Kysely: Autoilijat aiempaa tarkempia tuulilasiensa kanssa – Kiveniskemien suojaamisessa vielä parannettavaa
Autoklinikan tuore tutkimus paljastaa, että kun aiemmin joka kolmas suomalainen jätti autonsa tuulilasin tarkastamatta kiveniskemien varalta, nykyisin näin huolettomasti toimii vain joka viides.
Huomaamatta jäänyt iskemä voi laajentuessaan muuttua isommaksi kulueräksi, joten tuulilasin säännöllinen tarkastaminen on suositeltavaa. Lisäksi syntynyt vaurio kannattaa suojata lialta ja kosteudelta läpinäkyvällä teipillä mahdollisimman pian.
Autoklinikan vuonna 2023 teettämässä kyselytutkimuksessa* 32 % vastaajista myönsi, että ei tarkasta tuulilasia erikseen kiveniskemien varalta. Noin 45 % kertoi puolestaan tarkastavansa tuulilasin kerran kuussa tai useammin.
Kaksi vuotta myöhemmin vain 21 % viimeisimpään kyselyyn** vastanneista kertoo, että ei tarkasta tuulilasia erikseen kiveniskemien varalta. Samalla vähintään kerran kuussa tuulilasinsa tarkastavien osuus on noussut lähes 48 %:iin.
– Tutkimustulosten perusteella autoilijoista on tullut tarkempia tuulilasiensa kanssa, mikä on hienoa! Lasin tarkkailulla ja ennakoinnilla voi säästää tuntuvasti korjauskuluissa, sillä alle kahden euron kolikon kokoinen iskemä on yleensä vielä korjattavissa ilman tuulilasin vaihtoa – ja jos asiakkaalla on lasivakuutus, on korjauskäynti veloitukseton. Jos iskemää ei huomata ajoissa, ja se pääsee laajenemaan halkeamaksi, koko lasin vaihto on autoilijalle aina merkittävästi kustannuksiltaan kalliimpaa kuin iskemän korjautus, Autoklinikan tuulilasikouluttaja Ken Silvander sanoo.
Suojaa kiveniskemä heti läpinäkyvällä tarralla
Jos autonsa tuulilasissa havaitsee kiveniskemän, se kannattaa korjauttaa mahdollisimman pian. Lisäksi iskemä kannattaa suojata heti sen synnyttyä läpinäkyvällä teipillä, jotta lika tai kosteus eivät pääse vaurioon ja vaikeuta korjausta. Tämä niksi on kuitenkin vielä monille suomalaisille vieras, sillä yli puolet (54 %) Autoklinikan tuoreimpaan kyselyyn** vastanneista ei ole koskaan suojannut kiveniskemää autonsa tuulilasissa läpinäkyvällä teipillä tai tarralla.
– Kiveniskemän nopea suojaaminen on hyvä ja halpa keino varmistaa mahdollisimman hyvä ja laadukas korjausjälki niille vaurioille, jotka ovat korjattavissa ilman tuulilasin vaihtoa. Tähän tarkoitukseen sopivia tarroja on jaossa veloituksetta Autoklinikan toimipisteissä, Silvander kertoo.
Näin minimoit kiveniskemien aiheuttaman harmin
1. Tarkkaile tuulilasin kuntoa aktiivisesti
Vaikka tuulilasissa ei olisi selkeästi näkyviä iskemiä, lasin kuntoa kannattaa tarkkailla aktiivisesti. Iskemä voi nimittäin jäädä herkästi huomaamatta, jos osumakohta sattuu sijaitsemaan esimerkiksi peilin takana, pyyhkimien alla tai lasipinnan alalaidassa.
2. Suojaa kiveniskemä läpinäkyvällä teipillä
Syntynyt iskemä kannattaa suojata mahdollisimman nopeasti läpinäkyvällä teipillä. Näin lika ja kosteus eivät pääse vaurioon ja korjauskohdasta saadaan usein lähes huomaamaton.
3. Korjauta kiveniskemä pian
Alle kahden euron kokoinen kiveniskemä on yleensä vielä korjattavissa ilman tuulilasin vaihtoa, mutta korjauttaminen kannattaa hoitaa mahdollisimman nopeasti. Oman onnensa nojaan jätetty iskemä laajenee nimittäin helposti halkeamaksi johtaen lopulta koko tuulilasin vaihtoon.
Autoilijoiden on myös hyvä muistaa, että rikkinäinen tuulilasi on aina turvallisuusriski. Etenkin kevätauringon paistaessa pienikin iskukohta voi heijastaa valoa ja haitata näin ajonäkyvyyttä.
4. Lasivakuutus kattaa kiveniskemän korjauksen
Mikäli ajoneuvon vakuutuspakettiin sisältyy lasivakuutus, kiveniskemän korjauttaminen on asiakkaalle veloituksetonta. Vakuutusyhtiö maksaa siis korjauksen kokonaisuudessaan. Kiveniskemän korjauttaminen ei myöskään edellytä vahinkoilmoituksen tekemistä vakuutusyhtiöön tai vaikuta bonuskertymiin.
*Kyselyn toteutti Syno International Omnibus-tutkimuksena 12.–17. tammikuuta 2023. Kyselyyn vastasi verkossa 1 007 vähintään 18-vuotiasta suomalaista. Otos on väestöä demografisesti edustava.
**Kyselyn toteutti Syno International Omnibus-tutkimuksena 20.–25. maaliskuuta 2025. Kyselyyn vastasi verkossa 1 000 vähintään 18-vuotiasta suomalaista. Otos on väestöä demografisesti edustava.
AutoBild / Autoklinikka
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Pro-Jectin täysautomaattinen levysoitin
Nagra Compact Phono
Luxmanin uusi phono-aste
Oikea kääntöpöytä
Esoteerinen striimeri
SEASin lelu
Kuvataiteilija, kuraattori Hannu Palosuo: ”Less is bore, se on sisustusmottoni”
Kulminaatiopiste
Menovinkki viikonlopulle: HighEnd-messut Helsingissä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
Polestar kutistanut hiilijalanjälkeään merkittävästi
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi