Onko hilpeä, täyssähköinen eBussy-retkeilyauto kevyt unelma? Alkaen 450 kilon omamassa ja 1000 Nm vääntöä!

Täyssähköinen eBussy on Saksassa asiallisen hintainen ja mallin mielenkiintoa nostaa sen muunneltavuus – eBussy toimii sekä pakettiautona, avolava-autona että retkeilyautona.

Auto Bild.Uutiset

Voi siis sa­noa, et­tä eBus­syn ta­voit­tee­na on oi­ke­as­taan ”jo­kai­sel­le jo­ta­kin”. Täys­säh­köi­nen eBus­sy hät­käh­dyt­tää mo­ni­muo­toi­suu­del­laan. Kon­sep­tin ta­ka­na on sak­sa­lai­nen yh­tiö ni­mel­tä Elect­ric Brands, (ly­hen­ne Emobs), joka ai­koo tuo­da eBus­syn mark­ki­noil­le syk­syl­lä 2021.

eBus­syn pe­rus­ver­si­os­sa käy­te­tään au­rin­ko­pa­nee­lei­ta, ja mal­lin ar­vel­laan mak­sa­van Sak­sas­sa al­ka­en 14 200 eu­roa.

eBus­syl­le ovat omi­nai­sia piir­tei­tä vain 3,60 met­rin pi­tuus sekä vain 450-600 ki­lon oma­mas­sa.

Alus­ta­vaih­to­eh­to­ja on kak­si: va­ki­oa­lus­ta on tar­koi­tet­tu ta­val­li­sil­le ka­duil­le, kun taas Off-Road -alus­ta, joka on va­rus­tet­tu kor­ke­am­mal­la maa­va­ral­la, ky­ke­nee val­mis­ta­jan mu­kaan liik­ku­maan myös han­ka­las­sa maas­tos­sa. Alus­tas­ta riip­pu­mat­ta eri­lais­ten mo­duu­lien avul­la voi­daan saa­da ai­kaan kym­me­nen eri­lais­ta au­to­muun­nel­maa.

Suu­rim­mil­laan 1000 ki­lon kuor­ma

Jopa ohjauspyörää voidaan siirtää kojetaululla siten, että eBussyn ohjaus voidaan nopeasti muuntaa vasemmanpuoleisesta keskelle asemoiduksi tai sitten oikeanpuoleiseksi.

Jopa ohjauspyörää voidaan siirtää kojetaululla siten, että eBussyn ohjaus voidaan nopeasti muuntaa vasemmanpuoleisesta keskelle asemoiduksi tai sitten oikeanpuoleiseksi.

Sekä kau­pal­li­ses­ti et­tä yk­si­tyi­ses­ti käy­tet­tä­vän ke­vy­en eBus­syn omis­ta­jan tu­li­si voi­da vaih­taa yk­sit­täi­set run­got no­pe­as­ti ja il­man eri­kois­työ­ka­lu­ja.

Jopa oh­jaus­pyö­rää voi­daan siir­tää ko­je­tau­lul­la si­ten, et­tä eBus­syn oh­jaus voi­daan no­pe­as­ti muun­taa va­sem­man­puo­lei­ses­ta kes­kel­le ase­moi­duk­si tai sit­ten oi­ke­an­puo­lei­sek­si.

Mikä eh­kä häm­mäs­tyt­tä­vin­tä, niin vaik­ka eBus­syn tyh­jä­pai­no on vain 450-600 ki­loa, sen pi­täi­si pys­tyä sel­viy­ty­mään jopa 1000-ki­loi­ses­ta hyö­ty­kuor­mas­ta.

Usei­ta mo­duu­le­ja eri­lai­sia va­lin­to­ja var­ten

eBus­syn Free­dom-pe­rus­ver­si­os­sa on va­ki­oa­lus­ta, ne­li­ve­to ja 10 kWh ak­ku, oh­jaus kes­kel­lä ja au­rin­ko­pa­nee­li oh­jaa­mos­sa. Sekä ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä. Ver­si­on hin­nan pi­täi­si ol­la noin 15 800 eu­roa.

Saa­ta­vil­la ovat pick-up pit­käl­lä ta­ka­hy­til­lä tai il­man, lava-au­to, jos­sa on kip­paus­toi­min­to, Cab­rio-Pick-Up, sekä Cam­per-vaih­to­eh­to, joka mak­saa al­ka­en 28 800 eu­roa. EBus­sy-mat­kai­lu­au­tos­sa ovat ai­na va­rus­tuk­se­na jää­kaap­pi, te­le­vi­sio, lie­si, ma­ke­an ve­den säi­liö ja pe­su­al­las.

Toi­min­ta­mat­ka jopa 800 km!

Saatavilla ovat pick-up pitkällä takahytillä tai ilman, lava-auto, jossa on kippaustoiminto, Cabrio-Pick-Up, sekä retkeilyauto.

Saatavilla ovat pick-up pitkällä takahytillä tai ilman, lava-auto, jossa on kippaustoiminto, Cabrio-Pick-Up, sekä retkeilyauto.

EBus­sy kul­kee 20 hv säh­kö­moot­to­rin avul­la, joka kiih­dyt­tää ke­vy­en säh­kö­au­ton no­peu­teen 90 km/h. Ta­val­li­sel­la 10 kWh akul­la va­rus­tet­tu­na säh­kö­au­ton tu­li­si ky­e­tä par­haim­mil­laan 200 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kaan.

Va­lin­nai­se­na saa suu­rem­man 30 kWh akun, jon­ka pi­täi­si riit­tää yli 600 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kaan.

Ka­tol­le asen­net­tu­jen au­rin­ko­pa­nee­lien sekä jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­no­ton an­si­os­ta pi­täi­si ol­la mah­dol­lis­ta ajaa mää­räi­set 200 ki­lo­met­riä päi­väs­sä, jol­loin suu­rin toi­min­ta­mat­ka voi ol­la jopa 800 ki­lo­met­riä.

eBus­sy voi­daan la­da­ta 3-6 tun­nis­sa mis­sä ta­han­sa pis­to­ra­si­as­sa tai pi­ka­la­taus­pis­tees­sä. Emobs kaa­vai­lee kui­ten­kin Sak­saan myös val­ta­kun­nal­li­sia ak­ku­jen vaih­to­a­se­mia.

Ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­nen ja ver­kot­tu­nut

Mis­tä eBus­sy tu­lee ole­maan mah­dol­lis­ta hank­kia? Sitä myy­dään yh­teis­työ­kump­pa­nei­den kaut­ta, joi­hin si­säl­tyy myös au­to­kaup­pi­ai­ta.

Näyt­tä­vän mat­kai­lu­au­ton pys­tyy ti­laa­maan jo nyt Emobs-yri­tyk­sen ko­ti­si­vul­ta. Emobs myön­tää au­tol­le 10 vuo­den ta­kuun.

eBus­syn saa kuu­te­na eri ko­ri­vä­ri­nä, ja se on hy­väk­syt­ty L7e-luo­kan ke­vy­ta­jo­neu­vok­si. Tämä aset­taa sen sa­maan luok­kaan kuin esi­mer­kik­si Mic­ro­li­no tai pal­jon tun­ne­tum­pi Re­nault Twizy.

Mat­kus­ta­jia suo­jaa­vat ko­la­reis­sa sekä ko­rin tur­va­ken­no et­tä keu­lan tör­mäys­ra­ken­ne.

Näyttävän matkailuauton pystyy tilaamaan jo nyt Emobs-yrityksen kotisivulta. Emobs myöntää autolle 10 vuoden takuun.

Näyttävän matkailuauton pystyy tilaamaan jo nyt Emobs-yrityksen kotisivulta. Emobs myöntää autolle 10 vuoden takuun.

eBus­sy voi­daan ver­kot­taa di­gi­taa­li­sen ko­din tai työ­ym­pä­ris­tön kans­sa. Ym­pä­ris­tö­a­si­oil­la on myös tär­keä roo­li yri­tyk­sel­le, sil­lä eBus­syn pi­täi­si ol­la 98-pro­sent­ti­ses­ti kier­rä­tet­tä­vä.

eBus­sy voi­daan mu­kaut­taa omis­ta­jan tar­pei­siin, ja se on ai­na­kin Kes­ki-Eu­roo­pas­sa edul­li­nen.

Jos et vie­lä­kään ole va­kuut­tu­nut eBus­sys­ta, niin eh­kä­pä mie­le­si muut­tuu, kun kuu­let mal­lin suu­rim­man vään­tö­mo­men­tin ole­van 1000 Nm!

Au­to Bild Ade­le Mo­ser / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU