Täysin uusi kolmannen sukupolvn Hyundai i20 esitellään pian Genèven autonäyttelyssä.

Täysin uusi kolmannen sukupolvn Hyundai i20 esitellään pian Genèven autonäyttelyssä.

Hyundai i20: Kolmannen sukupolven voimalla

Täysin uusi Hyundai i20 on suosikkimallin kolmas sukupolvi, joka asettaa uuden mittapuun B-segmentille.

Auto Bild.Uutiset

En­sim­mäi­nen Hy­un­dai i20 esi­tel­tiin vuon­na 2008. Mal­lin pe­rus­pi­la­rei­ta ovat laa­tu, luo­tet­ta­vuus ja käy­tän­nöl­li­syys. Hy­un­dai i20 val­mis­te­taan Iz­mi­tin teh­taal­la Tur­kis­sa.

Uu­si ais­tik­kaan ur­hei­lul­li­nen muo­to­kie­li

Hy­un­dain täy­sin uu­si i20 on en­sim­mäi­nen sar­ja­tuo­tan­to­au­to, jos­sa näh­dään yh­ti­ön uu­si Sen­suo­us Spor­ti­ness -muo­to­kie­li. Uu­si de­sign pe­rus­tuu nel­jään pe­ru­se­le­ment­tiin: mit­ta­suh­tei­siin, ark­ki­teh­tuu­riin, muo­toi­luun ja tek­niik­kaan.

Edel­tä­jään­sä ver­rat­tu­na täy­sin uu­si i20 on saa­nut ur­hei­lul­li­sem­man il­meen: se on 24 mm ma­ta­lam­pi, 30 mm le­ve­äm­pi ja 5 mm pi­dem­pi. Ak­se­li­vä­li on 10 mm pi­dem­pi. Ko­ko­nai­suu­den vii­meis­te­le­vät uu­del­leen suun­ni­tel­lut 17”:n alu­mii­ni­van­teet. Ta­va­ra­ti­laa on 351 lit­raa, 25 lit­raa ai­em­paa enem­män.

Hy­un­dai i20 saa uu­den etu- ja ta­ka­pus­ku­rin sekä uu­den etu­sä­lei­kön. Si­vup­ro­fii­lin kii­la­mai­nen muo­to vies­tii mal­lin ener­gi­ses­tä luon­tees­ta. Voi­ma­kas kyl­ki­lin­ja päät­tyy unii­kis­ti muo­toil­tuun C-pi­la­riin.

Uu­det ta­ka­va­lot yh­dis­ty­vät sau­mat­to­mas­ti au­ton ta­ka­na ko­ros­ta­en mal­lin le­veyt­tä ja asen­net­ta. Mal­lin uu­si muo­toi­lu ker­too sen ajan­mu­kai­suu­des­ta ja tar­jo­aa ri­pauk­sen pre­mium-vai­kut­tei­ta.

Ul­ko­vä­reis­sä on tar­jol­la yh­teen­sä 10 vaih­to­eh­toa: Po­lar White, Sleek Sil­ver, Phan­tom Black, Dra­gon Red, To­ma­to Red, Slate Blue, jois­ta nel­jä on uu­sia: In­ten­se Blue, Au­ro­ra Gray, Aqua Tur­quo­i­se ja Brass. Au­ton voi per­so­noi­da mie­lei­sek­seen Phan­tom Black -mus­tal­la ka­tol­la.

Täy­sin uu­si si­sus­ta

Uu­den Hy­un­dai i20:n kas­va­neet ak­se­li­vä­li ja le­veys tar­jo­a­vat ta­ka­mat­kus­ta­jil­le ai­em­paa väl­jem­mät ti­lat. Uu­si muo­toi­lu lu­paa myös kul­jet­ta­jal­le pa­rem­man nä­ky­vyy­den.

Täy­sin uu­den Hy­un­dai i20:n kul­jet­ta­ja pää­see naut­ti­maan laa­tu­a­jas­ta au­tos­saan: suun­nit­te­li­jat ovat ha­ke­neet in­no­va­tii­vi­sia es­teet­ti­siä ja tek­ni­siä rat­kai­su­ja, jot­ta uu­tuu­den si­sus­ta on tyy­li­käs ja hou­kut­te­le­va.

Si­sä­ti­lat ovat ava­rat. Ko­je­lau­dan uu­si muo­toi­lu on näyt­tä­vä ja ko­ros­taa yh­des­sä ovien si­sä­ver­hoi­lun kans­sa au­ton le­veyt­tä. Ins­pi­raa­ti­o­ta muo­toi­luun on saa­tu luon­nos­ta.

Pi­me­ään ai­kaan uu­den i20:n mat­kus­ta­jat voi­vat myös naut­tia miel­lyt­tä­väs­tä LED-si­sä­va­lais­tuk­ses­ta. Va­lit­ta­vis­sa on kol­me si­sus­ta­vä­riä: Black Mono, Black & Gray sekä Black Mono & Yel­low Green.

Luok­kan­sa par­haat lii­tet­tä­vyys­pal­ve­lut ja kor­ke­a­luok­kais­ta ää­nen­tois­toa

Täy­sin uu­si Hy­un­dai i20 on va­rus­tet­tu luok­kan­sa par­hail­la lii­tet­tä­vyys­pal­ve­luil­la ja mu­ka­vuus­va­rus­teil­la. Ap­p­le CarP­lay ja And­roid Au­to ovat nyt käy­tet­tä­vis­sä lan­gat­to­mas­ti ja an­ta­vat mah­dol­li­suu­den pei­la­ta iOS- ja And­roid-äly­pu­he­lin­ten toi­min­to­ja.

Uu­si 10,25”:n di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to ja na­vi­goin­nin yh­tey­des­sä 10,25”:n vä­ri­kos­ke­tus­näyt­tö on yh­dis­tet­ty vi­su­aa­li­ses­ti toi­siin­sa.

Kos­ke­tus­näyt­tö voi­daan myös ja­kaa näyt­tä­mään usei­ta toi­min­to­ja sa­ma­nai­kai­ses­ti. Myös 8”:n Disp­lay Au­dio -vä­ri­kos­ke­tus­näyt­tö on tar­jol­la li­sä­va­rus­tee­na.

Kes­ki­kon­so­lin lan­ga­ton la­tau­sa­lus­ta mah­dol­lis­taa Qi-stan­dar­din mu­kais­ten äly­pu­he­lin­ten lan­gat­to­man la­taa­mi­seen.

Ta­ka­mat­kus­ta­jil­le on saa­ta­va­na USB-la­taus­port­ti. Hy­un­dai i20 on en­sim­mäi­nen Hy­un­dai-mal­li Eu­roo­pas­sa, jos­sa on pre­mium-luo­kan Bose-ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä. Sub­woo­fer mu­kaan lu­kien jär­jes­tel­män kah­dek­san kai­u­tin­ta lu­paa­vat kor­ke­a­laa­tui­sen kuun­te­lu­ko­ke­muk­sen.

Täy­sin uu­si Hy­un­dai i20 on va­rus­tet­tu myös Hy­un­dain uu­del­la Blu­e­link-jär­jes­tel­mäl­lä, joka tar­jo­aa kat­ta­vat lii­tet­tä­vyys­pal­ve­lut, ku­ten Hy­un­dai LIVE Ser­vi­ces -pal­ve­lut, sekä etä­käyt­tö­o­mi­nai­suu­det Blu­e­link-äly­pu­he­lin­so­vel­luk­sel­la.

Blu­e­link-jär­jes­tel­mä on ve­loi­tuk­se­ton en­sim­mäi­set vii­si vuot­ta.

Seg­men­tin pa­ras­ta tur­val­li­suut­ta

Täy­sin uu­si Hy­un­dai i20 on va­rus­tet­tu Eu­roo­pan kor­keim­mat tur­val­li­suus­vaa­ti­muk­set täyt­tä­väl­lä Hy­un­dai Smart­Sen­se -tur­val­li­suus­jär­jes­tel­mäl­lä. Mo­nia näis­tä omi­nai­suuk­sis­ta ei ole to­tut­tu nä­ke­mään B-seg­men­tin au­tos­sa.

Hy­un­dai i20 tar­jo­aa na­vi­goin­tiin pe­rus­tu­van mu­kau­tu­van va­ki­o­no­peus­sää­ti­men (Na­vi­ga­ti­on-ba­sed Smart Crui­se Cont­rol, NSCC), joka käyt­tää au­ton na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mää en­na­koi­dak­seen niin kaar­teet kuin suo­rat­kin ajo-osuu­det ja sää­tää ajo­neu­von no­peu­den tur­val­li­seen aja­mi­seen so­pi­vak­si.

Äly­käs no­peus­ra­joi­tus­jär­jes­tel­mä (In­tel­li­gent Speed Li­mit As­sist, IS­LA) va­roit­taa kul­jet­ta­jaa sekä ää­nel­lä et­tä vi­su­aa­li­ses­ti, jos no­peus­ra­joi­tus yli­te­tään. Yh­dis­tet­ty­nä no­peu­den­ra­joit­ti­meen IS­LA pys­tyy jopa sää­tä­mään au­ton no­peu­den it­se­näi­ses­ti.

Edis­ty­nyt kais­tal­la­py­sy­mi­sa­vus­tin (Lane Fol­low As­sist, LFA) sää­tää oh­jaus­ta au­to­maat­ti­ses­ti, jot­ta uu­si i20 py­syy kes­kel­lä ajo­kais­taan­sa.

Kat­ve­a­lu­een va­roi­tus­jär­jes­tel­mä (Blind-spot Col­li­si­on Avoi­dan­ce As­sist War­ning, BCA) käyt­tää tut­kaa tark­kai­le­maan au­ton ta­ka­kul­mia ja va­roit­taa ha­vai­tes­saan toi­sen ajo­neu­von. Tar­vit­ta­es­sa BCA jar­rut­taa tör­mäyk­sen vält­tä­mi­sek­si tai vau­ri­oi­den mi­ni­moi­mi­sek­si.

Au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­mä (For­ward Col­li­si­on Avoi­dan­ce As­sist, FCA) on päi­vi­tet­ty, ja pys­tyy nyt tun­nis­ta­maan au­to­jen li­säk­si myös ja­lan­kul­ki­joi­ta ja pyö­räi­li­jöi­tä.

Uu­si Hy­un­dai i20 tar­jo­aa myös pa­ran­tu­nut­ta py­sä­köin­ti­mu­ka­vuut­ta. Liik­keel­le­läh­töil­moi­tus (Le­a­ding Ve­hic­le De­par­tu­re Alert, LDVA) huo­maut­taa kul­jet­ta­jal­le, kun edes­sä ole­va ajo­neu­vo al­kaa liik­kua ja kul­jet­ta­jan re­ak­tio lii­ken­ne­vir­ran liik­ku­mi­seen myö­häs­tyy esi­mer­kik­si lii­ken­ne­va­lois­sa.

Kun au­toa pe­ruu­te­taan, ris­te­ä­vän lii­ken­teen tör­mäyk­sen vält­tä­mi­sa­vus­tin (Rear Cross-traf­fic Col­li­si­on As­sist, RCCA) va­roit­taa si­vu­suun­nas­sa lä­hes­ty­vis­tä ajo­neu­vois­ta ää­nel­lä ja Par­king Col­li­si­on-avoi­dan­ce As­sist - Re­ver­se (PCA-R) jar­rut­taa tar­vit­ta­es­sa tör­mäyk­sen vält­tä­mi­sek­si.

Py­sä­köin­ti­a­vus­tin (Par­king As­sist, PA) mah­dol­lis­taa puo­li­au­to­no­mi­sen py­sä­köin­nin. Jär­jes­tel­mä hel­pot­taa ah­tai­siin ti­loi­hin py­sä­köin­tiä.

ur­val­li­suus­va­rus­te­va­li­koi­mas­sa ovat myös kais­tal­la­pi­to­a­vus­tin (Lane Keep As­sist, LKA), kul­jet­ta­jan vi­reys­ti­lan val­von­ta (Dri­ver At­ten­ti­on War­ning, DAW) sekä kau­ko­va­lo­a­vus­tin (High Beam As­sist, HBA).

Täy­sin uu­des­sa i20:ssa on myös eCall-hä­tä­pu­he­lu­jär­jes­tel­mä, jon­ka avul­la mat­kus­ta­jat voi­vat ot­taa yh­teyt­tä hä­tä­kes­kuk­seen na­pin pai­nal­luk­sel­la. Jär­jes­tel­mä ak­ti­voi­tuu au­to­maat­ti­ses­ti, jos ajo­neu­von tur­va­tyy­nyt ovat lau­en­neet.

Uu­si moot­to­ri­va­li­koi­ma tar­jo­aa ta­lou­del­li­suut­ta ja te­hok­kuut­ta

Hy­un­dai i20:n moot­to­ri­mal­lis­tos­sa on uu­te­na tar­jol­la 48 V ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä 120-he­vos­voi­mai­sen 1,0 T-GDi -ben­sii­ni­moot­to­rin yh­tey­des­sä ja va­lit­ta­vis­sa myös 100-he­vos­voi­mai­sen 1,0 T-GDi -ben­sii­ni­moot­to­rin yh­tey­teen.

48 V ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä vä­hen­tää 3‒4 % au­ton polt­to­ai­neen­ku­lu­tus­ta ja CO2-pääs­tö­jä. 48 V -ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä on saa­ta­vil­la joko seit­se­män­vaih­tei­sel­la kak­sois­kyt­ki­nau­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la (7DCT) tai uu­del­leen ke­hi­te­tyl­lä kuu­si­vaih­tei­sel­la älyk­kääl­lä kä­si­vaih­teis­tol­la (In­tel­li­gent Ma­nu­al Trans­mis­si­on, iMT).

Kun kul­jet­ta­ja ei enää pai­na kaa­su­pol­jin­ta, iMT an­taa au­ton rul­la­ta ja si­ten sääs­tää polt­to­ai­net­ta.

Val­mis­ta­jan mal­lis­tos­sa on saa­ta­vil­la myös 100-he­vos­voi­mai­nen 1,0 T-GDi -ben­sii­ni­moot­to­ri il­man ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mää, 7DCT-au­to­maat­ti­vaih­teis­ton tai 6-vaih­tei­sen kä­si­vaih­teis­ton kans­sa.

Tar­jol­la on myös ne­li­sy­lin­tei­nen 84-he­vos­voi­mai­nen 1,2 lit­ran MPi-moot­to­ri vii­si­vaih­tei­sel­la kä­si­vaih­teis­tol­la.

Edel­tä­jä­mal­liin­sa ver­rat­tu­na uu­si Hy­un­dai i20 pai­naa 4 % vä­hem­män, mikä lu­paa sil­le myös kil­pai­lu­ky­kyi­set CO2-ar­vot. Pai­non­pu­do­tus tar­koit­taa ta­lou­del­li­sem­paa liik­ku­mis­ta ajo­mu­ka­vuu­des­ta tin­ki­mät­tä.

Myös au­to­maat­ti­nen moot­to­rin sam­mu­tus- ja käyn­nis­tys­jär­jes­tel­mä (Id­le Stop and Go, ISG) ta­kaa osal­taan uu­tuu­del­le hy­vän polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suu­den.

Täy­sin uu­si Hy­un­dai i20 saa en­si-il­tan­sa vuo­den 2020 Ge­ne­ven kan­sain­vä­li­ses­sä au­to­näyt­te­lys­sä.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN