Lexus LF-ZC, Euroopassa ensi kertaa nähty konsepti, antaa esimakua vuonna 2026 lanseerattavasta Lexus-mallista. Siinä hyödynnetään Lexuksen pitkää kokemusta sähköistämisestä, elegantteja mittasuhteita, matalaa painopistettä, tilavaa matkustamoa ja suunnittelua, joka yhdistää toiminnallisuuden miellyttävään estetiikkaan.

Lexus LF-ZC, Euroopassa ensi kertaa nähty konsepti, antaa esimakua vuonna 2026 lanseerattavasta Lexus-mallista. Siinä hyödynnetään Lexuksen pitkää kokemusta sähköistämisestä, elegantteja mittasuhteita, matalaa painopistettä, tilavaa matkustamoa ja suunnittelua, joka yhdistää toiminnallisuuden miellyttävään estetiikkaan.

Lexus

Lexus: Kohti täyssähköistä loistobrändiä

Vuosittaisessa Kenshiki-tilaisuudessaan joulukuun alussa 2023 Lexus esitteli uusia ajoneu­vo­kon­septeja, kuten vuonna 2026 lanseerattavan uuden tuotantomallin edeltäjän. Lexus esitteli myös uusia teknologioita, jotka kiihdyttävät merkin malliston muuntumista 100-prosenttisesti sähköautoiksi Euroopassa vuoteen 2030 mennessä. Uusi Arene -käyttö­jär­jes­telmä mahdollistaa älykkään yhteyden kuljettajan ja auton välillä sekä personoinnin jokaisen auton ajokäyt­täy­ty­miseen.

Auto Bild.Uutiset

Le­xus tar­jo­aa seu­raa­vien vuo­sien ai­ka­na usei­ta säh­köis­tet­ty­jä voi­ma­lin­ja­vaih­to­eh­to­ja Eu­roo­pas­sa, ku­ten hyb­ri­di-, pis­to­ke­hyb­ri­di- ja täys­säh­kö­mal­le­ja.

Tuo­tan­to­tek­ni­sen puo­len uu­si toi­min­ta­mal­li gi­ga­cas­ting yk­sin­ker­tais­taa ajo­neu­vo­ra­ken­tei­ta, pa­ran­taa dy­naa­mis­ta suo­ri­tus­ky­kyä ja tar­jo­aa suu­rem­man va­pau­den au­ton muo­toi­lul­le.

Le­xus RZ: tu­los­sa uu­si etu­ve­toi­nen ver­sio

Le­xus RZ -mal­lis­to laa­je­nee vuon­na 2024 uu­del­la, etu­ve­toi­sel­la mal­li­ver­si­ol­la.

Li­säk­si mal­lis­toon esi­tel­lään One Mo­ti­on Grip -oh­jaus­jär­jes­tel­mä vuo­den 2024 lop­puun men­nes­sä.

Lexus LF-ZC:n sisätilat näyttävät futuristisilta.

Lexus LF-ZC:n sisätilat näyttävät futuristisilta.

Lexus

Lexus LF-ZL on tutkielma huippuluokan täyssähköisestä crossover-mallista, joka tarjoaa saumattoman yhteyden ihmisten, liikkuvuuden ja yhteiskunnan välillä.

Lexus LF-ZL on tutkielma huippuluokan täyssähköisestä crossover-mallista, joka tarjoaa saumattoman yhteyden ihmisten, liikkuvuuden ja yhteiskunnan välillä.

Lexus

Myös Lexus LF-ZL:n sisätilat ovat suoraan tulevaisuudesta.

Myös Lexus LF-ZL:n sisätilat ovat suoraan tulevaisuudesta.

Lexus

Kompakti crossover Lexus LBX esiteltiin hiljattain.

Kompakti crossover Lexus LBX esiteltiin hiljattain.

Lexus

Lexus LBX:n kojelauta edustaa modernia nykyhetkeä.

Lexus LBX:n kojelauta edustaa modernia nykyhetkeä.

Lexus

Le­xus jat­kaa tuo­te­va­li­koi­man­sa laa­jen­ta­mis­ta uu­del­la LM-luk­sus­ti­la-au­tol­la sekä kom­pak­til­la LBX-cros­so­ve­ril­la, laa­jen­ta­en näin tar­jon­taan­sa uu­sil­le koh­de­ryh­mil­le.

Le­xus on aset­ta­nut stra­te­gi­an­sa uu­den su­ku­pol­ven täys­säh­köis­ten ajo­neu­vo­jen va­raan, so­vel­ta­en sa­mal­la uu­sia suun­nit­te­lu­pe­ri­aat­tei­ta ja uu­sia tek­no­lo­gi­oi­ta, jot­ka muut­ta­vat au­to­jen tu­le­vai­suut­ta.

Pyr­ki­mys maa­il­man­laa­jui­ses­ti 100-pro­sent­ti­ses­ti täys­säh­köi­sek­si

Le­xus pyr­kii ole­maan maa­il­man­laa­jui­ses­ti 100-pro­sent­ti­ses­ti täys­säh­köi­nen brän­di vuo­teen 2035 men­nes­sä ja Eu­roo­pas­sa vuo­teen 2030 men­nes­sä, jos mark­ki­na­o­lo­suh­teet sal­li­vat.

Pas­cal Ruch (VP, Le­xus Eu­ro­pe) to­te­si:

”Le­xus on ol­lut tek­no­lo­gi­an edel­lä­kä­vi­jä ai­na vuo­des­ta 1989 läh­tien. Se on yl­peä pe­rin­tees­tään haas­taa ylel­lis­ten au­to­jen pe­rin­teet ja tuot­taa jat­ku­vas­ti uut­ta li­sä­ar­voa asi­ak­kail­leen. Kun kyse on säh­köis­tä­mi­ses­tä, tu­lem­me jäl­leen rik­ko­maan ra­jo­ja pre­mium-au­to­maa­il­mas­sa. Ke­hi­täm­me uu­den mo­du­laa­ri­sen ajo­neu­vo­ra­ken­teen ja uu­den su­ku­pol­ven ak­ku­ja, em­me pel­käs­tään pa­ran­taak­sem­me täys­säh­kö­au­to­jen suo­ri­tus­ky­kyä, vaan myös, ja eh­kä tär­keim­pä­nä seik­ka­na, uu­dis­taak­sem­me aja­mi­sen iloa. Myös käyt­tö­jär­jes­tel­mät ko­ke­vat val­lan­ku­mouk­sen, mikä mah­dol­lis­taa ajo­neu­vo­jen suun­nit­te­lun kor­keim­mal­la mah­dol­li­sel­la per­so­noin­nin ta­sol­la, teh­däk­sem­me ylel­li­syy­des­tä to­del­la hen­ki­lö­koh­tais­ta jo­kai­sel­le asi­ak­kaal­lem­me.”

Seu­raa­van su­ku­pol­ven Le­xuk­sen täys­säh­kö­au­tot hyö­dyn­tä­vät mit­ta­suh­tei­den muu­tos­ten ja ra­ken­teel­lis­ten osien ke­ven­tä­mi­sen mah­dol­li­suuk­sia tar­jo­tak­seen mo­ni­puo­li­sem­paa ti­lan­käyt­töä.

Säh­köis­tys­tek­no­lo­gi­oi­den edis­ty­sas­ke­leet mah­dol­lis­ta­vat Le­xus Dri­ving Sig­na­tu­re -ajo­tun­tu­man jat­ku­van ja ke­hit­ty­vän.

Näin se tuot­taa pal­kit­se­van yh­tey­den kul­jet­ta­jan ja au­ton vä­lil­lä, joka tar­jo­aa mu­ka­vuut­ta, luot­ta­mus­ta ja hal­lin­taa kai­kis­sa olo­suh­teis­sa ja ajo­ti­lan­teis­sa.

Le­xus LF-ZC ja LF-ZL ovat tu­le­vai­suut­ta

Le­xus LF-ZC- ja Le­xus LF-ZL -kon­sep­ti­mal­lit ker­to­vat tu­le­vai­suu­den mal­lis­tos­ta.

Le­xus LF-ZC, Eu­roo­pas­sa en­si ker­taa näh­ty kon­sep­ti, an­taa esi­ma­kua vuon­na 2026 lan­see­rat­ta­vas­ta Le­xus-mal­lis­ta.

Se hyö­dyn­tää Le­xuk­sen pit­kää ko­ke­mus­ta säh­köis­tä­mi­ses­tä, ele­gant­te­ja mit­ta­suh­tei­ta, ma­ta­laa pai­no­pis­tet­tä, ti­la­vaa mat­kus­ta­moa ja suun­nit­te­lua, joka yh­dis­tää toi­min­nal­li­suu­den miel­lyt­tä­vään es­te­tiik­kaan.

Le­xus LF-ZL puo­les­taan on tut­kiel­ma huip­pu­luo­kan täys­säh­köi­ses­tä cros­so­ver-mal­lis­ta, joka tar­jo­aa sau­mat­to­man yh­tey­den ih­mis­ten, liik­ku­vuu­den ja yh­teis­kun­nan vä­lil­lä.

Ajo­ko­ke­mus voi­daan rää­tä­löi­dä kun­kin yk­sit­täi­sen käyt­tä­jän miel­ty­mys­ten mu­kaan, ja vuo­ro­vai­ku­tus au­ton kans­sa saa­vut­taa uu­den ta­son au­ton teh­des­sä per­so­noi­tu­ja eh­do­tuk­sia kul­jet­ta­jan tyy­lin ja tot­tu­mus­ten pe­rus­teel­la.

Are­ne Ope­ra­ting Sys­tem

Are­ne Ope­ra­ting Sys­tem -käyt­tö­jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa uu­sia viih­de- ja yh­tey­den­pi­to­mah­dol­li­suuk­sia.

Te­ko­ä­lyn (AI) avul­la ää­nen­tun­nis­tus­jär­jes­tel­mä an­taa no­pe­an vas­tauk­sen käs­kyi­hin ja pys­tyy te­ke­mään per­so­noi­tu­ja, jous­ta­via eh­do­tuk­sia – tämä on täy­sin ver­rat­ta­vis­sa hen­ki­lö­koh­tai­seen pal­ve­li­jaan.

Jär­jes­tel­mä pys­tyy op­pi­maan kul­jet­ta­jan ru­tii­neis­ta, suo­si­tuis­ta so­vel­luk­sis­ta ja toi­min­nois­ta, ja ak­ti­voi­mal­la ne au­to­maat­ti­ses­ti ky­sy­mät­tä.

Le­xus hyö­dyn­tää täys­säh­kö­au­to­jen eri­tyi­siä suo­ri­tu­so­mi­nai­suuk­sia, ku­ten voi­ma­kas­ta kiih­ty­vyyt­tä ja su­ju­vaa ajo­voi­man hal­lin­taa, ko­ros­taak­seen aja­mi­sen nau­tin­toa ja teh­däk­seen kul­jet­ta­jas­ta yh­tä au­ton­sa kans­sa.

Ke­hit­ty­nyt­tä ne­li­ve­to­tek­no­lo­gi­aa

DI­RECT4-ne­li­ve­to­tek­no­lo­gia ta­sa­pai­not­taa jat­ku­vas­ti ve­to­ti­laa etu- ja taka-ak­se­lien vä­lil­lä, tar­jo­ten op­ti­maa­li­sen pi­don kai­kis­sa ajo­ti­lan­teis­sa, li­ne­aa­ri­sen kiih­ty­vyy­den, pa­ran­ne­tun kaar­re­a­jo-suo­ri­tus­ky­vyn ja hil­li­tym­mät au­ton ko­rin liik­keet.

Mo­du­laa­ri­nen ajo­neu­vo­ra­ken­ne ja­kaa au­ton run­gon kol­meen osaan – etu, kes­ki­o­sa ja ta­ka­o­sa – käyt­tä­en gi­ga­cas­ting-me­ne­tel­mää, joka an­taa suu­rem­man va­pau­den muo­toi­lus­sa.

Osien mää­rän vä­hen­tä­mi­nen (ny­kyi­nen etu- ja ta­ka­ra­ken­ne koos­tuu noin 175:stä eril­li­ses­tä ele­men­tis­tä) ly­hen­tää tuo­tan­to­ai­kaa mer­kit­tä­väs­ti ja mah­dol­lis­taa eri­lais­ten ajo­neu­vo­tyyp­pien no­pe­an ke­hi­tyk­sen.

Mo­du­laa­ri­sen ra­ken­teen edut ovat myös suu­rem­pi jäyk­kyys ja pai­non­ke­ven­nys, mikä puo­les­taan edis­tää li­ne­aa­ris­ta, luon­nol­li­sen tun­tuis­ta ajo­dy­na­miik­kaa.

Kor­jaus­kus­tan­nuk­siin kiin­ni­te­tään myös huo­mi­o­ta suun­nit­te­lup­ro­ses­sis­sa, jot­ta asi­ak­kaat ei­vät koh­tai­si suu­ria kor­jaus­ku­lu­ja pie­nis­tä kol­huis­ta.

Kol­me ajo­neu­vo­tyyp­piä

Le­xus jat­kaa tek­no­lo­gi­a­riip­pu­ma­ton­ta lä­hes­ty­mis­ta­paa ja tuo­te­ke­hi­tys­tä lä­hi­vuo­si­na, ai­na vuo­teen 2026 saak­ka.

Se kat­taa kol­me ajo­neu­vo­tyyp­piä: mal­lit, jot­ka tar­jo­a­vat usei­ta voi­ma­lin­ja­vaih­to­eh­to­ja, ku­ten Le­xus UX-, Le­xus NX- ja Le­xus RX -cros­so­ver-mal­lit, täys­säh­kö­mal­lit, jot­ka käyt­tä­vät Le­xuk­sen ny­kyis­tä GA-alus­ta­ra­ken­net­ta, ku­ten Le­xus RZ, ja li­säk­si uu­den su­ku­pol­ven täys­säh­kö­au­tot.

Vii­mek­si mai­ni­tut on ra­ken­net­tu gi­ga­cas­ting-me­ne­tel­mäl­lä ja uu­den su­ku­pol­ven alus­ta­ra­ken­teel­la, ku­ten tu­le­va, Le­xus LF-ZC-kon­sep­tiin pe­rus­tu­va mal­li.

Seu­raa­vien vuo­sien ai­ka­na esi­tel­lään uu­sia ajo­neu­vo­ja jo­kai­ses­sa näis­tä kol­mes­ta ka­te­go­ri­as­ta, mu­kaan lu­kien täys­säh­kö­mal­lit. Nämä kaik­ki laa­jen­ta­vat ja mo­ni­puo­lis­ta­vat Le­xus-mal­lis­toa.

Uu­den su­ku­pol­ven täys­säh­kö­au­tot hyö­ty­vät myös voi­ma­lin­jaan teh­dyis­tä pa­ran­nuk­sis­ta ja jat­ku­vis­ta pa­ran­nuk­sis­ta ak­ku­tek­no­lo­gi­as­sa.

Le­xus: en­sim­mäi­nen uu­sien ak­ku­tek­no­lo­gi­oi­den käyt­tä­jä

Le­xus tu­lee ole­maan en­sim­mäi­nen uu­sien ak­ku­tek­no­lo­gi­oi­den käyt­tä­jä.

Esi­merk­ki­nä mai­nit­ta­koon uu­si, kor­ke­an suo­ri­tus­ky­vyn li­tium-io­ni-ak­ku, jon­ka odo­te­taan tar­jo­a­van 10–80 % la­tau­sa­jan noin 20 mi­nuu­tis­sa ja noin 800 km:n toi­min­ta­mat­kan (WLTP-syk­li). Myös ai­em­paa edul­li­sem­pi ak­ku tu­lee saa­ta­vil­le, li­sä­ten en­ti­ses­tään asi­ak­kai­den va­lin­nan­va­raa.

Le­xus kas­vaa Eu­roo­pas­sa ja uu­sien au­to­jen myyn­nin odo­te­taan nou­se­van noin 74 000 au­toon tänä vuon­na, mikä tar­koit­taa noin 50 % kas­vua vuo­teen 2022 ver­rat­tu­na. Le­xus on siis yk­si no­peim­min kas­va­vis­ta pre­mium-brän­deis­tä näyt­tä­en mark­ki­na-alu­een suu­rim­pia kas­vu­lu­ku­ja.

Me­nes­tys pe­rus­tuu vah­vaan mal­li­va­li­koi­maan, joka on uu­sit­tu lä­hes ko­ko­naan vii­meis­ten kah­den vuo­den ai­ka­na.

Va­li­koi­maan kuu­luu kol­me täy­sin uut­ta mal­lia Eu­roo­pas­sa erit­täin tär­keil­lä D- ja E-pre­mium-SUV-seg­men­teil­lä – Le­xus NX, Le­xus RX sekä Le­xus RZ – tar­jo­ten hyb­ri­di-, pis­to­ke­hyb­ri­di- ja täys­säh­köi­siä voi­ma­lin­ja­vaih­to­eh­to­ja.

Kas­vun odo­te­taan jat­ku­van vuon­na 2024, aut­ta­en yri­tys­tä koh­ti tu­le­vai­suu­den ta­voi­tet­taan saa­vut­taa yli 100 000 au­ton vuo­sit­tai­set myyn­ti­lu­ke­mat Eu­roo­pas­sa.

Lip­pu­lai­va Le­xus LM ja kom­pak­ti cros­so­ver Le­xus LBX

Le­xus on esi­tel­lyt hil­jat­tain kak­si täy­sin uut­ta mal­lia, jot­ka vie­vät brän­din uu­siin mark­ki­na­seg­ment­tei­hin: uu­den lip­pu­lai­va­mal­lin Le­xus LM (Lu­xu­ry Mo­ver) -tila-au­ton ja Le­xus LBX:n, Le­xuk­sen en­sim­mäi­sen kom­pak­tin cros­so­ver-mal­lin.

Le­xus LM vie mat­kus­ta­jan mu­ka­vuu­den en­nen­nä­ke­mät­tö­mäl­le ta­sol­le, kun taas Le­xus LBX haas­taa va­kiin­tu­neen luk­su­sau­to­hie­rar­ki­an osoit­ta­en sa­mal­la, et­tä ar­vok­kaat omi­nai­suu­det, laa­tu ja ajo­ko­ke­mus voi­daan tar­jo­ta myös kom­pak­tis­sa ko­ko­nai­suu­des­sa.

Nämä mal­lit osoit­ta­vat Le­xuk­sen ha­lun kas­vaa ja ha­lun jat­kaa au­to­maa­il­man ra­jo­jen uu­del­leen­mää­rit­te­lyä.

Le­xus-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN