Onko hilpeä, täyssähköinen eBussy-retkeilyauto kevyt unelma? Alkaen 450 kilon omamassa ja 1000 Nm vääntöä!
Täyssähköinen eBussy on Saksassa asiallisen hintainen ja mallin mielenkiintoa nostaa sen muunneltavuus – eBussy toimii sekä pakettiautona, avolava-autona että retkeilyautona.
Voi siis sanoa, että eBussyn tavoitteena on oikeastaan ”jokaiselle jotakin”. Täyssähköinen eBussy hätkähdyttää monimuotoisuudellaan. Konseptin takana on saksalainen yhtiö nimeltä Electric Brands, (lyhenne Emobs), joka aikoo tuoda eBussyn markkinoille syksyllä 2021.
eBussyn perusversiossa käytetään aurinkopaneeleita, ja mallin arvellaan maksavan Saksassa alkaen 14 200 euroa.
eBussylle ovat ominaisia piirteitä vain 3,60 metrin pituus sekä vain 450-600 kilon omamassa.
Alustavaihtoehtoja on kaksi: vakioalusta on tarkoitettu tavallisille kaduille, kun taas Off-Road -alusta, joka on varustettu korkeammalla maavaralla, kykenee valmistajan mukaan liikkumaan myös hankalassa maastossa. Alustasta riippumatta erilaisten moduulien avulla voidaan saada aikaan kymmenen erilaista automuunnelmaa.
Suurimmillaan 1000 kilon kuorma
Jopa ohjauspyörää voidaan siirtää kojetaululla siten, että eBussyn ohjaus voidaan nopeasti muuntaa vasemmanpuoleisesta keskelle asemoiduksi tai sitten oikeanpuoleiseksi.
Sekä kaupallisesti että yksityisesti käytettävän kevyen eBussyn omistajan tulisi voida vaihtaa yksittäiset rungot nopeasti ja ilman erikoistyökaluja.
Jopa ohjauspyörää voidaan siirtää kojetaululla siten, että eBussyn ohjaus voidaan nopeasti muuntaa vasemmanpuoleisesta keskelle asemoiduksi tai sitten oikeanpuoleiseksi.
Mikä ehkä hämmästyttävintä, niin vaikka eBussyn tyhjäpaino on vain 450-600 kiloa, sen pitäisi pystyä selviytymään jopa 1000-kiloisesta hyötykuormasta.
Useita moduuleja erilaisia valintoja varten
eBussyn Freedom-perusversiossa on vakioalusta, neliveto ja 10 kWh akku, ohjaus keskellä ja aurinkopaneeli ohjaamossa. Sekä äänentoistojärjestelmä. Version hinnan pitäisi olla noin 15 800 euroa.
Saatavilla ovat pick-up pitkällä takahytillä tai ilman, lava-auto, jossa on kippaustoiminto, Cabrio-Pick-Up, sekä Camper-vaihtoehto, joka maksaa alkaen 28 800 euroa. EBussy-matkailuautossa ovat aina varustuksena jääkaappi, televisio, liesi, makean veden säiliö ja pesuallas.
Toimintamatka jopa 800 km!
Saatavilla ovat pick-up pitkällä takahytillä tai ilman, lava-auto, jossa on kippaustoiminto, Cabrio-Pick-Up, sekä retkeilyauto.
EBussy kulkee 20 hv sähkömoottorin avulla, joka kiihdyttää kevyen sähköauton nopeuteen 90 km/h. Tavallisella 10 kWh akulla varustettuna sähköauton tulisi kyetä parhaimmillaan 200 kilometrin toimintamatkaan.
Valinnaisena saa suuremman 30 kWh akun, jonka pitäisi riittää yli 600 kilometrin toimintamatkaan.
Katolle asennettujen aurinkopaneelien sekä jarrutusenergian talteenoton ansiosta pitäisi olla mahdollista ajaa määräiset 200 kilometriä päivässä, jolloin suurin toimintamatka voi olla jopa 800 kilometriä.
eBussy voidaan ladata 3-6 tunnissa missä tahansa pistorasiassa tai pikalatauspisteessä. Emobs kaavailee kuitenkin Saksaan myös valtakunnallisia akkujen vaihtoasemia.
Ympäristöystävällinen ja verkottunut
Mistä eBussy tulee olemaan mahdollista hankkia? Sitä myydään yhteistyökumppaneiden kautta, joihin sisältyy myös autokauppiaita.
Näyttävän matkailuauton pystyy tilaamaan jo nyt Emobs-yrityksen kotisivulta. Emobs myöntää autolle 10 vuoden takuun.
eBussyn saa kuutena eri korivärinä, ja se on hyväksytty L7e-luokan kevytajoneuvoksi. Tämä asettaa sen samaan luokkaan kuin esimerkiksi Microlino tai paljon tunnetumpi Renault Twizy.
Matkustajia suojaavat kolareissa sekä korin turvakenno että keulan törmäysrakenne.
Näyttävän matkailuauton pystyy tilaamaan jo nyt Emobs-yrityksen kotisivulta. Emobs myöntää autolle 10 vuoden takuun.
eBussy voidaan verkottaa digitaalisen kodin tai työympäristön kanssa. Ympäristöasioilla on myös tärkeä rooli yritykselle, sillä eBussyn pitäisi olla 98-prosenttisesti kierrätettävä.
eBussy voidaan mukauttaa omistajan tarpeisiin, ja se on ainakin Keski-Euroopassa edullinen.
Jos et vieläkään ole vakuuttunut eBussysta, niin ehkäpä mielesi muuttuu, kun kuulet mallin suurimman vääntömomentin olevan 1000 Nm!
Auto Bild Adele Moser / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Atohmilta uusi dsp-vahvistin
Klassikkovahvistin Italiasta
Estelonin uusi mestariteos
Phono-aste lineaarisella vaihevasteella
Dap putkilla
700 S3 -sarjan Signature-päivitys
Kevään tärkein hifi-tapahtuma Suomessa
TADin uusi referenssiesivahvistin
Virtaohjattu kuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN