mas­ti ja an­ta­vat mah­dol­li­suu­den pei­la­ta iOS- ja And­roid-äly­pu­he­lin­ten toi­min­to­ja.

Uu­si 10,25”:n di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to ja na­vi­goin­nin yh­tey­des­sä 10,25”:n vä­ri­kos­ke­tus­näyt­tö on yh­dis­tet­ty vi­su­aa­li­ses­ti toi­siin­sa.

Kos­ke­tus­näyt­tö voi­daan myös ja­kaa näyt­tä­mään usei­ta toi­min­to­ja sa­ma­nai­kai­ses­ti. Myös 8”:n Disp­lay Au­dio -vä­ri­kos­ke­tus­näyt­tö on tar­jol­la li­sä­va­rus­tee­na.

Kes­ki­kon­so­lin lan­ga­ton la­tau­sa­lus­ta mah­dol­lis­taa Qi-stan­dar­din mu­kais­ten äly­pu­he­lin­ten lan­gat­to­man la­taa­mi­seen.

Ta­ka­mat­kus­ta­jil­le on saa­ta­va­na USB-la­taus­port­ti. Hy­un­dai i20 on en­sim­mäi­nen Hy­un­dai-mal­li Eu­roo­pas­sa, jos­sa on pre­mium-luo­kan Bose-ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä. Sub­woo­fer mu­kaan lu­kien jär­jes­tel­män kah­dek­san kai­u­tin­ta lu­paa­vat kor­ke­a­laa­tui­sen kuun­te­lu­ko­ke­muk­sen.

Täy­sin uu­si Hy­un­dai i20 on va­rus­tet­tu myös Hy­un­dain uu­del­la Blu­e­link-jär­jes­tel­mäl­lä, joka tar­jo­aa kat­ta­vat lii­tet­tä­vyys­pal­ve­lut, ku­ten Hy­un­dai LIVE Ser­vi­ces -pal­ve­lut, sekä etä­käyt­tö­o­mi­nai­suu­det Blu­e­link-äly­pu­he­lin­so­vel­luk­sel­la.

Blu­e­link-jär­jes­tel­mä on ve­loi­tuk­se­ton en­sim­mäi­set vii­si vuot­ta.

Seg­men­tin pa­ras­ta tur­val­li­suut­ta

Täy­sin uu­si Hy­un­dai i20 on va­rus­tet­tu Eu­roo­pan kor­keim­mat tur­val­li­suus­vaa­ti­muk­set täyt­tä­väl­lä Hy­un­dai Smart­Sen­se -tur­val­li­suus­jär­jes­tel­mäl­lä. Mo­nia näis­tä omi­nai­suuk­sis­ta ei ole to­tut­tu nä­ke­mään B-seg­men­tin au­tos­sa.

Hy­un­dai i20 tar­jo­aa na­vi­goin­tiin pe­rus­tu­van mu­kau­tu­van va­ki­o­no­peus­sää­ti­men (Na­vi­ga­ti­on-ba­sed Smart Crui­se Cont­rol, NSCC), joka käyt­tää au­ton na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mää en­na­koi­dak­seen niin kaar­teet kuin suo­rat­kin ajo-osuu­det ja sää­tää ajo­neu­von no­peu­den tur­val­li­seen aja­mi­seen so­pi­vak­si.

Äly­käs no­peus­ra­joi­tus­jär­jes­tel­mä (In­tel­li­gent Speed Li­mit As­sist, IS­LA) va­roit­taa kul­jet­ta­jaa sekä ää­nel­lä et­tä vi­su­aa­li­ses­ti, jos no­peus­ra­joi­tus yli­te­tään. Yh­dis­tet­ty­nä no­peu­den­ra­joit­ti­meen IS­LA pys­tyy jopa sää­tä­mään au­ton no­peu­den it­se­näi­ses­ti.

Edis­ty­nyt kais­tal­la­py­sy­mi­sa­vus­tin (Lane Fol­low As­sist, LFA) sää­tää oh­jaus­ta au­to­maat­ti­ses­ti, jot­ta uu­si i20 py­syy kes­kel­lä ajo­kais­taan­sa.

Kat­ve­a­lu­een va­roi­tus­jär­jes­tel­mä (Blind-spot Col­li­si­on Avoi­dan­ce As­sist War­ning, BCA) käyt­tää tut­kaa tark­kai­le­maan au­ton ta­ka­kul­mia ja va­roit­taa ha­vai­tes­saan toi­sen ajo­neu­von. Tar­vit­ta­es­sa BCA jar­rut­taa tör­mäyk­sen vält­tä­mi­sek­si tai vau­ri­oi­den mi­ni­moi­mi­sek­si.

Au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­mä (For­ward Col­li­si­on Avoi­dan­ce As­sist, FCA) on päi­vi­tet­ty, ja pys­tyy nyt tun­nis­ta­maan au­to­jen li­säk­si myös ja­lan­kul­ki­joi­ta ja pyö­räi­li­jöi­tä.

Uu­si Hy­un­dai i20 tar­jo­aa myös pa­ran­tu­nut­ta py­sä­köin­ti­mu­ka­vuut­ta. Liik­keel­le­läh­töil­moi­tus (Le­a­ding Ve­hic­le De­par­tu­re Alert, LDVA) huo­maut­taa kul­jet­ta­jal­le, kun edes­sä ole­va ajo­neu­vo al­kaa liik­kua ja kul­jet­ta­jan re­ak­tio lii­ken­ne­vir­ran liik­ku­mi­seen myö­häs­tyy esi­mer­kik­si lii­ken­ne­va­lois­sa.

Kun au­toa pe­ruu­te­taan, ris­te­ä­vän lii­ken­teen tör­mäyk­sen vält­tä­mi­sa­vus­tin (Rear Cross-traf­fic Col­li­si­on As­sist, RCCA) va­roit­taa si­vu­suun­nas­sa lä­hes­ty­vis­tä ajo­neu­vois­ta ää­nel­lä ja Par­king Col­li­si­on-avoi­dan­ce As­sist - Re­ver­se (PCA-R) jar­rut­taa tar­vit­ta­es­sa tör­mäyk­sen vält­tä­mi­sek­si.

Py­sä­köin­ti­a­vus­tin (Par­king As­sist, PA) mah­dol­lis­taa puo­li­au­to­no­mi­sen py­sä­köin­nin. Jär­jes­tel­mä hel­pot­taa ah­tai­siin ti­loi­hin py­sä­köin­tiä.

ur­val­li­suus­va­rus­te­va­li­koi­mas­sa ovat myös kais­tal­la­pi­to­a­vus­tin (Lane Keep As­sist, LKA), kul­jet­ta­jan vi­reys­ti­lan val­von­ta (Dri­ver At­ten­ti­on War­ning, DAW) sekä kau­ko­va­lo­a­vus­tin (High Beam As­sist, HBA).

Täy­sin uu­des­sa i20:ssa on myös eCall-hä­tä­pu­he­lu­jär­jes­tel­mä, jon­ka avul­la mat­kus­ta­jat voi­vat ot­taa yh­teyt­tä hä­tä­kes­kuk­seen na­pin pai­nal­luk­sel­la. Jär­jes­tel­mä ak­ti­voi­tuu au­to­maat­ti­ses­ti, jos ajo­neu­von tur­va­tyy­nyt ovat lau­en­neet.

Uu­si moot­to­ri­va­li­koi­ma tar­jo­aa ta­lou­del­li­suut­ta ja te­hok­kuut­ta

Hy­un­dai i20:n moot­to­ri­mal­lis­tos­sa on uu­te­na tar­jol­la 48 V ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä 120-he­vos­voi­mai­sen 1,0 T-GDi -ben­sii­ni­moot­to­rin yh­tey­des­sä ja va­lit­ta­vis­sa myös 100-he­vos­voi­mai­sen 1,0 T-GDi -ben­sii­ni­moot­to­rin yh­tey­teen.

48 V ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä vä­hen­tää 3‒4 % au­ton polt­to­ai­neen­ku­lu­tus­ta ja CO2-pääs­tö­jä. 48 V -ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä on saa­ta­vil­la joko seit­se­män­vaih­tei­sel­la kak­sois­kyt­ki­nau­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la (7DCT) tai uu­del­leen ke­hi­te­tyl­lä kuu­si­vaih­tei­sel­la älyk­kääl­lä kä­si­vaih­teis­tol­la (In­tel­li­gent Ma­nu­al Trans­mis­si­on, iMT).

Kun kul­jet­ta­ja ei enää pai­na kaa­su­pol­jin­ta, iMT an­taa au­ton rul­la­ta ja si­ten sääs­tää polt­to­ai­net­ta.

Val­mis­ta­jan mal­lis­tos­sa on saa­ta­vil­la myös 100-he­vos­voi­mai­nen 1,0 T-GDi -ben­sii­ni­moot­to­ri il­man ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mää, 7DCT-au­to­maat­ti­vaih­teis­ton tai 6-vaih­tei­sen kä­si­vaih­teis­ton kans­sa.

Tar­jol­la on myös ne­li­sy­lin­tei­nen 84-he­vos­voi­mai­nen 1,2 lit­ran MPi-moot­to­ri vii­si­vaih­tei­sel­la kä­si­vaih­teis­tol­la.

Edel­tä­jä­mal­liin­sa ver­rat­tu­na uu­si Hy­un­dai i20 pai­naa 4 % vä­hem­män, mikä lu­paa sil­le myös kil­pai­lu­ky­kyi­set CO2-ar­vot. Pai­non­pu­do­tus tar­koit­taa ta­lou­del­li­sem­paa liik­ku­mis­ta ajo­mu­ka­vuu­des­ta tin­ki­mät­tä.

Myös au­to­maat­ti­nen moot­to­rin sam­mu­tus- ja käyn­nis­tys­jär­jes­tel­mä (Id­le Stop and Go, ISG) ta­kaa osal­taan uu­tuu­del­le hy­vän polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suu­den.

Täy­sin uu­si Hy­un­dai i20 saa en­si-il­tan­sa vuo­den 2020 Ge­ne­ven kan­sain­vä­li­ses­sä au­to­näyt­te­lys­sä.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Moottori

Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengas­liik­keeseen

Auto Bild.Uutiset
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Moottori

Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengas­liik­keeseen

Auto Bild.Uutiset

Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten

Auto Bild.Uutiset

Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU