Mercedes-AMG GT Concept julkistettiin 2017.
Mercedes-Benz
Mercedes-AMG GT 73 e: Markkinoille näillä näkymin vielä tänä vuonna!
Mercedes-AMG on tuomassa 73-malliaan takaisin markkinoille, sillä työn alla Affalterbachissa on neliovisen GT:n sähköinen versio GT 73 e.
Muutama kuukausi sitten Nürburgringin yhteydessä olevassa teollisuuspuistossa kiinnittyi huomio kevyesti naamioituihin 4-ovisen Mercedes-AMG GT -prototyyppeihin.
Silloinkin liikkui huhuja siitä, että Mercedes-AMG voisi käyttää melkein unohdettua 73-lyhennettä hybridimallissa, ja se näyttää nyt toteutuvan.
Kehitettäessä sähkömoottoreita urheilumalleihin, AMG:llä luotetaan nyt entistä enemmän yhteistyöhön Mercedes-AMG Petronas F1 -tiimin kanssa.
Hybridin jopa 800 hv tuottavan pistokeladattavan GT 73 e:n lisäksi on pääpainopiste uudessa AMG One -super- tai hyperautossa, jonka on tarkoitus tuoda katuautoon F1-teknologiaa.
Useiden viivästysten jälkeen ensimmäiset asiakasyksilöt on määrä toimittaa kuluvana vuonna.
AMG:n mukaan suorituskykyyn suuntautuva sähköistys aloitetaan yli 1000-hevosvoimaisella One-moottorilla, E Performance -tunnuksen alla.
Tavoitteena on edistää tehokkaita ja hyötysuhteeltaan tehokkaita hybridiautoja tuleviin katuautoihin.
Ensimmäisiä esimerkkejä yhteistyöstä ovat sähköinen turboahdin sekä suurtehoakkujen kennotekniikka. Molemmat tekniikat löytyvät pian AMG-tuotantomalleista.
Pistokeladattava GT 73 kehittää 800 hevosvoimaa
Arvoltaan 3,27 miljoonan euron AMG Onen lisäksi GT 73 e lukeutuu ensimmäisiin malleihin, joita markkinoidaan E Performance -tunnuksella.
Kuten kaikissa muissa Plug-in -hybrideissä, myös GT-sarjan tulevan huippumallin nimessä on e-tunnus.
GT 73 e -tuotantomallissa on tuplaturbo-V8:n seurana sähkömoottori.
Mercedes-Benz
Ajamisen suhteen GT 73 e menee askeleen pidemmälle verrattuna 639-hevosvoimaiseen GT 63 S:ään. 4,0-litrainen tuplaturbo-V8 tuottaa noin 800 hv sähköistä tehoa nelivedon säestyksellä.
Saksassa alkaen noin 200 000 euroa?
Mutta tekniikalla on toki hintansa: GT 73 e tulee maksamaan todennäköisesti huomattavasti enemmän kuin GT 63 S, ja sen omamassan arvellaan olevan noin 2,5 tonnia.
On mielenkiintoista, että muotoilu ei ole aivan uutta: vuonna 2017 Mercedes esitteli AMG GT -konseptiauton ennakkona myöhemmälle nelioviselle GT:lle, ja tutkielmassa olivat nelilitrainen tuplaturbo-V8, sähkömoottori ja 800 hv järjestelmäteho.
Neljä vuotta myöhemmin visio saattaa muuttua todellisuudeksi, koska Mercedes-Benz julkaisi ensimmäiset viralliset kuvat tulevasta GT 73 e:stä.
GT 73 e:n tuotantoversio esitellään todennäköisesti vielä kuluvana vuonna. Myöhemmässä vaiheessa voimalinjan pitäisi löytää tiensä myös muihin mallisarjoihin, kuten uuteen S-luokan W 223 -sarjaan.
Auto Bild Jan Götze / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Cabassen pallokaiutin kehittyy
MSB:n uusi, ekstreemi da-muunnin
Haussa oli "pieni autiotupa", mutta löytyikin yli 400-neliöinen vanha talo
TADilta ensimmäisen integroitu vahvistin
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Dali Kupid
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
Cd-unelma
Ripolisubbari laajakaistaelementille
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL