Kiinalaista, japanilaista ja ranskalaista sävyä: robottiautoyhtiö Sensible 4 toi ensi kertaa useita itsestään ajavia autoja vilkkaasti liikennöidyille kaduille Helsinkiin

Pilot­tip­ro­jek­tissa Pasilassa ajetaan ensimmäistä kertaa kolmen autonomisen ajoneuvon ryhmässä, käytetään uutta etäoh­jaus­kes­kusta ja testataan kysyntäpohjaista liikennöintiä. Tavoitteena on tuoda robottibussit osaksi joukko­lii­ken­nettä jo muutaman vuoden kuluessa.

Auto Bild.Uutiset

Suo­ma­lai­nen ro­bo­tiik­ka- ja oh­jel­mis­to­y­ri­tys Sen­sib­le 4 aloit­ti uu­den pi­lot­ti­lii­ken­nöin­nin Hel­sin­gin Pa­si­las­sa.

Lin­ja­nu­me­roa 29R käyt­tä­vä lii­ken­nöin­ti aje­taan en­sim­mäis­tä ker­taa kol­mel­la eri ajo­neu­vol­la, jot­ka kaik­ki aja­vat au­to­no­mi­ses­ti tur­va­kul­jet­ta­jan val­von­nas­sa.

Eu­roo­pan uni­o­nin ra­hoit­ta­ma pi­lot­ti jat­kuu ke­sä­kuul­le. Pi­lo­tin ta­voit­tee­na on sel­vit­tää mi­ten kau­pun­git voi­vat hyö­dyn­tää it­se­oh­jau­tu­via lin­ja-au­to­ja osa­na jul­kis­ta lii­ken­net­tä.

Pi­lot­tip­ro­jek­tis­sa aje­taan ren­gas­rei­til­lä Mes­su­kes­kuk­sen ja Pa­si­lan ase­man vä­lil­lä, ar­ki­sin klo 8 ja 15.30 vä­lil­lä. Pi­lo­tin suun­ni­tel­tu kes­to on 50 ajo­päi­vää ja se jat­kuu ke­sä­kuul­le as­ti.

Sen­sib­le 4 on ai­kai­sem­min aja­nut au­to­no­mi­sen aja­mi­sen pi­lot­te­ja muun mu­as­sa Hä­meen­lin­nas­sa, Es­poos­sa ja Van­taal­la.

Pi­lo­tis­sa aje­taan au­to­ma­ti­soi­dus­ti kol­mel­la eri­lai­sel­la ajo­neu­vol­la

Lii­ken­nöin­tiym­pä­ris­tö­nä Hel­sin­gin Pa­si­la on sel­väs­ti haas­ta­vam­pi kuin ai­kai­sem­pien pi­lot­tip­ro­jek­tien rei­tit. Pa­si­las­sa ro­bot­ti­bus­sit aja­vat muun lii­ken­teen se­as­sa ja huo­mi­oi­vat ke­vy­en lii­ken­teen ja myös rai­ti­o­vau­nut.

Ajo­väy­lät ovat pai­koit­tain hy­vin ka­pei­ta ja eri­tyi­ses­ti suu­rin au­to GAC­HA pi­tää ase­moi­da väy­läl­le muu­ta­man sen­tin tark­kuu­del­la.

Toi­min­ta­ym­pä­ris­tön haas­ta­vuus on­kin yk­si kes­kei­nen osa pi­lot­tip­ro­jek­tia: tek­niik­ka joka toi­mii tääl­lä, toi­mii muu­al­la­kin. Sen­sib­le 4:n tek­no­lo­gi­al­la on mah­dol­lis­ta ajaa it­se­näi­ses­ti kai­kis­sa olo­suh­teis­sa.

Ajo­neu­voi­na pi­lo­tis­sa käy­te­tään Sen­sib­le 4:n ke­hit­tä­mää ja ja­pa­ni­lai­sen MUJI:n muo­toi­le­maa GAC­HA-ro­bot­ti­bus­sia, kii­na­lai­sen Dong­fen­gin sar­ja­tuo­tan­nos­sa ole­vaa CM7-pik­ku­bus­sia sekä pien­tä, Re­nault Twi­zyyn ra­ken­net­tua Juto-tes­ti­au­toa.

Kah­des­sa en­sim­mäi­ses­sä au­tos­sa on ti­laa mat­kus­ta­jil­le, kun taas Juto on mu­ka­na vain tes­taus­käy­tös­sä. Kaik­ki ajo­neu­vot ovat säh­kö­käyt­töi­siä ja au­to­ma­ti­soi­tu Sen­sib­le 4:n tek­no­lo­gi­al­la.

Dong­fen­gin ajo­neu­von käyt­tä­mi­nen pi­lo­tis­sa on hyvä esi­merk­ki Sen­sib­le 4:n tek­no­lo­gi­an so­vel­tu­vuu­des­ta eri­lais­ten ajo­neu­vo­jen ja toi­mi­joi­den tar­pei­siin. Pit­kä tes­taus­jak­so va­ki­oi­dul­la rei­til­lä mah­dol­lis­taa eri­lais­ten oh­jel­mis­to­rat­kai­su­jen ko­kei­lun.

Lii­ken­nöin­ti etä­oh­jat­tu­na ja ky­syn­tä­poh­jai­ses­ti

Pa­si­lan pi­lot­tip­ro­jek­tis­sa tes­taan en­sim­mäis­tä ker­taa etä­oh­jaus­ta täs­sä laa­juu­des­sa. It­ses­tään aja­vien ajo­neu­vo­jen lii­ken­nöin­tiä seu­ra­taan etä­oh­jaus­kes­kuk­ses­sa muun mu­as­sa vi­de­o­ku­van avul­la.

Toi­nen tär­keä ko­keil­ta­va asia on lii­ken­nöin­nin ky­syn­tä­poh­jai­suus. Lii­ken­nöin­nin ky­syn­tä­oh­jaus­ko­kei­lu teh­dään yh­teis­työs­sä es­pan­ja­lai­sen Shot­lin kans­sa.

Shotl-äly­pu­he­lin­so­vel­luk­sen avul­la tes­ti­mat­kus­ta­ja voi ti­la­ta it­sel­leen kyy­din ha­lu­tul­ta py­sä­kil­tä toi­sel­le.

Hen­ki­lö­kun­nan ja ylei­sön tur­val­li­suus on tär­kein­tä

Pan­de­mi­ak­si laa­jen­tu­nut ko­ro­na­vi­ru­se­pi­de­mia vai­kut­taa pi­lot­tip­ro­jek­tiin mo­nin ta­voin. Ajo­neu­voi­hin ei esi­mer­kik­si ote­ta pi­lo­tin al­ka­es­sa mat­kus­ta­jia, eli tur­va­kul­jet­ta­ja on ajo­neu­vos­sa yk­sin.

Ta­voit­tee­na on kui­ten­kin ava­ta pi­lot­ti mat­kus­ta­jil­le myö­hem­min ke­vään ede­tes­sä. Myös etä­oh­jaus­kes­kuk­ses­sa on mah­dol­li­sim­man vä­hän hen­ki­lös­töä yh­tä­ai­kai­ses­ti.

Pi­lot­ti on osa yh­tei­seu­roop­pa­lais­ta Eu­roo­pan Uni­o­nin FA­BU­LOS-han­ket­ta. Sen ta­voi­te on tut­kia au­to­no­mi­sen aja­mi­sen mah­dol­li­suuk­sia osa­na jouk­ko­lii­ken­net­tä. Suo­mes­sa FA­BU­LOS-han­ket­ta koor­di­noi Hel­sin­gin kau­pun­gin omis­ta­ma Fo­rum Vi­rium Hel­sin­ki.

“FA­BU­LOS-han­ke on meil­le tär­keä pi­lot­ti. Jot­ta au­to­no­mi­set ajo­neu­vot saa­daan osak­si jouk­ko­lii­ken­net­tä, pi­tää nii­den ajaa myös kau­pun­kien vilk­kaas­ti lii­ken­nöi­dyil­lä ka­duil­la, kai­kis­sa sää­o­lo­suh­teis­sa. On hie­noa pääs­tä tes­taa­maan tek­no­lo­gi­aam­me jopa kol­men ajo­neu­von voi­min, etä­oh­jaus­kes­kuk­sen val­von­nas­sa. ” sa­noo Jari Saa­ri­nen, Sen­sib­le 4:n tek­no­lo­gi­a­joh­ta­ja ja yk­si yh­ti­ön pe­rus­ta­jis­ta.

“Odo­tam­me in­nol­la nä­ke­väm­me, kuin­ka nyt tes­tat­ta­va Sen­sib­le 4:n rat­kai­su toi­mii osa­na kau­pun­ki­lii­ken­net­tä. Käyn­nis­tim­me FA­BU­LOS-hank­keen, kos­ka us­koim­me ja­e­tun au­to­no­mi­sen lii­ken­teen tuo­van vaih­to­eh­to­ja, jot­ka ovat ny­kyi­siä liik­ku­mis­rat­kai­su­ja toi­mi­vam­pia, te­hok­kaam­pia ja kes­tä­väm­piä. On jän­nit­tä­vää näh­dä, on­ko pro­jek­tis­sa ke­hi­tet­ty tek­no­lo­gia val­mis laa­jem­paan käyt­töö­not­toon," sa­noo Rens­ke Mar­tijn­se-Har­tik­ka FA­BU­LOS-pro­jek­tin koor­di­naat­to­ri Fo­rum Vi­rium Hel­sin­gis­tä.

Sen­sib­le 4

Sen­sib­le 4 on suo­ma­lai­nen it­se­a­ja­via au­to­ja ke­hit­tä­vä tek­no­lo­gi­ayh­tiö. Sen­sib­le 4:n ke­hit­tä­mä ai­nut­laa­tui­nen tek­no­lo­gia yh­dis­tää usei­den eri­lais­ten sen­so­rien tuot­ta­maa in­for­maa­ti­o­ta ja oh­jel­mis­to­ja ta­val­la, joka mah­dol­lis­taa eri­lais­ten ajo­neu­vo­jen toi­min­nan kai­kis­sa sää­o­lo­suh­teis­sa, myös lu­mi­sa­tees­sa ja su­mus­sa.

Sen­sib­le 4 ke­rä­si hel­mi­kuun lo­pus­sa kuu­si mil­joo­naa eu­roa A-kier­rok­sen ra­hoi­tus­ta ja­pa­ni­lai­sil­ta si­joit­ta­jil­ta.

Sen­sib­le 4:n tek­no­lo­gia on ke­rän­nyt usei­ta pal­kin­to­ja, muun mu­as­sa voi­ton Du­bai World Chal­len­ge for Self-Dri­ving Trans­port 2019 -kil­pai­lus­ta.

Sen­sib­le 4:n osaa­mi­nen ja tek­no­lo­gia pe­rus­tuu Aal­to-yli­o­pis­tos­sa teh­tyyn liik­ku­vien ro­bot­tien tut­ki­mus­ryh­män työ­hön, joka oli la­jis­saan yk­si maa­il­man en­sim­mäi­siä. Sen­sib­le 4:n tii­mil­lä on osaa­mis­ta it­se­a­ja­vis­ta ajo­neu­vois­ta jo 30 vuo­den ajal­ta.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU