Porsche

Porschen uusi multi­me­di­a­jär­jes­telmä: Aiempaa monipuolisempi ja kuuntelee tarkkaavaisemmin

Uusi versio tuo parannuksia Voice Pilot -puheohjaukseen, navigointiin ja puhelin­toi­min­toihin, sekä antaa esimakua tulevaisuuden adaptiivisesta äänentoistosta.

Auto Bild.Uutiset

Porsc­he lan­see­raa Porsc­he Com­mu­ni­ca­ti­on Ma­na­ge­ment (PCM) tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män­sä kuu­den­nen su­ku­pol­ven ver­si­on Porsc­he 911-, Ca­yen­ne- ja Pa­na­me­ra-mal­leis­sa tänä ke­sä­nä.

Jär­jes­tel­män tär­keim­piä uu­sia in­no­vaa­ti­oi­ta ovat Ap­p­le Mu­si­cin ja Ap­p­len Pod­cas­tien in­teg­roin­ti sekä lan­ga­ton Ap­p­le CarP­lay tuki. PCM-jär­jes­tel­mäs­sä on myös en­sim­mäis­tä ker­taa And­roid Au­to tuki, ja Voi­ce Pi­lot pu­he­oh­jaus ym­mär­tää myös va­paa­muo­toi­sia ko­men­to­ja.

Na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mä las­kee rei­tin en­tis­tä no­pe­am­min ja näyt­tää reit­ti­tie­dot sel­ke­äm­min. Uu­des­sa PCM 6.0 -jär­jes­tel­mäs­sä myös oh­jel­mis­to­päi­vi­tyk­set ovat la­dat­ta­vis­sa lan­gat­to­mas­ti ver­kon kaut­ta.

Tu­le­vai­suu­des­sa PCM-jär­jes­tel­mä voi toi­mia myös adap­tii­vi­sen ää­nen­tois­ton pe­rus­ta­na. Tämä in­no­va­tii­vi­nen toi­min­to tar­koit­taa mu­sii­kin dy­naa­mis­ta mu­kau­tu­mis­ta kul­jet­ta­jan ajo­tyy­liin.

En­tis­tä jous­ta­vam­pi käyt­tö And­roid Au­ton an­si­os­ta

Uu­teen PCM 6.0 jär­jes­tel­mään on in­teg­roi­tu And­roid Au­to -toi­min­to, joka mah­dol­lis­taa myös And­roid-pu­he­lin­ten sau­mat­to­man käy­tön Porsc­hen tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män kans­sa Ap­p­le iP­ho­ne lait­tei­den li­säk­si.

And­roid Au­to ak­ti­voi­tuu au­to­maat­ti­ses­ti, kun pu­he­lin lii­te­tään jär­jes­tel­mään USB-joh­dol­la. Tä­män jäl­keen kaik­kia pu­he­li­men toi­min­to­ja ja so­vel­luk­sia, jot­ka ei­vät hait­taa ajo­tur­val­li­suut­ta, voi­daan käyt­tää PCM 6.0 jär­jes­tel­män näy­tön kaut­ta.

Ap­p­le Mu­si­cin ja Ap­p­len Pod­cas­tien sau­ma­ton in­teg­roin­ti

Porsc­he-kul­jet­ta­jat, joil­la on Ap­p­le Mu­sic ti­laus, saa­vat au­toon­sa kol­men vuo­den ajan il­mai­sek­si yli 75 mil­joo­naa kap­pa­let­ta, tu­han­sia soit­to­lis­to­ja ja maa­il­man­laa­jui­set Ap­p­le Mu­sic 1-, Ap­p­le Mu­sic Hits- ja Ap­p­le Mu­sic Count­ry ra­di­oa­se­mat.

Li­säk­si hei­dän ulot­tu­vil­laan on maa­il­man joh­ta­van pod­cast-alus­tan, Ap­p­len Pod­cas­tien, kaut­ta tu­han­sia mie­len­kiin­toi­sia, viih­dyt­tä­viä ja ins­pi­roi­via pod­cas­te­ja. Tätä var­ten kul­jet­ta­ja voi lin­kit­tää oman Ap­p­le ID:nsä au­toon Porsc­he Con­nect apis­sa tai My Porsc­he verk­ko­por­taa­lis­sa.

”Olem­me on­nis­tu­neet yh­dis­tä­mään pe­rin­tei­sen au­to­ra­di­o­nau­tin­non ny­ky­ai­kai­seen strii­mau­se­lä­myk­seen”, to­te­aa Porsc­hen na­vi­goin­ti- ja tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mis­tä vas­taa­va joh­ta­ja Mar­tin Ba­yer.

”Kyse ei ole pel­käs­tä mo­ni­puo­li­ses­ta au­di­o­si­säl­lös­tä, vaan Ap­p­le Mu­si­cin ja Ap­p­len Pod­cas­tien sau­mat­to­mas­ta in­teg­roin­nis­ta osak­si Porsc­hen tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mää. Ap­p­le Mu­si­cin in­teg­roin­nin an­si­os­ta kul­jet­ta­ja voi li­sä­tä ra­di­os­sa kuu­le­man­sa kap­pa­leen Ap­p­le Mu­sic kir­jas­toon­sa tai vaik­ka vaih­taa rää­tä­löi­tyyn Ap­p­le Mu­sic ase­maan, jos­sa soi­te­taan vain ky­sei­sen ar­tis­tin mu­siik­kia.”

Uu­del­la PCM 6.0 -jär­jes­tel­mäl­lä va­rus­te­tuis­sa Porsc­heis­sa on myös Ap­p­le CarP­lay tuki. Kul­jet­ta­ja voi liit­tää iP­ho­nen­sa lan­gat­to­mas­ti jär­jes­tel­mään ja saa­da op­ti­moi­tu­ja ajo-oh­jei­ta, soit­taa pu­he­lui­ta, lä­het­tää ja vas­taa­not­taa vies­te­jä sekä kuun­nel­la mu­siik­kia ja pod­cas­te­ja yk­sin­ker­tai­ses­ti na­paut­ta­mal­la kos­ke­tus­näyt­töä tai käyt­tä­mäl­lä Siri-ää­ni­oh­jaus­ta.

Uu­des­sa PCM 6.0 jär­jes­tel­mäs­sä on myös And­roid Au­to toi­min­to, joka mah­dol­lis­taa And­roid-äly­pu­he­li­mien in­teg­roin­nin osak­si Porsc­hen tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mää.

Voi­ce Pi­lot -pu­he­oh­jaus on nyt en­tis­tä ih­mis­mäi­sem­pi

Pu­he­oh­jaus on nyt mah­dol­lis­ta aloit­taa sa­no­mal­la yk­sin­ker­tai­ses­ti ”Hey Porsc­he!”, min­kä jäl­keen jär­jes­tel­mä tot­te­lee ko­men­to­ja il­man, et­tä kul­jet­ta­jan tar­vit­see ir­rot­taa kä­si­ään oh­jaus­pyö­räs­tä tai kat­set­taan ties­tä.

Esi­mer­kik­si ko­men­nol­la ”I need pet­rol” na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mä et­sii rei­tin lä­him­mäl­le huol­to­a­se­mal­le. Lau­se ”I am cold” nos­taa au­ton si­sä­läm­pö­ti­laa au­to­maat­ti­ses­ti.

Porsche

Myös hie­ro­via is­tui­mia ja tun­nel­ma­va­lais­tus­ta voi­daan hal­li­ta pu­he­oh­jauk­sel­la. Voi­ce Pi­lot on jat­ku­vas­ti yh­tey­des­sä verk­koon ja opet­te­lee uu­sia lau­sei­ta koko ajan. Si­ten jär­jes­tel­mä ke­hit­tyy ajan mit­taan ja voi aut­taa kul­jet­ta­jaa en­tis­tä­kin pa­rem­min.

En­tis­tä­kin te­hok­kaam­pi na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mä

PCM 6.0:n uu­si lait­teis­to- ja oh­jel­mis­to­ark­ki­teh­tuu­ri mah­dol­lis­taa na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­män en­tis­tä­kin no­pe­am­man reit­ti­las­ken­nan ja re­aa­li­ai­kais­ten lii­ken­ne­tie­to­jen jat­ku­van huo­mi­oin­nin. Huo­mat­ta­vas­ti yk­sin­ker­tais­tet­tu ja sel­key­tet­ty kart­ta­nä­ky­mä on toi­nen te­ki­jä, joka edis­tää reit­ti­tie­to­jen no­pe­aa esit­tä­mis­tä näy­töl­lä.

Tiet ja ka­dut ko­ros­te­taan eri vä­reil­lä re­aa­li­ai­kai­sen lii­ken­ne­ti­lan­teen mu­kaan. Reit­ti­mo­ni­to­ri mah­dol­lis­taa no­pe­an pää­syn kaik­kiin olen­nai­siin tie­toi­hin, ja ruuh­kat ja reit­ti­pis­teet nä­ky­vät sel­väs­ti mat­kan var­rel­la. Porsc­hen na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mä näyt­tää lii­ken­ne­tie­dot myös yk­sit­täis­ten kais­to­jen osal­ta.

Pa­rem­pi yh­teys ih­mi­sen ja ko­neen vä­lil­lä

PCM 6.0:n myö­tä Porsc­he tuo täys­säh­köi­sen Ta­y­can-ur­hei­lu­au­ton­sa kaik­ki di­gi­taa­li­set toi­min­not en­sim­mäis­tä ker­taa polt­to­moot­to­ri­mal­lei­hin.

Uu­teen jär­jes­tel­mään on in­teg­roi­tu in­te­rak­tii­vi­nen käyt­tö­o­pas, äly­pu­he­li­men ka­len­te­ri­mer­kin­nät nä­ky­vät Porsc­he Con­nect apin vä­li­tyk­sel­lä jär­jes­tel­män näy­töl­lä ja kul­jet­ta­ja voi jopa soit­taa kon­fe­rens­si­pu­he­lui­ta ka­len­te­ri­pal­ve­lun kaut­ta, jos jär­jes­tel­mä on Blu­e­tooth-yh­tey­des­sä äly­pu­he­li­meen. Jär­jes­tel­män oh­jel­mis­to­päi­vi­tyk­set voi­daan la­da­ta lan­gat­to­mas­ti ver­kon kaut­ta.

Porsc­he luo soundt­rac­kin tu­le­vai­suu­den ajo­e­lä­myk­sel­le

Dy­naa­mis­ta ajoa on pian mah­dol­lis­ta sä­es­tää juu­ri ti­lan­tee­seen rää­tä­löi­dyl­lä mu­sii­kil­la. Porsc­he Di­gi­ta­lin täl­lä het­kel­lä bee­ta­vai­hees­sa ole­va Soundt­rack My Life so­vel­lus tuo au­toi­hin maa­il­man en­sim­mäi­sen adap­tii­vi­sen ää­nen­tois­to­toi­min­non.

So­vel­lus ei pel­käs­tään ko­koa soit­to­lis­taa, vaan luo kul­jet­ta­jal­le re­aa­li­a­jas­sa hen­ki­lö­koh­tai­sen soundt­rac­kin ajo­tyy­lin pe­rus­teel­la. Taus­ta­mu­siik­ki on siis au­to­maat­ti­ses­ti eri­lai­nen dy­naa­mi­ses­sa kaar­re­a­jos­sa mut­kai­sel­la tiel­lä ja ta­sai­ses­sa ajos­sa moot­to­ri­tiel­lä.

Tämä saat­taa vie­dä aja­tuk­set kon­so­li­pe­lien taus­ta­mu­siik­kiin, joka muut­tuu ti­lan­teen mu­kaan. Miel­leyh­ty­mä ei ole täy­sin vää­rä. Re­aa­li­ai­kai­ses­ti luo­dus­ta soundt­rac­kis­ta on kui­ten­kin mah­dol­lis­ta naut­tia myös jäl­ki­kä­teen au­ton ul­ko­puo­lel­la oman äly­pu­he­li­men kaut­ta.

Porsc­he-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

Atradius

Luotto­va­kuu­tu­syhtiö Atradius arvioi: EU:n uudet tariffit kasvattavat kauppasodan uhkaa ja sähköautojen hintaa

Auto Bild.Uutiset
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

Atradius

Luotto­va­kuu­tu­syhtiö Atradius arvioi: EU:n uudet tariffit kasvattavat kauppasodan uhkaa ja sähköautojen hintaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN