Lexus LS: 10-nopeuksinen automaattivaihteisto lippulaivassa
Lexusin huippumallin täysin uusi versio ensiesitellään juuri avatussa Detroitin autonäyttelyssä. Uudessa Lexus LS -mallissa nähdään coupemainen muotoilu, mutta sisätilat ovat silti edustusluokkaiset. Alustarakenteessa, teknisessä toteutuksessa ja varustelussa nähdään huippunykyaikaisia ratkaisuja. LS ilmentää ennennäkemätöntä ylellisyyttä, jonka viimeistelee japanilainen estetiikka.
Lexusin esittelemä LS-malli mullisti luokkaansa vahvasti 28 vuotta sitten. Vuosimallin 1990 uutuus onnistui vakuuttamaan vaativimmatkin asiakkaat asettamalla uudet mittapuut mukavuuteen, suorituskykyyn, hiljaisuuteen ja yleiseen laadukkuuteen liittyen.
LS-malli ei ainoastaan symbolisoi Lexus-brändiä, se on myös todellinen uuden ajan luxus-auto joka ilmentää japanilaisia perinteitä ja kulttuuria. Maailmanlaajuista huomiota keräävänä huippumallina sen täytyy ylittää kaikkein hienostuneimmillekin autoille asetetut odotukset, toteaa LS-mallin pääinsinööri Toshio Asahi.
Pidempi, matalampi, leveämpi – ja jännittävämpi
Nykymallia pidempänä ja matalampana uusi LS-malli on muotoilultaan huomiota herättävän rohkea. Siluetti on coupemainen, tuoden uusia vivahteita Lexusin muotokieleen. Kuljettajakeskeinen tuntuma syntyy Lexusin uuden edustusmallin GA-L -alustarakenteen (Global Architecture for Luxury Vehicles) myötä. Tämä huipputason takavetoisten mallien rakenne esiteltiin äskettäin ensikertaa LC 500 -mallin yhteydessä.
GA-L -alustarakenteesta nähdään LC 500 -mallia kookkaampi toteutus. LS tulee tarjolle asiakastoiveiden mukaisesti vain pitkäakselivälisenä (3 125 mm) versiona (35 mm pidempi kuin nykymallin akseliväli). Uutuuden korirakenne on tähänastisista Lexus-malleista jäykin, ja auton painopiste on pystytty viemään poikkeuksellisen alas. Rakenne on myös 90 kg kevyempi nykymalliin verrattuna. Linjakkaan toteutuksen myötä uusi LS on 15 mm aiempaa matalampi.
Vuosimallin 2018 LS tarjoaa hyvät sisätilat, yksilöllisiä ratkaisuja ja edistyksellistä teknologiaa. Edustusautojen lippulaivamalleihin liitettävät odotukset asetetaan Lexusin mukaan nyt uudestaan.
"Asiakkaat, jotka tulevat haluamaan Lexuksen uuden lippulaivamallin, ovat jo ympäröityjä erilaisilla ylellisyystuotteilla päivittäisessä elämässään. Emme saisi heidän huomiotaan tavanomaisella premium-tuotteella", pääinsinööri Asahi jatkaa.
Suorituskyvyn ja rauhallisuuden yhdistelmä
Lexus kehitti LS-malliin täysin uuden 3,5 litran V6-tuplaturbomoottorin, joka tarjoaa V8-luokan voimaa ilman polttoainetalouteen liittyviä uhrauksia. Moottori on erittäin värinätön ja käyntiääneltään hiljainen. Suorituskyky on sellainen jota huippuluokan sedanilta vaaditaan: suurin tehon on 310 kW (421 hv) ja maksimivääntö 600 Nm. Alustavien tietojen mukaan kiihdytys 0-100 km/h onnistuu nelivetoversiolla 4,5 sekunnissa.
Ajettavuuden, suorituskyvyn ja mukavuuden tasokkuudesta vastaa 10-nopeuksinen automaattivaihteisto. Tarkasti ohjattu voimansiirto huomioi välityksen valinnassa kiihdytys- ja hidastustarpeiden lisäksi esimerkiksi auton sivuttaiskiihtyvyyden. Momentinmuunnin lukittuu heti liikkeellelähdön jälkeen mahdollisimman suoraviivaisen kiihdytysvasteen ja taloudellisuuden takaamiseksi.
Varustelu perinteitä ja innovatiivisuutta kunnioittaen
Uuden laatustandardin luominen ei tarkoita pelkästään uusien ominaisuuksien lisäämistä autoon. Omotenashi–periaatetta noudattaen Lexus halusi tuoda LS-malliin ylellisyyttä joka hellii matkustajia ja antaa täyden tukensa myös kuljettajalle.
"Toteutuksen ymmärtääksesi kehotan sinua istumaan sisälle ja aistimaan sisustan olemuksen ja laadukkuuden, jollaista ei ole tämänkään luokan autoissa ole ennen nähty", sanoo pääsuunnittelija Koichi Suga.
Uudet etuistuimet, jotka ovat saatavilla 28 erilaisella sähkösäädöllä ja ilmastointi-, lämmitys- sekä hierontatoiminnoilla, kertovat osaltaan tästä päämäärästä. Takaistuimille on mahdollisuus valita hierontatoimintojen lisäksi miltei vaakatasoon liu’utettava istuinjärjestelmä.
Perinteiden ja innovatiivisuuden kunnioitus viedään materiaalien lisäksi jopa valmistusmenetelmiin. Esimerkiksi Shimamoku-puuosien työstössä hyödynnetään sekä käsityötä että laser-katkaisuja.
Uusi LS on jo perusrakenteensa ansiosta erittäin hiljainen. Uudenlaiset äänieristystekniikat ja audiolaitteiston kaiuttimia hyödyntävä vastamelujärjestelmä edesauttavat ajomelun vaimentamista entisestään. Äänettömyyden vastapainoksi tarjolle tulee huippuluokan Mark Levinson 3D Surround –järjestelmä.
Turvallisuusnäkökulmasta tarkasteltuna korirakenne suojaa matkustajia törmäystilanteissa esimerkillisesti. Tätä tukevat erilaiset turvallisuusjärjestelmät, jotka estävät yhteentörmäyksiä tai lieventävät niiden aiheuttamia vahinkoja. LS-mallissa esitellään maailman ensimmäisenä automallina jalankulkijan havaitsemisjärjestelmä, joka riskitilanteissa automaattisesti jarruttaa ja väistää jalankulkijan tilanteen salliessa omalla ajokaistalla pysyen.
TEKNISET TIEDOT:
Korimalli Edustusluokan porrasperäinen
Moottori 3,5 litran V6, polttoaineen suorasuihkutus, kaksi turboahdinta
Vaihteisto 10-nopeuksinen automaatti
Suurin teho 310 kW / 421 hv
Vääntö 600 Nm
Akseliväli 3 125 mm
Pituus 5 235 mm
Korkeus 1 450 mm
Leveys 1 900 mm
Pyörät 19- tai 20-tuumaiset
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Puren klassikkoradiot
Virtaohjattu kuulokevahvistin
Mola Mola Perca
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Paula asuu vuokralla Helsingin Kaapelitehtaalla tapahtumien, museoiden ja konserttien keskellä
Uusi Totem LOON
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
Polestar Charge: Tarjoaa pääsyn yli 650 000 latauspisteeseen Euroopassa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN