Naaraspuolisen strutsin sulat ovat jopa 76 cm pitkiä, ne painavat vain 3 grammaa ja kestävät jopa 5 vuotta. Auto kulkee samantyyppisen rakennelman läpi kuin jos se olisi autopesussa, mutta näin poistuu staattinen sähkö, jolloin pienet hiukkaset eivät tartu auton pintaan. Irtoava pöly imetään pois.

Naaraspuolisen strutsin sulat ovat jopa 76 cm pitkiä, ne painavat vain 3 grammaa ja kestävät jopa 5 vuotta. Auto kulkee samantyyppisen rakennelman läpi kuin jos se olisi autopesussa, mutta näin poistuu staattinen sähkö, jolloin pienet hiukkaset eivät tartu auton pintaan. Irtoava pöly imetään pois.

Päivän hilpein uutinen: Strutsinsulista tehty pölyhuisku!

Strutsinsulkia käytetään luomaan tasainen maalipinta uuteen Galaxyyn, Mondeoon ja S-Maxiin. Jokainen auto saa strut­sin­sul­ka­kä­sit­telyn, jolla poistetaan kaikki pöly autojen pinnoista ennen kuin ne maalataan.

Auto Bild.Uutiset

Strut­sin­sul­kia käy­te­tään osa­na laa­tup­ro­ses­se­ja teh­taal­la, jos­sa val­mis­te­taan kuut­ta eri Ford-mal­lia ja jos­ta rul­laa uu­si au­to ulos joka nel­jäs­kym­me­nes se­kun­ti. T

Teh­taal­la on käy­tös­sä alan­sa en­sim­mäi­siä tuo­tan­to­tek­nii­koi­ta, joi­den avul­la var­mis­te­taan en­si­luok­kai­nen laa­tu, ku­ten maa­li­pin­to­jen vir­heet ha­vait­se­va di­gi­taa­li­ka­me­ra­jär­jes­tel­mä, au­di­o­jär­jes­tel­män tes­taus ja vir­tu­aa­li­nen ajo­tes­ti kul­jet­ta­jaa avus­ta­vien toi­min­to­jen tes­taa­mi­seen.

Naa­ras­puo­li­sen strut­sin su­lat ovat jopa 76 cm pit­kiä, ne pai­na­vat vain 3 gram­maa ja kes­tä­vät jopa 5 vuot­ta. Au­to kul­kee sa­man­tyyp­pi­sen ra­ken­nel­man läpi kuin jos se oli­si au­to­pe­sus­sa, mut­ta näin pois­tuu staat­ti­nen säh­kö, jol­loin pie­net hiuk­ka­set ei­vät tar­tu au­ton pin­taan. Ir­to­a­va pöly ime­tään pois.

“Pie­nen pien­ten pö­ly­hiuk­kas­ten pois saa­mi­nen en­nen maa­laus­ta pa­ran­taa mer­kit­tä­väs­ti lop­pu­tu­los­ta. Strut­sin­sul­kien käyt­tä­mi­nen on täy­del­li­nen rat­kai­su hiuk­kas­ten pois­ta­mi­seen nii­den ai­nut­laa­tui­sen ra­ken­teen ja kes­tä­vyy­den an­si­os­ta”, ker­too Dirk Höl­zer (Chief Paint En­gi­neer, Ford of Eu­ro­pe).

Ford on in­ves­toi­nut vuo­des­ta 2011 läh­tien 2,3 mil­jar­dia eu­roa Va­len­ci­an teh­taan laa­jen­ta­mi­seen ja pa­ran­ta­mi­seen. Ny­kyi­sel­lään teh­das on yk­si maa­il­man edis­tyk­sel­li­sim­mis­tä, jous­ta­vim­mis­ta ja tuot­ta­vim­mis­ta au­to­teh­tais­ta koko maa­il­mas­sa.

Siel­tä val­mis­tuu tänä vuon­na 400 000 au­toa ja siel­lä val­mis­tet­ta­vat mal­lit ovat S-MAX, Ga­la­xy, Kuga, Tran­sit Con­nect, Tour­neo Con­nect ja Mon­de­on kaik­ki kol­me ko­ri­mal­lia sekä Hyb­ri­di ja Mon­deo Vig­na­le. Strut­sin­sul­kia käy­te­tään myös Flat Roc­kin ko­koon­pa­no­teh­taal­la Mic­hi­ga­nis­sa, Yh­dys­val­lois­sa, jos­sa val­mis­te­taan kaik­ki Ford Mus­tan­git.

Jo­kai­nen Ford Mon­deo Vig­na­le -ajo­neu­vo vii­meis­tel­lään kä­si­työ­nä kuu­den ih­mi­sen toi­mes­ta uu­des­sa Vig­na­le-kes­kuk­ses­sa. Ih­mis­sil­mien li­säk­si käy­tös­sä on uu­sin­ta la­ser- ja ka­me­ra­tek­no­lo­gi­aa, kun koko au­to ko­ris­ta ja osien yh­teen­so­pi­vuu­des­ta läh­tien maa­li­pin­nan vii­meis­te­lyyn as­ti tut­ki­taan tar­kas­ti. Kaik­ki­aan mal­lil­le teh­dään 100 laa­dun­tar­kas­tus­toi­men­pi­det­tä.

Tark­kuu­teen ja yk­si­tyis­koh­tien hi­o­mi­seen pa­nos­te­taan to­del­la pal­jon. Jo­kai­sen au­ton maa­li­pin­ta kiil­lo­te­taan kä­sin täy­del­li­sen lop­pu­tu­lok­sen ai­kaan­saa­mi­sek­si. Au­tos­sa on 40 la­ser­lei­kat­tua nah­kais­ta osaa, joi­den jo­kai­nen tik­kaus tar­kis­te­taan. Nii­den tu­lee is­tua täy­del­li­ses­ti.

“Va­len­ci­an teh­taas­tam­me on tul­lut to­del­li­nen alan huip­pu­lai­tos jous­ta­vuu­den, tuot­ta­vuu­den ja laa­duk­kaan tuot­ta­mi­sen nä­kö­kul­mas­ta”, ker­too Barb Sa­mard­zich (Chief ope­ra­ting of­fi­cer, Ford of Eu­ro­pe). “On us­ko­ma­ton­ta ja myös en­nen­nä­ke­mä­tön­tä näh­dä ylel­li­sen Ford Mon­deo Vig­na­len kul­ke­van sa­maa tuo­tan­to­lin­jaa Ku­gan ja Tran­sit Con­nec­tin kans­sa.”

Strut­sin­sul­ka­kä­sit­te­lyn jäl­keen on vuo­ros­sa au­ton maa­laus, joka al­kaa poh­ja­töil­lä, ei­kä pin­taa tar­vit­se läm­pö­kui­vat­taa vai­hei­den vä­lil­lä. Täl­lä toi­men­pi­teel­lä pys­ty­tään vä­hen­tä­mään pro­ses­sin ai­heut­ta­mia CO2-pääs­tö­jä 15–25 pro­sent­tia. Kor­roo­si­o­nes­to­pääl­lys­te, vet­tä hyl­ki­vä tii­vis­ty­sai­ne ja lo­pul­ta maa­li­pin­ta lai­te­taan näi­den ker­ros­ten pääl­le ja lo­pul­ta kui­va­te­taan 180 as­tees­sa.

Pie­nim­mil­lä­kin läm­pö­ti­lan tai kos­teu­den muu­tok­sil­la voi ol­la vai­ku­tus­ta maa­lausp­ro­ses­siin.

Va­len­ci­an teh­taal­la on käy­tös­sä For­din pa­ten­toi­ma jär­jes­tel­mä, joka ha­vait­see maa­laus­vir­heet. Jär­jes­tel­mä ko­ko­aa yh­den ku­van 3 150 ot­ta­mas­taan di­gi­taa­li­ses­ta ku­vas­ta, jot­ka on otet­tu au­tos­ta lois­te­va­lo­jen al­la. Jär­jes­tel­mä ver­taa ku­vaa täy­del­li­seen mal­liin ja osoit­taa koh­dat, jot­ka tu­lee kor­ja­ta vä­lit­tö­mäs­ti.

“Mo­ni­mut­kai­set muo­dot ja kul­mat vai­keut­ta­vat mah­dol­lis­ten kor­jat­ta­vien koh­tien löy­tä­mis­tä pal­jaal­la sil­mäl­lä. Jär­jes­tel­mäm­me löy­tää pie­nim­mät­kin epä­koh­dat, ja ne voi­daan kor­ja­ta sa­man tien”, Höl­zer ker­too.

For­din ajo­neu­vot käy­vät läpi laa­jat laa­dun­tar­kis­tuk­set ko­koon­pa­nop­ro­ses­sin kai­kis­sa 34 vai­hees­sa. Kuu­den mal­lin tuo­tan­to­lin­joil­la kul­kee 18 000 eri kom­po­nent­tia.

Vii­mei­ses­sä vai­hees­sa laa­dun­tark­kai­lu­ryh­mät käy­vät kä­sin ja eri­lai­sin mit­ta­lait­tein läpi koko au­ton: is­tu­vat­ko kaik­ki pel­tien sau­mat oi­kein ja me­ne­vät­kö ovet kiin­ni niin kuin nii­den pi­täi­si.

Yhä use­am­mat au­tol­la mat­kus­ta­vat käyt­tä­vät esi­mer­kik­si äly­pu­he­li­mia mu­sii­kin kuun­te­luun au­tos­sa. Tätä var­ten Ford on ke­hit­tä­nyt alan en­sim­mäi­sen tes­tin, jol­la var­mis­te­taan, et­tä mu­siik­ki kuu­los­taa SYNC-jär­jes­tel­män kaut­ta sa­man­lai­sel­ta kuin se tu­li­si CD:ltä tai ra­di­os­ta.

Jo­kai­nen Va­len­ci­an teh­taal­la val­mis­tet­tu au­to ko­ea­je­taan 300 met­riä pit­käl­lä ra­dal­la. Sil­loin kuun­nel­laan, et­tä kaik­ki au­ton si­säl­le kuu­lu­vat ää­net ovat sel­lai­sia kuin nii­den pi­tää ja et­tä kaik­ki osat is­tu­vat tiu­kas­ti ja tur­val­li­ses­ti.

Maa­li­pin­ta tar­kis­te­taan vie­lä ker­taal­leen ja au­ton pääl­le ruis­ku­te­taan vet­tä 1,2 ba­rin pai­neel­la use­an mi­nuu­tin ajan. Täl­lä var­mis­te­taan, et­tä ovien ja ik­ku­noi­den tii­vis­teet ei­vät vuo­da.

Joka päi­vä tiet­ty mää­rä au­to­ja va­li­taan sa­tun­nai­ses­ti tar­kem­piin tes­tei­hin. Au­toil­la aje­taan mm. ve­des­sä. Ne­li­ve­dol­la va­rus­te­tuil­le au­toil­le on oman­lai­sen­sa tes­ti.

Jos au­tos­sa on kul­jet­ta­jaa avus­ta­via tek­no­lo­gi­oi­ta, ku­ten kais­ta­vah­ti tai kais­tan­pi­to­a­vus­tin, nii­den toi­mi­vuus tar­kis­te­taan jo tuo­tan­to­vai­hees­sa vir­tu­aa­li­sin tes­tein.

Ford käyt­tää hie­nos­tu­nei­ta ma­te­ri­aa­le­ja ja tuo­tan­to­tek­nii­koi­ta teh­däk­seen au­tois­taan lu­jem­pia ja tur­val­li­sem­pia, mut­ta sa­maan ai­kaan ke­vy­em­piä ja ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­sem­piä.

Tark­ka la­ser-hit­saus mah­dol­lis­taa erit­täin lu­jan te­räk­sen ja ke­vyi­den ma­te­ri­aa­lien, ku­ten mag­ne­siu­min käyt­tä­mi­sen luo­ta­es­sa au­ton ae­ro­dy­naa­mis­ta ra­ken­net­ta. Pe­rin­tei­seen te­räk­seen ver­rat­tu­na pai­noa saa­daan alem­mak­si noin 40 pro­sent­tia.

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN