Malliuudistuksen myötä vakiovarustetaso on aikaisempaa tuntuvasti korkeampi. Vakiovarusteisiin kuuluvat mm. Avantgarde sisä- ja ulkotilanpaketit, lämmitetty ohjauspyörä ja lasinpesujärjestelmä (pistokehybridit), 64 värin tunnelmavalaistus, älypuhelimen integrointi ja langaton lataus, 12,3 tuuman digitaalinen mittaristonäyttö, 11,9 tuuman keskinäyttö, Distronic Plus- etäisyysvakionopeudensäädin, aktiivinen kaista-avustin, 11 kW-sisäinen laturi (pistokehybridit), peilipaketti ja tavaratilapaketti.

Malliuudistuksen myötä vakiovarustetaso on aikaisempaa tuntuvasti korkeampi. Vakiovarusteisiin kuuluvat mm. Avantgarde sisä- ja ulkotilanpaketit, lämmitetty ohjauspyörä ja lasinpesujärjestelmä (pistokehybridit), 64 värin tunnelmavalaistus, älypuhelimen integrointi ja langaton lataus, 12,3 tuuman digitaalinen mittaristonäyttö, 11,9 tuuman keskinäyttö, Distronic Plus- etäisyysvakionopeudensäädin, aktiivinen kaista-avustin, 11 kW-sisäinen laturi (pistokehybridit), peilipaketti ja tavaratilapaketti.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz GLC: Saatavana jatkossa aina sähköistettynä

Uuden perusrakenteen kautta GLC uudistui puskurista puskuriin, ja uusi perusrakenne tarjoaa paremmat tilat. Ensi vaiheessa myyntiin saadaan diesel­moot­to­rinen 220d – vetomassaltaan 2500 kg. Kaikki mallit on varustettu jatkuvalla nelivedolla.

Auto Bild.Uutiset

Uu­des­sa Mer­ce­des-Benz GLC:ssä on pa­nos­tet­tu joh­don­mu­kai­ses­ti hyb­ri­di­voi­man­läh­tei­siin. Mal­lis­to si­säl­tää ne­li­sy­lin­te­ri­siä ben­sii­ni- ja die­sel­moot­to­rei­ta, joi­den tu­ke­na on ai­na säh­kö­moot­to­ri.

Moot­to­reis­ta nel­jä on niin sa­not­tu­ja ke­vyt­hyb­ri­de­jä, jois­sa on toi­sen su­ku­pol­ven in­teg­roi­tu käyn­nis­tin­ge­ne­raat­to­ri (ISG).

Ke­vyt­hyb­ri­deis­tä Suo­men maa­han­tuon­ti­oh­jel­maan kuu­luu 220 die­sel. Kol­me muu­ta moot­to­ria ovat la­dat­ta­via hyb­ri­de­jä, joi­den jär­jes­tel­mä­te­hot ulot­tu­vat ai­na 285 kW:n te­hoon (387 hv) saak­ka ja ko­ko­nais­vään­tö­mo­ment­ti on jopa 750 Nm.

Kaik­kien la­dat­ta­vien hyb­ri­di­mal­lien toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä on yli 100 ki­lo­met­riä (WLTP). Tä­män het­ken ar­vi­on mu­kaan pis­to­ke­hyb­ri­dien hin­nas­to jul­kais­taan syys-/lo­ka­kuun vaih­tees­sa.

Uu­dis­tu­neen Mer­ce­des-Benz GLC:n ko­ho­koh­dat ovat:

Mercedes-Benz GLC -hybridin akkukapasiteetti on 31,2 kWh, ja akusto on Mercedes-Benzin omaa tuotantoa. Tyhjä akkukin on mahdollista ladata noin 30 minuutissa lisävarusteena saatavalla 60 kW:n DC-laturilla. Auton sisäisen koti- ja asiointilaturin teho on 11 kW.

Mercedes-Benz GLC -hybridin akkukapasiteetti on 31,2 kWh, ja akusto on Mercedes-Benzin omaa tuotantoa. Tyhjä akkukin on mahdollista ladata noin 30 minuutissa lisävarusteena saatavalla 60 kW:n DC-laturilla. Auton sisäisen koti- ja asiointilaturin teho on 11 kW.

Mercedes-Benz

• Voi­ma­lin­jat:

Mer­ce­des-Benz GLC-mal­lis­ton ne­li­sy­lin­te­ris­ten ben­sii­ni- ja die­sel­moot­to­rei­den yh­tey­des­sä toi­mii ai­na säh­kö­moot­to­ri. Nel­jä moot­to­riyh­dis­tel­mis­tä on ke­vyt­hyb­ri­de­jä, jois­sa hyö­dyn­ne­tään toi­sen su­ku­pol­ven in­teg­roi­tua ISG-start­ti­ge­ne­raat­to­ria ja 48 vol­tin säh­kö­jär­jes­tel­mää. Kol­me muu­ta moot­to­ri­vaih­to­eh­toa ovat nel­jän­nen su­ku­pol­ven plug-in-la­taus­hyb­ri­de­jä, jois­sa yh­teis­te­ho on jopa 285 kW (387 hv) ja suu­rin yh­teis­vään­tö­mo­ment­ti 750 Nm. La­taus­hyb­ri­diä hank­ki­va asi­a­kas voi va­li­ta joko ben­sii­ni- tai die­sel­moot­to­ri­sen vaih­to­eh­don.

La­taus­hyb­ri­dien säh­kö­moot­to­rin teho on 100 kW (133 hv), vään­tö 440 Nm ja toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä on yli 100 ki­lo­met­riä (WLTP), mikä käy­tän­nös­sä riit­tää mel­kein kaik­kien päi­vit­täis­ten ajo­mat­ko­jen aja­mi­seen pel­käl­lä säh­kö­voi­mal­la – il­man pai­kal­lis­pääs­tö­jä ja lä­hes ää­net­tö­mäs­ti. Säh­kö­käyt­töä hel­pot­taa jäl­jel­lä ole­van toi­min­ta­mat­kan re­aa­li­ai­kai­nen si­mu­laat­to­ri: las­ku­ri joka ar­vi­oi, mi­ten kul­jet­ta­jan ajo­ta­pa ja olo­suh­teet vai­kut­ta­vat akun va­rauk­sen riit­tä­vyy­teen.

Uusi Mercedes-Benz GLC on erityisen ketterä etenkin lisävarusteena saatavan nelipyöräohjauksen yhteydessä. Sen myötä autossa on myös nopeampi ohjausvälitys etuakselilla. Taka-akselin ohjauskulma on jopa 4,5 astetta. Kääntöympyrä pienenee sen myötä 80 senttimetriä 11,0 metriin.

Uusi Mercedes-Benz GLC on erityisen ketterä etenkin lisävarusteena saatavan nelipyöräohjauksen yhteydessä. Sen myötä autossa on myös nopeampi ohjausvälitys etuakselilla. Taka-akselin ohjauskulma on jopa 4,5 astetta. Kääntöympyrä pienenee sen myötä 80 senttimetriä 11,0 metriin.

Mercedes-Benz

Mer­ce­des-Benz GLC:llä voi ajaa säh­köl­lä 140 km/h no­peu­teen saak­ka. Jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­no­ton te­hos­ta­mi­sek­si au­tos­sa käy­te­tään säh­kö­me­kaa­nis­ta jar­ru­te­hos­tin­ta, joka au­to­maat­ti­ses­ti vaih­taa jar­ru­ti­las­ta re­ku­pe­raa­tio- eli ener­gi­an tal­tee­not­to­ti­laan ja ta­kaa ai­na hi­das­tu­se­ner­gi­an hyö­dyn­tä­mi­sen ta­lou­del­li­sim­mal­la mah­dol­li­sel­la ta­val­la. Sen an­si­os­ta pa­ras mah­dol­li­nen 100 kW:n re­ku­pe­raa­ti­o­te­ho saa­vu­te­taan use­am­min kuin käyt­tä­mäl­lä pe­rin­teis­tä täys­hyd­rau­lis­ta jar­ru­jär­jes­tel­mää.

• Adap­tii­vi­nen etäi­syys­va­ki­o­no­peu­den­sää­din: hyb­ri­di­jär­jes­tel­män re­ku­pe­raa­ti­on tu­ke­na on eri­no­mai­ses­ti toi­mi­va va­ki­o­va­rus­tei­nen, mo­ni­puo­li­ses­ti sää­det­tä­vä Dist­ro­nic Plus- etäi­syys­va­ki­o­no­peu­den­sää­din.

• Akus­to:

Mer­ce­des-Benz GLC -hyb­ri­din ak­ku­ka­pa­si­teet­ti on 31,2 kWh, ja akus­to on Mer­ce­des-Ben­zin omaa tuo­tan­toa. Tyh­jä ak­ku­kin on mah­dol­lis­ta la­da­ta noin 30 mi­nuu­tis­sa li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­val­la 60 kW:n DC-la­tu­ril­la. Au­ton si­säi­sen koti- ja asi­oin­ti­la­tu­rin teho on 11 kW.

• Hin­nat:

Die­sel­mal­lis­ton hin­nat ovat al­ka­en 67 391 € ja hyb­ri­di­mal­lis­ton 74 333 € (täy­del­li­nen hin­nas­to jul­kais­taan tä­män het­ken ar­vi­on mu­kaan syys/lo­ka­kuun vaih­tees­sa). Kat­ta­vam­pi va­ki­o­va­rus­te­lu esi­mer­kik­si Mer­ce­des-Benz GLC 300e -pis­to­ke­hyb­ri­dis­sä si­säl­tää 9 500 € ar­vos­ta va­ki­o­va­rus­tei­ta, jot­ka ai­kai­sem­min oli­vat li­sä­va­rus­tei­na tai ei ol­lut saa­ta­vis­sa edel­li­seen mal­liin lain­kaan.

• Maas­to- ja maan­tie­o­mi­nai­suu­det: Va­rus­tuk­seen kuu­lu­vat kiin­teä 4Ma­tic-ne­li­ve­to, eri alus­toil­le ja luon­no­no­loi­hin rää­tä­löi­dyt ajo-oh­jel­mat, Off-Road-näyt­tö sekä esi­mer­kil­li­set pito- ja kä­sit­te­ly­o­mi­nai­suu­det olo­suh­teis­ta riip­pu­mat­ta.

• Alus­ta­ra­ken­ne:

Mer­ce­des-Benz GLC:ssä etu­ak­se­lil­la uu­sit­tu ne­li­tu­ki­var­ti­nen etu­ak­se­lis­to sekä mo­ni­tu­ki­var­ti­nen taka-ak­se­li. Va­ki­o­va­rus­tee­na pis­to­ke­hyb­ri­deis­sä on taka-ak­se­lis­ton il­ma­jou­si­tus ta­son sää­töi­neen.

• Il­man­vas­tus:

Mer­ce­des-Benz GLC:n pie­nin il­man­vas­tus­ker­toi­men Cd-ar­vo on vain 0.29 eli kak­si kym­me­nys­tä edel­tä­vän su­ku­pol­ven au­to­ja (0.31) pie­nem­pi. Il­man­vas­tuk­sen ja tuu­li­ää­nien pie­nen­tä­mi­sek­si on käy­tet­ty CGD (Com­pu­ta­ti­o­nal Fluid Dy­na­mics) -tuu­li­si­mu­laa­ti­oi­ta sekä tuu­li­tun­ne­li­tes­te­jä. Nii­den ja pa­ran­tu­neen ää­nie­ris­tyk­sen an­si­os­ta myös au­ton mat­kus­ta­mo on erit­täin hil­jai­nen luo­den Mer­ce­des-Ben­zeil­le tyy­pil­li­sen Ter­ve­tu­loa ko­tiin -ti­lan ja tun­nel­man.

• Mi­tat:

Mer­ce­des-Benz GLC:n uu­det mi­tat hei­jas­te­le­vat au­ton dy­naa­mis­ta ja voi­ma­kas­ta luon­net­ta. Ko­rin pi­tuus on 4716 mm eli 60 mm edel­tä­vää mal­lia enem­män, ak­se­li­vä­lis­sä muu­tos on + 15mm. Au­ton kor­keus on pie­nen­ty­nyt 4 mm:ä. Rai­de­le­veys on kas­va­nut edes­sä 6 ja ta­ka­na 23 mm (edes­sä nyt 1627 ja ta­ka­na 1640 mm). Le­veys on säi­ly­nyt en­nal­laan 1890 mm.

Mukavuusvarusteista saatavana ovat esimerkiksi Energizing Air Control -sisäilmajärjestelmä, matkustamon tunnelmavalaistus sekä panoraama-lasikatto.

Mukavuusvarusteista saatavana ovat esimerkiksi Energizing Air Control -sisäilmajärjestelmä, matkustamon tunnelmavalaistus sekä panoraama-lasikatto.

Mercedes-Benz

• Ta­va­ra­ti­la:

Pi­den­ty­nyt kori on luo­nut mah­dol­li­suu­det ta­va­ra­ti­lan kas­va­mi­sel­le. Pe­rus­ko­ko on nyt 600 lit­raa eli pe­rä­ti 50 lit­raa enem­män kuin en­nen. Säh­köi­ses­ti kau­ko-oh­jai­mes­ta avau­tu­va ja sul­keu­tu­va Ea­sy-Pack-ta­ka­luuk­ku on va­ki­o­va­rus­te.

• Muo­toi­lu ja näy­töt:

Mer­ce­des-Benz GLC:n LED High Per­for­man­ce- ajo­va­lot on muo­toil­tu uu­del­leen niin, et­tä ne liit­ty­vät suo­raan etu­sä­leik­köön ja ko­ros­ta­vat au­ton le­veyt­tä. Di­gi­tal Light -va­lo­rat­kai­su on saa­ta­va­na li­sä­va­rus­tee­na. Au­ton va­ki­o­va­rus­te­ta­so on Avant­gar­de, jos­sa etu­sä­leik­köä on ko­ros­tet­tu kro­mi­reu­nuk­sel­la. Mat­kus­ta­mos­sa ko­je­lau­ta on ja­et­tu ho­ri­son­taa­li­ses­ti kah­teen osaan. Kul­jet­ta­jan edes­sä on 12,3-tuu­mai­nen (31,2 cm) tark­ka LCD-mit­ta­ris­to­näyt­tö ja kes­ki­kon­so­lis­sa 11,9-tuu­mai­nen (30,2 cm) kes­ki­näyt­tö, jota on hie­man kään­net­ty kul­jet­ta­jan suun­taan.

• MBUX: jär­jes­tel­män di­a­lo­gi- ja op­pi­mis­ky­kyä on ke­hi­tet­ty edel­leen ja jär­jes­tel­män kos­ke­tus­näy­tön re­a­goin­ti­no­peus on huo­mat­ta­vas­ti pa­rem­pi.

• Ne­li­pyö­rä­oh­jaus:

Uu­si Mer­ce­des-Benz GLC on eri­tyi­sen ket­te­rä eten­kin li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­van ne­li­pyö­rä­oh­jauk­sen yh­tey­des­sä. Sen myö­tä au­tos­sa on myös no­pe­am­pi oh­jaus­vä­li­tys etu­ak­se­lil­la. Taka-ak­se­lin oh­jaus­kul­ma on jopa 4,5 as­tet­ta. Kään­töym­py­rä pie­ne­nee sen myö­tä 80 sent­ti­met­riä 11,0 met­riin.

• Avus­tin- ja mu­ka­vuus­jär­jes­tel­mät:

Uu­sin Dri­ving As­sis­tan­ce -va­rus­te­pa­ket­ti si­säl­tää muun mu­as­sa ak­tii­vi­sen Dist­ro­nic Plus -etäi­syys­va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men, ak­tii­vi­sen oh­jau­sa­vus­ti­men, no­peus­ra­joi­tus­tun­nis­ti­men sekä py­sä­köin­ti­pa­ke­tin, jo­hon kuu­lu­vat 360 as­teen ka­me­ra ja pe­rä­vau­nun pe­ruu­tu­sa­vus­tin. Pe­rä­vau­nua ve­det­tä­es­sä käy­tös­sä on myös rei­tin­suun­nit­te­lu mat­kan­te­on hel­pot­ta­mi­sek­si. Mu­ka­vuus­va­rus­teis­ta saa­ta­va­na ovat esi­mer­kik­si Ener­gi­zing Air Cont­rol -si­säil­ma­jär­jes­tel­mä, mat­kus­ta­mon tun­nel­ma­va­lais­tus sekä pa­no­raa­ma-la­si­kat­to.

• Kor­ke­am­pi va­ki­o­va­rus­te­ta­so:

Kuljettajan edessä on 12,3-tuumainen (31,2 cm) tarkka LCD-mittaristonäyttö ja keskikonsolissa 11,9-tuumainen (30,2 cm) keskinäyttö, jota on hieman käännetty kuljettajan suuntaan.

Kuljettajan edessä on 12,3-tuumainen (31,2 cm) tarkka LCD-mittaristonäyttö ja keskikonsolissa 11,9-tuumainen (30,2 cm) keskinäyttö, jota on hieman käännetty kuljettajan suuntaan.

Mercedes-Benz

mal­liu­u­dis­tuk­sen myö­tä va­ki­o­va­rus­te­ta­so on ai­kai­sem­paa tun­tu­vas­ti kor­ke­am­pi. Va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­lu­vat mm. Avant­gar­de sisä- ja ul­ko­ti­lan­pa­ke­tit, läm­mi­tet­ty oh­jaus­pyö­rä ja la­sin­pe­su­jär­jes­tel­mä (pis­to­ke­hyb­ri­dit), 64 vä­rin tun­nel­ma­va­lais­tus, äly­pu­he­li­men in­teg­roin­ti ja lan­ga­ton la­taus, 12,3 tuu­man di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to­näyt­tö, 11,9 tuu­man kes­ki­näyt­tö, Dist­ro­nic Plus- etäi­syys­va­ki­o­no­peu­den­sää­din, ak­tii­vi­nen kais­ta-avus­tin, 11 kW-si­säi­nen la­tu­ri (pis­to­ke­hyb­ri­dit), pei­li­pa­ket­ti ja ta­va­ra­ti­la­pa­ket­ti.

Mer­ce­des-Benz -leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Pyöristynyt keula on ilmeeltään varsin massiivinen.

Pyöristynyt keula on ilmeeltään varsin massiivinen.

Toni Lindström

Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri

Auto Bild.Koeajot
Pyöristynyt keula on ilmeeltään varsin massiivinen.

Pyöristynyt keula on ilmeeltään varsin massiivinen.

Toni Lindström

Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri

Auto Bild.Koeajot
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.

BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä

Auto Bild.Koeajot
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.

BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä

Auto Bild.Koeajot

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN