Kysely: Autoilijat aiempaa tarkempia tuulilasiensa kanssa – Kiveniskemien suojaamisessa vielä parannettavaa

Autoklinikan tuore tutkimus paljastaa, että kun aiemmin joka kolmas suomalainen jätti autonsa tuulilasin tarkastamatta kiveniskemien varalta, nykyisin näin huolettomasti toimii vain joka viides. 

Auto Bild.Uutiset

Huo­maa­mat­ta jää­nyt is­ke­mä voi laa­jen­tu­es­saan muut­tua isom­mak­si ku­lu­e­räk­si, jo­ten tuu­li­la­sin sään­nöl­li­nen tar­kas­ta­mi­nen on suo­si­tel­ta­vaa. Li­säk­si syn­ty­nyt vau­rio kan­nat­taa suo­ja­ta li­al­ta ja kos­teu­del­ta lä­pi­nä­ky­väl­lä tei­pil­lä mah­dol­li­sim­man pian.

Au­tok­li­ni­kan vuon­na 2023 teet­tä­mäs­sä ky­se­ly­tut­ki­muk­ses­sa* 32 % vas­taa­jis­ta myön­si, et­tä ei tar­kas­ta tuu­li­la­sia erik­seen ki­ve­nis­ke­mien va­ral­ta. Noin 45 % ker­toi puo­les­taan tar­kas­ta­van­sa tuu­li­la­sin ker­ran kuus­sa tai use­am­min.

Kak­si vuot­ta myö­hem­min vain 21 % vii­mei­sim­pään ky­se­lyyn** vas­tan­neis­ta ker­too, et­tä ei tar­kas­ta tuu­li­la­sia erik­seen ki­ve­nis­ke­mien va­ral­ta. Sa­mal­la vä­hin­tään ker­ran kuus­sa tuu­li­la­sin­sa tar­kas­ta­vien osuus on nous­sut lä­hes 48 %:iin.

– Tut­ki­mus­tu­los­ten pe­rus­teel­la au­toi­li­jois­ta on tul­lut tar­kem­pia tuu­li­la­sien­sa kans­sa, mikä on hie­noa! La­sin tark­kai­lul­la ja en­na­koin­nil­la voi sääs­tää tun­tu­vas­ti kor­jaus­ku­luis­sa, sil­lä al­le kah­den eu­ron ko­li­kon ko­koi­nen is­ke­mä on yleen­sä vie­lä kor­jat­ta­vis­sa il­man tuu­li­la­sin vaih­toa – ja jos asi­ak­kaal­la on la­si­va­kuu­tus, on kor­jaus­käyn­ti ve­loi­tuk­se­ton. Jos is­ke­mää ei huo­ma­ta ajois­sa, ja se pää­see laa­je­ne­maan hal­ke­a­mak­si, koko la­sin vaih­to on au­toi­li­jal­le ai­na mer­kit­tä­väs­ti kus­tan­nuk­sil­taan kal­liim­paa kuin is­ke­män kor­jau­tus, Au­tok­li­ni­kan tuu­li­la­si­kou­lut­ta­ja Ken Sil­van­der sa­noo.

Suo­jaa ki­ve­nis­ke­mä heti lä­pi­nä­ky­väl­lä tar­ral­la

Jos au­ton­sa tuu­li­la­sis­sa ha­vait­see ki­ve­nis­ke­män, se kan­nat­taa kor­jaut­taa mah­dol­li­sim­man pian. Li­säk­si is­ke­mä kan­nat­taa suo­ja­ta heti sen syn­nyt­tyä lä­pi­nä­ky­väl­lä tei­pil­lä, jot­ta lika tai kos­teus ei­vät pää­se vau­ri­oon ja vai­keu­ta kor­jaus­ta. Tämä nik­si on kui­ten­kin vie­lä mo­nil­le suo­ma­lai­sil­le vie­ras, sil­lä yli puo­let (54 %) Au­tok­li­ni­kan tuo­reim­paan ky­se­lyyn** vas­tan­neis­ta ei ole kos­kaan suo­jan­nut ki­ve­nis­ke­mää au­ton­sa tuu­li­la­sis­sa lä­pi­nä­ky­väl­lä tei­pil­lä tai tar­ral­la.

– Ki­ve­nis­ke­män no­pea suo­jaa­mi­nen on hyvä ja hal­pa kei­no var­mis­taa mah­dol­li­sim­man hyvä ja laa­du­kas kor­jaus­jäl­ki niil­le vau­ri­oil­le, jot­ka ovat kor­jat­ta­vis­sa il­man tuu­li­la­sin vaih­toa. Tä­hän tar­koi­tuk­seen so­pi­via tar­ro­ja on ja­os­sa ve­loi­tuk­set­ta Au­tok­li­ni­kan toi­mi­pis­teis­sä, Sil­van­der ker­too.

Näin mi­ni­moit ki­ve­nis­ke­mien ai­heut­ta­man har­min

1. Tark­kai­le tuu­li­la­sin kun­toa ak­tii­vi­ses­ti

Vaik­ka tuu­li­la­sis­sa ei oli­si sel­ke­äs­ti nä­ky­viä is­ke­miä, la­sin kun­toa kan­nat­taa tark­kail­la ak­tii­vi­ses­ti. Is­ke­mä voi ni­mit­täin jää­dä her­käs­ti huo­maa­mat­ta, jos osu­ma­koh­ta sat­tuu si­jait­se­maan esi­mer­kik­si pei­lin ta­ka­na, pyyh­ki­mien al­la tai la­si­pin­nan ala­lai­das­sa.

2. Suo­jaa ki­ve­nis­ke­mä lä­pi­nä­ky­väl­lä tei­pil­lä

Syn­ty­nyt is­ke­mä kan­nat­taa suo­ja­ta mah­dol­li­sim­man no­pe­as­ti lä­pi­nä­ky­väl­lä tei­pil­lä. Näin lika ja kos­teus ei­vät pää­se vau­ri­oon ja kor­jaus­koh­das­ta saa­daan usein lä­hes huo­maa­ma­ton.

3. Kor­jau­ta ki­ve­nis­ke­mä pian

Al­le kah­den eu­ron ko­koi­nen ki­ve­nis­ke­mä on yleen­sä vie­lä kor­jat­ta­vis­sa il­man tuu­li­la­sin vaih­toa, mut­ta kor­jaut­ta­mi­nen kan­nat­taa hoi­taa mah­dol­li­sim­man no­pe­as­ti. Oman on­nen­sa no­jaan jä­tet­ty is­ke­mä laa­je­nee ni­mit­täin hel­pos­ti hal­ke­a­mak­si joh­ta­en lo­pul­ta koko tuu­li­la­sin vaih­toon.

Au­toi­li­joi­den on myös hyvä muis­taa, et­tä rik­ki­näi­nen tuu­li­la­si on ai­na tur­val­li­suus­ris­ki. Eten­kin ke­vä­tau­rin­gon pais­ta­es­sa pie­ni­kin is­ku­koh­ta voi hei­jas­taa va­loa ja hai­ta­ta näin ajo­nä­ky­vyyt­tä.

4. La­si­va­kuu­tus kat­taa ki­ve­nis­ke­män kor­jauk­sen

Mi­kä­li ajo­neu­von va­kuu­tus­pa­ket­tiin si­säl­tyy la­si­va­kuu­tus, ki­ve­nis­ke­män kor­jaut­ta­mi­nen on asi­ak­kaal­le ve­loi­tuk­se­ton­ta. Va­kuu­tu­syh­tiö mak­saa siis kor­jauk­sen ko­ko­nai­suu­des­saan. Ki­ve­nis­ke­män kor­jaut­ta­mi­nen ei myös­kään edel­ly­tä va­hin­koil­moi­tuk­sen te­ke­mis­tä va­kuu­tu­syh­ti­öön tai vai­ku­ta bo­nus­ker­ty­miin.

*Ky­se­lyn to­teut­ti Syno In­ter­na­ti­o­nal Om­ni­bus-tut­ki­muk­se­na 12.–17. tam­mi­kuu­ta 2023. Ky­se­lyyn vas­ta­si ver­kos­sa 1 007 vä­hin­tään 18-vuo­ti­as­ta suo­ma­lais­ta. Otos on vä­es­töä de­mog­ra­fi­ses­ti edus­ta­va.

**Ky­se­lyn to­teut­ti Syno In­ter­na­ti­o­nal Om­ni­bus-tut­ki­muk­se­na 20.–25. maa­lis­kuu­ta 2025. Ky­se­lyyn vas­ta­si ver­kos­sa 1 000 vä­hin­tään 18-vuo­ti­as­ta suo­ma­lais­ta. Otos on vä­es­töä de­mog­ra­fi­ses­ti edus­ta­va.

Au­to­Bild / Au­tok­li­nik­ka

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968

Auto Bild.Uutiset

Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN