Onko hilpeä, täyssähköinen eBussy-retkeilyauto kevyt unelma? Alkaen 450 kilon omamassa ja 1000 Nm vääntöä!
Täyssähköinen eBussy on Saksassa asiallisen hintainen ja mallin mielenkiintoa nostaa sen muunneltavuus – eBussy toimii sekä pakettiautona, avolava-autona että retkeilyautona.
Voi siis sanoa, että eBussyn tavoitteena on oikeastaan ”jokaiselle jotakin”. Täyssähköinen eBussy hätkähdyttää monimuotoisuudellaan. Konseptin takana on saksalainen yhtiö nimeltä Electric Brands, (lyhenne Emobs), joka aikoo tuoda eBussyn markkinoille syksyllä 2021.
eBussyn perusversiossa käytetään aurinkopaneeleita, ja mallin arvellaan maksavan Saksassa alkaen 14 200 euroa.
eBussylle ovat ominaisia piirteitä vain 3,60 metrin pituus sekä vain 450-600 kilon omamassa.
Alustavaihtoehtoja on kaksi: vakioalusta on tarkoitettu tavallisille kaduille, kun taas Off-Road -alusta, joka on varustettu korkeammalla maavaralla, kykenee valmistajan mukaan liikkumaan myös hankalassa maastossa. Alustasta riippumatta erilaisten moduulien avulla voidaan saada aikaan kymmenen erilaista automuunnelmaa.
Suurimmillaan 1000 kilon kuorma
Jopa ohjauspyörää voidaan siirtää kojetaululla siten, että eBussyn ohjaus voidaan nopeasti muuntaa vasemmanpuoleisesta keskelle asemoiduksi tai sitten oikeanpuoleiseksi.
Sekä kaupallisesti että yksityisesti käytettävän kevyen eBussyn omistajan tulisi voida vaihtaa yksittäiset rungot nopeasti ja ilman erikoistyökaluja.
Jopa ohjauspyörää voidaan siirtää kojetaululla siten, että eBussyn ohjaus voidaan nopeasti muuntaa vasemmanpuoleisesta keskelle asemoiduksi tai sitten oikeanpuoleiseksi.
Mikä ehkä hämmästyttävintä, niin vaikka eBussyn tyhjäpaino on vain 450-600 kiloa, sen pitäisi pystyä selviytymään jopa 1000-kiloisesta hyötykuormasta.
Useita moduuleja erilaisia valintoja varten
eBussyn Freedom-perusversiossa on vakioalusta, neliveto ja 10 kWh akku, ohjaus keskellä ja aurinkopaneeli ohjaamossa. Sekä äänentoistojärjestelmä. Version hinnan pitäisi olla noin 15 800 euroa.
Saatavilla ovat pick-up pitkällä takahytillä tai ilman, lava-auto, jossa on kippaustoiminto, Cabrio-Pick-Up, sekä Camper-vaihtoehto, joka maksaa alkaen 28 800 euroa. EBussy-matkailuautossa ovat aina varustuksena jääkaappi, televisio, liesi, makean veden säiliö ja pesuallas.
Toimintamatka jopa 800 km!
Saatavilla ovat pick-up pitkällä takahytillä tai ilman, lava-auto, jossa on kippaustoiminto, Cabrio-Pick-Up, sekä retkeilyauto.
EBussy kulkee 20 hv sähkömoottorin avulla, joka kiihdyttää kevyen sähköauton nopeuteen 90 km/h. Tavallisella 10 kWh akulla varustettuna sähköauton tulisi kyetä parhaimmillaan 200 kilometrin toimintamatkaan.
Valinnaisena saa suuremman 30 kWh akun, jonka pitäisi riittää yli 600 kilometrin toimintamatkaan.
Katolle asennettujen aurinkopaneelien sekä jarrutusenergian talteenoton ansiosta pitäisi olla mahdollista ajaa määräiset 200 kilometriä päivässä, jolloin suurin toimintamatka voi olla jopa 800 kilometriä.
eBussy voidaan ladata 3-6 tunnissa missä tahansa pistorasiassa tai pikalatauspisteessä. Emobs kaavailee kuitenkin Saksaan myös valtakunnallisia akkujen vaihtoasemia.
Ympäristöystävällinen ja verkottunut
Mistä eBussy tulee olemaan mahdollista hankkia? Sitä myydään yhteistyökumppaneiden kautta, joihin sisältyy myös autokauppiaita.
Näyttävän matkailuauton pystyy tilaamaan jo nyt Emobs-yrityksen kotisivulta. Emobs myöntää autolle 10 vuoden takuun.
eBussyn saa kuutena eri korivärinä, ja se on hyväksytty L7e-luokan kevytajoneuvoksi. Tämä asettaa sen samaan luokkaan kuin esimerkiksi Microlino tai paljon tunnetumpi Renault Twizy.
Matkustajia suojaavat kolareissa sekä korin turvakenno että keulan törmäysrakenne.
Näyttävän matkailuauton pystyy tilaamaan jo nyt Emobs-yrityksen kotisivulta. Emobs myöntää autolle 10 vuoden takuun.
eBussy voidaan verkottaa digitaalisen kodin tai työympäristön kanssa. Ympäristöasioilla on myös tärkeä rooli yritykselle, sillä eBussyn pitäisi olla 98-prosenttisesti kierrätettävä.
eBussy voidaan mukauttaa omistajan tarpeisiin, ja se on ainakin Keski-Euroopassa edullinen.
Jos et vieläkään ole vakuuttunut eBussysta, niin ehkäpä mielesi muuttuu, kun kuulet mallin suurimman vääntömomentin olevan 1000 Nm!
Auto Bild Adele Moser / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
Tässä on taloudellinen hybridi-Corsa
Renault 5 E-Tech electric - retrohenkeä ja huipputeknologiaa samassa paketissa
Leasingin suosio kasvussa – auton hankinnassa korostuu palvelu omistamisen sijaan
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne julkistettiin – SUV-malli on historian tehokkain sarjatuotanto-Porsche
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kristalliunelmia
Finalilta uusi suljettu kuuloke
Päivitys tietoihin: ALD A5
Klassikon vuosipäivä
Oranssi on uusi musta
Supravoxin herkkä lattiakaiutin
Verkkosoitin ilman da-muunninta
Muotoilija Ville Auvinen: ”Joskus idea nousee tarpeesta omaan kotiin, joskus jostain visuaalisesta vihjeestä kaupungilta”
QUADille platinaa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
Tässä on taloudellinen hybridi-Corsa
Renault 5 E-Tech electric - retrohenkeä ja huipputeknologiaa samassa paketissa
Leasingin suosio kasvussa – auton hankinnassa korostuu palvelu omistamisen sijaan
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne julkistettiin – SUV-malli on historian tehokkain sarjatuotanto-Porsche
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ