Naaraspuolisen strutsin sulat ovat jopa 76 cm pitkiä, ne painavat vain 3 grammaa ja kestävät jopa 5 vuotta. Auto kulkee samantyyppisen rakennelman läpi kuin jos se olisi autopesussa, mutta näin poistuu staattinen sähkö, jolloin pienet hiukkaset eivät tartu auton pintaan. Irtoava pöly imetään pois.
Päivän hilpein uutinen: Strutsinsulista tehty pölyhuisku!
Strutsinsulkia käytetään luomaan tasainen maalipinta uuteen Galaxyyn, Mondeoon ja S-Maxiin. Jokainen auto saa strutsinsulkakäsittelyn, jolla poistetaan kaikki pöly autojen pinnoista ennen kuin ne maalataan.
Strutsinsulkia käytetään osana laatuprosesseja tehtaalla, jossa valmistetaan kuutta eri Ford-mallia ja josta rullaa uusi auto ulos joka neljäskymmenes sekunti. T
Tehtaalla on käytössä alansa ensimmäisiä tuotantotekniikoita, joiden avulla varmistetaan ensiluokkainen laatu, kuten maalipintojen virheet havaitseva digitaalikamerajärjestelmä, audiojärjestelmän testaus ja virtuaalinen ajotesti kuljettajaa avustavien toimintojen testaamiseen.
Naaraspuolisen strutsin sulat ovat jopa 76 cm pitkiä, ne painavat vain 3 grammaa ja kestävät jopa 5 vuotta. Auto kulkee samantyyppisen rakennelman läpi kuin jos se olisi autopesussa, mutta näin poistuu staattinen sähkö, jolloin pienet hiukkaset eivät tartu auton pintaan. Irtoava pöly imetään pois.
“Pienen pienten pölyhiukkasten pois saaminen ennen maalausta parantaa merkittävästi lopputulosta. Strutsinsulkien käyttäminen on täydellinen ratkaisu hiukkasten poistamiseen niiden ainutlaatuisen rakenteen ja kestävyyden ansiosta”, kertoo Dirk Hölzer (Chief Paint Engineer, Ford of Europe).
Ford on investoinut vuodesta 2011 lähtien 2,3 miljardia euroa Valencian tehtaan laajentamiseen ja parantamiseen. Nykyisellään tehdas on yksi maailman edistyksellisimmistä, joustavimmista ja tuottavimmista autotehtaista koko maailmassa.
Sieltä valmistuu tänä vuonna 400 000 autoa ja siellä valmistettavat mallit ovat S-MAX, Galaxy, Kuga, Transit Connect, Tourneo Connect ja Mondeon kaikki kolme korimallia sekä Hybridi ja Mondeo Vignale. Strutsinsulkia käytetään myös Flat Rockin kokoonpanotehtaalla Michiganissa, Yhdysvalloissa, jossa valmistetaan kaikki Ford Mustangit.
Jokainen Ford Mondeo Vignale -ajoneuvo viimeistellään käsityönä kuuden ihmisen toimesta uudessa Vignale-keskuksessa. Ihmissilmien lisäksi käytössä on uusinta laser- ja kamerateknologiaa, kun koko auto korista ja osien yhteensopivuudesta lähtien maalipinnan viimeistelyyn asti tutkitaan tarkasti. Kaikkiaan mallille tehdään 100 laaduntarkastustoimenpidettä.
Tarkkuuteen ja yksityiskohtien hiomiseen panostetaan todella paljon. Jokaisen auton maalipinta kiillotetaan käsin täydellisen lopputuloksen aikaansaamiseksi. Autossa on 40 laserleikattua nahkaista osaa, joiden jokainen tikkaus tarkistetaan. Niiden tulee istua täydellisesti.
“Valencian tehtaastamme on tullut todellinen alan huippulaitos joustavuuden, tuottavuuden ja laadukkaan tuottamisen näkökulmasta”, kertoo Barb Samardzich (Chief operating officer, Ford of Europe). “On uskomatonta ja myös ennennäkemätöntä nähdä ylellisen Ford Mondeo Vignalen kulkevan samaa tuotantolinjaa Kugan ja Transit Connectin kanssa.”
Strutsinsulkakäsittelyn jälkeen on vuorossa auton maalaus, joka alkaa pohjatöillä, eikä pintaa tarvitse lämpökuivattaa vaiheiden välillä. Tällä toimenpiteellä pystytään vähentämään prosessin aiheuttamia CO2-päästöjä 15–25 prosenttia. Korroosionestopäällyste, vettä hylkivä tiivistysaine ja lopulta maalipinta laitetaan näiden kerrosten päälle ja lopulta kuivatetaan 180 asteessa.
Pienimmilläkin lämpötilan tai kosteuden muutoksilla voi olla vaikutusta maalausprosessiin.
Valencian tehtaalla on käytössä Fordin patentoima järjestelmä, joka havaitsee maalausvirheet. Järjestelmä kokoaa yhden kuvan 3 150 ottamastaan digitaalisesta kuvasta, jotka on otettu autosta loistevalojen alla. Järjestelmä vertaa kuvaa täydelliseen malliin ja osoittaa kohdat, jotka tulee korjata välittömästi.
“Monimutkaiset muodot ja kulmat vaikeuttavat mahdollisten korjattavien kohtien löytämistä paljaalla silmällä. Järjestelmämme löytää pienimmätkin epäkohdat, ja ne voidaan korjata saman tien”, Hölzer kertoo.
Fordin ajoneuvot käyvät läpi laajat laaduntarkistukset kokoonpanoprosessin kaikissa 34 vaiheessa. Kuuden mallin tuotantolinjoilla kulkee 18 000 eri komponenttia.
Viimeisessä vaiheessa laaduntarkkailuryhmät käyvät käsin ja erilaisin mittalaittein läpi koko auton: istuvatko kaikki peltien saumat oikein ja menevätkö ovet kiinni niin kuin niiden pitäisi.
Yhä useammat autolla matkustavat käyttävät esimerkiksi älypuhelimia musiikin kuunteluun autossa. Tätä varten Ford on kehittänyt alan ensimmäisen testin, jolla varmistetaan, että musiikki kuulostaa SYNC-järjestelmän kautta samanlaiselta kuin se tulisi CD:ltä tai radiosta.
Jokainen Valencian tehtaalla valmistettu auto koeajetaan 300 metriä pitkällä radalla. Silloin kuunnellaan, että kaikki auton sisälle kuuluvat äänet ovat sellaisia kuin niiden pitää ja että kaikki osat istuvat tiukasti ja turvallisesti.
Maalipinta tarkistetaan vielä kertaalleen ja auton päälle ruiskutetaan vettä 1,2 barin paineella usean minuutin ajan. Tällä varmistetaan, että ovien ja ikkunoiden tiivisteet eivät vuoda.
Joka päivä tietty määrä autoja valitaan satunnaisesti tarkempiin testeihin. Autoilla ajetaan mm. vedessä. Nelivedolla varustetuille autoille on omanlaisensa testi.
Jos autossa on kuljettajaa avustavia teknologioita, kuten kaistavahti tai kaistanpitoavustin, niiden toimivuus tarkistetaan jo tuotantovaiheessa virtuaalisin testein.
Ford käyttää hienostuneita materiaaleja ja tuotantotekniikoita tehdäkseen autoistaan lujempia ja turvallisempia, mutta samaan aikaan kevyempiä ja ympäristöystävällisempiä.
Tarkka laser-hitsaus mahdollistaa erittäin lujan teräksen ja kevyiden materiaalien, kuten magnesiumin käyttämisen luotaessa auton aerodynaamista rakennetta. Perinteiseen teräkseen verrattuna painoa saadaan alemmaksi noin 40 prosenttia.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Dali Kupid
TADilta ensimmäisen integroitu vahvistin
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
EISA AWARDS 2025–2026
Cd-soitin matkalle
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
Clearaudiolta edullinen mm-äänirasia
139 desibeliä 20 hertsillä
Kirjaimellisesti orgaanista ääntä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL