Onko hilpeä, täyssähköinen eBussy-retkeilyauto kevyt unelma? Alkaen 450 kilon omamassa ja 1000 Nm vääntöä!
Täyssähköinen eBussy on Saksassa asiallisen hintainen ja mallin mielenkiintoa nostaa sen muunneltavuus – eBussy toimii sekä pakettiautona, avolava-autona että retkeilyautona.
Voi siis sanoa, että eBussyn tavoitteena on oikeastaan ”jokaiselle jotakin”. Täyssähköinen eBussy hätkähdyttää monimuotoisuudellaan. Konseptin takana on saksalainen yhtiö nimeltä Electric Brands, (lyhenne Emobs), joka aikoo tuoda eBussyn markkinoille syksyllä 2021.
eBussyn perusversiossa käytetään aurinkopaneeleita, ja mallin arvellaan maksavan Saksassa alkaen 14 200 euroa.
eBussylle ovat ominaisia piirteitä vain 3,60 metrin pituus sekä vain 450-600 kilon omamassa.
Alustavaihtoehtoja on kaksi: vakioalusta on tarkoitettu tavallisille kaduille, kun taas Off-Road -alusta, joka on varustettu korkeammalla maavaralla, kykenee valmistajan mukaan liikkumaan myös hankalassa maastossa. Alustasta riippumatta erilaisten moduulien avulla voidaan saada aikaan kymmenen erilaista automuunnelmaa.
Suurimmillaan 1000 kilon kuorma
Jopa ohjauspyörää voidaan siirtää kojetaululla siten, että eBussyn ohjaus voidaan nopeasti muuntaa vasemmanpuoleisesta keskelle asemoiduksi tai sitten oikeanpuoleiseksi.
Sekä kaupallisesti että yksityisesti käytettävän kevyen eBussyn omistajan tulisi voida vaihtaa yksittäiset rungot nopeasti ja ilman erikoistyökaluja.
Jopa ohjauspyörää voidaan siirtää kojetaululla siten, että eBussyn ohjaus voidaan nopeasti muuntaa vasemmanpuoleisesta keskelle asemoiduksi tai sitten oikeanpuoleiseksi.
Mikä ehkä hämmästyttävintä, niin vaikka eBussyn tyhjäpaino on vain 450-600 kiloa, sen pitäisi pystyä selviytymään jopa 1000-kiloisesta hyötykuormasta.
Useita moduuleja erilaisia valintoja varten
eBussyn Freedom-perusversiossa on vakioalusta, neliveto ja 10 kWh akku, ohjaus keskellä ja aurinkopaneeli ohjaamossa. Sekä äänentoistojärjestelmä. Version hinnan pitäisi olla noin 15 800 euroa.
Saatavilla ovat pick-up pitkällä takahytillä tai ilman, lava-auto, jossa on kippaustoiminto, Cabrio-Pick-Up, sekä Camper-vaihtoehto, joka maksaa alkaen 28 800 euroa. EBussy-matkailuautossa ovat aina varustuksena jääkaappi, televisio, liesi, makean veden säiliö ja pesuallas.
Toimintamatka jopa 800 km!
Saatavilla ovat pick-up pitkällä takahytillä tai ilman, lava-auto, jossa on kippaustoiminto, Cabrio-Pick-Up, sekä retkeilyauto.
EBussy kulkee 20 hv sähkömoottorin avulla, joka kiihdyttää kevyen sähköauton nopeuteen 90 km/h. Tavallisella 10 kWh akulla varustettuna sähköauton tulisi kyetä parhaimmillaan 200 kilometrin toimintamatkaan.
Valinnaisena saa suuremman 30 kWh akun, jonka pitäisi riittää yli 600 kilometrin toimintamatkaan.
Katolle asennettujen aurinkopaneelien sekä jarrutusenergian talteenoton ansiosta pitäisi olla mahdollista ajaa määräiset 200 kilometriä päivässä, jolloin suurin toimintamatka voi olla jopa 800 kilometriä.
eBussy voidaan ladata 3-6 tunnissa missä tahansa pistorasiassa tai pikalatauspisteessä. Emobs kaavailee kuitenkin Saksaan myös valtakunnallisia akkujen vaihtoasemia.
Ympäristöystävällinen ja verkottunut
Mistä eBussy tulee olemaan mahdollista hankkia? Sitä myydään yhteistyökumppaneiden kautta, joihin sisältyy myös autokauppiaita.
Näyttävän matkailuauton pystyy tilaamaan jo nyt Emobs-yrityksen kotisivulta. Emobs myöntää autolle 10 vuoden takuun.
eBussyn saa kuutena eri korivärinä, ja se on hyväksytty L7e-luokan kevytajoneuvoksi. Tämä asettaa sen samaan luokkaan kuin esimerkiksi Microlino tai paljon tunnetumpi Renault Twizy.
Matkustajia suojaavat kolareissa sekä korin turvakenno että keulan törmäysrakenne.
Näyttävän matkailuauton pystyy tilaamaan jo nyt Emobs-yrityksen kotisivulta. Emobs myöntää autolle 10 vuoden takuun.
eBussy voidaan verkottaa digitaalisen kodin tai työympäristön kanssa. Ympäristöasioilla on myös tärkeä rooli yritykselle, sillä eBussyn pitäisi olla 98-prosenttisesti kierrätettävä.
eBussy voidaan mukauttaa omistajan tarpeisiin, ja se on ainakin Keski-Euroopassa edullinen.
Jos et vieläkään ole vakuuttunut eBussysta, niin ehkäpä mielesi muuttuu, kun kuulet mallin suurimman vääntömomentin olevan 1000 Nm!
Auto Bild Adele Moser / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Jeep Avengerissa on uusi nelivetotekniikka
Jeep
Jeep Avengerissa on uusi nelivetotekniikka
Jeep
Ioniq 6 menestyi latausvertailussa mainiosti
Hyundai
Ioniq 6 menestyi latausvertailussa mainiosti
Hyundai
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
Polestar kutistanut hiilijalanjälkeään merkittävästi
Täysin uuden Lexus ES:n maailmanensi-ilta lähenee - tässä tiiserikuva
Toyota julkisti täyssähköisen Urban Cruiserin hinnat
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kulminaatiopiste
Menovinkki viikonlopulle: HighEnd-messut Helsingissä
Kun entiset koulukaverit rakastuivat, yhteinen koti perustettiin Pispalaan
Majorityn halpislevysoittimet
Musiikintuottajan hifi-elektroniikkaa
Pihla-Marian perheen unelmakoti Sveitsissä pellavatehtaan kyljessä
Kultaa, platinaa, ruteniumia
Audiolab 6000A MKII
Arendal Sound 1961-sarjan uusi alku
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
Polestar kutistanut hiilijalanjälkeään merkittävästi
Täysin uuden Lexus ES:n maailmanensi-ilta lähenee - tässä tiiserikuva
Toyota julkisti täyssähköisen Urban Cruiserin hinnat
Maksaisitko yli 1000 euroa taksimatkasta?
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Audi A6 Avant uudistuu
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi