Lexus LF-ZC, Euroopassa ensi kertaa nähty konsepti, antaa esimakua vuonna 2026 lanseerattavasta Lexus-mallista. Siinä hyödynnetään Lexuksen pitkää kokemusta sähköistämisestä, elegantteja mittasuhteita, matalaa painopistettä, tilavaa matkustamoa ja suunnittelua, joka yhdistää toiminnallisuuden miellyttävään estetiikkaan.

Lexus LF-ZC, Euroopassa ensi kertaa nähty konsepti, antaa esimakua vuonna 2026 lanseerattavasta Lexus-mallista. Siinä hyödynnetään Lexuksen pitkää kokemusta sähköistämisestä, elegantteja mittasuhteita, matalaa painopistettä, tilavaa matkustamoa ja suunnittelua, joka yhdistää toiminnallisuuden miellyttävään estetiikkaan.

Lexus

Lexus: Kohti täyssähköistä loistobrändiä

Vuosittaisessa Kenshiki-tilaisuudessaan joulukuun alussa 2023 Lexus esitteli uusia ajoneu­vo­kon­septeja, kuten vuonna 2026 lanseerattavan uuden tuotantomallin edeltäjän. Lexus esitteli myös uusia teknologioita, jotka kiihdyttävät merkin malliston muuntumista 100-prosenttisesti sähköautoiksi Euroopassa vuoteen 2030 mennessä. Uusi Arene -käyttö­jär­jes­telmä mahdollistaa älykkään yhteyden kuljettajan ja auton välillä sekä personoinnin jokaisen auton ajokäyt­täy­ty­miseen.

Auto Bild.Uutiset

Le­xus tar­jo­aa seu­raa­vien vuo­sien ai­ka­na usei­ta säh­köis­tet­ty­jä voi­ma­lin­ja­vaih­to­eh­to­ja Eu­roo­pas­sa, ku­ten hyb­ri­di-, pis­to­ke­hyb­ri­di- ja täys­säh­kö­mal­le­ja.

Tuo­tan­to­tek­ni­sen puo­len uu­si toi­min­ta­mal­li gi­ga­cas­ting yk­sin­ker­tais­taa ajo­neu­vo­ra­ken­tei­ta, pa­ran­taa dy­naa­mis­ta suo­ri­tus­ky­kyä ja tar­jo­aa suu­rem­man va­pau­den au­ton muo­toi­lul­le.

Le­xus RZ: tu­los­sa uu­si etu­ve­toi­nen ver­sio

Le­xus RZ -mal­lis­to laa­je­nee vuon­na 2024 uu­del­la, etu­ve­toi­sel­la mal­li­ver­si­ol­la.

Li­säk­si mal­lis­toon esi­tel­lään One Mo­ti­on Grip -oh­jaus­jär­jes­tel­mä vuo­den 2024 lop­puun men­nes­sä.

Lexus LF-ZC:n sisätilat näyttävät futuristisilta.

Lexus LF-ZC:n sisätilat näyttävät futuristisilta.

Lexus

Lexus LF-ZL on tutkielma huippuluokan täyssähköisestä crossover-mallista, joka tarjoaa saumattoman yhteyden ihmisten, liikkuvuuden ja yhteiskunnan välillä.

Lexus LF-ZL on tutkielma huippuluokan täyssähköisestä crossover-mallista, joka tarjoaa saumattoman yhteyden ihmisten, liikkuvuuden ja yhteiskunnan välillä.

Lexus

Myös Lexus LF-ZL:n sisätilat ovat suoraan tulevaisuudesta.

Myös Lexus LF-ZL:n sisätilat ovat suoraan tulevaisuudesta.

Lexus

Kompakti crossover Lexus LBX esiteltiin hiljattain.

Kompakti crossover Lexus LBX esiteltiin hiljattain.

Lexus

Lexus LBX:n kojelauta edustaa modernia nykyhetkeä.

Lexus LBX:n kojelauta edustaa modernia nykyhetkeä.

Lexus

Le­xus jat­kaa tuo­te­va­li­koi­man­sa laa­jen­ta­mis­ta uu­del­la LM-luk­sus­ti­la-au­tol­la sekä kom­pak­til­la LBX-cros­so­ve­ril­la, laa­jen­ta­en näin tar­jon­taan­sa uu­sil­le koh­de­ryh­mil­le.

Le­xus on aset­ta­nut stra­te­gi­an­sa uu­den su­ku­pol­ven täys­säh­köis­ten ajo­neu­vo­jen va­raan, so­vel­ta­en sa­mal­la uu­sia suun­nit­te­lu­pe­ri­aat­tei­ta ja uu­sia tek­no­lo­gi­oi­ta, jot­ka muut­ta­vat au­to­jen tu­le­vai­suut­ta.

Pyr­ki­mys maa­il­man­laa­jui­ses­ti 100-pro­sent­ti­ses­ti täys­säh­köi­sek­si

Le­xus pyr­kii ole­maan maa­il­man­laa­jui­ses­ti 100-pro­sent­ti­ses­ti täys­säh­köi­nen brän­di vuo­teen 2035 men­nes­sä ja Eu­roo­pas­sa vuo­teen 2030 men­nes­sä, jos mark­ki­na­o­lo­suh­teet sal­li­vat.

Pas­cal Ruch (VP, Le­xus Eu­ro­pe) to­te­si:

”Le­xus on ol­lut tek­no­lo­gi­an edel­lä­kä­vi­jä ai­na vuo­des­ta 1989 läh­tien. Se on yl­peä pe­rin­tees­tään haas­taa ylel­lis­ten au­to­jen pe­rin­teet ja tuot­taa jat­ku­vas­ti uut­ta li­sä­ar­voa asi­ak­kail­leen. Kun kyse on säh­köis­tä­mi­ses­tä, tu­lem­me jäl­leen rik­ko­maan ra­jo­ja pre­mium-au­to­maa­il­mas­sa. Ke­hi­täm­me uu­den mo­du­laa­ri­sen ajo­neu­vo­ra­ken­teen ja uu­den su­ku­pol­ven ak­ku­ja, em­me pel­käs­tään pa­ran­taak­sem­me täys­säh­kö­au­to­jen suo­ri­tus­ky­kyä, vaan myös, ja eh­kä tär­keim­pä­nä seik­ka­na, uu­dis­taak­sem­me aja­mi­sen iloa. Myös käyt­tö­jär­jes­tel­mät ko­ke­vat val­lan­ku­mouk­sen, mikä mah­dol­lis­taa ajo­neu­vo­jen suun­nit­te­lun kor­keim­mal­la mah­dol­li­sel­la per­so­noin­nin ta­sol­la, teh­däk­sem­me ylel­li­syy­des­tä to­del­la hen­ki­lö­koh­tais­ta jo­kai­sel­le asi­ak­kaal­lem­me.”

Seu­raa­van su­ku­pol­ven Le­xuk­sen täys­säh­kö­au­tot hyö­dyn­tä­vät mit­ta­suh­tei­den muu­tos­ten ja ra­ken­teel­lis­ten osien ke­ven­tä­mi­sen mah­dol­li­suuk­sia tar­jo­tak­seen mo­ni­puo­li­sem­paa ti­lan­käyt­töä.

Säh­köis­tys­tek­no­lo­gi­oi­den edis­ty­sas­ke­leet mah­dol­lis­ta­vat Le­xus Dri­ving Sig­na­tu­re -ajo­tun­tu­man jat­ku­van ja ke­hit­ty­vän.

Näin se tuot­taa pal­kit­se­van yh­tey­den kul­jet­ta­jan ja au­ton vä­lil­lä, joka tar­jo­aa mu­ka­vuut­ta, luot­ta­mus­ta ja hal­lin­taa kai­kis­sa olo­suh­teis­sa ja ajo­ti­lan­teis­sa.

Le­xus LF-ZC ja LF-ZL ovat tu­le­vai­suut­ta

Le­xus LF-ZC- ja Le­xus LF-ZL -kon­sep­ti­mal­lit ker­to­vat tu­le­vai­suu­den mal­lis­tos­ta.

Le­xus LF-ZC, Eu­roo­pas­sa en­si ker­taa näh­ty kon­sep­ti, an­taa esi­ma­kua vuon­na 2026 lan­see­rat­ta­vas­ta Le­xus-mal­lis­ta.

Se hyö­dyn­tää Le­xuk­sen pit­kää ko­ke­mus­ta säh­köis­tä­mi­ses­tä, ele­gant­te­ja mit­ta­suh­tei­ta, ma­ta­laa pai­no­pis­tet­tä, ti­la­vaa mat­kus­ta­moa ja suun­nit­te­lua, joka yh­dis­tää toi­min­nal­li­suu­den miel­lyt­tä­vään es­te­tiik­kaan.

Le­xus LF-ZL puo­les­taan on tut­kiel­ma huip­pu­luo­kan täys­säh­köi­ses­tä cros­so­ver-mal­lis­ta, joka tar­jo­aa sau­mat­to­man yh­tey­den ih­mis­ten, liik­ku­vuu­den ja yh­teis­kun­nan vä­lil­lä.

Ajo­ko­ke­mus voi­daan rää­tä­löi­dä kun­kin yk­sit­täi­sen käyt­tä­jän miel­ty­mys­ten mu­kaan, ja vuo­ro­vai­ku­tus au­ton kans­sa saa­vut­taa uu­den ta­son au­ton teh­des­sä per­so­noi­tu­ja eh­do­tuk­sia kul­jet­ta­jan tyy­lin ja tot­tu­mus­ten pe­rus­teel­la.

Are­ne Ope­ra­ting Sys­tem

Are­ne Ope­ra­ting Sys­tem -käyt­tö­jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa uu­sia viih­de- ja yh­tey­den­pi­to­mah­dol­li­suuk­sia.

Te­ko­ä­lyn (AI) avul­la ää­nen­tun­nis­tus­jär­jes­tel­mä an­taa no­pe­an vas­tauk­sen käs­kyi­hin ja pys­tyy te­ke­mään per­so­noi­tu­ja, jous­ta­via eh­do­tuk­sia – tämä on täy­sin ver­rat­ta­vis­sa hen­ki­lö­koh­tai­seen pal­ve­li­jaan.

Jär­jes­tel­mä pys­tyy op­pi­maan kul­jet­ta­jan ru­tii­neis­ta, suo­si­tuis­ta so­vel­luk­sis­ta ja toi­min­nois­ta, ja ak­ti­voi­mal­la ne au­to­maat­ti­ses­ti ky­sy­mät­tä.

Le­xus hyö­dyn­tää täys­säh­kö­au­to­jen eri­tyi­siä suo­ri­tu­so­mi­nai­suuk­sia, ku­ten voi­ma­kas­ta kiih­ty­vyyt­tä ja su­ju­vaa ajo­voi­man hal­lin­taa, ko­ros­taak­seen aja­mi­sen nau­tin­toa ja teh­däk­seen kul­jet­ta­jas­ta yh­tä au­ton­sa kans­sa.

Ke­hit­ty­nyt­tä ne­li­ve­to­tek­no­lo­gi­aa

DI­RECT4-ne­li­ve­to­tek­no­lo­gia ta­sa­pai­not­taa jat­ku­vas­ti ve­to­ti­laa etu- ja taka-ak­se­lien vä­lil­lä, tar­jo­ten op­ti­maa­li­sen pi­don kai­kis­sa ajo­ti­lan­teis­sa, li­ne­aa­ri­sen kiih­ty­vyy­den, pa­ran­ne­tun kaar­re­a­jo-suo­ri­tus­ky­vyn ja hil­li­tym­mät au­ton ko­rin liik­keet.

Mo­du­laa­ri­nen ajo­neu­vo­ra­ken­ne ja­kaa au­ton run­gon kol­meen osaan – etu, kes­ki­o­sa ja ta­ka­o­sa – käyt­tä­en gi­ga­cas­ting-me­ne­tel­mää, joka an­taa suu­rem­man va­pau­den muo­toi­lus­sa.

Osien mää­rän vä­hen­tä­mi­nen (ny­kyi­nen etu- ja ta­ka­ra­ken­ne koos­tuu noin 175:stä eril­li­ses­tä ele­men­tis­tä) ly­hen­tää tuo­tan­to­ai­kaa mer­kit­tä­väs­ti ja mah­dol­lis­taa eri­lais­ten ajo­neu­vo­tyyp­pien no­pe­an ke­hi­tyk­sen.

Mo­du­laa­ri­sen ra­ken­teen edut ovat myös suu­rem­pi jäyk­kyys ja pai­non­ke­ven­nys, mikä puo­les­taan edis­tää li­ne­aa­ris­ta, luon­nol­li­sen tun­tuis­ta ajo­dy­na­miik­kaa.

Kor­jaus­kus­tan­nuk­siin kiin­ni­te­tään myös huo­mi­o­ta suun­nit­te­lup­ro­ses­sis­sa, jot­ta asi­ak­kaat ei­vät koh­tai­si suu­ria kor­jaus­ku­lu­ja pie­nis­tä kol­huis­ta.

Kol­me ajo­neu­vo­tyyp­piä

Le­xus jat­kaa tek­no­lo­gi­a­riip­pu­ma­ton­ta lä­hes­ty­mis­ta­paa ja tuo­te­ke­hi­tys­tä lä­hi­vuo­si­na, ai­na vuo­teen 2026 saak­ka.

Se kat­taa kol­me ajo­neu­vo­tyyp­piä: mal­lit, jot­ka tar­jo­a­vat usei­ta voi­ma­lin­ja­vaih­to­eh­to­ja, ku­ten Le­xus UX-, Le­xus NX- ja Le­xus RX -cros­so­ver-mal­lit, täys­säh­kö­mal­lit, jot­ka käyt­tä­vät Le­xuk­sen ny­kyis­tä GA-alus­ta­ra­ken­net­ta, ku­ten Le­xus RZ, ja li­säk­si uu­den su­ku­pol­ven täys­säh­kö­au­tot.

Vii­mek­si mai­ni­tut on ra­ken­net­tu gi­ga­cas­ting-me­ne­tel­mäl­lä ja uu­den su­ku­pol­ven alus­ta­ra­ken­teel­la, ku­ten tu­le­va, Le­xus LF-ZC-kon­sep­tiin pe­rus­tu­va mal­li.

Seu­raa­vien vuo­sien ai­ka­na esi­tel­lään uu­sia ajo­neu­vo­ja jo­kai­ses­sa näis­tä kol­mes­ta ka­te­go­ri­as­ta, mu­kaan lu­kien täys­säh­kö­mal­lit. Nämä kaik­ki laa­jen­ta­vat ja mo­ni­puo­lis­ta­vat Le­xus-mal­lis­toa.

Uu­den su­ku­pol­ven täys­säh­kö­au­tot hyö­ty­vät myös voi­ma­lin­jaan teh­dyis­tä pa­ran­nuk­sis­ta ja jat­ku­vis­ta pa­ran­nuk­sis­ta ak­ku­tek­no­lo­gi­as­sa.

Le­xus: en­sim­mäi­nen uu­sien ak­ku­tek­no­lo­gi­oi­den käyt­tä­jä

Le­xus tu­lee ole­maan en­sim­mäi­nen uu­sien ak­ku­tek­no­lo­gi­oi­den käyt­tä­jä.

Esi­merk­ki­nä mai­nit­ta­koon uu­si, kor­ke­an suo­ri­tus­ky­vyn li­tium-io­ni-ak­ku, jon­ka odo­te­taan tar­jo­a­van 10–80 % la­tau­sa­jan noin 20 mi­nuu­tis­sa ja noin 800 km:n toi­min­ta­mat­kan (WLTP-syk­li). Myös ai­em­paa edul­li­sem­pi ak­ku tu­lee saa­ta­vil­le, li­sä­ten en­ti­ses­tään asi­ak­kai­den va­lin­nan­va­raa.

Le­xus kas­vaa Eu­roo­pas­sa ja uu­sien au­to­jen myyn­nin odo­te­taan nou­se­van noin 74 000 au­toon tänä vuon­na, mikä tar­koit­taa noin 50 % kas­vua vuo­teen 2022 ver­rat­tu­na. Le­xus on siis yk­si no­peim­min kas­va­vis­ta pre­mium-brän­deis­tä näyt­tä­en mark­ki­na-alu­een suu­rim­pia kas­vu­lu­ku­ja.

Me­nes­tys pe­rus­tuu vah­vaan mal­li­va­li­koi­maan, joka on uu­sit­tu lä­hes ko­ko­naan vii­meis­ten kah­den vuo­den ai­ka­na.

Va­li­koi­maan kuu­luu kol­me täy­sin uut­ta mal­lia Eu­roo­pas­sa erit­täin tär­keil­lä D- ja E-pre­mium-SUV-seg­men­teil­lä – Le­xus NX, Le­xus RX sekä Le­xus RZ – tar­jo­ten hyb­ri­di-, pis­to­ke­hyb­ri­di- ja täys­säh­köi­siä voi­ma­lin­ja­vaih­to­eh­to­ja.

Kas­vun odo­te­taan jat­ku­van vuon­na 2024, aut­ta­en yri­tys­tä koh­ti tu­le­vai­suu­den ta­voi­tet­taan saa­vut­taa yli 100 000 au­ton vuo­sit­tai­set myyn­ti­lu­ke­mat Eu­roo­pas­sa.

Lip­pu­lai­va Le­xus LM ja kom­pak­ti cros­so­ver Le­xus LBX

Le­xus on esi­tel­lyt hil­jat­tain kak­si täy­sin uut­ta mal­lia, jot­ka vie­vät brän­din uu­siin mark­ki­na­seg­ment­tei­hin: uu­den lip­pu­lai­va­mal­lin Le­xus LM (Lu­xu­ry Mo­ver) -tila-au­ton ja Le­xus LBX:n, Le­xuk­sen en­sim­mäi­sen kom­pak­tin cros­so­ver-mal­lin.

Le­xus LM vie mat­kus­ta­jan mu­ka­vuu­den en­nen­nä­ke­mät­tö­mäl­le ta­sol­le, kun taas Le­xus LBX haas­taa va­kiin­tu­neen luk­su­sau­to­hie­rar­ki­an osoit­ta­en sa­mal­la, et­tä ar­vok­kaat omi­nai­suu­det, laa­tu ja ajo­ko­ke­mus voi­daan tar­jo­ta myös kom­pak­tis­sa ko­ko­nai­suu­des­sa.

Nämä mal­lit osoit­ta­vat Le­xuk­sen ha­lun kas­vaa ja ha­lun jat­kaa au­to­maa­il­man ra­jo­jen uu­del­leen­mää­rit­te­lyä.

Le­xus-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN