Kiinalaista, japanilaista ja ranskalaista sävyä: robottiautoyhtiö Sensible 4 toi ensi kertaa useita itsestään ajavia autoja vilkkaasti liikennöidyille kaduille Helsinkiin
Pilottiprojektissa Pasilassa ajetaan ensimmäistä kertaa kolmen autonomisen ajoneuvon ryhmässä, käytetään uutta etäohjauskeskusta ja testataan kysyntäpohjaista liikennöintiä. Tavoitteena on tuoda robottibussit osaksi joukkoliikennettä jo muutaman vuoden kuluessa.
Suomalainen robotiikka- ja ohjelmistoyritys Sensible 4 aloitti uuden pilottiliikennöinnin Helsingin Pasilassa.
Linjanumeroa 29R käyttävä liikennöinti ajetaan ensimmäistä kertaa kolmella eri ajoneuvolla, jotka kaikki ajavat autonomisesti turvakuljettajan valvonnassa.
Euroopan unionin rahoittama pilotti jatkuu kesäkuulle. Pilotin tavoitteena on selvittää miten kaupungit voivat hyödyntää itseohjautuvia linja-autoja osana julkista liikennettä.
Pilottiprojektissa ajetaan rengasreitillä Messukeskuksen ja Pasilan aseman välillä, arkisin klo 8 ja 15.30 välillä. Pilotin suunniteltu kesto on 50 ajopäivää ja se jatkuu kesäkuulle asti.
Sensible 4 on aikaisemmin ajanut autonomisen ajamisen pilotteja muun muassa Hämeenlinnassa, Espoossa ja Vantaalla.
Pilotissa ajetaan automatisoidusti kolmella erilaisella ajoneuvolla
Liikennöintiympäristönä Helsingin Pasila on selvästi haastavampi kuin aikaisempien pilottiprojektien reitit. Pasilassa robottibussit ajavat muun liikenteen seassa ja huomioivat kevyen liikenteen ja myös raitiovaunut.
Ajoväylät ovat paikoittain hyvin kapeita ja erityisesti suurin auto GACHA pitää asemoida väylälle muutaman sentin tarkkuudella.
Toimintaympäristön haastavuus onkin yksi keskeinen osa pilottiprojektia: tekniikka joka toimii täällä, toimii muuallakin. Sensible 4:n teknologialla on mahdollista ajaa itsenäisesti kaikissa olosuhteissa.
Ajoneuvoina pilotissa käytetään Sensible 4:n kehittämää ja japanilaisen MUJI:n muotoilemaa GACHA-robottibussia, kiinalaisen Dongfengin sarjatuotannossa olevaa CM7-pikkubussia sekä pientä, Renault Twizyyn rakennettua Juto-testiautoa.
Kahdessa ensimmäisessä autossa on tilaa matkustajille, kun taas Juto on mukana vain testauskäytössä. Kaikki ajoneuvot ovat sähkökäyttöisiä ja automatisoitu Sensible 4:n teknologialla.
Dongfengin ajoneuvon käyttäminen pilotissa on hyvä esimerkki Sensible 4:n teknologian soveltuvuudesta erilaisten ajoneuvojen ja toimijoiden tarpeisiin. Pitkä testausjakso vakioidulla reitillä mahdollistaa erilaisten ohjelmistoratkaisujen kokeilun.
Liikennöinti etäohjattuna ja kysyntäpohjaisesti
Pasilan pilottiprojektissa testaan ensimmäistä kertaa etäohjausta tässä laajuudessa. Itsestään ajavien ajoneuvojen liikennöintiä seurataan etäohjauskeskuksessa muun muassa videokuvan avulla.
Toinen tärkeä kokeiltava asia on liikennöinnin kysyntäpohjaisuus. Liikennöinnin kysyntäohjauskokeilu tehdään yhteistyössä espanjalaisen Shotlin kanssa.
Shotl-älypuhelinsovelluksen avulla testimatkustaja voi tilata itselleen kyydin halutulta pysäkiltä toiselle.
Henkilökunnan ja yleisön turvallisuus on tärkeintä
Pandemiaksi laajentunut koronavirusepidemia vaikuttaa pilottiprojektiin monin tavoin. Ajoneuvoihin ei esimerkiksi oteta pilotin alkaessa matkustajia, eli turvakuljettaja on ajoneuvossa yksin.
Tavoitteena on kuitenkin avata pilotti matkustajille myöhemmin kevään edetessä. Myös etäohjauskeskuksessa on mahdollisimman vähän henkilöstöä yhtäaikaisesti.
Pilotti on osa yhteiseurooppalaista Euroopan Unionin FABULOS-hanketta. Sen tavoite on tutkia autonomisen ajamisen mahdollisuuksia osana joukkoliikennettä. Suomessa FABULOS-hanketta koordinoi Helsingin kaupungin omistama Forum Virium Helsinki.
“FABULOS-hanke on meille tärkeä pilotti. Jotta autonomiset ajoneuvot saadaan osaksi joukkoliikennettä, pitää niiden ajaa myös kaupunkien vilkkaasti liikennöidyillä kaduilla, kaikissa sääolosuhteissa. On hienoa päästä testaamaan teknologiaamme jopa kolmen ajoneuvon voimin, etäohjauskeskuksen valvonnassa. ” sanoo Jari Saarinen, Sensible 4:n teknologiajohtaja ja yksi yhtiön perustajista.
“Odotamme innolla näkevämme, kuinka nyt testattava Sensible 4:n ratkaisu toimii osana kaupunkiliikennettä. Käynnistimme FABULOS-hankkeen, koska uskoimme jaetun autonomisen liikenteen tuovan vaihtoehtoja, jotka ovat nykyisiä liikkumisratkaisuja toimivampia, tehokkaampia ja kestävämpiä. On jännittävää nähdä, onko projektissa kehitetty teknologia valmis laajempaan käyttöönottoon," sanoo Renske Martijnse-Hartikka FABULOS-projektin koordinaattori Forum Virium Helsingistä.
Sensible 4
Sensible 4 on suomalainen itseajavia autoja kehittävä teknologiayhtiö. Sensible 4:n kehittämä ainutlaatuinen teknologia yhdistää useiden erilaisten sensorien tuottamaa informaatiota ja ohjelmistoja tavalla, joka mahdollistaa erilaisten ajoneuvojen toiminnan kaikissa sääolosuhteissa, myös lumisateessa ja sumussa.
Sensible 4 keräsi helmikuun lopussa kuusi miljoonaa euroa A-kierroksen rahoitusta japanilaisilta sijoittajilta.
Sensible 4:n teknologia on kerännyt useita palkintoja, muun muassa voiton Dubai World Challenge for Self-Driving Transport 2019 -kilpailusta.
Sensible 4:n osaaminen ja teknologia perustuu Aalto-yliopistossa tehtyyn liikkuvien robottien tutkimusryhmän työhön, joka oli lajissaan yksi maailman ensimmäisiä. Sensible 4:n tiimillä on osaamista itseajavista ajoneuvoista jo 30 vuoden ajalta.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Uutta Yorkshiresta
Bursonin uusi dac/kuulokevahvistin
Kesän hurmaavin mökkilehti on ilmestynyt!
O tempora, o mores
Bowers & Wilkins Abbey Roadsilla
Cyrus Audion uusi 80-sarja
Ryijytaiteilija Melissa Sammalvaara: ”Saan metsästä inspiraation teoksiini”
Lintukoto löytyi läheltä Helsingin keskustaa
Uusi fyysinen digilevy
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL