Opelin uuden kevytmetallisen, kolmisylinterisen moottorin käynti ja äänet ovat sivistyneemmät kuin monessa nelisylinterisessä. Resonoinnin vähentämiseksi öljypohja on jaettu kahteen osaan ja pakosarja on integroitu sylinterikanteen ääntä eristäen. Venttiilikoneiston kannessa on äänieristettä ja jakoketju on suunniteltu erittäin hiljaiseksi.​

Opelin uuden kevytmetallisen, kolmisylinterisen moottorin käynti ja äänet ovat sivistyneemmät kuin monessa nelisylinterisessä. Resonoinnin vähentämiseksi öljypohja on jaettu kahteen osaan ja pakosarja on integroitu sylinterikanteen ääntä eristäen. Venttiilikoneiston kannessa on äänieristettä ja jakoketju on suunniteltu erittäin hiljaiseksi.​

Pikkuautouutuus: Tarvittaessa yli kuutiometri tavaratilaa

Viisiovisen Opel Karlin akseliväli 2,385 metriä ja raideleveys yli 1,4 metriä varmistavat hyvän ajettavuuden. Muista mitoista korin pituus on 3,675 metriä ja leveys peilit taitettuna 1,698 metriä.

Auto Bild.Uutiset

Opel Kar­lis­sa on kol­mel­le mi­toi­tet­tu ta­ka­penk­ki ja koh­tuul­li­sen suu­ri ta­va­ra­ti­la. Si­sä­ti­lat an­ta­vat vai­ku­tel­man, et­tä mat­kus­tet­tai­siin luok­kaa suu­rem­mas­sa au­tos­sa ja kor­ke­a­ta­soi­nen va­rus­te­lu var­mis­taa miel­lyt­tä­vän mat­kan­te­on.

Ta­kais­tui­men ol­les­sa käy­tös­sä mu­kaan mah­tuu 215 lit­raa ta­va­raa ja kun epä­sym­met­ri­ses­ti ja­e­tun sel­kä­no­jan tait­taa eteen, saa­daan ta­va­raa mu­kaan yli kuu­ti­o­met­rin ver­ran. Si­sä­ti­lois­sa on myös pal­jon lo­ke­roi­ta ja paik­ko­ja kai­kil­le reis­sun ai­ka­na tien pääl­lä tar­vit­ta­vil­le pik­ku­ta­va­roil­le. Kes­ki­kon­so­lis­ta löy­tyy paik­ka vaik­ka­pa MP3-soit­ti­mil­le ja kuu­lok­keil­le, han­si­kas­lo­ke­ron ylä­puo­lel­la on kä­te­vää säi­ly­tys­ti­laa ja ovi­ko­te­lot ovat niin suu­ret, et­tä nii­hin mah­tuu lit­ran vir­voi­tus­juo­ma­pul­lo.

Edes­tä Kar­lin tun­nis­taa Ope­lik­si jääh­dyt­tä­jän sä­lei­kön muo­dos­ta, sa­la­ma-lo­gos­ta sekä kot­kan­sil­miä muis­tut­ta­vis­ta va­lois­ta. Kyl­jen ylös­päin nou­se­vat pok­kauk­set ovat niin ikään osa Opel-muo­toi­lua. Ta­ka­na ik­ku­nan ja va­lo­jen lin­jat yh­des­sä Opel-mer­kin kans­sa syn­nyt­tä­vät ai­don su­ku­nä­köi­syy­den isom­piin mal­lei­hin.

Oh­jaa­mo on suun­ni­tel­tu kul­jet­ta­jan eh­doil­la. En­si­luok­kai­nen er­go­no­mia ra­ken­taa aja­jal­le pai­kan, jos­sa ei väsy pit­käl­lä­kään mat­kal­la. Suo­meen tuo­ta­vis­sa Opel Kar­leis­sa on kat­ta­va va­rus­te­lu, jo­hon on poi­mit­tu pal­jon sel­lais­ta, mitä saa mui­hin tä­män luo­kan au­toi­hin enin­tään li­sä­va­rus­tee­na. Tal­vel­la kul­jet­ta­ja ilah­tuu nah­ka­ver­hoil­lun oh­jaus­pyö­rän läm­mi­tyk­ses­tä. Ää­nen­tois­ton ja va­ki­o­no­peus­sää­ti­men kat­kai­si­met on tuo­tu oh­jaus­pyö­rään. Ke­säl­lä il­mas­toin­ti­lai­te (Cos­mos­sa au­to­maat­ti-il­mas­toin­ti) var­mis­taa so­pi­van läm­pö­ti­lan hel­teel­lä.

Oh­jauk­sen eril­li­nen city-asen­to li­sää te­hos­tus­ta vaik­ka­pa py­sä­köi­tä­es­sä. Sekä En­joy- et­tä Cos­mo-va­rus­te­ta­soon saa noin 300 eu­rol­la More-pa­ke­tin, joka tuo mu­ka­naan muun mu­as­sa ta­ka­py­sä­köin­ti­a­vus­ti­men. Mui­ta kul­jet­ta­jan teh­tä­vää hel­pot­ta­via va­rus­tei­ta ovat lain vaa­ti­mien ohel­la luis­to­nes­to ja mä­ki­läh­tö­a­vus­tin.

Kar­lis­sa on li­säk­si kais­tal­ta pois­tu­mi­sen va­roi­tus, jol­lais­ta ei löy­dy mo­nes­ta pal­jon kal­liim­mas­ta­kaan au­tos­ta. Se va­roit­taa, jos au­to on liu­ku­mas­sa pois kais­tal­ta il­man suun­ta­merk­kiä yli 60 km/h no­peu­des­sa. Kään­ty­mis­va­loil­la va­rus­te­tut su­mu­va­lot pa­ran­ta­vat omal­ta osal­taan nä­ky­vyyt­tä ris­teyk­sis­sä ja huo­nol­la il­mal­la.

Opel Kar­liin ke­hi­te­tyn uu­den pe­rus­ra­ken­teen myö­tä sen ajo-omi­nai­suu­det ja jou­si­tus ovat luok­kan­sa kär­keä. Suu­ret alus­tan mi­tat te­ke­vät Kar­lis­ta va­kaan maan­tiel­lä, mut­ta ket­te­rän kau­pun­gis­sa. Oh­jauk­ses­sa on myös City-asen­to, joka vä­hen­tää oh­jauk­seen tar­vit­ta­vaa voi­maa en­ti­ses­tään.

Uu­si, Kar­lia var­ten suun­ni­tel­tu 1,0 ECO­TEC-moot­to­ri ke­hit­tää 55 kW (75 hv) ja 96 Nm. Opel Karl En­jo­yn yh­dis­tet­ty ku­lu­tus on 4,5 l/100 km ja CO2-pääs­töt 104 g/km. Cos­mo-va­rus­te­ta­so tuo mu­ka­naan moot­to­rin sam­mu­tus­jär­jes­tel­män, jon­ka kans­sa ku­lu­tus on 4,3 l/100 km ja CO2-pääs­töt ovat 94 g/km (en­nak­ko­tie­to). Yh­te­nä pie­neen ku­lu­tuk­seen vai­kut­ta­va­na te­ki­jä­nä on Kar­lin al­hai­nen oma­mas­sa, sil­lä sen pai­naa ke­vyim­mil­lään vain 939 ki­loa.

Ope­lin uu­den ke­vyt­me­tal­li­sen, kol­mi­sy­lin­te­ri­sen moot­to­rin käyn­ti ja ää­net ovat si­vis­ty­neem­mät kuin mo­nes­sa ne­li­sy­lin­te­ri­ses­sä. Re­so­noin­nin vä­hen­tä­mi­sek­si öl­jy­poh­ja on ja­et­tu kah­teen osaan ja pa­ko­sar­ja on in­teg­roi­tu sy­lin­te­ri­kan­teen ään­tä eris­tä­en. Vent­tii­li­ko­neis­ton kan­nes­sa on ää­nie­ris­tet­tä ja ja­ko­ket­ju on suun­ni­tel­tu erit­täin hil­jai­sek­si.

Moot­to­rin pie­nes­tä koos­ta huo­li­mat­ta sii­nä on nel­jä vent­tii­liä sy­lin­te­riä koh­den ja kak­si kan­nen ylä­puo­lis­ta nok­ka-ak­se­lia. Sekä imu- et­tä pa­ko­vent­tii­lien ajoi­tus­ta voi­daan sää­tää ja op­ti­moi­dut imu­ka­na­vat var­mis­ta­vat par­haan mah­dol­li­sen polt­to­ai­ne­se­ok­sen kai­kil­la moot­to­rin käyn­ti­no­peuk­sil­la.

Karl En­joy on hin­noi­tel­tu 13 394 eu­roon. Vaih­to­eh­to­na on ylel­li­sem­pi 14 996 eu­roa mak­sa­va Karl Cos­mo, jos­sa on edel­lis­ten li­säk­si va­ki­o­na au­to­maat­ti-il­mas­toin­ti, kak­si­vä­ri­nen si­sus­tus, pu­he­li­men kä­det va­paa­na -toi­min­to, tum­men­ne­tut ta­kaik­ku­nat sekä 15-tuu­mai­set ke­vyt­me­tal­li­van­teet.

Hei­nä­kuun alus­ta al­ka­en hin­nas­ta saa pois (mää­rä­tyt eh­dot täyt­tä­en) vie­lä 1 500 eu­ron ro­mu­tus­palk­ki­on.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN