Täysin uusi kolmannen sukupolvn Hyundai i20 esitellään pian Genèven autonäyttelyssä.
Hyundai i20: Kolmannen sukupolven voimalla
Täysin uusi Hyundai i20 on suosikkimallin kolmas sukupolvi, joka asettaa uuden mittapuun B-segmentille.
Ensimmäinen Hyundai i20 esiteltiin vuonna 2008. Mallin peruspilareita ovat laatu, luotettavuus ja käytännöllisyys. Hyundai i20 valmistetaan Izmitin tehtaalla Turkissa.
Uusi aistikkaan urheilullinen muotokieli
Hyundain täysin uusi i20 on ensimmäinen sarjatuotantoauto, jossa nähdään yhtiön uusi Sensuous Sportiness -muotokieli. Uusi design perustuu neljään peruselementtiin: mittasuhteisiin, arkkitehtuuriin, muotoiluun ja tekniikkaan.
Edeltäjäänsä verrattuna täysin uusi i20 on saanut urheilullisemman ilmeen: se on 24 mm matalampi, 30 mm leveämpi ja 5 mm pidempi. Akseliväli on 10 mm pidempi. Kokonaisuuden viimeistelevät uudelleen suunnitellut 17”:n alumiinivanteet. Tavaratilaa on 351 litraa, 25 litraa aiempaa enemmän.
Hyundai i20 saa uuden etu- ja takapuskurin sekä uuden etusäleikön. Sivuprofiilin kiilamainen muoto viestii mallin energisestä luonteesta. Voimakas kylkilinja päättyy uniikisti muotoiltuun C-pilariin.
Uudet takavalot yhdistyvät saumattomasti auton takana korostaen mallin leveyttä ja asennetta. Mallin uusi muotoilu kertoo sen ajanmukaisuudesta ja tarjoaa ripauksen premium-vaikutteita.
Ulkoväreissä on tarjolla yhteensä 10 vaihtoehtoa: Polar White, Sleek Silver, Phantom Black, Dragon Red, Tomato Red, Slate Blue, joista neljä on uusia: Intense Blue, Aurora Gray, Aqua Turquoise ja Brass. Auton voi personoida mieleisekseen Phantom Black -mustalla katolla.
Täysin uusi sisusta
Uuden Hyundai i20:n kasvaneet akseliväli ja leveys tarjoavat takamatkustajille aiempaa väljemmät tilat. Uusi muotoilu lupaa myös kuljettajalle paremman näkyvyyden.
Täysin uuden Hyundai i20:n kuljettaja pääsee nauttimaan laatuajasta autossaan: suunnittelijat ovat hakeneet innovatiivisia esteettisiä ja teknisiä ratkaisuja, jotta uutuuden sisusta on tyylikäs ja houkutteleva.
Sisätilat ovat avarat. Kojelaudan uusi muotoilu on näyttävä ja korostaa yhdessä ovien sisäverhoilun kanssa auton leveyttä. Inspiraatiota muotoiluun on saatu luonnosta.
Pimeään aikaan uuden i20:n matkustajat voivat myös nauttia miellyttävästä LED-sisävalaistuksesta. Valittavissa on kolme sisustaväriä: Black Mono, Black & Gray sekä Black Mono & Yellow Green.
Luokkansa parhaat liitettävyyspalvelut ja korkealuokkaista äänentoistoa
Täysin uusi Hyundai i20 on varustettu luokkansa parhailla liitettävyyspalveluilla ja mukavuusvarusteilla. Apple CarPlay ja Android Auto ovat nyt käytettävissä langattomasti ja antavat mahdollisuuden peilata iOS- ja Android-älypuhelinten toimintoja.
Uusi 10,25”:n digitaalinen mittaristo ja navigoinnin yhteydessä 10,25”:n värikosketusnäyttö on yhdistetty visuaalisesti toisiinsa.
Kosketusnäyttö voidaan myös jakaa näyttämään useita toimintoja samanaikaisesti. Myös 8”:n Display Audio -värikosketusnäyttö on tarjolla lisävarusteena.
Keskikonsolin langaton latausalusta mahdollistaa Qi-standardin mukaisten älypuhelinten langattoman lataamiseen.
Takamatkustajille on saatavana USB-latausportti. Hyundai i20 on ensimmäinen Hyundai-malli Euroopassa, jossa on premium-luokan Bose-äänentoistojärjestelmä. Subwoofer mukaan lukien järjestelmän kahdeksan kaiutinta lupaavat korkealaatuisen kuuntelukokemuksen.
Täysin uusi Hyundai i20 on varustettu myös Hyundain uudella Bluelink-järjestelmällä, joka tarjoaa kattavat liitettävyyspalvelut, kuten Hyundai LIVE Services -palvelut, sekä etäkäyttöominaisuudet Bluelink-älypuhelinsovelluksella.
Bluelink-järjestelmä on veloitukseton ensimmäiset viisi vuotta.
Segmentin parasta turvallisuutta
Täysin uusi Hyundai i20 on varustettu Euroopan korkeimmat turvallisuusvaatimukset täyttävällä Hyundai SmartSense -turvallisuusjärjestelmällä. Monia näistä ominaisuuksista ei ole totuttu näkemään B-segmentin autossa.
Hyundai i20 tarjoaa navigointiin perustuvan mukautuvan vakionopeussäätimen (Navigation-based Smart Cruise Control, NSCC), joka käyttää auton navigointijärjestelmää ennakoidakseen niin kaarteet kuin suoratkin ajo-osuudet ja säätää ajoneuvon nopeuden turvalliseen ajamiseen sopivaksi.
Älykäs nopeusrajoitusjärjestelmä (Intelligent Speed Limit Assist, ISLA) varoittaa kuljettajaa sekä äänellä että visuaalisesti, jos nopeusrajoitus ylitetään. Yhdistettynä nopeudenrajoittimeen ISLA pystyy jopa säätämään auton nopeuden itsenäisesti.
Edistynyt kaistallapysymisavustin (Lane Follow Assist, LFA) säätää ohjausta automaattisesti, jotta uusi i20 pysyy keskellä ajokaistaansa.
Katvealueen varoitusjärjestelmä (Blind-spot Collision Avoidance Assist Warning, BCA) käyttää tutkaa tarkkailemaan auton takakulmia ja varoittaa havaitessaan toisen ajoneuvon. Tarvittaessa BCA jarruttaa törmäyksen välttämiseksi tai vaurioiden minimoimiseksi.
Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (Forward Collision Avoidance Assist, FCA) on päivitetty, ja pystyy nyt tunnistamaan autojen lisäksi myös jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.
Uusi Hyundai i20 tarjoaa myös parantunutta pysäköintimukavuutta. Liikkeellelähtöilmoitus (Leading Vehicle Departure Alert, LDVA) huomauttaa kuljettajalle, kun edessä oleva ajoneuvo alkaa liikkua ja kuljettajan reaktio liikennevirran liikkumiseen myöhästyy esimerkiksi liikennevaloissa.
Kun autoa peruutetaan, risteävän liikenteen törmäyksen välttämisavustin (Rear Cross-traffic Collision Assist, RCCA) varoittaa sivusuunnassa lähestyvistä ajoneuvoista äänellä ja Parking Collision-avoidance Assist - Reverse (PCA-R) jarruttaa tarvittaessa törmäyksen välttämiseksi.
Pysäköintiavustin (Parking Assist, PA) mahdollistaa puoliautonomisen pysäköinnin. Järjestelmä helpottaa ahtaisiin tiloihin pysäköintiä.
urvallisuusvarustevalikoimassa ovat myös kaistallapitoavustin (Lane Keep Assist, LKA), kuljettajan vireystilan valvonta (Driver Attention Warning, DAW) sekä kaukovaloavustin (High Beam Assist, HBA).
Täysin uudessa i20:ssa on myös eCall-hätäpuhelujärjestelmä, jonka avulla matkustajat voivat ottaa yhteyttä hätäkeskukseen napin painalluksella. Järjestelmä aktivoituu automaattisesti, jos ajoneuvon turvatyynyt ovat lauenneet.
Uusi moottorivalikoima tarjoaa taloudellisuutta ja tehokkuutta
Hyundai i20:n moottorimallistossa on uutena tarjolla 48 V kevythybridijärjestelmä 120-hevosvoimaisen 1,0 T-GDi -bensiinimoottorin yhteydessä ja valittavissa myös 100-hevosvoimaisen 1,0 T-GDi -bensiinimoottorin yhteyteen.
48 V kevythybridijärjestelmä vähentää 3‒4 % auton polttoaineenkulutusta ja CO2-päästöjä. 48 V -kevythybridijärjestelmä on saatavilla joko seitsemänvaihteisella kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla (7DCT) tai uudelleen kehitetyllä kuusivaihteisella älykkäällä käsivaihteistolla (Intelligent Manual Transmission, iMT).
Kun kuljettaja ei enää paina kaasupoljinta, iMT antaa auton rullata ja siten säästää polttoainetta.
Valmistajan mallistossa on saatavilla myös 100-hevosvoimainen 1,0 T-GDi -bensiinimoottori ilman kevythybridijärjestelmää, 7DCT-automaattivaihteiston tai 6-vaihteisen käsivaihteiston kanssa.
Tarjolla on myös nelisylinteinen 84-hevosvoimainen 1,2 litran MPi-moottori viisivaihteisella käsivaihteistolla.
Edeltäjämalliinsa verrattuna uusi Hyundai i20 painaa 4 % vähemmän, mikä lupaa sille myös kilpailukykyiset CO2-arvot. Painonpudotus tarkoittaa taloudellisempaa liikkumista ajomukavuudesta tinkimättä.
Myös automaattinen moottorin sammutus- ja käynnistysjärjestelmä (Idle Stop and Go, ISG) takaa osaltaan uutuudelle hyvän polttoainetaloudellisuuden.
Täysin uusi Hyundai i20 saa ensi-iltansa vuoden 2020 Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Paula asuu vuokralla Helsingin Kaapelitehtaalla tapahtumien, museoiden ja konserttien keskellä
Laadukasta immersiivistä ääntä
Hirsitalon runko paljaaksi ja kaikki uusiksi alusta asti
Elipsonin tehokkaampi pallo
Yksiöstä Puu-Vallilassa tuli remontissa raikas kaksio
Goldmundin uusi trio
Puren klassikkoradiot
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
5 VUOTTA SITTEN...
FOKUS MEDIA
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Paula asuu vuokralla Helsingin Kaapelitehtaalla tapahtumien, museoiden ja konserttien keskellä
Laadukasta immersiivistä ääntä
Hirsitalon runko paljaaksi ja kaikki uusiksi alusta asti
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN