Opelin uuden kevytmetallisen, kolmisylinterisen moottorin käynti ja äänet ovat sivistyneemmät kuin monessa nelisylinterisessä. Resonoinnin vähentämiseksi öljypohja on jaettu kahteen osaan ja pakosarja on integroitu sylinterikanteen ääntä eristäen. Venttiilikoneiston kannessa on äänieristettä ja jakoketju on suunniteltu erittäin hiljaiseksi.
Pikkuautouutuus: Tarvittaessa yli kuutiometri tavaratilaa
Viisiovisen Opel Karlin akseliväli 2,385 metriä ja raideleveys yli 1,4 metriä varmistavat hyvän ajettavuuden. Muista mitoista korin pituus on 3,675 metriä ja leveys peilit taitettuna 1,698 metriä.
Opel Karlissa on kolmelle mitoitettu takapenkki ja kohtuullisen suuri tavaratila. Sisätilat antavat vaikutelman, että matkustettaisiin luokkaa suuremmassa autossa ja korkeatasoinen varustelu varmistaa miellyttävän matkanteon.
Takaistuimen ollessa käytössä mukaan mahtuu 215 litraa tavaraa ja kun epäsymmetrisesti jaetun selkänojan taittaa eteen, saadaan tavaraa mukaan yli kuutiometrin verran. Sisätiloissa on myös paljon lokeroita ja paikkoja kaikille reissun aikana tien päällä tarvittaville pikkutavaroille. Keskikonsolista löytyy paikka vaikkapa MP3-soittimille ja kuulokkeille, hansikaslokeron yläpuolella on kätevää säilytystilaa ja ovikotelot ovat niin suuret, että niihin mahtuu litran virvoitusjuomapullo.
Edestä Karlin tunnistaa Opeliksi jäähdyttäjän säleikön muodosta, salama-logosta sekä kotkansilmiä muistuttavista valoista. Kyljen ylöspäin nousevat pokkaukset ovat niin ikään osa Opel-muotoilua. Takana ikkunan ja valojen linjat yhdessä Opel-merkin kanssa synnyttävät aidon sukunäköisyyden isompiin malleihin.
Ohjaamo on suunniteltu kuljettajan ehdoilla. Ensiluokkainen ergonomia rakentaa ajajalle paikan, jossa ei väsy pitkälläkään matkalla. Suomeen tuotavissa Opel Karleissa on kattava varustelu, johon on poimittu paljon sellaista, mitä saa muihin tämän luokan autoihin enintään lisävarusteena. Talvella kuljettaja ilahtuu nahkaverhoillun ohjauspyörän lämmityksestä. Äänentoiston ja vakionopeussäätimen katkaisimet on tuotu ohjauspyörään. Kesällä ilmastointilaite (Cosmossa automaatti-ilmastointi) varmistaa sopivan lämpötilan helteellä.
Ohjauksen erillinen city-asento lisää tehostusta vaikkapa pysäköitäessä. Sekä Enjoy- että Cosmo-varustetasoon saa noin 300 eurolla More-paketin, joka tuo mukanaan muun muassa takapysäköintiavustimen. Muita kuljettajan tehtävää helpottavia varusteita ovat lain vaatimien ohella luistonesto ja mäkilähtöavustin.
Karlissa on lisäksi kaistalta poistumisen varoitus, jollaista ei löydy monesta paljon kalliimmastakaan autosta. Se varoittaa, jos auto on liukumassa pois kaistalta ilman suuntamerkkiä yli 60 km/h nopeudessa. Kääntymisvaloilla varustetut sumuvalot parantavat omalta osaltaan näkyvyyttä risteyksissä ja huonolla ilmalla.
Opel Karliin kehitetyn uuden perusrakenteen myötä sen ajo-ominaisuudet ja jousitus ovat luokkansa kärkeä. Suuret alustan mitat tekevät Karlista vakaan maantiellä, mutta ketterän kaupungissa. Ohjauksessa on myös City-asento, joka vähentää ohjaukseen tarvittavaa voimaa entisestään.
Uusi, Karlia varten suunniteltu 1,0 ECOTEC-moottori kehittää 55 kW (75 hv) ja 96 Nm. Opel Karl Enjoyn yhdistetty kulutus on 4,5 l/100 km ja CO2-päästöt 104 g/km. Cosmo-varustetaso tuo mukanaan moottorin sammutusjärjestelmän, jonka kanssa kulutus on 4,3 l/100 km ja CO2-päästöt ovat 94 g/km (ennakkotieto). Yhtenä pieneen kulutukseen vaikuttavana tekijänä on Karlin alhainen omamassa, sillä sen painaa kevyimmillään vain 939 kiloa.
Opelin uuden kevytmetallisen, kolmisylinterisen moottorin käynti ja äänet ovat sivistyneemmät kuin monessa nelisylinterisessä. Resonoinnin vähentämiseksi öljypohja on jaettu kahteen osaan ja pakosarja on integroitu sylinterikanteen ääntä eristäen. Venttiilikoneiston kannessa on äänieristettä ja jakoketju on suunniteltu erittäin hiljaiseksi.
Moottorin pienestä koosta huolimatta siinä on neljä venttiiliä sylinteriä kohden ja kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia. Sekä imu- että pakoventtiilien ajoitusta voidaan säätää ja optimoidut imukanavat varmistavat parhaan mahdollisen polttoaineseoksen kaikilla moottorin käyntinopeuksilla.
Karl Enjoy on hinnoiteltu 13 394 euroon. Vaihtoehtona on ylellisempi 14 996 euroa maksava Karl Cosmo, jossa on edellisten lisäksi vakiona automaatti-ilmastointi, kaksivärinen sisustus, puhelimen kädet vapaana -toiminto, tummennetut takaikkunat sekä 15-tuumaiset kevytmetallivanteet.
Heinäkuun alusta alkaen hinnasta saa pois (määrätyt ehdot täyttäen) vielä 1 500 euron romutuspalkkion.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
Auto Bassadone uudisti täysin suositut leasing-tuotteensa
Suomi EU:n kärkitiloilla autoilun sähköistymisessä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Isot kemut lykkääntyvät
Volumion tarkkuus-dac
Mark Levinsonin uusi ilme
Tehokas erotusmuuntaja Virosta
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
Älykästä ilmanvaihtoa
Elipsonin uudet fasetit
ELACin uudet
Lisää fokusta treeniin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
Auto Bassadone uudisti täysin suositut leasing-tuotteensa
Suomi EU:n kärkitiloilla autoilun sähköistymisessä
Volkswagen esittelee historian tehokkaimman sarjatuotanto-GTI:n
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL