Ioniq 5 -robottitaksi perustuu täyssähköiseen Hyundai Ioniq 5 -malliin. Robottitaksi on SAE 4 -tason autonominen ajoneuvo
Hyundai
Hyundai Motor Group ja Motional: Julkistivat Ioniq 5 Robotaxin
Täyssähköiseen Hyundai Ioniq 5:een perustuva robottitaksi on kuljettajattoman teknologian johtajan, Motionalin, ensimmäinen kaupallinen ajoneuvo. Robotaxia käytetään täysin kuljettajattomassa julkisessa kyytipalvelussa vuodesta 2023 alkaen.
Elokuun lopussa Motional, globaali johtaja kuljettajattomassa teknologiassa, ja Hyundai Motor Group julkistivat Ioniq 5 -pohjaisen Robotaxin, joka on Motionalin seuraavan sukupolven robottitaksi.
Ioniq 5 -robottitaksi perustuu täyssähköiseen Hyundai Ioniq 5 -malliin. Robottitaksi on SAE 4 -tason autonominen ajoneuvo, joka voi turvallisesti ajaa ilman kuljettajaa. Se on täysin päästötön ja edustaa liikkumispalveluiden muuntautumiskykyisimpiä teknologioita: sähköistymistä ja kuljettajatonta ajamista. Näiden teknologioiden yhdistäminen voi tehdä liikenteestä älykkäämpää, turvallisempaa ja kestävämpää.
Uutuus on myös Motionalin ensimmäinen kaupallinen ajoneuvo ja edustaa ratkaisevaa virstanpylvästä yrityksen tiekartassa tulevaisuuteen. Motional aloittaa matkustajien kuljettamisen Ioniq 5 -robottitaksilla käynnistämällä vuonna 2023 merkittävän kumppanuuden Lyftin kanssa.
Tekniikkalähtöistä suunnittelua
Ioniq 5 -robottitaksi edustaa tekniikkalähtöistä suunnittelua, joka ylistää auton itsenäisen toiminnan taustalla olevia innovaatiota. Ajoneuvon anturipaketti on näkyvästi esillä korin ulkopinnoilla, mikä auttaa erottamaan robottitaksin helposti ihmisten ohjaamista ajoneuvoista.
Robottitaksissa on yli 30 tunnistinta – yhdistelmä kameroita, tutkia ja LIDAR-lasertutkia – jotka tarjoavat varman 360 asteen näkökentän, korkeatarkkuuksiset kuvat ja kohteiden tunnistuksen erittäin kaukaa auton käyttämiseksi turvallisesti ilman kuljettajaa monenlaisissa ajo-olosuhteissa.
Robottitaksi varustetaan Motionalin kuljettajattomalla teknologialla, joka sisältää kehittyneitä koneoppimisjärjestelmiä. Ne on kehitetty vuosikymmenten aikana koottujen reaalimaailman tietojen perusteella, ja niiden avulla ajoneuvo voi navigoida turvallisesti haastavissa ja monimutkaisissa ajotilanteissa.
Auton Electric Global Modular Platform (E-GMP) -perusrakenne tarjoaa matkustajille tilavan ja mukavan paikan työskennellä, rentoutua tai seurustella kuljettajattoman matkansa aikana.
Sisätiloissa on myös useita käyttäjäkeskeisiä käyttöliittymiä, joiden avulla matkustajat voivat olla intuitiivisesti vuorovaikutuksessa ajoneuvon kanssa ajon aikana – esimerkiksi määrätä robottitaksin tekemään lisäpysähdyksen. Tämä asettaa uuden mittapuun kuljettajattomalle kyydille.
Ajoneuvon kehitys
Alusta alkaen täysin kuljettajattomaksi suunniteltu Ioniq 5 -robottitaksi luotiin Hyundai Motor Groupin ja Motionalin yhteistyönä. Yritykset työskentelivät hyvin tiiviissä kumppanuudessa koko kehitysvaiheen ajan kummankin antaessa projektiin elintärkeää osaamista.
Lopputulos on ajoneuvon älyn ja muiden ominaisuuksien saumaton kokonaisuus, jossa auton komponentit ja niihin rakennettu autonominen kyky työskentelevät tahdistetusti edistyksellisen, turvallisen ja kyvykkään ajosuorituksen aikaansaamiseksi. Ioniq 5 -robottitaksi kykenee ultranopeaan lataamiseen sekä pitkään toimintamatkaan, mikä mahdollistaa Motionalin robottitaksien täysimittaisen hyödyntämisen.
Ioniq 5 -robottitaksi sisältää myös Hyundain edistykselliset mukavuus- ja turvallisuusominaisuudet ja on globaalisti skaalautuva, mikä tekee robottitaksista ainutlaatuisen kustannustehokkaan.
“Tämä robottitaksi tuo todeksi Motionalin vision kuljettajattomasta tulevaisuudesta. Strategisella kumppanuudellamme Hyundai Motor Groupin ja Aptivin kanssa olemme luoneet vertaansa vailla olevan autonrakennus- ja ohjelmisto-osaamisen koko ajoneuvon kehitysprosessiin. Tämän tiiviin yhteistyön ansiosta pystymme valmistamaan robottitaksin, joka on sekä erittäin turvallinen että luotettava ja joka on optimoitu maailmanlaajuiseen tuotantoon. Keskitymme osaamisemme laajaan kaupallistamiseen, ja Ioniq 5 -robottitaksi on rakennettu tätä tarkoitusta varten.” Karl Iagnemma, Motionalin presidentti ja toimitusjohtaja
Hyundai Motor Groupin ja Motionalin painotus matkustajien turvallisuuteen ja mukavuuteen on ilmeinen ajoneuvoa tarkasteltaessa. Turvallisuusmarginaalit on huomioitu kaikissa toiminnoissa, kuten navigoinnissa, ohjauksessa, jarrutuksessa ja voimantuotossa, turvallisuuden ja sulavuuden takaamiseksi jokaisella matkalla.
Motional pystyy myös tarjoamaan Ioniq 5 -robottitaksille etäautotukea (Remote Vehicle Assistance, RVA) siltä varalta, että auto joutuu tietyömaan tai tulvan tapaiseen odottamattomaan tilanteeseen. Tällaisen tilanteen sattuessa Motionalin etäoperaattori voi välittömästi muodostaa yhteyden autoon ja ohjata sen uudelle reitille.
“Hyundai on kehittänyt sähköautoille tarkoitetulle perusrakenteelle toteutettua Ioniq 5 -akkusähköautoaan täysin autonomisten ajoneuvojen alustaksi. Ioniq 5 -robottitaksin kehitystyössä olemme soveltaneet useita turvallisuutta varmistavia järjestelmiä sekä laajaa valikoimaa keskeisiä teknologioita varmistaaksemme matkustajien turvallisen ja miellyttävän matkan. Yhdistettyämme menestyksellisesti yhtymän Ioniq 5 -robottitaksin Motionalin autonomisen ajamisen teknologiaan voimme ylpeinä ilmoittaa, että olemme saavuttaneet jälleen uuden välietapin tiellä robottitaksimme kaupallistamiseen.” Woongjun Jang, Hyundai Motor Groupin autonomisen ajamisen keskuksen johtaja
Johtava yritys kaupallisissa robottitaksipalveluissa
Motional perustettiin maaliskuussa 2020 autonomisen ajamisen yhteisyritykseksi. Perustajina olivat Hyundai Motor Group, yksi maailman suurimmista älykkäitä liikkumisratkaisuja tarjoavista ajoneuvojen valmistajista, ja Aptiv, globaali teollisen teknologian johtaja kehittyneessä turvallisuudessa, sähköistämisessä ja ajoneuvojen liitettävyydessä.
Motional luotiin edistämään maailman suorituskykyisimpien ja turvallisimpien autonomisesti liikkuvien ajoneuvojen kehittämistä ja kaupallistamista.
Motionalin tiimillä on vuosikymmenten mittainen asiantuntijuus kuljettajattomasta tekniikasta ja vertaansa vailla oleva kokemus kaupallisten robottitaksipalvelujen operoinnista.
Yhtiö on kuljettanut satoja tuhansia ihmisiä itseajamispalvelullaan Lyft-verkostossa Las Vegasissa maailman menestyneimmällä julkisten robottitaksien laivastolla.
Motional on myös alansa ainoa toimija, jonka kumppanina ovat kaksi suurta kyytipalveluyhtiötä, Lyft ja Via. Tämän mittaamattoman arvokkaan kokemuksen turvin Motional siirtyy kaupallistamisen tiekartallaan seuraavaan vaiheeseen käynnistämällä täysin kuljettajattoman palvelun Lyft-verkostossa vuonna 2023. Ioniq 5 -robottitaksit otetaan käyttöön useilla Yhdysvaltojen markkina-alueilla, mikä merkitsee käännekohtaa kuljettajattomalle tekniikalle ja luo perustan robottitaksien leviämiselle koko maailmaan.
Hyundai Motor Group ja Motional toivat Ioniq 5 -robottitaksit ensi kertaa yleisön nähtäville IAA Mobility -näyttelyssä Münchenissä syyskuussa 2021.
Hyundai-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Trianglen uusi Borea
Velodyneltä mini-subbari
Exposurelta levysoitin
Austrian Audio Full Score One
Sennheiser ACCENTUM Plus
Tehokkaasti jousitettu levysoitin Saksasta
Rauna Valhalla
Näin värjäät pääsiäismunat keittiöstä löytyvillä aineksilla
Lenco LBT345WA
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi nimi: Autoverkkokauppa.fi on nyt Auto Bassadone
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
2024 Alfa Romeo Giulia ja Stelvio: Päivitetyt versiot saapuivat Suomeen
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN