Kiinalaista, japanilaista ja ranskalaista sävyä: robottiautoyhtiö Sensible 4 toi ensi kertaa useita itsestään ajavia autoja vilkkaasti liikennöidyille kaduille Helsinkiin
Pilottiprojektissa Pasilassa ajetaan ensimmäistä kertaa kolmen autonomisen ajoneuvon ryhmässä, käytetään uutta etäohjauskeskusta ja testataan kysyntäpohjaista liikennöintiä. Tavoitteena on tuoda robottibussit osaksi joukkoliikennettä jo muutaman vuoden kuluessa.
Suomalainen robotiikka- ja ohjelmistoyritys Sensible 4 aloitti uuden pilottiliikennöinnin Helsingin Pasilassa.
Linjanumeroa 29R käyttävä liikennöinti ajetaan ensimmäistä kertaa kolmella eri ajoneuvolla, jotka kaikki ajavat autonomisesti turvakuljettajan valvonnassa.
Euroopan unionin rahoittama pilotti jatkuu kesäkuulle. Pilotin tavoitteena on selvittää miten kaupungit voivat hyödyntää itseohjautuvia linja-autoja osana julkista liikennettä.
Pilottiprojektissa ajetaan rengasreitillä Messukeskuksen ja Pasilan aseman välillä, arkisin klo 8 ja 15.30 välillä. Pilotin suunniteltu kesto on 50 ajopäivää ja se jatkuu kesäkuulle asti.
Sensible 4 on aikaisemmin ajanut autonomisen ajamisen pilotteja muun muassa Hämeenlinnassa, Espoossa ja Vantaalla.
Pilotissa ajetaan automatisoidusti kolmella erilaisella ajoneuvolla
Liikennöintiympäristönä Helsingin Pasila on selvästi haastavampi kuin aikaisempien pilottiprojektien reitit. Pasilassa robottibussit ajavat muun liikenteen seassa ja huomioivat kevyen liikenteen ja myös raitiovaunut.
Ajoväylät ovat paikoittain hyvin kapeita ja erityisesti suurin auto GACHA pitää asemoida väylälle muutaman sentin tarkkuudella.
Toimintaympäristön haastavuus onkin yksi keskeinen osa pilottiprojektia: tekniikka joka toimii täällä, toimii muuallakin. Sensible 4:n teknologialla on mahdollista ajaa itsenäisesti kaikissa olosuhteissa.
Ajoneuvoina pilotissa käytetään Sensible 4:n kehittämää ja japanilaisen MUJI:n muotoilemaa GACHA-robottibussia, kiinalaisen Dongfengin sarjatuotannossa olevaa CM7-pikkubussia sekä pientä, Renault Twizyyn rakennettua Juto-testiautoa.
Kahdessa ensimmäisessä autossa on tilaa matkustajille, kun taas Juto on mukana vain testauskäytössä. Kaikki ajoneuvot ovat sähkökäyttöisiä ja automatisoitu Sensible 4:n teknologialla.
Dongfengin ajoneuvon käyttäminen pilotissa on hyvä esimerkki Sensible 4:n teknologian soveltuvuudesta erilaisten ajoneuvojen ja toimijoiden tarpeisiin. Pitkä testausjakso vakioidulla reitillä mahdollistaa erilaisten ohjelmistoratkaisujen kokeilun.
Liikennöinti etäohjattuna ja kysyntäpohjaisesti
Pasilan pilottiprojektissa testaan ensimmäistä kertaa etäohjausta tässä laajuudessa. Itsestään ajavien ajoneuvojen liikennöintiä seurataan etäohjauskeskuksessa muun muassa videokuvan avulla.
Toinen tärkeä kokeiltava asia on liikennöinnin kysyntäpohjaisuus. Liikennöinnin kysyntäohjauskokeilu tehdään yhteistyössä espanjalaisen Shotlin kanssa.
Shotl-älypuhelinsovelluksen avulla testimatkustaja voi tilata itselleen kyydin halutulta pysäkiltä toiselle.
Henkilökunnan ja yleisön turvallisuus on tärkeintä
Pandemiaksi laajentunut koronavirusepidemia vaikuttaa pilottiprojektiin monin tavoin. Ajoneuvoihin ei esimerkiksi oteta pilotin alkaessa matkustajia, eli turvakuljettaja on ajoneuvossa yksin.
Tavoitteena on kuitenkin avata pilotti matkustajille myöhemmin kevään edetessä. Myös etäohjauskeskuksessa on mahdollisimman vähän henkilöstöä yhtäaikaisesti.
Pilotti on osa yhteiseurooppalaista Euroopan Unionin FABULOS-hanketta. Sen tavoite on tutkia autonomisen ajamisen mahdollisuuksia osana joukkoliikennettä. Suomessa FABULOS-hanketta koordinoi Helsingin kaupungin omistama Forum Virium Helsinki.
“FABULOS-hanke on meille tärkeä pilotti. Jotta autonomiset ajoneuvot saadaan osaksi joukkoliikennettä, pitää niiden ajaa myös kaupunkien vilkkaasti liikennöidyillä kaduilla, kaikissa sääolosuhteissa. On hienoa päästä testaamaan teknologiaamme jopa kolmen ajoneuvon voimin, etäohjauskeskuksen valvonnassa. ” sanoo Jari Saarinen, Sensible 4:n teknologiajohtaja ja yksi yhtiön perustajista.
“Odotamme innolla näkevämme, kuinka nyt testattava Sensible 4:n ratkaisu toimii osana kaupunkiliikennettä. Käynnistimme FABULOS-hankkeen, koska uskoimme jaetun autonomisen liikenteen tuovan vaihtoehtoja, jotka ovat nykyisiä liikkumisratkaisuja toimivampia, tehokkaampia ja kestävämpiä. On jännittävää nähdä, onko projektissa kehitetty teknologia valmis laajempaan käyttöönottoon," sanoo Renske Martijnse-Hartikka FABULOS-projektin koordinaattori Forum Virium Helsingistä.
Sensible 4
Sensible 4 on suomalainen itseajavia autoja kehittävä teknologiayhtiö. Sensible 4:n kehittämä ainutlaatuinen teknologia yhdistää useiden erilaisten sensorien tuottamaa informaatiota ja ohjelmistoja tavalla, joka mahdollistaa erilaisten ajoneuvojen toiminnan kaikissa sääolosuhteissa, myös lumisateessa ja sumussa.
Sensible 4 keräsi helmikuun lopussa kuusi miljoonaa euroa A-kierroksen rahoitusta japanilaisilta sijoittajilta.
Sensible 4:n teknologia on kerännyt useita palkintoja, muun muassa voiton Dubai World Challenge for Self-Driving Transport 2019 -kilpailusta.
Sensible 4:n osaaminen ja teknologia perustuu Aalto-yliopistossa tehtyyn liikkuvien robottien tutkimusryhmän työhön, joka oli lajissaan yksi maailman ensimmäisiä. Sensible 4:n tiimillä on osaamista itseajavista ajoneuvoista jo 30 vuoden ajalta.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kolmikanavainen päätevahvistin
WiiMin pikkuinen älykaiutin
Ab-luokan voimaa Italiasta
Regan uudet lippulaivamallit
Tyylikäs kuulokevahvistin Serbiasta
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
Päivitys tietoihin: ALD A5
Nubert nuVero nova 12
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI