Täysin uusi kolmannen sukupolvn Hyundai i20 esitellään pian Genèven autonäyttelyssä.
Hyundai i20: Kolmannen sukupolven voimalla
Täysin uusi Hyundai i20 on suosikkimallin kolmas sukupolvi, joka asettaa uuden mittapuun B-segmentille.
Ensimmäinen Hyundai i20 esiteltiin vuonna 2008. Mallin peruspilareita ovat laatu, luotettavuus ja käytännöllisyys. Hyundai i20 valmistetaan Izmitin tehtaalla Turkissa.
Uusi aistikkaan urheilullinen muotokieli
Hyundain täysin uusi i20 on ensimmäinen sarjatuotantoauto, jossa nähdään yhtiön uusi Sensuous Sportiness -muotokieli. Uusi design perustuu neljään peruselementtiin: mittasuhteisiin, arkkitehtuuriin, muotoiluun ja tekniikkaan.
Edeltäjäänsä verrattuna täysin uusi i20 on saanut urheilullisemman ilmeen: se on 24 mm matalampi, 30 mm leveämpi ja 5 mm pidempi. Akseliväli on 10 mm pidempi. Kokonaisuuden viimeistelevät uudelleen suunnitellut 17”:n alumiinivanteet. Tavaratilaa on 351 litraa, 25 litraa aiempaa enemmän.
Hyundai i20 saa uuden etu- ja takapuskurin sekä uuden etusäleikön. Sivuprofiilin kiilamainen muoto viestii mallin energisestä luonteesta. Voimakas kylkilinja päättyy uniikisti muotoiltuun C-pilariin.
Uudet takavalot yhdistyvät saumattomasti auton takana korostaen mallin leveyttä ja asennetta. Mallin uusi muotoilu kertoo sen ajanmukaisuudesta ja tarjoaa ripauksen premium-vaikutteita.
Ulkoväreissä on tarjolla yhteensä 10 vaihtoehtoa: Polar White, Sleek Silver, Phantom Black, Dragon Red, Tomato Red, Slate Blue, joista neljä on uusia: Intense Blue, Aurora Gray, Aqua Turquoise ja Brass. Auton voi personoida mieleisekseen Phantom Black -mustalla katolla.
Täysin uusi sisusta
Uuden Hyundai i20:n kasvaneet akseliväli ja leveys tarjoavat takamatkustajille aiempaa väljemmät tilat. Uusi muotoilu lupaa myös kuljettajalle paremman näkyvyyden.
Täysin uuden Hyundai i20:n kuljettaja pääsee nauttimaan laatuajasta autossaan: suunnittelijat ovat hakeneet innovatiivisia esteettisiä ja teknisiä ratkaisuja, jotta uutuuden sisusta on tyylikäs ja houkutteleva.
Sisätilat ovat avarat. Kojelaudan uusi muotoilu on näyttävä ja korostaa yhdessä ovien sisäverhoilun kanssa auton leveyttä. Inspiraatiota muotoiluun on saatu luonnosta.
Pimeään aikaan uuden i20:n matkustajat voivat myös nauttia miellyttävästä LED-sisävalaistuksesta. Valittavissa on kolme sisustaväriä: Black Mono, Black & Gray sekä Black Mono & Yellow Green.
Luokkansa parhaat liitettävyyspalvelut ja korkealuokkaista äänentoistoa
Täysin uusi Hyundai i20 on varustettu luokkansa parhailla liitettävyyspalveluilla ja mukavuusvarusteilla. Apple CarPlay ja Android Auto ovat nyt käytettävissä langattomasti ja antavat mahdollisuuden peilata iOS- ja Android-älypuhelinten toimintoja.
Uusi 10,25”:n digitaalinen mittaristo ja navigoinnin yhteydessä 10,25”:n värikosketusnäyttö on yhdistetty visuaalisesti toisiinsa.
Kosketusnäyttö voidaan myös jakaa näyttämään useita toimintoja samanaikaisesti. Myös 8”:n Display Audio -värikosketusnäyttö on tarjolla lisävarusteena.
Keskikonsolin langaton latausalusta mahdollistaa Qi-standardin mukaisten älypuhelinten langattoman lataamiseen.
Takamatkustajille on saatavana USB-latausportti. Hyundai i20 on ensimmäinen Hyundai-malli Euroopassa, jossa on premium-luokan Bose-äänentoistojärjestelmä. Subwoofer mukaan lukien järjestelmän kahdeksan kaiutinta lupaavat korkealaatuisen kuuntelukokemuksen.
Täysin uusi Hyundai i20 on varustettu myös Hyundain uudella Bluelink-järjestelmällä, joka tarjoaa kattavat liitettävyyspalvelut, kuten Hyundai LIVE Services -palvelut, sekä etäkäyttöominaisuudet Bluelink-älypuhelinsovelluksella.
Bluelink-järjestelmä on veloitukseton ensimmäiset viisi vuotta.
Segmentin parasta turvallisuutta
Täysin uusi Hyundai i20 on varustettu Euroopan korkeimmat turvallisuusvaatimukset täyttävällä Hyundai SmartSense -turvallisuusjärjestelmällä. Monia näistä ominaisuuksista ei ole totuttu näkemään B-segmentin autossa.
Hyundai i20 tarjoaa navigointiin perustuvan mukautuvan vakionopeussäätimen (Navigation-based Smart Cruise Control, NSCC), joka käyttää auton navigointijärjestelmää ennakoidakseen niin kaarteet kuin suoratkin ajo-osuudet ja säätää ajoneuvon nopeuden turvalliseen ajamiseen sopivaksi.
Älykäs nopeusrajoitusjärjestelmä (Intelligent Speed Limit Assist, ISLA) varoittaa kuljettajaa sekä äänellä että visuaalisesti, jos nopeusrajoitus ylitetään. Yhdistettynä nopeudenrajoittimeen ISLA pystyy jopa säätämään auton nopeuden itsenäisesti.
Edistynyt kaistallapysymisavustin (Lane Follow Assist, LFA) säätää ohjausta automaattisesti, jotta uusi i20 pysyy keskellä ajokaistaansa.
Katvealueen varoitusjärjestelmä (Blind-spot Collision Avoidance Assist Warning, BCA) käyttää tutkaa tarkkailemaan auton takakulmia ja varoittaa havaitessaan toisen ajoneuvon. Tarvittaessa BCA jarruttaa törmäyksen välttämiseksi tai vaurioiden minimoimiseksi.
Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (Forward Collision Avoidance Assist, FCA) on päivitetty, ja pystyy nyt tunnistamaan autojen lisäksi myös jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.
Uusi Hyundai i20 tarjoaa myös parantunutta pysäköintimukavuutta. Liikkeellelähtöilmoitus (Leading Vehicle Departure Alert, LDVA) huomauttaa kuljettajalle, kun edessä oleva ajoneuvo alkaa liikkua ja kuljettajan reaktio liikennevirran liikkumiseen myöhästyy esimerkiksi liikennevaloissa.
Kun autoa peruutetaan, risteävän liikenteen törmäyksen välttämisavustin (Rear Cross-traffic Collision Assist, RCCA) varoittaa sivusuunnassa lähestyvistä ajoneuvoista äänellä ja Parking Collision-avoidance Assist - Reverse (PCA-R) jarruttaa tarvittaessa törmäyksen välttämiseksi.
Pysäköintiavustin (Parking Assist, PA) mahdollistaa puoliautonomisen pysäköinnin. Järjestelmä helpottaa ahtaisiin tiloihin pysäköintiä.
urvallisuusvarustevalikoimassa ovat myös kaistallapitoavustin (Lane Keep Assist, LKA), kuljettajan vireystilan valvonta (Driver Attention Warning, DAW) sekä kaukovaloavustin (High Beam Assist, HBA).
Täysin uudessa i20:ssa on myös eCall-hätäpuhelujärjestelmä, jonka avulla matkustajat voivat ottaa yhteyttä hätäkeskukseen napin painalluksella. Järjestelmä aktivoituu automaattisesti, jos ajoneuvon turvatyynyt ovat lauenneet.
Uusi moottorivalikoima tarjoaa taloudellisuutta ja tehokkuutta
Hyundai i20:n moottorimallistossa on uutena tarjolla 48 V kevythybridijärjestelmä 120-hevosvoimaisen 1,0 T-GDi -bensiinimoottorin yhteydessä ja valittavissa myös 100-hevosvoimaisen 1,0 T-GDi -bensiinimoottorin yhteyteen.
48 V kevythybridijärjestelmä vähentää 3‒4 % auton polttoaineenkulutusta ja CO2-päästöjä. 48 V -kevythybridijärjestelmä on saatavilla joko seitsemänvaihteisella kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla (7DCT) tai uudelleen kehitetyllä kuusivaihteisella älykkäällä käsivaihteistolla (Intelligent Manual Transmission, iMT).
Kun kuljettaja ei enää paina kaasupoljinta, iMT antaa auton rullata ja siten säästää polttoainetta.
Valmistajan mallistossa on saatavilla myös 100-hevosvoimainen 1,0 T-GDi -bensiinimoottori ilman kevythybridijärjestelmää, 7DCT-automaattivaihteiston tai 6-vaihteisen käsivaihteiston kanssa.
Tarjolla on myös nelisylinteinen 84-hevosvoimainen 1,2 litran MPi-moottori viisivaihteisella käsivaihteistolla.
Edeltäjämalliinsa verrattuna uusi Hyundai i20 painaa 4 % vähemmän, mikä lupaa sille myös kilpailukykyiset CO2-arvot. Painonpudotus tarkoittaa taloudellisempaa liikkumista ajomukavuudesta tinkimättä.
Myös automaattinen moottorin sammutus- ja käynnistysjärjestelmä (Idle Stop and Go, ISG) takaa osaltaan uutuudelle hyvän polttoainetaloudellisuuden.
Täysin uusi Hyundai i20 saa ensi-iltansa vuoden 2020 Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
SystemDekin paluu
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
Perlistenin uusi A-sarja
Cabassen pallokaiutin kehittyy
Jenna Tikkanen: ”Kotona saan olla ihan vain minä"
Hanan uusi lippulaiva
20 kullattua kuuloketta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
FOKUS MEDIA
SystemDekin paluu
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
Perlistenin uusi A-sarja
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL