Kiinan varakkaat keskiluokan asiakkaat arvostavat autossa kokoa ja suorituskykyä paljon enemmän kuin keskikulutusta.

Kiinan varakkaat keskiluokan asiakkaat arvostavat autossa kokoa ja suorituskykyä paljon enemmän kuin keskikulutusta.

Kiina kiristää keski­ku­lu­tu­sehtoja: Miten käy Aston Martinin ja Ferrarin?

Isot länsimaiset sedanit ja katumaasturit ovat vuosikausia olleet kasvava tulonlähde länsitehtaille Kiinan markkinoilla.

Auto Bild.Uutiset

Pian eten­kin suu­ria ja enem­män polt­to­ai­net­ta käyt­tä­viä mal­le­ja tul­laan Kii­nas­sa ran­kai­se­maan, maan aset­ta­es­sa kes­ki­ku­lu­tus­ra­jo­ja. Asi­as­ta uu­ti­soi Au­to­mo­ti­ve News China -verk­ko­leh­ti.

Ul­ko­mai­set mer­kit, jot­ka ei­vät täy­tä näi­tä vaa­ti­muk­sia, ei­vät sai­si laa­jen­taa pai­kal­lis­tuo­tan­to­aan tai li­sä­tä tuon­ti­aan ul­ko­mail­ta Kii­naan.

Tätä ny­kyä Kii­nas­sa myy au­to­ja 111 yh­ti­ö­tä, jois­ta 85 – niin ul­ko­mais­ta kuin kii­na­lais­ta – val­mis­taa au­to­ja Kii­nan maa­pe­räl­lä, ei­kä niil­lä näyt­täi­si­kään ole­van ku­lu­tus­ten suh­teen suu­ria on­gel­mia.

Nämä val­mis­ta­jat voi­vat hel­pos­ti saa­vut­taa vuo­den 2015 ta­voit­teen 6,9 l/100 km so­vel­ta­mal­la enem­män pik­ku­mal­le­ja, säh­kö­au­to­ja ja pis­to­ke­la­dat­ta­via hyb­ri­de­jä.

Sitä vas­toin mer­kit, jot­ka pel­käs­tään tuo­vat Kii­naan au­to­ja ul­ko­puo­lel­ta, ovat pa­hem­mis­sa vai­keuk­sis­sa, sil­lä nii­den vuo­tui­nen kes­ki­ku­lu­tus on ol­lut 9,1 l/100 km.

Vii­me vuon­na kol­me­tois­ta Kii­nan 26 ul­ko­mail­ta maa­han­tuo­vis­ta yh­ti­öis­tä ei yl­tä­nyt vaa­dit­tui­hin polt­to­ai­neen ku­lu­tus­ta­voit­tei­siin.

Niis­tä kak­si oli kii­na­lais-län­si­mai­sia yh­teis­työ­y­ri­tyk­siä: Shang­hai Ge­ne­ral Mo­tors Com­pa­ny ja Dong­feng Nis­san Pas­sen­ger Ve­hic­le Com­pa­ny.

Muut niis­tä ovat ko­ko­naan ul­ko­mai­sia yri­tyk­siä: As­ton Mar­tin, Porsc­he, Fer­ra­ri, Ma­se­ra­ti, Hon­da, Chrys­ler, Re­nault, Su­zu­ki, Nis­san, GM ja Hy­un­dai.

Edel­lä mai­ni­tuis­ta kor­kein kes­ki­ku­lu­tus oli As­ton Mar­ti­nin 14,4 l/100 km.
Porsc­hen, Fer­ra­rin, Ma­se­ra­tin, Nis­sa­nin ja GM:n mal­lit osui­vat 10,5 lit­ran kes­ki­ku­lu­tuk­seen.

Lä­hes 70 pro­sent­tia Kii­naan ul­ko­puo­lel­ta tuo­duis­ta au­tois­ta on ka­tu­maas­tu­rei­ta ja tila-au­to­ja. Li­säk­si 40 pro­sen­tis­sa niis­tä on 2,5-lit­rai­nen tai kook­kaam­pi moot­to­ri.

Mi­ten nämä mer­kit pys­ty­vät täyt­tä­mään Kii­nan aset­ta­mat vaa­ti­muk­set pa­rin vuo­den si­säl­lä?

Eh­kä tuo­mal­la mark­ki­noil­le säh­kö­au­to­ja ja pis­to­ke­la­dat­ta­via hyb­ri­de­jä?

Eri asia sit­ten, mitä Kii­nan va­rak­kaat kes­ki­luo­kan asi­ak­kaat sel­lai­ses­ta tuu­maa­vat.

He ni­mit­täin ar­vos­ta­vat au­tos­sa ko­koa ja suo­ri­tus­ky­kyä pal­jon enem­män kuin kes­ki­ku­lu­tus­ta.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU