Airbus Helicopters ja Peugeot Design Lab suunnittelivat yhteistyönä uuden H160-helikopterin ja lentokoneiden ultrakevyiden istuimien tuotantoon erikoistunut Expliseat on toteuttanut muotoilustudion kanssa titaanista ja hiilikuidusta valmistetun kevyen lentokoneen istuimen.
Peugeot-muotoilustudio mukana isoissa ilmailuprojekteissa
Peugeotin globaali brändimuotoilustudio Peugeot Design Lab on mukana merkittävissä projekteissa myös autoalan ulkopuolella.
Airbus Helicopters esitteli Dubain kansainvälisessä ilmailunäyttelyssä uuden siviililiikenteeseen tarkoitetun H160-helikopterinsa, jonka ulkoisesta ilmeestä on vastannut Peugeot Design Lab’in muotoilutiimi. Tänä keväänä markkinoille tuleva Airbus H160 dynaamisine ja sulavalinjaisine muotoineen edustaa uuden sukupolven helikopteria Airbusin mallistossa. Uutuus on suunniteltu monenlaisiin käyttötarkoituksiin kuten öljynporauslaitoille, sairaankuljetuksiin, rannikkovartiointiin ja liikelentoihin.
”Peugeot Design Lab’in muotoilusuunnitelman ansiosta uusi helikopterimme on saanut persoonallisen ulkomuodon, joka symboloi erinomaisesti H160-helikopterin innovaatio-, suorituskyky- ja tunnearvoja. Olemme onnistuneet kehittämään helikopterin, jonka ainutlaatuinen identiteetti herätti runsaasti huomiota Dubain ilmailunäyttelyssä marraskuussa. H160-ohjelman keskeinen viesti on omintakeinen tyyli yhdistettynä tehokkuuteen”, totesi Guillaume Chielens, Airbus Helicopters –yhtön muotoilusta vastaava päällikkö.
H160:n futuristista siluettia korostavat sen virtaviivaiset ikkunat. Sitä voidaan myös pitää edellistä sukupolvea edustaneen Dauphin-helikopterin identiteetin modernisoituna ja päivitettynä versiona. Sulavalinjainen H160 on samalla myös tehokas ja hiljainen monien innovatiivisten ratkaisujensa ansiosta. Sen aerodynaaminen kori on valmistettu komposiittimateriaaleista, takavakaaja on kaksitasoinen ja roottorin takapyrstö kallistettu.
Keveys on osa energiatehokkuutta
Expliseatin vuonna 2013 kehittämä markkinoiden kevyin, vain neljän kilon painoinen, titaanista ja hiilikuidusta valmistettu lentokoneistuin on ollut käytössä vuodesta 2014 alkaen usean eri lentoyhtiön Airbus A320 - ja ATR -lentokoneiden turistiluokassa. Uuden sukupolven Titanium Seat NEO -lentokoneistuimien suunnittelua ja kehittämistä varten Expliseat kääntyi Peugeot Design Lab’in puoleen.
"Titanium Seat NEO -istuinten toteuttamista varten halusimme löytää yhteistyökumppanin, jolla olisi valmiudet suunnitella mukava ja kevyt istuin, joka muotoilultaan vastaisi korkealle asetettuja teknologisia valmiuksiamme. Tutkittuamme markkinoita vuoden verran Peugeot Design Labin vahva tietotaito ja osaaminen vakuutti meidät", kertoo Benjamin Saada, Expliseat-yhtiön toimitusjohtaja.
Peugeot Design Lab’in kokoama erikoisasiantuntijoiden tiimi otti haasteen vastaan. Tavoitteena oli suunnitella 2-4 hengen istuin, joka tarjoaisi matkustajille optimaalisen mukavuuden painorajoitukset ja ilmailualan erityisvaatimukset huomioon ottaen. Ergonomia-, väri- ja materiaaliasiantuntijat loivat tältä pohjalta prototyypin tiiviissä yhteistyössä Expliseatin insinöörien kanssa.
"Tämä Expliseatin kanssa yhteistyössä toteuttamamme projekti on mahdollistanut kahden eri teollisuuden alan parhaiden voimavarojen yhdistämisen. Lentokoneinsinöörien teknisen osaamisen tuloksena syntyi titaanista ja hiilikuidusta valmistettu ultrakevyt lentokoneistuin. Kun tähän osaamiseen yhdistettiin autoalan ergonomiaan perehtyneiden ammattilaisten erikoisosaaminen, oli tuloksena tuote, jota kumpikaan meistä ei olisi yksin pystynyt aikaansaamaan, ” selvittää Cathal Loughnane, Peugeot Design Lab’in päällikkö.
Peugeot Design Lab’in ja Expliseatin yhteistyön tuloksena syntyneen Titanium Seat NEO -istuimen muotoilu varmistaa matkustusmukavuuden lukuisten innovaatioidensa ansiosta: henkilökohtaiset istuintilat yhtenäisen penkin sijaan, sivuttainen lantio- ja reisituki, joka pitää matkustajan tukevasti paikallaan kuitenkaan vaikeuttamatta hänen liikkumistaan, vaahtomateriaali, joka parantaa istuinmukavuutta pitkillä lennoilla, kooltaan aiempaa suuremmat pöytätasot, suurikokoiset säilytyslokerot jne.
Studion vuonna 2012 tapahtuneen perustamisen jälkeen monet asiakkaat ovat kääntyneet Peugeot Design Lab’in puoleen, esimerkiksi Dassault Aviation, Alstom, Bombardier, Leclerc, SEB, Quechua ja Airbus Helicopters.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Ruokatoimittaja Suvi Rüsterin punaisessa tuvassa tuoksuu joulu
Ayonin uusi pääte KT150-tehotetrodeilla
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
System Audion hopeanuolet
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Dalin uudet Sonikit
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Terveisiä Australiasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI