Kiinalaista, japanilaista ja ranskalaista sävyä: robottiautoyhtiö Sensible 4 toi ensi kertaa useita itsestään ajavia autoja vilkkaasti liikennöidyille kaduille Helsinkiin

Pilot­tip­ro­jek­tissa Pasilassa ajetaan ensimmäistä kertaa kolmen autonomisen ajoneuvon ryhmässä, käytetään uutta etäoh­jaus­kes­kusta ja testataan kysyntäpohjaista liikennöintiä. Tavoitteena on tuoda robottibussit osaksi joukko­lii­ken­nettä jo muutaman vuoden kuluessa.

Auto Bild.Uutiset

Suo­ma­lai­nen ro­bo­tiik­ka- ja oh­jel­mis­to­y­ri­tys Sen­sib­le 4 aloit­ti uu­den pi­lot­ti­lii­ken­nöin­nin Hel­sin­gin Pa­si­las­sa.

Lin­ja­nu­me­roa 29R käyt­tä­vä lii­ken­nöin­ti aje­taan en­sim­mäis­tä ker­taa kol­mel­la eri ajo­neu­vol­la, jot­ka kaik­ki aja­vat au­to­no­mi­ses­ti tur­va­kul­jet­ta­jan val­von­nas­sa.

Eu­roo­pan uni­o­nin ra­hoit­ta­ma pi­lot­ti jat­kuu ke­sä­kuul­le. Pi­lo­tin ta­voit­tee­na on sel­vit­tää mi­ten kau­pun­git voi­vat hyö­dyn­tää it­se­oh­jau­tu­via lin­ja-au­to­ja osa­na jul­kis­ta lii­ken­net­tä.

Pi­lot­tip­ro­jek­tis­sa aje­taan ren­gas­rei­til­lä Mes­su­kes­kuk­sen ja Pa­si­lan ase­man vä­lil­lä, ar­ki­sin klo 8 ja 15.30 vä­lil­lä. Pi­lo­tin suun­ni­tel­tu kes­to on 50 ajo­päi­vää ja se jat­kuu ke­sä­kuul­le as­ti.

Sen­sib­le 4 on ai­kai­sem­min aja­nut au­to­no­mi­sen aja­mi­sen pi­lot­te­ja muun mu­as­sa Hä­meen­lin­nas­sa, Es­poos­sa ja Van­taal­la.

Pi­lo­tis­sa aje­taan au­to­ma­ti­soi­dus­ti kol­mel­la eri­lai­sel­la ajo­neu­vol­la

Lii­ken­nöin­tiym­pä­ris­tö­nä Hel­sin­gin Pa­si­la on sel­väs­ti haas­ta­vam­pi kuin ai­kai­sem­pien pi­lot­tip­ro­jek­tien rei­tit. Pa­si­las­sa ro­bot­ti­bus­sit aja­vat muun lii­ken­teen se­as­sa ja huo­mi­oi­vat ke­vy­en lii­ken­teen ja myös rai­ti­o­vau­nut.

Ajo­väy­lät ovat pai­koit­tain hy­vin ka­pei­ta ja eri­tyi­ses­ti suu­rin au­to GAC­HA pi­tää ase­moi­da väy­läl­le muu­ta­man sen­tin tark­kuu­del­la.

Toi­min­ta­ym­pä­ris­tön haas­ta­vuus on­kin yk­si kes­kei­nen osa pi­lot­tip­ro­jek­tia: tek­niik­ka joka toi­mii tääl­lä, toi­mii muu­al­la­kin. Sen­sib­le 4:n tek­no­lo­gi­al­la on mah­dol­lis­ta ajaa it­se­näi­ses­ti kai­kis­sa olo­suh­teis­sa.

Ajo­neu­voi­na pi­lo­tis­sa käy­te­tään Sen­sib­le 4:n ke­hit­tä­mää ja ja­pa­ni­lai­sen MUJI:n muo­toi­le­maa GAC­HA-ro­bot­ti­bus­sia, kii­na­lai­sen Dong­fen­gin sar­ja­tuo­tan­nos­sa ole­vaa CM7-pik­ku­bus­sia sekä pien­tä, Re­nault Twi­zyyn ra­ken­net­tua Juto-tes­ti­au­toa.

Kah­des­sa en­sim­mäi­ses­sä au­tos­sa on ti­laa mat­kus­ta­jil­le, kun taas Juto on mu­ka­na vain tes­taus­käy­tös­sä. Kaik­ki ajo­neu­vot ovat säh­kö­käyt­töi­siä ja au­to­ma­ti­soi­tu Sen­sib­le 4:n tek­no­lo­gi­al­la.

Dong­fen­gin ajo­neu­von käyt­tä­mi­nen pi­lo­tis­sa on hyvä esi­merk­ki Sen­sib­le 4:n tek­no­lo­gi­an so­vel­tu­vuu­des­ta eri­lais­ten ajo­neu­vo­jen ja toi­mi­joi­den tar­pei­siin. Pit­kä tes­taus­jak­so va­ki­oi­dul­la rei­til­lä mah­dol­lis­taa eri­lais­ten oh­jel­mis­to­rat­kai­su­jen ko­kei­lun.

Lii­ken­nöin­ti etä­oh­jat­tu­na ja ky­syn­tä­poh­jai­ses­ti

Pa­si­lan pi­lot­tip­ro­jek­tis­sa tes­taan en­sim­mäis­tä ker­taa etä­oh­jaus­ta täs­sä laa­juu­des­sa. It­ses­tään aja­vien ajo­neu­vo­jen lii­ken­nöin­tiä seu­ra­taan etä­oh­jaus­kes­kuk­ses­sa muun mu­as­sa vi­de­o­ku­van avul­la.

Toi­nen tär­keä ko­keil­ta­va asia on lii­ken­nöin­nin ky­syn­tä­poh­jai­suus. Lii­ken­nöin­nin ky­syn­tä­oh­jaus­ko­kei­lu teh­dään yh­teis­työs­sä es­pan­ja­lai­sen Shot­lin kans­sa.

Shotl-äly­pu­he­lin­so­vel­luk­sen avul­la tes­ti­mat­kus­ta­ja voi ti­la­ta it­sel­leen kyy­din ha­lu­tul­ta py­sä­kil­tä toi­sel­le.

Hen­ki­lö­kun­nan ja ylei­sön tur­val­li­suus on tär­kein­tä

Pan­de­mi­ak­si laa­jen­tu­nut ko­ro­na­vi­ru­se­pi­de­mia vai­kut­taa pi­lot­tip­ro­jek­tiin mo­nin ta­voin. Ajo­neu­voi­hin ei esi­mer­kik­si ote­ta pi­lo­tin al­ka­es­sa mat­kus­ta­jia, eli tur­va­kul­jet­ta­ja on ajo­neu­vos­sa yk­sin.

Ta­voit­tee­na on kui­ten­kin ava­ta pi­lot­ti mat­kus­ta­jil­le myö­hem­min ke­vään ede­tes­sä. Myös etä­oh­jaus­kes­kuk­ses­sa on mah­dol­li­sim­man vä­hän hen­ki­lös­töä yh­tä­ai­kai­ses­ti.

Pi­lot­ti on osa yh­tei­seu­roop­pa­lais­ta Eu­roo­pan Uni­o­nin FA­BU­LOS-han­ket­ta. Sen ta­voi­te on tut­kia au­to­no­mi­sen aja­mi­sen mah­dol­li­suuk­sia osa­na jouk­ko­lii­ken­net­tä. Suo­mes­sa FA­BU­LOS-han­ket­ta koor­di­noi Hel­sin­gin kau­pun­gin omis­ta­ma Fo­rum Vi­rium Hel­sin­ki.

“FA­BU­LOS-han­ke on meil­le tär­keä pi­lot­ti. Jot­ta au­to­no­mi­set ajo­neu­vot saa­daan osak­si jouk­ko­lii­ken­net­tä, pi­tää nii­den ajaa myös kau­pun­kien vilk­kaas­ti lii­ken­nöi­dyil­lä ka­duil­la, kai­kis­sa sää­o­lo­suh­teis­sa. On hie­noa pääs­tä tes­taa­maan tek­no­lo­gi­aam­me jopa kol­men ajo­neu­von voi­min, etä­oh­jaus­kes­kuk­sen val­von­nas­sa. ” sa­noo Jari Saa­ri­nen, Sen­sib­le 4:n tek­no­lo­gi­a­joh­ta­ja ja yk­si yh­ti­ön pe­rus­ta­jis­ta.

“Odo­tam­me in­nol­la nä­ke­väm­me, kuin­ka nyt tes­tat­ta­va Sen­sib­le 4:n rat­kai­su toi­mii osa­na kau­pun­ki­lii­ken­net­tä. Käyn­nis­tim­me FA­BU­LOS-hank­keen, kos­ka us­koim­me ja­e­tun au­to­no­mi­sen lii­ken­teen tuo­van vaih­to­eh­to­ja, jot­ka ovat ny­kyi­siä liik­ku­mis­rat­kai­su­ja toi­mi­vam­pia, te­hok­kaam­pia ja kes­tä­väm­piä. On jän­nit­tä­vää näh­dä, on­ko pro­jek­tis­sa ke­hi­tet­ty tek­no­lo­gia val­mis laa­jem­paan käyt­töö­not­toon," sa­noo Rens­ke Mar­tijn­se-Har­tik­ka FA­BU­LOS-pro­jek­tin koor­di­naat­to­ri Fo­rum Vi­rium Hel­sin­gis­tä.

Sen­sib­le 4

Sen­sib­le 4 on suo­ma­lai­nen it­se­a­ja­via au­to­ja ke­hit­tä­vä tek­no­lo­gi­ayh­tiö. Sen­sib­le 4:n ke­hit­tä­mä ai­nut­laa­tui­nen tek­no­lo­gia yh­dis­tää usei­den eri­lais­ten sen­so­rien tuot­ta­maa in­for­maa­ti­o­ta ja oh­jel­mis­to­ja ta­val­la, joka mah­dol­lis­taa eri­lais­ten ajo­neu­vo­jen toi­min­nan kai­kis­sa sää­o­lo­suh­teis­sa, myös lu­mi­sa­tees­sa ja su­mus­sa.

Sen­sib­le 4 ke­rä­si hel­mi­kuun lo­pus­sa kuu­si mil­joo­naa eu­roa A-kier­rok­sen ra­hoi­tus­ta ja­pa­ni­lai­sil­ta si­joit­ta­jil­ta.

Sen­sib­le 4:n tek­no­lo­gia on ke­rän­nyt usei­ta pal­kin­to­ja, muun mu­as­sa voi­ton Du­bai World Chal­len­ge for Self-Dri­ving Trans­port 2019 -kil­pai­lus­ta.

Sen­sib­le 4:n osaa­mi­nen ja tek­no­lo­gia pe­rus­tuu Aal­to-yli­o­pis­tos­sa teh­tyyn liik­ku­vien ro­bot­tien tut­ki­mus­ryh­män työ­hön, joka oli la­jis­saan yk­si maa­il­man en­sim­mäi­siä. Sen­sib­le 4:n tii­mil­lä on osaa­mis­ta it­se­a­ja­vis­ta ajo­neu­vois­ta jo 30 vuo­den ajal­ta.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU