Täysin uusi Nissan X-Trail on saatavilla sekä 5- että 7-paikkaisena.

Täysin uusi Nissan X-Trail on saatavilla sekä 5- että 7-paikkaisena.

SEBASTIEN MAUROY

Nissan X-Trail: Aivan uusi malli lanseerattiin

Nissanin sähköistettyjen autojen valikoima laajenee täysin uuden neljännen sukupolven Nissan X-Trailin julkistuksen myötä. Nissan X-Trailia on myyty maail­man­laa­jui­sesti melkein 7 miljoonaa kappaletta, joten se on yksi maailman suosituimmista seikkai­lu­hen­ki­sistä perheautoista.

Auto Bild.Uutiset

Uu­sim­mas­sa ver­si­os­sa Nis­san on hyö­dyn­tä­nyt toi­mi­vak­si ha­vait­tua edel­lis­ten Nis­san X-Trail-su­ku­pol­vien DNA:ta – voi­ma­kas­ta muo­toi­lua, jous­ta­vaa käy­tän­nöl­li­syyt­tä ja edis­tyk­sel­li­siä ne­li­ve­to-omi­nai­suuk­sia.

Täy­sin uu­si Nis­san X-Trail on saa­ta­vil­la sekä 5- et­tä 7-paik­kai­se­na, jo­ten se on mai­nio vaih­to­eh­to suu­rem­man per­heen tai ys­tä­vien kans­sa mat­kus­ta­mi­seen.

Uu­sin­ta suun­nit­te­lua, in­no­vaa­ti­oi­ta ja ke­hit­ty­nyt­tä tek­no­lo­gi­aa edus­ta­van Al­li­an­ce CMF-C -alus­tan an­si­os­ta täy­sin uu­si Nis­san X-Trail nos­taa jäl­leen ri­maa cros­so­ver-seg­men­tis­sä.

Takaosan vaakasuorat linjat ja jaetut takavalot mahdollistavat leveän takaluukun aukon.

Takaosan vaakasuorat linjat ja jaetut takavalot mahdollistavat leveän takaluukun aukon.

SEBASTIEN MAUROY

”Le­gen­daa­ri­sen Nis­san X-Trail -mal­lin uu­dis­ta­mi­nen on vas­tuul­li­nen teh­tä­vä. Se on ot­ta­nut paik­kan­sa per­hei­den seik­kai­lu­au­to­na, jo­ten tie­däm­me, mitä asi­ak­kaam­me ar­vos­ta­vat. Nel­jän­nen su­ku­pol­ven Nis­san X-Trail tar­jo­aa mah­dol­li­suu­det mo­nen­lai­siin seik­kai­lui­hin, sil­lä au­tos­sa on ke­hit­ty­nyt säh­kö­toi­mi­nen ne­li­ve­toi­nen voi­man­siir­to sekä in­tui­tii­vis­ta ja käy­tän­nöl­lis­tä tek­no­lo­gi­aa,” ker­too Nis­sa­nin AMIEO-Re­gi­on Se­ni­or Vice Pre­si­dent and Chief Plan­ning Of­fi­cer Fran­cois Bail­ly.

Mo­der­ni ja voi­ma­kas muo­toi­lu

Olen­nai­nen osa edel­lis­ten kol­men su­ku­pol­ven Nis­san X-Trail -mal­lien ve­to­voi­maa on ol­lut erot­tu­va muo­toi­lu, joka vai­kut­taa va­kau­del­laan ja voi­mak­kuu­del­laan ole­mat­ta kui­ten­kaan ag­g­res­sii­vi­nen.

Au­ton ul­koi­ses­sa ole­muk­ses­sa huo­mio kiin­nit­tyy Nis­sa­nin tun­nus­merk­kei­hin, ku­ten va­paas­ti kel­lu­val­ta näyt­tä­vään kat­toon ja V-Mo­ti­on -etu­sä­leik­köön. Keu­laa ke­hys­tä­vät huo­mi­o­ta he­rät­tä­vät ajo­va­lot vai­kut­ta­vat etu­pus­ku­rin ra­ken­tee­seen va­le­tuil­ta.

Jyh­ke­ät pyö­rä­ko­te­lot sekä edes­sä et­tä ta­ka­na an­ta­vat Nis­san X-Trai­lil­le us­kot­ta­vuut­ta tien pääl­lä, kun taas ovien ala­o­sis­sa ole­vat upo­tuk­set te­ke­vät ovien pin­nois­ta su­la­vat.

Ta­ka­o­san vaa­ka­suo­rat lin­jat ja ja­e­tut ta­ka­va­lot mah­dol­lis­ta­vat le­ve­än ta­ka­luu­kun au­kon.

Tär­keim­piin ae­ro­dy­na­miik­ka­o­mi­nai­suuk­siin kuu­lu­vat il­ma­noh­jai­met etu­pus­ku­rin ala­o­sas­sa, ak­tii­vi­nen etu­sä­lei­kön sul­jin moot­to­ri­ti­lan il­ma­vir­ran oh­jaa­mi­sek­si, ae­ro­dy­naa­mi­nen A-pi­la­rin muo­toi­lu, alus­tan suo­juk­set au­ton al­la kul­ke­van il­ma­vir­ran hal­lit­se­mi­sek­si sekä ai­nut­laa­tui­set ”il­ma­ver­hot”, jot­ka oh­jaa­vat il­ma­vir­taus­ta tar­kas­ti au­ton edes­tä si­vuil­le.

Täy­sin uu­teen Nis­san X-Trai­liin tu­lee saa­ta­vil­le 10 vä­ri­vaih­to­eh­toa vii­del­lä kak­si­sä­vy­vä­ri­tyk­sel­lä, jol­loin eri­lai­sia vaih­to­eh­to­ja on 15.

e-PO­WER-voi­ma­lin­ja

Täy­sin uu­si Nis­san X-Trail tu­lee ole­maan Nis­sa­nin Eu­roo­pan mal­lis­tos­sa toi­nen mal­li, jos­sa on Nis­sa­nin in­no­va­tii­vi­nen e-PO­WER-voi­ma­lin­ja.

Nis­sa­nin oma e-PO­WER-jär­jes­tel­mä on ai­nut­laa­tui­nen lä­hes­ty­mis­ta­pa säh­köis­tet­tyyn au­toi­luun ja se tar­jo­aa täys­säh­kö­au­tois­ta tu­tun ajo­ko­ke­muk­sen il­man la­tauk­sia.

e-POWER-järjestelmän erikoisuus on, että bensiinimoottoria käytetään vain sähkön tuottamiseen ja pyörät saavat käyttövoimansa pelkästään sähkömoottorilta.

e-POWER-järjestelmän erikoisuus on, että bensiinimoottoria käytetään vain sähkön tuottamiseen ja pyörät saavat käyttövoimansa pelkästään sähkömoottorilta.

SEBASTIEN MAUROY

e-PO­WER otet­tiin en­sim­mäi­sen ker­ran käyt­töön Ja­pa­nis­sa Nis­san Note -mal­lis­sa vuon­na 2017, jol­loin asi­ak­kaat ihas­tui­vat sen peh­me­ään ja vai­vat­to­maan ajo­ko­ke­muk­seen.

Nis­san X-Trai­lin uu­des­sa e-PO­WER-jär­jes­tel­mäs­sä on te­ho­kas ak­ku ja voi­man­siir­to, jos­sa on yh­dis­tet­ty muut­tu­val­la pu­ris­tus­suh­teel­la toi­mi­va ben­sii­ni­moot­to­ri, vir­ta­ge­ne­raat­to­ri, in­vert­te­ri ja 150 kW:n säh­kö­moot­to­ri.

Täl­lä unii­kil­la voi­man­siir­to­jär­jes­tel­mäl­lä pyö­riin tuo­te­taan te­hoa ai­no­as­taan säh­kö­moot­to­ril­la, jo­ten kaa­su­pol­ki­men vas­te on vä­li­tön ja li­ne­aa­ri­nen.

Täy­sin uu­den Nis­san X-Trai­lin e-PO­WER-jär­jes­tel­mä on suun­ni­tel­tu vas­taa­maan eu­roop­pa­lais­ten ku­lut­ta­jien vaa­ti­muk­sia.

Ja­pa­ni­lai­ses­sa Nis­san No­tes­sa oli 1,2-lit­rai­nen ben­sii­ni­moot­to­ri, jon­ka huip­pu­te­ho oli 106 hv. Nis­san X-Trai­lis­sa polt­to­moot­to­ri on ai­nut­laa­tui­nen 1,5-lit­rai­nen muut­tu­val­la pu­ris­tus­suh­teel­la va­rus­tet­tu tur­bo­ben­sii­ni­moot­to­ri, jon­ka huip­pu­te­ho on 150 kW (204 hv).

e-PO­WER-jär­jes­tel­män eri­koi­suus on, et­tä ben­sii­ni­moot­to­ria käy­te­tään vain säh­kön tuot­ta­mi­seen ja pyö­rät saa­vat käyt­tö­voi­man­sa pel­käs­tään säh­kö­moot­to­ril­ta.

Näin polt­to­moot­to­ri voi ai­na käy­dä op­ti­maa­li­sel­la toi­min­ta-alu­eel­laan, mikä pa­ran­taa polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suut­ta kau­pun­ki­a­jos­sa.

e-PO­WER-ko­ko­nai­suu­den olen­nai­nen osa on ”Li­ne­ar Tune” -jär­jes­tel­mä, joka oh­jaa ben­sii­ni­moot­to­rin käyt­töä var­mis­ta­en, et­tä se käy so­pi­val­la no­peu­del­la ajo­no­peu­teen näh­den. Ajo on hil­jais­ta ja polt­to­moot­to­ri käy vain säh­kön tuo­ton kan­nal­ta so­pi­val­la no­peu­del­la, joka on nor­maa­li­a­jos­sa al­hai­nen.

Esi­mer­kik­si ajo­no­peu­den ol­les­sa 40 km/h au­tos­sa kuu­lu­va melu on 8 db al­hai­sem­pi kuin kil­pai­le­vis­sa mal­leis­sa.

e-Pe­dal Step -toi­min­to

Kos­ka hen­ki­lö­au­toil­la val­ta­o­sa ajos­ta ta­pah­tuu taa­ja­ma-alu­eil­la, Nis­san ke­hit­ti ”yh­den pol­ki­men” ajo­toi­min­non ni­mel­tä e-Pe­dal Step.

Toi­min­to on suun­ni­tel­tu aut­ta­maan kul­jet­ta­jaa kau­pun­ki­a­jos­sa, jos­sa on usein py­säh­del­tä­vä ja läh­det­tä­vä liik­keel­le, jol­loin jal­kaa on jat­ku­vas­ti siir­rel­tä­vä kaa­su- ja jar­ru­pol­ki­men vä­lil­lä.

e-Pe­dal Step -toi­min­non an­si­os­ta kul­jet­ta­ja voi sekä kiih­dyt­tää et­tä hi­das­taa pel­käl­lä kaa­su­pol­ki­mel­la.

SEBASTIEN MAUROY

Jär­jes­tel­mä on en­sin otet­ta­va käyt­töön kes­ki­kon­so­lin kyt­ki­mel­lä. Kun se on käy­tös­sä, kaa­su­pol­ki­mel­la voi­daan kiih­dyt­tää nor­maa­lis­ti.

Kun kaa­su­pol­jin va­pau­te­taan, e-Pe­dal Step jar­rut­taa au­toa 0,2 g:n voi­mal­la, jol­loin jar­ru­va­lot syt­ty­vät ja no­peus hi­das­tuu ryö­min­tä­no­peu­del­le, eli au­toa ei py­säy­te­tä täy­sin.

Näin var­mis­te­taan, et­tä hi­taas­ti ta­pah­tu­va py­sä­köin­ti on mah­dol­li­sim­man su­ju­vaa.

Ke­vyt­hyb­ri­di­ver­sio

Vaik­ka e-PO­WER-jär­jes­tel­mäl­lä va­rus­tet­tu Nis­san X-Trail kat­taa suu­rim­man osan ky­syn­näs­tä, on tar­jol­la kui­ten­kin myös tur­bo­ah­de­tul­la 1,5-lit­rai­sel­la muut­tu­val­la pu­ris­tus­suh­teel­la toi­mi­val­la polt­to­moot­to­ril­la va­rus­tet­tu ke­vyt­hyb­ri­di ver­sio.

Jär­jes­tel­mä tuot­taa 120 kW:n (163 hv) te­hon ja 300 Nm:n vään­nön. Se on tar­jol­la ai­no­as­taan etu­ve­toi­siin mal­lei­hin, jois­sa teho vä­li­te­tään pyö­riin Xtro­nic CVT-vaih­teis­ton kaut­ta.

Rau­hal­li­sis­sa ajo­ti­lan­teis­sa, jois­sa kiih­dy­te­tään mal­til­li­ses­ti, moot­to­ri siir­tyy suu­rel­le pu­ris­tus­suh­teel­le pa­ras­ta mah­dol­lis­ta polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suut­ta var­ten, kun taas ti­lan­teis­sa, jois­sa tar­vi­taan enem­män te­hoa, pu­ris­tus­suh­de sää­de­tään al­hai­sem­mal­le ta­sol­le.

Voi­ma­lin­ja koos­tuu 12 V:n ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mäs­tä joka tar­jo­aa li­sä­vään­töä, laa­jen­ne­tun Id­le Stop -jär­jes­tel­män, no­pe­an uu­del­leen­käyn­nis­tyk­sen ja moot­to­rin le­puu­tuk­sen rul­la­tes­sa, mikä pa­ran­taa polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suut­ta ja vä­hen­tää CO2-pääs­tö­jä.

Hi­das­tet­ta­es­sa ener­gi­aa ote­taan tal­teen ja se va­ras­toi­daan li­tiu­mi­o­ni­ak­kuun. Täl­lä va­ras­toi­dul­la ener­gi­al­la käy­te­tään au­ton jär­jes­tel­miä moot­to­rin ol­les­sa sam­mu­tet­tu­na esi­mer­kik­si va­lois­sa odo­tet­ta­es­sa ja sil­lä saa­daan tar­vit­ta­es­sa kiih­dy­tyk­siin noin 6 Nm:n li­sä­vään­tö.

e-4OR­CE-jär­jes­tel­mä

Täy­sin uu­des­sa Nis­san X-Trai­lis­sa on otet­tu käyt­töön uu­si ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä, joka on suun­ni­tel­tu toi­mi­maan Nis­sa­nin säh­köis­tet­ty­jen voi­ma­lin­jo­jen kans­sa. e-4OR­CE-jär­jes­tel­mä tuot­taa luo­tet­ta­van pi­don ja eri­no­mai­sen kiih­ty­vyy­den kai­kis­sa olo­suh­teis­sa.

e-4OR­CE-ni­men ”e” viit­taa Nis­sa­nin 100-pro­sent­ti­ses­ti säh­köi­seen (elect­ric) voi­man­siir­to­jär­jes­tel­mään.

”4OR­CE” viit­taa au­ton fyy­si­seen voi­maan ja ener­gi­aan (FOR­CE) ja ”4” ne­li­ve­toi­seen hal­lin­taan.

Jär­jes­tel­mä ote­taan käyt­töön myös uu­des­sa täys­säh­köi­ses­sä Nis­san Ariya -mal­lis­sa myö­hem­min vuon­na 2022.

Kah­den te­hok­kaan säh­kö­moot­to­rin muo­dos­ta­man jär­jes­tel­män ko­ko­nais­te­ho on 157 kW (213 hv), jos­ta 94 kW:n tu­lee ta­ka­moot­to­ris­ta. Tämä mah­dol­lis­taa reip­paat kiih­dy­tyk­set (0–100 km/h 7 se­kun­nis­sa).

Jär­jes­tel­mä tar­jo­aa 10 000 ker­taa no­pe­am­man voi­man vä­li­tyk­sen kuin me­kaa­ni­set ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mät. Li­säk­si jat­ku­va vään­nön tar­peen ana­ly­soin­ti ja lä­hes täy­del­li­nen pai­no­ja­kau­ma te­ke­vät au­ton kä­sit­te­lys­tä help­poa ja aja­mi­ses­ta mu­ka­vaa.

Oh­jaa­mal­la jo­kai­sel­le pyö­räl­le an­net­tua vään­töä sekä jar­ru­te­hoa e-4OR­CE-jär­jes­tel­mä te­kee aja­mi­ses­ta tur­val­lis­ta ja va­kaa­ta li­sä­ten kul­jet­ta­jan it­se­var­muut­ta, kun au­to seu­raa kul­jet­ta­jan va­lit­se­maa ajo­lin­jaa lä­hes mil­lä ta­han­sa tien­pin­nal­la.

Uusi korkearesoluutioinen 12,3 tuuman TFT-mittaristonäyttö tarjoaa muokattavat näyttövaihtoehdot, viihdettä sekä tietoja liikenteestä sekä autosta. Kaikkea tätä voidaan hallita ohjauspyörän säätimillä. Innovatiivinen uusi 10,8-tuumainen tuulilasinäyttö tarjoaa lisätietoja suoraan kuljettajan näkökenttään.

Uusi korkearesoluutioinen 12,3 tuuman TFT-mittaristonäyttö tarjoaa muokattavat näyttövaihtoehdot, viihdettä sekä tietoja liikenteestä sekä autosta. Kaikkea tätä voidaan hallita ohjauspyörän säätimillä. Innovatiivinen uusi 10,8-tuumainen tuulilasinäyttö tarjoaa lisätietoja suoraan kuljettajan näkökenttään.

SEBASTIEN MAUROY

Kun aje­taan esi­mer­kik­si kaar­tees­sa lu­mi­sel­la ke­lil­lä, au­to py­syy hy­vin kul­jet­ta­jan va­lit­se­mal­la ajo­lin­jal­la erit­täin tar­kan vään­nön jaon ja jar­ru­jen oh­jauk­sen an­si­os­ta.

In­si­nöö­rit ovat hie­no­sää­tä­neet kah­den säh­kö­moot­to­rin oh­jaus­tek­nii­kan ja e-4OR­CE-jär­jes­tel­män si­ten, et­tä myös ajo­mu­ka­vuus on eri­no­mai­nen.

Au­ton kal­lis­tu­mi­nen ja keu­lan nyök­kää­mi­nen on mi­ni­moi­tu ot­ta­mal­la käyt­töön myös ta­ka­moot­to­rin re­ge­ne­ra­tii­vi­nen jar­ru­tus etu­moot­to­rin re­ge­ne­ra­tii­vi­sen jar­ru­tuk­sen li­säk­si.

Etu- ja ta­ka­pyö­rien vään­nön­ja­on op­ti­moi­mi­sen li­säk­si jär­jes­tel­mä oh­jaa jo­kai­sen pyö­rän jar­ru­tus­ta eril­li­ses­ti mak­si­moi­dak­seen nii­den pi­don. Näin au­to seu­raa mut­kis­sa tar­kas­ti ha­lu­tul­la ajo­lin­jal­la.

”e-PO­WER- ja e-4OR­CE-jär­jes­tel­mil­lä va­rus­tet­tu Nis­san X-Trail on seg­men­tis­sään ai­nut­laa­tui­nen. Nis­san X-Trail on juu­ri sel­lai­nen au­to, jol­lais­ta mo­der­nit ja seik­kai­lun­ha­lui­set per­heet et­si­vät,” ker­too Cli­odn­ha Ly­ons, Re­gi­on Vice Pre­si­dent, Pro­duct Plan­ning.

Upe­at ja tun­nel­mal­li­set si­sä­ti­lat

Täy­sin uu­den Nis­san X-Trai­lin mat­kus­ta­mo aset­taa seg­ment­tin­sä uu­det stan­dar­dit tun­nel­man, suun­nit­te­lun ja eri­no­mai­sen käy­tet­tä­vyy­den suh­teen.

Ke­hit­ty­neet Nis­san In­tel­li­gent Mo­bi­li­ty -tek­no­lo­gi­at ovat kul­jet­ta­jan sor­mien ulot­tu­vil­la. Mu­ka­vuut­ta ja laa­duk­kuut­ta pie­nim­piä yk­si­tyis­koh­tia myö­ten.

Huip­pu­luo­kan ma­te­ri­aa­lit, älyk­käät toi­min­not ja tyy­lik­käät yk­si­tyis­koh­dat te­ke­vät mat­kus­ta­mos­ta näyt­tä­vän ja käy­tän­nöl­li­sen.

Huippuluokan materiaalit, älykkäät toiminnot ja tyylikkäät yksityiskohdat tekevät matkustamosta näyttävän ja käytännöllisen.

Huippuluokan materiaalit, älykkäät toiminnot ja tyylikkäät yksityiskohdat tekevät matkustamosta näyttävän ja käytännöllisen.

SEBASTIEN MAUROY

Vaih­teen­va­lit­si­men ja pai­nik­kei­den er­go­no­mi­aan ja tun­tu­maan on kiin­ni­tet­ty eri­tyis­tä huo­mi­o­ta.

SEBASTIEN MAUROY

Asi­a­kas­ky­se­lyis­sä on sel­väs­ti käy­nyt il­mi, et­tä asi­ak­kaat suo­si­vat help­po­käyt­töi­siä pe­rus­toi­min­to­ja, jo­ten täy­sin uu­des­sa Nis­san X-Trai­lis­sa on yk­sin­ker­tai­set ja in­tui­tii­vi­set läm­mi­tyk­sen ja il­mas­toin­nin sää­ti­met, sekä pai­nik­keet, joil­la hal­li­taan kes­kus­näy­tön toi­min­to­ja, ku­ten ää­nen­tois­toa ja na­vi­goin­tia.

Kel­lu­van kes­ki­kon­so­lin ylä­o­sas­sa on e-shif­ter-vaih­teen­va­lit­sin, ajo­ti­lan va­lit­sin ja kak­si mu­kin­pi­di­ket­tä sekä 15 W:n lan­ga­ton äly­pu­he­li­mien la­tau­sa­lus­ta. Etuis­tu­mat­kus­ta­jil­la on yh­tei­nen kyy­när­no­ja, joka au­ke­aa ”per­hos­tyy­li­ses­ti”. Sen si­säl­lä on suu­ri ja käy­tän­nöl­li­nen säi­ly­tys­ti­la.

Kos­ka se ava­taan si­vuil­ta, myös ta­ka­mat­kus­ta­jien on help­po käyt­tää sitä, toi­sin kuin ta­ka­o­sas­taan sa­ra­noi­tua luuk­kua.

Kel­lu­van kon­so­lin ala­o­sas­sa on säi­ly­tys­ti­laa esi­mer­kik­si kä­si­lau­kul­le tai tab­le­til­le. Per­he­au­tos­sa säi­ly­tys­ti­laa ei kos­kaan voi ol­la lii­kaa.

Mat­kus­ta­mos­sa on rau­hal­li­nen tun­nel­ma val­koi­sen tun­nel­ma­va­lais­tuk­sen an­si­os­ta. Se luo yh­te­näi­sen ja har­mo­ni­sen vai­ku­tel­man.

Käy­tän­nöl­li­nen ja mo­ni­puo­li­nen

Au­ton las­taa­mi­nen, tur­vais­tui­men asen­ta­mi­nen tai ta­ka­pen­kil­le meno on nyt en­tis­tä­kin hel­pom­paa, sil­lä ta­ka­o­vet au­ke­a­vat lä­hes 90 as­tet­ta.

Toi­nen is­tuin­ri­vi voi­daan ja­kaa 40:20:40-suh­tees­sa, mikä mah­dol­lis­taa myös pit­kien esi­nei­den ku­ten suk­sien kul­je­tuk­sen il­man et­tä ta­kaa me­ne­te­tään use­am­paa kuin yk­si paik­ka.

Tois­ta is­tuin­ri­viä voi­daan myös liu’ut­taa eteen­päin, jol­loin ta­va­ra­ti­la mak­si­moi­daan ja 7-paik­kai­sen mal­lin kol­man­nel­le ri­vil­le on help­po siir­tyä.

Toi­sen is­tuin­ri­vin mat­kus­ta­jat voi­vat käyt­tää omia sää­ti­mi­ään läm­mi­tyk­sen sekä il­mas­toin­nin oh­jaa­mi­seen.

SEBASTIEN MAUROY

Tär­keä osa mat­kus­ta­mis­ta on la­taus­vir­ran saa­ta­vuus äly­lait­teil­le. Toi­sen is­tuin­ri­vin mat­kus­ta­jil­la on käy­tös­sään USB A- ja USB C-tyyp­pi­set la­taus­lii­tän­nät.

Pien­ten las­ten van­hem­mat osaa­vat ar­vos­taa ta­ka­o­vien au­rin­ko­suo­jia, jot­ka tar­jo­a­vat li­sä­suo­jaa au­rin­koi­si­na päi­vi­nä.

Al­li­an­ce CMF-C -pe­rus­ra­ken­teen an­si­os­ta täy­sin uu­si Nis­san X-Trail on saa­ta­vil­la myös kol­man­nel­la is­tuin­ri­vil­lä.

Yk­sit­täi­set is­tui­met on help­po tait­taa lat­ti­aan ja ne on suun­ni­tel­tu enin­tään 160 cm pit­kil­le mat­kus­ta­jil­le. Ne ovat siis seg­ment­tin­sä ti­la­vim­pien jou­kos­sa.

Ti­lan­käyt­tö on op­ti­moi­tu si­ten, et­tä kol­man­nen ri­vin mat­kus­ta­jat saa­vat jal­kan­sa toi­sen ri­vin is­tui­mien al­le.

Kun kak­si ta­kim­mais­ta is­tuin­ta ei ole käy­tös­sä, Nis­san X-Trai­lin ta­va­ra­ti­la on yk­si luok­kan­sa suu­rim­mis­ta. Sen ko­ko­nais­ti­la­vuus on 585 lit­raa, eli 20 lit­raa edel­lis­tä mal­lia enem­män.

Tämä on luok­kan­sa kär­keä edus­ta­van ak­se­li­vä­lin sekä pyö­rä­ko­te­loi­den vä­li­sen le­vey­den an­si­o­ta.

Ta­va­ra­ti­lan käy­tet­tä­vyy­den pa­ran­nuk­set te­ke­vät mat­ka­ta­va­roi­den las­taa­mi­ses­ta en­tis­tä hel­pom­paa ja pien­ten esi­nei­den säi­lyt­tä­mi­ses­tä kä­te­väm­pää.

Li­säk­si kah­den ta­va­ra­ti­lan­ja­ka­jan mo­du­laa­ri­suus mah­dol­lis­taa 16 eri­lais­ta jär­jes­te­lyä, joil­la ti­lan­käyt­tö voi­daan op­ti­moi­da.

Säh­kö­toi­mi­sen handsf­ree-ta­ka­luu­kun an­si­os­ta ta­va­ra­ti­lan käyt­tö on help­poa, vaik­ka kä­te­si oli­si­vat täyn­nä.

SEBASTIEN MAUROY

CMF-C-pe­rus­ra­ken­ne

Ku­ten si­sar­mal­lin­sa, uu­si Nis­san Qash­qai, täy­sin uu­si Nis­san X-Trail on ra­ken­net­tu Al­li­an­ce CMF-C -pe­rus­ra­ken­teel­le.

Ko­ri­ra­ken­teen osal­ta myös Nis­san X-Trai­lis­sa on käy­tet­ty ke­vy­em­piä ma­te­ri­aa­le­ja sekä ke­hit­ty­nyt­tä hit­saus­tek­niik­kaa kes­tä­vyy­den li­sää­mi­sek­si ja pai­non vä­hen­tä­mi­sek­si.

Nis­san X-Trai­lin ta­ka­luuk­ku on val­mis­tet­tu kom­po­siit­ti­ma­te­ri­aa­lis­ta.

Etu- ja ta­ka­o­vet, etu­lo­ka­suo­jat ja ko­ne­pel­ti on nyt val­mis­tet­tu alu­mii­nis­ta.

Mo­der­ni pe­rus­ra­ken­ne sekä uu­det ke­vy­em­mät ja jäy­kem­mät ma­te­ri­aa­lit te­ke­vät ajo­ko­ke­muk­ses­ta en­tis­tä­kin hie­nos­tu­neem­man ja miel­lyt­tä­väm­män. Li­säk­si ne te­ke­vät au­tos­ta poik­keuk­sel­li­sen tur­val­li­sen on­net­to­muus­ti­lan­tees­sa.

Uu­dis­tet­tu jou­si­tus ja oh­jaus

Täy­sin uu­si Nis­san X-Trail tar­jo­aa edel­leen tu­tun pal­kit­se­van ajo­ko­ke­muk­sen. Mat­kus­ta­mo on hie­nos­tu­nut ja ti­la­va, mut­ta aja­mi­nen on miel­lyt­tä­vää mut­kai­sil­la­kin teil­lä.

CMF-C-pe­rus­ra­ken­teen an­si­os­ta täy­sin uu­des­sa Nis­san X-Trai­lis­sa on päi­vi­te­tyt McPher­son-jous­tin­tu­et edes­sä sekä ke­hit­ty­nyt Mul­ti-Link -jou­si­tus ta­ka­na.

Oh­jaus­te­hos­tin­ta on ke­hi­tet­ty ja se tar­jo­aa en­tis­tä­kin tar­kem­man vas­teen sekä pa­rem­man tun­tu­man tie­hen.

Yh­tey­det ja tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mä hal­lin­nas­sa suu­ril­la näy­töil­lä

Jot­ta aja­mi­nen oli­si mu­ka­vam­paa ja haus­kem­paa, Nis­san X-Trail tar­jo­aa myös edis­tyk­sel­li­sen tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män.

Jär­jes­tel­mäs­sä on laa­ja va­li­koi­ma yh­teys­pal­ve­lui­ta si­säl­tä­en äly­pu­he­lin­ten vai­vat­to­man in­teg­roin­nin, au­ton si­säi­sen Wi-Fin enin­tään seit­se­mäl­le lait­teel­le, Nis­san­Con­nect Ser­vi­ces -so­vel­luk­sen, jon­ka avul­la voit ol­la vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa au­ton kans­sa ja val­voa sitä.

Suu­ri kor­ke­a­re­so­luu­ti­oi­nen 12,3 tuu­man Nis­san­Con­nect-näyt­tö on di­gi­taa­li­nen yh­dys­käy­tä­vä na­vi­goin­tiin, viih­tee­seen ja au­ton ase­tuk­siin.

Se on yh­teen­so­pi­va sekä And­roid Au­to®- et­tä Ap­p­le CarP­lay® -jär­jes­tel­mien kans­sa. Lan­ga­ton Ap­p­le CarP­lay® on myös käy­tet­tä­vis­sä.

SEBASTIEN MAUROY

Uu­si kor­ke­a­re­so­luu­ti­oi­nen 12,3 tuu­man TFT-mit­ta­ris­to­näyt­tö tar­jo­aa muo­kat­ta­vat näyt­tö­vaih­to­eh­dot, viih­det­tä sekä tie­to­ja lii­ken­tees­tä sekä au­tos­ta. Kaik­kea tätä voi­daan hal­li­ta oh­jaus­pyö­rän sää­ti­mil­lä.

In­no­va­tii­vi­nen uu­si 10,8-tuu­mai­nen tuu­li­la­si­näyt­tö tar­jo­aa li­sä­tie­to­ja suo­raan kul­jet­ta­jan nä­kö­kent­tään.

Nis­san­Con­nect Ser­vi­ces -äly­pu­he­lin­so­vel­luk­sen kaut­ta voit etä­käyt­tää au­ton lait­tei­ta, ku­ten ää­ni­tor­vea ja va­lo­ja. Myös ovet voi­daan lu­ki­ta ja ava­ta so­vel­luk­ses­ta.

SEBASTIEN MAUROY

Li­säk­si käyt­tä­jä voi aset­taa älyk­käi­tä va­roi­tuk­sia niin no­peu­den, alu­een kuin ajan­kin osal­ta. So­vel­lus il­moit­taa, kun au­to ylit­tää mää­ri­tel­lyt pa­ra­met­rit.

Kun kul­jet­ta­ja is­tuu au­tos­sa, hän voi ak­ti­voi­da pu­he­oh­jauk­sen käyt­tääk­seen hel­pos­ti au­ton eri­lai­sia toi­min­to­ja ja lait­tei­ta ää­ni­ko­men­noil­la pi­tä­en kat­seen­sa ties­sä.

Na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mäs­sä on 3D-kar­tat ja lii­ken­ne­tie­dot, joi­hin kuu­luu ke­hit­ty­nei­tä na­vi­goin­ti­toi­min­to­ja, ku­ten lan­gat­to­mat kart­ta­päi­vi­tyk­set, re­aa­li­ai­kai­set lii­ken­ne­tie­dot, Goog­len ka­tu­nä­ky­mä ja polt­to­ai­ne­hin­nat. Ovel­ta-ovel­le-na­vi­goin­ti on käy­tet­tä­vis­sä myös My Car Fin­der -toi­min­nol­la va­rus­te­tun so­vel­luk­sen kaut­ta.

Kes­ki­kon­so­lis­sa on USB-lii­tän­nät etu- ja ta­ka­mat­kus­ta­jil­le ja käy­tet­tä­vis­sä on sekä USB-A- et­tä USB-C-por­tit.

Kul­jet­ta­jaa avus­ta­va Pro­PI­LOT Navi-Link-toi­min­nol­la

Nis­san X-Trai­lis­sa on Nis­sa­nin Pro­PI­LOT-jär­jes­tel­mä, joka avus­taa kul­jet­ta­jaa en­tis­tä­kin mo­ni­puo­li­sem­min eri­lai­sis­sa ti­lan­teis­sa. Jär­jes­tel­mä on ni­mel­tään Pro­PI­LOT Navi-Link-toi­min­nol­la.

Jär­jes­tel­mä on suun­ni­tel­tu vä­hen­tä­mään kul­jet­ta­jan vä­sy­mys­tä ja stres­siä ja sen käyt­tö on erit­täin in­tui­tii­vis­ta.

Pro­PI­LOT Navi-Link-toi­min­nol­la pys­tyy kiih­dyt­tä­mään ja hi­das­ta­maan au­toa sekä pi­tä­mään sen kais­tal­la.

Jär­jes­tel­mä voi kiih­dyt­tää au­ton ase­tet­tuun no­peu­teen ja hi­das­taa sen py­säh­dyk­siin, so­peut­ta­en au­ton no­peu­den vaih­te­le­vaan lii­ken­tee­seen.

Jär­jes­tel­mä pys­tyy myös läh­te­mään liik­keel­le au­to­maat­ti­ses­ti, jos au­to on ol­lut pai­kal­laan al­le kol­me se­kun­tia ja edes­sä ole­vat ajo­neu­vot läh­te­vät liik­keel­le.

Nis­san X-Trai­lin päi­vi­tet­ty jär­jes­tel­mä osaa nyt so­peut­taa ajo­no­peu­den au­to­maat­ti­ses­ti ul­kois­ten olo­suh­tei­den mu­kaan.

Esi­mer­kik­si kun au­to siir­tyy maan­tiel­lä alem­man no­peus­ra­joi­tuk­sen alu­eel­le ja jär­jes­tel­mä nä­kee uu­den no­peus­ra­joi­tuk­sen tai jos ties­sä ole­va kaar­re on lii­an tiuk­ka sää­det­tyyn no­peu­teen ver­rat­tu­na.

Li­säk­si Pro­PI­LOT Navi-Link-toi­min­nol­la on nyt yh­tey­des­sä myös kuol­leen kul­man tut­ka-an­tu­rei­den kans­sa ja aut­taa es­tä­mään tör­mäyk­sen, mi­kä­li kais­taa ol­laan vaih­ta­mas­sa toi­sen ajo­neu­von ol­les­sa kuol­lees­sa kul­mas­sa.

Liik­ku­vien koh­tei­den tun­nis­tus­jär­jes­tel­mään teh­ty­jen päi­vi­tys­ten an­si­os­ta se voi jar­rut­taa au­ton py­säh­dyk­siin, jos edes­sä ha­vai­taan liik­ku­va koh­de. Hä­tä­jar­ru­tus toi­mii myös jos liik­ku­va tai pai­kal­laan ole­va koh­de ha­vai­taan pe­ruu­tet­ta­es­sa.

Ak­tii­vi­nen ja pas­sii­vi­nen tur­val­li­suus

Nis­sa­nin äly­käs pe­rää­na­jo­va­roi­tin au­to­maat­ti­sel­la hä­tä­jar­ru­tus­toi­min­nol­la li­sää au­ton tur­val­li­suut­ta. Ke­hit­ty­neen tut­ka­tek­no­lo­gi­an an­si­os­ta an­tu­rit osaa­vat val­voa tie­tä edel­lä ole­van au­ton ohit­se ha­vai­tak­seen jar­rut­taa­ko jo­kin muu au­to äkil­li­ses­ti.

Nis­san X-Trai­lis­sa on ke­hit­ty­neet ajo­va­lot, joi­den an­si­os­ta va­lai­si­mes­ta on voi­tu teh­dä siro ja tyy­li­käs.

Se pa­ran­taa Nis­san X-Trai­lin ae­ro­dy­na­miik­kaa ja jär­jes­tel­mä sää­tää va­lo­kei­lan muo­toa vas­taan tu­le­van lii­ken­teen mu­kai­ses­ti.

Käy­tös­sä on usei­ta LED-yk­si­köi­tä, joil­la voi­daan oh­ja­ta va­lo­kei­lan suun­taa ja muo­toa.

Yk­sit­täi­siä mat­rii­si-LED-yk­si­köi­tä kyt­ke­tään pois pääl­tä tai him­men­ne­tään, jot­ta saa­daan mak­si­maa­li­nen nä­ky­vyys il­man vas­taan­tu­li­jan häi­käis­ty­mis­tä.

Täy­sin uu­des­sa X-Trai­lis­sa on myös uu­si kes­ki­tur­va­tyy­ny, joka lau­ke­aa etuis­tuin­ten vä­liin es­tääk­seen etu­mat­kus­ta­jia osu­mas­ta toi­siin­sa si­vu­tör­mäyk­ses­sä. Kes­ki­tur­va­tyy­ny täy­den­tää kul­jet­ta­jan ja etu­mat­kus­ta­jan tur­va­tyy­ny­jä sekä sivu- ja ver­ho­tur­va­tyy­ny­jä, jot­ka kuu­lu­vat Nis­san X-Trai­lin va­ki­o­va­rus­tuk­seen.

”Täy­sin uu­si Nis­san X-Trail on Nis­sa­nin in­no­va­tii­vi­sen tek­no­lo­gi­an voi­man­näy­te. Täy­sin uu­si Nis­san X-Trail on suun­ni­tel­tu alus­ta läh­tien asi­ak­kai­dem­me tar­pei­den mu­kai­sek­si. Tämä kos­kee kaik­kea e-PO­WER-jär­jes­tel­mäs­tä säh­köi­seen vä­lit­tö­män vas­teen ta­kaa­vaan voi­ma­lin­jaan ja säh­köi­seen e-4OR­CE-jär­jes­tel­määm­me sekä kaik­kiin va­rus­te­ta­soi­hin saa­ta­vil­la ole­viin ke­hit­ty­nei­siin kul­jet­ta­jaa avus­ta­viin jär­jes­tel­miin ja si­sä­ti­lo­jen jous­ta­vuu­teen. X-Trail on jo yli 20 vuo­den ajan ol­lut mu­ka­vuu­den, käy­tän­nöl­li­syy­den, tur­val­li­suu­den ja it­se­var­muu­den maa­merk­ki. Kun tä­hän li­sä­tään vie­lä in­tui­tii­vi­nen tek­no­lo­gia ja kes­tä­vä muo­toi­lu, olem­me va­kuut­tu­nei­ta sii­tä, et­tä täy­sin uu­si X-Trail jat­kaa ai­kai­sem­pien su­ku­pol­vien me­nes­tys­ta­ri­naa,” sa­noo Leon Dors­sers, Nis­san AMIEO-Re­gi­on Re­gi­o­nal Se­ni­or Vice Pre­si­dent, Mar­ke­ting and Sa­les.

Nis­san-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU