Täysin uusi Nissan X-Trail on saatavilla sekä 5- että 7-paikkaisena.

Täysin uusi Nissan X-Trail on saatavilla sekä 5- että 7-paikkaisena.

SEBASTIEN MAUROY

Nissan X-Trail: Aivan uusi malli lanseerattiin

Nissanin sähköistettyjen autojen valikoima laajenee täysin uuden neljännen sukupolven Nissan X-Trailin julkistuksen myötä. Nissan X-Trailia on myyty maail­man­laa­jui­sesti melkein 7 miljoonaa kappaletta, joten se on yksi maailman suosituimmista seikkai­lu­hen­ki­sistä perheautoista.

Auto Bild.Uutiset

Uu­sim­mas­sa ver­si­os­sa Nis­san on hyö­dyn­tä­nyt toi­mi­vak­si ha­vait­tua edel­lis­ten Nis­san X-Trail-su­ku­pol­vien DNA:ta – voi­ma­kas­ta muo­toi­lua, jous­ta­vaa käy­tän­nöl­li­syyt­tä ja edis­tyk­sel­li­siä ne­li­ve­to-omi­nai­suuk­sia.

Täy­sin uu­si Nis­san X-Trail on saa­ta­vil­la sekä 5- et­tä 7-paik­kai­se­na, jo­ten se on mai­nio vaih­to­eh­to suu­rem­man per­heen tai ys­tä­vien kans­sa mat­kus­ta­mi­seen.

Uu­sin­ta suun­nit­te­lua, in­no­vaa­ti­oi­ta ja ke­hit­ty­nyt­tä tek­no­lo­gi­aa edus­ta­van Al­li­an­ce CMF-C -alus­tan an­si­os­ta täy­sin uu­si Nis­san X-Trail nos­taa jäl­leen ri­maa cros­so­ver-seg­men­tis­sä.

Takaosan vaakasuorat linjat ja jaetut takavalot mahdollistavat leveän takaluukun aukon.

Takaosan vaakasuorat linjat ja jaetut takavalot mahdollistavat leveän takaluukun aukon.

SEBASTIEN MAUROY

”Le­gen­daa­ri­sen Nis­san X-Trail -mal­lin uu­dis­ta­mi­nen on vas­tuul­li­nen teh­tä­vä. Se on ot­ta­nut paik­kan­sa per­hei­den seik­kai­lu­au­to­na, jo­ten tie­däm­me, mitä asi­ak­kaam­me ar­vos­ta­vat. Nel­jän­nen su­ku­pol­ven Nis­san X-Trail tar­jo­aa mah­dol­li­suu­det mo­nen­lai­siin seik­kai­lui­hin, sil­lä au­tos­sa on ke­hit­ty­nyt säh­kö­toi­mi­nen ne­li­ve­toi­nen voi­man­siir­to sekä in­tui­tii­vis­ta ja käy­tän­nöl­lis­tä tek­no­lo­gi­aa,” ker­too Nis­sa­nin AMIEO-Re­gi­on Se­ni­or Vice Pre­si­dent and Chief Plan­ning Of­fi­cer Fran­cois Bail­ly.

Mo­der­ni ja voi­ma­kas muo­toi­lu

Olen­nai­nen osa edel­lis­ten kol­men su­ku­pol­ven Nis­san X-Trail -mal­lien ve­to­voi­maa on ol­lut erot­tu­va muo­toi­lu, joka vai­kut­taa va­kau­del­laan ja voi­mak­kuu­del­laan ole­mat­ta kui­ten­kaan ag­g­res­sii­vi­nen.

Au­ton ul­koi­ses­sa ole­muk­ses­sa huo­mio kiin­nit­tyy Nis­sa­nin tun­nus­merk­kei­hin, ku­ten va­paas­ti kel­lu­val­ta näyt­tä­vään kat­toon ja V-Mo­ti­on -etu­sä­leik­köön. Keu­laa ke­hys­tä­vät huo­mi­o­ta he­rät­tä­vät ajo­va­lot vai­kut­ta­vat etu­pus­ku­rin ra­ken­tee­seen va­le­tuil­ta.

Jyh­ke­ät pyö­rä­ko­te­lot sekä edes­sä et­tä ta­ka­na an­ta­vat Nis­san X-Trai­lil­le us­kot­ta­vuut­ta tien pääl­lä, kun taas ovien ala­o­sis­sa ole­vat upo­tuk­set te­ke­vät ovien pin­nois­ta su­la­vat.

Ta­ka­o­san vaa­ka­suo­rat lin­jat ja ja­e­tut ta­ka­va­lot mah­dol­lis­ta­vat le­ve­än ta­ka­luu­kun au­kon.

Tär­keim­piin ae­ro­dy­na­miik­ka­o­mi­nai­suuk­siin kuu­lu­vat il­ma­noh­jai­met etu­pus­ku­rin ala­o­sas­sa, ak­tii­vi­nen etu­sä­lei­kön sul­jin moot­to­ri­ti­lan il­ma­vir­ran oh­jaa­mi­sek­si, ae­ro­dy­naa­mi­nen A-pi­la­rin muo­toi­lu, alus­tan suo­juk­set au­ton al­la kul­ke­van il­ma­vir­ran hal­lit­se­mi­sek­si sekä ai­nut­laa­tui­set ”il­ma­ver­hot”, jot­ka oh­jaa­vat il­ma­vir­taus­ta tar­kas­ti au­ton edes­tä si­vuil­le.

Täy­sin uu­teen Nis­san X-Trai­liin tu­lee saa­ta­vil­le 10 vä­ri­vaih­to­eh­toa vii­del­lä kak­si­sä­vy­vä­ri­tyk­sel­lä, jol­loin eri­lai­sia vaih­to­eh­to­ja on 15.

e-PO­WER-voi­ma­lin­ja

Täy­sin uu­si Nis­san X-Trail tu­lee ole­maan Nis­sa­nin Eu­roo­pan mal­lis­tos­sa toi­nen mal­li, jos­sa on Nis­sa­nin in­no­va­tii­vi­nen e-PO­WER-voi­ma­lin­ja.

Nis­sa­nin oma e-PO­WER-jär­jes­tel­mä on ai­nut­laa­tui­nen lä­hes­ty­mis­ta­pa säh­köis­tet­tyyn au­toi­luun ja se tar­jo­aa täys­säh­kö­au­tois­ta tu­tun ajo­ko­ke­muk­sen il­man la­tauk­sia.

e-POWER-järjestelmän erikoisuus on, että bensiinimoottoria käytetään vain sähkön tuottamiseen ja pyörät saavat käyttövoimansa pelkästään sähkömoottorilta.

e-POWER-järjestelmän erikoisuus on, että bensiinimoottoria käytetään vain sähkön tuottamiseen ja pyörät saavat käyttövoimansa pelkästään sähkömoottorilta.

SEBASTIEN MAUROY

e-PO­WER otet­tiin en­sim­mäi­sen ker­ran käyt­töön Ja­pa­nis­sa Nis­san Note -mal­lis­sa vuon­na 2017, jol­loin asi­ak­kaat ihas­tui­vat sen peh­me­ään ja vai­vat­to­maan ajo­ko­ke­muk­seen.

Nis­san X-Trai­lin uu­des­sa e-PO­WER-jär­jes­tel­mäs­sä on te­ho­kas ak­ku ja voi­man­siir­to, jos­sa on yh­dis­tet­ty muut­tu­val­la pu­ris­tus­suh­teel­la toi­mi­va ben­sii­ni­moot­to­ri, vir­ta­ge­ne­raat­to­ri, in­vert­te­ri ja 150 kW:n säh­kö­moot­to­ri.

Täl­lä unii­kil­la voi­man­siir­to­jär­jes­tel­mäl­lä pyö­riin tuo­te­taan te­hoa ai­no­as­taan säh­kö­moot­to­ril­la, jo­ten kaa­su­pol­ki­men vas­te on vä­li­tön ja li­ne­aa­ri­nen.

Täy­sin uu­den Nis­san X-Trai­lin e-PO­WER-jär­jes­tel­mä on suun­ni­tel­tu vas­taa­maan eu­roop­pa­lais­ten ku­lut­ta­jien vaa­ti­muk­sia.

Ja­pa­ni­lai­ses­sa Nis­san No­tes­sa oli 1,2-lit­rai­nen ben­sii­ni­moot­to­ri, jon­ka huip­pu­te­ho oli 106 hv. Nis­san X-Trai­lis­sa polt­to­moot­to­ri on ai­nut­laa­tui­nen 1,5-lit­rai­nen muut­tu­val­la pu­ris­tus­suh­teel­la va­rus­tet­tu tur­bo­ben­sii­ni­moot­to­ri, jon­ka huip­pu­te­ho on 150 kW (204 hv).

e-PO­WER-jär­jes­tel­män eri­koi­suus on, et­tä ben­sii­ni­moot­to­ria käy­te­tään vain säh­kön tuot­ta­mi­seen ja pyö­rät saa­vat käyt­tö­voi­man­sa pel­käs­tään säh­kö­moot­to­ril­ta.

Näin polt­to­moot­to­ri voi ai­na käy­dä op­ti­maa­li­sel­la toi­min­ta-alu­eel­laan, mikä pa­ran­taa polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suut­ta kau­pun­ki­a­jos­sa.

e-PO­WER-ko­ko­nai­suu­den olen­nai­nen osa on ”Li­ne­ar Tune” -jär­jes­tel­mä, joka oh­jaa ben­sii­ni­moot­to­rin käyt­töä var­mis­ta­en, et­tä se käy so­pi­val­la no­peu­del­la ajo­no­peu­teen näh­den. Ajo on hil­jais­ta ja polt­to­moot­to­ri käy vain säh­kön tuo­ton kan­nal­ta so­pi­val­la no­peu­del­la, joka on nor­maa­li­a­jos­sa al­hai­nen.

Esi­mer­kik­si ajo­no­peu­den ol­les­sa 40 km/h au­tos­sa kuu­lu­va melu on 8 db al­hai­sem­pi kuin kil­pai­le­vis­sa mal­leis­sa.

e-Pe­dal Step -toi­min­to

Kos­ka hen­ki­lö­au­toil­la val­ta­o­sa ajos­ta ta­pah­tuu taa­ja­ma-alu­eil­la, Nis­san ke­hit­ti ”yh­den pol­ki­men” ajo­toi­min­non ni­mel­tä e-Pe­dal Step.

Toi­min­to on suun­ni­tel­tu aut­ta­maan kul­jet­ta­jaa kau­pun­ki­a­jos­sa, jos­sa on usein py­säh­del­tä­vä ja läh­det­tä­vä liik­keel­le, jol­loin jal­kaa on jat­ku­vas­ti siir­rel­tä­vä kaa­su- ja jar­ru­pol­ki­men vä­lil­lä.

e-Pe­dal Step -toi­min­non an­si­os­ta kul­jet­ta­ja voi sekä kiih­dyt­tää et­tä hi­das­taa pel­käl­lä kaa­su­pol­ki­mel­la.

SEBASTIEN MAUROY

Jär­jes­tel­mä on en­sin otet­ta­va käyt­töön kes­ki­kon­so­lin kyt­ki­mel­lä. Kun se on käy­tös­sä, kaa­su­pol­ki­mel­la voi­daan kiih­dyt­tää nor­maa­lis­ti.

Kun kaa­su­pol­jin va­pau­te­taan, e-Pe­dal Step jar­rut­taa au­toa 0,2 g:n voi­mal­la, jol­loin jar­ru­va­lot syt­ty­vät ja no­peus hi­das­tuu ryö­min­tä­no­peu­del­le, eli au­toa ei py­säy­te­tä täy­sin.

Näin var­mis­te­taan, et­tä hi­taas­ti ta­pah­tu­va py­sä­köin­ti on mah­dol­li­sim­man su­ju­vaa.

Ke­vyt­hyb­ri­di­ver­sio

Vaik­ka e-PO­WER-jär­jes­tel­mäl­lä va­rus­tet­tu Nis­san X-Trail kat­taa suu­rim­man osan ky­syn­näs­tä, on tar­jol­la kui­ten­kin myös tur­bo­ah­de­tul­la 1,5-lit­rai­sel­la muut­tu­val­la pu­ris­tus­suh­teel­la toi­mi­val­la polt­to­moot­to­ril­la va­rus­tet­tu ke­vyt­hyb­ri­di ver­sio.

Jär­jes­tel­mä tuot­taa 120 kW:n (163 hv) te­hon ja 300 Nm:n vään­nön. Se on tar­jol­la ai­no­as­taan etu­ve­toi­siin mal­lei­hin, jois­sa teho vä­li­te­tään pyö­riin Xtro­nic CVT-vaih­teis­ton kaut­ta.

Rau­hal­li­sis­sa ajo­ti­lan­teis­sa, jois­sa kiih­dy­te­tään mal­til­li­ses­ti, moot­to­ri siir­tyy suu­rel­le pu­ris­tus­suh­teel­le pa­ras­ta mah­dol­lis­ta polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suut­ta var­ten, kun taas ti­lan­teis­sa, jois­sa tar­vi­taan enem­män te­hoa, pu­ris­tus­suh­de sää­de­tään al­hai­sem­mal­le ta­sol­le.

Voi­ma­lin­ja koos­tuu 12 V:n ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mäs­tä joka tar­jo­aa li­sä­vään­töä, laa­jen­ne­tun Id­le Stop -jär­jes­tel­män, no­pe­an uu­del­leen­käyn­nis­tyk­sen ja moot­to­rin le­puu­tuk­sen rul­la­tes­sa, mikä pa­ran­taa polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suut­ta ja vä­hen­tää CO2-pääs­tö­jä.

Hi­das­tet­ta­es­sa ener­gi­aa ote­taan tal­teen ja se va­ras­toi­daan li­tiu­mi­o­ni­ak­kuun. Täl­lä va­ras­toi­dul­la ener­gi­al­la käy­te­tään au­ton jär­jes­tel­miä moot­to­rin ol­les­sa sam­mu­tet­tu­na esi­mer­kik­si va­lois­sa odo­tet­ta­es­sa ja sil­lä saa­daan tar­vit­ta­es­sa kiih­dy­tyk­siin noin 6 Nm:n li­sä­vään­tö.

e-4OR­CE-jär­jes­tel­mä

Täy­sin uu­des­sa Nis­san X-Trai­lis­sa on otet­tu käyt­töön uu­si ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä, joka on suun­ni­tel­tu toi­mi­maan Nis­sa­nin säh­köis­tet­ty­jen voi­ma­lin­jo­jen kans­sa. e-4OR­CE-jär­jes­tel­mä tuot­taa luo­tet­ta­van pi­don ja eri­no­mai­sen kiih­ty­vyy­den kai­kis­sa olo­suh­teis­sa.

e-4OR­CE-ni­men ”e” viit­taa Nis­sa­nin 100-pro­sent­ti­ses­ti säh­köi­seen (elect­ric) voi­man­siir­to­jär­jes­tel­mään.

”4OR­CE” viit­taa au­ton fyy­si­seen voi­maan ja ener­gi­aan (FOR­CE) ja ”4” ne­li­ve­toi­seen hal­lin­taan.

Jär­jes­tel­mä ote­taan käyt­töön myös uu­des­sa täys­säh­köi­ses­sä Nis­san Ariya -mal­lis­sa myö­hem­min vuon­na 2022.

Kah­den te­hok­kaan säh­kö­moot­to­rin muo­dos­ta­man jär­jes­tel­män ko­ko­nais­te­ho on 157 kW (213 hv), jos­ta 94 kW:n tu­lee ta­ka­moot­to­ris­ta. Tämä mah­dol­lis­taa reip­paat kiih­dy­tyk­set (0–100 km/h 7 se­kun­nis­sa).

Jär­jes­tel­mä tar­jo­aa 10 000 ker­taa no­pe­am­man voi­man vä­li­tyk­sen kuin me­kaa­ni­set ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mät. Li­säk­si jat­ku­va vään­nön tar­peen ana­ly­soin­ti ja lä­hes täy­del­li­nen pai­no­ja­kau­ma te­ke­vät au­ton kä­sit­te­lys­tä help­poa ja aja­mi­ses­ta mu­ka­vaa.

Oh­jaa­mal­la jo­kai­sel­le pyö­räl­le an­net­tua vään­töä sekä jar­ru­te­hoa e-4OR­CE-jär­jes­tel­mä te­kee aja­mi­ses­ta tur­val­lis­ta ja va­kaa­ta li­sä­ten kul­jet­ta­jan it­se­var­muut­ta, kun au­to seu­raa kul­jet­ta­jan va­lit­se­maa ajo­lin­jaa lä­hes mil­lä ta­han­sa tien­pin­nal­la.

Uusi korkearesoluutioinen 12,3 tuuman TFT-mittaristonäyttö tarjoaa muokattavat näyttövaihtoehdot, viihdettä sekä tietoja liikenteestä sekä autosta. Kaikkea tätä voidaan hallita ohjauspyörän säätimillä. Innovatiivinen uusi 10,8-tuumainen tuulilasinäyttö tarjoaa lisätietoja suoraan kuljettajan näkökenttään.

Uusi korkearesoluutioinen 12,3 tuuman TFT-mittaristonäyttö tarjoaa muokattavat näyttövaihtoehdot, viihdettä sekä tietoja liikenteestä sekä autosta. Kaikkea tätä voidaan hallita ohjauspyörän säätimillä. Innovatiivinen uusi 10,8-tuumainen tuulilasinäyttö tarjoaa lisätietoja suoraan kuljettajan näkökenttään.

SEBASTIEN MAUROY

Kun aje­taan esi­mer­kik­si kaar­tees­sa lu­mi­sel­la ke­lil­lä, au­to py­syy hy­vin kul­jet­ta­jan va­lit­se­mal­la ajo­lin­jal­la erit­täin tar­kan vään­nön jaon ja jar­ru­jen oh­jauk­sen an­si­os­ta.

In­si­nöö­rit ovat hie­no­sää­tä­neet kah­den säh­kö­moot­to­rin oh­jaus­tek­nii­kan ja e-4OR­CE-jär­jes­tel­män si­ten, et­tä myös ajo­mu­ka­vuus on eri­no­mai­nen.

Au­ton kal­lis­tu­mi­nen ja keu­lan nyök­kää­mi­nen on mi­ni­moi­tu ot­ta­mal­la käyt­töön myös ta­ka­moot­to­rin re­ge­ne­ra­tii­vi­nen jar­ru­tus etu­moot­to­rin re­ge­ne­ra­tii­vi­sen jar­ru­tuk­sen li­säk­si.

Etu- ja ta­ka­pyö­rien vään­nön­ja­on op­ti­moi­mi­sen li­säk­si jär­jes­tel­mä oh­jaa jo­kai­sen pyö­rän jar­ru­tus­ta eril­li­ses­ti mak­si­moi­dak­seen nii­den pi­don. Näin au­to seu­raa mut­kis­sa tar­kas­ti ha­lu­tul­la ajo­lin­jal­la.

”e-PO­WER- ja e-4OR­CE-jär­jes­tel­mil­lä va­rus­tet­tu Nis­san X-Trail on seg­men­tis­sään ai­nut­laa­tui­nen. Nis­san X-Trail on juu­ri sel­lai­nen au­to, jol­lais­ta mo­der­nit ja seik­kai­lun­ha­lui­set per­heet et­si­vät,” ker­too Cli­odn­ha Ly­ons, Re­gi­on Vice Pre­si­dent, Pro­duct Plan­ning.

Upe­at ja tun­nel­mal­li­set si­sä­ti­lat

Täy­sin uu­den Nis­san X-Trai­lin mat­kus­ta­mo aset­taa seg­ment­tin­sä uu­det stan­dar­dit tun­nel­man, suun­nit­te­lun ja eri­no­mai­sen käy­tet­tä­vyy­den suh­teen.

Ke­hit­ty­neet Nis­san In­tel­li­gent Mo­bi­li­ty -tek­no­lo­gi­at ovat kul­jet­ta­jan sor­mien ulot­tu­vil­la. Mu­ka­vuut­ta ja laa­duk­kuut­ta pie­nim­piä yk­si­tyis­koh­tia myö­ten.

Huip­pu­luo­kan ma­te­ri­aa­lit, älyk­käät toi­min­not ja tyy­lik­käät yk­si­tyis­koh­dat te­ke­vät mat­kus­ta­mos­ta näyt­tä­vän ja käy­tän­nöl­li­sen.

Huippuluokan materiaalit, älykkäät toiminnot ja tyylikkäät yksityiskohdat tekevät matkustamosta näyttävän ja käytännöllisen.

Huippuluokan materiaalit, älykkäät toiminnot ja tyylikkäät yksityiskohdat tekevät matkustamosta näyttävän ja käytännöllisen.

SEBASTIEN MAUROY

Vaih­teen­va­lit­si­men ja pai­nik­kei­den er­go­no­mi­aan ja tun­tu­maan on kiin­ni­tet­ty eri­tyis­tä huo­mi­o­ta.

SEBASTIEN MAUROY

Asi­a­kas­ky­se­lyis­sä on sel­väs­ti käy­nyt il­mi, et­tä asi­ak­kaat suo­si­vat help­po­käyt­töi­siä pe­rus­toi­min­to­ja, jo­ten täy­sin uu­des­sa Nis­san X-Trai­lis­sa on yk­sin­ker­tai­set ja in­tui­tii­vi­set läm­mi­tyk­sen ja il­mas­toin­nin sää­ti­met, sekä pai­nik­keet, joil­la hal­li­taan kes­kus­näy­tön toi­min­to­ja, ku­ten ää­nen­tois­toa ja na­vi­goin­tia.

Kel­lu­van kes­ki­kon­so­lin ylä­o­sas­sa on e-shif­ter-vaih­teen­va­lit­sin, ajo­ti­lan va­lit­sin ja kak­si mu­kin­pi­di­ket­tä sekä 15 W:n lan­ga­ton äly­pu­he­li­mien la­tau­sa­lus­ta. Etuis­tu­mat­kus­ta­jil­la on yh­tei­nen kyy­när­no­ja, joka au­ke­aa ”per­hos­tyy­li­ses­ti”. Sen si­säl­lä on suu­ri ja käy­tän­nöl­li­nen säi­ly­tys­ti­la.

Kos­ka se ava­taan si­vuil­ta, myös ta­ka­mat­kus­ta­jien on help­po käyt­tää sitä, toi­sin kuin ta­ka­o­sas­taan sa­ra­noi­tua luuk­kua.

Kel­lu­van kon­so­lin ala­o­sas­sa on säi­ly­tys­ti­laa esi­mer­kik­si kä­si­lau­kul­le tai tab­le­til­le. Per­he­au­tos­sa säi­ly­tys­ti­laa ei kos­kaan voi ol­la lii­kaa.

Mat­kus­ta­mos­sa on rau­hal­li­nen tun­nel­ma val­koi­sen tun­nel­ma­va­lais­tuk­sen an­si­os­ta. Se luo yh­te­näi­sen ja har­mo­ni­sen vai­ku­tel­man.

Käy­tän­nöl­li­nen ja mo­ni­puo­li­nen

Au­ton las­taa­mi­nen, tur­vais­tui­men asen­ta­mi­nen tai ta­ka­pen­kil­le meno on nyt en­tis­tä­kin hel­pom­paa, sil­lä ta­ka­o­vet au­ke­a­vat lä­hes 90 as­tet­ta.

Toi­nen is­tuin­ri­vi voi­daan ja­kaa 40:20:40-suh­tees­sa, mikä mah­dol­lis­taa myös pit­kien esi­nei­den ku­ten suk­sien kul­je­tuk­sen il­man et­tä ta­kaa me­ne­te­tään use­am­paa kuin yk­si paik­ka.

Tois­ta is­tuin­ri­viä voi­daan myös liu’ut­taa eteen­päin, jol­loin ta­va­ra­ti­la mak­si­moi­daan ja 7-paik­kai­sen mal­lin kol­man­nel­le ri­vil­le on help­po siir­tyä.

Toi­sen is­tuin­ri­vin mat­kus­ta­jat voi­vat käyt­tää omia sää­ti­mi­ään läm­mi­tyk­sen sekä il­mas­toin­nin oh­jaa­mi­seen.

SEBASTIEN MAUROY

Tär­keä osa mat­kus­ta­mis­ta on la­taus­vir­ran saa­ta­vuus äly­lait­teil­le. Toi­sen is­tuin­ri­vin mat­kus­ta­jil­la on käy­tös­sään USB A- ja USB C-tyyp­pi­set la­taus­lii­tän­nät.

Pien­ten las­ten van­hem­mat osaa­vat ar­vos­taa ta­ka­o­vien au­rin­ko­suo­jia, jot­ka tar­jo­a­vat li­sä­suo­jaa au­rin­koi­si­na päi­vi­nä.

Al­li­an­ce CMF-C -pe­rus­ra­ken­teen an­si­os­ta täy­sin uu­si Nis­san X-Trail on saa­ta­vil­la myös kol­man­nel­la is­tuin­ri­vil­lä.

Yk­sit­täi­set is­tui­met on help­po tait­taa lat­ti­aan ja ne on suun­ni­tel­tu enin­tään 160 cm pit­kil­le mat­kus­ta­jil­le. Ne ovat siis seg­ment­tin­sä ti­la­vim­pien jou­kos­sa.

Ti­lan­käyt­tö on op­ti­moi­tu si­ten, et­tä kol­man­nen ri­vin mat­kus­ta­jat saa­vat jal­kan­sa toi­sen ri­vin is­tui­mien al­le.

Kun kak­si ta­kim­mais­ta is­tuin­ta ei ole käy­tös­sä, Nis­san X-Trai­lin ta­va­ra­ti­la on yk­si luok­kan­sa suu­rim­mis­ta. Sen ko­ko­nais­ti­la­vuus on 585 lit­raa, eli 20 lit­raa edel­lis­tä mal­lia enem­män.

Tämä on luok­kan­sa kär­keä edus­ta­van ak­se­li­vä­lin sekä pyö­rä­ko­te­loi­den vä­li­sen le­vey­den an­si­o­ta.

Ta­va­ra­ti­lan käy­tet­tä­vyy­den pa­ran­nuk­set te­ke­vät mat­ka­ta­va­roi­den las­taa­mi­ses­ta en­tis­tä hel­pom­paa ja pien­ten esi­nei­den säi­lyt­tä­mi­ses­tä kä­te­väm­pää.

Li­säk­si kah­den ta­va­ra­ti­lan­ja­ka­jan mo­du­laa­ri­suus mah­dol­lis­taa 16 eri­lais­ta jär­jes­te­lyä, joil­la ti­lan­käyt­tö voi­daan op­ti­moi­da.

Säh­kö­toi­mi­sen handsf­ree-ta­ka­luu­kun an­si­os­ta ta­va­ra­ti­lan käyt­tö on help­poa, vaik­ka kä­te­si oli­si­vat täyn­nä.

SEBASTIEN MAUROY

CMF-C-pe­rus­ra­ken­ne

Ku­ten si­sar­mal­lin­sa, uu­si Nis­san Qash­qai, täy­sin uu­si Nis­san X-Trail on ra­ken­net­tu Al­li­an­ce CMF-C -pe­rus­ra­ken­teel­le.

Ko­ri­ra­ken­teen osal­ta myös Nis­san X-Trai­lis­sa on käy­tet­ty ke­vy­em­piä ma­te­ri­aa­le­ja sekä ke­hit­ty­nyt­tä hit­saus­tek­niik­kaa kes­tä­vyy­den li­sää­mi­sek­si ja pai­non vä­hen­tä­mi­sek­si.

Nis­san X-Trai­lin ta­ka­luuk­ku on val­mis­tet­tu kom­po­siit­ti­ma­te­ri­aa­lis­ta.

Etu- ja ta­ka­o­vet, etu­lo­ka­suo­jat ja ko­ne­pel­ti on nyt val­mis­tet­tu alu­mii­nis­ta.

Mo­der­ni pe­rus­ra­ken­ne sekä uu­det ke­vy­em­mät ja jäy­kem­mät ma­te­ri­aa­lit te­ke­vät ajo­ko­ke­muk­ses­ta en­tis­tä­kin hie­nos­tu­neem­man ja miel­lyt­tä­väm­män. Li­säk­si ne te­ke­vät au­tos­ta poik­keuk­sel­li­sen tur­val­li­sen on­net­to­muus­ti­lan­tees­sa.

Uu­dis­tet­tu jou­si­tus ja oh­jaus

Täy­sin uu­si Nis­san X-Trail tar­jo­aa edel­leen tu­tun pal­kit­se­van ajo­ko­ke­muk­sen. Mat­kus­ta­mo on hie­nos­tu­nut ja ti­la­va, mut­ta aja­mi­nen on miel­lyt­tä­vää mut­kai­sil­la­kin teil­lä.

CMF-C-pe­rus­ra­ken­teen an­si­os­ta täy­sin uu­des­sa Nis­san X-Trai­lis­sa on päi­vi­te­tyt McPher­son-jous­tin­tu­et edes­sä sekä ke­hit­ty­nyt Mul­ti-Link -jou­si­tus ta­ka­na.

Oh­jaus­te­hos­tin­ta on ke­hi­tet­ty ja se tar­jo­aa en­tis­tä­kin tar­kem­man vas­teen sekä pa­rem­man tun­tu­man tie­hen.

Yh­tey­det ja tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mä hal­lin­nas­sa suu­ril­la näy­töil­lä

Jot­ta aja­mi­nen oli­si mu­ka­vam­paa ja haus­kem­paa, Nis­san X-Trail tar­jo­aa myös edis­tyk­sel­li­sen tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män.

Jär­jes­tel­mäs­sä on laa­ja va­li­koi­ma yh­teys­pal­ve­lui­ta si­säl­tä­en äly­pu­he­lin­ten vai­vat­to­man in­teg­roin­nin, au­ton si­säi­sen Wi-Fin enin­tään seit­se­mäl­le lait­teel­le, Nis­san­Con­nect Ser­vi­ces -so­vel­luk­sen, jon­ka avul­la voit ol­la vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa au­ton kans­sa ja val­voa sitä.

Suu­ri kor­ke­a­re­so­luu­ti­oi­nen 12,3 tuu­man Nis­san­Con­nect-näyt­tö on di­gi­taa­li­nen yh­dys­käy­tä­vä na­vi­goin­tiin, viih­tee­seen ja au­ton ase­tuk­siin.

Se on yh­teen­so­pi­va sekä And­roid Au­to®- et­tä Ap­p­le CarP­lay® -jär­jes­tel­mien kans­sa. Lan­ga­ton Ap­p­le CarP­lay® on myös käy­tet­tä­vis­sä.

SEBASTIEN MAUROY

Uu­si kor­ke­a­re­so­luu­ti­oi­nen 12,3 tuu­man TFT-mit­ta­ris­to­näyt­tö tar­jo­aa muo­kat­ta­vat näyt­tö­vaih­to­eh­dot, viih­det­tä sekä tie­to­ja lii­ken­tees­tä sekä au­tos­ta. Kaik­kea tätä voi­daan hal­li­ta oh­jaus­pyö­rän sää­ti­mil­lä.

In­no­va­tii­vi­nen uu­si 10,8-tuu­mai­nen tuu­li­la­si­näyt­tö tar­jo­aa li­sä­tie­to­ja suo­raan kul­jet­ta­jan nä­kö­kent­tään.

Nis­san­Con­nect Ser­vi­ces -äly­pu­he­lin­so­vel­luk­sen kaut­ta voit etä­käyt­tää au­ton lait­tei­ta, ku­ten ää­ni­tor­vea ja va­lo­ja. Myös ovet voi­daan lu­ki­ta ja ava­ta so­vel­luk­ses­ta.

SEBASTIEN MAUROY

Li­säk­si käyt­tä­jä voi aset­taa älyk­käi­tä va­roi­tuk­sia niin no­peu­den, alu­een kuin ajan­kin osal­ta. So­vel­lus il­moit­taa, kun au­to ylit­tää mää­ri­tel­lyt pa­ra­met­rit.

Kun kul­jet­ta­ja is­tuu au­tos­sa, hän voi ak­ti­voi­da pu­he­oh­jauk­sen käyt­tääk­seen hel­pos­ti au­ton eri­lai­sia toi­min­to­ja ja lait­tei­ta ää­ni­ko­men­noil­la pi­tä­en kat­seen­sa ties­sä.

Na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mäs­sä on 3D-kar­tat ja lii­ken­ne­tie­dot, joi­hin kuu­luu ke­hit­ty­nei­tä na­vi­goin­ti­toi­min­to­ja, ku­ten lan­gat­to­mat kart­ta­päi­vi­tyk­set, re­aa­li­ai­kai­set lii­ken­ne­tie­dot, Goog­len ka­tu­nä­ky­mä ja polt­to­ai­ne­hin­nat. Ovel­ta-ovel­le-na­vi­goin­ti on käy­tet­tä­vis­sä myös My Car Fin­der -toi­min­nol­la va­rus­te­tun so­vel­luk­sen kaut­ta.

Kes­ki­kon­so­lis­sa on USB-lii­tän­nät etu- ja ta­ka­mat­kus­ta­jil­le ja käy­tet­tä­vis­sä on sekä USB-A- et­tä USB-C-por­tit.

Kul­jet­ta­jaa avus­ta­va Pro­PI­LOT Navi-Link-toi­min­nol­la

Nis­san X-Trai­lis­sa on Nis­sa­nin Pro­PI­LOT-jär­jes­tel­mä, joka avus­taa kul­jet­ta­jaa en­tis­tä­kin mo­ni­puo­li­sem­min eri­lai­sis­sa ti­lan­teis­sa. Jär­jes­tel­mä on ni­mel­tään Pro­PI­LOT Navi-Link-toi­min­nol­la.

Jär­jes­tel­mä on suun­ni­tel­tu vä­hen­tä­mään kul­jet­ta­jan vä­sy­mys­tä ja stres­siä ja sen käyt­tö on erit­täin in­tui­tii­vis­ta.

Pro­PI­LOT Navi-Link-toi­min­nol­la pys­tyy kiih­dyt­tä­mään ja hi­das­ta­maan au­toa sekä pi­tä­mään sen kais­tal­la.

Jär­jes­tel­mä voi kiih­dyt­tää au­ton ase­tet­tuun no­peu­teen ja hi­das­taa sen py­säh­dyk­siin, so­peut­ta­en au­ton no­peu­den vaih­te­le­vaan lii­ken­tee­seen.

Jär­jes­tel­mä pys­tyy myös läh­te­mään liik­keel­le au­to­maat­ti­ses­ti, jos au­to on ol­lut pai­kal­laan al­le kol­me se­kun­tia ja edes­sä ole­vat ajo­neu­vot läh­te­vät liik­keel­le.

Nis­san X-Trai­lin päi­vi­tet­ty jär­jes­tel­mä osaa nyt so­peut­taa ajo­no­peu­den au­to­maat­ti­ses­ti ul­kois­ten olo­suh­tei­den mu­kaan.

Esi­mer­kik­si kun au­to siir­tyy maan­tiel­lä alem­man no­peus­ra­joi­tuk­sen alu­eel­le ja jär­jes­tel­mä nä­kee uu­den no­peus­ra­joi­tuk­sen tai jos ties­sä ole­va kaar­re on lii­an tiuk­ka sää­det­tyyn no­peu­teen ver­rat­tu­na.

Li­säk­si Pro­PI­LOT Navi-Link-toi­min­nol­la on nyt yh­tey­des­sä myös kuol­leen kul­man tut­ka-an­tu­rei­den kans­sa ja aut­taa es­tä­mään tör­mäyk­sen, mi­kä­li kais­taa ol­laan vaih­ta­mas­sa toi­sen ajo­neu­von ol­les­sa kuol­lees­sa kul­mas­sa.

Liik­ku­vien koh­tei­den tun­nis­tus­jär­jes­tel­mään teh­ty­jen päi­vi­tys­ten an­si­os­ta se voi jar­rut­taa au­ton py­säh­dyk­siin, jos edes­sä ha­vai­taan liik­ku­va koh­de. Hä­tä­jar­ru­tus toi­mii myös jos liik­ku­va tai pai­kal­laan ole­va koh­de ha­vai­taan pe­ruu­tet­ta­es­sa.

Ak­tii­vi­nen ja pas­sii­vi­nen tur­val­li­suus

Nis­sa­nin äly­käs pe­rää­na­jo­va­roi­tin au­to­maat­ti­sel­la hä­tä­jar­ru­tus­toi­min­nol­la li­sää au­ton tur­val­li­suut­ta. Ke­hit­ty­neen tut­ka­tek­no­lo­gi­an an­si­os­ta an­tu­rit osaa­vat val­voa tie­tä edel­lä ole­van au­ton ohit­se ha­vai­tak­seen jar­rut­taa­ko jo­kin muu au­to äkil­li­ses­ti.

Nis­san X-Trai­lis­sa on ke­hit­ty­neet ajo­va­lot, joi­den an­si­os­ta va­lai­si­mes­ta on voi­tu teh­dä siro ja tyy­li­käs.

Se pa­ran­taa Nis­san X-Trai­lin ae­ro­dy­na­miik­kaa ja jär­jes­tel­mä sää­tää va­lo­kei­lan muo­toa vas­taan tu­le­van lii­ken­teen mu­kai­ses­ti.

Käy­tös­sä on usei­ta LED-yk­si­köi­tä, joil­la voi­daan oh­ja­ta va­lo­kei­lan suun­taa ja muo­toa.

Yk­sit­täi­siä mat­rii­si-LED-yk­si­köi­tä kyt­ke­tään pois pääl­tä tai him­men­ne­tään, jot­ta saa­daan mak­si­maa­li­nen nä­ky­vyys il­man vas­taan­tu­li­jan häi­käis­ty­mis­tä.

Täy­sin uu­des­sa X-Trai­lis­sa on myös uu­si kes­ki­tur­va­tyy­ny, joka lau­ke­aa etuis­tuin­ten vä­liin es­tääk­seen etu­mat­kus­ta­jia osu­mas­ta toi­siin­sa si­vu­tör­mäyk­ses­sä. Kes­ki­tur­va­tyy­ny täy­den­tää kul­jet­ta­jan ja etu­mat­kus­ta­jan tur­va­tyy­ny­jä sekä sivu- ja ver­ho­tur­va­tyy­ny­jä, jot­ka kuu­lu­vat Nis­san X-Trai­lin va­ki­o­va­rus­tuk­seen.

”Täy­sin uu­si Nis­san X-Trail on Nis­sa­nin in­no­va­tii­vi­sen tek­no­lo­gi­an voi­man­näy­te. Täy­sin uu­si Nis­san X-Trail on suun­ni­tel­tu alus­ta läh­tien asi­ak­kai­dem­me tar­pei­den mu­kai­sek­si. Tämä kos­kee kaik­kea e-PO­WER-jär­jes­tel­mäs­tä säh­köi­seen vä­lit­tö­män vas­teen ta­kaa­vaan voi­ma­lin­jaan ja säh­köi­seen e-4OR­CE-jär­jes­tel­määm­me sekä kaik­kiin va­rus­te­ta­soi­hin saa­ta­vil­la ole­viin ke­hit­ty­nei­siin kul­jet­ta­jaa avus­ta­viin jär­jes­tel­miin ja si­sä­ti­lo­jen jous­ta­vuu­teen. X-Trail on jo yli 20 vuo­den ajan ol­lut mu­ka­vuu­den, käy­tän­nöl­li­syy­den, tur­val­li­suu­den ja it­se­var­muu­den maa­merk­ki. Kun tä­hän li­sä­tään vie­lä in­tui­tii­vi­nen tek­no­lo­gia ja kes­tä­vä muo­toi­lu, olem­me va­kuut­tu­nei­ta sii­tä, et­tä täy­sin uu­si X-Trail jat­kaa ai­kai­sem­pien su­ku­pol­vien me­nes­tys­ta­ri­naa,” sa­noo Leon Dors­sers, Nis­san AMIEO-Re­gi­on Re­gi­o­nal Se­ni­or Vice Pre­si­dent, Mar­ke­ting and Sa­les.

Nis­san-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä

Auto Bild.Uutiset

Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN