Range Rover Sport -asiakasautot saapuvat Suomeen syksyllä.

Range Rover Sport -asiakasautot saapuvat Suomeen syksyllä.

Land Rover

Range Rover Sport: Kolmannen sukupolven mallisto on tähän astisista dynaamisesti kykenevin

Uusi Range Rover Sport on hieman edeltäjäänsä korkeampi ja pitempi, ja leveydeltään aavistuksen kapeampi.

Auto Bild.Uutiset

Uu­si Ran­ge Ro­ver Sport on hie­man edel­tä­jään­sä kor­ke­am­pi ja pi­tem­pi, ja le­vey­del­tään aa­vis­tuk­sen ka­pe­am­pi.

Lä­hes vii­si­met­ri­ses­sä Ran­ge Ro­ver Spor­tis­sa on ai­em­paa mit­ta­vam­pi mel­kein kol­men met­rin ak­se­li­vä­li.

Spor­tis­sa on sama ak­se­li­vä­li kuin isos­sa Ran­ge Ro­ve­ris­sa, mut­ta pie­nem­mät ko­riy­li­tyk­set. Spor­tin kori on myös edel­tä­jää vään­tö­jäy­kem­pi.

La­taus­hyb­ri­din säh­köi­nen toi­min­ta­mat­ka jopa 113 ki­lo­met­riä

Te­hok­kai­den ja ta­lou­del­lis­ten voi­ma­lin­jo­jen va­li­koi­ma si­säl­tää kuu­si­sy­lin­te­ri­sel­lä ri­vi­moot­to­ril­la va­rus­te­tut pi­dem­män toi­min­ta­mat­kan säh­kö­hyb­ri­dit, vä­ki­vah­van uu­den V8:n ja ke­vyt­hyb­ri­di­poh­jai­set kuu­si­sy­lin­te­ri­set ben­sii­ni- ja die­sel-In­ge­nium-moot­to­rit.

Suo­mes­sa kes­kei­nen myyn­ti­mal­li on PHEV, jos­sa akus­to ei syö ta­va­ra­ti­laa. Säh­köi­nen toi­min­ta­mat­ka on jopa 113 ki­lo­met­riä, ja ko­ko­nais­toi­min­ta­mat­ka on jopa 740 ki­lo­met­riä. Pi­ka­la­taus luon­nis­tuu.

La­taus­hyb­ri­din 3,0-lit­rai­nen ri­vi­kuu­to­nen tuot­taa te­hoa 510 he­vos­voi­maa sekä mak­si­mi­vään­töä 700 Nm.

Täys­säh­köi­nen voi­ma­lin­ja ote­taan käyt­töön vuon­na 2024, kun Land Ro­ver jat­kaa säh­köis­tä­mi­sen mat­kaan­sa.

Suomessa keskeinen myyntimalli on PHEV, jossa akusto ei syö tavaratilaa. Sähköinen toimintamatka on jopa 113 kilometriä, ja kokonaistoimintamatka on jopa 740 kilometriä. Pikalataus luonnistuu.

Suomessa keskeinen myyntimalli on PHEV, jossa akusto ei syö tavaratilaa. Sähköinen toimintamatka on jopa 113 kilometriä, ja kokonaistoimintamatka on jopa 740 kilometriä. Pikalataus luonnistuu.

Land Rover

Uu­si Ran­ge Ro­ver Sport on saa­ta­va­na S-, SE-, HSE- ja Au­to­bi­og­rap­hy-va­rus­te­ta­soil­la, ja First Edi­ti­on puo­les­taan on saa­ta­va­na koko en­sim­mäi­sen tuo­tan­to­vuo­den ajan eri­tyi­ses­ti va­li­koi­duin omi­nai­suuk­sin.

Upe­aa muo­toi­lua

Hie­nos­tu­nut ul­ko­pin­ta on epäi­le­mät­tä Ran­ge Ro­ver Spor­tia jo en­si­vil­kai­sul­la. Sii­nä on puh­das­lin­jai­nen pin­ta, dy­naa­mi­nen ”stan­ce” ja vä­lit­tö­mäs­ti tun­nis­tet­ta­va si­vup­ro­fii­li, jota ko­ros­ta­vat täy­del­li­ses­ti so­ti­las­len­to­ko­nei­den häi­ve­tek­nii­kas­ta tu­tut yk­si­tyis­koh­dat ja li­hak­sik­kaat mit­ta­suh­teet.

Dra­maat­ti­set mit­ta­suh­teet ko­ros­ta­vat Ran­ge Ro­ver Spor­tin erot­tu­vaa luon­net­ta ly­hyil­lä ko­ri­ny­li­tyk­sil­lä, it­se­var­mal­la keu­lal­la sekä dra­maat­ti­sel­la la­si­tuk­sel­la edes­sä ja ta­ka­na.

Ul­ko­pin­ta on täyn­nä yk­si­tyis­koh­tia, ku­ten häi­ve­tek­ni­nen etu­sä­leik­kö ja di­gi­taa­li­set LED-va­lot, jot­ka luo­vat kil­pai­li­jois­ta erot­tu­van päi­vä­a­jon DRL-va­lo­ku­vi­on.

Muo­toi­lu­va­lin­nat ovat huo­mi­o­ta he­rät­tä­vät. Ne tois­tu­vat ta­ka­na, ku­ten veis­tok­sel­li­nen ta­ka­luuk­ku, jos­sa on täys­le­vey­teen avau­tu­mi­sen omi­nai­suus Ran­ge Ro­ver -teks­til­lä.

Kes­key­ty­mä­tön LED-va­log­ra­fiik­ka on nyt en­sim­mäis­tä ker­taa tuo­tan­to­a­jo­neu­vos­sa hyö­dyn­tä­en pin­ta-LED-tek­niik­kaa. Se tar­jo­aa te­rä­vä­piir­toi­sen nä­ky­män yöl­lä mis­tä ta­han­sa kul­mas­ta.

Ainutlaatuiset etu- ja takapuskurit sekä korinväriseksi räätälöidyt alemmat korinosat merkitsevät, että Dynamic-malli tarjoaa kaikkien aikojen dramaattisimman tulkinnan Range Rover Sportin reseptistä.

Ainutlaatuiset etu- ja takapuskurit sekä korinväriseksi räätälöidyt alemmat korinosat merkitsevät, että Dynamic-malli tarjoaa kaikkien aikojen dramaattisimman tulkinnan Range Rover Sportin reseptistä.

Land Rover

Ran­ge Ro­ve­ril­le tyy­pil­li­nen vyö­tä­rö­lin­ja kul­kee ajo­neu­von koko pi­tuu­del­la. Sitä ko­ros­ta­vat uu­det alem­mat lo­ka­suo­jan yk­si­tyis­koh­dat ja pi­sin spoi­le­ri, joka on kos­kaan asen­net­tu Ran­ge Ro­ve­riin.

Ul­ko­pin­nan puh­tai­ta lin­jo­ja pa­ran­ta­vat en­ti­ses­tään kau­niis­ti to­teu­te­tut ko­rin pin­nan ta­sal­le to­teu­te­tut la­sit ja oven­kah­vat, pii­lo­tet­tu vyö­tä­rö­lin­jan lis­ta ja la­ser­hit­sat­tu kat­to tar­kan, tek­ni­sen ja hie­nos­tu­neen ul­ko­nä­ön saa­vut­ta­mi­sek­si.

Nämä kut­su­van suun­nit­te­lun ja muo­toi­lun mah­dol­lis­ta­vat tek­no­lo­gi­at edis­tä­vät eri­no­mais­ta ae­ro­dy­na­miik­kaa. Uu­den Ran­ge Ro­ver Spor­tin il­man­vas­tus­ker­roin on vain 0,29.

Uu­si Dy­na­mic-mal­li kiin­nit­tää huo­mi­on suo­ri­tus­ky­kyi­sen SUV:n tar­koi­tuk­sen­mu­kai­seen luon­tee­seen ai­nut­laa­tui­sil­la ul­ko­puo­len muo­toi­lu­e­le­men­teil­lä.

Sa­tii­nin­har­mai­siin ke­vyt­me­tal­li­van­tei­siin yh­dis­ty­vät sa­tii­ni­ku­pa­ri­nen pin­ta ko­ne­pel­lin sä­lei­köis­sä ja si­vu­jen hark­ko­ku­vi­ois­sa, kun taas etu­sä­leik­kö ja Ran­ge Ro­ver -teks­ti on vii­meis­tel­ty Mat­te Grap­hi­te At­las -sä­vyl­lä.

Ai­nut­laa­tui­set etu- ja ta­ka­pus­ku­rit sekä ko­rin­vä­ri­sek­si rää­tä­löi­dyt alem­mat ko­ri­no­sat mer­kit­se­vät, et­tä Dy­na­mic-mal­li tar­jo­aa kaik­kien ai­ko­jen dra­maat­ti­sim­man tul­kin­nan Ran­ge Ro­ver Spor­tin re­sep­tis­tä.

Uu­den Ran­ge Ro­ver Spor­tin pel­kis­tet­ty muo­toi­lu ulot­tuu myös täy­sin uu­teen si­sus­taan, jos­sa on ta­va­ra­mer­kik­si muo­dos­tu­nut Ran­ge Ro­ve­rin kul­jet­ta­jan ajo­a­sen­to, uu­sim­mat tek­no­lo­gi­at ja hie­noim­mat ma­te­ri­aa­lit, jot­ka yh­dis­ty­vät toi­siin­sa luo­den rää­tä­löi­dyn ele­gans­sin ja al­ku­voi­mai­sen ha­lun ta­sa­pai­non.

Len­to­ko­ne­oh­jaa­mo­mai­nen mat­kus­ta­mo luo edel­ly­tyk­set dy­naa­mi­sel­le ajo­ko­ke­muk­sel­le, joka tar­jo­aa eri­no­mai­sen nä­ky­vyy­den ja sa­mal­la suo­jaa kul­jet­ta­jan si­sään­sä kor­ke­al­la, kal­lis­te­tul­la kes­ki­kon­so­lil­la ja in­tui­tii­vi­sil­la tek­no­lo­gi­oil­la.

In­no­va­tii­vi­sia ja kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen mu­kai­sia ma­te­ri­aa­li­va­lin­to­ja ovat kos­ke­tuk­sel­le miel­lyt­tä­vät ja ke­vy­et Ult­ra­fab­rics™-pre­mium­teks­tii­lit, jot­ka on vii­meis­tel­ty hou­kut­te­le­vil­la uu­sil­la Duo Tone -vä­ri­mal­leil­la.

Uuden Range Rover Sportin pelkistetty muotoilu ulottuu myös täysin uuteen sisustaan, jossa on tavaramerkiksi muodostunut Range Roverin kuljettajan ajoasento, uusimmat teknologiat ja hienoimmat materiaalit, jotka yhdistyvät toisiinsa luoden räätälöidyn eleganssin ja alkuvoimaisen halun tasapainon.

Uuden Range Rover Sportin pelkistetty muotoilu ulottuu myös täysin uuteen sisustaan, jossa on tavaramerkiksi muodostunut Range Roverin kuljettajan ajoasento, uusimmat teknologiat ja hienoimmat materiaalit, jotka yhdistyvät toisiinsa luoden räätälöidyn eleganssin ja alkuvoimaisen halun tasapainon.

Land Rover

Li­säk­si on saa­ta­va­na ai­nut­laa­tui­nen teks­tii­li­vaih­to­eh­to, joka ulot­tuu myös ko­je­lau­taan ja oviin. Vaih­to­eh­to­ja ovat ylel­li­set ra­kei­nen Wind­sor-nah­ka tai peh­meä puo­li­a­ni­lii­ni­nen nah­ka.

Nämä kos­ke­tuk­sel­le miel­lyt­tä­vät ma­te­ri­aa­lit su­lau­tu­vat sau­mat­to­mas­ti uu­siin Moon­light Chrome -si­sus­tan pin­toi­hin.

Me­ri­di­an-au­di­o­val­mis­ta­jan kans­sa yh­teis­työs­sä ke­hi­te­tyt in­teg­roi­dut kai­ut­ti­met on pii­lo­tet­tu ta­ka­o­vien teks­tii­li­ver­hoi­lun taak­se.

Kosketusnäyttö on 13,1-tuumainen.

Kosketusnäyttö on 13,1-tuumainen.

Land Rover

Ke­hit­ty­neem­piä alus­ta­tek­nii­koi­ta

Uu­des­sa Ran­ge Ro­ver Spor­tis­sa on ke­hit­ty­neem­piä alus­ta­tek­nii­koi­ta kuin kos­kaan en­nen.

Jous­ta­van se­koi­te­me­tal­li­ark­ki­teh­tuu­rin (MLA-Flex) luon­tai­nen jäyk­kyys ja lu­juus – joka tar­jo­aa jopa 35 pro­sent­tia suu­rem­man vään­tö­jäyk­kyy­den kuin edel­li­nen Ran­ge Ro­ver Sport – luo pe­rus­tan täl­le tek­no­lo­gi­al­le.

Se toi­mii har­mo­ni­ses­ti in­teg­roi­dun alus­ta­noh­jaus­jär­jes­tel­män oh­jaa­mien jär­jes­tel­mien kans­sa, jot­ka kaik­ki on hie­no­sää­det­ty eri­tyi­ses­ti uu­del­le Ran­ge Ro­ver Spor­til­le.

Uu­si Dy­na­mic Res­pon­se Pro toi­mii käsi kä­des­sä uu­sim­man su­ku­pol­ven dy­naa­mi­sen il­ma­jou­si­tuk­sen kans­sa. Nyt sii­nä on en­si ker­taa ns. muut­tu­van ti­la­vuu­den il­ma­jou­si­tus­jär­jes­tel­mä.

Dy­na­mic Res­pon­se Pro on tin­ki­mä­tön 48 vol­tin elekt­ro­ni­nen ko­rin­liik­kei­den hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä, joka pys­tyy suun­taa­maan jopa 1 400 Nm:n vään­tö­mo­men­tin kum­mal­le­kin ak­se­lil­le erik­seen, mikä ta­kaa uu­det ko­rin­hal­lin­nan ja kaar­re­a­jon ta­sot.

Dy­naa­mi­nen il­ma­jou­si­tus on nyt asen­net­tu­na jo­kai­seen uu­teen Ran­ge Ro­ver Spor­tiin, ja äly­käs jär­jes­tel­mä pa­ran­taa jou­si­tuk­sen lii­ke­laa­juut­ta.

Jär­jes­tel­mä toi­mii muut­ta­mal­la kam­mi­oi­den si­säis­tä pai­net­ta (suu­rem­pi pai­ne an­taa jäy­kem­män vai­men­nuk­sen) Ran­ge Ro­ve­rin pe­rin­tei­sen mu­ka­vuu­den tar­jo­a­mi­sek­si Ran­ge Ro­ver Spor­til­ta odo­te­tuil­la dy­naa­mi­sil­la ajo-omi­nai­suuk­sil­la.

Vas­teen op­ti­moi­mi­sek­si ajo­neu­vo seu­raa edes­sä ole­vaa tie­tä eHo­ri­zon-na­vi­goin­ti­tie­to­jen avul­la, jot­ta se voi en­na­koi­da mut­kat.

Adap­ti­ve Dy­na­mics 2 -tek­no­lo­gia edis­tää dy­naa­mis­ta suo­ri­tus­ky­kyä sää­tä­mäl­lä jat­ku­vas­ti ak­tii­vi­sia kak­sois­vent­tii­le­jä ei-toi­vot­tu­jen ko­rin liik­kei­den vä­hen­tä­mi­sek­si.

Se mit­taa ja seu­raa ul­koi­sia te­ki­jöi­tä jopa 500 ker­taa se­kun­nis­sa an­taak­seen täy­del­li­set vas­teet ja tar­jo­aa so­pu­soin­nus­sa mui­den alus­tan tek­no­lo­gi­oi­den kans­sa Ran­ge Ro­ver Spor­til­le kaik­kien ai­ko­jen tar­kim­man ja ta­sa­pai­noi­sim­man ajo­dy­na­mii­kan.

Saa­ta­vil­la ne­li­pyö­rä­oh­jaus

Mukautuva maastoajon tasanopeussäädin on All-Terrain Progress Control -järjestelmän kehitysaskel ja se antaa kuljettajalle mahdollisuuden asettaa haluttu nopeus- ja mukavuustaso neljästä eri asetuksesta karkeille pinnoille.

Mukautuva maastoajon tasanopeussäädin on All-Terrain Progress Control -järjestelmän kehitysaskel ja se antaa kuljettajalle mahdollisuuden asettaa haluttu nopeus- ja mukavuustaso neljästä eri asetuksesta karkeille pinnoille.

Land Rover

Uu­den Ran­ge Ro­ver Spor­tin kaar­re­a­jon ket­te­ryys nos­te­taan uu­del­le ta­sol­le ne­li­pyö­rä­oh­jauk­sel­la, vään­tö­mo­men­tin jar­ru­tus­vek­to­roin­nil­la ja elekt­ro­ni­sel­la ak­tii­vi­sel­la ta­saus­pyö­räs­töl­lä.

Ne­li­pyö­rä­oh­jaus tar­jo­aa ta­ka­pyö­rä­oh­jauk­sen jopa 7,3 as­teen erol­la etu­pyö­riin näh­den, jot­ta saa­vu­te­taan pa­rem­pi ket­te­ryys ja oh­jat­ta­vuus al­hai­sil­la no­peuk­sil­la.

Eri­no­mai­nen va­kaus suu­ril­la no­peuk­sil­la saa­vu­te­taan kään­tä­mäl­lä etu- ja ta­ka­pyö­riä sa­man ver­ran. Tämä an­taa uu­del­le Ran­ge Ro­ver Spor­til­le viis­to­pe­rän kään­tö­sä­teen ja pal­jon pie­nem­män au­ton ket­te­ryy­den tien pääl­le.

Stor­mer Hand­ling Pack -va­rus­te­pa­ke­tis­sa yh­dis­ty­vät uu­den Ran­ge Ro­ver Spor­tin alus­ta­jär­jes­tel­mien par­haat puo­let, ku­ten Dy­na­mic Res­pon­se Pro, ne­li­pyö­rä­oh­jaus, elekt­ro­ni­nen ak­tii­vi­nen ta­saus­pyö­räs­tö vään­tö­mo­men­tin vek­to­roin­nil­la, joka to­teu­te­taan jar­rut­ta­mal­la ja mu­kau­tet­ta­vil­la oh­jel­mil­la.

Mu­kau­tet­ta­vat oh­jel­mat tar­jo­a­vat mah­dol­li­suu­den rää­tä­löi­dä ajo­ti­lat ja ajo­ko­ke­mus sekä tien pääl­lä et­tä sen ul­ko­puo­lel­la. Kaik­ki tä­män pa­ke­tin osat ovat va­ki­o­na säh­kö­hyb­ri­di-P510e- ja P530-voi­ma­lin­jois­sa.

Kah­luu­sy­vyys 900 mm

Kai­kis­sa uu­sis­sa Ran­ge Ro­ver Spor­tin mal­leis­sa on kah­dek­san­vaih­tei­nen ZF-au­to­maat­ti­vaih­teis­to ja äly­käs ne­li­ve­to, joka en­na­koi, mis­sä pi­toa tar­vi­taan.

Näin se ta­kaa par­haan ete­ne­mis­ky­vyn kai­kis­sa olo­suh­teis­sa, sa­mal­la kun op­ti­moi­daan ener­gi­a­ta­lou­del­li­suus.

Maas­to­a­jon suo­ri­tus­ky­kyä pa­ran­taa Land Ro­ve­rin uu­sin Ter­rain Res­pon­se 2® -jär­jes­tel­mä, joka so­vel­taa älyk­kääs­ti so­pi­vim­pia ase­tuk­sia maas­ton mu­kaan.

Uu­si mu­kau­tu­va maas­to­a­jon ta­sa­no­peus­sää­din on nyt en­sim­mäis­tä ker­taa uu­des­sa Ran­ge Ro­ver Spor­tis­sa ja se aut­taa kul­jet­ta­jia sel­vi­ä­mään han­ka­las­sa maas­tos­sa va­kaas­ti maas­ton olo­suh­tei­den mu­kaan.

Kul­jet­ta­jat voi­vat va­li­ta yh­den nel­jäs­tä eri mu­ka­vuu­sa­se­tuk­ses­ta. Jär­jes­tel­mä sää­tää no­peut­ta älyk­kääs­ti ase­tus­ta vas­taa­vas­ti, jol­loin kul­jet­ta­ja voi kes­kit­tyä oh­jaa­mi­seen.

Kah­luu­sy­vyy­dek­si mai­ni­taan 900 mm ja kal­lis­tus­kul­mak­si 45 as­tet­ta.

Nelipyöräohjaus tarjoaa takapyöräohjauksen jopa 7,3 asteen erolla etupyöriin nähden, jotta saavutetaan parempi ketteryys ja ohjattavuus alhaisilla nopeuksilla.

Nelipyöräohjaus tarjoaa takapyöräohjauksen jopa 7,3 asteen erolla etupyöriin nähden, jotta saavutetaan parempi ketteryys ja ohjattavuus alhaisilla nopeuksilla.

Land Rover

Ur­hei­lul­lis­ta ylel­li­syyt­tä

Uu­si Ran­ge Ro­ver Sport te­kee jo­kai­ses­ta ajo­mat­kas­ta­si ta­pah­tu­man. Se voi­daan sää­tää niin dy­naa­mi­sek­si kuin kul­jet­ta­ja ha­lu­aa sa­mal­la, kun se tar­jo­aa pa­rem­man hie­nos­tu­nei­suu­den ja mu­ka­vuu­den ta­son. Tämä kyky yh­dis­tää kak­si eri luon­net­ta, jot­ka tar­jo­a­vat ylel­li­syyt­tä ja kul­jet­ta­ja­kes­kei­syyt­tä, on mah­dol­lis­ta kat­ta­val­la tek­no­lo­gi­an ja omi­nai­suuk­sien yh­dis­tel­mäl­lä.

Täy­del­li­nen pe­rus­ta mu­kaan­sa­tem­paa­val­le ja luo­tet­ta­val­le mat­kan­te­ol­le syn­tyy 22 suun­taan sää­det­tä­vis­tä, läm­mi­tet­tä­vis­tä ja il­mas­toi­duis­ta säh­köi­sel­lä muis­til­la va­rus­te­tuis­ta etuis­tui­mis­ta, jois­sa on hie­ron­ta­toi­min­to ja kaar­tu­vat pään­tu­et.

Lip­pu­lai­vais­tui­met tar­jo­a­vat tin­ki­mät­tö­män tuen pi­dem­mil­le mat­koil­le ja mut­ka­teil­le, kun taas ta­ka­mat­kus­ta­jat hyö­ty­vät er­go­no­mi­ses­ti op­ti­moi­dus­ta is­tuin­ge­o­met­ri­as­ta, jos­sa jal­ka­ti­laa on li­sät­ty 31 mm ja pol­vi­ti­la on suu­rem­pi. Kaik­ki tämä li­sää mat­kus­tus­mu­ka­vuut­ta ja tu­kea.

Seu­raa­van su­ku­pol­ven Ca­bin Air Pu­ri­fi­ca­ti­on Pro -il­man­puh­dis­tus­rat­kai­su ta­kaa täy­del­li­sen ajo­ym­pä­ris­tön luo­mi­sen ja yl­lä­pi­tä­mi­sen.

Tämä il­man­puh­dis­tus­toi­min­to si­säl­tää PM2.5-ta­son suo­da­tuk­sen1 ja na­no­eTM X -tek­no­lo­gi­an, mikä aut­taa vä­hen­tä­mään mer­kit­tä­väs­ti ha­ju­ja, bak­tee­re­ja ja al­ler­gee­ne­ja. Se suo­dat­taa myös SARS-CoV-2-vi­ruk­sen4.

Toi­sel­le is­tuin­ri­vil­le on asen­net­tu toi­nen na­no­eTM X -lai­te, joka tar­jo­aa ta­sai­sen il­man­laa­dun koko mat­kus­ta­mos­sa.

Edis­tyk­sel­li­sen hii­li­di­ok­si­di­ta­son hal­lin­nan avul­la omis­ta­jat voi­vat puh­dis­taa mat­kus­ta­mon en­nen ajo­mat­kaa tai ajon ai­ka­na – var­mis­ta­en näin pa­rem­man valp­pau­den jo­kai­sel­le mat­kal­le ja pa­rem­man hy­vin­voin­nin kai­kil­le mat­kus­ta­jil­le.

Saa­ta­vil­la on te­hok­kai­ta Me­ri­di­an-ää­nen­tois­to­rat­kai­su­ja. Me­ri­di­an Sig­na­tu­re Sound Sys­tem on­kin edis­ty­nein ja te­hok­kain Ran­ge Ro­ver Spor­tiin kos­kaan asen­net­tu ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä.

Se tar­jo­aa ti­la­ää­ni­ko­ke­muk­sen käyt­tä­mäl­lä 29 kai­u­tin­ta, uu­den­lais­ta sub­woo­fe­ria ja jopa 1 430 wa­tin vah­vis­tin­te­hoa – mu­kaan lu­kien nel­jä pään­tu­en kai­u­tin­ta, joi­den avul­la ajo­neu­von nel­jäl­lä pää­is­tui­mel­la mat­kus­ta­vat saa­vat ko­kea hen­ki­lö­koh­tai­sen ää­ni­ti­lan.

Seu­raa­van su­ku­pol­ven ak­tii­vi­nen me­lun­vai­men­nus2 te­kee oman osan­sa täs­sä.

Se vä­hen­tää tie- ja ren­gas­me­lun kan­tau­tu­mis­ta mat­kus­ta­moon ää­rim­mäis­tä mat­kus­ta­mo­ti­lan hie­no­sää­töä var­ten tai an­taa mat­kus­ta­jil­le mah­dol­li­suu­den naut­tia uu­den Ran­ge Ro­ver Spor­tin moot­to­rin tar­jo­a­mas­ta huu­maa­van me­huk­kaas­ta ää­nes­tä.

Tämä ko­ke­mus ko­ros­tuu en­ti­ses­tään, kun ajo­neu­vo on dy­naa­mi­ses­sa ajo­ti­las­sa, jol­loin ke­hit­ty­nyt jär­jes­tel­mä tuo moot­to­rin ää­net etu­a­lal­le.

Nor­maa­lis­sa ajos­sa jo­kai­sen pyö­rä­kaa­ren si­säl­lä ole­vat mik­ro­fo­nit ja kiih­ty­vyys­mit­ta­rit seu­raa­vat jat­ku­vas­ti au­toon kul­keu­tu­via ää­niä, kun taas di­gi­taa­li­set pro­ses­so­rit las­ke­vat me­lua vai­men­ta­van ää­ni­ta­son, jota tar­vi­taan tä­män suo­dat­ta­mi­sek­si pois mat­kus­ta­mos­ta – ai­van ku­ten huip­pu­luo­kan vas­ta­me­lu­kuu­lok­keis­sa.

Vais­ton­va­rai­nen mu­ka­vuus edis­tää mo­der­nin ylel­li­syy­den tun­net­ta, ja uu­si Ran­ge Ro­ver si­säl­tää­kin ulos­tu­le­vat oven­kah­vat, jois­sa on lä­hes­ty­mis­tun­nis­tus, peh­meä ovien sul­ke­mi­nen ja lä­hes­ty­mi­sa­vaus, jot­ka hel­pot­ta­vat nou­se­mis­ta ajo­neu­voon säi­lyt­tä­en sa­mal­la ul­ko­pin­nan puh­taat lin­jat.

Au­to­maat­ti­nen luo­ta­pois­tu­mis­lu­ki­tus var­mis­taa, et­tä tur­val­li­suus on ai­na taat­tu.

Sau­ma­ton­ta tek­no­lo­gi­aa

Land Ro­ve­rin te­ho­kas säh­kö­au­to­ark­ki­teh­tuu­ri (EVA 2.0) tu­kee sau­mat­to­mas­ti toi­siin­sa yh­dis­tet­ty­jen tek­no­lo­gi­oi­den eko­sys­tee­miä, mu­kaan lu­kien ra­di­o­teit­se ta­pah­tu­vat oh­jel­mis­to­päi­vi­tyk­set (Soft­wa­re Over The Air, SOTA).

Range Rover Sportin kahluusyvyys on 900mm.

Range Rover Sportin kahluusyvyys on 900mm.

Land Rover

Äly­käs tek­no­lo­gia tar­jo­aa etä­päi­vi­tyk­siä 63 eri elekt­ro­ni­sel­le mo­duu­lil­le, mikä var­mis­taa, et­tä uu­si Ran­ge Ro­ver Sport py­syy in­no­vaa­ti­oi­den, mo­der­nin tek­no­lo­gi­an ja pal­ve­lui­den kär­jes­sä koko elin­kaa­ren­sa ajan.

Pal­ki­tus­sa Pivi Pro -tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mäs­sä on kor­ke­a­re­so­luu­ti­oi­nen kel­lu­va 13,1 tuu­man kaa­re­va kos­ke­tus­näyt­tö, joka on si­joi­tet­tu mo­der­nis­ti­sen ko­je­lau­dan kes­kel­le.

Sil­lä hal­li­taan kaik­kea na­vi­goin­nis­ta me­dia- ja ajo­neu­vo­a­se­tuk­siin, se op­pii käyt­tä­jän­sä tot­tu­muk­set ja per­so­noi älyk­kääs­ti si­säi­sen ko­ke­muk­sen. Näin sii­tä tu­lee to­del­la in­tui­tii­vi­nen hen­ki­lö­koh­tai­nen avus­ta­ja.

Pivi Pros­sa on help­po­käyt­töi­nen käyt­tö­liit­ty­mä, jos­sa on aloi­tus­näyt­tö. Se voi­daan mu­kaut­taa si­säl­tä­mään useim­min käy­te­tyt toi­min­not, kun taas useim­piin omi­nai­suuk­siin pää­see vain kah­del­la pää­näy­tön na­pau­tuk­sel­la.

Hap­ti­nen pa­lau­te pa­ran­taa jär­jes­tel­män toi­min­nal­li­suut­ta an­ta­mal­la po­si­tii­vis­ta pa­lau­tet­ta käyt­tä­jän ko­men­nois­ta, mikä vä­hen­tää kul­jet­ta­jan tar­vet­ta ir­rot­taa kat­seen­sa ties­tä va­lin­nan vah­vis­ta­mi­sek­si.

Pivi Pron näyt­töä täy­den­tää 13,7 tuu­man in­te­rak­tii­vi­nen kul­jet­ta­jan näyt­tö. Sii­nä on te­rä­vä­piir­tog­ra­fiik­ka, joka on sa­man­kal­tai­nen kuin Pivi-pää­jär­jes­tel­mäs­sä, ja uu­del­leen mää­ri­tet­tä­vis­sä ole­va aset­te­lu, jot­ta kul­jet­ta­jat nä­ke­vät juu­ri heil­le tär­keim­mät tie­dot.

Lan­ga­ton Ap­p­le CarP­lay® ja lan­ga­ton And­roid Au­to™ on mo­lem­mat asen­net­tu va­ki­o­na3. Tämä tar­koit­taa, et­tä äly­pu­he­li­met voi­daan aset­taa eril­li­seen 15 W:n lan­gat­to­maan lai­te­la­tu­riin Pivi-näy­tön al­le il­man, et­tä tar­vi­taan sot­keu­tu­via joh­to­ja.

Uu­den Ran­ge Ro­ver Spor­tin dy­naa­mi­nen suo­ri­tus­ky­ky ja pa­ran­net­tu hie­no­sää­tö saa­vat li­sä­tu­kea uu­sim­mis­ta tur­val­li­suu­teen kes­kit­ty­vis­tä ADAS-ajo­a­vus­ti­mis­ta (Ad­van­ced Dri­ver As­sis­tan­ce Sys­tems).

Kai­kis­sa mal­leis­sa on hä­tä­jar­ru­tus, 3D-ti­la­ka­me­ra, mu­kaan lu­kien etu- ja ta­ka­py­sä­köin­ti­an­tu­rit, kah­luun tun­nis­tus, Cle­ar­Sight Ground View7eli maa­nä­ky­mä­toi­min­to ja hi­da­sa­jo­va­lot, va­ki­o­no­peu­den­sää­din, kul­jet­ta­jan kun­to­mit­ta­ri, kais­tan­pi­to­a­vus­tin ja lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus.

Säh­köis­tet­tyä suo­ri­tus­ky­kyä

Kat­ta­va säh­köis­tet­ty­jen voi­ma­lin­jo­jen va­li­koi­ma tar­jo­aa Ran­ge Ro­ver Spor­til­le omi­nai­sen suo­ri­tus­ky­vyn.

Va­li­koi­maan kuu­luu kak­si laa­jen­ne­tun toi­min­ta­sä­teen säh­kö­hyb­ri­diä, ke­vyt­hyb­ri­di­tek­no­lo­gi­aa käyt­tä­vät kuu­si­sy­lin­te­ri­set In­ge­nium-ben­sii­ni- ja die­sel­moot­to­rit sekä täy­sin uu­si V8 Twin Tur­bo.

Vuon­na 2024 uu­den Ran­ge Ro­ver Spor­tin mal­lis­to ke­hit­tyy edel­leen täys­säh­köi­sen mal­lin myö­tä.

Uu­si P510e-säh­kö­hyb­ri­di on suun­ni­tel­tu vas­taa­maan kor­ke­aa suo­ri­tus­ky­kyä, vai­kut­ta­vaa ener­gi­a­te­hok­kuut­ta ja yli 100 km:n pääs­tö­tön­tä säh­kö­a­jo­mat­kaa ha­ke­vien kul­jet­ta­jien vaa­ti­muk­siin.

Se yh­dis­tää sau­mat­to­mas­ti Land Ro­ve­rin 3,0-lit­rai­sen kuu­si­sy­lin­te­ri­sen In­ge­nium-ben­sii­ni­moot­to­rin te­hok­kaa­seen 105 kW:n säh­kö­moot­to­riin ja 38,2 kWh:n akus­toon, jol­loin jär­jes­tel­män ko­ko­nais­te­ho on 510 he­vos­voi­maa.

Se pys­tyy kiih­dyt­tä­mään au­ton 0–100 km/h vain 5,4 se­kun­nis­sa, säh­köi­nen ajo­kan­ta­ma on jopa 113 km ja odo­tet­tu kan­ta­ma to­del­li­sis­sa käyt­tö­o­lo­suh­teis­sa 88 km.

Li­säk­si hii­li­di­ok­si­di­pääs­töt ovat vain 18 g/km.

Pi­dem­mil­le mat­koil­le la­taus­hyb­ri­di tar­jo­aa yh­teen­sä 740 km toi­min­ta­sä­det­tä ben­sii­nil­lä ja säh­köl­lä.

Saatavilla on tehokkaita Meridian-äänentoistoratkaisuja. Meridian Signature Sound System onkin edistynein ja tehokkain Range Rover Sportiin koskaan asennettu äänentoistojärjestelmä. Se tarjoaa tilaäänikokemuksen käyttämällä 29 kaiutinta, uudenlaista subwooferia ja jopa 1 430 watin vahvistintehoa – mukaan lukien neljä pääntuen kaiutinta, joiden avulla ajoneuvon neljällä pääistuimella matkustavat saavat kokea henkilökohtaisen äänitilan.

Saatavilla on tehokkaita Meridian-äänentoistoratkaisuja. Meridian Signature Sound System onkin edistynein ja tehokkain Range Rover Sportiin koskaan asennettu äänentoistojärjestelmä. Se tarjoaa tilaäänikokemuksen käyttämällä 29 kaiutinta, uudenlaista subwooferia ja jopa 1 430 watin vahvistintehoa – mukaan lukien neljä pääntuen kaiutinta, joiden avulla ajoneuvon neljällä pääistuimella matkustavat saavat kokea henkilökohtaisen äänitilan.

Land Rover

Saa­ta­va­na on myös P440e-säh­kö­hyb­ri­di, joka tuot­taa yh­teis­te­hoa 440 hv ja sa­man täys­säh­köi­sen toi­min­ta­sä­teen ja al­hai­set hii­li­di­ok­si­di­pääs­töt.

Myös se tar­jo­aa myös vai­va­ton­ta kiih­ty­vyyt­tä ja hie­nos­tu­nei­suut­ta: 0–100 km/h hoi­tuu vai­vai­ses­sa 5,8 se­kun­nis­sa.

Vaih­to­eh­toi­ses­ti uu­si lip­pu­lai­va­moot­to­ri V8 Twin Tur­bo tuot­taa 530 hv in­nos­ta­vin­ta Ran­ge Ro­ver Sport -ko­ke­mus­ta var­ten.

Se kiih­dyt­tää au­ton 0–100 km/h vain 4,5 se­kun­nis­sa dy­naa­mi­sel­la läh­tö­a­vus­ti­mel­la.

Kat­ta­va voi­ma­lin­ja­va­li­koi­ma si­säl­tää te­hok­kaat P360 ja P400 MHEV ke­vyt­hyb­ri­di­mal­lit, jois­sa on suo­rat kuu­si­sy­lin­te­ri­set In­ge­nium-ben­sii­nit tai kuu­si­sy­lin­te­ri­set D250-, D300- ja D350 MHEV -ke­vyt­hyb­ri­di­die­sel­moot­to­rit.

Ver­ra­ton­ta ky­vyk­kyyt­tä

Uu­si Ran­ge Ro­ver Sport on kaik­kien ai­ko­jen dy­naa­mi­sin ver­si­om­me Land Ro­ve­rin ylel­li­ses­tä suo­ri­tus­ky­kyi­ses­tä SUV:sta ja pä­te­vin va­lin­ta, kun ha­lu­at ajaa pääl­lys­tet­ty­jen tei­den ul­ko­puo­lel­la­kin.

Äly­käs ne­li­ve­to (iAWD) in­teg­roi­tuu uu­sim­piin maas­to­a­jon in­no­vaa­ti­oi­hin ja tek­no­lo­gi­oi­hin var­mis­taak­seen dy­naa­mi­sen suo­ri­tus­ky­vyn ai­na ja kaik­ki­al­la.

Mu­kau­tu­va maas­to­a­jon ta­sa­no­peus­sää­din on All-Ter­rain Prog­ress Cont­rol -jär­jes­tel­män ke­hi­ty­sas­kel ja se an­taa kul­jet­ta­jal­le mah­dol­li­suu­den aset­taa ha­lut­tu no­peus- ja mu­ka­vuus­ta­so nel­jäs­tä eri ase­tuk­ses­ta kar­keil­le pin­noil­le.

Ky­sees­sä on en­sim­mäi­nen Land Ro­ver, jol­la on tämä ky­vyk­kyys tuo­den pa­rem­man maas­to­suo­ri­tus­ky­vyn an­ta­mal­la kul­jet­ta­jan kes­kit­tyä yk­si­no­maan ajo­neu­von oh­jaa­mi­seen haas­ta­vas­sa maas­tos­sa.

Ter­rain Res­pon­se 2® tun­nis­taa au­to­maat­ti­ses­ti pin­nan ja maas­ton, jot­ta alus­ta voi­daan mu­kaut­taa vas­taa­maan ti­lan­net­ta par­hai­ten. Kul­jet­ta­ja saa ke­hot­teet ja il­moi­tuk­set Pivi Pro -kos­ke­tus­näy­tön kaut­ta.

Li­säk­si se toi­mii so­pu­soin­nus­sa kat­ta­vien alus­tan hal­lin­ta­jär­jes­tel­mien kans­sa, jot­ta saa­vu­te­taan te­hok­kain ete­ne­mis­ky­ky maas­tos­sa.

Eril­li­siä Off-Road -ta­so­kor­keuk­sia on kak­si. (244/274 mm).

Kaik­ki uu­det Ran­ge Ro­ver Spor­tit ja Ran­ge Ro­ve­rit val­mis­te­taan yk­si­no­maan Isos­sa-Bri­tan­ni­as­sa So­li­hul­lin teh­tail­la käyt­tä­en uut­ta ko­koon­pa­no­lin­jaa, joka si­jait­see sa­mas­sa ra­ken­nuk­ses­sa, jos­sa val­mis­tet­tiin al­ku­ai­ko­jen Land Ro­ve­rit.

Tämä his­to­ri­al­li­nen paik­ka on­kin Land Ro­ve­rin hen­ki­nen koti. Sen uu­dis­ta­mi­nen ult­ra­mo­der­nik­si Ran­ge Ro­ver Spor­tin ko­koon­pa­no­kes­kuk­sek­si on osoi­tus yri­tyk­sen ta­vas­ta vaa­lia pe­rin­tö­ään.

Ran­ge Ro­ver Sport -asi­a­ka­sau­tot saa­pu­vat Suo­meen syk­syl­lä. Hin­to­jen mai­ni­taan las­ke­neen 3 % en­nak­ko­hin­toi­hin näh­den.

Hin­nat start­taa­vat S-va­rus­te­ta­son P440e-mal­lin 107 598 eu­ros­ta.

Ran­ge Ro­ver -leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

Atradius

Luotto­va­kuu­tu­syhtiö Atradius arvioi: EU:n uudet tariffit kasvattavat kauppasodan uhkaa ja sähköautojen hintaa

Auto Bild.Uutiset
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

Atradius

Luotto­va­kuu­tu­syhtiö Atradius arvioi: EU:n uudet tariffit kasvattavat kauppasodan uhkaa ja sähköautojen hintaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN