Kitkarenkailla sattuu vahinkoja aiempaa vähemmän – nastarenkaat edelleen suosituin rengasvalinta

Eteläisimmässä Suomessa on kiihkein renkaiden vaihtoaika meneillään. Drivalia Lease Finlandin asiakkaiden henkilöautoissa on edelleen ollut lähes 67 prosentissa nastarenkaat.

Auto Bild.Uutiset

 Rei­lut 33 pro­sent­tia au­toi­li­jois­ta on va­lin­nut kit­kat. On­nek­si ke­sä­ren­kais­sa ei tar­vit­se va­li­ta ren­gas­hei­moa, vaan asen­taa al­le vain mah­dol­li­sim­man tur­val­li­set ren­kaat, jot­ka toi­mi­vat läm­pi­mäs­sä ja sa­de­ke­lil­lä.

– On ai­ka yl­lät­tä­vää, et­tä nas­ta­ren­kai­den suo­sio on py­sy­nyt niin va­kaa­na. Kit­ka­ren­kaat asen­ne­taan uu­siin työ­suh­de­au­toi­hin ja var­sin­kin täys­säh­kö­au­toi­hin. Kit­ka­ren­kai­den osuus on kui­ten­kin kas­vus­sa muu­ta­man pro­sen­tin vuo­si­vauh­dil­la. Täys­säh­köi­sis­sä työ­suh­de­hen­ki­lö­au­tois­sa kit­ka­ren­kail­la ja nas­ta­ren­kail­la on edel­leen ta­sa­pe­li, vaik­ka siel­lä­kin on näh­tä­vis­sä pien­tä nou­sua kit­ka­ren­kai­den eduk­si, Dri­va­li­an Bu­si­ness Ana­lyst Vil­le Ra­si­la tul­kit­see Dri­va­li­an omia ti­las­to­ja.

Le­a­sing­pa­ket­ti­au­tois­sa kit­ka­ren­kaat ovat edel­leen vain noin kah­del­la pro­sen­til­la.

Va­hin­ko­alt­tiu­den erot ka­ven­tu­neet

Dri­va­li­an ti­las­tois­ta sel­vi­ää myös se, on­ko va­hin­ko­ti­lan­tees­sa ol­leel­la au­tol­la ol­lut nas­ta- vai kit­ka­ren­kaat al­la. Muu­ta­mia vuo­sia sit­ten ti­las­tot näyt­ti­vät vie­lä kit­ka­ren­kai­den ole­van hie­man va­hin­ko­alt­tiim­pia, mut­ta nyt erot ovat pie­nen­ty­neet. Tal­vi­kau­den 2023–2024 mu­kaan va­hin­ko­ti­hey­se­ro on ka­ven­tu­nut rei­luun pro­sent­tiin.

– Tal­vi­ai­kai­nen va­hin­ko­ti­heys koko au­to­kan­nan työ­suh­de­hen­ki­lö­au­tois­sa on kit­ka­ren­kail­la 4,3 pro­sent­tia ja 2,9 pro­sent­tia nas­ta­ren­kail­la, Ra­si­la sa­noo.

Dri­va­li­an va­hin­ko­ti­las­to­seu­ran­ta kat­taa tal­vi­a­jan, jol­loin vuo­ro­kau­den kes­ki­läm­pö­ti­la on ol­lut py­sy­väm­min nol­lan ala­puo­lel­la Ete­lä-Suo­mes­sa. Näis­tä lu­vuis­ta on pois­tet­tu tuu­li­la­si­va­hin­got, toi­sen osa­puo­len ai­heut­ta­mat va­hin­got sekä au­ton pai­kal­laan ol­les­sa sat­tu­neet vau­ri­ot ku­ten il­ki­val­ta.

Vai­ku­tus hiuk­kas­pääs­töi­hin ja me­luun

Täys­säh­kö­au­to­jen osuus uu­sis­ta työ­suh­de­hen­ki­lö­au­tois­ta on jo 65 pro­sent­tia. 50 pro­sent­tiin täys­säh­kö­au­tois­ta asen­ne­taan kit­ka­ren­kaat. Ne ai­heut­ta­vat vä­hem­män hiuk­kas­pääs­tö­jä, kos­ka kit­ka­ren­kaat ei­vät riko tien pin­taa nas­to­jen ta­paan. Pien­hiuk­ka­sil­la on myös hai­tal­li­sia vai­ku­tuk­sia ter­vey­teen eri­tyi­ses­ti hen­gi­tys- ja sy­dän­sai­rail­le hen­ki­löil­le.

Kit­kat vai nas­tat -kes­kus­te­lun yh­te­nä vai­kut­ti­me­na on­kin il­man­laa­dun pa­ran­ta­mi­nen ja kau­pun­kien kes­kus­to­jen me­lun vä­hen­tä­mien. Esi­mer­kik­si Hel­sin­gis­sä on Lön­n­ro­tin­ka­dul­la me­neil­lään nas­ta­ren­kai­den käyt­tö­kiel­to­ko­kei­lu, jota on suun­ni­tel­tu myös laa­jen­net­ta­van.

Au­to­Bild / Dri­va­lia

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN