Ajoterveydestä on syytä pitää huoli

Ajoterveydestä on syytä pitää huoli

Moni ajaa heikentyneestä ajoterveydestä huolimatta

Lähes joka viides 65 vuotta täyttänyt tietää jonkun, joka ajaa, vaikka ajoterveys ei todennäköisesti riitä turvalliseen ajamiseen. Liikenneturvan kyselyssä lähes kaikki pitävät hyvänä sitä, että lääkäri ottaa kantaa ajoterveyteen ajokortin uusimisen yhteydessä sekä ottaa puheeksi sairauden tai lääkkeiden vaikutuksen liiken­ne­tur­val­li­suuteen.

Auto Bild.Uutiset

Lii­ken­ne­tur­van 65 vuot­ta täyt­tä­neil­le suun­na­tus­sa ky­se­lys­sä* lä­hes joka vii­des vas­taa­ja ker­toi tun­te­van­sa ai­na­kin yh­den ih­mi­sen, joka ajaa, vaik­ka ajo­ter­veys ei to­den­nä­köi­ses­ti rii­tä tur­val­li­seen aja­mi­seen.

”Ai­na ei tule aja­tel­leek­si omas­sa aja­mi­ses­sa pii­le­viä ris­ke­jä. Kul­jet­ta­ja­na on kui­ten­kin muis­tet­ta­va kul­jet­ta­jan vas­tuu. Jos ter­veys ei rii­tä tur­val­li­seen aja­mi­seen, on ra­tis­ta py­syt­tä­vä pois­sa. Näin eh­käis­tään myös mah­dol­li­set va­hin­got it­sel­le ja muil­le”, pai­not­taa Lii­ken­ne­tur­van suun­nit­te­li­ja Mia Ny­holm ja muis­tut­taa, et­tä ajo­ter­veys kos­kee kai­ke­ni­käi­siä kul­jet­ta­jia, ei pel­käs­tään ikään­ty­viä.

Jos lä­hei­sen ajo­ter­veys huo­let­taa, puu­tu sii­hen

Yk­sit­täi­nen sai­raus ei vält­tä­mät­tä tar­koi­ta aja­mi­sen lo­pet­ta­mis­ta. Eten­kin sai­raus­koh­tauk­sen jäl­keen aja­mi­nen on usein lo­pe­tet­ta­va vä­lit­tö­mäs­ti toi­pu­mi­sen ajak­si. Muis­ti­sai­rauk­sien tyyp­pi­set sai­rau­det taas ete­ne­vät usein hi­taas­ti ja ra­paut­ta­vat jos­sain vai­hees­sa myös ajo­ky­kyä.

”Hi­taam­min ete­ne­vis­sä sai­rauk­sis­sa ei kul­jet­ta­ja vält­tä­mät­tä it­se huo­maa mer­kit­tä­vi­ä­kään muu­tok­sia ajo­ky­vys­sä. Usein ajo­tai­dos­sa ei ta­pah­du muu­tok­sia, vaan kyky ajaa tur­val­li­ses­ti eri­lai­sis­sa ti­lan­teis­sa hei­ken­tyy. Lä­hei­set voi­vat tun­nis­taa muu­tok­set ajo­ky­vys­sä hel­pom­min ja sil­loin on syy­tä ot­taa asia pu­heek­si”, Ny­holm ko­ros­taa.

Lii­ken­ne­tur­van ky­se­lys­sä lä­hes yh­dek­sän kym­me­nes­tä 65 vuot­ta täyt­tä­nees­tä on sitä miel­tä, et­tä lä­hei­sen ajo­ter­vey­den riit­tä­vyy­den epäi­lyt­tä­es­sä, on sii­tä sa­not­ta­va.

Sai­rau­den hoi­to tu­kee usein ajo­ter­veyt­tä – lää­kä­ril­le me­noa ei kan­na­ta ly­kä­tä

Joka kym­me­nes Lii­ken­ne­tur­van ky­se­lyyn vas­tan­nees­ta ym­mär­tää hei­tä, jot­ka aja­vat au­toa, vaik­ka ovat jou­tu­neet luo­pu­maan ajo­kor­tis­taan ajo­ter­veys­syis­tä. Kol­ma­so­sa ym­mär­tää, jos ter­vey­son­gel­mis­ta ei ker­ro lää­kä­ril­le ajo­kor­tin me­net­tä­mi­sen pe­los­sa.

”Ih­mi­sil­lä on myös elä­kei­äs­sä mo­nia syi­tä ja tar­pei­ta au­ton käyt­töön. Eten­kin har­vaan asu­tul­la seu­dul­la ja kau­ka­na pal­ve­luis­ta asu­vien liik­ku­mi­nen no­jaa usein omaan au­toon. Mo­nel­le kyn­nys puut­tua aja­mi­seen on­kin ym­mär­ret­tä­väs­ti kor­kea. Ai­em­mis­sa ky­se­lyis­säm­me kyn­nyk­sen kor­keut­ta on pe­rus­tel­tu muun mu­as­sa pe­lol­la toi­sen re­ak­ti­os­ta. Myös hen­ki­lön liik­ku­mis­mah­dol­li­suuk­sis­ta on kan­net­tu huol­ta”, Ny­holm to­te­aa.

Lä­hes kaik­ki ky­se­lyyn vas­tan­neet pi­tä­vät hy­vä­nä sitä, et­tä lää­kä­ri ot­taa pu­heek­si sai­rau­den tai lääk­kei­den vai­ku­tuk­sen lii­ken­ne­tur­val­li­suu­teen. Use­am­pi kuin yh­dek­sän kym­me­nes­tä piti hy­vä­nä myös sitä, et­tä lää­kä­ri ot­taa ajo­ter­vey­teen kan­taa sil­loin, kun ajo­kort­tia uu­si­taan.

”Ter­vey­del­lis­ten on­gel­mien il­maan­tu­es­sa lää­kä­ril­le me­noa ei kan­na­ta vii­vyt­tää sen ta­kia, et­tä pel­kää ajo-oi­keu­den me­net­tä­mis­tä. Sai­rau­den hoi­to tu­kee usein myös ajo­ter­veyt­tä.”, Ny­holm muis­tut­taa.

”Lii­ken­ne­tur­van si­vuil­la voi tu­tus­tua myös tar­kis­tus­lis­taan, jon­ka avul­la voi saa­da kä­si­tyk­sen sii­tä, oli­si­ko syy­tä ha­keu­tua ter­vey­den­huol­lon am­mat­ti­lai­sen jut­tu­sil­le. Lis­taa voi käyt­tää myös kes­kus­te­lu­jen tu­ke­na”, Ny­holm vink­kaa.

Au­to­Bild / Lii­ken­ne­tur­va

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN