Molemmissa Long range -malleissa on 100 kWh:n akku. Long range Dual motor -versio kehittää tehoa 400 kW (544 hv) ja vääntöä 686 Nm, ja sen alustava toimintamatka on jopa 580 km WLTP]
Polestar
Polestar 4: Myynti käynnistyi Euroopassa tänään verkossa
Polestar 4 -mallin myynti on nyt virallisesti käynnistynyt myös Euroopassa. Mallin tuotanto alkoi vuoden 2023 lopulla ja myös ensimmäiset autot toimitettiin Kiinassa asiakkaille loppuvuodesta.
Euroopassa myynti käynnistyy verkossa tänään ja hinnat alkavat 63 300 eurosta. Tuotannon on määrä käynnistyä vuoden 2024 puoliväliin mennessä ja ensimmäisiä asiakastoimituksia odotetaan elokuussa.[1]
Polestar 4 -mallissa yhdistyvät coupen aerodynamiikka ja SUV-mallin tilat uudenlaiseksi kokonaisuudeksi. Alun perin Polestarin konseptiautoissa esitellyt muotoilulliset ratkaisut tulevat nyt sarjatuotantoon tässä Polestarin tähän asti nopeimmassa tuotantoautossa.
Polestar 4 sijoittuu kooltaan ja hinnaltaan Polestar 2:n ja Polestar 3:n välimaastoon.
“Polestar 4:n tuominen kaikille markkinoillemme vuoden 2024 aikana on erittäin tärkeää menestyksemme kannalta. Se tuo valikoimaamme kolmannen mallin ja D-SUV -segmenttiin premium-tason suorituskykyä. Polestar 4:n innovatiivinen tulkinta SUV coupe -mallista mahdollistaa runsaat sisätilat ja upean ulkoasun”, sanoo Polestarin pääjohtaja Thomas Ingenlath.
Muotoilu
Polestarilla kaikki lähtee muotoilusta, ja Polestar 4:n muotokielessä on nähtävissä paljon samaa kuin Polestar Precept -konseptiautossa. Autossa ei ole takalasia, minkä ansiosta takana istuvat saavat varsin vaikuttavan matkustuskokemuksen. Auton keulalla Polestarin ainutlaatuista valokuviota toistavat kaksoissiiven malliset, kahteen osaan erotetut ajovalot.
Kokonaisuuden täydentää millimetrin tarkkuudella taustavalaistu Polestar-logo.
Aerodynaamista tehokkuutta on parannettu matalalla keulalla, sisään taittuvilla ovenkahvoilla, kehyksettömillä ikkunoilla, takailmanohjaimilla sekä ilmavirran optimoinnilla auton takavalopalkin ympärillä.
Polestar 4 on merkin tähän asti nopein tuotantoauto. Kiihtyvyys 0–100 km/h on vain 3,8 sekuntia[], ja suurin teho on 400 kW (544 hv). Moottorit ovat synkronoituja kestomagneettimoottoreita.
Polestar
Geely Holdingin kehittämälle Sustainable Experience Architecture (SEA) -alustalle rakennettu Polestar 4 on D-segmentin SUV coupe, jolla on suuri kori ja pitkä akseliväli (2 999 mm). Auton kokonaispituus on 4 840 mm, leveys 2 139 mm ja korkeus 1 534 mm. Mittojen ansiosta sisätilat ovat avarat erityisesti takana, jossa matkustajilla on sähköisesti kallistettavat istuimet.
Säädettävä sisävalaistus tuo matkustamoon lisää tunnelmaa. Aurinkokunnasta innoituksensa saaneen valaistuksen avulla kuljettaja voi säätää omaa ajoympäristöään mieluisekseen.
Koska autossa ei ole takaikkunaa, lasikatto jatkuu takamatkustajien taakse luoden matkustamoon ainutlaatuista tunnelmaa. Takana matkustavilla on oma etuistuinten väliin sijoitettu näyttö, josta ohjataan mediaa ja ilmastointia.
Taustapeili on korvattu korkeatarkkuusnäytöllä, joka näyttää reaaliaikaista, katolle asennetun takakameran tarjoamaa kuvaa. Tämän kameran ansiosta näkökenttä on huomattavasti laajempi kuin useimmissa muissa nykyautoissa.
Kameran kuvan voi kytkeä pois, mikäli kuljettaja haluaa nähdä sen sijaan takamatkustajat.
“Polestar Precept antoi esimakua uudesta matkustuskokemuksesta, jossa takaikkuna on poistettu ja lasikattoa on jatkettu turvallisuuden ehdoilla. Tämän ansiosta takamatkustajat voivat nyt nauttia upeasta elämyksestä SUV coupe -mallissamme”, kertoo Polestarin muotoilujohtaja Maximilian Missoni.
Auton sisätilat ja materiaalit on suunniteltu “pehmeän tekniikan” periaatetta mukaisesti, ja ne ovat saaneet inspiraatiota niin muodin kuin urheiluvarusteiden maailmasta.
Polestar 4:n väri- ja materiaalivalinnat edustavat uutta suuntaa Polestarille. Autoon on saatavilla uudet korivärit Storm ja Electron sekä uusi ainutlaatuinen sisustusväri Mist.
Kestävä kehitys
Polestar ilmoitti vuoden 2023 loppupuolella, että Polestar 4:n hiilijalanjälki on merkin pienin. Polestar 4 -mallia valmistetaan Geely Holdingsin SEA-tehtaalla Hangzhou Bayssa, Kiinassa.
Tehtaalla käytetään vihreää sähköä, jolla on I-REC-vesivoimasertifikaatti, sekä aurinkosähköä kattopaneeleista. Suurempi vähähiilisen alumiinin käyttöaste vesivoimaa käyttävissä sulatoissa pienentää ilmastovaikutuksia entisestään. Lisäksi elinkaariarviointiin on sisällytetty ensimmäistä kertaa kierrätetyn alumiinin osuutta koskevat tiedot.
Polestar 4 Long range Single motor -mallin kehdosta portille -hiilijalanjälki on 19,9 tCO2e ja Long range Dual motor -mallin 21,4 tCO2e. Alumiinin osuus hiilijalanjäljestä on 22,4–24 % ja teräksen ja raudan osuus 20 %. Akkumoduulit käsittävät suurimman osuuden (36-40 %) materiaalien tuotannon ja jalostuksen hiilijalanjäljestä.
Sisustusmateriaaleissa hyödynnetään ensimmäistä kertaa Polestarin sähköisessä roadster-konseptissa vuonna 2022 esiteltyä monomateriaalikäytäntöä, jossa kaikki tiettyjen komponenttien kerrokset valmistetaan samasta perusmateriaalista.
Tämän ansiosta ne voidaan kierrättää tehokkaammin, eikä yhteensopimattomia materiaaleja tarvitse erotella ennen kierrätystä.
Uusia sisustusmateriaaleja ovat sataprosenttisesti kierrätetystä PET-materiaalista neulottu tekstiili, MicroTech-vinyyli ja hyvinvointisertifioitu nahka, joka on syntynyt skotlantilaisten maatilojen elintarviketuotannon sivutuotteena.
Neulottu verhoilu on uusi tekniikka autoteollisuudessa. Ensimmäistä kertaa Precept-konseptiautossa esitelty tekstiili on valmistettu sataprosenttisesti kierrätetystä polyesteristä.
Kuljettajan 10,2-tuumaiselta näytöltä on nähtävissä nopeus-, akku- ja toimintamatkatietoja. Avustinjärjestelmät käynnistävät virtuaalisen ympäristön, joka näyttää muut tielläliikkujat, nykyiset kuljettajaa avustavat toiminnot ja navigointitiedot. Kuljettajan keskittymiskykyä parantava, 14,7 tuuman heijastusalueella toimiva tuulilasinäyttö näyttää kuljettajalle tärkeitä autoon, puhelimeen ja navigointiin liittyviä tietoja tuulilasissa.
Polestar
Materiaalista ja muotoilusta ovat vastanneet Polestarin suunnittelijat yhdessä Borås Textilhögskolanin kanssa, ja sitä on jatkokehitetty materiaalitoimittajien kanssa. Se on tehty valmiiksi sopivan kokoiseksi eikä siitä jää juuri lainkaan hukkapaloja, mikä vähentää kokonaisjätteen määrää.
Matkustamon lattiaverhoilu on valmistettu kierrätetystä PET-materiaalista. Mattojen valmistuksessa on käytetty ECONYLiä, joka sisältää muun muassa käytettyjä kalastusverkkoja. Ovipaneelit on valmistettu NFPP:stä (luonnonkuitupolypropeeni), mikä vähentää ensiömuovin käyttöä 50 prosentilla ja säästää painossa jopa 40 %.
Polestar 3 -mallissa ensimmäistä kertaa esitelty MicroTech on vinyylimateriaali, jonka rakenteessa raakaöljy on korvattu mäntyöljyllä. Se sisältää kierrätystekstiilipohjan.
Suorituskyky
Polestar 4 on merkin tähän asti nopein tuotantoauto. Kiihtyvyys 0–100 km/h on vain 3,8 sekuntia[], ja suurin teho on 400 kW (544 hv). Moottorit ovat synkronoituja kestomagneettimoottoreita.
Mallin ajodynamiikka on Polestarille tunnusomainen – täsmällisen ohjattavuuden ansiosta ajokokemus on innostava ja ketterä.
Mallistossa on sekä kaksi- että yksimoottorisia versioita. Yksimoottoriset mallit ovat takavetoisia. Suuresta tehosta ja korkeasta suorituskyvystä huolimatta hallittavuus ja luotettavuus ovat aina avainasemassa, kun halutaan luoda nautinnollinen jokapäiväinen sähköautokokemus.
Kaksimoottorisen version puoliaktiivinen jousitus tarjoaa säätömahdollisuuksia mukavuuden ja suorituskyvyn välille. Vanteet ovat kooltaan 20–22 tuumaa versiosta riippuen. Rengastoimittajat ovat Pirelli ja Michelin.
Molemmissa Long range -malleissa on 100 kWh:n akku. Long range Dual motor -versio kehittää tehoa 400 kW (544 hv) ja vääntöä 686 Nm, ja sen alustava toimintamatka on jopa 580 km WLTP].
Etumoottori voi tarvittaessa kytkeytyä pois käytöstä, mikä maksimoi toimintamatkan ja taloudellisuuden.
Long range Single motor -mallissa on 200 kW:n (272 hv) ja 343 Nm:n takamoottori, ja sen alustava toimintamatka on jopa 610 km WLTP[3].
Molemmat versiot käyttävät enintään 200 kW:n DC-latausta ja 22 kW:n AC-latausta.
Latausluukku on sähkötoiminen. Auto hyödyntää kaksisuuntaista latausta, ja suunnitteilla olevan V2L-ominaisuuden ansiosta Polestar 4 voi tulevaisuudessa antaa virtaa myös ulkoisille laitteille.
Autossa on vakiona lämpöpumppu, jonka avulla auto hyödyntää ympäristön lämpöä matkustamon ja akun lämmityksessä.
Uudella ajon optimointitoiminnolla kuljettaja voi valita Long range Dual motor -malleissa toimintamatkan ja suorituskyvyn välillä. Suorituskykytila terävöittää voimansiirron vastetta ja käyttää koko ajan molempia moottoreita täyden tehon ja parhaan suorituskyvyn tuottamiseksi.
Toimintamatkatila puolestaan priorisoi taloudellisuutta, säätää voimansiirron rauhallisemmaksi ja käyttää vain takamoottoria.
Teknologia
Polestar jatkaa teknologian kehittämistä kohti viihdyttävämpää, paremmin yhdistettävää ja autonomista tulevaisuutta. Polestar 4:n tieto- ja viihdejärjestelmä perustuu Android Automotive OS:ään ja Snapdragon Cockpit Platformiin ja käyttää nyt 15,4-tuumaista vaakasuuntaista näyttöä.
Autossa on sisäänrakennettuna Googlen palveluita, kuten Google Assistant, Google Maps ja Google Play, joiden avulla Polestar tarjoaa jatkossakin alan johtavan kokemuksen yhdistettävyydessä. Polestar tekee tiivistä yhteistyötä Googlen kanssa, mikä auttaa kehittämään järjestelmää jatkuvasti paremmaksi.
Lisävarusteena on saatavana Harman Kardon -audiojärjestelmä 12 kaiuttimella ja 1 400 watin kanavahybridivahvistimella. Etuistuinten pääntukiin on valinnaisessa Nappa-paketissa lisätty kaksi ylimääräistä kaiutinta, mikä nostaa kokonaismäärän kuuteentoista. Myös Apple CarPlay on käytettävissä.
Kuten kaikissa muissakin Polestarin malleissa, säännölliset verkon yli tehtävät OTA-päivitykset mahdollistavat uusien toimintojen ja parannusten lähettämisen kaikkiin autoihin ilman, että kuljettajan tarvitsee käydä hakemassa uusin ohjelmisto huoltoliikkeestä.
Turvallisuus
Turvallisuus on tärkeä osa Polestarin DNA:ta vahvan Volvo Cars -yhteyden ansiosta. Nämä turvallisuusgeenit on sisäänrakennettu myös Polestar 4 -malliin. Mallissa on alan johtavaa turvallisuusteknologiaa, joka on testattu samojen tiukkojen vaatimusten mukaisesti kuin kaikissa muissakin Polestar-malleissa. Polestar 4:ssä on seitsemän turvatyynyä.
Uudet kumppanuudet tuovat mukanaan älykästä turvallisuusteknologiaa, kuten Mobileyen SuperVision Advanced Driver Assistance Systemin. Polestar 4:ssä on vakiona yhteensä kaksitoista kameraa, yksi tutka ja kaksitoista ultraäänianturia. Kokonaisuuteen kuuluu kuljettajan valvontakamera, joka välittää vain tietoja eikä tallenna videota.
Se tarkkailee kuljettajan silmiä ja päänliikkeitä ja auttaa ehkäisemään kuljettajan väsymykseen tai toimintakyvyn menetykseen liittyviä onnettomuuksia. Ohjauspyörässä oleva käsientunnistustoiminto ja kuljettajan valvontajärjestelmä auttavat pitämään kuljettajan aktiivisena.
Kuljettajan 10,2-tuumaiselta näytöltä on nähtävissä nopeus-, akku- ja toimintamatkatietoja. Avustinjärjestelmät käynnistävät virtuaalisen ympäristön, joka näyttää muut tielläliikkujat, nykyiset kuljettajaa avustavat toiminnot ja navigointitiedot.
Kuljettajan keskittymiskykyä parantava, 14,7 tuuman heijastusalueella toimiva tuulilasinäyttö näyttää kuljettajalle tärkeitä autoon, puhelimeen ja navigointiin liittyviä tietoja tuulilasissa.
Kätevä lumitila vaihtaa tuulilasinäytön tekstin värin valkoisesta keltaiseksi ja parantaa näkyvyyttä lumisessa ympäristössä.
Valinnaiseen Pilot-varustepakettiin kuuluu parannettu Pilot Assist -toiminto kaistanvaihtoavustimella, joka käynnistyy napauttamalla suuntavilkun valitsinta haluttuun suuntaan.
Varustepaketit
Kattavan vakiovarustelun lisäksi tarjolla on varustepaketteja, jotka tarjoavat kokonaiskokemusta entisestään parantavia erityisvarusteita.
Plus-varustepaketti sisältää mukavuus- ja teknologiapäivityksiä, ja Pro-varustepaketti lisää kokonaisuuteen 21-tuumaiset vanteet ja hienovaraisia muotoiluratkaisuja. Nappa-päivitys voidaan lisätä Plus-varustepakettiin, ja se sisältää hyvinvointisertifioidun nappanahkaverhoilun tuuletus- ja hierontatoiminnoilla sekä lisäkaiuttimet etuistuinten pääntuissa ja erityisen mukavat pääntuet takana.
Pilot-varustepakettiiin kuuluu Pilot Assist -toiminto ja sen laajat ominaisuudet. Performance-varustepaketti kohentaa Long range Dual motor -version ulkoasua ja suorituskykyä 22 tuuman vanteilla, Brembon 4-mäntäisillä jarruilla, Polestar Engineered -alustavirityksellä sekä ruotsalaisen kullan sävyisillä yksityiskohdilla jarruissa, turvavöissä ja venttiilinhatuissa.
Hinnat ovat Suomessa:
Polestar 4 Long range Single motor 63 300 euroa
Polestar 4 Long range Dual motor 69 300 euroa.
Polestar-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
Kialla vahva myyntivuosi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Daciin lisäominaisuuksia
Verteren ylellinen levysoitin
Matti Vilhusen eli MattoMatin koti on marokkolaisin maustein väritetty
Audiolabilta kaksi uutta dacia
Canor Virtus A3
Tehosubbari Australiasta
Finalin uudet DC-kuulokkeet
Mestariteos
Luxmanin uusi kuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Kialla vahva myyntivuosi
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
YHTEISTYÖSSÄ
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI