Ioniq 5 -robottitaksi perustuu täyssähköiseen Hyundai Ioniq 5 -malliin. Robottitaksi on SAE 4 -tason autonominen ajoneuvo
Hyundai
Hyundai Motor Group ja Motional: Julkistivat Ioniq 5 Robotaxin
Täyssähköiseen Hyundai Ioniq 5:een perustuva robottitaksi on kuljettajattoman teknologian johtajan, Motionalin, ensimmäinen kaupallinen ajoneuvo. Robotaxia käytetään täysin kuljettajattomassa julkisessa kyytipalvelussa vuodesta 2023 alkaen.
Elokuun lopussa Motional, globaali johtaja kuljettajattomassa teknologiassa, ja Hyundai Motor Group julkistivat Ioniq 5 -pohjaisen Robotaxin, joka on Motionalin seuraavan sukupolven robottitaksi.
Ioniq 5 -robottitaksi perustuu täyssähköiseen Hyundai Ioniq 5 -malliin. Robottitaksi on SAE 4 -tason autonominen ajoneuvo, joka voi turvallisesti ajaa ilman kuljettajaa. Se on täysin päästötön ja edustaa liikkumispalveluiden muuntautumiskykyisimpiä teknologioita: sähköistymistä ja kuljettajatonta ajamista. Näiden teknologioiden yhdistäminen voi tehdä liikenteestä älykkäämpää, turvallisempaa ja kestävämpää.
Uutuus on myös Motionalin ensimmäinen kaupallinen ajoneuvo ja edustaa ratkaisevaa virstanpylvästä yrityksen tiekartassa tulevaisuuteen. Motional aloittaa matkustajien kuljettamisen Ioniq 5 -robottitaksilla käynnistämällä vuonna 2023 merkittävän kumppanuuden Lyftin kanssa.
Tekniikkalähtöistä suunnittelua
Ioniq 5 -robottitaksi edustaa tekniikkalähtöistä suunnittelua, joka ylistää auton itsenäisen toiminnan taustalla olevia innovaatiota. Ajoneuvon anturipaketti on näkyvästi esillä korin ulkopinnoilla, mikä auttaa erottamaan robottitaksin helposti ihmisten ohjaamista ajoneuvoista.
Robottitaksissa on yli 30 tunnistinta – yhdistelmä kameroita, tutkia ja LIDAR-lasertutkia – jotka tarjoavat varman 360 asteen näkökentän, korkeatarkkuuksiset kuvat ja kohteiden tunnistuksen erittäin kaukaa auton käyttämiseksi turvallisesti ilman kuljettajaa monenlaisissa ajo-olosuhteissa.
Robottitaksi varustetaan Motionalin kuljettajattomalla teknologialla, joka sisältää kehittyneitä koneoppimisjärjestelmiä. Ne on kehitetty vuosikymmenten aikana koottujen reaalimaailman tietojen perusteella, ja niiden avulla ajoneuvo voi navigoida turvallisesti haastavissa ja monimutkaisissa ajotilanteissa.
Auton Electric Global Modular Platform (E-GMP) -perusrakenne tarjoaa matkustajille tilavan ja mukavan paikan työskennellä, rentoutua tai seurustella kuljettajattoman matkansa aikana.
Sisätiloissa on myös useita käyttäjäkeskeisiä käyttöliittymiä, joiden avulla matkustajat voivat olla intuitiivisesti vuorovaikutuksessa ajoneuvon kanssa ajon aikana – esimerkiksi määrätä robottitaksin tekemään lisäpysähdyksen. Tämä asettaa uuden mittapuun kuljettajattomalle kyydille.
Ajoneuvon kehitys
Alusta alkaen täysin kuljettajattomaksi suunniteltu Ioniq 5 -robottitaksi luotiin Hyundai Motor Groupin ja Motionalin yhteistyönä. Yritykset työskentelivät hyvin tiiviissä kumppanuudessa koko kehitysvaiheen ajan kummankin antaessa projektiin elintärkeää osaamista.
Lopputulos on ajoneuvon älyn ja muiden ominaisuuksien saumaton kokonaisuus, jossa auton komponentit ja niihin rakennettu autonominen kyky työskentelevät tahdistetusti edistyksellisen, turvallisen ja kyvykkään ajosuorituksen aikaansaamiseksi. Ioniq 5 -robottitaksi kykenee ultranopeaan lataamiseen sekä pitkään toimintamatkaan, mikä mahdollistaa Motionalin robottitaksien täysimittaisen hyödyntämisen.
Ioniq 5 -robottitaksi sisältää myös Hyundain edistykselliset mukavuus- ja turvallisuusominaisuudet ja on globaalisti skaalautuva, mikä tekee robottitaksista ainutlaatuisen kustannustehokkaan.
“Tämä robottitaksi tuo todeksi Motionalin vision kuljettajattomasta tulevaisuudesta. Strategisella kumppanuudellamme Hyundai Motor Groupin ja Aptivin kanssa olemme luoneet vertaansa vailla olevan autonrakennus- ja ohjelmisto-osaamisen koko ajoneuvon kehitysprosessiin. Tämän tiiviin yhteistyön ansiosta pystymme valmistamaan robottitaksin, joka on sekä erittäin turvallinen että luotettava ja joka on optimoitu maailmanlaajuiseen tuotantoon. Keskitymme osaamisemme laajaan kaupallistamiseen, ja Ioniq 5 -robottitaksi on rakennettu tätä tarkoitusta varten.” Karl Iagnemma, Motionalin presidentti ja toimitusjohtaja
Hyundai Motor Groupin ja Motionalin painotus matkustajien turvallisuuteen ja mukavuuteen on ilmeinen ajoneuvoa tarkasteltaessa. Turvallisuusmarginaalit on huomioitu kaikissa toiminnoissa, kuten navigoinnissa, ohjauksessa, jarrutuksessa ja voimantuotossa, turvallisuuden ja sulavuuden takaamiseksi jokaisella matkalla.
Motional pystyy myös tarjoamaan Ioniq 5 -robottitaksille etäautotukea (Remote Vehicle Assistance, RVA) siltä varalta, että auto joutuu tietyömaan tai tulvan tapaiseen odottamattomaan tilanteeseen. Tällaisen tilanteen sattuessa Motionalin etäoperaattori voi välittömästi muodostaa yhteyden autoon ja ohjata sen uudelle reitille.
“Hyundai on kehittänyt sähköautoille tarkoitetulle perusrakenteelle toteutettua Ioniq 5 -akkusähköautoaan täysin autonomisten ajoneuvojen alustaksi. Ioniq 5 -robottitaksin kehitystyössä olemme soveltaneet useita turvallisuutta varmistavia järjestelmiä sekä laajaa valikoimaa keskeisiä teknologioita varmistaaksemme matkustajien turvallisen ja miellyttävän matkan. Yhdistettyämme menestyksellisesti yhtymän Ioniq 5 -robottitaksin Motionalin autonomisen ajamisen teknologiaan voimme ylpeinä ilmoittaa, että olemme saavuttaneet jälleen uuden välietapin tiellä robottitaksimme kaupallistamiseen.” Woongjun Jang, Hyundai Motor Groupin autonomisen ajamisen keskuksen johtaja
Johtava yritys kaupallisissa robottitaksipalveluissa
Motional perustettiin maaliskuussa 2020 autonomisen ajamisen yhteisyritykseksi. Perustajina olivat Hyundai Motor Group, yksi maailman suurimmista älykkäitä liikkumisratkaisuja tarjoavista ajoneuvojen valmistajista, ja Aptiv, globaali teollisen teknologian johtaja kehittyneessä turvallisuudessa, sähköistämisessä ja ajoneuvojen liitettävyydessä.
Motional luotiin edistämään maailman suorituskykyisimpien ja turvallisimpien autonomisesti liikkuvien ajoneuvojen kehittämistä ja kaupallistamista.
Motionalin tiimillä on vuosikymmenten mittainen asiantuntijuus kuljettajattomasta tekniikasta ja vertaansa vailla oleva kokemus kaupallisten robottitaksipalvelujen operoinnista.
Yhtiö on kuljettanut satoja tuhansia ihmisiä itseajamispalvelullaan Lyft-verkostossa Las Vegasissa maailman menestyneimmällä julkisten robottitaksien laivastolla.
Motional on myös alansa ainoa toimija, jonka kumppanina ovat kaksi suurta kyytipalveluyhtiötä, Lyft ja Via. Tämän mittaamattoman arvokkaan kokemuksen turvin Motional siirtyy kaupallistamisen tiekartallaan seuraavaan vaiheeseen käynnistämällä täysin kuljettajattoman palvelun Lyft-verkostossa vuonna 2023. Ioniq 5 -robottitaksit otetaan käyttöön useilla Yhdysvaltojen markkina-alueilla, mikä merkitsee käännekohtaa kuljettajattomalle tekniikalle ja luo perustan robottitaksien leviämiselle koko maailmaan.
Hyundai Motor Group ja Motional toivat Ioniq 5 -robottitaksit ensi kertaa yleisön nähtäville IAA Mobility -näyttelyssä Münchenissä syyskuussa 2021.
Hyundai-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Auto Bild 13/2025 on kaupoissa
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Bowers & Wilkinsin uusi Bluetooth-kuuloke
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Clearaudiolta edullinen mm-äänirasia
Olkielementtitalo rakennettiin Billnäsin maalaismaisemiin
Uusi mies ohjaksissa
Cabassen kotiteatterihelmet
AVIDin uusi Celsus
70-luvun mökistä freesattiin lomaunelma
Fynen uusi bassokaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Täyssähköinen Cayenne – tulevan Porsche-mallin sisätilat ovat innovatiiviset, digitaaliset ja yksilölliset
Mökkiteiden sankari Jeep Avenger saa uudet Black Edition -mallit – useiden tuhansien eurojen asiakasetu
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ