Kiinan varakkaat keskiluokan asiakkaat arvostavat autossa kokoa ja suorituskykyä paljon enemmän kuin keskikulutusta.
Kiina kiristää keskikulutusehtoja: Miten käy Aston Martinin ja Ferrarin?
Isot länsimaiset sedanit ja katumaasturit ovat vuosikausia olleet kasvava tulonlähde länsitehtaille Kiinan markkinoilla.
Pian etenkin suuria ja enemmän polttoainetta käyttäviä malleja tullaan Kiinassa rankaisemaan, maan asettaessa keskikulutusrajoja. Asiasta uutisoi Automotive News China -verkkolehti.
Ulkomaiset merkit, jotka eivät täytä näitä vaatimuksia, eivät saisi laajentaa paikallistuotantoaan tai lisätä tuontiaan ulkomailta Kiinaan.
Tätä nykyä Kiinassa myy autoja 111 yhtiötä, joista 85 – niin ulkomaista kuin kiinalaista – valmistaa autoja Kiinan maaperällä, eikä niillä näyttäisikään olevan kulutusten suhteen suuria ongelmia.
Nämä valmistajat voivat helposti saavuttaa vuoden 2015 tavoitteen 6,9 l/100 km soveltamalla enemmän pikkumalleja, sähköautoja ja pistokeladattavia hybridejä.
Sitä vastoin merkit, jotka pelkästään tuovat Kiinaan autoja ulkopuolelta, ovat pahemmissa vaikeuksissa, sillä niiden vuotuinen keskikulutus on ollut 9,1 l/100 km.
Viime vuonna kolmetoista Kiinan 26 ulkomailta maahantuovista yhtiöistä ei yltänyt vaadittuihin polttoaineen kulutustavoitteisiin.
Niistä kaksi oli kiinalais-länsimaisia yhteistyöyrityksiä: Shanghai General Motors Company ja Dongfeng Nissan Passenger Vehicle Company.
Muut niistä ovat kokonaan ulkomaisia yrityksiä: Aston Martin, Porsche, Ferrari, Maserati, Honda, Chrysler, Renault, Suzuki, Nissan, GM ja Hyundai.
Edellä mainituista korkein keskikulutus oli Aston Martinin 14,4 l/100 km.
Porschen, Ferrarin, Maseratin, Nissanin ja GM:n mallit osuivat 10,5 litran keskikulutukseen.
Lähes 70 prosenttia Kiinaan ulkopuolelta tuoduista autoista on katumaastureita ja tila-autoja. Lisäksi 40 prosentissa niistä on 2,5-litrainen tai kookkaampi moottori.
Miten nämä merkit pystyvät täyttämään Kiinan asettamat vaatimukset parin vuoden sisällä?
Ehkä tuomalla markkinoille sähköautoja ja pistokeladattavia hybridejä?
Eri asia sitten, mitä Kiinan varakkaat keskiluokan asiakkaat sellaisesta tuumaavat.
He nimittäin arvostavat autossa kokoa ja suorituskykyä paljon enemmän kuin keskikulutusta.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
Dalilta uusi subbari vaativille basson ystäville
D-luokan tehovahvistimia Luxemburgista
Kaikki yhdessä - tai erikseen
Bursonin uusi dac/kuulokevahvistin
Tasokas verkkokytkin Singaporesta
Demokraattisempaan suuntaan
Cambridge Audio Evo 150 uudistuu
Seitsemäs kierros
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL