Lexus LF-ZC, Euroopassa ensi kertaa nähty konsepti, antaa esimakua vuonna 2026 lanseerattavasta Lexus-mallista. Siinä hyödynnetään Lexuksen pitkää kokemusta sähköistämisestä, elegantteja mittasuhteita, matalaa painopistettä, tilavaa matkustamoa ja suunnittelua, joka yhdistää toiminnallisuuden miellyttävään estetiikkaan.
Lexus
Lexus: Kohti täyssähköistä loistobrändiä
Vuosittaisessa Kenshiki-tilaisuudessaan joulukuun alussa 2023 Lexus esitteli uusia ajoneuvokonsepteja, kuten vuonna 2026 lanseerattavan uuden tuotantomallin edeltäjän. Lexus esitteli myös uusia teknologioita, jotka kiihdyttävät merkin malliston muuntumista 100-prosenttisesti sähköautoiksi Euroopassa vuoteen 2030 mennessä. Uusi Arene -käyttöjärjestelmä mahdollistaa älykkään yhteyden kuljettajan ja auton välillä sekä personoinnin jokaisen auton ajokäyttäytymiseen.
Lexus tarjoaa seuraavien vuosien aikana useita sähköistettyjä voimalinjavaihtoehtoja Euroopassa, kuten hybridi-, pistokehybridi- ja täyssähkömalleja.
Tuotantoteknisen puolen uusi toimintamalli gigacasting yksinkertaistaa ajoneuvorakenteita, parantaa dynaamista suorituskykyä ja tarjoaa suuremman vapauden auton muotoilulle.
Lexus RZ: tulossa uusi etuvetoinen versio
Lexus RZ -mallisto laajenee vuonna 2024 uudella, etuvetoisella malliversiolla.
Lisäksi mallistoon esitellään One Motion Grip -ohjausjärjestelmä vuoden 2024 loppuun mennessä.
Lexus LF-ZC:n sisätilat näyttävät futuristisilta.
Lexus
Lexus LF-ZL on tutkielma huippuluokan täyssähköisestä crossover-mallista, joka tarjoaa saumattoman yhteyden ihmisten, liikkuvuuden ja yhteiskunnan välillä.
Lexus
Myös Lexus LF-ZL:n sisätilat ovat suoraan tulevaisuudesta.
Lexus
Kompakti crossover Lexus LBX esiteltiin hiljattain.
Lexus
Lexus LBX:n kojelauta edustaa modernia nykyhetkeä.
Lexus
Lexus jatkaa tuotevalikoimansa laajentamista uudella LM-luksustila-autolla sekä kompaktilla LBX-crossoverilla, laajentaen näin tarjontaansa uusille kohderyhmille.
Lexus on asettanut strategiansa uuden sukupolven täyssähköisten ajoneuvojen varaan, soveltaen samalla uusia suunnitteluperiaatteita ja uusia teknologioita, jotka muuttavat autojen tulevaisuutta.
Pyrkimys maailmanlaajuisesti 100-prosenttisesti täyssähköiseksi
Lexus pyrkii olemaan maailmanlaajuisesti 100-prosenttisesti täyssähköinen brändi vuoteen 2035 mennessä ja Euroopassa vuoteen 2030 mennessä, jos markkinaolosuhteet sallivat.
Pascal Ruch (VP, Lexus Europe) totesi:
”Lexus on ollut teknologian edelläkävijä aina vuodesta 1989 lähtien. Se on ylpeä perinteestään haastaa ylellisten autojen perinteet ja tuottaa jatkuvasti uutta lisäarvoa asiakkailleen. Kun kyse on sähköistämisestä, tulemme jälleen rikkomaan rajoja premium-automaailmassa. Kehitämme uuden modulaarisen ajoneuvorakenteen ja uuden sukupolven akkuja, emme pelkästään parantaaksemme täyssähköautojen suorituskykyä, vaan myös, ja ehkä tärkeimpänä seikkana, uudistaaksemme ajamisen iloa. Myös käyttöjärjestelmät kokevat vallankumouksen, mikä mahdollistaa ajoneuvojen suunnittelun korkeimmalla mahdollisella personoinnin tasolla, tehdäksemme ylellisyydestä todella henkilökohtaista jokaiselle asiakkaallemme.”
Seuraavan sukupolven Lexuksen täyssähköautot hyödyntävät mittasuhteiden muutosten ja rakenteellisten osien keventämisen mahdollisuuksia tarjotakseen monipuolisempaa tilankäyttöä.
Sähköistysteknologioiden edistysaskeleet mahdollistavat Lexus Driving Signature -ajotuntuman jatkuvan ja kehittyvän.
Näin se tuottaa palkitsevan yhteyden kuljettajan ja auton välillä, joka tarjoaa mukavuutta, luottamusta ja hallintaa kaikissa olosuhteissa ja ajotilanteissa.
Lexus LF-ZC ja LF-ZL ovat tulevaisuutta
Lexus LF-ZC- ja Lexus LF-ZL -konseptimallit kertovat tulevaisuuden mallistosta.
Lexus LF-ZC, Euroopassa ensi kertaa nähty konsepti, antaa esimakua vuonna 2026 lanseerattavasta Lexus-mallista.
Se hyödyntää Lexuksen pitkää kokemusta sähköistämisestä, elegantteja mittasuhteita, matalaa painopistettä, tilavaa matkustamoa ja suunnittelua, joka yhdistää toiminnallisuuden miellyttävään estetiikkaan.
Lexus LF-ZL puolestaan on tutkielma huippuluokan täyssähköisestä crossover-mallista, joka tarjoaa saumattoman yhteyden ihmisten, liikkuvuuden ja yhteiskunnan välillä.
Ajokokemus voidaan räätälöidä kunkin yksittäisen käyttäjän mieltymysten mukaan, ja vuorovaikutus auton kanssa saavuttaa uuden tason auton tehdessä personoituja ehdotuksia kuljettajan tyylin ja tottumusten perusteella.
Arene Operating System
Arene Operating System -käyttöjärjestelmä mahdollistaa uusia viihde- ja yhteydenpitomahdollisuuksia.
Tekoälyn (AI) avulla äänentunnistusjärjestelmä antaa nopean vastauksen käskyihin ja pystyy tekemään personoituja, joustavia ehdotuksia – tämä on täysin verrattavissa henkilökohtaiseen palvelijaan.
Järjestelmä pystyy oppimaan kuljettajan rutiineista, suosituista sovelluksista ja toiminnoista, ja aktivoimalla ne automaattisesti kysymättä.
Lexus hyödyntää täyssähköautojen erityisiä suoritusominaisuuksia, kuten voimakasta kiihtyvyyttä ja sujuvaa ajovoiman hallintaa, korostaakseen ajamisen nautintoa ja tehdäkseen kuljettajasta yhtä autonsa kanssa.
Kehittynyttä nelivetoteknologiaa
DIRECT4-nelivetoteknologia tasapainottaa jatkuvasti vetotilaa etu- ja taka-akselien välillä, tarjoten optimaalisen pidon kaikissa ajotilanteissa, lineaarisen kiihtyvyyden, parannetun kaarreajo-suorituskyvyn ja hillitymmät auton korin liikkeet.
Modulaarinen ajoneuvorakenne jakaa auton rungon kolmeen osaan – etu, keskiosa ja takaosa – käyttäen gigacasting-menetelmää, joka antaa suuremman vapauden muotoilussa.
Osien määrän vähentäminen (nykyinen etu- ja takarakenne koostuu noin 175:stä erillisestä elementistä) lyhentää tuotantoaikaa merkittävästi ja mahdollistaa erilaisten ajoneuvotyyppien nopean kehityksen.
Modulaarisen rakenteen edut ovat myös suurempi jäykkyys ja painonkevennys, mikä puolestaan edistää lineaarista, luonnollisen tuntuista ajodynamiikkaa.
Korjauskustannuksiin kiinnitetään myös huomiota suunnitteluprosessissa, jotta asiakkaat eivät kohtaisi suuria korjauskuluja pienistä kolhuista.
Kolme ajoneuvotyyppiä
Lexus jatkaa teknologiariippumatonta lähestymistapaa ja tuotekehitystä lähivuosina, aina vuoteen 2026 saakka.
Se kattaa kolme ajoneuvotyyppiä: mallit, jotka tarjoavat useita voimalinjavaihtoehtoja, kuten Lexus UX-, Lexus NX- ja Lexus RX -crossover-mallit, täyssähkömallit, jotka käyttävät Lexuksen nykyistä GA-alustarakennetta, kuten Lexus RZ, ja lisäksi uuden sukupolven täyssähköautot.
Viimeksi mainitut on rakennettu gigacasting-menetelmällä ja uuden sukupolven alustarakenteella, kuten tuleva, Lexus LF-ZC-konseptiin perustuva malli.
Seuraavien vuosien aikana esitellään uusia ajoneuvoja jokaisessa näistä kolmesta kategoriasta, mukaan lukien täyssähkömallit. Nämä kaikki laajentavat ja monipuolistavat Lexus-mallistoa.
Uuden sukupolven täyssähköautot hyötyvät myös voimalinjaan tehdyistä parannuksista ja jatkuvista parannuksista akkuteknologiassa.
Lexus: ensimmäinen uusien akkuteknologioiden käyttäjä
Lexus tulee olemaan ensimmäinen uusien akkuteknologioiden käyttäjä.
Esimerkkinä mainittakoon uusi, korkean suorituskyvyn litium-ioni-akku, jonka odotetaan tarjoavan 10–80 % latausajan noin 20 minuutissa ja noin 800 km:n toimintamatkan (WLTP-sykli). Myös aiempaa edullisempi akku tulee saataville, lisäten entisestään asiakkaiden valinnanvaraa.
Lexus kasvaa Euroopassa ja uusien autojen myynnin odotetaan nousevan noin 74 000 autoon tänä vuonna, mikä tarkoittaa noin 50 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Lexus on siis yksi nopeimmin kasvavista premium-brändeistä näyttäen markkina-alueen suurimpia kasvulukuja.
Menestys perustuu vahvaan mallivalikoimaan, joka on uusittu lähes kokonaan viimeisten kahden vuoden aikana.
Valikoimaan kuuluu kolme täysin uutta mallia Euroopassa erittäin tärkeillä D- ja E-premium-SUV-segmenteillä – Lexus NX, Lexus RX sekä Lexus RZ – tarjoten hybridi-, pistokehybridi- ja täyssähköisiä voimalinjavaihtoehtoja.
Kasvun odotetaan jatkuvan vuonna 2024, auttaen yritystä kohti tulevaisuuden tavoitettaan saavuttaa yli 100 000 auton vuosittaiset myyntilukemat Euroopassa.
Lippulaiva Lexus LM ja kompakti crossover Lexus LBX
Lexus on esitellyt hiljattain kaksi täysin uutta mallia, jotka vievät brändin uusiin markkinasegmentteihin: uuden lippulaivamallin Lexus LM (Luxury Mover) -tila-auton ja Lexus LBX:n, Lexuksen ensimmäisen kompaktin crossover-mallin.
Lexus LM vie matkustajan mukavuuden ennennäkemättömälle tasolle, kun taas Lexus LBX haastaa vakiintuneen luksusautohierarkian osoittaen samalla, että arvokkaat ominaisuudet, laatu ja ajokokemus voidaan tarjota myös kompaktissa kokonaisuudessa.
Nämä mallit osoittavat Lexuksen halun kasvaa ja halun jatkaa automaailman rajojen uudelleenmäärittelyä.
Lexus-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.
Toni Lindström
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.
Toni Lindström
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Joulu saapuu Jumon saarelle
Kun pentodilla ajetaan pentodin suojahilaa
Pieni mutta mahtava
Marshall Bromley 750
TADin uusi lattiakaiutin
Ab-luokan voimaa Italiasta
HEDD Audion uusi kartio
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Dalin uudet Sonikit
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI