Kiinan varakkaat keskiluokan asiakkaat arvostavat autossa kokoa ja suorituskykyä paljon enemmän kuin keskikulutusta.

Kiinan varakkaat keskiluokan asiakkaat arvostavat autossa kokoa ja suorituskykyä paljon enemmän kuin keskikulutusta.

Kiina kiristää keski­ku­lu­tu­sehtoja: Miten käy Aston Martinin ja Ferrarin?

Isot länsimaiset sedanit ja katumaasturit ovat vuosikausia olleet kasvava tulonlähde länsitehtaille Kiinan markkinoilla.

Auto Bild.Uutiset

Pian eten­kin suu­ria ja enem­män polt­to­ai­net­ta käyt­tä­viä mal­le­ja tul­laan Kii­nas­sa ran­kai­se­maan, maan aset­ta­es­sa kes­ki­ku­lu­tus­ra­jo­ja. Asi­as­ta uu­ti­soi Au­to­mo­ti­ve News China -verk­ko­leh­ti.

Ul­ko­mai­set mer­kit, jot­ka ei­vät täy­tä näi­tä vaa­ti­muk­sia, ei­vät sai­si laa­jen­taa pai­kal­lis­tuo­tan­to­aan tai li­sä­tä tuon­ti­aan ul­ko­mail­ta Kii­naan.

Tätä ny­kyä Kii­nas­sa myy au­to­ja 111 yh­ti­ö­tä, jois­ta 85 – niin ul­ko­mais­ta kuin kii­na­lais­ta – val­mis­taa au­to­ja Kii­nan maa­pe­räl­lä, ei­kä niil­lä näyt­täi­si­kään ole­van ku­lu­tus­ten suh­teen suu­ria on­gel­mia.

Nämä val­mis­ta­jat voi­vat hel­pos­ti saa­vut­taa vuo­den 2015 ta­voit­teen 6,9 l/100 km so­vel­ta­mal­la enem­män pik­ku­mal­le­ja, säh­kö­au­to­ja ja pis­to­ke­la­dat­ta­via hyb­ri­de­jä.

Sitä vas­toin mer­kit, jot­ka pel­käs­tään tuo­vat Kii­naan au­to­ja ul­ko­puo­lel­ta, ovat pa­hem­mis­sa vai­keuk­sis­sa, sil­lä nii­den vuo­tui­nen kes­ki­ku­lu­tus on ol­lut 9,1 l/100 km.

Vii­me vuon­na kol­me­tois­ta Kii­nan 26 ul­ko­mail­ta maa­han­tuo­vis­ta yh­ti­öis­tä ei yl­tä­nyt vaa­dit­tui­hin polt­to­ai­neen ku­lu­tus­ta­voit­tei­siin.

Niis­tä kak­si oli kii­na­lais-län­si­mai­sia yh­teis­työ­y­ri­tyk­siä: Shang­hai Ge­ne­ral Mo­tors Com­pa­ny ja Dong­feng Nis­san Pas­sen­ger Ve­hic­le Com­pa­ny.

Muut niis­tä ovat ko­ko­naan ul­ko­mai­sia yri­tyk­siä: As­ton Mar­tin, Porsc­he, Fer­ra­ri, Ma­se­ra­ti, Hon­da, Chrys­ler, Re­nault, Su­zu­ki, Nis­san, GM ja Hy­un­dai.

Edel­lä mai­ni­tuis­ta kor­kein kes­ki­ku­lu­tus oli As­ton Mar­ti­nin 14,4 l/100 km.
Porsc­hen, Fer­ra­rin, Ma­se­ra­tin, Nis­sa­nin ja GM:n mal­lit osui­vat 10,5 lit­ran kes­ki­ku­lu­tuk­seen.

Lä­hes 70 pro­sent­tia Kii­naan ul­ko­puo­lel­ta tuo­duis­ta au­tois­ta on ka­tu­maas­tu­rei­ta ja tila-au­to­ja. Li­säk­si 40 pro­sen­tis­sa niis­tä on 2,5-lit­rai­nen tai kook­kaam­pi moot­to­ri.

Mi­ten nämä mer­kit pys­ty­vät täyt­tä­mään Kii­nan aset­ta­mat vaa­ti­muk­set pa­rin vuo­den si­säl­lä?

Eh­kä tuo­mal­la mark­ki­noil­le säh­kö­au­to­ja ja pis­to­ke­la­dat­ta­via hyb­ri­de­jä?

Eri asia sit­ten, mitä Kii­nan va­rak­kaat kes­ki­luo­kan asi­ak­kaat sel­lai­ses­ta tuu­maa­vat.

He ni­mit­täin ar­vos­ta­vat au­tos­sa ko­koa ja suo­ri­tus­ky­kyä pal­jon enem­män kuin kes­ki­ku­lu­tus­ta.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?

Auto Bild.Uutiset

Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?

Auto Bild.Uutiset

Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen

Auto Bild.Uutiset

Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN